- W empik go
Myśli wybrane - ebook
Myśli wybrane - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 159 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
N a r ó d jest to najstarszy po Kościele obywatel na świecie: ramiona jego kolosalne jako dęby litewskie, a czoło jego w chmurze ognia; wszystkie dziadów pancerze są jako łuszczki zbroi jego, tak szerokie ma piersi!… A każde prawe serce polskie jest jednym pulsu uderzeniem tej zbiorowej osoby. Głosem tego Narodu jest harmonia ojczysta, mieczem – jedność i zgoda, celem – prawda.
1846
2
Ojczyzna jest to moralne zjednoczenie, bez którego partyj nawet nie ma…
1846
3
Niecierpliwość w rzeczach narodowych jest rozdarciem historii.
1846
4
Jeżeli dzienniki są potrzebne, to ażeby głosiły nie to tylko, co publiczność obchodzi, ale i co winno ją obchodzić – z tego bowiem opiniimoc urasta.
1849
5
Cierpieć – nie jest to gnuśnieć, ale w znanym kierunku ze świadomością rzeczy walczyć.
1849
6
Słowo, które nic nie czyni, a czyn, co nic nie mówi – równa czczość. Takie obie akcje – ruchem tylko.
1849
7
Cierpieć na to, aby cierpieć, jest to gorzej poniekąd, aniżeli z krewkości tej człowieczej w zniecierpliwienie jakie popaść.
1849
8
Jako rzeźbiarz pracuje w materii, ażeby materią być przestała, tak i w czasie Historia też pracuje człowieczymi ramiony, aby czasem być przestał…
1849
9
Prawa i lewa strona musi koniecznie być względem czegoś trzeciego prawą i lewą: stronnictwo postępowe i zaprzeczne, jeśli nie stanowi skrzydeł dwóch miłości ojczyzny – jeśli zatem w pewnym oddaleniu nie krzyżuje się z sobą w węzeł bezstronniczy – przestaje się różnić przez to samo, i nie jest już prawym ani lewym: jest rozpadłym.
1849
10
Dla wszystkich niepodobna, a dla jednego pisać i drukować się nie zwykło: każdy z nas przez niektórych do wszystkich mówi.
1850
11
O ludzie polskim nie napisałaby historia – bo nie dopiął swego: umie cierpieć, ale nie wie, kiedy cierpienie w świętą-indygnację zamienić się powinno. Nie wie, kiedy się zniecierpliwić, tak jak lud francuski nie wie, kiedy cierpieć.
1850
12
Ojczyzna jest to w i e l k i - z b i o r o w y – O b o w i ą z e k…
1850