- promocja
- W empik go
Nie tym tonem czyli okiełznać hejtera - ebook
Nie tym tonem czyli okiełznać hejtera - ebook
Sukcesy przeplatały się ze łzami, konfliktami, upadkami, rozczarowaniami, poczuciem winy, niesprawiedliwości i zmanipulowania. Ta książka jest wycinkiem moich doświadczeń zawodowych i osobistych w perspektywie własnej interpretacji koncepcji Porozumienia bez Przemocy (PBP/NVC), wypracowanej i stosowanej w praktyce terapeutycznej przez doktora psychologii Marshalla B. Rosenberga. Dzielę się z Tobą moim doświadczeniem, wiedzą, pasją i obserwacjami, bo czuję i wiem, że komunikacja bez przemocy/hejtu to droga do dobrostanu, stabilności emocjonalnej, szczęścia, spokoju, spełnienia zawodowego i osobistego.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 9788394841621 |
Rozmiar pliku: | 5,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Cześć, nazywam się Agata, martwi mnie hejt i przemoc.
Nie chcę ich w swoim życiu i myślę Ty też nie. Chcę więc ofiarować Ci dawkę podstawowej i praktycznej wiedzy, kilka wskazówek, narzędzi, dzięki którym dowiesz się czy masz do czynienia z hejterem i jak się przed nim obronić. Najpierw jednak uzgodnijmy wspólnie czy dobrze rozumiemy czym jest hejt (przemoc).
Według ogólnodostępnych definicji, m.in wg Kodeksu Karnego ¹ przemoc i hejt to zjawiska społeczne o charakterze krzywdzącym, poniżającym, siłowym, obniżającym poczucie wartości i pewność siebie. To zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie, naruszające prawa i dobra osobiste, powodujące cierpienie i szkody.
Według Słownika Języka Polskiego jest to np. obraźliwy i zwykle agresywny komentarz lub mówienie w sposób wrogi i agresywny na jakiś temat lub o jakiejś osobie. Większość definicji hejtu dotyczy środowisk internetowych. Ja jednak chcę, abyśmy na potrzeby tej książki wspólnie spojrzeli na problem z szerszej perspektywy.
Czy nie masz wrażenia, że internetowy hejt rozlewa się poza sieć stając się zestawem swoistych zachowań i działań, a nie „jedynie” komentarzem?
Obserwujemy to w domu, sklepie, szkole, pracy i na drodze. Internet uwypuklił jak w soczewce nasze wychowanie, intencje, niezaspokojone potrzeby, uwydatnił to co działo się przed erą internetu. Hejt podobnie jak konflikt w zasadzie jest naszą wspólną codziennością, powinniśmy się więc nauczyć go rozpoznawać, bo nie zawsze jest oczywisty i reagować w zgodzie ze sobą.
Dlaczego hejtujemy?
Przez hejt zaznaczamy swoją obecność, wyrażamy lęki, obawy, niedowartościowanie, pogardę i wyższość, w ten sposób zaspokajamy pewne potrzeby. Deprecjonujemy pozycję osoby lub grupy społecznej ze względu na status społeczny/zawodowy, rasę, płeć, narodowość, przez wyrażanie dyskredytującej opinii, manipulację, dewaluację werbalną i niewerbalną. Zjawisko hejtu może być kierowane personalnie, wobec konkretnej osoby, a także organizacji i instytucji.
Tak mówią definicje a przykłady, życie? Poznasz ich co najmniej kilka w tej książce choć obawiam się, że i Tobie zdarzyły się podobne historie.
Ja też byłam i bywam „szakalem”, również wobec siebie… Każdego dnia pracuję nad tym, by mój styl komunikacyjny był językiem żyrafy. Dziwnie? O co chodzi z tymi zwierzętami? Szakal, żyrafa co jeszcze?
Spokojnie, nie idziemy do ZOO
Z wykształcenia i pasji jestem kulturoznawczynią, dziennikarką oraz medioznawczynią, dyplomowaną coachką i mentorką. Wykładam komunikację społeczną, interpersonalną, kulturę i komunikację w organizacji, promuję praktyki antymobbingowe i antydyskryminacyjne, zarządzanie różnorodnością, uświadamiam m.in pracowników takich instytucji jak Policja czy PCPR - y czym jest przemoc ekonomiczna i jak wspierać ofiary. Od lat piastuję stanowiska menadżerskie, a zaczynałam od tzw. dołu. Sukcesywnie i sumiennie uczyłam się, dokształcałam, byłam doceniana i awansowana.
Nie zawsze jednak było słodko.
Sukcesy przeplatały się ze łzami, konfliktami, upadkami, rozczarowaniami, poczuciem winy, niesprawiedliwości i zmanipulowania. Ta książka jest wycinkiem moich doświadczeń zawodowych i osobistych w perspektywie własnej interpretacji koncepcji Porozumienia bez Przemocy (PBP/NVC), wypracowanej i stosowanej w praktyce terapeutycznej przez doktora psychologii Marshalla B. Rosenberga. Na końcu tej książki znajdziesz więcej informacji o doktorze Rosenbergu i jego mentorze doktorze Carlu Rogersie
Nonviolent Communication (NVC)
To model komunikacji przeciwdziałający przemocy, a zarazem program zachowań komunikacyjnych, umożliwiający poradzenie sobie z sytuacją konfliktową. Marshall Rosenberg sformułował i opisał style komunikacyjne stosując metafory, rozróżnił dwa rodzaje komunikatów;
„język szakala” vs „język żyrafy”
Czy domyślasz się, który styl jest „dobrym policjantem”? O tym za chwilę. Wiedz, że autor koncepcji często opisywanej jako najbardziej demokratyczny model komunikacyjny na świecie, wyraźnie i stanowczo zaznaczył:
Szakal i żyrafa to nie metafory ludzi, a stylów komunikacyjnych, które przyjmują.
Dzielę się z Tobą moim doświadczeniem, wiedzą, pasją i obserwacjami, bo czuję i wiem, że komunikacja bez przemocy/hejtu to droga do dobrostanu, stabilności emocjonalnej, szczęścia, spokoju, spełnienia zawodowego i osobistego. Skoro już wstępnie poznałaś żyrafę i szakala, możemy zaczynać. Ach i jeszcze jedno. Jeśli jesteś mężczyzną to już zapewne zauważyłeś, że używam formy żeńskiej.
Moja historia zawodowa i to w jakich obszarach działam, definiuje w większości grono moich odbiorców. W 75% są to kobiety. Jeśli Ci to przeszkadza to trudno, przekaż książkę bliskiej kobiecie. Przyda jej się na pewno.
Jeśli jesteś ponad tym, to świetnie. Witaj w klubie fanów empatii!
Świat zwariował czy to ze mną jest coś nie tak?
Czy często sobie zadajesz to pytanie? Ja tak. Trapi mnie fakt, że to co w głębi serca i ducha czujemy nie spina nam się z tym co widzimy, słyszymy i stało się powszechnie akceptowalne. Ignorujemy i przyzwyczajamy się do tego jak do nocy po dniu. Hejt staje się naszą codziennością. SZKLANY HEJT/PRZEMOC . To mam na myśli, o tym będzie mowa.
Zadaj sobie pytania:
1. Czy przydarzyło Ci się czuć lęk, zagrożenie w relacji, rozmowie prywatnej i zawodowej?
1. Czy zdarzyło Ci się płakać, złościć, czuć zażenowanie, ucisk w żołądku podczas rozmowy bez tzw. powodu?
1. Czy zdarzyło Ci się czuć bezsilność i niemoc wobec rozmówcy?
1. Czy na rzucony żart zawstydziłaś się za rozmówcę?
Jeśli odpowiedziałaś choć jedno TAK , to wiedz miałaś kontakt z hejterem, przemocowcem.
KIMŚ KTO KOMUNIKUJE SIĘ JAK SZAKAL, nie zamierza się z Tobą dogadać ale wygrać bez względu na wszystko.
Może jest to ktoś bliski, rodzic, dziecko, przyjaciel, kolega, szef, współpracownik lub całkowicie obcy człowiek. Możesz też Ty być hejterką ale skoro czytasz tę książkę to jesteś na dobrej drodze do zmiany.
Zapytasz: dlaczego tak się dzieje, dlaczego to robimy? Odpowiedź jest banalnie prosta. Próbujemy zaspokoić swoje potrzeby takimi metodami jakie znamy, jak potrafimy. Zatrzymajmy się na chwilę przy potrzebach. Przyznaj: zazwyczaj myślisz, że masz gorzej, że Twoje problemy są poważniejsze, troski bardziej dotkliwe, a potrzeby pilniejsze do zaspokojenia. W dalszej części dowiesz się, że i owszem masz swoje potrzeby i chcesz je z natury rzeczy zaspokajać jednak są one kropka w kropkę takie same jak moje i innych osób. Dasz wiarę, że niczym się nie różnią? Zdziwiona? Być może teraz myślisz:
..ale co mnie interesują potrzeby innych? Nie mam czasu skupić się na swoich!
Podczas moich audycji, szkoleń, warsztatów, sesji czy rozmów ze studentami to zdanie pada dość często. Nie ma się czego wstydzić. Wynika ono z nieuświadomienia jak bardzo opłaca się nam popracować nad empatią i zrozumieniem potrzeb przyjaciół, partnera/ki, rodziców, dzieci, współpracowników czy chociażby pani w sklepie, która właśnie na Ciebie krzyczy, że wstrzymujesz kolejkę, a terminal pika: brak środków na karcie lub błędny kod PIN.
Zatem mamy dokładnie te same potrzeby, a dopiero strategia jaką przyjmujemy by je zaspokajać staje się naszym stylem komunikacyjnym. Uświadomienie sobie tego jest pierwszym krokiem do sukcesu.
W książce przeczytasz m.in jak definiować swoje i innych potrzeby tak by żyć w zgodzie ze sobą, otoczeniem i jednocześnie skutecznie realizować cele i marzenia. Brzmi jak utopia? Niech i tak będzie, byle działało! W dalszej części dowiesz się także jak rozpoznać i nazwać emocje oraz skutecznie zdystansować się od nich, by zapanować nad sytuacją.
Dowiesz się jak rozwiązywać konflikty bez pięści i krzyku. Opowiem Ci o dwóch głównych stylach komunikacyjnych: SZAKALU i ŻYRAFIE , czterech fazach komunikacji bez przemocy. Nie martw się nie zamierzam Cię umoralniać, pedagogizować, nie jest to też opracowanie naukowe. Książka jest wstępem do poznania pięknej, prostej i skutecznej idei komunikacji opartej na empatii. Empatii, która jest fundamentem porozumienia bez przemocy i kluczem do szczęśliwego życia.
PAMIĘTAJ też, że zawarte w niej treści są upowszechnione wyłącznie w ogólnych celach informacyjnych i edukacyjnych, nie stanowią porady medycznej i terapeutycznej, nie służą budowaniu relacji coach - klient. Nie stawiam diagnozy i nie jestem terapeutką. Jeśli więc podczas czytania zauważysz u siebie niepokojące objawy natury psychicznej i emocjonalnej, koniecznie zasięgnij porady swojego lekarza. Nie lekceważ tego!