Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych - ebook
Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych - ebook
Funkcjonowanie neuromotoryczne stanowi jeden ze wskaźników dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego. Osoby z niedojrzałością neuromotoryczną często doświadczają problemów z równowagą, koordynacją i percepcją wzrokową, które mogą mieć wpływ na zachowanie i naukę u dzieci i powodować chroniczne stany lękowe oraz wrażliwość emocjonalną u dorosłych.
Dolegliwości związane z niedojrzałością neuromotoryczną mogą być subtelne i trudne do zdiagnozowania. U dzieci, podczas wizyty w gabinecie lekarskim, mogą one być wzięte za problemy z zachowaniem. Dorośli mogą skarżyć się na wiele objawów, które nie zostały powiązane z żadnymi nieprawidłowościami podczas badań lekarskich.
Jedną z metod identyfikacji objawów niedojrzałości neuromotorycznej jest wykorzystanie standardowych testów do oceny występowania odruchów pierwotnych i wykształcenia się reakcji posturalnych, a także inne testy na obecność „miękkich objawów” dysfunkcji neurologicznej.
Książka została podzielona na cztery części. W części pierwszej zdefiniowano niedojrzałość neuromotoryczną oraz przedstawiono terapię wygaszania odruchów INPP. W części drugiej omówiono test przesiewowy INPP do pracy z dziećmi w wieku 4–16 lat. Część trzecia zawiera wyjaśnienie związków między niedojrzałością neuromotoryczną a objawami stanów lękowych, agorafobii i ataków paniki u dorosłych. W części czwartej zaprezentowano test przesiewowy INPP do pracy z dorosłymi.
Książka przeznaczona jest dla psychologów, fizjoterapeutów i nauczycieli.
Spis treści
Przedmowa (Arthur Paynter)
Podziękowania
Rozdział 1. ROZPOZNAWANIE OBJAWÓW NIEDOJRZAŁOŚCI NEUROMOTORYCZNEJ U DZIECI I DOROSŁYCH
1.1. Wstęp
1.2. Jak korzystać z tego podręcznika?
1.3. Przegląd zagadnień poruszanych w książce
1.4. Związki między niedojrzałością neuromotoryczną a wynikami w nauce
1.4.1. Przegląd literatury
1.5. Niedojrzałość neuromotoryczna u nastolatków
1.6. Zastosowanie testu przesiewowego INPP dla lekarzy
1.7. Czym jest metoda INPP?
1.7.1. Po co badać postawę i równowagę?
1.7.2. Po co oceniać równowagę?
1.7.3. Jakie znaczenie dla uczenia się ma równowaga statyczna i dynamiczna?
1.7.4. Jakie znaczenie dla uczenia się ma kontrola postawy?
1.7.5. Co łączy odruchy pierwotne, równowagę i kontrolę postawy?
1.8. Jak działa układ przedsionkowy?
1.9. Odruchy pierwotne
1.9.1. Dlaczego te cztery odruchy zostały wybrane do badania?
1.10 Jakie są dowody na to, że terapia w formie programu ruchowego nakierowana na poziom odruchów pierwotnych przyczynia się do poprawy profilu odruchów i wyników w nauce?
1.11. Co było wiadomo o ćwiczeniach na wygaszanie odruchów pierwotnych? Kiedy powstała metoda INPP? Jakie były doświadczenia od tamtego okresu?
1.12. Jaka jest różnica między metodą INPP, integracją sensoryczną (SI), terapią Vojty, terapią NDT-Bobath i innymi pracującymi z odruchami pierwotnymi? Jakie kryteria decydują o skierowaniu na określoną terapię?
1.12.1. Metoda INPP
1.12.2. Terapia integracji sensorycznej (SI)
1.12.3. Terapia Vojty
1.12.4. Terapia NDT-Bobath
1.13. Najczęstsze medyczne objawy diagnostyczne stanowiące wskazanie do terapii INPP po sprawdzeniu odruchów przez lekarza
1.14. Testy przesiewowe
1.14.1. Jak korzystać z testów przesiewowych?
Literatura
Rozdział 2. TESTY PRZESIEWOWE PRZEZNACZONE DLA DZIECI
2.1. Instrukcje ogólne
2.2. Punktacja
2.3. Testy
2.3.1. Próba Romberga
2.3.2. Stanie na jednej nodze lub test postawy jednonożnej (Unipedal Stance Test – UPST)
2.3.3. Testy na „miękkie objawy” dysfunkcji neurologicznej: chodzenie po linii prostej i na zewnętrznych krawędziach stóp
2.3.4. Chodzenie po linii prostej
2.3.5. Chodzenie na zewnętrznych krawędziach stóp (1963)
2.3.6. Test przeciwstawnego palca i kciuka
2.4. Testy na obecność odruchów pierwotnych
2.4.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS)
2.4.2. Procedura testowa: test Ayres na ATOS w pozycji czworaczej
2.4.3. Zaadaptowany test Hoffa–Schildera na obecność ATOS-u (od 7. roku życia)
2.4.4. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS)
2.4.5. Toniczny odruch błędnikowy (TOB): test w pozycji wyprostowanej
2.4.6. Odruch Moro
2.5. Przykładowy arkusz wyników
2.6. Przykładowy arkusz obserwacji
2.7. Interpretacja wyników
2.7.1. Dzieci
Literatura
Rozdział 3. NIEDOJRZAŁOŚĆ NEUROMOTORYCZNA U DOROSŁYCH
3.1. Rola układu przedsionkowego i jego połączeń
3.2. Tło historyczne dla powiązań między dysfunkcjami przedsionkowo‑móżdżkowymi a stanami lękowymi, agorafobią i atakami paniki
3.3. Dysfunkcje przedsionkowe: przyczyna czy skutek?
3.4. Podstawy teoretyczne dla somatogenicznego/psychosomatycznego podłoża niektórych zaburzeń lękowych
3.5. Posturalne reakcje prostujące
3.5.1. Błędnikowe odruchy prostujące głowę (Labyrinthine Head Righting Reflexes – LHRRs)
3.6. Odruch Moro: źródło paniki?
3.7. Jak korzystać z testów przesiewowych INPP?
3.8. Kwestionariusz przesiewowy INPP dla dorosłych
3.9. Interpretacja kwestionariusza przesiewowego INPP dla dorosłych
Literatura
Rozdział 4. TEST PRZESIEWOWY INPP BADAJĄCY OBJAWY NIEDOJRZAŁOŚCI NEUROMOTORYCZNEJ U DOROSŁYCH
4.1. Instrukcje ogólne
4.2. Punktacja
4.3. Testy przesiewowe do pracy z dorosłymi
4.4. Testy na równowagę i „miękkie objawy” dysfunkcji neurologicznych
4.5. Testy na równowagę i propriocepcję
4.5.1. Próba Romberga
4.5.2. Próba Manna (zaawansowana próba Romberga)
4.5.3. Test chodzenia po linii prostej
4.5.4. Test chodzenia na zewnętrznych krawędziach stóp (1963)
4.6. Testy na obecność odruchów pierwotnych
4.6.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS)
4.6.2. Test Ayres na ATOS w pozycji czworaczej
4.6.3. Zaadaptowany test Hoffa–Schildera (w pozycji wyprostowanej) na obecność ATOS-u
4.6.4. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS)
4.6.5. Toniczny odruch błędnikowy (TOB): test w pozycji wyprostowanej
4.6.6. Odruch Moro
4.6.7. Test na odruch Moro w pozycji stojącej (test odciągnięcia)
4.7. Test przesiewowy dla dorosłych
4.8. Interpretacja wyników
Literatura
Materiały dodatkowe
Dodatkowe arkusze obserwacji i wyników
Szkolenia z zakresu metody INPP
Inne książki autorki
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-18253-3 |
Rozmiar pliku: | 3,4 MB |