Niemiecki w praktyce ratownika medycznego - ebook
Niemiecki w praktyce ratownika medycznego - ebook
Samouczek ten jest pierwszą tego typu polską publikacją, skierowaną do studentów kierunku ratownictwo medyczne, uczniów policealnych szkół ratownictwa medycznego oraz praktyków, czyli personelu służb ratowniczych. Jest skierowany do osób posługujących się językiem niemieckim na poziomie od A2 plus do B2 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. Opiera się na najnowszych zaleceniach i wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji. Obejmuje słownictwo m. in. z zakresu: anatomii i fizjologii, postępowania w stanach zagrożenia życia, zaopatrywania ran, rodzajów wypadków, transportu chorych oraz sprzętu medyczno-technicznego. Pozwala poznać specjalistyczne słownictwo i wypracować umiejętności rozumienia tekstu pisanego. Ponadto umożliwia kształcenie praktycznych umiejętności z zakresu komunikacji. Niektóre ćwiczenia i zadania zostały poprzedzone komentarzami gramatycznymi (Grammatikalischer Kommentar), których opanowanie sprawdzane jest w występujących po nich ćwiczeniach opartych na słownictwie poznanym w tekście. Samodzielną pracę z książką z pewnością ułatwią glosariusze niemiecko-polskie kończące każdą jednostkę lekcyjną.
Kategoria: | Medycyna |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-200-5834-5 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Samouczek Język niemiecki w praktyce ratownika medycznego (Deutsch für Rettungsdienste) jest pierwszą tego typu publikacją w Polsce, skierowaną do studentów uniwersytetów medycznych na kierunku ratownictwo medyczne, uczniów policealnych szkół ratownictwa medycznego oraz praktyków, czyli personelu służb ratowniczych. Powstał on z myślą o wszystkich, którzy pragną nauczyć się języka specjalistycznego, aby móc go wykorzystać w aktualnej i przyszłej pracy zawodowej. Materiał leksykalno-gramatyczny zawarty w publikacji jest skierowany do osób posługujących się językiem niemieckim na poziomie od A2 plus do B2 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego.
Niniejsza publikacja składa się z sześciu rozdziałów zbudowanych z podrozdziałów szczegółowo opisujących wybraną tematykę. Deutsch für Rettungsdienste obejmuje tematykę z zakresu anatomii i fizjologii, zaopatrywania ran, postępowania w stanach zagrożenia życia i udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach. Publikację zamykają rozdziały dotyczące transportu i postępowania z rannym i chorym oraz sprzętu medyczno-technicznego w ratownictwie. Samouczek opiera się na najnowszych zaleceniach i wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji.
Publikację charakteryzuje metodyczna i metodologiczna przejrzystość. Każdy rozdział rozpoczyna zdydaktyzowany tekst wprowadzający do wybranego zagadnienia. Ułatwieniem w czytaniu tekstów/dialogów oraz rozwiązywaniu zadań i ćwiczeń są glosariusze niemiecko-polskie (Wörter und Wendungen), zawierające całe słownictwo specjalistyczne zawarte w danym rozdziale. Wokół tego słownictwa obracają się kolejne części każdego z rozdziałów. Pierwsze ćwiczenia koncentrują się na słownictwie lub zwrotach.
W kolejnej części rozdziału zadaniem uczącego się jest budowanie zdań z rozsypanego słownictwa, uzupełnianie zdań słownictwem podanym obok nich, uporządkowywanie dialogów bądź łączenie części zdania w logiczną całość.
Niektóre ćwiczenia i zadania zostały poprzedzone komentarzami gramatycznymi (Grammatikalischer Kommentar), których opanowanie sprawdzane jest w występujących po nich ćwiczeniach opartych na słownictwie poznanym w tekście.
Pracę z samouczkiem ułatwią umieszczone na końcu publikacji rozwiązania do ćwiczeń i zadań, a także słowniczek polsko-niemiecki, opatrzony cyframi wskazującymi na rozdział, w którym po raz pierwszy użyte zostało dane słowo. W ten sposób uczący się może sprawdzić kontekst użycia danego słowa oraz sposób wykorzystania go w zdaniu.
AutorzyEinheit 1 Grundlagen der Anatomie und Physiologie
1.1 AUFBAU DES MENSCHLICHEN KÖRPERS
Lesen Sie den Text. Unterstreichen Sie das richtige Wort.
Der menschliche 1. Kopf/Körper funktioniert als eine Einheit und besteht aus vielen Organen und Systemen, die in ganz bestimmter Weise zusammenarbeiten. Die Hauptabschnitte des Körpers heißen der Kopf, der 2. Hals/Halm, der Rumpf, die Arme (obere Gliedmaßen) und die Beine (untere Gliedmaßen). Der Kopf beherbergt das 3. Gehirn/Vernunft und die Hauptsinnesorgane. Der Hals 4. verbindet/verbündet den Kopf mit dem Rumpf. Die Brust, der 5. Hauch/Bauch und der Rücken sind Teile des Rumpfes. Im Hals liegen die Luftröhre und die Speiseröhre. Den oberen Teil des menschlichen Oberkörpers bildet der Brustkorb mit den Rippen, der Brustwirbelsäule und dem Brustbein. Im Brustkorb befinden sich die lebenswichtigen Organe – die Lunge und das 6. Schmerz/Herz. Die vorderen Teile des Rumpfes sind die Brust und der Bauch mit dem Bauchnabel. Der hintere Teil des Rumpfes heißt der Rücken. In der Bauchhöhle liegen der Magen, die Leber mit der Gallenblase, die Bauchspeicheldrüse, die 7. Pilz/Milz, die Nieren, der Darm, die Harnblase und die inneren Geschlechtsorgane. Die oberen Gliedmaßen des Menschen heißen 8. Arme/Armee. Durch die Schultern sind sie mit dem Oberkörper verbunden und bestehen aus dem Oberarm, dem Ellenbogen, dem Unterarm und der 9. Hand/Haut. An jeder Hand befinden sich fünf Finger. Jeder Finger hat einen Nagel an der Fingerspitze. Die unteren Gliedmaßen heißen Beine und bestehen aus dem Oberschenkel, dem Knie, dem Unterschenkel und dem 10. Fuß/Ferse. Die Teile des Fußes sind fünf Zehen, die Ferse, die Fußsohle und der Knöchel. Die Füße dienen dem Menschen zur Fortbewegung. Den 11. männlichen/menschlichen Organismus kann man funktionell etwa in zehn Organsysteme gliedern. Sie verrichten verschiedene Aufgaben und wirken zusammen.
Wörter und Wendungen
Arm, der – ramię
Aufgabe, die – zadanie
Bauch, der – brzuch
Bauchhöhle, die – jama brzuszna
Bauchnabel, der – pępek
Bauchspeicheldrüse, die – trzustka
sich befinden – znajdować się
beherbergen – pomieszczać, mieścić
Bein, das – noga; kość
bestehen aus – składać się z
bilden – tworzyć
Brust, die – pierś
Brustbein, das – mostek
Brustkorb, der – klatka piersiowa
Brustwirbelsäule, die – odcinek piersiowy kręgosłupa
Darm, der – jelito
dienen zu – służyć do
Einheit, die – jedność, całość
Ellenbogen, der – łokieć
Ferse, die – pięta
Finger, der – palec
Fingerspitze, die – czubek palca
Fortbewegung, die – poruszanie się, ruch
funktionell – czynnościowy, funkcjonalny
Fuß, der – stopa
Fußsohle, die – podeszwa
Gallenblase, die – pęcherzyk żółciowy
Gehirn, das – mózg
Geschlechtsorgan, das – narząd płciowy
gliedern in – dzielić na
Gliedmaße, die – kończyna
Hals, der – szyja, gardło
Hand, die – ręka
Harnblase, die – pęcherz moczowy
Hauptabschnitt, der – główny odcinek
Hauptsinnesorgan, das – główny narząd zmysłu
Herz, das – serce
hinter(e) – tylny
in bestimmter Weise – w określony sposób
inner(e) – wewnętrzny
Knie, das – kolano
Knöchel, der – kostka
Kopf, der – głowa
Körper, der – ciało, organizm
lebenswichtig – ważny dla życia
Leber, die – wątroba
liegen – leżeć
Luftröhre, die – tchawica
Lunge, die – płuco
Magen, der – żołądek
menschlich – ludzki
Milz, die – śledziona
Nagel, der – paznokieć
Niere, die – nerka
Oberarm, der – ramię
Oberkörper, der – tułów
Oberschenkel, der – udo
Organ, das – narząd, organ
Organsystem, das – układ narządów
Rippe, die – żebro
Rücken, der – plecy
Rumpf, der – tułów
Schulter, die – ramię, bark
Speiseröhre, die – przełyk
Teil, der – część
Unterarm, der – przedramię
unter(e) – dolny
Unterschenkel, der – goleń, podudzie
verbinden – łączyć
verrichten – wykonywać, sprawować
verschieden – różny
vorder(e) – przedni
Zeh, der – palec u nogi
zusammenarbeiten – współpracować
zusammenwirken – współdziałać
Abb. 1 Der weibliche Körper
Der Kopf (Haupt): 1 – Scheitel, 2 – Hinterhaupt, 3 – Kopfhaar (Haar). Das Gesicht: 4 – Stirn, 5 – Schläfe, 6 – Auge, 7 – Wange, 8 – Nase, 9 – Mund, 10 – Mundwinkel, 11 – Kinn, 12 – Ohr. Der Hals: 13 – Hals, 14 – Nacken. Der Rumpf: (15–34). Der Rücken: 15 – Schulter, 16 – Schulterblatt, 17 – Lende, 18 – Kreuz, 19 – Achsel (Achselhöhle, Achselgrube), 20 – Achselhaare. Die Brust (Brustkorb): 21 – Brustwarze, 22 – Warzenhof, 23 – Busen, 24 – Taille, 25 – Hüfte, 26 – Nabel. Der Bauch: 27 – Oberbauch, 28 – Mittelbauch, 29 – Unterbauch (Unterleib), 30 – Leistenbeuge (Leisten), 31 – Scham und Schamhaare, 32 – Gesäß, 33 – Afterfurche, 34 – Gesäßfalte. Die Gliedmaßen (Glieder) (35–44). Der Arm: 35 – Oberarm, 36 – Armbeuge, 37 – Ellbogen (Ellenbogen), 38 – Unterarm, 39 – Hand, 40 – Faust. Das Bein: 41 – Oberschenkel, 42 – Knie, 43 – Kniekehle (Kniebeuge), 44 – Unterschenkel, 45 – Wade, 46 – Fuß.
Abb. 1a Der männliche Körper
Der Kopf (Haupt): 1 – Scheitel, 2 – Hinterhaupt, 3 – Kopfhaar (Haar). Das Gesicht: 4 – Stirn, 5 – Schläfe, 6 – Auge, 7 – Wange, 8 – Nase, 9 – Mund, 10 – Mundwinkel, 11 – Kinn, 12 – Ohr, 13 – Hals, 14 – Nacken. Der Rumpf: (15–26). Der Rücken: 15 – Schulter, 16 – Schulterblatt, 17 – Lende, 18 – Kreuz. Die Brust: 19 – Brustkorb, 20 – Brustwarze, 21 – Hüfte, 22 – Nabel, 23 – Leiste, 24 – Gesäß, 25 – Afterfurche, 26 – Gesäßfalte. Die Gliedmaßen (27–38). Der Arm: 27 – Oberarm, 28 – Armbeuge, 29 – Ellenbogen, 30 – Unterarm, 31 – Hand. Das Bein: 32 – Oberschenkel, 33 – Knie, 34 – Kniekehle, 35 – Unterschenkel, 36 – Wade, 37 – Fuß, 38 – Knöchel.
Übungen
Übung 1 Beantworten Sie die Fragen.
1. Was verbindet den Kopf mit dem Oberkörper?
.................................................................................................................
2. Was gehört zum Rumpf?
.................................................................................................................
3. Was befindet sich im Hals?
.................................................................................................................
4. Welche Organe liegen im Brustkorb?
.................................................................................................................
5. Welche Organe liegen in der Bauchhöhle?
.................................................................................................................
6. Welche Teile unterscheidet man am Arm?
.................................................................................................................
7. Wie heißen die Teile des Beines?
.................................................................................................................
Übung 2 Setzen Sie die fehlenden Namen der Körperteile zu den Oberbegriffen ein.
Kopf: .................................................................................................
Hals: .................................................................................................
Oberkörper: .................................................................................................
Arm: .................................................................................................
Bauchhöhle: .................................................................................................
Bein: .................................................................................................
Übung 3 Ergänzen Sie die fehlenden Buchstaben in den Körperteilen.
1. A..m
2. B..u..h
3. N..b..l
4. ..ein
5. Br..s..
6. El..enb..g..n
7. F..rs..
8. F..ng..r
9. F..ß
10. F..ßs..hl..
11. H..ls
12. H..nd
13. H..rz
14. ..nie
15. K..pf
16. N..g..l
17. R..ck..n
18. R..mp..
19. S..h..lt..r
20. Z..h
Übung 4 Entziffern Sie die Organe.
1. chsBauheldrpeicüse ..........................
2. arDm ..........................
3. allGesnblae ..........................
4. hirGen ..........................
5. schGelecrghtsoan ..........................
6. Haasernbl ..........................
7. zeHr ..........................
8. beLer ..........................
9. ftrLuhreö ..........................
10. ngeLu ..........................
11. geMan ..........................
12. lzMi ..........................
13. iNeer ..........................
14. eisSperröhe ..........................
Grammatikalischer Kommentar
Rzeczowników zawsze uczymy się z rodzajnikiem! Rodzajnik der w mianowniku l. poj. oznacza rodzaj męski, die rodzaj żeński, das rodzaj nijaki, die w mianowniku l. mn. wskazuje na liczbę mnogą.
Übung 5 Wie heißt der Artikel? Ordnen Sie zu.
Bein Brust Darm Ferse Finger Gehirn Herz Knie Knöchel Leber Lunge Magen Milz Nagel Niere Rippe Rücken Rumpf
+--------------------------------------+--------------------------------------+--------------------------------------+
| der | die | das |
| | | |
| .................................... | .................................... | .................................... |
| | | |
| .................................... | .................................... | .................................... |
| | | |
| .................................... | .................................... | .................................... |
| | | |
| .................................... | .................................... | .................................... |
| | | |
| .................................... | .................................... | .................................... |
| | | |
| .................................... | .................................... | .................................... |
| | | |
| .................................... | .................................... | .................................... |
+--------------------------------------+--------------------------------------+--------------------------------------+
Grammatikalischer Kommentar
Czasowniki odmieniamy, dodając do tematu czasownika odpowiednią końcówkę.
ich -e, du -(e)st, er/sie/es -(e)t; wir -en, ihr -(e)t, sie/Sie -en
Beispiel
ich heiße, du liegst, er verbindet, wir funktionieren, ihr bildet, sie/Sie befinden sich
Übung 6 Ergänzen Sie die Endungen der Verben.
1. Der Körper besteh... aus vielen Organen.
2. Die Organe arbeit... zusammen.
3. Im Kopf befind... sich das Gehirn.
4. Die Luftröhre und die Speiseröhre lieg... im Hals.
5. Die oberen Gliedmaßen heiß... Arme.
6. Die Füße dien... dem Menschen zur Fortbewegung.
Grammatikalischer Kommentar
W czasownikach nieregularnych oboczności ulega samogłoska rdzenna w drugiej i trzeciej osobie liczby pojedynczej.
Beispiel
du: rätst, lädst, triffst, empfiehlst, misst, stößt, trittst, trägst usw. er: rät, lädt, trifft, empfiehlt, misst, stößt, tritt, trägt usw.
Czasowniki sein, haben, werden odmieniają się nieregularnie, dlatego ich odmiany należy nauczyć się na pamięć.
sein
ich bin, du bist, er/sie/es ist; wir sind, ihr seid, sie/Sie sind
haben
ich habe, du hast, er/sie/es hat; wir haben, ihr habt, sie/Sie haben
werden
ich werde, du wirst, er/sie/es wird; wir werden, ihr werdet, sie/Sie werden