Niezbędnik lekarza dyżurnego SOR - ebook
Niezbędnik lekarza dyżurnego SOR - ebook
„Niezbędnik lekarza dyżurnego SOR” powstał na prośbę członków i sympatyków Sekcji Młodych Lekarzy przy Polskim Towarzystwie Medycyny Ratunkowej.
Mimo wielu dostępnych źródeł internetowych i opracowań papierowych na polskim rynku brakowało przewodnika, który odpowiadałby prosto i rzeczowo na pytanie „Jak badać i leczyć pacjenta w stanach nagłych?”. Autorzy podjęli się trudnego zadania, które wymagało od nich przełożenia teorii na praktykę oraz znalezienia sposobu na opis wybranych zagadnień. Tak powstał zbiór wytycznych, objawów, odchyleń w badaniach pomagający lekarzowi w podjęciu ważnych decyzji diagnostycznych i leczniczych.
Według Redaktorów Naukowych najskuteczniejszym narzędziem przekazywania kluczowych informacji jest algorytm, postępowanie oparte na najnowszych wytycznych. Autorzy podkreślają jednak, że wielu sytuacji nie można ująć w schematach. Dlatego tak ważna jest znajomość standardów. To właśnie opanowanie zasad EBM pozwala na nietypowe działania w trudnych przypadkach.
„Niezbędnik" powstawał na dyżurach i pomiędzy nimi; w SOR i ambulansie. Został napisany przez lekarzy dyżurnych SOR dla lekarzy dyżurnych SOR.
Kategoria: | Medycyna |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-200-6409-4 |
Rozmiar pliku: | 20 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wiele opisanych poniżej powikłań lub pogorszeń stanu zdrowia może mieć miejsce pomimo postępowania zgodnie z zaleceniami oraz podjęcia prawidłowych interwencji medycznych.
Autorzy dołożyli należytej staranności, aby sprawdzić dokładność informacji i zaleceń zawartych w niniejszej książce. Jednakże niniejsza książka nie jest zamiennikiem fachowej oceny stanu pacjenta, diagnostyki i leczenia. Zawartość poszczególnych rozdziałów nie powinna być traktowana jako jedyna podstawa decyzji klinicznych podjętych przez czytelnika, jakkolwiek zawiera informacje starannie zebrane przez autorów i recenzentów z uwzględnieniem daty publikacji.
Autorzy, recenzenci i wydawcy niniejszej książki nie ponoszą odpowiedzialności za jakiekolwiek straty (bezpośrednie, pośrednie, przypadkowe, następcze, w tym również utracone dochody lub możliwości rozwoju działalności gospodarczej), do których doszło z powodu korzystania/opierania się na niniejszej książce w praktyce klinicznej oraz błędów, ominięć i nieaktualności treści.
Autorzy i Recenzenci „Niezbędnika lekarza dyżurnego SOR”
AUTORZY
Adan R. Atriham MD, FAAEP
Major US Army
Emergency Department
First Texas Hospital
Houston, USA
dr n. med. Karolina Burska
Zakład Medycyny Ratunkowej i Medycyny Katastrof
Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
dr n. med. Tomasz Derkowski
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
lek. Daniel Duchań-Ogrodnik
Katedra Medycyny Ratunkowej
Wydział Nauk o Zdrowiu
Collegium Medicum w Bydgoszczy
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Oddział Kliniczny Medycyny Ratunkowej
Szpital Uniwersytecki nr 2 im. Jana Biziela w Bydgoszczy
dr n. med. Grzegorz Faran
Szpitalny Oddział Ratunkowy
Zespół Ratownictwa Medycznego
Szpital Polski w Sztumie
dr hab. n. med. Dariusz Gąsecki
Klinika Neurologii Dorosłych
Gdański Uniwersytet Medyczny
dr n. o zdr. Tomasz Ilczak
Katedra Ratownictwa Medycznego
Wydział Nauk o Zdrowiu
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
lek. Jakub Jażdżewski
Szpitalny Oddział Ratunkowy
Szpital Specjalistyczny im. J. K. Łukowicza w Chojnicach
Peter Johns MD, FRCPC
Department of Emergency Medicine
University of Ottawa, Canada
dr hab. n. med. mgr prawa Tomasz Jurek, prof. UMW
Zakład Prawa Medycznego
Katedra Medycyny Sądowej
Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
dr n. med. Krzysztof Karwan
Zakład Medycyny Ratunkowej
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie
dr n. med. Jacek Kleszczyński
Instytut Nauk Medycznych
Uniwersytet Opolski
Szpitalny Oddział Ratunkowy
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy we Wrocławiu
mgr Dominika Kocowska-Dzik
Zakład Prawa Medycznego
Katedra Medycyny Sądowej
Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
dr hab. n. med. Anna Korzon-Burakowska
Zakład Prewencji i Dydaktyki
Klinika Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii
Gdański Uniwersytet Medyczny
lek. Anna Sylwia Kowalska
Wojewódzki Szpital Psychiatryczny im. prof. Tadeusza Bilikiewicza w Gdańsku
kom. dr n. o zdr. Michał Kurdziel
Klinika Anestezjologii, Intensywnej Terapii i Medycyny Ratunkowej
Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie
dr n. med. Monika Lica-Gorzynska
Oddział Kardiologii
Szpital Specjalistyczny im. J. K. Łukowicza w Chojnicach
dr n. med. Irina Mogilnaya-Wenglowska
Szpital i Ambulatorium z Izbą Chorych
Areszt Śledczy w Gdańsku
lek. Michał Patock
Katedra i Zakład Farmakologii
Gdański Uniwersytet Medyczny
lek. Grzegorz Piskulak
Oddział Ginekologiczno-Położniczy
Szpital Powiatowy im. dra A. Majkowskiego w Kartuzach
dr n. med. Małgorzata Rak
Katedra Ratownictwa Medycznego
Wydział Nauk o Zdrowiu
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Szpitalny Oddział Ratunkowy
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 3 w Rybniku
Niezależna Grupa Pasjonatów Medycyny Ratunkowej
Anthony Rodigin MD, FAAEM, FACEP
Vituity Emergency Physicians
Sutter Delta Medical Center
Antioch, USA
dr n. med. Marta Rorat
Zakład Prawa Medycznego
Katedra Medycyny Sądowej
Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
lek. Marta Sarbiewska
Wojewódzki Szpital Psychiatryczny im. prof. Tadeusza Bilikiewicza w Gdańsku
dr hab. n. med. Mariusz Siemiński
Katedra i Klinika Medycyny Ratunkowej
Gdański Uniwersytet Medyczny
Kliniczny Oddział Ratunkowy
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
lek. Ewa Sobczak
Breast Surgery Service
Worthing Hospital, UK
Zakład Żywienia Klinicznego i Dietetyki
Gdański Uniwersytet Medyczny
lek. Janusz Springer
Katedra Medycyny Ratunkowej
Gdański Uniwersytet Medyczny
Szpitalny Oddział Ratunkowy
Szpital Specjalistyczny im. J. K. Łukowicza w Chojnicach
mgr Katarzyna Starosta
Zakład Medycyny Ratunkowej i Medycyny Katastrof
Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Reuben J. Strayer, MD FRCPC FAAEM
Department of Emergency Medicine
Maimonides Medical Center
New York City, USA
emupdates.com
lek. Ewelina Trybała
Klinika Neurologii Rozwojowej
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Gdański Uniwersytet Medyczny
Oddział Neurologiczny z oddziałem udarowym
Szpital Specjalistyczny im. J. K. Łukowicza w Chojnicach
Nicole Tyczynska MD
Virtua Our Lady of Lourdes
Camden, USA
Thomas Jefferson University Hospital
Philadelphia, USA
dr n. med. Przemysław M. Waszak
Wojewódzki Szpital Psychiatryczny im. prof. Tadeusza Bilikiewicza w Gdańsku
dr n. o zdr. Arkadiusz Wejnarski
Wydział Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu
Instytut Nauk o Zdrowiu
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
dr n. społ. Agnieszka Wlazło
Wojewódzki Szpital Neuropsychiatryczny im. dr. Emila Cyrana w Lublińcu
lek. Maciej Woroniecki
Oddział Urologii i Onkologii Urologicznej
Szpital Specjalistyczny im. J. K. Łukowicza w ChojnicachRECENZENCI
prof. dr hab. n. med. Andrzej Basiński
Katedra i Klinika Medycyny Ratunkowej
Gdański Uniwersytet Medyczny
dr hab. n. med. Andrzej Chamienia
Klinika Nefrologii, Transplantologii i Chorób Wewnętrznych
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Gdański Uniwersytet Medyczny
lek. Michał Dworzyński
Zakład Medycyny Ratunkowej i Medycyny Katastrof
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
prof. Jerzy Gajewski MD, PhD, FRCSC
Department of Urology
Dalhousie University, Canada
dr n. med. Adam Hajduk
Klinika Chorób Wewnętrznych, Chorób Tkanki Łącznej i Geriatrii
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Gdański Uniwersytet Medyczny
dr hab. n. med. Jolanta Korsak, prof. nadzw.
Zakład Transfuzjologii Klinicznej
Wojskowy Instytut Medyczny w Warszawie
dr hab. n. med. Jacek Kot
Klinika Medycyny Hiperbarycznej i Ratownictwa Morskiego – Krajowy Ośrodek Medycyny Hiperbarycznej
Gdański Uniwersytet Medyczny
prof. dr hab. n. med. Dariusz Kozłowski
II Klinika Kardiologii
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Gdański Uniwersytet Medyczny
lek. Karol Lemańczyk
Oddział Okulistyki
Szpital Specjalistyczny im. J. K. Łukowicza w Chojnicach
dr n. med. Elżbieta Orłowska-Kunikowska
Klinika Diabetologii i Nadciśnienia Tętniczego
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Gdański Uniwersytet Medyczny
prof. dr hab. n. med. Radosław Owczuk
Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii
Katedry Anestezjologii i Intensywnej Terapii
Gdański Uniwersytet Medyczny
dr n. med. Anna Raszeja-Specht
Zakład Medycyny Laboratoryjnej
Gdański Uniwersytet Medyczny
dr n. med. Jan Romantowski
Klinika Alergologii
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Gdański Uniwersytet Medyczny
prof. dr hab. n. med. Przemysław Rutkowski
Klinika Nefrologii, Transplantologii i Chorób Wewnętrznych
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Gdański Uniwersytet Medyczny
lek. Michał Sidorowski
Oddział Pediatrii
Szpital Specjalistyczny im. J.K. Łukowicza w Chojnicach
dr Bartłomiej Siek
Zakład Historii i Filozofii Nauk Medycznych
Gdański Uniwersytet Medyczny
dr n. med. Jan Spodnik
Zakład Anatomii i Neurobiologii
Gdański Uniwersytet Medyczny
dr n. med. Anna Szyndler
Klinika Diabetologii i Nadciśnienia Tętniczego
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Gdański Uniwersytet Medyczny
lek. Michał Werner
Centrum Leczenia Oparzeń w Siemianowicach Śląskich
prof. dr hab. n. med. dr h. c. Wojciech Witkiewicz
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu
dr n. społ. Agnieszka Wlazło
Wojewódzki Szpital Neuropsychiatryczny im. dr. Emila Cyrana w LublińcuPRZEDMOWA
Praefatio
Mówi się, że potrzeba jest matką wynalazku. Podobnie jest z niniejszą książką, która powstała jako odpowiedź na prośbę członków i sympatyków Sekcji Młodych Lekarzy przy Polskim Towarzystwie Medycyny Ratunkowej.
Może się nasunąć pytanie: skąd taka potrzeba, skoro na rynku dostępne są podręczniki napisane przez światowe autorytety medycyny ratunkowej? Po co książka z wytycznymi, jeśli w Internecie można znaleźć wszelkie możliwe wytyczne polskich, europejskich oraz amerykańskich towarzystw medycznych?
Otóż należy pamiętać, że wiedza, którą zawiera „Niezbędnik lekarza dyżurnego SOR”, jest potrzebna w czasie dyżuru, kiedy nie ma czasu na zagłębianie się w szczegółowych podręcznikach oraz często fizycznej możliwości korzystać z podręczników lub źródeł internetowych (ograniczony dostęp poprzez szpitalne systemy informatyczne, pełne teksty wytycznych dostępne za opłatą, ograniczona liczba wytycznych przetłumaczonych na język polski). Dlatego zdecydowaliśmy się podjąć wyzwanie.
Naszym zamysłem nie było napisanie kolejnego podręcznika, lecz stworzenie narzędzia w formie książkowej. Od czasów starożytnych lekarz nosi ze sobą narzędzia. Wraz z rozwojem wiedzy oraz technologii niektóre narzędzia na zawsze zniknęły z toreb lekarskich, a inne stopniowo udoskonalono. Jednakże od tysiącleci ich zastosowanie pozostaje takie samo: badać i leczyć pacjenta. Staraliśmy się, aby „Niezbędnik” był dla lekarza SOR narzędziem do podejmowania decyzji zarówno diagnostycznych, jak i leczniczych w stanach nagłych.
„Niezbędnik lekarza dyżurnego SOR” nie jest przekrojowym podręcznikiem. Nie zawiera wyczerpującego opracowania patofizjologii oraz epidemiologii tak jak szanowane podręczniki medycyny ratunkowej Rosen's lub Tintinalli's. Również nie zawiera wszystkich zagadnień lub jednostek chorobowych, ponieważ medycyna ratunkowa to ocean wiedzy, który trudno objąć jedną kieszonkową „mapą”, jaką jest niniejszy „Niezbędnik”.
Przeglądając spis treści „Niezbędnika”, znajdą Państwo zaledwie kilka jednostek chorobowych, natomiast bardzo wiele objawów oraz odchyleń w badaniach. W ten sposób staraliśmy się odzwierciedlić codzienną praktykę lekarza SOR, który rzadko kiedy zajmuje się pacjentem z gotowym i oczywistym rozpoznaniem.
Razem podejmowaliśmy trudne decyzje, które zagadnienia omówić, a które jednak pominąć. Uznaliśmy, że tematy takie jak resuscytacja, postępowanie w poszczególnych urazach lub stany nagłe u dzieci są wyczerpująco opracowane w innych książkach lub wielostronicowych wytycznych i dlatego należy je pomiąć. Natomiast staraliśmy się, aby każdy rozdział zawierał odnośniki do konkretnych tytułów, w których znajdą Państwo szersze opracowanie tematów, które opisaliśmy, jak i pominęliśmy. Poświęciliśmy wiele czasu i miejsca na omówienie podstawowych elementów pracy lekarza dyżurnego SOR, które nie są związane z rozpoznawaniem lub leczeniem konkretnego stanu lub jednostki chorobowej, np. niuanse przyjmowania i przekazywania pacjenta lub komunikacja i praca w zespole (tzw. umiejętności miękkie). Mamy nadzieję, że taka formuła książki sprawdzi się na Państwa dyżurach.
Nasze własne doświadczenia z uczenia się, praktykowania oraz nauczania medycyny wskazują, że najskuteczniejszym narzędziem do przekazania kluczowych informacji jest algorytm. Obserwacje te potwierdza również coraz większa liczba wyników badań naukowych wskazujących, że stosowanie algorytmów postępowania opartych na dowodach naukowych wiąże się ze spadkiem śmiertelności pacjentów. Dołożyliśmy starań, aby zawarte w „Niezbędniku” algorytmy były szczegółowe, oparte na najnowszych wytycznych (lub przeglądach literatury). Oparliśmy się w pierwszej kolejności na wytycznych polskich towarzystw naukowych, a w razie ich braku szukaliśmy w dorobku towarzystw i placówek europejskich, amerykańskich lub nawet australijskich.
Wytyczne, algorytmy oraz Evidence-Based Medicine to tematy nadal budzącę kontrowersje w polskim środowisku medycznym. Zdajemy sobie sprawę, że „w medycynie jest jak w kinie,” przez co nie można wszystkich sytuacji ująć w schematach. Medycyna ratunkowa wymaga od lekarza rozwiązywania nietypowych problemów i improwizowania częściej niż w innych specjalnościach medycyny. Dlatego zgadzamy się ze starą dewizą naszych nauczycieli, że medycyna jest sztuką. Jednakże jesteśmy przekonani, że aby móc być „artystą”, uprawiać medycynę jak sztukę i wybiegać poza schematy, lekarz musi najpierw poznać te schematy, solidnie opanować swój fach i zapewniać pacjentom wysoki standard diagnostyki i leczenia w sposób powtarzalny, a nie przypadkowy. Uważamy, że właśnie tutaj jest rola EBM, wytycznych oraz algorytmów. Innymi słowami zawarliśmy w „Niezbędniku” EBM i proponujemy zostawić improwizację na czas sytuacji faktycznie wybiegających poza jego ramy.
Nazw handlowych leków jest wiele, a ich dostępność ulega zmianom. Dodatkowo nie chcemy sugerować wyższości żadnego konkretnego preparatu nad innymi, więc „Niezbędnik” zawiera tylko nazwy międzynarodowe (łacińskie).
Do łaciny nawiązaliśmy także w tytułach poszczególnych rodziałów. Zależało nam na symbolicznym nawiązaniu do ogromnego dorobku naukowego i edukacyjnego napisanego po łacinie przez naszych poprzedników.
Zachęcamy Państwa, Czytelników i Użytkowników tej książki, do przesyłania nam wszelkich uwag i pomysłów na kolejną edycję na adres [email protected].
Jesteśmy pewni, że z Waszą pomocą napiszemy lepszy i bardziej przydatny „Niezbędnik”.
„Niezbędnik” jest nieodłącznie związany z dużurami. Większość jego manuskryptu powstało podczas podróży pociągiem na dyżur, między dyżurami lub w chwilach „wykradniętych” podczas dyżurów na Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych oraz karetkach specjalistycznych, między wezwaniami do pacjentów.
„Niezbędnik” jest napisany przez lekarzy dyżurnych SOR dla lekarzy dyżurnych SOR.
Życzymy udanych dyżurów!
Jacek Kleszczyński
Janusz Springer
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Niniejszą książkę dedykujemy wszystkim lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym, technikom, sanitariuszom, ekipom transportowym, salowym oraz ochroniarzom dyżurującym na Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych. Czyli tym, którzy nie śpią po to, aby inni mogli spać spokojnie oraz aby w razie nagłej potrzeby otrzymali pomoc i opiekę w bezpiecznym miejscu. Dla większości pacjentów oraz ich rodzin jesteście bezimiennymi, prawie niezauważalnymi trzecioplanowymi aktorami w dramacie ich życia. Jednakże powoli nadchodzi czas, w którym Wasza tytaniczna i zakulisowa praca w szpitalach wreszcie zostanie zauważona.CO POMINĘLIŚMY oraz CO PROPONUJEMY
Praeterita propositaque
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, medycyna ratunkowa to ocean wiedzy, który trudno jest objąć na jednej mapie tak małej jak niniejsza książka. Jeszcze zanim napisaliśmy pierwszy rozdział, zdaliśmy sobie sprawę z tego, że niektórych tematów nie jesteśmy w stanie tutaj omówić, pomimo że są ważne dla lekarzy dyżurnych SOR oraz ciekawe pod względem wniosków z najnowszych badań naukowych.
Dlaczego? Ponieważ niektóre tematy są w ponadprzeciętny sposób opracowane w opublikowanych już wytycznych, książkach, stronach internetowych lub aplikacjach mobilnych. Opracowanie tych tematów byłoby zbędnym powielaniem materiałów, dlatego w zamian proponujemy kilka zaufanych źródeł, gdzie Czytelnicy mogą je znaleźć.
■ Resuscytacja dorosłych oraz dzieci (wraz z opieką poresuscytacyjną) jest dokładnie omówiona w aktualnych wytycznych European Resuscitation Council/Polskiej Rady Resuscytacji.
https://cprguidelines.eu
https://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html
■ Modyfikacje postępowania w resuscytacji pacjentów z podejrzeniem lub potwierdzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
https://cosy.erc.edu/en/online-course-preview/356a192b7913b04c54574d18c28d46e6395428ab/index#/
https://www.prc.krakow.pl/wytyczne_covid.html
■ Zalecenia na temat diagnostyki oraz leczenia zakażeń (w tym również powodowanych przez wirus SARS-CoV-2) opublikowano na stronie internetowej Narodowego Programu Ochrony Antybiotyków.
http://antybiotyki.edu.pl/rekomendacje/rekomendacje-diagnostyki-i-terapii-zakazen/
■ Zalecenia na temat antybiotykoterapii zakażeń są co roku aktualizowane i publikowane w formie kieszonkowej książki przez prof. Dzierżanowską et al.
■ Zasady postępowania z pacjentem w hipotermii (wraz z danymi kontaktowymi ośrodków oferujących ogrzewanie pozaustrojowe) są opublikowane przez Centrum Leczenia Hipotermii Głębokiej przy Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II w Krakowie.
https://www.hipotermia.edu.pl
■ Postępowanie wstępne (głównie przedszpitalne) z dorosłym lub dzieckiem, które doznało urazu, dokładnie opisano w:
– wytycznych Advanced Trauma Life Support (dostępne tylko w języku angielskim),
– wytycznych International Trauma Life Support (opublikowano tłumaczenie na język polski)
oraz w książce Guła P., Machała W., „Postępowanie przedszpitalne w obrażeniach ciała”, PZWL 2020.
■ Postępowanie lekarza SOR z dorosłym lub dzieckiem, które doznało urazu, dokładnie opisano w Guła P., Machała W., „Postępowanie w obrażeniach ciała w praktyce SOR”, PZWL 2020, oraz Sosada K., Żurawiński W., „Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała”, PZWL 2018.
■ Całkowicie darmowym (oraz dostępnym bez potrzeby zakładania konta) źródłem wiedzy na temat stanów nagłych jest WikEM (The Global Emergency Medicine Wiki) dostępna na stronie internetowej oraz w formie aplikacji mobilnej.
https://www.wikem.org/wiki/Main_Page
■ Podstawy interpretacji zapisu elektrokardiograficznego opisał prof. Kozłowski w swoim artykule „Jak uporządkować chaos, czyli interpretacja EKG krok po kroku”.
https://ejtcm.gumed.edu.pl/articles/51
■ Elektrokardiografia w stanach nagłych jest w dokładny (oraz jednocześnie zrozumiały) sposób omówiona na stronie internetowej prowadzonej w języku angielskim przez australijskich lekarzy medycyny ratunkowej oraz intensywnej terapii.
https://litfl.com/ecg-library/
■ Formularze pomocne w zbieraniu wywiadu od pacjentów niemówiących po polsku (w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, portugalskim, rosyjskim, ukraińskim, włoskim).
https://nil.org.pl/aktualnosci/843-wielojezyczny-wywiad-lekarski
■ Skale ryzyka i kalkulatory medyczne (wraz z odnośnikami do badań naukowych walidujących je) są dostępne w języku angielskim na stronie internetowej oraz w formie aplikacji mobilnej.
https://www.mdcalc.com
■ Niektóre z tych kalkulatorów są dostępne również w języku polskim na stronie internetowej oraz w formie aplikacji w systemie Android oraz iOS.
http://drwidget.pl/kalkulatory-medyczne-medcalc.html
■ Niektóre skale ryzyka i kalkulatory dotyczące schorzeń układu sercowo-krążeniowego.
http://skalekardiologiczne.pl
■ Normy badań laboratoryjnych oraz wyjaśnienie najczęstszych przyczyn ich odchyleń.
■ Dostępne również w formie aplikacji w systemie Android oraz iOS.
http://drwidget.pl/kalkulatory-medyczne-normy-skale.html
■ Indeks leków prowadzony przez firmę Polpharma (nie wymaga logowania).
■ Dostępny również w formie aplikacji w systemie Android oraz iOS.
http://drwidget.pl
■ Indeks leków Medycyny Praktycznej (wymaga zarejestrowania darmowego konta i logowania) jest również dostępny w formie aplikacji w systemie Android oraz iOS.
https://indeks.mp.plLEKARZ SOR NA DYŻURZE W CZASIE PANDEMII COVID-19
Doctor OCEP agens tempore pandemiae COVID-19
W „Niezbędniku” nie poruszamy tematu wstępnego leczenia zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Dlaczego nie piszemy na tak ważny temat w czasach pandemii COVID19?
Powód jest bardzo prosty.
Wspomniany koronawirus oraz choroba przez niego wywołana są nowymi zagadnieniami zarówno naukowymi, jak i klinicznymi, co powoduje, że wiedza na ich temat zmienia się bardzo dynamicznie. Część zaleceń opublikowanych w pierwszych miesiącach pandemii, czyli zimą/wiosną 2020, już jest nieaktualna, zmieniona i zapomniana. Z każdym miesiącem wiemy więcej na temat przebiegu COVID-19 w poszczególnych grupach pacjentów oraz na temat powikłań tej choroby. W chwili pisania tych słów trwa w wielu krajach akcja masowych szczepień przeciwko SARS-CoV-2. Jednocześnie pojawiają się informacje o nowych mutacjach i wariantach wirusa, natomiast cykl wydawniczy jest zbyt długi, aby móc opublikować aktualne informacje przydatne dla dyżurnego SOR.
Istotnie zmieniła się praca w SOR. W strefie segregacji medycznej wykonywane są dodatkowe czynności, takie jak wywiad epidemiologiczny i testy PCL. W niektórych przypadkach może to wydłużać czas przyjęcia pacjentów, w tym tych chorych, którzy są transportowani przez ZRM. Pacjenci umieszczani są w strefach „czystych” oraz „brudnych” (izolacyjnych), gdzie oczekują, często wiele godzin, na wynik testu PCR, niezależnie od diagnostyki i leczenia zasadniczego problemu klinicznego, który stał się powodem przyjęcia do SOR. Oczekiwanie na wynik badania niejednokrotnie powoduje opóźnienie w przekazaniu pacjenta do określonego oddziału. Koniecznością, a zarazem utrudnieniem stała się praca w maskach, skafandrach, goglach i innych środkach ochrony osobistej.
Częściej obserwujemy przypadki zatorowości płucnej oraz zespołu ostrej niewydolności oddechowej (ARDS) w fazie narastania liczby zakażeń. Zmagamy się także z brakiem miejsc na oddziałach zarówno tych dedykowanych dla pacjentów zakażonych SARS-CoV-2, jak i na „zwykłych” oddziałach chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej lub neurologii. Częste są też izolacje, kwarantanny i zachorowania personelu, a wszystko to dzieje się wśród zmieniających się przepisów oraz zaleceń GIS oraz MZ.
Praca w SOR staje się jeszcze bardziej trudna. Wspomniane powyżej problemy są rozwiązywane przez tę samą liczebnie (lub uszczuploną wskutek pandemii) załogę poszczególnych oddziałów ratunkowych.
Chcemy tym samym wyrazić podziękowania oraz wielki szacunek dla Koleżanek i Kolegów, personelu SOR za ich ciężką pracę, zaangażowanie i oddanie pacjentom.
Mamy zarazem nadzieję na zmianę warunków pracy, tak by, wykonując ją, można było realizować wytyczne i algorytmy opisane w niniejszym „Niezbędniku”.1
PODEJŚCIE DO DYŻURU W SOR
Adan R. ATRIHAM
Tractatio munium doctoris in OCEP
How to approach a shift in the Emergency Department
Pracę w SOR można nazwać pracą w chaosie.
Często jest kilkoro pacjentów, którymi trzeba się zająć jednocześnie, i każdy z nich ma inne potrzeby. Musimy pracować z wieloma osobami w zespole, każda z nich z innym poziomem szkolenia, ilością doświadczenia w zawodzie oraz innymi obszarami odpowiedzialności. Jako liderzy Zespołu musimy koordynować opiekę wszystkich pacjentów SOR, kierować pracą zespołu, wykonywać procedury terapeutyczne, prowadzić dokumentację medyczną, rozmawiać z lekarzami konsultującymi itd. Aby odbyć dobry dyżur, lekarz SOR powinien mieć jak najlepsze umiejętności zarządzania czasem, potrafić wykonać kilka zadań równolegle, skutecznie komunikować się oraz mądrze wykorzystać dostępne technologie. Połączenie tych cech spowoduje że będziesz wydajniejszym, szybszym lekarzem SOR, który będzie miał więcej satysfakcji ze swoich dyżurów.
Sugestie zawarte poniżej nie pochodzą z żadnych publikacji naukowych lub podręczników. To nie jest temat, który interesuje badaczy, więc nigdzie nie znajdziesz badań potwierdzających, czy te sugestie pomogą Tobie podczas dyżuru. Wszystko, co tutaj opisałem, jest wynikiem moich 20 lat pracy w SOR w ośrodkach o różnej referencyjności, z różnym personelem, w kilku krajach świata. Niezależnie od tego, czy jesteś młodym lekarzem w trakcie specjalizacji w dziedzinie medycyny ratunkowej, czy doświadczonym lekarzem dyżurnym, z pewnością masz kilka własnych sugestii, sposobów lub „patentów”, z których korzystasz podczas dyżuru. I bardzo dobrze. Jednakże próbowanie czegoś nowego i/lub doskonalenie czegoś, co już robisz, jest drogą do biegłości oraz doskonałości.
PRZED DYŻUREM
Dobry dyżur rozpoczyna się przed godziną wyznaczoną w grafiku.
To, co robisz w swoim czasie wolnym, ma duże znaczenie podczas dyżuru.
Bądź wypoczęty
Zaczynanie dyżuru będąc zmęczonym, jest samo w sobie bolesne. Wtedy każda minuta zdaje się trwać ponad godzinę, mózg nie przetwarza informacji w należytym tempie i rośnie ryzyko popełnienia błędu medycznego. Wiem, że w życiu prywatnym zdarzają się różne sytuacje, jednak przed dyżurem zawsze staraj się maksymalnie wypocząć i dbaj o higienę snu.
Przyjdź wcześniej
Każdy z nas przynajmniej raz spóźnił się na dyżur.
Czy pamiętasz, ile minut się spóźniłeś?
Kiedy spóźniasz się na dyżur, wtedy zaczynasz go w stresie, próbujesz „nadrobić” przez pośpieszne przejęcie pacjentów od lekarza kończącego dyżur, umykają Tobie ważne informacje, nie zdążysz zadać wszystkich pytań.
Wojskowi mają powiedzenie: „wcześniej jest na czas, na czas jest za późno, a za późno jest nie do zaakceptowania”. Ja robię wszystko, żeby na każdy dyżur przyjechać przynajmniej 20 minut wcześniej. Dzięki temu mam czas, aby spokojnie:
■ przebrać się,
■ przygotować cały mój sprzęt (więcej na ten temat później, vide str. 3),
■ przygotować sobie kubek kawy,
■ sprawdzić, ilu pacjentów jest pacjentów aktualnie pacjentów w SOR (oraz jakie są ich rozpoznania),
■ sprawdzić, z kim dziś pracuję (Zespół SOR, radiolodzy, lekarze konsultujący),
■ sprawdzić, ilu pacjentów czeka na przyjęcie do SOR.
Dzięki tej rutynie mam ogólny obraz sytuacji w SOR, mogę dopasować swoje oczekiwania i skupić się na pracy, zanim spotkam lekarza kończącego dyżur lub podejdę do pierwszego pacjenta.
Zostaw swoje złe nastawienie na parkingu szpitala
Większość pacjentów nie zdecydowała się przyjść dziś do SOR specjalnie po to, aby zepsuć Tobie humor. Dlatego staraj się nie przynosić do SOR złego humoru, problemów z życia prywatnego i wszystkiego, co nastawia Ciebie negatywnie do dyżuru. Staraj się traktować pacjenta (oraz współpracownika) tak samo, jak Ty chciałbyś być traktowany.
Wiem, że już każdy słyszał tę poradę, dlatego spróbuję wyjaśnić inaczej. Z ciekawości spytaj pielęgniarki i ratowników na dyżurze, z kim lubią pracować. Zgaduję, że lekarze, o których wspomną, są przystępni, kulturalni, spokojni, są dobrymi liderami i potrafią szkolić zespół. Być może powiedzą Tobie również, z kim nie lubią pracować; zapewne lekarze na tej liście są marudni, aroganccy, narzekający, choleryczni, chaotyczni, niegrzeczni wobec pacjentów/ich rodzin, a ich złe nastawienie udziela się całemu Zespołowi. Nie sugeruję, że należy nagle starać się być „ulubieńcem” całego Zespołu, ponieważ na to trzeba czasu. Natomiast jestem przekonany, że warto zachowywać się na dyżurze w taki sposób, aby nie być tym lekarzem, z którym nikt nie chce pracować.
POCZĄTEK DYŻURU
Jesteś w SOR, świetnie! Mam nadzieję że miałeś czas, aby wypocząć, coś zjeść oraz przyjechać wcześniej.
Oto kilka porad, które warto wypróbować w ciągu pierwszych kilku minut dyżuru.
Przywitaj się i nawiąż relację z Zespołem
To naprawdę istotne, a jednak często ignorowane przez lekarzy.
Jeśli zatrudniono nowego członka Zespołu SOR (albo to właśnie Ty jesteś nowo zatrudniony), to postaraj się zapamiętać jej/jego imię. Zaczynając dyżur, podejdź i przywitaj się każdym członkiem Zespołu. Wystarczy jedno zdanie typu: Dobry wieczór, dziś dyżurujemy razem, będzie dobry dzień! Może się to wydawać sztuczne lub infantylne, ale uwierz mi, że jest istotne, ponieważ pokazuje, że jesteś dostępny dla Zespołu, chcesz nawiązać pozytywną relację, rozpocząć dyżur w dobrym nastroju i stworzyć odrobinę jedności w Zespole. Pamiętaj, że dobry Zespół SOR to nie zbieg sprzyjających okoliczności, tylko skutek wspólnego wysiłku. Krótkie przywitanie się na początku dyżuru to mały krok w kierunku tworzenia dobrego Zespołu.
Sprzęt
Kiedyś pracowałem w SOR z dużym przepływem pacjentów. Mieliśmy do dyspozycji aż 36 łóżek, a jednak wydawało się, że to za mało. Pacjentów chodzących badaliśmy w poczekalni. Mieliśmy doskonałe pielęgniarki w Zespole i mimo wszystko wydawało się nam, że ciągle mamy zaległości oraz że nie dajemy sobie rady. Aby przestać biegać w tę i z powrotem i móc zwiększyć moją wydajność, zacząłem nosić drobny sprzęt ze sobą w kieszeniach. Teraz pracuję w spokojniejszym SOR, ale pozostał mi nawyk noszenia w kieszeniach bluzy i spodni sprzętu, który przedstawiam na ryc. 1.1.
Szczególnie przydatny jest minipulsoksymetr, ponieważ pozwala mi wykonać szybki re-triage pacjentów oczekujących w poczekalni i wychwycić tych, którzy wymagają szybkiej interwencji. Nie nalegam, byś nosił ze sobą na dyżurze dokładnie to samo, co ja. Uważam, że o selekcji sprzętu powinna decydować liczba pacjentów, którymi zajmujesz się na dyżurze, ich stan (większość w ciężkim, czy większość w lekkim?), sprzęt, który masz dostępny w SOR, oraz z czego umiesz korzystać. Na przykład nie ma sensu nosić ze sobą cyrkla, jeśli nigdy go nie używasz do oceny EKG.
PODCZAS DYŻURU
Dyżur będzie raczej pracowity. Tobie oraz całemu Zespołowi będzie łatwiej się pracowało, jeśli to zaakceptujesz. Poniżej kilka sugestii, które moim zdaniem znajdują zastosowanie w większości SOR.
Zacznij od analgezji
Każdego pacjenta, który zgłasza ból, spytaj: Czy chciałby Pan/chciałaby Pani lek przeciwbólowy? Jeśli pacjent się zgodzi, to podaj lek odpowiedni do sytuacji klinicznej i odnotuj to w dokumentacji pacjenta. Wczesna analgezja nie tylko jest ważnym elementem leczenia w SOR, ale zwiększa szanse, że pacjent osiągnie poprawę już w trakcie obserwacji w SOR, co ułatwi decyzję o dalszym leczeniu w warunkach szpitalnych lub ambulatoryjnych. Poza tym jest jeszcze tzw. motywacja odgórna, czyli większość szpitali ubiega się o różne akredytacje, w których jednym z kryteriów jest zadowolenie pacjentów z leczenia bólu. Natomiast jeśli pacjent odpowie, że w tej chwili nie potrzebuje leku przeciwbólowego, to koniecznie odnotuj ten fakt w dokumentacji medycznej.
Wzmacniaj swój zespół
Znając możliwości Zespołu, możesz delegować odpowiednie zadania odpowiedniej osobie i w ten sposób zwiększysz wydajność całego Zespołu. Nie ma powodu, abyś zakładał pacjentowi opatrunek gipsowy, jeśli w SOR jest dostępny technik zajmujący się tego typu opatrunkami. Natomiast jeśli zakładasz pacjentowi opatrunek gipsowy i przy okazji szkolisz rezydenta lub ratownika, to wykorzystujesz swój czas właściwie. Pamiętaj, że dobry Zespół składa się nie tylko z mądrego i zdolnego lidera, ale również z mądrych i zdolnych członków. Im więcej czasu zainwestujesz w szkolenie swojego Zespołu, tym będzie skuteczniejszy.
Od początku myśl o wypisie
Wyobraźmy sobie, że Twoim pierwszym pacjentem na tym dyżurze jest starsza pani obciążona migotaniem przedsionków, cukrzycą oraz dwoma przebytymi zawałami serca, która zemdlała, wychodząc z salonu fryzjerskiego. Każdy w Zespole intuicyjnie czuje, że ta pacjentka z dużym prawdopodobieństwem będzie wymagała przyjęcia na jeden z oddziałów. Dlatego jak najprędzej rozpocznij diagnostykę i nie wahaj się wcześnie poinformować lekarza konsultującego, że prosisz o przyjęcie, a nie tylko o konsultację.
Teraz wyobraźmy sobie, że kolenym pacjentem na tym samym dyżurze jest głośno płacząca młoda kobieta, która uderzyła się w jeden z palców prawej stopy. Ten sam Zespół intuicyjnie czuje, że ta pani niemal na pewno wróci do domu tego samego dnia, dlatego nie ma potrzeby opóźniać jej wypisu.
Badaj nie jednego pacjenta, tylko trzech!
Jeśli możesz, spróbuj zacząć jednocześnie pracować nad jednym pacjentem w cięższym stanie (lub pacjentem bardziej obciążonym) oraz dwoma w lepszym stanie jednocześnie. W ten sposób, podczas dłuższego pobytu pacjenta skomplikowanego zdążysz jednocześnie zbadać, zdiagnozować i wypisać tych dwóch z lżejszymi dolegliwościami. W ten sposób zapobiegasz „zakorkowaniu” poczekalni SOR i uspokajasz nastroje pacjentów (oraz ich rodzin), ponieważ krócej czekają na kontakt z lekarzem SOR oraz na wypis do domu. Z moich subiektywnych obserwacji wynika, że szybkie zaopatrzenie pacjenta jest skuteczniejszym sposobem na uspokojenie jego irytacji niż nawet najbardziej szczere przeprosiny.
Zleć badania dodatkowe „od razu”
Jeśli pacjent zgłasza się do SOR z powodu bólu w klatce piersiowej lub bólu brzucha, to dobrą praktyką jest od razu zlecić cały panel badań potrzebnych, aby podjąć decyzję. Zespół nie zawsze o tym powie na głos, ale zazwyczaj bardzo nie lubią ponownie pobierać krew celem „dozlecenia” kolejnego badania. Oczywiście nie zawsze da się uniknąć „dozlecenia” (np. lekarz konsultujący zaproponuje wykonanie zupełnie innego badania niż Ty zazwyczaj zlecasz). Aby było jasne, nie sugeruję, aby od razu zlecać koagulogram oraz badanie grupy krwi każdemu pacjentowi z bólem brzucha. Jednakże z pełnym przekonaniem sugeruję, aby zlecić te dwa badania temu pacjentowi, którego stan kliniczny faktycznie sugeruje ostry brzuch.
Nie ma przestojów
Staraj się nie marnować czasu na dyżurze.
Nawet jeśli zbadałeś wszystkich pacjentów, nikt nie czeka w poczekalni, zleciłeś badania każdemu pacjentowi, który ich wymagał, to zawsze jest coś jeszcze do zrobienia w SOR.
Czy dokumentacja jest kompletna?
Czy masz przygotowane zalecenia dla pacjentów, których planujesz wypisać?
Czy przeczytałeś wszystkie wyniki, aby podczas rozmowy z lekarzem konsultującym móc płynnie i pewnie opisać stan pacjenta?
Jeśli wszystko to masz zrobione, to znaczy, że zasługujesz na chwilę prawdziwego spokoju podczas dyżuru. Ja zawsze przeznaczam takie chwile na jedzenie. Wybór należy do Ciebie.
Konsultuj się z pielęgniarkami i ratownikami
Pielęgniarki i ratownicy to Twoje oczy i uszy podczas dyżuru.
Nie wiem dlaczego, ale wielu lekarzy SOR nie docenia tego prostego faktu. Pielęgniarki i ratownicy (czyli Zespół) również mają swoje własne obserwacje kliniczne i sugestie na
temat każdego pacjenta w SOR. Postaraj się słuchać, co podpowiada Zespół i zawsze doceniaj pracę, którą wykonuje. Nie potrafię teraz policzyć, ile razy Zespół uratował mnie przed popełnieniem błędu medycznego lub zauważył klinicznie istotny szczegół, który całkowicie mi umknął podczas wywiadu, badania fizykalnego lub obserwacji pacjenta. Jeśli doświadczony członek Zespołu mówi Ci: „pacjent na szóstce wygląda kiepsko”, to znaczy, że pora natychmiast zająć się tym pacjentem!
Rycina 1.1. Przykład sprzętu, który warto mieć przy sobie podczas dyżuru.
Źródło: ze zbiorów autora.
Mądrze korzystaj z technologii
Zgaduję, że 99% lekarzy SOR w trakcie dyżuru nosi przy sobie smartfon.
Zapewne młodzi lekarze nie doceniają, jaką wygodą jest mieć w kieszeni możliwość zajrzenia do setek wiarygodnych źródeł informacji medycznej, podręczników w ciągu kilkunastu sekund. Ja kończyłem rezydenturę z medycyny ratunkowej w innej epoce, kiedy Internet nie istniał, a kieszonkowym źródłem informacji były albo własnej roboty notatki, albo kieszonkowe podręczniki, które de facto ledwo mieściły się w kieszeni fartucha (i czasem przeszkadzały w pracy przy pacjencie). Dlatego z nieukrywaną radością zamieniłem kieszonkowy podręcznik na o wiele lżejszy smartfon, na którym zainstalowałem wiarygodne aplikacje medyczne (niektóre z nich to podręczniki, mam też kalkulator medyczny i aktualny indeks leków), czyli ekwiwalent kilku podręczników. Cały czas mam swój stary, wytarty podręcznik kieszonkowy, ale już nie towarzyszy mi na dyżurach, tylko stoi na półce w domu jako pamiątka.
Poznaj graczy i miej z nimi kontakt
Mam zwyczaj w nowym miejscu pracy spisać sobie na jednej karteczce wszystkie istotne numery telefonów (np. do lekarzy i techników radiologii, do laboratorium, do lekarzy dyżurnych na innych oddziałach). Doświadczenie nauczyło mnie, że taką karteczkę lepiej zalaminować, bo dzięki temu wytrzyma więcej dyżurów.
Czy będziesz dzwonić ze swojego prywatnego telefonu czy ze szpitalnego, to Twój wybór, ale przynajmniej zawsze będziesz mieć przy sobie potrzebne numery telefonów.
Rozmawiaj z konsultantami
Jeśli jesteś młodym lekarzem, te rozmowy mogą być dla Ciebie stresujące. Niektórzy konsultanci zachowują się w taki sposób, że rozmowa z nimi zawsze jest nieprzyjemna, niezależnie od tego, ile masz lat doświadczenia w SOR. Moim zdaniem, jeśli przed rozmową przygotowałeś najważniejsze informacje, mówisz grzecznie, ale pewnie, oraz odpowiesz na wszystkie pytanie konsultanta, to rozmowy te najczęściej są bardzo konstruktywne. Musimy pamiętać, że jako lekarze SOR nie pracujemy solo, więc aby utrzymać płynną współpracę na linii SOR–inne jednostki szpitala, nie możemy schodzić poniżej pewnego minimum kultury osobistej.
Każde zadanie ma swój priorytet
Jesteśmy pracowitymi ludźmi, ale mimo wszystko tylko ludźmi, więc każdy z nas ma pewien limit wydajności.
Dlatego w SOR kluczowa jest umiejętność dzielenia pracy na poszczególne zadania oraz wykonywania tych zadań w odpowiedniej kolejności. Zadania, z którymi nie można zwlekać, to: krytyczne procedury lecznicze, badanie nowych pacjentów, którzy są w ciężkim stanie, oraz wypisy. Jeśli zajmiesz się tymi zadaniami priorytetowo, to zaopatrzysz najpilniejszych pacjentów SOR oraz przyjmiesz do szpitala lub wypiszesz do domu tych pacjentów, którzy już dłużej w SOR być nie powinni. Wiem, że łatwiej to powiedzieć (lub napisać), niż zrobić w trakcie intensywnego dyżuru, ale jeśli skupisz się na sposobie pracy, to z czasem będzie Ci łatwiej na dyżurze.
Czujesz się przytłoczony pracą? Idź do toalety
Jeśli czujesz się przytłoczony ogromem pracy w SOR, to Twoja wydajność prędzej czy później nieuchronnie spadnie. W takich sytuacjach ja idę to toalety, ponieważ w ten sposób zyskuję kilkadziesiąt sekund bezcennego spokoju od wszystkich dystraktorów SOR, podczas którego mogę przemyśleć, na jakich 2–3 zadaniach muszę się skupić zaraz po wyjściu z toalety. Jeżeli nie wjedzie do SOR pilny pacjent, to odsuwam wszystkie inne zadania na bok, aby móc wykonać te 2–3, które zaplanowałem podczas „ucieczki” do toalety. Poza tym wszyscy wiemy, jaką ulgę daje opróżnienie pęcherza po kilku godzinach intensywnej pracy zasilanej kilkoma kubkami kawy, herbaty lub innych napojów z kofeiną. Podsumowując, czasami najlepszym wyjściem jest wyjście do toalety!
Zaufaj sobie!
Podczas dyżuru w SOR podejmujesz wiele decyzji.
Wiem, że podejmowanie decyzji jest szczególnie trudne w pierwszych latach pracy zawodowej. Jednak jeśli traktujesz pacjentów tak, jakbyś traktował osobę Tobie bliską, jesteś szczerze miły dla ludzi, pamiętasz o swoich możliwościach i ograniczeniach oraz prosisz o pomoc (konsultację) wtedy, kiedy należy, to zarówno Ty, jak i Twoi pacjenci będziecie bezpieczni. Mówiąc potocznie, masz to (you got this)!
ODLICZANIE DO KOŃCA DYŻURU
Gratuluję! Dotarłeś do ostatniej godziny intensywnego dyżuru.
Podjąłeś wiele decyzji klinicznych, zapewniłeś doskonałą opiekę pacjentom, Twój mózg jest zmęczony, bolą Cię stopy, czujesz pragnienie, głód i nie możesz przestać myśleć o położeniu się spać (lub o wypiciu butelki ulubionej lemoniady). Mimo zmęczenia postaraj się wykorzystać tę ostatnią godzinę dyżuru na dokończenie rozpoczętych procesów diagnostyczno-leczniczych i przygotowanie informacji do przekazania lekarzowi przejmującemu dyżur.
Nikt nie lubi przejmować bałaganu w SOR
W zależności od skomplikowania stanu pacjentów decyzje o wypisie powinny być Twoim celem podczas ostatnich godzin dyżuru. Sprawdź jeszcze raz dokumentację wszystkich pacjentów, którymi się zajmujesz, sprawdź, czy wszystko jest gotowe, aby podjąć decyzję. Jeśli masz do dopilnowania wyniki wielu badań i/lub konsultacji, to staraj się nie badać nowych pacjentów, którzy nie wymagają pilnego zaopatrzenia. Wykorzystaj ten czas na wypisy pacjentów, którymi już się zajmujesz.
Ściągawka dla lekarza przejmującego dyżur
Jeśli pomimo Twoich starań nie było możliwe podjęcie decyzji o wypisie i pacjent zostaje w SOR, to Twoim obowiązkiem jest przekazanie lekarzowi przejmującemu dyżur wszystkich istotnych informacji na temat tego pacjenta. Nie wystarczy tylko nazwisko pacjenta, jego wiek i diagnoza. Mam na myśli wszystkie informacje diagnostyczno-lecznicze, czyli:
• Jaki jest stan kliniczny pacjenta?
• Na co pacjent czeka (na wynik badania, konsultację, przygotowanie wolnego miejsca na innym oddziale, na transport)?
• Czy pacjent reaguje na zastosowane leczenie?
Jakie są prawdopodobne dalsze losy pacjenta (wypis do domu, hospitalizacja, pilny zabieg operacyjny, zgon)?
W niektórych SOR lekarze przekazują sobie pacjentów za pomocą dedykowanych formularzy (check lists). Nie musisz koniecznie tego stosować. Jednak nalegam, abyś przekazywał pacjentów w sposób jak najbardziej systematyczny i dokładny. Od tego zależy bezpieczeństwo pacjenta oraz całego Zespołu.
Czekasz na jeden, ostatni wynik badania?
Jedyne czego brakuje, aby wypisać pacjenta, to opis USG lub wynik badania moczu, ale akurat kończy się Twój dyżur. Co zrobić? Wszyscy znamy tę sytuację, zdarza się często. Dobry współpracownik w takim wypadku zostanie kilka minut dłużej, dopilnuje uzyskania brakującego wyniku lub opisu, podejmie decyzję i dokończy wypis pacjenta. Takie zachowanie jest nie tylko ukłonem w kierunku lekarza przejmującego dyżur, ale jest inwestycją w Zespół, ponieważ pokazuje dobry przykład do naśladowania. Nie wszyscy, ale z pewnością większość Twoich współpracowników doceni, że odciążasz ich w ten sposób i odwdzięczy się Tobie na kolejnych dyżurach.
Naprawdę warto zostać kilka minut dłużej!
PODSUMOWANIE
Medycyna ratunkowa to niewątpliwie trudna specjalizacja.
W wielu miejscach na świecie systemy opieki zdrowotnej są niewydolne, więc SOR są niestety zmuszone pełnić rolę siatki ochronnej dla każdego, kto potrzebuje pomocy medycznej, ale nie znajduje jej gdzie indziej. Będąc inteligentnym, wydajnym i zdolnym lekarzem, jesteś w stanie bezpiecznie przeprowadzić pacjentów przez pobyt w SOR. Natomiast będąc lekarzem pokornym, empatycznym i troszczącym się o pacjentów, będziesz w stanie przeprowadzić siebie przez karierę w medycynie ratunkowej. Dlatego nigdy nie zaprzestaj uczenia się oraz nigdy nie zapomnij powodu, dla jakiego rozpocząłeś karierę w medycynie.
Każdemu z nas trafiają się intensywne dyżury. Różnimy się tylko sposobami, dzięki którym radzimy sobie podczas nich, oraz umiejętnością regenerowania się po to, aby być gotowym na kolejny taki dyżur.
Mam nadzieję, że moje sugestie choć trochę Ci się przydadzą oraz że Twój następny dyżur będzie dobrym dyżurem, niezależnie od tego, jak długi, pracowity i trudny się okaże.PRZYPISY
Zespół SOR = lekarz dyżurny SOR, pielęgniarki, ratownicy, sanitariusze transportu wewnątrzszpitalnego.
Higiena snu = czynności, które mają na celu zapewnienie dobrego snu. https://www.cdc.gov/sleep/about_sleep/sleep_hygiene.html
Zalecenia to ważny element wypisu. Dobrą praktyką jest pisanie dokładnych i przemyślanych zaleceń, a nie improwizowanie w ostatniej chwili, byle nie zostawić pustej rubryki.
Podkreślam słowo „wiarygodne”, ponieważ nie każda aplikacja dostępna w systemie Android czy iOS zawiera informacje zweryfikowane przez lekarza lub farmaceutę. Z pewnością można zaufać aplikacjom opublikowanym przez uniwersytety lub znane wydawnictwa, które również publikują podręczniki medyczne. Łatwo to można zweryfikować za pomocą wyszukiwarki internetowej.
Więcej szczegółów nt. kultury osobistej podczas dyżuru vide str. 10.
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. 1990 Nr 30, poz. 179 z późn. zm.).
Zarządzenie nr 805 Komendanta Głównego Policji z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie „Zasad etyki zawodowej policjanta” (Dz.U. KGP 2004 Nr 1, poz. 3).
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2011 Nr 112, poz. 654 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. 1990 Nr 30, poz. 179 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.Urz. Dz.U. 1997 Nr 89, poz. 555 z późn. zm.).
Red. Dudka J., Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Wyd. Wolters Kulwer Polska Sp z o.o., Warszawa 2018, str. 631–632.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. 1997 Nr 88, poz. 553 z późń. zm). Wszystkie artykuły pochodzą z tej ustawy.