Notre Dame. Serce Paryża, dusza Francji - ebook
Notre Dame. Serce Paryża, dusza Francji - ebook
Dzień, w którym zamilkł Paryż…
Wieczorem 15 kwietnia 2019 roku świat obiegła zatrważająca informacja: w płomieniach stanęła katedra Notre Dame. Miliony osób na całym globie z przerażeniem śledziły walkę z ogniem i odetchnęły z ulgą, gdy udało się go opanować.
Dlaczego pożar wywołał tak silne emocje? Co sprawiło, że katedra Marii Panny stała się fundamentem europejskiej kultury i symbolem francuskiej duszy? Agnès Poirier, odwołując się do najważniejszych momentów w dziejach Francji, pokazuje, jak w świadomości narodu umacniała się obecność świątyni. Notre Dame – będąca świadkiem koronacji Napoleona, wyzwolenia w 1944 roku czy pogrzebu generała Charles’a de Gaulle’a – stała się symbolicznym sercem Paryża. Wzbudzająca zachwyt budowla, wraz z Quasimodem, Esmeraldą i gargulcami zdobiącymi jej fasadę, jest też od lat ikoną popkultury.
Pożar zmieni oblicze 850-letniej katedry, a batalia o odbudowę dopiero się zaczyna. Agnès Poirier uzmysławia nam, że w tej walce ścierają się liberalizm i konserwatyzm, tradycja i nowoczesność, ateizm i wiara. Czy Notre Dame wyjdzie cało z tego starcia? Zobaczymy!
„Wątpię, czy jakakolwiek książka opublikowana w tym roku będzie mogła się poszczycić równie wciągającym początkiem. […] Poirier relacjonuje te i wiele innych historii z niebywałym rozmachem, a przy tym ma oko do osobliwych detali”.
„The Times”
„Zapierająca dech, starannie udokumentowana i bez reszty wciągająca relacja z rozgrywającego się dramatu […], elegancka, dowcipna i niezmiennie kształcąca”.
„The Observer”
Agnès Poirier jest urodzoną w Paryżu, wykształconą w Londynie dziennikarką, komentatorką telewizyjną, krytyczką i pisarką. Regularnie pojawia się w brytyjskich i amerykańskich mediach, takich jak „The Guardian”, „The Observer”, BBC, Sky News, CNN. Pracuje jako redaktorka brytyjska we francuskim tygodniku o tematyce politycznej „Marianne”. Dzieli czas między Paryż i Londyn. Uwielbia jeździć na rowerze i słuchać Charles'a Treneta
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-233-7348-3 |
Rozmiar pliku: | 3,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Z nocy pożaru pamiętam kalejdoskop obrazów, natłok emocji, pędzących szybko jedna za drugą. Jasnożółte słupy dymu wznoszącego się do nieba, które spostrzegłam przez okno w kuchni, potem bieg w dół po schodach na quai de la Tournelle, potem stoję naprzeciwko południowej rozety Notre Dame, a czerwonopomarańczowe języki ognia strzelają ponad dach. Ogłuszające milczenie tłumu, osłupienie w ludzkich oczach, przerażające piękno tamtej chwili, łzy jak perły spływające po policzkach, usta układające się w bezgłośną modlitwę. Precyzyjne, pełne skupienia działanie strażaków, jakby nagle ktoś przeobraził ich w chirurgów polowych, węże pożarnicze na każdym rogu jak ogromne gady, iglica tuż przed zawaleniem się, płonąca jak pochodnia, różowe średniowieczne kamienie na tle ciemnego błękitu nieba, potem czarny dym wzbijający się z północnej wieży i ta nieznośna świadomość, przerażająca myśl: Maria Panna może zniknąć.
Potrzebujemy pewnych stałych, gdyż tworzą ramy naszego istnienia, są niczym przydrożne znaki, bez których nie umiemy odnaleźć się w życiu, cóż dopiero mówić o przetrwaniu w próbach i przeciwnościach. Przez osiemset pięćdziesiąt lat Notre Dame była właśnie czymś takim. Jeśli nawet ktoś z nas o tym zapomniał, to owej nocy 15 kwietnia 2019 roku doznał wstrząsającego odświeżenia pamięci. Skoro Notre Dame może na naszych oczach zmienić się w gruzy, podobny los może spotkać inne rzeczy, które uważamy za pewnik – demokrację, pokój, poczucie więzi międzyludzkiej. Dyrektorzy paryskich szkół podstawowych, którzy nazajutrz rano wezwali na pomoc psychologów, doskonale to rozumieli. Wiele dzieci przyniosło z sobą plastikowe woreczki z kawałkami nadpalonego drewna, pozbieranymi z balkonów i trotuarów. Rodzice powiedzieli im, że te kawałki pamiętają czasy wypraw krzyżowych i że trzeba pokrzepiać się myślą, iż nie stało się nic takiego, czego by nie można naprawić. Pocieszanie dzieci okazało się łatwiejszym zadaniem niż pocieszanie samego siebie.
Tamtego wieczoru, gdy pierwsze obrazy tragedii zaczęły zalewać media społecznościowe i ekrany telewizorów, z każdego zakątka świata wezbrana fala ludzkich emocji w mgnieniu oka ruszyła ku paryskiej wysepce Île de la Cité, kolebce Francji. Jako paryżanie czuliśmy – nie po raz pierwszy – jedność z całym światem, złączeni w harmonii bólu.
Dlaczego wszyscy przeżywaliśmy taką traumę?
Notre Dame zawsze była czymś dużo więcej niż tylko katedrą, miejscem kultu religijnego katolików i pięknym dziełem sztuki, którego witraże pamiętają XIII wiek. To również jedno z najwspanialszych osiągnięć architektonicznych ludzkości, oblicze cywilizacji i dusza narodu. Święta i świecka zarazem, gotycka i rewolucyjna, średniowieczna i romantyczna, zawsze oferowała miejsce wspólnoty i schronienie każdemu, niezależnie od tego, czy wierzył, czy nie, chrześcijaninowi i niechrześcijaninowi.
Victor Hugo i jego garbus przeistoczyli Notre Dame w słynną na cały świat heroinę i ocalili ją przed ponurym zapomnieniem, w jakie popadła przed dwustu laty. Podniosła się znów w swej neogotyckiej świetności w latach sześćdziesiątych XIX wieku dzięki architektowi Eugène’owi Viollet-le-Ducowi, znawcy sztuki średniowiecznej. To on na nowo wymyślił Notre Dame i obdarzył ją iglicą, wyglądającą tak, jakby była tam od samego początku.
Dzięki nowym formom sztuki – fotografii i filmowi – Notre Dame stała się uniwersalną ikoną, postacią z krwi i kości w świadomości zbiorowej świata, wraz z Quasimodem, Esmeraldą i gargulcami zdobiącymi jej fasadę, odrażającymi, lecz jednocześnie rozbrajającymi. I tak oto miłość do Notre Dame, tej żywej istoty będącej gotycką katedrą, przechodziła z pokolenia na pokolenie.
Jej hipnotyzujące piękno sprawiło zarazem, że myśl o tym, iż mogłaby nie istnieć, nie mieściła się w głowie. Urok Notre Dame, budowanej i przebudowywanej przez dziesięć stuleci w nieustającym postępie dążenia do doskonałości, jest zarówno jedyny w swoim rodzaju, jak i wielowymiarowy. Każdy ma swój ulubiony widok na tę katedrę. Dla niektórych to perspektywa z pont de l’Archevêché, gdy idziemy z Lewego Brzegu1 w kierunku ogrodu tonącego w cieniach jej szybujących łuków oporowych, lub kawałeczek dalej w kierunku wschodnim, pośrodku pont de la Tournelle, kiedy katedra piętrzy się majestatycznie niczym dziób okrętu o nazwie „France”. Dla innych będzie to widok z quai d’Orléans na bliźniaczej paryskiej wysepce Île Saint-Louis, kiedy to nieoczekiwanie Notre Dame wyłania się zza krzywizny tonącego w zieleni brzegu, a może bezpośredni widok z dziedzińca przed kościołem1, kwadratowego placu rozciągającego się przed głównym wejściem do katedry, skąd zachodnia rozeta i bliźniacze wieże prezentują się w całej swojej chwale. Jeszcze dla kogo innego może to być widok z quai Montebello, sprzed księgarni Shakespeare & Company.
1 Rive gauche (przyp. tłum.).
Pablo Picasso lubił widok z ogrodu na tyłach katedry. 15 maja 1945 roku ten amator walk byków spytał fotografa Brassaïa: „Czy fotografował pan kiedy Notre Dame od tyłu? Ja też byłem tą iglicą zaskoczony. Ale nie uważam jej za coś niestosownego. Odwrotnie. To jakby banderilla wbita w morillo katedry…”2.
Mój ulubiony widok roztacza się z narożnika rue de la Bûcherie i rue de l’Hôtel Colbert, poniżej quai de Montebello, u stóp trzech średniowiecznych stopni, tuż obok budynku, gdzie w październiku 1948 roku Simone de Beauvoir wynajęła pokoik na poddaszu z widokiem na iglicę. Z poziomu ulicy ta wąska perspektywa na Notre Dame trzyma nas w niepewności i rodzi pragnienie ujrzenia więcej, nieodparcie pociągając nas ku niej.
Piękno Notre Dame jest tego rodzaju, że nie można go uznać za coś oczywistego, jest jak wciąż na nowo czyniony cud, który oszałamia, ilekroć spotykamy się z nim wzrokiem. Sekret jej urody tkwi w imponującym połączeniu wrażenia zażyłości z arystokratycznością, tego, co bliskie, z tym, co wzniosłe. Jak to możliwe, aby jakiś gmach mógł się zdawać tak swojski i porywający zarazem?
Zagłębić się w przeszłość Notre Dame to zanurzyć się w duszę Francji, dzieje pełne chwały, męki i sprzeczności. W ciągu minionych ośmiuset pięćdziesięciu lat Notre Dame oglądała to, co we Francji najlepsze, i to, co w niej najgorsze. 15 kwietnia 2019 roku nieomal dokonała żywota wskutek ludzkiej nieuwagi, a w obliczu śmierci ocalała jedynie dzięki odwadze tych, którzy byli gotowi poświęcić dla niej życie.
Książka Notre Dame – serce Paryża, dusza Francji składa hołd Maurice’owi de Sully, chłopskiemu synowi, który został biskupem Paryża i u schyłku XII wieku nadzorował pierwszy etap budowy katedry; przedstawia też postać Henryka IV, który uświadomiwszy sobie, że nie może królować wbrew Paryżowi, przeszedł na katolicyzm, uznał rangę Notre Dame i pogodził kraj, głęboko rozdarty trzydziestoletnią wojną między protestantami a katolikami. Jego syn Ludwik XIII powierzył swoją koronę i losy Francji Najświętszej Pannie Marii z Notre Dame, a z kolei jego potomek Ludwik XIV – Król Słońce – wypełnił ojcowski ślub.
W roku 1789 i przez cały okres terroru Robespierre’a tutejszy organista, nie w ciemię bity, zamiast hymnów religijnych grywał pieśni rewolucyjne i Marsyliankę, a pewien równie zuchwały kanonik postanowił ocalić posągi Króla Słońce i jego ojca, pozostawiając Najświętszą Panienkę na łasce bezwzględnych ateistów i nieugiętych republikanów. Słusznie postąpił – poważyli się jedynie na zdjęcie jej złotej korony. Dwudziestu ośmiu monarchów w górnej galerii fasady nie miało tyle szczęścia – każdy stracił głowę. Napoleon odrestaurował Notre Dame, którą w dobie rewolucji zdążono już przemianować na świątynię rozumu, i przywrócił ją pierwotnej wierze. Dzięki decyzji, że w 1804 roku właśnie tam odbędzie się jego koronacja, ustawił katedrę w centrum francuskiego życia publicznego i politycznego, torując drogę Victorowi Hugo i jego garbusowi.
Powieść Hugo, napisana w trakcie burzliwych dni rewolucji lipcowej 1830 roku, idealnie oddaje poczucie wspólnoty łączące zbuntowany lud Paryża, kalekiego dzwonnika Quasimoda i piękną Cygankę Esmeraldę pod czujnym okiem archidiakona Frolla. Sukces powieści, której wydanie wzbogacono silnie działającymi na wyobraźnię ilustracjami, był tak ogromny, że nagle cały kraj znów docenił średniowieczne dziedzictwo Notre Dame i poczuł potrzebę zaopiekowania się jej marniejącymi zabytkami.
Wkrótce po publikacji powieści stworzono we Francji komisję ochrony zabytków, a po pewnym czasie państwo zwerbowało nowe pokolenie architektów – zarówno artystów, jak i uczonych – którzy mieli tchnąć nowe życie w dawną świetność prastarych kamieni.
Viollet-le-Duc przez dwadzieścia dwa lata pieczołowicie przywracał Notre Dame jej neogotycką chwałę. Kilka lat po ukończeniu budowy iglicy baron Haussmann dokonał szeroko zakrojonej przebudowy Paryża i Île de la Cité. Wyburzając średniowieczne domostwa i okoliczne wąskie zaułki, przydał katedrze majestatu. Dziś wznosi się ona samotnie na samym skraju wyspy, widoczna z odległości wielu kilometrów.
W noc pożaru wielu paryżan przypomniało sobie o 26 sierpnia 1944 roku, kiedy to po przemarszu przez Pola Elizejskie, przy wiwatach dwóch milionów rodaków, generał de Gaulle zatrzymał się przed Notre Dame, by uczestniczyć w Te Deum – specjalnie odprawionym nabożeństwie ze wspaniałą muzyką, dziękczynieniu złożonym po czasach zagrożenia. Gdy wszedł do zatłoczonej katedry, na górnej galerii rozległy się strzały. Snajperzy celowali we francuskiego przywódcę, lecz de Gaulle szedł dalej, z podniesioną głową, wzdłuż nawy w stronę prezbiterium. Tłum rzucił się na posadzkę, lecz widząc generała tak spokojnego i zupełnie niewzruszonego, wszyscy powoli powrócili na swoje miejsca w ławach. Magnificat skrócono, de Gaulle zaś wyszedł tak samo, jak wszedł – prosty jak struna.
Jak podszedłby de Gaulle do batalii o odbudowę Notre Dame? Zgliszcza jeszcze się tliły, a francuska opinia publiczna już zdawała się podzielona na dwie grupy – tych, którzy życzyli sobie widzieć ją taką, jaka była wcześniej, i tych, którzy chcieliby tchnąć w nią szczyptę geniuszu XXI wieku. Czy będzie to bitwa między zachowawczymi a zuchwałymi, czy raczej między roztropnymi a nierozsądnymi? Nawet francuski premier Édouard Philippe już w dwa dni po pożarze nie potrafił się oprzeć rozpisaniu międzynarodowego konkursu na projekt odbudowy iglicy. Sam prezydent Macron zapowiedział odbudowę katedry „jeszcze piękniejszej, niż była” w ciągu zaledwie pięciu lat. Ich słowa dały impuls do nieprawdopodobnej wprost fali pomysłów w mediach społecznościowych, wśród których znalazły się: kryształowa iglica, ogród i basen na dachu, gigantyczna złota pochodnia oraz szklana kopuła. Architekci, desperacko zabiegając o popularność, z entuzjazmem przyjęli ogłoszenie międzynarodowego konkursu i zaczęli nagłaśniać swoje fantastyczne wizje Notre Dame. Otwarła się puszka Pandory.
Co takiego tkwi w tym francuskim dążeniu do radykalizmu, przebudowywania, reformowania i oszałamiania świata? Czy naprawdę wierzymy w to, że geniusz naszego XXI wieku może się równać z geniuszem średniowiecznych budowniczych Notre Dame? Dlaczego choć raz na odmianę nie zachować katedry w jej dawnym kształcie i nie przywrócić jej do takiego stanu, w jakim pozostawił ją Viollet-le-Duc w 1865 roku? Będziemy przecież jeszcze mieć możliwość przekształcania jej najbliższego otoczenia i obmyślania sposobów dotarcia do niej dla tych czternastu milionów gości rocznie. Jak dotąd były one w najlepszym razie chaotyczne. Może się nawet pojawić szansa na stworzenie od dawna upragnionego i bardzo potrzebnego muzeum na placu przed katedrą, w Hôtel-Dieu, średniowiecznym szpitalu, dziś częściowo opustoszałym.
Batalia o odbudowę Notre Dame właśnie się zaczęła i zanosi się na to, że będzie zaciekła. Trzy najbogatsze rody Francji – Pinaultowie, Arnaultowie oraz Bettencourtowie – które w chwili, gdy ogień trawił dach, zapowiedziały przekazanie pięciuset milionów euro na odbudowę katedry, musiały się tłumaczyć ze swoich zamiarów. Czy nie interesowały ich raczej ulgi podatkowe, jakie zwykle wiążą się z takimi darowiznami, a nie los samej Notre Dame? – pytały gilets jaunes (żółte kamizelki). Czy nie lepiej wydać te pieniądze na potrzebujących niż na jakieś stare kamienie? Czy naprawdę nie ma ważniejszych spraw niż wielka sterta poczerniałych od ognia gruzów?
Pisząc książkę Notre Dame – serce Paryża, dusza Francji, przebyłam niezwykłą drogę – od uczucia pustki do spokojnego optymizmu. Od 16 kwietnia 2019 roku, kiedy to brzask roztoczył nad Sekwaną odcienie różu, a Notre Dame znów ukazała się moim oczom, nadal na swoim miejscu, zraniona, lecz wspaniała, nie przestaję żywić nieśmiałej nadziei. Kilka godzin wcześniej, z lornetką w dłoniach, machałam pięścią w geście zwycięstwa, widząc, że jej witraże ocalały.
Spotkania z ludźmi, którzy uratowali Notre Dame, rozmowy z tymi, którzy przez kolejne tygodnie i miesiące troszczyli się o nią jak najczulsze pielęgniarki przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, wzmacniając jej konstrukcję, pieczołowicie zbierając i zachowując każdy nadpalony czy potłuczony element, którego można by ponownie użyć, wywiady z tymi, którzy mają doradzać w sprawie jej odbudowy i którzy ją sfinansują, wizyty na placu budowy, dotykanie kamieni oraz, chociaż dziwnie to zabrzmi, badanie krwi na okoliczność zatrucia ołowiem – wszystko to dobitnie uświadomiło mi stojące przed nami wyzwania, a także niewyczerpane i bezinteresowne pokłady dobrej woli i poświęcenia. Płynące z pragnienia, by ujrzeć, jak katedra podnosi się z ruin.1
15 kwietnia 2019
NOC OGNIA
„Tamtej nocy umarłem”.
Philippe Villeneuve
Kwiecień w Paryżu.
Ostatnie dni były takie radosne: nieskazitelny błękit nieba, kasztany i kwitnące wiśnie, eksplozja barw, jaskrawożółte i różowe fale spływające strumykami ze wzgórz Montmartre’u na tonące w zieleni bulwary Montparnasse, z ogrodów Tuileries na końcu Pól Elizejskich do niewielkiego parku przy katedrze Notre Dame, gdzie okoliczne dzieci uwielbiają się bawić po lekcjach. Jest poniedziałek 15 kwietnia 2019 roku, początek Wielkiego Tygodnia, mali paryżanie nie mogą się doczekać dwutygodniowych ferii, które rozpoczną się w najbliższy piątek. Ferii – i polowania na jajka1.
Rano festiwal filmowy w Cannes zaprezentował plakat na swój siedemdziesiąty drugi sezon, który rozpocznie się za miesiąc. To zawsze wielkie wydarzenie. W tym roku na festiwalu będzie prezentowana wczesna twórczość Agnès Vardy, francuskiej reżyserki, która niedawno zmarła w wieku dziewięćdziesięciu lat.
Usadowiona na barkach jakiegoś pracownika technicznego dwudziestosześcioletnia chłopczyca przybliża oko do kamery zatkniętej wysoko na słowo honoru na drewnianym podwyższeniu, w tle zaś połyskuje w słońcu Morze Śródziemne. Oryginalne czarno-białe zdjęcie z 1955 roku „koloryzowano” w odcieniach jaskrawego oranżu. To wspaniała oda do kina i do tej cudownej reżyserki.
Paryż jest również podekscytowany wyczekiwaniem o zabarwieniu politycznym. Dziś o ósmej wieczór prezydent Emmanuel Macron zwróci się do narodu i być może wreszcie położy kres długim tygodniom niepokojów wywołanych przez niezborne radykalne protesty żółtych kamizelek. Już od dwudziestu dwóch tygodni w każdą sobotę przez Francję przetaczają się demonstracje, siejąc zamęt i spustoszenie w centrach niektórych miast, w tym w Paryżu, i nawet jeśli ruch ten zdążył się już sam zdyskredytować przez swą ślepą przemoc i niezdolność do wyartykułowania jakiegoś spójnego przesłania, to Francuzi i tak oczekują od prezydenta i rządu propozycji, które dadzą narodowi poczucie zamknięcia pewnego etapu.
Francuscy komentatorzy polityczni i korespondenci zagraniczni usiłują odgadnąć, jakież to „wielkie” kroki zamierza oznajmić Emmanuel Macron, zwłaszcza że spełnił już większość pierwotnych żądań gilets jaunes, takich jak choćby odstąpienie od zamiaru podwyższenia podatku paliwowego. Wśród dziennikarzy zajmujących się polityką krąży pogłoska – być może prezydent zdecyduje się na zamknięcie ENA (École Nationale d’Administration), słynnej elitarnej uczelni utworzonej w 1945 roku przez Charles’a de Gaulle’a, aby szkolić urzędników najwyższego szczebla administracji. Byłaby to zaiste wieść niebywała. ENA, dzięki swym rygorystycznym egzaminom postrzegana jako demokratyczny system rekrutacji do służby cywilnej, od dawna była utożsamiana z francuską merytokracją. Na przykład jej studenci nigdy nie korzystają z pomocy rodziny w finansowaniu swojej edukacji, lecz to państwo wypłaca im pensje przez cały okres studiów. Uczelnia była jednak krytykowana za kształtowanie pensée unique (jednotorowego myślenia), wpajanie przyszłej elicie rygorystycznego sposobu postrzegania roli państwa i świata.
Na Île de la Cité, jednej z dwóch wysepek w samym sercu francuskiej stolicy, w „głowie, sercu i szpiku kostnym Paryża”1 – jak zwano ją już w XII wieku – katedralne dzwony zaraz zaczną bić na nieszpory. Jest 17.45. Rodzice gromadzą się przed bramą pobliskiej szkoły podstawowej, czekając, aż dzieci wyjdą z lekcji, spocone i potargane. Na place Maubert, niewielkim skwerze, który umiejscowił się przy boulevard Saint-Germain, równolegle do południowej rozety Notre Dame, piekarnia Chez Isabelle, która w poprzednim roku zgarnęła nagrody za „najlepszy croissant” i „najlepszą tartę jabłkową” w Paryżu, jest już gotowa na rychły najazd małych smakoszy i ich rodziców. Szczęściarze zdążą jeszcze skosztować późny goûter2 w postaci pain au chocolat3, podczas gdy ich rodzice kupią w tym czasie wieczorną bagietkę, najlepiej z ostatniej partii wypieków, jeszcze ciepłą, prosto z pieca. W sąsiednim lokalu Laurent Dubois, mistrz fromager (serowar), też jest już gotowy. Gorączka zakupów przed późnym obiadem jest znaną cechą paryskiego życia. „Kupiłeś chleb?” i następujące zaraz po nim „Czy mamy jeszcze jakiś ser?” to zdania prawdopodobnie najczęściej wypowiadane w Paryżu codziennie między szóstą a ósmą wieczorem.
Stało się to już codziennym rytuałem: kilkunastu amerykańskich turystów z przewodnikiem, specjalizującym się w gastronomicznych wycieczkach po francuskiej stolicy, otoczyło okrągłe szklane kopuły Laurenta Dubois, w których prezentuje on swoje najnowsze dzieła serowarskie, a wśród nich roquefort z pigwą, camembert z calvadosem, brie z orzechami włoskimi.
Grupa słucha króciutkiego wykładu na temat sera, po czym zaproszona wchodzi do sklepu, na degustację i zakupy. Paryżanie przywykli do życia wśród nieustannie rosnącej rzeszy takich gości. Masowa turystyka przeobraziła wiele miejsc w Paryżu – takich jak place Maubert, Lewy Brzeg i okolice Notre Dame – w coś, co kojarzy się nieraz z ulem pełnym pszczół. Ma to oczywiście swoje minusy, lecz paryżan i turystów łączy przynajmniej to jedno – miłość do Paryża. Duchowa łączność.
Wewnątrz katedry Notre Dame panuje podobnie przyjazna koegzystencja. W to poniedziałkowe popołudnie, gdy kanonik Jean-Pierre Caveau, z pomocą sopranistki Emmanuelle Campany i organisty Johanna Vexa, przewodniczy w nawie głównej nieszporom, setki turystów przemierzają cichutko nawy boczne i ambit. Notre Dame, którą w 2018 roku odwiedziło czternaście milionów gości, jest jednym z najbardziej znanych zabytków świata. Otwarta codziennie przez okrągły rok, niepobierająca opłat za wstęp, jest miejscem, gdzie każdego roku odbywa się dwa tysiące mszy i uroczystości2. Rozpoczęło się odliczanie do Wielkanocy. Ksiądz odczytuje Psalm 27:
Pan światłem i zbawieniem moim:kogóż mam się lękać?Pan obroną mojego życia:przed kim mam się trwożyć?
Gdy na mnie nastają złośliwi,by zjeść moje ciało,wtenczas oni, wrogowie moi i nieprzyjaciele,chwieją się i padają.Chociażby stanął naprzeciw mnie obóz,moje serce bać się nie będzie;choćby wybuchła przeciw mnie wojna,nawet wtedy będę pełen ufności4.
1 La chasse aux œufs, francuska tradycja wielkanocna – poszukiwanie czekoladowych jajek ukrytych w domu i w ogrodzie, a nieraz nawet w parku (przyp. tłum.).
2* Podwieczorek (przyp. tłum.).
3 Bułeczki krucho-drożdżowe z ciasta francuskiego, nadziewane czekoladą (przyp. tłum.).
4 Przekład Biblii Tysiąclecia (przyp. tłum.).PRZYPISY KOŃCOWE
Prolog
1 Fr. parvis – dziedziniec bądź portyk przed budynkiem. Według Oxford English Dictionary słowo to pochodzi z języka starofrancuskiego, a wywodzi się z późnołacińskiego paradisus („raj”).
2 Brassaï, Rozmowy z Picassem, przeł. Z. Florczak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1979, s. 154.
1. 15 kwietnia 2019. Noc ognia
1 Tak nazwał wyspę kanonik Guillaume de Bazoches w Éloge de Paris – „pochwale Paryża”, napisanej około 1175 roku.
2 https://www.notredamedeparis.fr.INDEKS
I wojna światowa 120, 132, 140, 141
II wojna światowa 131, 134
Abelard 45
Académie de France, Rzym 108, 110, 119
Aleksander III, papież 52
Anchin, kronikarz 48
ancien régime 68, 69, 78, 85, 87, 95, 96
Andrzej, św. 58
Aniaba, książę 160
Anna, św. 58, 114
Anna Austriaczka, królowa Francji i Nawarry 65
architektura 14, 15, 17, 26, 27, 31, 51, 52, 55–57, 75, 85, 86, 92, 101, 104, 105, 108–114, 116–122, 126, 152, 156–158, 167–169, 171, 172, 174, 175, 177, 179, 186
gotycka 15, 52, 55, 57, 75, 86, 101, 104, 117, 120, 121, 126, 156, 158, 167, 171
i Hugo 14, 101, 158
i Napoleon 85, 86
i Notre Dame 14, 27, 51, 52, 55–57, 85, 86, 105, 108, 117, 121, 152, 168, 171, 172
zob. też Viollet-le-Duc Eugène
armia francuska 43, 89, 170
Arnault Bernard 159, 168
Arnault, rodzina 19, 162
Arystoteles 104
Assassin’s Creed Unity, gry komputerowe 106
Augustyn, św. 147
Aupetit Michel, arcybiskup 31, 36
Austria 83
Bailly Jean-Sylvain 68, 74
Bartholdi Auguste 122
Bassetti Virginie 147
Bastylia 68, 69, 128
Belloy Jean-Baptiste de, ksiądz 89
Benedykt XVI (Joseph Ratzinger), papież 145, 148
Bergamo Paul 148
Bettencourt, rodzina 19, 159, 162
Biennais Martin Guillaume 85
Boileau Étienne 43
Bonaparte Józef 79
Bonaparte Napoleon 77, 80, 140, 170
Bouygues, rodzina 159
Bradley Omar, generał 136
Breaul Jacques du 100
BRI (elitarna jednostka policji) 32
Buci Simon Matifas de, biskup 48
Bullitt William Christian 132, 133
Burbonowie 16, 26, 32, 41, 48–51, 61–66, 69–73, 81–84, 95–98, 100, 102, 108, 121, 140, 148; zob. też Henryk IV, Ludwik XIII, Ludwik XIV, Ludwik XVI
Byt Najwyższy 76
całun turyński 33, 66
Campana Emmanuelle 24
Camus Albert 135
Caprara Giovanni Battista, kardynał legat 80
Caveau Jean-Pierre, kanonik 24
Cazaux Yves 136
Centre des Monuments Nationaux 159
cenzura 97, 124
Chamson André 150
Chartres 45, 62, 65, 109
Château-Marcay Henri de, legat papieski 53
Chauvet Patrick, ksiądz 31, 33
Chelles Jean de 57
Cherubini Luigi 81
Chez Isabelle, piekarnia 23, 160
Chlodwig I, król Franków 45, 50, 86
chłopi pańszczyźniani 49
Choltitz von Dietrich, generał 137
Clerjeau Laurent 33, 34
Cochereau Pierre 27, 156
Cornille-Havard 146
Coustou Guillaume 66
Coustou Nicolas 66, 200
Coysevox Antoine 66
Dagobert I, król Franków 50
darowizny 19, 47–49, 115, 158–162, 165, 178
David Jacques-Louis 30, 88, 92–94, 107
De Beauvoir Simone 16
De Gaulle Charles, generał 17, 18, 22, 135–137, 139–143
Decaux, rodzina 159
Deklaracja Praw Człowieka 70
Delacroix Eugène 96, 98, 99
Delarue Georges 141
Delécluze Georges 107
Denis, dzwon 34, 147, 148
Departament Zabytków 26, 31, 105, 110, 156, 163, 171, 174, 186
Didier Marie-Hélène 26, 27, 31–33, 40, 163, 165, 166, 186
Dion Céline 106
Dionizy, św. 58
Disney, rodzina 159
domus nova episcopi 54
Drouin Gilles, ksiądz 172–174, 186
Druga Republika 112, 116
Dubois Laurent 23
Duby Georges 49, 150, 186
duchowieństwo 69–73, 78, 90, 126, 132, 172
Dumas Alexandre 98
Durand Didier 163, 166
Duroc Géraud, generał 89
dziedziniec katedralny 15, 29, 31, 53, 54, 63, 113, 128, 132, 134, 139, 141, 166
dzieła sztuki 30, 32, 49, 52, 55, 66, 73–75, 86, 113, 122, 156–158, 164, 166
a Napoleon 30
a rewolucja francuska 73
rzeźby 49, 52, 55, 66, 74, 75, 86, 122, 132, 134, 156–158, 164, 166
Dzwonnik z Notre-Dame, film animowany 105
dzwony 23, 29, 34, 36, 37, 63, 64, 73, 79, 90, 118, 125, 136, 144–151, 163, 179
Anne-Geneviève 34, 148
Benoît-Joseph 34, 148
Emmanuel 34, 36, 79, 90, 136, 144, 146, 148
Étienne 34, 148
Gabriel 34, 147–149
Jean-Marie 34, 148
Marie 34, 36, 148
Maurice 34, 148
Marcel 34, 147, 148
École des Beaux-Arts 108, 119
École des Chartes ١٠٠
École Nationale d’Administration (ÉNA) 22
Eijsbouts 146
Eisenhower Dwight, generał 79, 135, 136, 200
i przywrócenie dzwonów 79
Enghien, książę 82
États Généraux (Stany Generalne) 62
Eugenia de Montijo, cesarzowa 117, 125
fasada 15, 17, 31, 34, 37, 39, 40, 49, 51, 53, 55–58, 74, 86, 92, 113, 114, 117, 118, 146
i Eugenè Viollet-le-Duc 113, 114, 117, 118, 146
Femen 145
Festiwal Filmowy w Cannes 22
Filip, hrabia Boulogne 50
Filip II August, król Francji 43–45, 49, 50
Filip IV, król Francji 51
Fondation de France 159
Fondation du Patrimonie 159
Fondation Notre Dame 159
Fontaine Pierre 85
Foster Norman 169
Fouché Joseph 82
Fournier Jean-Marc, kapelan 31–33
Francja 11, 14, 16, 17, 19, 21–24, 26–28, 31, 32, 37–39, 42–65, 68–75, 77–83, 85, 89, 91, 92, 95–97, 99, 100, 102–104, 106, 107, 109, 110, 115–140, 143, 145, 147, 149, 150, 153, 154, 156–162, 165, 171–176, 178, 179
i Napoleon 77, 80–83, 85, 95, 125
Paryż 11, 16, 17, 21–24, 27, 28, 32, 37, 38, 42–45, 49–54, 58, 61–64, 68–71, 74, 78, 79, 82, 85, 89, 92, 96, 97, 100, 104, 106, 107, 109, 110, 118, 119, 122, 124, 126–130, 132–139, 143, 145, 147, 149, 154, 156, 157, 159, 165, 173, 174, 178, 179
religia 37, 39, 65, 72, 75, 78–81, 175, 176
zabytki 17, 26, 102, 103, 116, 117, 171, 172
zob. też rewolucja francuska
Friends of Notre-Dame de Paris 157
Gallet Jean-Claude, generał 28, 29, 31, 33–41, 153
gargulce 15, 113, 118, 146, 157, 166
Gatier Pierre-Antoine 119, 174, 175, 186
„Gazette des Beaux-Arts” 119
Géant Nicolas 154
Genowefa, św. 46, 58, 119, 179
Georgelin Jean-Louis, generał 170, 171, 173, 177, 178
Gérard François 93
gilets jaunes (żółte kamizelki) 19, 22
Giraud Gaël, ksiądz 161–163
Gobel Jean-Baptiste, biskup 72, 75
Goetz Adrien 30, 37, 38, 40, 173, 186
Gontier Jean-Marie, generał 29, 33
Gosselin Charles 98, 99
Gotfryd, książę Bretanii 50
GRIMP (Groupe de reconnaissance et d’intervention en milieu périlleux) 35, 37
Guerre aux démolisseurs! (Wojna z burzycielami!) 103
Guizot François 103
Gwardia Cesarska 28, 95, 97
Gwardia Narodowa 70–72, 75, 89
Gwardia Szwajcarska 70
Haussmann Georges-Eugène, baron 17, 31, 54, 126–130, 166
Hauteville 158
Henriot Philippe 134
Henryk II Plantagenet, król Anglii 50, 121
Henryk III Walezy, król Francji 61
Henryk IV Wielki, król Francji 16, 61–65
Hidalgo Anne 31, 39
Honnecourt Villard de 119
Hôtel-Dieu, szpital 11, 19, 54, 86, 128, 173
Hugo Victor 14, 17, 30, 98–103, 105, 106, 108, 111, 115, 122, 129, 149, 152, 158, 159
Huysmans Joris-Karl 164
iglica 13–18, 25, 26, 30, 31, 37, 41, 74, 111, 113, 118, 119, 121, 122, 146, 157, 164, 165, 167–170, 177, 179
i Eugène Viollet-le-Duc 14, 118, 119, 121, 122, 146, 157
kurek na iglicy 119, 179
nowe projekty 165, 168–170, 177
odbudowa 18, 157, 167
Île de la Cité 11, 14, 17, 23, 31, 38, 44–47, 50, 52, 54, 55, 63, 64, 69, 79, 89, 104, 128, 129, 141, 145, 177
Isabey Jean-Baptiste 85, 87
Izabela z Hainault, królowa Francji 50
Jacquin Patrick, ksiądz 145, 149
Jan Chrzciciel, św. 58
Jolimont François Théodore de 59, 178
„Journal des débats” 107
Józefina, cesarzowa 83, 88, 90, 91, 93, 94
Kapet Hugon 50
Karol I Wielki, król Franków 84–86, 118
Karol II Łysy, król Franków 50
Karol X Filip, król Francji 96–98, 108
Karol Młot 50
Katedra Marii Panny w Paryżu, film 105
Katedra Marii Panny w Paryżu (Victor Hugo) 101, 103
katolicyzm 16, 73, 75, 76, 78–80, 148, 151
Kennan George F. 134
konkordat 79, 81, 86, 91
Konstytucja cywilna kleru 72, 73, 78
Koolhaas Rem 122
korona cierniowa 28, 32, 33, 66, 92
Koronacja Marii Medycejskiej w Saint-Denis 13 maja 1610 (Peter Paul Rubens) 93
Koronacja Napoleona (Le Sacre) (Jacques--Louis David) 30, 88, 93, 94
Kościół 45, 48, 49, 62, 71, 72, 78, 79, 90, 91, 115, 131, 132, 157, 161, 162, 171–175, 178
darowizny 48, 161
ustawa z 1905 roku 131, 132, 157, 172, 175
Kravis, rodzina 159
królowie judzcy 56, 74, 114, 146
Küchler Georg von, generał 133
Ladreit de Lacharrière, rodzina 159
Lafayette Marie Joseph de, markiz 70, 98
Laon 45, 49, 52, 55
Lassus Jean-Baptiste 111–113, 115, 118, 125
Latry Oliver 155, 176
Laughton Charles 105
Laval Pierre 134
Leclerc Philippe, generał 135–137, 142, 143
Legrand Etienne-François 86
Lehanneur Marrhieu 169
Lenoir Alexandre 74
Lesueur Jean-François 90
Liga Katolicka (Liga Święta) 61
Lionel Henri 53
Lionel Pétronille 53
Löfven Stefan 152
Lollobrigida Gina 105
Ludwik VII Młody, król Francji 49, 51
Ludwik VIII Lew, król Francji 50
Ludwik IX Święty, król Francji 32, 33, 48, 50, 51, 92
Ludwik XI, król Francji 100
Ludwik XIII Sprawiedliwy, król Francji 16, 41, 65, 66, 82
Ludwik XIV Wielki, król Francji 16, 26, 41, 65, 66, 69, 81, 148, 160
Ludwik XV, król Francji 96, 102
Ludwik XVI, król Francji 69–73, 81, 84, 95, 126, 140
Ludwik XVIII, król Francji 95, 96, 108
Ludwik Filip I, król Francji 98, 103, 108, 109, 125, 126
Lustiger Jean-Marie, kardynał 148
Luwr 27, 33, 50, 63, 64, 69, 73, 75, 80, 94, 116, 126, 127, 140, 145
Łucja, św. 152
Marceli, św. 147
Macron Emmanuel 18, 22, 35, 39, 40, 121, 153, 169, 170
Mademoiselle Vésinet 141
„Maje” 66
Małgorzata Walezjuszka, królowa Francji 63
Marcillac Raymond 142, 143
Marguerite Bernard-Armand 88
Maria Antonia, królowa Francji 71, 95, 140
Maria Panna 13, 36, 40, 58, 66–68, 75, 114, 117, 151, 158, 160, 167, 177, 186
Méhul Étienne 81
Mérimée Prosper 103, 107, 108, 110–112, 116
Michaud Louis-Gabriel 100
mieszczaństwo, burżuazja 48, 96
Ministerstwo Wojny 137, 139
Montreuil Pierre de 57
Moulin Jacques 171, 172, 186
Mouton Stéphane 146, 149, 160
Moulin Sybile 154, 186
Muzeum Zabytków Francuskich 74, 75
Nanteuil Célestin 100
Napoleon III Bonaparte (Karol Ludwik Napoleon Bonaparte) 17, 28, 30, 76–95, 97, 98, 107, 112, 116–118, 124–127, 137, 140
a katolicyzm 76–81, 83, 85, 89, 90
a Paryż 126, 127
koronacja 30, 85, 90–92, 107
obraz Jacques’a-Louisa Davida 88, 92–94
próba zamachu 82
Napoleon Eugeniusz, książę 125
noc św. Bartłomieja 63
Notre Dame 11, 13–19, 21, 23–34, 36–40, 42, 46–60, 63–76, 79–81, 85–87, 89–95, 97–102, 104–109, 111–118, 121–123, 125, 126, 128–130, 132–141, 146, 151–179
a Ludwik Napoleon 17, 117, 126
a monarchia 16, 49–51, 63–67, 69, 95, 100, 108, 125
a Napoleon Bonaparte 30, 76, 85–87, 90–95, 107
a nowe projekty 18, 47, 52, 54, 111, 121, 122, 165, 168, 169, 177
a rewolucja 1830 roku 98
a rewolucja francuska 68–76
a średniowiecze 46–52
budowa 46–49, 51, 52, 55, 167
chór 151, 152
darowizny 19, 47–49, 115, 158–162, 165, 178
dojście dla turystów 173
dzwony zob. dzwony
fasada 15, 17, 31, 34, 37, 39, 40, 49, 53, 55–58, 74, 86, 92, 113, 114, 117, 118, 146
i Burbonowie 63–66, 95
i dzieła sztuki 32, 66, 173
i Eugène Violett-le-Duc 14, 17, 18, 60, 105, 111–118, 121–123, 126
i Georges-Eugène Haussmann 129, 130
i Victor Hugo 99–101, 104–106
i wojna stuletnia 60
odbudowa 19, 40, 60, 65, 121, 160, 168–171
podczas II wojny światowej 135, 136, 138–140
pożar 13, 25–33, 36–40, 121, 155, 159, 160, 169, 174, 175
rozeta 13, 15, 23, 29, 37, 56, 102, 107, 109, 112, 115, 117, 154, 156, 166
stabilizowanie 165, 167
wieża północna 36, 98
O’Hara Maureen 105
opłaty za wstęp do katedry 24, 172
oświata 44, 72, 78, 104
Paryż 16, 17, 21–24, 27, 28, 32, 37, 38, 42–45, 49–54, 58, 61–64, 68–71, 74, 78, 79, 82, 85, 89, 92, 97–101, 103–110, 118, 122, 124, 126–130, 132–139, 143–149, 154, 156, 157, 159, 165, 172–174, 178, 179
a religia 16, 32, 49, 58, 61, 62, 132, 148, 172, 179
i Georges-Eugène Haussmann 17, 129, 130
i literatura 17, 101, 103, 122, 126, 129
i rewolucja 1830 roku 97–99
i rewolucja francuska 52, 69–71, 74,
jednostka straży pożarnej 28
podczas II wojny światowej 17, 132–139, 143
Pepin Mały 50
Percier Charles 85
Peresson Marguerite-Marie 141
Perrodin Auguste 115
Pétain Philippe 134
Pfeifer Joe 38
Pierre Noël, spółka 163
Pierwsza Republika 73
Pietà 40, 41, 66
Pinault François 158, 159, 168
Pinault, rodzina 19, 159, 162
Pitt William młodszy 83
Pius VI, papież 73
Pius VII, papież 76, 78, 83, 89, 90
Pius IX, papież 125
Plus Gabriel, podpułkownik 29, 31
Porret Henri 100
Poussin Nicolas 93
Prades Laurent 26–28, 31, 32
prezbiterium 18, 30, 40, 60, 64, 69, 74, 75, 80, 86, 93, 113, 115, 126, 132, 142, 143, 161, 167
prostytucja 45, 129
protestantyzm 16, 61–63, 79, 127
Proust Marcel 120, 152
przewrót 18 brumaire’a 77
Quinn Anthony 105
Ratzinger Joseph zob. Benedykt XVI
Reims 49, 50, 62, 64, 67, 85, 97
relikwie 32, 33, 40, 46, 58, 74, 92, 98, 119, 179
Renduel Eugène 99, 100
Résistance (francuski ruch oporu) 133–136, 139, 150
rewolucja francuska 52, 69–74, 76, 78, 82, 84, 86, 95, 114, 131, 132, 146, 149, 151
rewolucja lipcowa (1830) 17, 96, 97
Reynaud Paul 132, 133, 138
Riester Franck 26
Robespierre Maximilien de 16, 76
Rodin Auguste 115, 120, 152
rolnictwo 61
Rosja 83, 84, 133
Rouget Georges 93, 94
Rozum 75, 76
Ruchome święta (Ernest Hemingway) 106
Ruskin John 120
rzeźby, posągi 16, 41, 49, 52, 55, 56, 66, 74, 75, 86, 102, 113, 118, 122, 132, 134, 140, 156–158, 164, 166
Saint-Denis-en-France 45, 50, 52, 55, 57–59, 63, 64, 85, 116, 171
Sainte-Beuve Charles Augustin 115
Saint-Germain-des-Prés 104, 161
Saint-Victor Jean de 52
Sanwi, król Wybrzeża Kości Słoniowej 159
Sarrazin Jean 48
Sartre Jean-Paul 136
Sauval Henri 100
Scellier François-Joseph 86
Segedyn, Węgry 159
Ségur Louis-Philippe de 84
Sens 52
Sinety Bentoist de, ksiądz 25, 31, 160, 161, 186
Soufflot Jacques-Germain 113
Speroni, kardynał 89
Stany Zjednoczone 132
statua Wolności 75
Stendhal 107
styl romański 52, 120
Suger, opat 55, 57, 58
Suhard Emmanuel, kardynał 132–134, 142
Sully Maurice de, biskup 16, 47, 48, 51, 52, 55–57, 71, 113, 148
i architekci 51, 55, 56
i dzwon 148
i Eugéne Viollet-le-Duc 113
systemy przeciwpożarowe 25, 82, 171
Szczepan, św. 58
Szwecja 152
Ślub Ludwika XIII 74, 86
średniowiecze 13, 14, 16–19, 25, 29, 30, 34, 45, 54, 55, 58, 60, 69, 84–87, 93, 100, 101, 103–105, 108–120, 122, 124, 128–130, 164, 171, 174
taille (podatek gruntowy) 49
Te Deum 17, 64, 68, 70, 80, 81, 117, 139, 140
i Ludwik Napoleon 117
i Napoleon Bonaparte 80
rewolucja francuska 68
terroryzm 106, 151
Tesson Sylvain 51, 186
Thorigny Reobert de 42, 53
Total, spółka 159
Traité dur la tolérance (Traktat o tolerancji) (Wolter) 106
Trematore Mario 33
Trzecia Republika 131
ule, pszczoły 24, 87, 88, 118, 154, 156
ustawa nadzwyczajna o Notre Dame (2019) 170, 171
ustawa o rozdziale między Kościołem a państwem (1905) 157, 172
Varda Agnès 22
Vexo Johann 24
Vierge à l’enfant (Dziewica z Dzieciątkiem) 163, 165
Villeneuve Philippe 21, 26, 27, 121, 122, 156, 157, 163–168, 173, 175–177, 179, 186
a religia 173, 175, 176
i kurek z iglicy 179
stabilizowanie Notre Dame 163, 165–168
Viollet-le-Duc Eugène 14, 17, 18, 50, 60, 105, 107–123, 125, 126, 146, 157
a współcześni architekci 120–122
i architektura 105, 114, 119
i iglica 17, 119, 122, 146
i Notre Dame 14, 17, 18, 60, 105, 111–118, 121–123, 126
i sztuka 107–109, 112
i zabytki 157
i witraże 60, 113
Wand-Danielsson Veronika 151, 152, 186
Wersal 26, 27, 69–71, 94, 160
Wielka Brytania 44, 81, 82
wielkie organy 112, 142, 151, 155, 156
witraże 14, 19, 53, 60, 102, 112, 113, 115, 156, 167, 174
Włochy 44
wojna stuletnia (1337–1453) 60
wojny religijne (1562–1598) 61, 63
Wolność wiodąca lud na barykady (Eugène Delacroix) 98
World Trade Center, zamach 38
wyprawy krzyżowe, krucjaty 14, 50
zabytki 17, 24, 26, 31, 75, 102, 103, 105, 108–111, 116, 122, 154, 156, 163, 171, 174, 178, 186
zamach w „Charlie Hebdo” zob. terroryzm
zamachy z 13 listopada 2015 zob. terroryzm
Zgromadzenie Narodowe 31, 39, 68–74, 113, 132, 171
zwolnienie z podatków 19, 158, 162
żółte kamizelki zob. gilets jaunes