O czytaniu i pisaniu. Wybór eseistyki - ebook
O czytaniu i pisaniu. Wybór eseistyki - ebook
Mario Vargas Llosa, laureat literackiej Nagrody Nobla w 2010 roku, znany jest w Polsce głównie jako prozaik. To jednak tylko jeden obszar jego twórczości pisarskiej. Drugi, pod względem liczby zadrukowanych stron prawdopodobnie obszerniejszy, stanowią teksty niebeletrystyczne, czyli eseje, publicystyka, artykuły prasowe, szkice literaturoznawcze czy przedmowy do cudzych książek.
Niniejszy tom zawiera wybór eseistyki Vargasa Llosy dotąd po polsku niepublikowanej. Autor skupia się tu przede wszystkim na temacie literatury (chociaż nieustannie dryfuje w stronę polityki czy socjologii) i dowodzi, że jest nie tylko świetnym powieściopisarzem – równie znakomicie potrafi opowiadać o czytaniu i pisaniu. W prezentowanych w tym tomie tekstach odnaleźć można odpowiedź na trzy zasadnicze pytania: jak się czyta, jak się pisze i dlaczego.
Spis treści
Tomasz Pindel: Przedmowa tłumacza 5
Sekretna historia pewnej powieści 10
Wieczna orgia. Flaubert i Pani Bovary 60
Podróż do fikcji. Świat Juana Carlosa Onettiego 110
Archaiczna utopia. José María Arguedas i fikcje indygenizmu 132
Antonio Nauczyciel 148
Rewolta quebra-quilos 156
Mandaryn 164
Kraj o tysiącu twarzy 184
Indeks osób i dzieł 208
Kategoria: | Popularnonaukowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-64134-32-6 |
Rozmiar pliku: | 1,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Przedmowa tłumacza
Maria Vargasa Llosę kojarzymy przede wszystkim z jego dorobku powieściowego. Od Miasta i psów po Dzielnicę występku – a przecież pisarz wciąż nie złamał pióra – czyli przez dobre sześć dekad, napisał tyle powieści, że można by nimi obdzielić ze czterech średnio pracowitych prozaików. Do tego tom wczesnych opowiadań i książeczka dla dzieci oraz – u nas słabo znane – sztuki teatralne. To jednak tylko jeden filar jego pisarskiego dorobku. Drugi – podejrzewam, że pod względem liczby zadrukowanych stron większy – stanowią wszelkiego rodzaju teksty niebeletrystyczne: eseje, publicystyka, artykuły prasowe, szkice literaturoznawcze czy przedmowy do cudzych książek. Vargas Llosa pisze bowiem bez przerwy i zabiera głos w najróżniejszych sprawach – owszem, chętnie korzysta z nowoczesnych mediów, ale jego zasadniczym orężem pozostaje słowo pisane.
Polski czytelnik ma dość ograniczony dostęp do niefabularnych prac Peruwiańczyka, co wydaje się tym ciekawsze, że powstały u nas aż dwie biografie pisarza. Dotąd w polskim przekładzie ukazały się: Prawda kłamstw, czyli 25 szkiców o klasykach literatury światowej (1990, wyd. pol. 1999), Listy do młodego pisarza, czyli swoiste literackie credo autora (1997, wyd. pol. 2012), Cywilizacja spektaklu, czyli esej będący diagnozą stanu współczesnej kultury (2012, wyd. pol. 2015), no i autobiograficzna Jak ryba w wodzie (1993, wyd. pol. 2010).
Niniejszy tom zawiera wybór eseistyki dotąd po polsku niepublikowanej, przy czym prezentowane tu teksty skupiają się na temacie literatury – nawet jeśli czasem wkraczają na obszar polityki czy socjologii, to właśnie w kontekście bądź w perspektywie literackiej. Vargas Llosa to bowiem nie tylko świetny powieściopisarz, równie znakomicie pisze o czytaniu i o pisaniu. Nie jest to w żadnym razie piśmiennictwo naukowe, akademickie, tylko adresowane do szerokiego odbiorcy. Chyba najlepszym przykładem może tu być pierwszy z zawartych w tej książce tekstów – Sekretna historia pewnej powieści – w którym lekkość i gawędziarski ton idą w parze z dogłębnością i precyzją: nie znam lepszego eseju o tym, jak powstają powieści. Można by zaryzykować stwierdzenie, że prezentowany tu wybór przynosi odpowiedzi Vargasa Llosy na trzy zasadnicze pytania: jak się czyta (Wieczna orgia, Archaiczna utopia i Mandaryn), jak się pisze (Sekretna historia pewnej powieści, Kraj o tysiącu twarzy, Antonio Nauczyciel i Rewolta quebra-quilos) – i dlaczego (Podróż do fikcji).