Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

O duchu praw - ebook

Data wydania:
29 czerwca 2017
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

O duchu praw - ebook

„O duchu praw” to najważniejsze dzieło Monteskiusza, wybitnego myśliciela i pisarza doby oświecenia. Składa się ono z trzydziestu jeden ksiąg, w których autor dokonał analizy znanych ówcześnie form ustrojowych, wydzielając monarchię, despotię i republikę. Wiele miejsca konieczności podziału władzy, popularyzując w ten sposób trójpodział władzy na władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

Kategoria: Filozofia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8115-290-7
Rozmiar pliku: 3,0 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści

Przedmowa

Uwaga autora

Księga pierwsza

O prawach w ogólności

Rozdział I. O prawach w ich stosunku do rozmaitych istot

Rozdział II. O prawach natury

Rozdział III. O prawach stanowionych

Księga druga

O prawach wypływających wprost z natury rządu

Rozdział I. O naturze trzech rozmaitych rządów

Rozdział II. O rządzie republikańskim i prawach właściwych demokracji

Rozdział III. O prawach odnośnych do natury arystokracji

Rozdział IV. O prawach w ich stosunku do natury rządu monarchicznego

Rozdział V. O prawach odnośnych do natury państwa despotycznego

Księga trzecia

O zasadach trzech postaci rządu

Rozdział I. Różnica między naturą rządu a jego zasadą

Rozdział II. O zasadzie rozmaitych rządów

Rozdział III. O zasadzie demokracji

Rozdział IV. O zasadzie arystokracji

Rozdział V. Iż cnota nie jest zasadą rządu monarchicznego

Rozdział VI. W jaki sposób zastępuje się cnotę w ustroju monarchicznym

Rozdział VII. O zasadzie monarchii

Rozdział VIII. Iż honor nie jest zasadą państw despotycznych

Rozdział IX. O zasadzie rządu despotycznego

Rozdział X. Różnica między posłuchem w rządzie umiarkowanym a w rządzie despotycznym

Rozdział XI. Uwaga nad tym wszystkim

Księga czwarta

Iż prawa wychowania muszą zależeć od zasad rządu

Rozdział I. O prawach wychowania

Rozdział II. O wychowaniu w monarchii

Rozdział III. O wychowaniu pod rządem despotycznym

Rozdział IV. Różne wyniki wychowania u starożytnych a u nas

Rozdział V. O wychowaniu pod rządem republikańskim

Rozdział VI. O paru urządzeniach u Greków

Rozdział VII. W jakim wypadku te osobliwe urządzenia mogą być dobre

Rozdział VIII. Wytłumaczenie pewnego paradoksu obyczajowego u starożytnych

Księga piąta

Iż prawa nadane przez prawodawcę winny być dostosowane do natury rządu

Rozdział I. Myśl tej księgi

Rozdział II. Co to jest cnota w ustroju politycznym

Rozdział III. Czym jest miłość republiki w demokracji

Rozdział IV. Jak wszczepia się miłość równości i pomierności

Rozdział V. Jak w demokracji prawa stanowią równość

Rozdział VI. Jak prawa powinny podtrzymywać w demokracji pomierność życia

Rozdział VII. Inne sposoby wspierania zasady demokracji

Rozdział VIII. Jak w arystokracji prawa powinny być w zgodzie z zasadą rządu

Rozdział IX. W jaki sposób w monarchii prawa zgodne są ze swą zasadą

Rozdział X. O szybkości wykonania w ustroju monarchicznym

Rozdział XI. O wyborności rządu monarchicznego

Rozdział XII. Dalszy ciąg tego samego przedmiotu

Rozdział XIII. Istota despotyzmu

Rozdział XIV. W jaki sposób prawa zgodne są z zasadą rządu despotycznego

Rozdział XV. Dalszy ciąg poprzedniego

Rozdział XVI. O udzielaniu władzy

Rozdział XVII. O podarkach

Rozdział XVIII. O nagrodach, które daje monarcha

Rozdział XIX. Dalsze następstwa zasad trzech rządów

Księga szósta

Następstwa zasad rozmaitych rządów, w stosunku do prostoty praw cywilnych i karnych, form sądowych oraz ustanowienia kar

Rozdział I. O prostocie praw cywilnych w rozmaitych rządach

Rozdział II. O prostocie praw karnych w rozmaitych rządach

Rozdział III. W którym rządzie i w jakich wypadkach powinno się sądzić wedle ścisłego brzmienia prawa

Rozdział IV. O sposobie sądzenia

Rozdział V. W jakiej formie rządu najwyższy władca może być sędzią

Rozdział VI. Iż w monarchii ministrowie nie powinni sądzić

Rozdział VII. O jedynym sędzi

Rozdział VIII. O oskarżeniach w rozmaitych formach rządu

Rozdział IX. O surowości kar w rozmaitych rządach

Rozdział X. O dawnych prawach francuskich

Rozdział XI. Iż kiedy lud jest cnotliwy, nie trzeba wiele kar

Rozdział XII. O potędze kar

Rozdział XIII. Bezsilność praw japońskich

Rozdział XIV. O duchu rzymskiego senatu

Rozdział XV. O prawach rzymskich odnośnie do kar

Rozdział XVI. O słusznej proporcji kar do zbrodni

Rozdział XVII. O torturach i badaniu zbrodniarzy

Rozdział XVIII. O karach pieniężnych i cielesnych

Rozdział XIX. O prawie odwetu

Rozdział XX. O karaniu ojców za dzieci

Rozdział XXI. O łaskawości panującego

Księga siódma

Następstwa rozmaitych zasad trzech ustrojów rządu, odnośnie do praw przeciw zbytkowi, do zbytku oraz do kondycji niewiast

Rozdział I. O zbytku

Rozdział II. O prawach przeciw zbytkowi w demokracji

Rozdział III. O prawach przeciw zbytkowi w rządzie arystokratycznym

Rozdział IV. O prawach przeciw zbytkowi w rządzie monarchicznym

Rozdział V. W jakich wypadkach prawa przeciw zbytkowi użyteczne są w monarchii

Rozdział VI. O zbytku w Chinach

Rozdział VII. Opłakane następstwa zbytku w Chinach

Rozdział VIII. O wstrzemięźliwości publicznej

Rozdział IX. O życiu kobiet w rozmaitych ustrojach rządu

Rozdział X. O sądzie domowym u Rzymian

Rozdział XI. W jaki sposób instytucje zmieniły się w Rzymie wraz z rządem

Rozdział XII. O opiece nad kobietami u Rzymian

Rozdział XIII. O karach ustanowionych przez cesarzy na rozpusty u kobiet

Rozdział XIV. Prawa przeciw zbytkowi u Rzymian

Rozdział XV. O posagach i przywilejach małżeńskich w rozmaitych formach rządu

Rozdział XVI. Piękny zwyczaj Samnitów

Rozdział XVII. O rządzie kobiet

Księga ósma

O skażeniu zasad trzech ustrojów

Rozdział I. Ogólna myśl tej księgi

Rozdział II. O skażeniu zasady demokracji

Rozdział III. O duchu nadmiernej równości

Rozdział IV. Osobliwa przyczyna skażenia ludu

Rozdział V. O skażeniu zasady arystokracji

Rozdział VI. O skażeniu zasady monarchii

Rozdział VII. Dalszy ciąg tego samego przedmiotu

Rozdział VIII. Niebezpieczeństwo skażenia zasady rządu monarchicznego

Rozdział IX. Jak szlachta skłonna jest bronić tronu

Rozdział X. O skażeniu zasady rządu despotycznego

Rozdział XI. Naturalne następstwa dobroci i skażenia zasad

Rozdział XII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XIII. Działanie przysięgi u cnotliwego ludu

Rozdział XIV. Jak najmniejsza zmiana ustroju pociąga zniweczenie zasad

Rozdział XV. Bardzo skuteczne środki utrzymania trzech zasad

Rozdział XVI. Swoiste właściwości republiki

Rozdział XVII. Swoiste właściwości monarchii

Rozdział XVIII. Jako monarchia hiszpańska stanowi osobliwy wypadek

Rozdział XIX. Swoiste właściwości rządu despotycznego

Rozdział XX. Wnioski z poprzedzających rozdziałów

Rozdział XXI. O cesarstwie chińskim

Księga dziewiąta

O prawach w ich stosunku do siły obronnej

Rozdział I. W jaki sposób republiki upewniają swoje bezpieczeństwo

Rozdział II. Iż ustrój federacyjny powinien składać się z państw tej samej natury, zwłaszcza z państw republikańskich

Rozdział III. Inne warunki republiki federacyjnej

Rozdział IV. W jaki sposób państwa despotyczne upewniają swoje bezpieczeństwo

Rozdział V. W jaki sposób monarchia upewnia swoje bezpieczeństwo

Rozdział VI. O sile obronnej państw w ogólności

Rozdział VII. Rozważania

Rozdział VIII. Wypadek, w którym siła obronna danego państwa niższa jest od jego siły zaczepnej

Rozdział IX. O względnej sile państw

Rozdział X. O słabości sąsiednich państw

Księga dziesiąta

O prawach w ich stosunku do siły zaczepnej

Rozdział I. O sile zaczepnej

Rozdział II. O wojnie

Rozdział III. O prawie zdobyczy

Rozdział IV. O niektórych korzyściach podbitego ludu

Rozdział V. Gelon, król Syrakuz

Rozdział VI. O republice, która zdobywa

Rozdział VII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział VIII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział IX. O monarchii, która zdobywa dokoła siebie

Rozdział X. O podboju monarchii przez drugą monarchię

Rozdział XI. O obyczajach ujarzmionego narodu

Rozdział XII. O pewnym prawie Cyrusa

Rozdział XIII. Karol XII

Rozdział XIV. Aleksander

Rozdział XV. Nowe środki zachowania zdobyczy

Rozdział XVI. O państwie despotycznym, które dokonywa podbojów

Rozdział XVII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Księga jedenasta

O prawach tworzących wolność polityczną w jej związku z ustrojem państwa

Rozdział I. Myśl ogólna

Rozdział II. Rozmaite znaczenia dawane słowu Wolność

Rozdział III. Co to jest wolność

Rozdział IV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział V. O celu rozmaitych ustrojów państwowych

Rozdział VI. O ustroju angielskim

Rozdział VII. O monarchiach, które znamy

Rozdział VIII. Czemu starożytni nie mieli jasnego pojęcia o monarchii

Rozdział IX. Sposób myślenia Arystotelesa

Rozdział X. Sposób myślenia innych polityków

Rozdział XI. O królach w heroicznych czasach u Greków

Rozdział XII. O rządzie królów w Rzymie i w jaki sposób były tam podzielone trzy władze

Rozdział XIII. Ogólne rozważania nad państwem rzymskim po wypędzeniu królów

Rozdział XIV. W jaki sposób po wypędzeniu królów podział trzech władz począł się odmieniać

Rozdział XV. W jaki sposób, w kwitnącym stanie republiki, Rzym postradał nagle swą wolność

Rozdział XVI. O władzy prawodawczej w republice rzymskiej

Rozdział XVII. O władzy wykonawczej w tejże republice

Rozdział XVIII. O władzy sędziowskiej w rządzie rzymskim

Rozdział XIX. O rządzie prowincji rzymskich

Rozdział XX. Koniec tej księgi

Księga dwunasta

O prawach, które tworzą wolność polityczną w stosunku jej do obywatela

Rozdział I. Myśl tej księgi

Rozdział II. O wolności obywatela

Rozdział III. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział IV. Iż rodzaj kar oraz ich proporcja wspierają wolność

Rozdział V. O pewnych oskarżeniach, które osobliwie wymagają umiarkowania i ostrożności

Rozdział VI. O zbrodni przeciw naturze

Rozdział VII. O zbrodni obrazy majestatu

Rozdział VIII. O złym stosowaniu miana świętokradztwa i obrazy majestatu

Rozdział IX. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział X. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XI. O myślach

Rozdział XII. O nierozważnych słowach

Rozdział XIII. O pismach

Rozdział XIV. Pogwałcenie obyczajności w karaniu zbrodni

Rozdział XV. O wyzwoleniu niewolnika, iżby świadczył przeciw panu

Rozdział XVI. Oszczerstwo w zbrodni obrazy majestatu

Rozdział XVII. O odsłanianiu spisków

Rozdział XVIII. Jak niebezpiecznym jest w republikach nadto karać obrazę majestatu

Rozdział XIX. Jak w republice zawiesza się użytek wolności

Rozdział XX. O prawach sprzyjających wolności obywatela w republice

Rozdział XXI. O okrutnych prawach na dłużników w republice

Rozdział XXII. O rzeczach, które naruszają wolność w monarchii

Rozdział XXIII. O szpiegach w monarchii

Rozdział XXIV. O listach anonimowych

Rozdział XXV. O sposobie rządzenia w monarchii

Rozdział XXVI. Iż w monarchii władca powinien być przystępny

Rozdział XXVII. O obyczajach monarchy

Rozdział XXVIII. O względach, jakie monarchowie winni poddanym

Rozdział XXIX. O prawach cywilnych zdolnych wprowadzić nieco wolności w rząd despotyczny

Rozdział XXX. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Księga trzynasta

O związku między wolnością a pobieraniem danin i wielkością dochodów publicznych

Rozdział I. O dochodach państwa

Rozdział II. Jako złym rozumowaniem jest twierdzić, iż wielkość podatków dobra jest sama w sobie

Rozdział III. O daninach w kraju, gdzie część ludu jest w poddaństwie

Rozdział IV. O republice w podobnym wypadku

Rozdział V. O monarchii w podobnym wypadku

Rozdział VI. O państwie despotycznym w podobnym wypadku

Rozdział VII. O podatkach w kraju, gdzie poddaństwo nie istnieje

Rozdział VIII. W jaki sposób zachowuje się złudzenie

Rozdział IX. O złym rodzaju podatków

Rozdział X. Iż wysokość danin zależy od natury rządu

Rozdział XI. O karach fiskalnych

Rozdział XII. Związek wielkości danin z wolnością

Rozdział XIII. W jakich rodzajach rządu podatki można podwyższać

Rozdział XIV. Iż natura podatków jest w związku z rządem

Rozdział XV. Nadużycie wolności

Rozdział XVI. O podbojach Mahometan

Rozdział XVII. O pomnożeniu wojsk

Rozdział XVIII. O odpuszczeniu podatków

Rozdział XIX. Co jest lepsze dla władcy i dla ludu, dzierżawa czy też własny zarząd podatków?

Rozdział XX. O dzierżawcach podatków

Księga czternasta

O prawach w ich związku z naturą klimatu

Rozdział I. Myśl ogólna

Rozdział II. Jak ludzie różni są w rozmaitych klimatach

Rozdział III. Sprzeczność charakteru niektórych ludów południowych

Rozdział IV. Przyczyna niezmienności religii, zwyczajów, obyczajów, praw na Wschodzie

Rozdział V. Iż źli prawodawcy są ci, którzy wspierali wady klimatu, a dobrzy ci, którzy się im przeciwili

Rozdział VI. O uprawie ziemi w gorących krajach

Rozdział VII. O mnichostwie

Rozdział VIII. Dobry obyczaj chiński

Rozdział IX. Sposoby pobudzenia przemysłu

Rozdział X. O prawach będących w związku z trzeźwością narodów

Rozdział XI. O prawach związanych z chorobami zaraźliwymi

Rozdział XII. O prawach przeciw samobójcom

Rozdział XIII. Skutki wynikające z angielskiego klimatu

Rozdział XIV. Inne skutki klimatu

Rozdział XV. O rozmaitym stopniu zaufania, jakie prawa pokładają w ludzie zależnie od klimatu

Księga piętnasta

W jaki sposób prawa niewoli cywilnej mają związek z naturą klimatu

Rozdział I. O niewoli cywilnej

Rozdział II. Początek prawa niewoli u prawników rzymskich

Rozdział III. Inne źródło prawa niewoli

Rozdział IV. Inne źródło prawa niewoli

Rozdział V. O niewoli Murzynów

Rozdział VI. Prawdziwe źródło prawa niewoli

Rozdział VII. Inne źródło prawa niewoli

Rozdział VIII. Bezużyteczność niewolnictwa u nas

Rozdział IX. O narodach, u których wolność cywilna jest powszechnie wprowadzona

Rozdział X. Rozmaite rodzaje niewoli

Rozdział XI. Co powinny czynić prawa w stosunku do niewolnictwa

Rozdział XII. Nadużycia niewoli

Rozdział XIII. Niebezpieczeństwo mnogości niewolników

Rozdział XIV. O niewolnikach uzbrojonych

Rozdział XV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XVI. Ostrożności konieczne w rządzie umiarkowanym

Rozdział XVII. Zarządzenia, jakie należy ustanowić pomiędzy panem a niewolnikiem

Rozdział XVIII. O wyzwoleniach

Rozdział XIX. O wyzwoleńcach i o rzezańcach

Księga szesnasta

Jak prawa domowej niewoli są w związku z naturą klimatu

Rozdział I. O niewoli domowej

Rozdział II. Iż w krajach południowych istnieje między dwiema płciami przyrodzona nierówność

Rozdział III. Iż mnogość żon zależy wiele od ich kosztu

Rozdział IV. O wielożeństwie: rozmaite okoliczności

Rozdział V. Przyczyna prawa malabarskiego

Rozdział VI. O wielożeństwie w jego istocie

Rozdział VII. O jednakim obchodzeniu się w razie mnogości żon

Rozdział VIII. O oddzieleniu kobiet od mężczyzn

Rozdział IX. Związek rządu domowego z politycznym

Rozdział X. Zasada moralności na Wschodzie

Rozdział XI. O niewoli domowej niezależnej od wielożeństwa

Rozdział XII. O naturalnym wstydzie

Rozdział XIII. O zazdrości

Rozdział XIV. O zarządzie domowym na Wschodzie

Rozdział XV. O rozwodzie i o odtrąceniu

Rozdział XVI. O odtrąceniu i rozwodzie u Rzymian

Księga siedemnasta

Jak prawa niewoli politycznej są w związku z naturą klimatu

Rozdział I. O niewoli politycznej

Rozdział II. Różnica narodów co do odwagi

Rozdział III. O klimacie Azji

Rozdział IV. Wnioski z poprzedzającego

Rozdział V. Iż, kiedy ludy północnej Azji i ludy Europy podbijały, skutki podboju nie były jednakie

Rozdział VI. Nowa fizyczna przyczyna niewoli Azji i wolności Europy

Rozdział VII. O Afryce i Ameryce

Rozdział VIII. O stolicy państwa

Księga osiemnasta

O prawach w ich stosunku do natury ziemi

Rozdział I. Jak natura ziemi wpływa na prawa

Rozdział II. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział III. Jakie kraje są lepiej uprawne

Rozdział IV. Nowe skutki żyzności i jałowości krajów

Rozdział V. O wyspiarzach

Rozdział VI. O krajach utworzonych przez przemyślność ludzką

Rozdział VII. O dziełach ludzi

Rozdział VIII. Ogólny związek praw

Rozdział IX. O gruncie w Ameryce

Rozdział X. O ilości ludzi, w stosunku do sposobu, w jaki zdobywają sobie żywność

Rozdział XI. O ludach dzikich i ludach barbarzyńskich

Rozdział XII. O prawie narodów u ludów, które nie uprawiają ziemi

Rozdział XIII. O prawach cywilnych u ludów, które nie uprawiają ziemi

Rozdział XIV. O stanie politycznym ludów nie uprawiających ziemi

Rozdział XV. O ludach, które znają użytek pieniędzy

Rozdział XVI. O prawach cywilnych u ludów nie znających użytku monety

Rozdział XVII. O prawach politycznych u ludów nie znających użytku monety

Rozdział XVIII. Siła zabobonu

Rozdział XIX. O wolności Arabów i niewoli Tatarów

Rozdział XX. O prawie narodów u Talarów

Rozdział XXI. Prawo cywilne u Tatarów

Rozdział XXII. O pewnym prawie cywilnym u ludów germańskich

Rozdział XXIII. O długich włosach królów frankońskich

Rozdział XXIV. O małżeństwach królów frankońskich

Rozdział XXV. Childeryk

Rozdział XXVI. O pełnoletności królów frankońskich

Rozdział XXVII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXVIII. O usynowieniu u Germanów

Rozdział XXIX. Krwawy duch królów frankońskich

Rozdział XXX. O zgromadzeniach narodowych u Franków

Rozdział XXXI. O powadze duchowieństwa za pierwszej dynastii

Księga dziewiętnasta

O prawach w ich związku z zasadami tworzącymi powszechnego ducha, obyczaje i zwyczaje narodu

Rozdział I. O przedmiocie tej księgi

Rozdział II. Jako nawet dla najlepszych praw trzeba, aby umysły były przygotowane

Rozdział III. O tyranii

Rozdział IV. Co to jest ogólny duch

Rozdział V. Jak trzeba baczyć, aby nie odmieniać ogólnego ducha narodu

Rozdział VI. Iż nie trzeba wszystkiego poprawiać

Rozdział VII. O Ateńczykach i Spartanach

Rozdział VIII. Skutki towarzyskości

Rozdział IX. O próżności i dumie narodów

Rozdział X. O charakterze Hiszpanów a Chińczyków

Rozdział XI. Uwaga

Rozdział XII. O zwyczajach i obyczajach w państwie despotycznym

Rozdział XIII. O zwyczajach u Chińczyków

Rozdział XIV. Jakie są naturalne sposoby odmieniania obyczajów i zwyczajów narodu

Rozdział XV. Wpływ domowego rządu na politykę

Rozdział XVI. Jak niektórzy prawodawcy pomieszali zasady rządzące ludźmi

Rozdział XVII. Osobliwa właściwość rządu chińskiego

Rozdział XVIII. Wnioski z poprzedzającego rozdziału

Rozdział XIX. Jak dokonało się u Chińczyków owo zespolenie religii, praw, zwyczajów i obyczajów

Rozdział XX. Wytłumaczenie pewnego paradoksu u Chińczyków

Rozdział XXI. Jak prawa muszą się stosować do zwyczajów i obyczajów

Rozdział XXII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXIII. Jak prawa idą w ślad obyczajów

Rozdział XXIV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXVI. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXVII. Jak prawa mogą się przyczynić do kształtowania obyczajów, zwyczajów i charakteru narodu

Wezwanie do muz

Księga dwudziesta

O prawach w ich stosunku do handlu, zważanym wedle jego przyrody i rodzajów

Rozdział I. O handlu

Rozdział II. O duchu handlu

Rozdział III. O ubóstwie ludów

Rozdział IV. O handlu pod rozmaitymi rządami

Rozdział V. O ludach, które uprawiały handel gospodarczy

Rozdział VI. Niektóre skutki wielkiej żeglugi

Rozdział VII. Duch Anglii w handlu

Rozdział VIII. Jak niekiedy krępowano handel gospodarczy

Rozdział IX. O wykluczeniu w handlu

Rozdział X. Urządzenie sposobne dla handlu gospodarczego

Rozdział XI. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XII. O wolności handlu

Rozdział XIII. Co niweczy tę wolność

Rozdział XIV. O prawach handlowych dopuszczających konfiskaty towarów

Rozdział XV. O przymusie osobistym

Rozdział XVI. Piękne prawo

Rozdział XVII. Prawo rodyjskie

Rozdział XVIII. O sędziach handlowych

Rozdział XIX. Iż monarcha nie powinien uprawiać handlu

Rozdział XX. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXI. O handlu u szlachty w monarchii

Rozdział XXII. Szczególna uwaga

Rozdział XXIII. Dla których narodów niekorzystnie jest uprawiać handel

Księga dwudziesta pierwsza

O prawach i stosunku ich do handlu, rozważanego wedle przewrotów, jakie przechodził

Rozdział I. Parę uwag ogólnych

Rozdział II. O ludach afrykańskich

Rozdział III. Iż potrzeby ludów południowych inne są niż ludów północnych

Rozdział IV. Główna różnica między handlem starożytnych a dzisiejszym

Rozdział V. Inne różnice

Rozdział VI. O handlu u starożytnych

Rozdział VII. O handlu Greków

Rozdział VIII. O Aleksandrze i jego podbojach

Rozdział IX. O handlu królów greckich po Aleksandrze

Rozdział X. O okrążeniu Afryki

Rozdział XI. Kartagina i Marsylia

Rozdział XII. Wyspa Delos. Mitrydates

Rozdział XIII. O zmyśle Rzymian do marynarki

Rozdział XIV. O zmyśle Rzymian do handlu

Rozdział XV. Handel Rzymian z barbarzyńcami

Rozdział XVI. O handlu Rzymian z Arabią i Indiami

Rozdział XVII. O handlu po zniszczeniu Rzymian na Zachodzie

Rozdział XVIII. Szczególna ustawa

Rozdział XIX. O handlu od czasu osłabienia Rzymian na Wschodzie

Rozdział XX. Jak handel wyłonił się w Europie z barbarzyństwa

Rozdział XXI. Odkrycie dwóch nowych światów; stan Europy w tej mierze

Rozdział XXII. O bogactwach, jakie Hiszpania wydobyła z Ameryki

Rozdział XXIII. Zagadnienie

Księga dwudziesta druga

O prawach w związku ich z użytkiem monety

Rozdział I. Racja użytku monety

Rozdział II. O naturze pieniądza

Rozdział III. O monetach idealnych

Rozdział IV. O ilości złota i srebra

Rozdział V. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział VI. Czemu stopa procentowa zmniejszyła się o połowę od odkrycia Indii

Rozdział VII. Jak cena rzeczy ustala się wśród zmian wartości znaku

Rozdział VIII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział IX. O stosunkowej rzadkości złota i srebra

Rozdział X. O kursie

Rozdział XI. O operacjach, jakie Rzymianie czynili na monetach

Rozdział XII. Okoliczności, w jakich Rzymianie dokonywali swoich operacji monetarnych

Rozdział XIII. Operacje monetarne za czasów cesarzy

Rozdział XIV. W jaki sposób wekslarstwo krępuje państwa despotyczne

Rozdział XV. Zwyczaj niektórych krajów włoskich

Rozdział XVI. O pomocy, jaką państwo może mieć z bankierów

Rozdział XVII. O długach publicznych

Rozdział XVIII. O spłacie długów publicznych

Rozdział XIX. O pożyczaniu na procent

Rozdział XX. O lichwie morskiej

Rozdział XXI. O umowie pożyczki i o lichwie u Rzymian

Rozdział XXII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Księga dwudziesta trzecia

O prawach w ich związku z liczbą mieszkańców

Rozdział I. O ludziach i zwierzętach pod względem mnożenia się ich gatunku

Rozdział II. O małżeństwach

Rozdział III. O stanie dzieci

Rozdział IV. O rodzinach

Rozdział V. O rozmaitych rodzajach prawych żon

Rozdział VI. O bękartach w rozmaitych rządach

Rozdział VII. O zgodzie ojców na małżeństwo

Rozdział VIII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział IX. O dziewczętach

Rozdział X. Co skłania do małżeństwa

Rozdział XI. O srogości rządu

Rozdział XII. O liczbie dziewcząt i chłopców w rozmaitych krajach

Rozdział XIII. O portach morskich

Rozdział XIV. O płodach ziemi wymagających więcej lub mniej ludzi

Rozdział XV. O liczbie mieszkańców w stosunku do rzemiosł

Rozdział XVI. O poglądach prawodawcy na rozmnażanie gatunku

Rozdział XVII. O Grecji i ilości jej mieszkańców

Rozdział XVIII. O stanie ludów przed Rzymianami

Rozdział XIX. Wyludnienie świata

Rozdział XX. Iż Rzymianie musieli stanowić prawa dla utrwalenia gatunku

Rozdział XXI. O prawach Rzymian co do utrwalenia gatunku

Rozdział XXII. O traceniu dzieci

Rozdział XXIII. O stanie świata po zniweczeniu Rzymian

Rozdział XXIV. Zmiany zaszłe w Europie co do liczby mieszkańców

Rozdział XXV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXVI. Skutki

Rozdział XXVII. O prawie wydanym we Francji dla poparcia przyrostu ludności

Rozdział XXVIII. W jaki sposób można zaradzić wyludnieniu

Rozdział XXIX. O przytułkach

Księga dwudziesta czwarta

O prawach w ich związku z religią każdego kraju, zważaną w jej praktykach i w jej duchu

Rozdział I. O religiach w ogólności

Rozdział II. Paradoks Bayle’a

Rozdział III. Iż rząd umiarkowany lepiej godzi się z religią chrześcijańską, a rząd despotyczny z mahometańską

Rozdział IV. Następstwa charakteru religii chrześcijańskiej a mahometańskiej

Rozdział V. Iż religia katolicka lepiej nadaje się dla monarchii, a protestancka lepiej godzi się z republiką

Rozdział VI. Inny paradoks Bayle’a

Rozdział VII. O prawach doskonałości w religii

Rozdział VIII. O zgodności praw moralności z prawami religii

Rozdział IX. O Esseńczykach

Rozdział X. O sekcie stoików

Rozdział XI. O kontemplacji

Rozdział XII. O pokutach

Rozdział XIII. O zbrodniach nie do odpuszczenia

Rozdział XIV. Jak władza religii wspomaga prawa cywilne

Rozdział XV. Jak prawa cywilne poprawiają czasami fałszywe religie

Rozdział XVI. Jak prawa religii poprawiają braki ustroju politycznego

Rozdział XVII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XVIII. Jak prawa religii mogą zastąpić prawa cywilne

Rozdział XIX. Iż nie tyle prawda lub fałsz jakiegoś dogmatu stanowi o jego korzyści lub szkodzie dla ludzi w stanie cywilnym, ile użytek lub nadużycie, jakie się zeń czyni

Rozdział XX. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXI. O metampsychozie

Rozdział XXII. Jak niebezpieczne jest, aby religia budziła wstręt do rzeczy obojętnych

Rozdział XXIII. O świętach

Rozdział XXIV. O miejscowych prawach religii

Rozdział XXV. Trudności przeszczepienia religii z jednego kraju do drugiego

Rozdział XXVI. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Księga dwudziesta piąta

O prawach w ich stosunku do religii istniejącej w każdym kraju oraz do jej zewnętrznego zabezpieczenia

Rozdział I. O poczuciu religii

Rozdział II. O pobudkach przywiązania do rozmaitych religii

Rozdział III. O świątyniach

Rozdział IV. O sługach religii

Rozdział V. O granicach, jakie prawa winny zakreślać bogactwom kleru

Rozdział VI. O klasztorach

Rozdział VII. O zbytku zabobonu

Rozdział VIII. O najwyższym kapłaństwie

Rozdział IX. O tolerancji religijnej

Rozdział X. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XI. O zmianie religii

Rozdział XII. O prawach karnych

Rozdział XIII. Bardzo pokorne przedłożenie inkwizytorom Hiszpanii i Portugalii

Rozdział XIV. Czemu religia chrześcijańska tak znienawidzona jest w Japonii

Rozdział XV. O rozpowszechnianiu religii

Księga dwudziesta szósta

O prawach w związku, jaki powinny mieć z porządkiem rzeczy, o których stanowią

Rozdział I. Myśl tej księgi

Rozdział II. O prawach boskich i o prawach ludzkich

Rozdział III. O prawach cywilnych przeciwnych prawu natury

Rozdział IV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział V. Wypadek, w którym można sądzić wedle zasad prawa cywilnego, zmieniając zasady prawa natury

Rozdział VI. Iż porządek dziedzictwa zależy od zasad prawa politycznego lub cywilnego, a nie od zasad prawa natury

Rozdział VII. Iż nie trzeba rozstrzygać wedle zasad religii, kiedy chodzi o zasady prawa natury

Rozdział VIII. Iż nie trzeba rozstrzygać wedle zasad tzw. prawa kanonicznego rzeczy uregulowanych zasadami prawa cywilnego

Rozdział IX. Iz rzeczy, które powinny być miarkowane prawami cywilnymi, rzadko można miarkować prawami religii

Rozdział X. W jakim wypadku należy się trzymać prawa cywilnego, które pozwala, nie zaś religii, która zabrania

Rozdział XI. Iż nie trzeba w trybunałach ludzkich powodować się zasadami trybunałów mających na oku przyszłe życie

Rozdział XII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XIII. Kiedy należy się trzymać, odnośnie do małżeństwa, praw religii, a kiedy praw cywilnych

Rozdział XIV. W jakich wypadkach, w małżeństwie między krewnymi, trzeba się powodować prawami natury, w jakich zaś prawami cywilnymi

Rozdział XV. Jako nie trzeba rozstrzygać zasadami prawa politycznego rzeczy zawisłych od zasad prawa cywilnego

Rozdział XVI. Iż nie trzeba rozstrzygać normami prawa cywilnego, gdy chodzi o rozstrzyganie normami prawa politycznego

Rozdział XVII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XVIII. Iż trzeba zbadać, czy prawa, które zdają się sobie sprzeciwiać, są tego samego rzędu

Rozdział XIX. Iż nie trzeba rozstrzygać prawami cywilnymi rzeczy, które winny być rozstrzygane prawem domowym

Rozdział XX. Iż nie trzeba rozstrzygać zasadami prawa cywilnego rzeczy, które należą do prawa narodów

Rozdział XXI. Iż nie trzeba rozstrzygać prawami politycznymi rzeczy, które należą do prawa narodów

Rozdział XXII. Nieszczęśliwy los Inkasa Atualpy

Rozdział XXIII. Iż, jeżeli, wskutek jakiejś okoliczności, prawo polityczne niszczy państwo, trzeba rozstrzygać wedle prawa politycznego, które je zachowuje, a które staje się niekiedy prawem narodów

Rozdział XXIV. Iż przepisy policji są innego rodzaju niż inne prawa cywilne

Rozdział XXV. Iż nie trzeba się trzymać ogólnych zarządzeń prawa cywilnego, kiedy chodzi o rzeczy, które powinny podlegać szczególnym prawidłom wynikającym z ich natury

Księga dwudziesta siódma

O pochodzeniu i przemianach praw rzymskich o dziedziczeniu

Rozdział jedyny

Księga dwudziesta ósma

O początku i przemianach praw cywilnych u Francuzów

Rozdział I. O rozmaitym charakterze praw u ludów germańskich

Rozdział II. Jako prawa Barbarzyńców były na wskroś osobiste

Rozdział III. Zasadnicza różnica między prawami salickimi a prawami Wizygotów i Burgundów

Rozdział IV. Jak prawo rzymskie zatraciło się w dziedzinach Franków, a zachowało się w dziedzinach Gotów i Burgundów

Rozdział V. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział VI. Jak prawo rzymskie zachowało się w dziedzinie Longobardów

Rozdział VII. Jak prawo rzymskie zatraciło się w Hiszpanii

Rozdział VIII. Fałszywy kapitularz

Rozdział IX. Jak zatraciły się kodeksy barbarzyńców i kapitularze

Rozdział X. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XI. Inne przyczyny upadku kodeksów barbarzyńców, prawa rzymskiego i kapitularzy

Rozdział XII. O zwyczajach miejscowych; przeobrażenia praw ludów barbarzyńskich i prawa rzymskiego

Rozdział XIII. Różnica między prawem salickim, czyli prawem Franków salickich, a prawem Franków rypuarskich i innych barbarzyńskich ludów

Rozdział XIV. Inna różnica

Rozdział XV. Uwaga

Rozdział XVI. O dowodzie przez wrzącą wodę ustanowionym przez prawo salickie

Rozdział XVII. Sposób myślenia naszych ojców

Rozdział XVIII. Jak rozpowszechnił się dowód przez walkę

Rozdział XIX. Nowa przyczyna zapomnienia praw salickich, praw rzymskich i kapitularzy

Rozdział XX. Pochodzenie punktu honoru

Rozdział XXI. Nowa refleksja o punkcie honoru u Germanów

Rozdział XXII. O zwyczajach tyczących się walki

Rozdział XXIII. O praktyce walki sądowej

Rozdział XXIV. Prawidła ustanowione dla walki sądowej

Rozdział XXV. O granicach, jakie stawiano zwyczajowi walki sądowej

Rozdział XXVI. O sądzie przez walkę między jedną ze stron a jednym ze świadków

Rozdział XXVII. O sądzie przez walkę między stroną a jednym z parów pana. Odwołanie od niesłusznego wyroku

Rozdział XXVIII. O apelacji od braku wymiaru sprawiedliwości

Rozdział XXIX. Epoka panowania Ludwika Świętego

Rozdział XXX. Uwagi nad apelacjami

Rozdział XXXI. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXXII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXXIII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXXIV. W jaki sposób postępowanie sądowe stało się tajne

Rozdział XXXV. O kosztach

Rozdział XXXVI. O stronie publicznej

Rozdział XXXVII. Jak Postanowienia Ludwika Świętego poszły w zapomnienie

Rozdział XXXVIII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXXIX. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XL. Jak wzięto formy sądowe z dekretaliów

Rozdział XLI. Wzrost i upadek sądownictwa kościelnego i sądownictwa świeckiego

Rozdział XLII. Odrodzenie prawa rzymskiego i co z tego wynikło. Zmiany w trybunałach

Rozdział XLIII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XLIV. O dowodzie przez świadków

Rozdział XLV. O zwyczajach we Francji

Księga dwudziesta dziewiąta

O sposobie układania praw

Rozdział I. O duchu prawodawcy

Rozdział II. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział III. Iż prawa, które z pozoru oddalają się od zamiarów prawodawcy, często są z nimi zgodne

Rozdział IV. O prawach sprzeciwiających się zamiarom prawodawcy

Rozdział V. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział VI. Iż prawa, które zdają się jednakie, nie zawsze mają ten sam skutek

Rozdział VII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu. Potrzeba dobrego układania praw

Rozdział VIII. Iż prawa, które zdają się jednakie, nie zawsze mają jednaką pobudką

Rozdział IX. Iż prawa greckie i rzymskie karały samobójstwo, każde z innych pobudek

Rozdział X. Iż prawa, które zdają się sprzeczne, płyną niekiedy z jednego ducha

Rozdział XI. W jaki sposób można porównywać dwa różne prawa

Rozdział XII. Iż prawa, które zdają się jednakie, są niekiedy w istocie różne

Rozdział XIII. Iż nie trzeba oddzielać praw od celu, dla którego je wydano. O prawach rzymskich tyczących kradzieży

Rozdział XIV. Iż nie trzeba oddzielać praw od okoliczności, w jakich zostały wydane

Rozdział XV. Iż dobrze jest niekiedy, aby prawo poprawiało się samo

Rozdział XVI. Rzeczy, których należy przestrzegać w układaniu praw

Rozdział XVII. Zły sposób stanowienia praw

Rozdział XVIII. O pojęciach jednostajności

Rozdział XIX. O prawodawcach

Księga trzydziesta

Teoria praw lennych u Franków, w związku ich z powstaniem monarchii

Rozdział I. O prawach feudalnych

Rozdział II. O źródłach praw feudalnych

Rozdział III. Pochodzenie wasalstwa

Rozdział IV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział V. O podboju Franków

Rozdział VI. O Gotach, Burgundach i Frankach

Rozdział VII. Rozmaite sposoby podziału ziemi

Rozdział VIII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział IX. Należyte zastosowanie prawa Burgundów i prawa Wizygotów o podziale ziemi

Rozdział X. O poddaństwie

Rozdział XI. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XII. Iż ziemie wydzielone barbarzyńcom nie płaciły podatków

Rozdział XIII. Jakie były ciężary Rzymian i Galów w monarchii Franków

Rozdział XIV. O tym co nazywano census

Rozdział XV. Iż to, co nazywano census, ściągano jedynie z poddanych, a nie z ludzi wolnych

Rozdział XVI. O lennikach czyli wasalach

Rozdział XVII. O służbie wojskowej ludzi wolnych

Rozdział XVIII. O dwojakiej służbie

Rozdział XIX. O okupach u barbarzyńskich ludów

Rozdział XX. O tym, co nazwano później jurysdykcją pańską

Rozdział XXI. O jurysdykcji terytorialnej kościołów

Rozdział XXII. Iż sądy ustanowiono przed końcem drugiej dynastii

Rozdział XXIII. Ogólna myśl książki O powstaniu monarchii francuskiej w Galii, przez księdza Dubos

Rozdział XXIV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu. Uwagi nad podstawą systemu

Rozdział XXV. O szlachcie francuskiej

Księga trzydziesta pierwsza

Teoria praw feudalnych u Franków w związku z przewrotami ich monarchii

Rozdział I. Zmiany w urzędach i lennościach

Rozdział II. Jak zreformowano rząd cywilny

Rozdział III. Powaga Marszałków Dworu

Rozdział IV. Jakie było usposobienie narodu w stosunku do marszałków

Rozdział V. Jak marszałkowie uzyskali dowództwo wojsk

Rozdział VI. Drugi okres poniżenia królów z pierwszej dynastii

Rozdział VII. O wielkich urzędach i lennach pod marszałkami dworu

Rozdział VIII. W jaki sposób właścizny zmieniły się w lenna

Rozdział IX. Jak dobra kościelne zmieniono w lenna

Rozdział X. Bogactwa kleru

Rozdział XI. Stan Europy za czasu Karola Martela

Rozdział XII. Ustanowienie dziesięcin

Rozdział XIII. O wyborach do biskupstw i opactw

Rozdział XIV. O lennach Karola Martela

Rozdział XV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XVI. Pomieszanie korony i marszałkostwa. Druga dynastia

Rozdział XVII. Osobliwa rzecz w wyborze królów z drugiej dynastii

Rozdział XVIII. Karol Wielki

Rozdział XIX. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XX. Ludwik Pobożny

Rozdział XXI. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXIII. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXIV. Iż ludzi wolnych uczyniono zdolnymi do posiadania lenna

Rozdział XXV. Główna przyczyna osłabienia drugiej dynastii. Zmiany we właściznach

Rozdział XXVI. Zmiany w lennach

Rozdział XXVII. Inna odmiana w lennach

Rozdział XXVIII. Odmiany zaszłe w wielkich urzędach i w lennach

Rozdział XXIX. O naturze lenności od panowania Karola Łysego

Rozdział XXX. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Rozdział XXXI. Jak cesarstwo wyszło z domu Karola Wielkiego

Rozdział XXXII. Jak korona francuska przeszła do domu Hugona Kapeta

Rozdział XXXIII. Niektóre następstwa wiekuistości lenna

Rozdział XXXIV. Dalszy ciąg tegoż przedmiotu

Przypisy autora, tłumacza i wydawcy francuskiegoPrzedmowa

Jeżeli w nieskończonej mnogości rzeczy składających tę książką znalazłaby się taka, która, wbrew memu spodziewaniu, mogłaby stać się obrazą, z pewnością nie pomieściłem jej w złym zamiarze. Nie mam z natury ducha skłonnego do przygany. Platon dziękował niebu, iż urodził się za czasów Sokratesa; ja składam dzięki niebiosom, iż pozwoliły mi zrodzić się pod rządem, pod którym żyję, i że kazały mi słuchać tych, których kocham.

Proszą o jedną łaskę, a lękam się, iż proszą daremnie; a to aby czytelnik nie sądził o pracy dwudziestu lat z chwilowej lektury; aby pochwalił albo zganił całą książkę, a nie kilka zdań. Jeżeli ktoś chce dochodzić myśli autora, może ją odkryć jedynie w myśli dzieła.

Najpierw badałem ludzi, i spostrzegłem, iż w nieskończonej rozmaitości praw i obyczajów nie powodują się oni wyłącznie kaprysem.

Postawiłem zasady; za czym ujrzałem, jak poszczególne wypadki naginają się do nich jakoby same z siebie; jak dzieje wszystkich narodów są jeno ich następstwem; jak każde poszczególne prawo wiąże się z innym prawem, lub wypływa z innego, ogólniejszego.

Kiedym się cofnął do starożytności, starałem się przejąć jej duchem, aby nie upodabniać wypadków najzupełniej różnych, i nie przeoczyć różnic w tych, które zdają się podobne.

Nie wysnułem swoich zasad z własnych rojeń, ale z natury rzeczy.

Niejedna prawda stanie się tu zrozumiała dopiero wówczas, kiedy ujrzymy łańcuch wiążący ją z innymi. Im bardziej ktoś zastanowi się nad szczegółami, tym bardziej uczuje niezłomność zasad. A nie podałem tu wszystkich szczegółów; któż bowiem mógłby powiedzieć wszystko bez obawy śmiertelnej nudy?

Czytelnik nie znajdzie tu owych ostrych rysów, tak znamiennych dla dzisiejszych dzieł. Skoro się patrzy na rzeczy z pewnej perspektywy, ostrości te zacierają się; rodzą się one zwykle jedynie stąd, iż myśl przechyla się cała na jedną stroną i zaniedbuje wszystkie inne.

Nie piszę po to, aby przyganiać rzeczom ustalonym w jakimkolwiek kraju. Każdy naród znajdzie tu racje swoich zasad i wysnuje ten naturalny wniosek, iż próby odmiany przystały jedynie tym, którzy są dość bystrzy, aby genialnym spojrzeniem przeniknąć cały ustrój Państwa.

Nie jest rzeczą obojętną, aby lud był oświecony. Przesądy urzędników zaczęły się od przesądów narodu. W czasach ciemnoty ludzie nie wątpią o niczym, nawet kiedy czynią najwięcej złego; w epoce światła, drżą nawet wówczas, kiedy czynią najwięcej dobrego. Czuje się dawne nadużycia, widzi się sposób naprawy; ale widzi się nadużycia nawet i w tej naprawie. Zostawia się złe, jeśli się lęka gorszego; zostawia się dobre, jeśli się wątpi o lepszym. Patrzy się na części jedynie po to, aby sądzić o całości; bada się wszystkie przyczyny, aby oglądać wszystkie skutki.

Gdybym mógł sprawić tyle, aby każdy znalazł nowe pobudki miłowania swoich obowiązków, swego władcy, swojej ojczyzny, swoich praw; gdyby ludzie mogli lepiej uczuć swoje szczęście w każdym kraju, pod każdym rządem, na każdym stanowisku, uważałbym się za najszczęśliwszego ze śmiertelnych.

Gdybym mógł sprawić, aby ci, którzy rozkazują, pomnożyli swą wiedzę w zakresie swojej władzy, ci zaś, którzy słuchają, aby znaleźli nową przyjemność w posłuchu, uważałbym się za najszczęśliwszego ze śmiertelnych.

Uważałbym się za najszczęśliwszego ze śmiertelnych, gdybym mógł sprawić, aby ludzie wyleczyli się ze swych przesądów. Nazywam tu przesądami nie to, co sprawia, że ludzie są nieświadomi pewnych rzeczy, ale co sprawia, że są nieświadomi siebie samych.

Starając się oświecić ludzi, można najsnadniej uprawiać tę ogólną cnotę, która ogarnia miłość wszystkich. Człowiek, ta gibka istota, poddająca się w społeczności myślom i wpływom cudzym, zarówno zdolny jest poznać własną naturę, kiedy mu ją ktoś ukaże, jak stracić jej poczucie, kiedy mu się ją ukrywa.

Wiele razy zaczynałem i wiele razy porzucałem to dzieło; tysiąc razy rozrzucałem na wiatr zapisane kartki; czułem co dnia niemal omdlewanie rodzicielskiej ręki. Szedłem za swoim przedmiotem bez planu; nie znałem ani prawideł, ani wyjątków; znajdowałem prawdę tylko po to, aby ją stracić. Ale skoro odkryłem swoje zasady, wszystko, czego szukałem, zbiegło ku mnie; i, w ciągu dwudziestu lat, patrzałem, jak moje dzieło poczyna się, rośnie, postępuje i dobiega końca.

Jeżeli to dzieło będzie miało powodzenie, wiele będę zawdzięczał wspaniałości jego przedmiotu: mimo to nie sądzę, abym zupełnie wyzuty był z talentów. Kiedy ujrzałem to, co tylu wielkich ludzi we Francji, Anglii i Niemczech napisało przede mną, uczułem podziw; ale nie straciłem otuchy. I ja także jestem malarzem, powiedziałem sobie z Corregiem.Uwaga autora

Dla zrozumienia pierwszych czterech ksiąg tego dzieła trzeba pamiętać, iż to, co nazywam w republice cnotą, jest to miłość ojczyzny, inaczej miłość równości. Nie jest to cnota moralna, ani cnota chrześcijańska; jest to cnota polityczna; ona jest sprężyną rządu republikańskiego, jak honor sprężyną monarchii. Nazwałem tedy cnotą polityczną miłość ojczyzny i równości. Począłem nowe myśli, trzeba było tedy znaleźć nowe słowa albo dać starym nowe znaczenia. Ci, którzy tego nie zrozumieli, przypisali mi niedorzeczności, które wywołałyby oburzenie w każdym kraju, ponieważ w każdym kraju społeczeństwo żąda moralności.

Dalej trzeba zważyć, iż zachodzi ogromna różnica między zdaniem, iż pewna cecha, odcień charakteru lub cnota nie jest sprężyną danego ustroju, a powiedzeniem, iż nie istnieje w tym ustroju. Gdybym powiedział: kółko lub ten ząbek nie są sprężyną wprawiającą w ruch ten zegarek; czyżby to znaczyło, że nie ma ich w zegarku? Tak samo cnoty moralne i chrześcijańskie nie są wyłączone z monarchii, jak nie jest z niej wyłączona cnota polityczna. Słowem, honor istnieje w republice, mimo iż sprężyną jej jest cnota polityczna; cnota polityczna istnieje w monarchii, mimo że sprężyną monarchii jest honor.

Wreszcie, zacny człowiek, o którym jest mowa w księdze III, rozdz. 5, nie jest to zacny człowiek w rozumieniu chrześcijańskim, ale w rozumieniu politycznym, posiadający cnotę polityczną, o której mówiłem. Jest to człowiek, który kocha prawa swego kraju i który działa pod wpływem miłości praw swego kraju. Dałem nowe światło wszystkim tym rzeczom w niniejszym wydaniu, określając jeszcze wyraźniej pojęcia: jakoż, w większości ustępów, gdzie wprzód użyłem słowa cnota, wstawiłem cnota polityczna.Rozdział II

O prawach natury

Przed wszystkim tymi prawami są prawa natury, tak nazwane, ponieważ płyną wyłącznie z naszej istoty. Aby je dobrze poznać, trzeba zważyć człowieka przed powstaniem społeczności. Prawa natury to te, którym podlegałby w owym stanie.

Prawo, które, wrażając w nas pojęcie stwórcy, zwraca nas ku niemu, jest pierwszym z naturalnych praw przez swoją wagę, ale nie wedle ich porządku. Człowiek w stanie natury łacniej miałby zdolności poznania, niżby posiadał wiadomości. Jasne jest, iż pierwsze jego pojęcia nie byłyby oderwane; myślałby o zachowaniu swej istoty, nimby się zastanawiał nad jej pochodzeniem. Taki człowiek czułby zrazu jedynie swą słabość; byłby bezgranicznie lękliwy. Gdyby trzeba doświadczenia w tej mierze, to znaleziono wszak w lasach ludzi dzikich: wszystko ich przyprawia o drżenie, wszystko pobudza do ucieczki.

W tym stanie każdy się czuje niższy; zaledwie czuje się równym drugiemu. Nie staraliby się wtedy zaczepiać nawzajem; pokój byłby pierwszym naturalnym prawem.

Przypuszczenie Hobbesa, który przypisuje pierwotnym ludziom wzajemną chęć ujarzmiania, nie jest słuszne. Pojęcie władztwa i panowania jest tak złożone i zależy od tylu innych pojąć, że nie mogłoby ono zrodzić się jako pierwsze.

Hobbes zapytuje, „dlaczego, jeżeli ludzie nie są z natury swojej w stanie wojny, chodzą zawsze uzbrojeni, i dlaczego mają klucze do zamykania domów”. Ale nie czuje, iż przypisuje ludziom przed stworzeniem społeczności to, co im się mogło przygodzić dopiero po tym stworzeniu, które zrodziło pobudki napadania się i bronienia.

Obok poczucia własnej słabości, występuje u człowieka poczucie swoich potrzeb. Następnym tedy prawem naturalnym byłoby prawo, które mu każe szukać środków pożywienia.

Powiedziałem, że lęk skłaniałby ludzi do ucieczki; ale oznaki wzajemnego lęku zachęciłyby ich niebawem do zbliżenia się. Zresztą, wiodłaby ich ku temu przyjemność, jaką odczuwa zwierzę za zbliżeniem się zwierzęcia tegoż gatunku. Co więcej, powab, jaki dwie płcie budzą w sobie przez swą odmienność, pomnożyłby tę przyjemność; przyrodzona tedy prośba, jaką wyrażają zawsze sobie wzajem, byłaby trzecim prawem.

Poza uczuciem, jakie ludzie mają z natury, zdobywają oni jeszcze wiadomości; oto więc drugi węzeł, którego inne stworzenia nie mają. Ludzie mają tedy nową pobudkę, aby się łączyć; pragnienie życia w społeczności jest tedy czwartym prawem naturalnym.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: