- W empik go
O energji społecznej - ebook
O energji społecznej - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 254 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Treść pisma stanowią:
I. Artykuły oryginalne z psychologji, teorji poznania, logiki, metodologji, etyki, estetyki, socjologji, historji filozofji, oraz ze wszystkich nauk specjalnych, o ile w nich zawiera się uogólnienie syntetyczne, krytyka pojęć i metod, albo też, jeżeli jest rozważany stosunek do nauk pokrewnych – wogóle, jeżeli badane są podstawy i prawa, normujące ich rozwój, aby w ten sposób utrzymać wielce pożądane wzajemne na siebie oddziaływanie filozofji i nauk poszczególnych.
Jednym z głównych zadań "Przeglądu Filozoficznego" jest roztrząsanie kwestji, wywołanych życiem praktycznym, o ile to wchodzi w ściślejszy związek z zagadnieniami filozofji. Stosownie do tego np. rozprawy pedagogiczne o tyle tylko uwzględniane będą, o ile w nich podstawa filozoficzna pedagogji omawianą być może.
II. Dział sprawozdawczy, obejmujący cały ruch filozoficzno-naukowy z wyżej wymienionych dziedzin umysłowości ludzkiej i zawierający: Krytykę i Sprawozdania rzeczowe, Przegląd czasopism, Wiadomości bieżące, Notatki filozoficzne, Bibljografję.
Prenumerata "Przeglądu Filozoficznego"
wynosi:
W Warszawie: rocznie… rb. 4 k. –
półrocznie… rb. 3, –
Z przesyłką pocztową: rocznie… rb. 5 –
półrocznie… rb.2 k. 50
Redaktor i Wydawca Dr. Władysław Weryho.
Adres: Warszawa, ul. Krucza Nr. 46.Rzecz z powodu "Logiki Ekonomji" Herynga przez
J. K. Potockiego.
Z zapomogi Kasy Pomocy dla osób pracujących na polu naukowym imienia D-ra J. Mianowskiego.
Skład główny w Księgarni E. Wendego i S-ki.
1900.
Дозволено Цензурою.
Г. Лодзь, 22 Iоня 1899 г.
Naukowe piśmiennictwo nasze aż do czasów najnowszych dwojaki przybierało charakter. Z jednej strony nieuctwo, a raczej niedouczenie się zalewało nas powodzią płytkich hypotez, pośpiesznych uogólnień, robiących często wrażenie naukowej szarlatanerji. Z drugiej strony dorobkiewiczostwo kulturalne, uderzone zewnętrznemi pozorami nauki i niezdolne jeszcze opanować jej ducha, raczyło nas wytworami marnej erudycji.
Prace kategorji pierwszej odznaczały się brakiem sumiennego zgłębienia faktów. Utwory drugiego rodzaju nic w sobie oprócz faktów niezawierały; one to jednak uchodziły u nas za dzieła par excellence naukowe. Jeżeli w uogólnieniach pośpiesznych można było widzieć niecierpliwą myśl młodzieńczą, rwącą się do rozwiązywania zagadnień szerszych, jeżeli można było przypuszczać, że myśl taka, poważniejąc z biegiem czasu i zdobywając podstawy faktyczne, zagadnieniom owym podoła, to natomiast płody erudycji robiły wrażenie jakiejś starczej zgrzybiałości naszego myślenia naukowego, jakiejś lichoty umysłowej, dla której nauka była tym, czym dla jednego z bohaterów Gogola sprawa czytania: nie troszcząc się o myśl, zawartą w zdaniach, bohaterów zachwycał się samym tylko powstawaniem wyrazów ze zgłosek. Od czasu Koperników i Śniadeckich nie miewaliśmy dzieł, w którychby potężne uogólnienie naukowe wspierało się na mocnej podwalinie naukowo zbadanych faktów. Dzieła tego zakroju wymagają już pewnego, że tak powiemy, osiedzenia się kultury. Ani niedouczenie się, ani kulturalne dorobkowiczostwo nie mogło się na nie zdobyć. Aby celowi takiemu odpowiedzieć, kultura danego kraju, a raczej myśl danego narodu wytworzyć sobie musi własny zasób naukowych faktów, uczynić z nich zwykłą codzienną swoją strawę, nie zaś przygodną, jak to czynić zwykło pośpieszne samouctwo. Z drugiej strony ta sama myśl naukowa musi już oswoić się ze zjawiskiem wzajemnych stosunków i oddziaływań pomiędzy faktami, do czego niezdolnym jest dorobkowiczostwo kulturalne, olśnione przedewszystkim blaskiem zewnętrznym poszczególnych faktów. W podobny sposób prostak zbogacony gromadzi w mieszkaniu swym obrazy, lecz nie umie dojrzeć w nich znamion wewnętrznego powinowactwa i ugrupować właściwie. Jedyny wyjątek, w którym obok dostatecznego obycia się z faktami można było spostrzegać uogólnienia teoretyczne, stanowiły u nas dzieła z zakresu historji. W innych dziedzinach utwory podobne zjawiać się zaczęły dopiero w czasach ostatnich. Biegańskiego Logika medycyny, Natansona Wstęp do fizyki umiejętnej, Krzywickiego Ludy, Herynga Logika Ekonomji należą właśnie do prac tego rodzaju, a to bez względu na bardzo niejednakową wartość ich naukową. Wszystkie te dzieła świadczą, że kultura nasza zdążyła już oswoić się zarówno z naukowemi faktami, jak i ze zjawiskiem wzajemnej tych faktów zależności, że przyswoiła ona sobie nietylko surowy materjał nauki, ale i jej ducha.