- W empik go
O pedagogicznem znaczeniu nauk klasycznych - ebook
O pedagogicznem znaczeniu nauk klasycznych - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 233 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
napisał
J. K. Plebański
Doktór filozofii b. Profesor nauk historyczno-filologicznych w b. Szkole Głównej Warszawskiej.
Warszawa.
Nakładem Redakcyi "Kroniki Rodzinnej".
1876.
Дозволено Цензурою.
Варшава 23 Іюня 1876 г.
w Drukarni M. Ziemkiewicza Krakowskie-Przedmieście Nr. 415.
Ponieważ osnowę prelekcyi mojej: "O pedagogicznem znaczeniu nauk klassycznych" wiele osób poważnej myśli za pożyteczną, i właśnie w tej chwili za potrzebną uznało, przeto postanowiłem rzecz tę cokolwiek w niektórych szczegółach rozwiniętą drukiem ogłosić. W nadziei, że praca ta może się choćby w najdrobniejszej cząstce przyczynić do wyjaśnienia sprawy, ogół nasz tak blizko obchodzącej, poddaję kwestyą tę pod rozbiór ludzi nauki. Czułbym się za trud mój aż nadto wynagrodzonym, gdyby który z kompetentnych badaczów nauk przyrodzonych pracą moją zachęcony w tym samym celu zechciał napisać rzecz: O pedagogicznem znaczeniu nauk przyrodzonych – ponieważ prócz kilku szacownych, ale pobieżnych tylko uwag, dra Chałubińskiego, w r. 1861-ym wypowiedzianych, nie badano w literaturze naszej tego przedmiotu.
Autor.
Cywilizacya wieku, w którym żyjemy, w długim przeciągu czasu wyrosła w tak rozłożyste drzewo, oświata naszej epoki płynie z tak różnorodnych źródeł, a postęp nauk i wiedzy jest tak wszechstronny, że najuczeńsi i najpoważniejsi badacze spraw ogólnych zapatrują się na wiele kwestyj duchowej i materyalnej pracy ludzkości z bardzo rozmaitego stanowiska, – i to bez żadnej myśli przeceniania jednej a lekceważenia drugiej strony przedmiotu, bez żadnej intencyi przechwalania jednego a przyganiania drugiemu kierunkowi pracy umysłu ludzkiego. Przeróżne opinie tych sumiennych badań i głębokich naukowych spostrzeżeń są pod pewnym względem wszystkie usprawiedliwione, wielce pouczające i logiczne, a czasem nawet zwątpiałą massę krzepiące; ale mimo to nie zadawalają one jednak ogółu, ponieważ wierne sztandarowi doktryny, którą reprezentują, nie posiadają najważniejszego znamienia prawdy, nie mogą się poszczycić namaszczeniem prawd ogólnych. Nie wyczerpując wszechstronnie całej istoty przedmiotu, nie są nacechowane tą klassyczna plastycznością, którą każdy umysł wykształcony podziwia i wielbi w dziełach literatury i sztuki klassycznej.