Obciążenia fiskalne przedsiębiorstw a międzynarodowa konkurencyjność gospodarcza - ebook
Obciążenia fiskalne przedsiębiorstw a międzynarodowa konkurencyjność gospodarcza - ebook
Publikacja wyjaśnia, w jakim stopniu system podatkowy wpływa na decyzje inwestorów oraz tempo wzrostu gospodarczego kraju. Procesy globalizacji i idąca za tym większa mobilność kapitału sprawia, iż inwestorzy, szukając atrakcyjnych lokat do pomnożenia swoich aktywów, wybierają kraje oferujące najlepsze warunki do prowadzenia działalności gospodarczej. W ten sposób rozpoczyna się konkurencja podatkowa zmierzająca do pozyskania jak największej liczby kluczowych inwestorów zagranicznych.
Autor w książce wyjaśnia zjawisko konkurencji podatkowej, udzielając odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu narzędzia fiskalne wpływają na skuteczne przyciągnięcie bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W pracy zastosowano dwie metody badawcze: analizę korelacji danych statystycznych oraz ankietę wypełnioną przez prezesów międzynarodowych koncernów gospodarczych.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. ISTOTA I ZAKRES OBCIĄŻEŃ FISKALNYCH
1.1. Współczesne teorie podatkowe na temat wpływu podatków na gospodarkę
1.1.1. Przegląd teorii podatkowych od starożytności do XIX wieku
1.1.2. Współczesne teorie podatkowe dotyczące wpływu opodatkowania na sytuację gospodarczą kraju
1.2. System podatkowy a wydajność fiskalna podatków
1.2.1. System podatkowy a obciążenia fiskalne w państwach
1.2.2. Funkcje podatków a rola państwa
Rozdział 2. KONKURENCJA PODATKOWA W UNII EUROPEJSKIEJ
2.1. Konkurencja podatkowa i jej motywy
2.1.1. Zjawisko konkurencji gospodarczej przedsiębiorstw
2.1.2. Istota konkurencji podatkowej
2.1.3. Zalety i wady konkurencji podatkowej
2.2. Istota i znaczenie rajów podatkowych dla osób prawnych
2.3. Harmonizacja podatków w państwach Unii Europejskiej
Rozdział 3. CHARAKTERYSTYKA OBCIĄŻEŃ FISKALNYCH W PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ
3.1. Charakterystyka obciążeń fiskalnych osób prawnych w Unii Europejskiej
3.2. Wpływ reform podatkowych na wysokość opodatkowania przedsiębiorstw w państwach unijnych
Rozdział 4. CZYNNIKI DETERMINUJĄCE POZYCJĘ KONKURENCYJNĄ PAŃSTW W UNII EUROPEJSKIEJ W LATACH 2000–2010
4.1. Ocena atrakcyjności gospodarczej państw unijnych w oparciu o analizę korelacji
4.2. Ankieta na temat czynników decydujących o pozycji konkurencyjnej państw
4.3. Analiza czynników konkurencyjności gospodarczej państw w oparciu o wyniki ankiety
Zakończenie
Załączniki
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Kategoria: | Zarządzanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7930-104-1 |
Rozmiar pliku: | 1,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Współcześnie każde państwo zmierzające do realizacji przyjętej przez siebie polityki społeczno-gospodarczej postawione jest przed koniecznością zgromadzenia środków budżetowych, umożliwiających realizacje wyznaczonych celów. Sposobem pozyskania środków finansowych jest realizowana przez państwo aktywność w zakresie polityki fiskalnej, w której istniejące prawo podatkowe oraz dostępne instrumenty administracyjne decydują o poziomie życia obywateli, tempie wzrostu gospodarczego oraz poziomie inwestycji zagranicznych.
To, w jakim stopniu system podatkowy wpływa na kierunki działań podatników oraz determinuje skalę działalności gospodarczej społeczeństwa, stało się przesłanką wyboru tematu niniejszej pracy i podjętych badań naukowych.
Wzrost gospodarczy przejawiający się wzrostem produkcji, zwiększeniem krajowych oszczędności oraz napływem nowych inwestycji często utożsamiany jest z gospodarkami, w których stosowana jest liberalna polityka fiskalna. Niskie stawki podatkowe oraz zwolnienia i ulgi podatkowe – w opinii polityków – mają stymulować zjawiska ekonomicznie pożądane, generując wzrost dochodów budżetowych poprzez poszerzenie istniejącej bazy podatkowej i przyciągnięcie zagranicznych inwestorów.
Przyjmuje się, iż obniżenie podatków przedsiębiorcom pozostawi do ich dyspozycji większą kwotę z wypracowanego zysku, stwarzając tym samym możliwości do natężenia inwestycji i szybszego rozwoju przedsiębiorstwa. To, w jakim stopniu podmioty wykorzystają obniżkę podatków, uzależnione jest przede wszystkim od koniunktury gospodarczej, czyli popytu na wytwarzane towary/świadczone usługi. Niski popyt ze strony konsumentów niezależnie od wysokości podatków spowoduje, że przedsiębiorstwo nie zrealizuje zaplanowanych inwestycji i nie zwiększy produkcji. Inne działanie nie miałoby uzasadnienia, jeśli przedsiębiorstwo nie znajduje zbytu na swoje produkty.
Bez względu na stopień rentowności krajowych przedsiębiorstw, wysokość opodatkowania uważana jest przez polityków za jeden z podstawowych czynników decydujących o pozycji gospodarczej kraju. Z tego też powodu rządy wielu krajów starają się pozyskać zagranicznych inwestorów, redukując obowiązujące stawki podatkowe, licząc w ten sposób na zwiększenie atrakcyjności kraju jako miejsca prowadzenia inwestycji. Procesy globalizacji i idąca za tym większa mobilność kapitału sprawia, że inwestorzy, szukając atrakcyjnych lokat do pomnożenia swojego kapitału, wybierają kraje oferujące najlepsze warunki do prowadzenia działalności gospodarczej. W ten sposób rozpoczyna się konkurencja podatkowa – zmierzająca do pozyskania jak największej liczby liczących się inwestorów zagranicznych. Hipotetycznie redukcja stawek podatkowych nie musi spowodować spadku dochodów budżetowych, ponieważ wraz z obniżką podatków nastąpi wzrost atrakcyjności kraju, napływ nowych inwestycji oraz zmniejszenie bezrobocia. W konsekwencji nastąpi wzrost bazy podatkowej, a tym samym wzrost dochodów.
Powyższa konkurencja podatkowa ma na celu utrzymanie lub zwiększenie atrakcyjności danego kraju jako miejsca do prowadzenia działalności gospodarczej. Redukcja stawek w podatku dochodowym od osób prawnych uważana jest z punktu widzenia skutecznego przyciągnięcia bezpośrednich inwestycji zagranicznych za kluczową. Przyjmuje się, iż dla międzynarodowych korporacji inwestujących poza granicami swojego macierzystego kraju to stawka podatku od osób prawnych jest jednym z istotnych czynników determinujących wybór miejsca prowadzenia działalności. Osoby fizyczne podejmujące działalność gospodarczą na obszarze innych krajów Unii Europejskiej stanowią mniejsze źródło napływu inwestycji, gdyż często nie dysponują środkami finansowymi, które mogłyby przeznaczyć na finansowanie swojej działalności poza macierzystym krajem¹. Dokonywanie bezpośrednich inwestycji za granicą uznawane jest za najwyższy stopień aktywności gospodarczej przedsiębiorstwa. Z tego powodu powyższe działania podejmowane są przede wszystkim przez jednostki gospodarcze charakteryzujące się najwyższą wydajnością i rentownością na rynku krajowym. Dlatego inwestowanie w formie bezpośrednich inwestycji zagranicznych, budowanie zakładów produkcyjnych, centrów techniczno-badawczych oraz sieci sprzedaży najczęściej dokonywane jest przez osoby prawne.
Decydując o wyborze miejsca na zlokalizowanie działalności gospodarczej, przedsiębiorstwo analizuje wiele różnych elementów – takich jak infrastruktura, bliskość rynków zbytu i zaopatrzenia, dostępność wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Wszystkie te czynniki w określonym stopniu wpływają na powodzenie przedsięwzięcia i uzyskanie zysków finansowych. Jednym z uwzględnianych czynników decydującym o atrakcyjności inwestycyjnej danego kraju – poza bodźcami fiskalnymi – są koszty pracy. Do kosztów pracy zalicza się koszty pracownika (wysokość jego wynagrodzenia) oraz pozapłacowe obciążenia pracy, na które składają się składki na obowiązkowe ubezpieczenie emerytalno-rentowe, ubezpieczenie zdrowotne, opiekuńcze, wypadkowe i inne, w zależności od kraju prowadzenia działalności.
Tempo, w jakim napływają nowe inwestycje zależy od szeregu czynników – mogą to być: wysokość podatków, koszty pracy, koniunktura na rynkach międzynarodowych, wielkość konsumpcji wewnętrznej, perspektywy na przyszłość, istniejąca infrastruktura oraz stabilność obowiązującego prawa. Obserwowana w krajach UE tendencja do redukcji podatków kosztem rezygnacji z ulg i zwolnień jest zjawiskiem słusznym ze względów pragmatycznych – zapewniających uproszczenie systemu – nie jest jednak zbadane, w jakim stopniu ma również wpływ pobudzający – tzn. zachęcający inwestorów do lokalizacji swojej działalności w danym kraju.
Brak kompleksowych opracowań naukowych z zakresu wpływu czynników podatkowych i parapodatkowych na poziom konkurencyjności państwa jak również istotna rola systemu podatkowego na rozwój gospodarczy stały się głównymi przesłankami wyboru tematu niniejszej pracy.
Celem książki jest określenie, w jakim stopniu system podatkowy oraz koszty pracy wpływają na postrzeganie państwa w oczach zagranicznych inwestorów jako docelowego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. W pracy zostanie zweryfikowany wpływ oddziaływania stawki podatkowej od osób prawnych oraz kosztów pracy na wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych, poziom bezrobocia, wysokość eksportu oraz wartość produktu krajowego brutto.
Analizie zostaną poddane wyłącznie te elementy systemów podatkowych, które mają kluczowe znaczenie dla osób prawnych. Z tego powodu badania będą uwzględniać wyłącznie podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od wartości dodanej, podatek od środków transportu oraz podatek od nieruchomości. Pozostałe elementy systemu podatkowego, ze względu na znikomy ich wpływ na wysokość finalnych obciążeń fiskalnych przedsiębiorstw, zostaną pominięte w analizie.
Badaniu będą podlegać wyłącznie osoby prawne w państwach Unii Europejskiej. Powyższe podejście jest efektem tego, iż poszczególne państwa członkowskie funkcjonują w zbliżonym otoczeniu prawnym, gwarantującym podobne warunki do prowadzenia działalności gospodarczej. Wynika to z faktu, iż Unia jest organizacją międzynarodową o wspólnym rynku, charakteryzującą się brakiem barier w wymianie handlowej, tworzącą inicjatywy legislacyjne zmierzające do zwiększenia konkurencyjności państw członkowskich na arenie światowej.
Wśród hipotez badawczych, badaniu zostanie poddane stwierdzenie, iż niskie stawki podatkowe od osób prawnych decydują o sile gospodarczej państwa, są również gwarantem napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Sytuacja ekonomiczna kraju uzależniona jest od szeregu czynników – polityka fiskalna jest głównym z nich. Stopień rozwoju ekonomicznego kraju jest pochodną szeregu różnorodnych czynników decydujących o rozwoju bądź stagnacji gospodarczej kraju. Rządy większości krajów rozwiniętych podjęły decyzje o obniżce stawek podatkowych od osób prawnych, wierząc w zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej kraju i napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Obniżenie podatków powinno rozszerzyć istniejącą bazę podatkową, powodując wzrost dochodów (mierzony wielkością PKB, poziomem eksportu itp.), spowodować trwały wzrost zamożności obywateli, poprawę koniunktury w gospodarce oraz uzyskanie wpływów umożliwiających pokrycie wydatków budżetowych. Redukcja podatków przedsiębiorcom pozostawi do ich dyspozycji większą kwotę z wypracowanego zysku, stwarzając tym samym możliwości do zwiększenia inwestycji i szybszego rozwoju przedsiębiorstwa. To, w jakim stopniu podmioty wykorzystają obniżkę podatków, uzależnione jest również od koniunktury na rynkach międzynarodowych, wielkości konsumpcji wewnętrznej, perspektyw na przyszłość, istniejącej infrastruktury oraz sprawnie działających sądów. Postępująca globalizacja i idąca za tym większa mobilność kapitału sprawia jednak, iż inwestorzy, szukając atrakcyjnych lokat do pomnożenia swojego kapitału, wybierają kraje oferujące korzystne warunki do prowadzenia działalności gospodarczej – w tym niskie stawki podatkowe. Rozpoczynająca się konkurencja podatkowa zmierza do pozyskania jak największej liczby inwestorów zagranicznych.
Drugą hipotezą podlegającą analizie jest wysokość stawki podatkowej od osób prawnych; ma znacznie większy wpływ na postrzeganie kraju i jego atrakcyjności inwestycyjnej aniżeli wysokość stawki podatkowej od osób fizycznych i podatków pośrednich. W celu przyciągnięcia bezpośrednich inwestycji zagranicznych strategiczne znaczenie odgrywa podatek dochodowy od osób prawnych. Korporacyjna forma działalności stosowana jest głównie przez inwestorów zagranicznych – posiadających kapitał i możliwości do prowadzenia działalności poza rynkami swojego macierzystego kraju. Pozostałe formy opodatkowania – jak podatki pośrednie i dochodowe od osób fizycznych – nie mają kluczowego znaczenia z punktu widzenia motywacji osób prawnych do podejmowania decyzji o ekspansji na konkretny rynek. Pod względem ilości i wartości inwestycji, aktywność gospodarcza prowadzona przez osoby fizyczne nie stanowi poważnego źródła napływu inwestycji i ze względów na ograniczenia kapitałowe oraz organizacyjne powyższa tendencja nie powinna ulec zmianie w najbliższej przyszłości.
Trzecia hipoteza związana jest z kosztami pracy, wskazując, iż wysokie koszty pracy zniechęcają przedsiębiorstwa do rozpoczęcia i prowadzenia działalności w krajach o wysokich płacach, dużym klinie podatkowym oraz wysokich kosztach ubezpieczeń emerytalno-rentowych. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa rozpoczęcie działalności gospodarczej na określonym rynku to kwestia kalkulacji kosztów. Wysokie koszty pracy – przy pozostałych czynnikach niezmiennych – powodują, iż zatrudnianie i prowadzenie działalności w danym kraju może być droższe niż w innym oferującym zbliżone warunki ekonomiczne i podatkowe. Zatrudnianie każdego kolejnego pracownika wyznacza cenę za jego pracę, determinuje również wielkość zatrudnienia przedsiębiorstwa. Jednostka gospodarcza zainteresowana jest możliwie niskimi kosztami pracy i małym klinem podatkowym. To klin podatkowy poprzez swoje rozmiary wyznacza wysokość wynagrodzenia wypłacanego pracownikom, przez co decyduje o atrakcyjności podjęcia legalnego zatrudnienia. Zbyt wysokie koszty zatrudnienia odstraszają inwestorów przed zlokalizowaniem bezpośrednich inwestycji zagranicznych w takim kraju.
Kolejnym badanym aspektem jest wpływ polityki fiskalnej na poziom bezrobocia. Wysokie opodatkowanie wpływa negatywnie na podaż pracy. Nadmierny fiskalizm oznacza mniejsze tempo wzrostu gospodarczego i w konsekwencji wolniejszy przyrost nowych miejsc pracy. Wysokie stawki podatkowe to także większa skłonność do pracy w szarej strefie. Korzystna pozycja konkurencyjna kraju to wzrost produkcji, napływ nowych inwestycji oraz zwiększenie dochodów budżetowych. Szybkie tempo rozwoju gospodarczego kraju może mieć wpływ na poziom bezrobocia, które w wyniku polepszających się wskaźników ekonomicznych powinno obniżać się poprzez tworzenie nowych miejsc pracy. Redukcja opodatkowania pracy to nie tylko kolejne miejsca pracy, ale również większa skłonność do podjęcia legalnego zatrudnienia przez osoby pracujące w szarej strefie. Niższe podatki to także rosnąca tendencja do podjęcia pracy przez osoby charakteryzujące się dużą elastycznością podaży pracy – tj. zamężne kobiety niebędące głównymi żywicielami rodziny oraz osoby o minimalnych zarobkach pracujące w niepełnym wymiarze godzin i zróżnicowanych godzinach pracy. Niższe podatki oznaczają wyższe zarobki, a tym samym mniejszą skłonność do wcześniejszego „wyjścia” z rynku pracy przez osoby będące w wieku przedemerytalnym.
Weryfikacja postawionych hipotez badawczych zostanie dokonana w oparciu o dwie metody badań: analizę korelacji danych statystycznych oraz ankietę wypełnioną przez dziesięć koncernów gospodarczych, których prezesi wyrazili zgodę na udział w badaniu. Za pośrednictwem korelacji zostanie określona współzależność pomiędzy wysokością opodatkowania i wysokością kosztów pracy na wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych, wielkość bezrobocia, wysokość PKB oraz wskaźnik eksportu. Drugą metodą badań empirycznych jest ankieta. Użyta technika umożliwia w sposób kompleksowy uzyskanie odpowiedzi na zagadnienia będące przedmiotem badań, dając szansę respondentom na udzielanie odpowiedzi zarówno w sposób zamknięty (wybierając jedną z odpowiedzi będących do wyboru), jak również otwarty, pozostawiając swobodę odpowiedzi, bez wskazywania potencjalnych opcji. Dodatkowo, w pytaniach zamkniętych, dano szansę respondentom na dokonanie wyboru czynników innych niż wymienione w ankiecie poprzez sposobność wpisania własnych determinantów decydujących o rozpoczęciu lub kontynuowaniu inwestycji w danym kraju.
Użyte techniki umożliwią w sposób kompleksowy zweryfikowanie istnienia współzależności w przedmiocie badań, udzielając odpowiedzi na pytanie, czy postawione hipotezy badawcze znajdują uzasadnienie.
Źródłem badań są dane statystyczne, literatura krajowa i zagraniczna oraz akty prawne regulujące aspekty związane z opodatkowaniem działalności gospodarczej. Materiały empiryczne do badań uzyskano ze źródeł statystycznych Eurostat oraz odpowiedzi udzielonych w ankiecie na temat czynników decydujących o pozycji konkurencyjnej państw.
W zakresie struktury pracy książka składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale pracy, pt. Istota i zakres obciążeń fiskalnych, zostaną przedstawione wybrane teorie podatkowe, analiza wpływu podatków na zachodzące w gospodarce procesy społeczno-ekonomiczne, rola wysokości obciążeń fiskalnych na decyzje uczestników rynku oraz konsekwencje prowadzonej przez państwo polityki fiskalnej. W tej części zostanie scharakteryzowany system podatkowy jako finansowa podstawa działalności państwa, jego konstrukcja oraz istota zasad podatkowych.
W rozdziale drugim, pt. Konkurencja podatkowa w Unii Europejskiej zostaną przedstawione różne formy konkurencji podatkowej, jej główne motywy, skala oraz znaczenie prowadzonej rywalizacji. Scharakteryzowane zostaną również raje podatkowe, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia ich atrakcyjności dla inwestorów. Ostatni podrozdział przedstawia proces harmonizacji podatkowej w Unii Europejskiej, obecny stopień harmonizacji poprzez analizę dotychczasowych działań w tym obszarze.
Rozdział trzeci Charakterystyka obciążeń fiskalnych w państwach Unii Europejskiej analizuje strukturę systemów podatkowych poszczególnych krajów członkowskich, ze szczególnym omówieniem wysokości obciążeń fiskalnych jakimi podlegają osoby prawne. Wyszczególnione zostaną zmiany w systemach podatkowych oraz sposób kształtowania się stawek podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych, które z punktu widzenia utrzymania lub zwiększenia atrakcyjności danego kraju są najważniejsze dla prowadzenia działalności gospodarczej.
Ostatni rozdział zatytułowany Czynniki determinujące pozycję konkurencyjną państw w Unii Europejskiej w latach 2000-2010 stanowi analizę wpływu systemu podatkowego oraz stosowanej polityki fiskalnej na stymulacje wielkości bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W tej części pracy badany jest stopień oddziaływania mechanizmów polityki fiskalnej na aktywność gospodarczą koncernów międzynarodowych oraz ocenie podlega wpływ pozafiskalnych czynników na stopień atrakcyjności danego kraju jako miejsca prowadzenia działalności.3 CHARAKTERYSTYKA OBCIĄŻEŃ FISKALNYCH W PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ
3.1. Charakterystyka obciążeń fiskalnych osób prawnych w Unii Europejskiej
We współczesnym świecie każde nowoczesne państwo chcące zrealizować przyjętą przez siebie politykę społeczno-ekonomiczną zobowiązane jest zgromadzić środki finansowe służące wykonaniu przyjętych celów. Źródłem pozyskania funduszy jest prowadzona przez rząd polityka fiskalna, oparta na obowiązującym prawie podatkowym i dostępnych instrumentach administracyjnych.
Najważniejszym podatkiem wśród obciążeń fiskalnych ponoszonych przez osoby prawne jest podatek dochodowy od osób prawnych (Corporate Income Tax – CIT).
W przypadku powyższego podatku przedmiotem opodatkowania jest zysk brutto osiągnięty przed podmiot w trakcie roku podatkowego³⁸². Dochód podlegający opodatkowaniu jest wynikiem prowadzonej działalności gospodarczej zarówno na terytorium danego kraju, jak również poza nim. W większości przypadków ustawodawca do katalogu przychodów kwalifikuje wszelkie źródła jego pochodzenia, umożliwiając jego pomniejszenie o koszty poniesione w celu osiągnięcia zysku. Do nielicznych wyjątków zalicza się Portugalię, Luksemburg, Łotwę, Słowację, Słowenię oraz Szwecję.
W powyższych państwach prawodawca określa zysk brutto z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jako wyłączną podstawę opodatkowania podatkiem CIT.
Płatność podatku – co do zasady – dokonywana jest w formie miesięcznych lub kwartalnych zaliczek. Państwa stosujące miesięczny tryb rozliczeniowy to: Polska, Rumunia, Estonia, Grecja oraz Węgry. Powyższa częstotliwość jest mało korzystna dla podatników, którzy zobowiązani są do comiesięcznego pomniej szania posiadanych zasobów finansowych, bez możliwości inwestowania całości zgromadzonego kapitału przez dłuższy okres. Na przeciwnym biegunie znajdują się Francja, Luksemburg oraz Niemcy (w tych państwach przedsiębiorstwa wpłacają zaliczki cztery razy w roku), Irlandia (zaliczki wpłacane dwa razy w roku) oraz Włochy (należność podatkowa wpłacana wyłącznie raz w roku, bez konieczności dokonywania dodatkowych zaliczek). Pod tym względem państwa wysoko rozwinięte umożliwiają podmiotom gospodarczym dłuższy obrót kapitałem, niż ma to miejsce w przypadku nowych państw członkowskich³⁸³.
Dla jednostek, dla których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy – kończący się 31 grudnia – datą ostatecznego rozliczenia podatku jest marzec (Bułgaria, Polska, Republika Czech), kwiecień (Francja, Rumunia, Austria), maj (Portugalia, Węgry), czerwiec (Irlandia), sierpień (Łotwa), wrzesień (Malta), listopad (Dania). Cypr oraz Hiszpania są wyjątkiem od powyższej reguły, gdyż podatek za mijający rok podatkowy należy uregulować ostatniego dnia danego roku podatkowego, czyli do 31 grudnia. Oznacza to, iż wśród państw członkowskich najbardziej korzystny termin oferuje Dania, umożliwiająca swoim podatnikom rozliczenie podatku jedenaście miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego. Najbardziej restrykcyjna jest Hiszpania oraz Cypr, gdyż oba państwa nakładają obowiązek rozliczenia się przez osoby prawne ostatniego dnia roku³⁸⁴.
Nominalne stawki podatku dochodowego są zróżnicowane. Państwa stosujące niską stawkę nominalną rzadko przyznają preferencje podatkowe w postaci wąskiego katalogu źródeł stanowiących podstawę opodatkowania. Do wyjątków zalicza się Rumunię, Słowację, Słowenię oraz Węgry. Powyższe państwa stosują niską stawkę podatkową połączoną z wąskim katalogiem źródeł opodatkowania. Na przeciwnym biegunie znajduje się Bułgaria oraz Irlandia, stosujące również niską stawkę nominalną, jednak szeroki wachlarz przychodów stanowiących podstawę opodatkowania. Wśród krajów o wysokich stawkach podatkowych wyróżnia się dwie grupy państw – państwa uznające za dochód wszystkie wpływy, niezależnie od źródeł ich pochodzenia (np. Belgia, Malta, Wielka Brytania oraz Hiszpania), jak również państwa o wąskim katalogu dochodów uznawanych za podstawę opodatkowania (np. Szwecja oraz Portugalia). Katalog podmiotów zwolnionych z obowiązku ponoszenia podatku dochodowego od osób prawnych jest stosunkowo wąski. Państwa, takie jak: Francja, Portugalia, Polska, Słowacja stosują preferencje podatkowe względem podmiotów zlokalizowanych w regionach o niskim rozwoju gospodarczym i wysokim poziomie bezrobocia. Poza wymienionymi podmiotami w większości krajów członkowskich na zwolnienie mogą liczyć instytucje publiczne, organizacje typu non profit, ośrodki charytatywne, fundacje, partie polityczne, związki zawodowe oraz podmioty prowadzące inwestycje w obszarach z zakresu badania i rozwoju. W większości przypadków podmioty gospodarcze regulują całość swojego zobowiązania fiskalnego, mając możliwość pomniejszenia przychodu wyłącznie o ustawowo określone koszty uzyskania przychodów. Katalog wydatków uznawanych za koszty w aspekcie podatkowym obejmuje wydatki związane z: – zatrudnianiem pracowników, w tym szczególnie wydatki związane z wypłatą wynagrodzeń, – amortyzacją środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, – różnice kursowe, – wartość dywidend.
Podatek od środków transportowych jest kolejnym zobowiązaniem fiskalnym, jakiemu podlegają jednostki gospodarcze w Europie. Jest to jedno z najbardziej powszechnych zobowiązań fiskalnych w Unii Europejskiej. Każde z państw członkowskich stosuje powyższe opodatkowanie, nakładając obowiązek podatkowy na osoby posiadające środek transportu. Podstawa opodatkowania jest zróżnicowana. Może j ą determinować częstotliwość korzystania z dróg publicznych, wartość pojazdu, jego waga, moc silnika, ilość cylindrów, typ pojazdu, wskaźnik emisji CO². Najczęściej stosowaną podstawą opodatkowania jest wielkość emisji dwutlenku węgla. Powyższe kryterium stosowane jest na Cyprze, w Luksemburgu, na Malcie, w Portugalii, w Szwecji, w Irlandii oraz w Niemczech. Określenie zobowiązania fiskalnego w oparciu o ilość cylindrów stosowane jest w Luksemburgu, w Portugalii, w Rumunii oraz w Belgii. Wartość samochodu jako podstawa opodatkowania występuje na Cyprze i w Słowenii, waga pojazdu determinuje wielkość podatku w Luksemburgu, w Austrii, w Belgii oraz w Danii, pojemność silnika jest wyznacznikiem w Austrii oraz w Irlandii, częstotliwość korzystania z dróg publicznych uwzględniana jest w Holandii oraz w Danii, typ pojazdu oraz rodzaj stosowanego paliwa wykorzystywany jest w Szwecji oraz w Wielkiej Brytanii. Najkorzystniejszą podstawę opodatkowania przyjęła Finlandia, nakładająca obowiązek fiskalny wyłącznie na osoby prawne posiadające zarejestrowany pojazd powyżej 3,5 tony. Pozostałe środki transportu zwolnione są w tym kraju z obowiązku podatkowego³⁸⁵.
Częstotliwość obowiązku podatkowego zróżnicowana jest w poszczególnych państwach członkowskich. Płatność wymagana jest miesięcznie (Holandia, Portugalia, Austria, Belgia, Finlandia), kwartalnie (Francja, Republika Czech), trzy raz w roku (Bułgaria), dwa razy w roku (Polska, Rumunia, Węgry) lub raz w roku (Cypr, Luksemburg, Słowenia, Szwecja, Dania oraz Niemcy).
W większości państw stawka podatkowa uzależniona jest od szeregu czynników, których poszczególne części składowe determinuj ą ostateczną wartość podatku. W Luksemburgu stawka podatkowa określona jest w oparciu o iloczyn trzech wskaźników: wielkość emisji CO², ilości cylindrów oraz wagi. Na Malcie w oparciu o wielkość emisji CO², rodzaju paliwa oraz długości pojazdu, w Portugalii: wielkości emisji CO² oraz ilości cylindrów w silniku, w Austrii stawka podatkowa stanowi kwotę wynikającą z wagi pojazdu oraz pojemności silnika. W Belgii wartość podatku stanowi kwota wyliczona w oparciu o częstotliwość korzystania z dróg publicznych, masę pojazdu, ilość cylindrów oraz moc silnika, w Bułgarii stawka podatkowa uzależniona jest od wieku pojazdu oraz mocy silnika. Im młodszy pojazd i większa moc, tym większa kwota podatku. W Grecji stawka podatkowa określana jest indywidualnie dla każdego nowego pojazdu w zależności od jego ceny, modelu oraz typu. W Hiszpanii stawka podatkowa zależy od typu silnika oraz częstotliwości korzystania z dróg publicznych i autostrad. W Irlandii podatek stanowi sumę wynikającą z kwoty dla właściwej pojemności silnika oraz wielkości emisji CO² ³⁸⁶.
Największe zobowiązania fiskalne ponoszą właściciele pojazdów w Dani, w której wartość podatku wynosi 1040 euro rocznie i w Holandii, gdzie podatek wynosi 780 euro rocznie. Najniższe zobowiązania ponoszą przedsiębiorstwa na Słowacji, w Rumunii oraz w Bułgarii.
Procentowo udział podatków od środków transportowych w ogóle ponoszonych podatków kształtuje się w Unii Europejskiej średnio na poziomie 1,55%. Największy udział wśród państw członkowskich posiada Malta, w której w 2009 roku udział podatku od środków transportowych w ogóle ponoszonych podatków wynosił 4,7%, Cypr (3,6%), Holandia (3,2%), Irlandia (3,2%) oraz Dania (3,1%). Najniższy udział rejestrowany był w Estonii oraz na Litwie (0,1%), w Republice Czech (0,4%), w Luksemburgu (0,5%) i na Słowacji (0,7%). Na przestrzeni 14 lat (w latach 1995-2009 roku) w trzynastu krajach europejskich nastąpił wzrost udziału podatku od środków transportowych w ogóle podatków i jednoczesny spadek tego udziału w czternastu państwach. Wzrost udziału wystąpił w Belgii, w Bułgarii, w Grecji, we Włoszech, na Łotwie, w Luksemburgu, na Węgrzech, w Austrii, w Polsce, w Rumunii, na Słowacji, w Finlandii oraz w Szwecji. Spośród powyższych państw największy wzrost miał miejsce na Węgrzech i na Łotwie (0,8%) oraz w Bułgarii (0,5%). Największy spadek rejestrowany był na Cyprze (-5,1%), na Malcie (-4,0%) oraz na Litwie (-2,5%). Największe dochody z tytułu posiadanych środków transportu osiągnęła: Francja (10 miliardów 576 milionów euro), Wielka Brytania (8 miliardów 925 milionów euro) oraz Niemcy (8 miliardów 200 milionów euro). Najniższe dochody uzyskała Estonia (6 milionów euro), Litwa (12 milionów euro) oraz Łotwa (41 milionów euro) – tabela 5.
Niektóre państwa stosują preferencje względem posiadaczy zasilających swoje środki transportu alternatywnymi źródłami energii. Co do zasady, opodatkowaniu podlegają wszyscy podatnicy: zarówno osoby prawne, jak również osoby fizyczne. Ulgi podatkowe przysługują pojazdom o niskim wskaźniku emisji CO² (Malta), samochodom w ograniczony sposób korzystającym z dróg publicznych (Holandia) oraz płacących podatek jednorazowo (Bułgaria). Szczególne preferencje przysługują jednostkom dyplomatycznym i konsularnym, organizacjom międzynarodowym oraz pojazdom publicznym.
Trzecim rodzajem podatku ponoszonym przez osoby prawne jest podatek od nieruchomości, obejmujący podmioty gospodarcze będące właścicielami lub posiadaczami nieruchomości. W zależności od kraju płatność podatku dokonywana jest raz w roku (Francja, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Grecja, Irlandia), w dwóch ratach (Rumunia, Estonia, Węgry), raz na kwartał (Łotwa, Austria, Niemcy) lub co miesiąc (Polska, Włochy). Najkorzystniejszą częstotliwością jest cykl roczny, dzięki któremu przedsiębiorstwo przez dłuższy czas dysponuje środkami pieniężnymi, które może wykorzystać na cele inwestycyjne³⁸⁷.
Podstawę opodatkowania stanowi wartość katastralna nieruchomości lub jej powierzchnia. W większości ustawodawstw to wartość rynkowa nieruchomości jest wyznacznikiem opodatkowania. Tylko nieliczne kraje przy określaniu wysokości podatku kierują się powierzchnią. Należą do nich: Polska, Słowenia, Republika Czech, Finlandia oraz w części Węgry, które wskazują, iż podstawą opodatkowania może być powierzchnia lub wartość nieruchomości – wybór podstawy opodatkowania dokonywany jest przez władze lokalne. Podstawa opodatkowania określona w oparciu o powierzchnię jest korzystniejsza dla podatnika od opodatkowania w oparciu o wartość nieruchomości.
Tabela 5. Udział podatków od środków transportowych w ogóle podatków w Unii Europejskiej w latach 1995–2009