Oblicza polityki azjatyckiej. Szanse i bariery - ebook
Oblicza polityki azjatyckiej. Szanse i bariery - ebook
Tom, który mają Państwo w rękach wydany w ramach serii „Biblioteka Azji i Pacyfiku” zawiera siedemnaście tekstów polskich autorów reprezentujących kilkanaście ośrodków naukowych.
Wszyskie one prezentują zagadnienia związane z różnymi aspektami polityki na kontynencie azjatyckim.
Spis treści
Wstęp
Beata Jagiełło
Ugrupowania integracyjne w Azji Środkowej i Zachodniej –
nowy wymiar współpracy regionalnej czy globalnej?
Gabriela Bochen
Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej
w pierwszej dekadzie XXI wieku. Zwrot ku nowemu
regionalizmowi azjatyckiemu
Joanna Maj
50-lecie ruchu państw niezaangażowanych
Jakub Potulski
Azja Środkowa z perspektywy współczesnej myśli
geopolitycznej
Paweł Nieczuja-Ostrowski
Porównanie potencjału geopolitycznego państw
Kaukazu Południowego
Marceli Burdelski
Stosunki polsko-koreańskie. Geneza – struktura –
funkcje i perspektywy
Agata Biernat
Stosunki turecko-syryjskie na przełomie XX/XXI wieku
Przemysław Osiewicz
Stosunki turecko-chińskie za rządów Partii Sprawiedliwości
i Rozwoju (AKP): w stronę sojuszu czy rywalizacji?
Dagmara Suberlak
Stosunki Wielkiej Brytanii i Chin w polityce rządu
Tony’ego Blaira
Michał Zaręba
Dyplomacja krykietowa w stosunkach
indyjsko-pakistańskich
Wojciech Wiejacki
Sprzeczności w międzynarodowej pozycji współczesnych
Chin
Aleksandra Łopińska
Stereotyp i mit w ocenie chińskich migracji do Rosji
Joanna Piechowiak-Lamparska
Pozycja Gruzji na arenie międzynarodowej po 2008 roku
Magdalena Pogońska-Pol
Problem członkostwa Palestyny w Organizacji
Narodów Zjednoczonych
Andrzej Purat
Rola Indii w regionalnej i globalnej polityce
międzynarodowej na przełomie XX i XXI wieku
Marek Brylew
Liban – polityczne spory o Syrię, czy cisza przed burzą?
Mateusz Cwetler
„Młodszy Brat” czy kolejna „Perła w łańcuchu”?
Pozycja Nepalu w Azji Południowej
Bibliografia
Kategoria: | Politologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7780-764-4 |
Rozmiar pliku: | 4,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Tom, który mają Państwo w rękach wydany w ramach serii „Biblioteka Azji i Pacyfiku” zawiera siedemnaście tekstów polskich autorów reprezentujących kilkanaście ośrodków naukowych. Wszystkie one prezentują zagadnienia związane z różnymi aspektami polityki na kontynencie azjatyckim.
W pierwszym z artykułów doktor Beata Jagiełło ze Szkoły Głównej Handlowej przybliżyła powstałe w ciągu ostatnich dwudziestu lat organizacje integracyjne Azji Środkowej i Zachodniej: RECCA (Regional Economic Cooperation Conference on Afghanistan), CICA (Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia), ECO (Economic Cooperation Organization). Gabriela Bochen z Uniwersytetu w Białymstoku zajęła się działalnością ASEAN, czyli Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej w pierwszej dekadzie XXI wieku. Za cel swojej dysertacji doktor Joanna Maj z Uniwersytetu Łódzkiego przyjęła próbę oceny pięćdziesięciu lat działalności Ruchu Państw Niezaangażowanych w stosunkach międzynarodowych.
Profesor Jakub Potulski z Uniwersytetu Gdańskiego przedstawił Azję środkową z perspektywy współczesnej myśli geopolitycznej. Doktor Paweł Nieczuja-Ostrowski z Akademii Pomorskiej w Słupsku dokonał porównania potencjału geopolitycznego państw Kaukazu Południowego. Stosunkom polsko-koreańskim przyjrzał się z kolei doktor Marceli Burdelski z Uniwersytetu Gdańskiego. Agata Biernat z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu przeanalizowała proces kształtowania się relacji turecko-syryjskich na przełomie XX/XXI wieku zwracając przy tym szczególną uwagę na podstawowe problemy, jakie dzieliły oba państwa przez kilkadziesiąt lat. Pokrewne zagadnienia, tym razem dotyczące stosunków turecko-chińskich za rządów Partii Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP) były przedmiotem zainteresowania doktora Przemysława Osiewicza z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Dagmara Suberlak z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu przybliżyła stosunki Wielkiej Brytanii i Chin w czasach rządów Tony’ego Blaira. Michał Zaręba z Uniwersytetu Łódzkiego podjął ciekawą kwestię związaną ze stosunkami indyjsko-pakistańskimi a mianowicie tzw. dyplomację krykietową. O sprzecznościach w międzynarodowej pozycji współczesnych Chin traktuje tekst Wojciecha Wiejackiego z Uniwersytetu Wrocławskiego. Z kolei Aleksandra Łopińska z Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Poznania przyjrzała się stereotypom i mitom w ocenie chińskich migracji do Rosji.
Pozycję Gruzji na arenie międzynarodowej po 2008 roku przybliżyła Joanna Piechowiak-Lamparska z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. O problemie członkostwa Palestyny w Organizacji Narodów Zjednoczonych napisała doktor Magdalena Pogańska-Pol z Uniwersytetu Łódzkiego. Z kolei doktor Andrzej Purat swoje zainteresowania skierował na Indie i ich rolę w regionalnej i globalnej polityce międzynarodowej w ostatnim czasie.
W cieniu Jaśminowej Rewolucji, która zapoczątkowała Arabską Wiosnę, prawie niezauważone zostały wydarzenia polityczne, jakie miały miejsce w Libanie. Ten graniczący z Izraelem i Syrią kraj po raz kolejny przechodził bardzo trudne chwile. Temu zagadnieniu poświęcił swój artykuł doktor Marek Brylew z Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Tom wieńczy artykuł Mateusza Cwetlera z Uniwersytetu Jagiellońskiego przybliżający pozycję Nepalu w Azji Południowej.
Jak można się zorientować z powyższego opisu zawartości książki Oblicza polityki azjatyckiej. Szanse i bariery prezentuje ona bardzo szerokie spektrum zagadnień. Ich wspólnym mianownikiem jest z pewnością aktualność poruszanych tematów. Jako redaktor niniejszego tomu zachęcam wszystkich Państwa do lektury.
Joanna Marszałek-KawaBeata Jagiełło Ugrupowania integracyjne w Azji Środkowej i Zachodniej – nowy wymiar współpracy regionalnej czy globalnej?
Procesy, które zachodzą w świecie w okresie kilku dekad wyznaczają pewne wydarzenia zmieniające bieg historii. Takimi wydarzeniami o istotnym znaczeniu, które zapoczątkowały nowy etap w historii świata bądź regionu były m.in. wydarzenia 1989 roku na obszarze Europy Środkowej, następnie rozpad d. ZSRR w latach 1990/1991. W regionie, który nas interesuje zmiany wyznaczyły takie wydarzenia, jak rewolucja islamska w Iranie z lat 1979/1980, która obaliła prozachodnią i proamerykańską władzę szacha Mohammeda Rezy Pahlawi i rozpoczęła narodową czy też nacjonalistyczną politykę. Zwrot w relacjach ze światem zewnętrznym miał przede wszystkich charakter antyamerykański. Podstawą do drastycznie antyamerykańskiego kursu nowych władz była zarówno ocena faktów historycznych, jak udział CIA w obaleniu premiera Mossadeka, który próbował znacjonalizować irański przemysł naftowy, ale też proces westernizacji kraju prowadzony przez szacha. Działania te odbierane były jako odstępstwo od kultury i tożsamości narodowej, wreszcie trwonienie dochodów z ropy poprzez rozbudowę armii i zakupy sprzętu wojskowego na skalę przekraczającą potrzeby kraju.
Dla republik środkowoazjatyckich punktem zwrotnym w ich historii i rozwoju było oderwanie się od d. ZSRR i rozpoczęcie egzystencji jako państwa samodzielne. Nie znaczy to, że zniknęły więzy łączące je z dawnym centrum politycznym, w zasięgu którego znajdowały się od kilku stuleci stając się stopniowo częścią rosnącego w siłę imperium rosyjskiego, a następnie radzieckiego.
Datą niezwykle znaczącą dla regionu i procesów w nim zachodzących był 11 września 2001 roku i zamach na World Trade Center w Nowym Jorku. Fakt, że główny autor tego zamachu, pochodzący z Arabii Saudyjskiej Osama bin Laden znalazł schronienie w Afganistanie przesądził o losie tego kraju i wydarzeniach, które rozgrywały się jego terytorium.
Ważnym aktorem sceny międzynarodowej na obszarze, o którym mowa, to Turcja. Włączona w zachodni system obronny poprzez uczestnictwo w NATO oraz kolejne pakty wojskowe (Pakt Bagdadzki, CENTO), pozostawała z jednej stronie w politycznym związku i sojuszu oraz współpracy gospodarczej z Zachodem, z drugiej w trudnych relacjach ze swoimi muzułmańskimi sąsiadami, krajami arabskimi i perskim Iranem. Tradycja przemian wewnętrznych na wzór europejski (czy szerzej zachodni), zapoczątkowana przez Kemala Atatürka, który uratował niepodległość kraju sprawiła, że Turcja wiązała swoją przyszłość z członkostwem w Unii Europejskiej. Przedłużający się proces akcesji trwający od lat 80. sprawił, iż kraj ten rozpoczął realizację własnej, niezwykle aktywnej polityki zagranicznej. Istotą tej polityki było rosnące zaangażowanie w sprawy najbliższego sąsiedztwa i budowanie nowego silnego centrum na obszarze Azji Środkowej i Zachodniej. W wyniku działań rządu w Ankarze zaczął kształtować się nowy region Azji Środkowo-Zachodniej z Turcją jako siłą dominującą, aspirującą do roli mocarstwa regionalnego.
Wszystkie powyższe zjawiska i procesy znalazły swoje odzwierciedlenie w procesie tworzenia i działania organizacji obejmujących kraje tego obszaru. Niektóre z tych organizacji są pewnego rodzaju kontynuacją zaistniałych w przeszłości sojuszy, chociaż w zmienionej formie i treści, inne są formacjami o zupełnie nowym charakterze. Jest też dobitnym dowodem na kształtowanie się nowych więzi pomiędzy państwami¹. Poniżej przedstawione zostały trzy struktury polityczne i organizacyjne mające decydujący wpływ na kształtowanie się stosunków międzynarodowych na obszarze azjatyckim.
RECCA (Regional Economic Cooperation Conference on Afghanistan)
RECCA, powołana do życia w 2005 roku jest międzynarodową inicjatywą mającą na celu stabilizację sytuacji w Afganistanie oraz włączenie tego kraju do procesu współpracy regionalnej w Azji, w tym Azji Środkowej oraz z najbliższymi sąsiadami. Rozmach i skala działań RECCA oraz jej główni uczestnicy wskazują na fakt, że jest ona elementem procesu międzynarodowego zapoczątkowanego konferencją w Bonn w 2001 roku, który ma zajmować się zmianami w Afganistanie. Jest to forum, w którym uczestniczy wielu uczestników sceny międzynarodowej. Zaangażowani są w nim wielkie mocarstwa: USA, Rosja, Chiny, jak też organizacje międzynarodowe.
Według doświadczeń polityków amerykańskich bezpieczeństwo w Azji Środkowej jest zasadniczym interesem strategicznym Stanów Zjednoczonych². Kwestia Afganistanu jest więc kluczową dla tej koncepcji, zwłaszcza w kontekście zapowiedzi wycofania się militarnego z tego kraju w połowie 2014 roku. Z każdym z krajów Azji Środkowej USA prowadzą tzw. Doroczne Konsultacje Dwustronne (Annual Bilateral Consultations), a z Kazachstanem Dialog Partnerstwa Strategicznego (Strategic Partnership Dialogue). Problematyka tych konsultacji obejmuje szeroki zakres zagadnień, od pomocy w zakresie bezpieczeństwa, poprzez pomoc i współpracę gospodarczą, wymianę kulturalną, naukową i edukacyjną do kwestii systemowych, jak demokratyzacja czy przestrzeganie praw człowieka. Stosunki z tymi krajami, a zwłaszcza z Kirgistanem są o tyle istotne, że na terytorium tego kraju znajduje się centrum tranzytowe dla wojskowego zaopatrzenia i transportu wojsk i sprzętu do Afganistanu.
Nazwy inicjatyw i określeń wskazują też, że próbuje się nadać rozmach tej inicjatywie. Ściślejsza współpraca gospodarcza ma otwierać Nowy Jedwabny Szlak (New Silk Road) na obszarze, który stanowi Serce Azji (The Heart of Asia) – Afganistanie, zajmującym centralne miejsce na kontynencie. Charakter tych określeń podkreślać ma, jak się wydaje, zarówno znaczenie kraju, jak i wielkość pomocy zewnętrznej. Inicjatorami RECCA były Stany Zjednoczone, dla których struktura ta jest instrumentem zaangażowania w proces przebudowy Afganistanu przy wsparciu wielu uczestników stosunków międzynarodowych. Dla krajów sąsiednich współuczestnictwo w tym procesie jest kwestią zapewnienia bezpieczeństwa i stabilizacji wewnętrznej, jak i regionalnej.
Inicjatywa skupia łącznie 70 państw, a więc nie tylko kraje regionalne, a także organizacje międzynarodowe, instytucje finansowe oraz inwestorów z sektora prywatnego.
Zaangażowanie wielu instytucji finansowych wskazuje, że środki przeznaczane na odbudowę i przebudowę Afganistanu płyną z wielu źródeł. Do donatorów należą m.in.: Asian Development Bank, Central Asia Regional Economic Cooperation (CAREC), ECO, OIC, SAARC, SCO, UNESCAP (UN Economic and Social Commission for Asia-Pacific), World Bank.
Spotkania członków RECCA odbywają się co rok lub dwa lata i stanowią forum zarówno dla posumowania minionego okresu, jak i nakreślenia planów na przyszłość. W spotkaniach tych uczestniczą przedstawiciele 70 krajów oraz wielu organizacji, w tym ONZ, OBWE, UE oraz organizacji regionalnych. Dotychczas odbyło się pięć takich spotkań. Były to:
RECCA I, Kabul 2005,
RECCA II, Delhi 2006,
RECCA III, Islamabad 2009,
RECCA IV, Stambuł 2010,
RECCA V, Duszanbe 2012.
Celem tej inicjatywy jest budowa stabilnego Afganistanu w oparciu o Proces Kabulski (Kabul Process) we współpracy z organizacjami regionalnymi. Dokumenty RECCA wymieniają takie organizacje, jak CAREC, SAARC i ECO³. RECCA V proponuje nowe podejście do regionalnej współpracy gospodarczej. Istotą jego jest uczynienie z Afganistanu pomostu pomiędzy otaczającymi go regionami: Azją Środkową, Azją Południową, Bliskim Wschodem, Europą i Dalekim Wschodem. Współpraca pomiędzy państwami tych regionów dotyczyć miałaby wymiany handlowej, transportu, energii, ale też kultury i idei.
Jednym z ważniejszych dokumentów przyjętych przez RECCA, odzwierciedlających istotę i kierunek działań, jest Deklaracja Stambulska z 2 listopada 2011 roku⁴. Deklaracja została podpisana przez 13 krajów, w tym Afganistan oraz cztery kraje środkowoazjatyckie (Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan), dwa kraje bliskowschodnie (Arabia Saudyjska, ZEA), dwa kraje z rejonu Azji Zachodniej (Iran, Turcja) oraz Rosję, Chiny i Indie. Deklaracja została przyjęta i uznana przez 13 innych krajów (w tym Polskę, USA, Niemcy, Francję, W. Brytanię) i 9 organizacji, z NATO, Unią Europejską, OBWE, SCO, SAARC, OIC i CICA.
W punkcie 2 Deklaracja przedstawia dziesięć głównych zasad, którymi będą kierować się uczestnicy spotkania i jej sygnatariusze, a należą do nich m.in.: uznanie centralnej roli ONZ w kwestiach międzynarodowych (1), wsparcie dla procesu stabilizacji i utrzymania pokoju w Afganistanie oraz dla rozwoju kraju, odbudowy jego gospodarki i kapitału ludzkiego (2), zwalczanie i eliminację terroryzmu we wszystkich formach, przejaw ekstremizmu, działań mających na celu chronienie terrorystów (3), uznanie, że terroryzm stanowi zagrożenie dla społeczeństw krajów podpisujących deklarację, dla regionu (4), ułatwienie powrotu uchodźcom z Afganistanu (5), wyeliminowanie nielegalnych upraw opium, handlu i przemytu narkotyków (6), przeciwdziałanie działalności organizacji ekstremistycznych oraz zorganizowanej przestępczości (7), pokojowe uregulowanie kwestii spornych (8).
Nacisk został też położony na sprawnie działające instytucje, siły policyjne. Kilka punktów Deklaracji poświęconych jest kwestii zwalczania terroryzmu (punkt 6, 7, 8, 9).
W Deklaracji Stambulskiej Afganistan po raz kolejny został uznany za centrum Azji (⁵. Podkreślana była również rola takich organizacji globalnych, jak ONZ, w tym UN Special Programme for the Economies of Central Asia oraz organizacji regionalnych, z których zostały wymienione: Organizacja Konferencji Islamskiej (OCI), Szanghajska Organizacja Współpracy (SCO), Stowarzyszenie Azji Południowej na rzecz Współpracy Regionalnej (SAARC), RECCA, Organizacja Współpracy Gospodarczej (ECO), Euroazjatycka Unia Gospodarcza (EEU), Środkowoazjatycka Regionalna Współpraca Gospodarcza (CAREC), Konferencja ds. Współdziałania i Środków Budowy Zaufania w Azji (CICA), jak też OBWE (punkt 13).
Współpraca gospodarcza Afganistanu z krajami sąsiednimi będzie nosiła charakter bilateralny, trójstronny lub czterostronny, w zależności (punkt 14).
Ostatnie spotkanie, RECCA V z 2012 roku koncentrowała się przede wszystkim na inicjatywach związanych z gospodarczymi inwestycjami transgranicznymi, w tym z kontrolą granic, szeregiem reform regulujących cła, porozumieniami tranzytowymi, wzmocnieniem regionalnej integracji gospodarczej.
W proces współpracy mają być zaangażowane i inne kraje. Przewiduje się m.in., że Azja Środkowa stanie się rynkiem zbytu dla tekstyliów wytwarzanych w Bangladeszu, a gaz z Turkmenistanu popłynie do Pakistanu i Indii.
Współpraca gospodarcza może jednak w pełni rozwijać się w bezpiecznym i względnie stabilnym środowisku. Założenia przewidują więc proces reform wewnętrznych w krajach regionu mających wyeliminować wiele negatywnych zjawisk, jak korupcja, przemyt, w tym przemyt ludzi i narkotyków, bezpieczeństwo granic itp. Wprowadza się więc mechanizmy, jak CABSI⁶, które mają wzmocnić współpracę transgraniczną. Stany Zjednoczone wspierają UNODC Central Asia Regional Information Coordination Center (CARICC), z siedzibą w Almaty w zakresie wymiany informacji i współpracy w regionie⁷.
Zostało uruchomionych wiele programów szkoleniowych. W proces ten włączony została również Rada NATO–Rosja, która wspiera antynarkotykowy program szkoleniowy.
W założeniu ogromną rolę przywiązuje się do inwestycji związanych z infrastrukturą, która obejmuje m.in. drogi, koleje, elektrownie, gazociągi i rurociągi⁸. W 2011 roku rozpoczęła się budowa rurociągu TAPI⁹ prowadzącego z Turkmenistanu poprzez Afganistan do Indii i Pakistanu. Inny projekt, o nazwie CASA-1000 dotyczy przesyłu energii elektrycznej z Uzbekistanu, Turkmenistanu i Tadżykistanu do Afganistanu i Pakistanu. Linia kolejowa połączyć ma Afganistan i inne republiki środkowoazjatyckie z obszarem kaspijskim.
Włączenie Afganistanu do procesu integracji regionalnej ma swoje wymiary polityczne, gospodarcze, infrastrukturalne, bezpieczeństwa, prawne, związane z szeroko pojętym środowiskiem, jak zarządzanie zasobami wody i zasobami naturalnymi, współpracy na rzecz szkolenia i edukacji, wymiany kulturalnej, dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego. Proces odbudowy Afganistanu, jak też współpracy regionalnej finansowany będzie również przez Islamski Bank Rozwoju.
CICA (Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia)
CICA jest organizacją, która w czasie swojego istnienia zmieniła znacznie swój charakter. Z inicjatywą jej powołania wystąpił w październiku 1992 roku ówczesny prezydent Kazachstanu N. Nazarbajew¹⁰. Liczba jej uczestników zmieniała się: początkowo liczyła 12 uczestników, w ciągu kilku miesięcy powiększyła się do 29 członków, by ponownie zmniejszyć się do liczby 16 krajów w 2002 roku. Obecnie liczy 24 członków, państw z regionu Azji Środkowej, Bliskiego Wschodu (w tym cztery kraje arabskie, Izrael, Turcja i Iran), kilka państw Azji Południowej i Wschodniej oraz Rosję i Chiny. Obecnie jej członkami są: Afganistan, Azerbejdżan, Bahrajn, Chiny, Egipt, Indie, Iran, Irak, Izrael, Jordania, Kazachstan, Kirgistan, Korea, Mongolia, Pakistan, Autonomia Palestyńska, Rosja, Tadżykistan, Tajlandia, Turcja, Uzbekistan, Wietnam, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Obserwatorzy to: Bangladesz, Filipiny, Indonezja, Japonia, Katar, Malezja, Ukraina, USA oraz organizacje: ONZ, OBWE, LA oraz TURKPA (Parliamentary Assembly of the Turkic Speaking Countries). Przewodniczącym w latach 2012–2014 jest przedstawiciel Turcji. Pierwsze spotkanie poza Kazachstanem odbyło się w 2007 roku. W 2007 roku ustanowiono instytucjonalne relacje z kilkoma innymi organizacjami regionalnymi, jak SCO, SAARC, ECO. Siedzibą Sekretariatu jest Almaty (Kazachstan).
Pierwsze spotkanie na szczeblu ministrów spraw zagranicznych miało miejsce dopiero w 1999 roku, z przedstawicielami z 15 krajów oraz dwóch organizacji, ONZ i OBWE. Przyjęta została wówczas Deklaracja Zasad¹¹. Pierwsze spotkanie na szczeblu szefów rządów zostało zaplanowane na listopad 2001 roku, jednakże z uwagi na ówczesne wydarzenia związane z atakiem na WTC w Nowym Jorku zostało przesunięte i odbyło się dopiero w czerwcu 2002 roku. Zmiana sytuacji w Azji Środkowej zmieniła również charakter organizacji, jej cele i działalność. Na pierwszym spotkaniu na szczycie przyjęty został dokument, tzw. Akt z Almaty (Almaty Act), który stanowi rodzaj Karty tej organizacji¹². Zgodnie z nim CICA ma być forum dialogu, na którym państwa członkowskie będą się starały poszukiwać akceptowanych przez wszystkich środków do rozwiązywania problemów i konfliktów w regionie. Kwestia bezpieczeństwa została uznana za priorytetową, a głównym celem organizacji – tworzenie atmosfery pokoju, przyjaźni i zaufania. CICA przyjęła Katalog Środków Budowy Zaufania (22.10.2004).
ECO (Economic Cooperation Organization)
Organizacja Współpracy Gospodarczej (Economic Cooperation Organization, ECO) powstała w 1985 roku. Jej założycielami były Iran, Pakistan i Turcja – kraje, które już uprzednio wspólnie uczestniczyły w RCD, Organizacji Współpracy Regionalnej na rzecz Współpracy (Regional Cooperation for Development) istniejącej w latach 1964–1979. Rozwiązanie tej organizacji nastąpiło w wyniku gwałtownych zmian w regionie, przede wszystkim rewolucji islamskiej w Iranie.
W 1992 roku do ECO przystąpiło siedem nowych członków: Afganistan, Azerbejdżan, Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan, Uzbekistan. Państwa członkowskie podkreślały ciągłość współpracy i odwoływały się do doświadczeń z poprzednich lat. Dlatego też za jeden z podstawowych dokumentów uznawany jest Traktat z Izmiru (1977), który dał prawne podstawy do funkcjonowania RCD. Akcesja nowych członków w dniu 20 maja 1992 roku rozpoczęła nowy etap w rozwoju organizacji. Znalazło to odbicie w dziesięciu nowych dokumentach przyjętych w maju 1996 roku podczas spotkania w Aszchabadzie, oraz ponownie, symbolicznie w Izmirze (14.09.1996).
Statutowe cele ECO to promocja współpracy gospodarczej, technicznej i kulturalnej pomiędzy państwami członkowskimi przede wszystkim w takich dziedzinach, jak: handel i inwestycje, transport i telekomunikacja, energia, przemysł wydobywczy i ochrona środowiska, rolnictwo, przemysł i turystyka, rozwój zasobów ludzkich i zrównoważony rozwój, stosunki międzynarodowe¹³.
Prezentowane cele są bardzo ambitne: państwa winny dążyć do tego, by likwidować bariery w handlu i promować handel wewnątrzregionalny oraz zwiększać udział państw członkowskich w handlu światowym i dążyć do stopniowej integracji z rynkiem światowym. Celem państw członkowskich jest również liberalizacja handlu, współpraca w wykorzystaniu regionalnych zasobów naturalnych, rozwój miejscowego potencjału zarówno w zakresie rolnictwa, jak i przemysłu. ECO chce też dążyć w zacieśnienia współpracy z innymi organizacjami regionalnymi oraz międzynarodowymi.
Przywódcy państw członkowskich spotykali się na szczytach, po zakończeniu których publikowane były deklaracje – dokumenty przedstawiające podstawowe cele organizacji¹⁴. Na spotkaniu, które odbyło się z Stambule w grudniu 2010 roku, przyjęto deklarację potwierdzającą wolę i dążenie państw członkowskich do realizacji założonych celów, w tym utworzenia strefy wolnego handlu do 2015 roku Deklaracja zawiera w trzydziestu punktach również stwierdzenia odnoszące się zarówno do współpracy gospodarczej, jak i politycznej. Szczególną wagę przykładano do kwestii bezpieczeństwa energetycznego i jego znaczenia¹⁵.
Afganistan pozostaje jednym z centralnych problemów również i w tej organizacji. Dla takich krajów, jak Iran i Pakistan stabilność i bezpieczeństwo regionalne ma szczególne znaczenie nie tylko z uwagi na wspólną granicę z Afganistanem, ale też na liczbę uchodźców. Państwa członkowskie wyraziły gotowość wsparcia procesu odbudowy Afganistanu m.in. poprzez powołanie specjalnego funduszu dla tego celu¹⁶. Powitały one z zadowoleniem rozpoczęcie tzw. Procesu Kabulskiego¹⁷. Sekretariat ECO wyszedł z inicjatywą włączenia się do prac powołanej w 2010 roku High-Level Core Group of Regional Bodies on Afghanistan, której celem miałaby być koordynacja działań organizacji regionalnych.
ECO ma jednak wiele problemów z realizacją swoich celów i zamierzeń. Państwom członkowskim brakuje przede wszystkim odpowiednich środków, zaś ECO nie korzysta z zewnętrznego wsparcia finansowego. Na możliwości skutecznego działania organizacji mają też wpływ relacje amerykańsko-irańskie.
*
Przedstawione powyżej trzy inicjatywy i organizacje regionalne powstały w okresie ostatnich dwóch dziesięcioleci. Przesłanką do ich powstania była zarówno zmieniająca się sytuacja w regionie, jak i przekształcenia o charakterze globalnym. Kraje, które odzyskały niepodległość stanęły przed zadaniem budowania nowej państwowości i rozwoju gospodarczego. Szansą dla nich była współpraca regionalna. Elementem ułatwiającym współpracę była wspólnota dziejów, więzi etniczne, religijne i kulturowe, co nie oznacza, że nie brak kwestii spornych, a nawet konfliktowych. Niektóre z państw Azji Zachodniej i Środkowej dysponują poważnymi zasobami surowców energetycznych¹⁸. Perspektywicznie są atrakcyjnymi dostawcami ropy i gazu zarówno dla Europy, jak i dla szybko rozwijających się gospodarek azjatyckich, jak Chiny czy Indie. Tym samym rośnie ich polityczne znaczenie, a Azja Środkowa wpływa na kształtowanie się nowej geopolityki i geogospodarki¹⁹.
Od 2001 roku, z chwilą rozpoczęcia działań wojskowych w Afganistanie kraj ten znalazł się w centrum zainteresowania zarówno państw azjatyckich, jak i zewnętrznych. Stabilność i bezpieczeństwo zostały zagrożone również w krajach sąsiednich. Dążenia do uregulowania sytuacji przejawiały zarówno Stany Zjednoczone i inne państwa zachodnie, jak i państwa regionalne, chociaż motywy każdego z aktorów różniły się między sobą. Inicjatywa RECCA z 2005 roku nosi charakter globalny zarówno z uwagi na jej uczestników, jak i charakter kwestii afgańskiej. Koncepcja działań poprzez tę inicjatywę, wypracowana w Waszyngtonie, realizowana jest z aktywnym udziałem również państw regionalnych, które widzą w niej szansę własnego rozwoju. Wydaje się, że RECCA jest innowacyjną formą współpracy międzynarodowej w budowie struktur bezpieczeństwa.
Istotną rolę w procesie konstruowania, a następnie działalności nowych organizacji odgrywa Turcja. Kraj ten, od wielu lat zabiegający o członkostwo we wspólnotach europejskich, w ostatnich latach zaczął prowadzić niezwykle aktywną politykę regionalną. Symbolicznym wyrazem tej tendencji może być ECO, organizacja czysto regionalna, bez uczestnictwa państw zewnętrznych, pozaregionalnych. Turcja wypełniła pewną próżnię sił, która powstała po zmianach ostatnich dziesięcioleci i aspiruje do roli mocarstwa regionalnego. Inicjatywy współpracy regionalnej i tureckie sukcesy polityczne sprawiają, że możemy mówić o kształtowaniu się nowego regionu: Azji Środkowo-Zachodniej.