Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2008
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej - ebook
Stan prawny na 1.05.2008 r.
W niniejszej książce dokonano analizy oraz omówionoobowiązki administracji publicznej w zakresiekomunikacji elektronicznej i związane z tą problematykązmiany w funkcjonowaniu administracji.Za poruszeniem tej tematyki przemawia wiele argumentów,m.in.: aktualność przywołanego zagadnienia,tworzenie nowego prawa dotyczącego technologiiinformacyjnych, dojrzałość rozwiązań technologicznych,zmiana kultury administrowania orazzmiana nastawienia obywateli wobec technologiiinformacyjnych w administracji. W pracy zanalizowanopodstawowe kwestie i aspekty obowiązkówadministracji wobec sfery telekomunikacji, mediówelektronicznych i technologii informacyjnych.Książka będzie pomocna w rozwiązywaniu problemówdotyczących informatyzacji administracji, aspektupodpisu elektronicznego, zastosowania nowychtechnologii w administracji oraz w wielu innychdziedzinach związanych z tematem.
Oparcie pracy na przepisach nie tylko z zakresu uregulowań prawakrajowego, ale także prawa międzynarodowegoi wspólnotowego, czyni z niej nieocenione wsparciew procesie dydaktycznym dla studentów oraz przydatnąbazę wiedzy dla praktyków.
Spis treści
Wykaz skrótów...........................................9
Wprowadzenie.............................................13
Rozdział I Istota obowiązków administracji publicznej.......................................19
1. Współczesne zamknięte definicje administracji publicznej..............19 2. Opisywanie administracji przez jej cechy..............................................21 3. Pojmowanie obowiązku w teorii prawa.................................................23 4. Cywilistyczne ujęcie obowiązku..................................25 5. Obowiązek w nauce prawa administracyjnego...................................26 6. Wielopłaszczyznowość badań obowiązków..........................................30 7. Obowiązki potencjalne i konkretne.....................................................32 8. Obowiązki prawne administracji a zadania publiczne.......................35
Rozdział II Ewolucja pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej...........42
1. Uwagi ogólne..................................................42 2. Technologie informacyjne a społeczeństwo informacyjne...............44 3. Przegląd niektórych pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej...............................................54 4. Podstawowe pojęcia związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną............................................................63 5. Konwergencja i cyfryzacja.....................................................................67
Rozdział III Regulacje prawa wspólnotowego w zakresie komunikacji elektronicznej................................................69
1. Prawne i pozaprawne obowiązki administracji publicznej w unijnym procesie wdrażania i stosowania prawa.........................69 2. Źródła wspólnotowego prawa komunikacyjnego...............................71 3. Rozwój regulacji........................................................................74 4. Międzynarodowe i wspólnotowe źródła regulacji dotyczące radiofonii, telewizji, prasy i Internetu....................................................80
Rozdział IV Obowiązki administracji w sferze telekomunikacji...........84
1. Obowiązki ministra właściwego do spraw łączności........................84 2. Obowiązki organu regulacyjnego.....................................87 3. Teoria i praktyka działalności regulacyjnej............................................98 4. Strategie Regulacyjne na rynku telekomunikacyjnym................... 102
Rozdział V Obowiązki administracji w sferze mediów elektronicznych................106
1. Obowiązki w zakresie radiofonii i telewizji w świetle obowiązujących przepisów.................................................................106 2. Obowiązki w zakresie prasy........................................ 114 3. Obowiązki w stosunku do innych mediów...................................... 116
Rozdział VI Obowiązki administracji w sferze technologii informacyjnych i ich zastosowania.................................125
1. Unormowania dotyczące sposobów przekazywania informacji za pośrednictwem sieci i usług komunikacji elektronicznej................................................125 1.1. Usługi świadczone drogą elektroniczną w prawie Unii Europejskiej............................................................................................125 1.2. Świadczenie usług drogą elektroniczną w prawie polskim...........127 1.3. Rodzaje usług podejmowanych w sieci..................................130 1.4. Chronione usługi świadczone drogą elektroniczną........................133 2. Podpis elektroniczny - jego unormowanie w prawie wspólnotowym i międzynarodowym oraz w prawie polskim.... 135 2.1. Obowiązki podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.........144 2.2. Obowiązki i skutki prawne użycia podpisu elektronicznego......................................150 3. Unormowania związane z treścią usług świadczonych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej..................................... 157 3.1. Niektóre aspekty rozwoju Internetu, jego zastosowania oraz specyfika regulacji...............................157 3.2. Rezultat wdrażania nowych technologii informacyjnych i ich wpływ na funkcjonowanie administracji..................................161
Rozdział VII Komunikacja elektroniczna jako obowiązek administracji...................167
1. Kierunki działania na rzecz administracji elektronicznej...............167 2. Działalność informatyzacyjna podmiotów publicznych - ogólne założenia.................................................................................... 175 3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy o informatyzacji, wyłączenia ustawowe oraz zasady ustawowe w procesach informatyzacji, realizacji zadań publicznych......................................... 177 4. Reguły interpretacyjne w informatyzacji...................................... 180 5. Plan Informatyzacji Państwa............................................................... 181 6. Projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu..................... 191 7. Systemy teleinformatyczne.................................................................. 196 8. Dokument elektroniczny.................................... 198 9. Warunki efektywnej informatyzacji................................................... 202 10. Organy właściwe w sprawach informatyzacji................................. 212
Rozdział VIII Obowiązki wynikające z wykorzystania komunikacji elektronicznej w administracji publicznej...................................216
1. Niektóre aspekty dostępu do informacji publicznej w administracji elektronicznej...........................................216 2. Rola środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym............................................. 227 3. Obowiązek ochrony danych osobowych w komunikacji elektronicznej.................................................... 235 3.1. Prawo wspólnotowe i prawo polskie w zakresie ochrony danych osobowych......................................235 3.2. Podstawowe pojęcia z zakresu ochrony danych osobowych związane z przetwarzaniem tych danych w systemach informatycznych.........................................237 3.3. Obowiązki w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa i poufności.................................239 3.4. Obowiązki organu do spraw ochrony danych osobowych............258 3.5. Obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych w komunikacji elektronicznej na podstawie odrębnych ustaw........................................................260 4. Obowiązki administracji w zakresie ochrony informacji w zbiorze - ochrona sui generis baz danych...................................... 269 5. Rejestry publiczne oraz wymiana informacji w formie elektronicznej............................................ 276 6. Obowiązki administracji elektronicznej w pozostałych wybranych obszarach prawa publicznego międzynarodowego i krajowego......................................286 6.1. e-Government oraz ICT - obowiązki, zasady i najlepsze praktyki...............................................286 6.2. Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej............289 6.3. Komunikacja elektroniczna w zakresie ubezpieczeń społecznych...............................................291 6.4. Elektroniczne zamówienia publiczne.............................294
Rozdział IX Metody włączania zagadnień komunikacji elektronicznej w administracji do systemu prawa..................................299
1. Ewolucja włoskiego prawa komunikacji elektronicznej.................299 2. Prawo komunikacji elektronicznej w Polsce..................................... 314
Podsumowanie.......................................320
Bibliografia.................................................................329
Wprowadzenie.............................................13
Rozdział I Istota obowiązków administracji publicznej.......................................19
1. Współczesne zamknięte definicje administracji publicznej..............19 2. Opisywanie administracji przez jej cechy..............................................21 3. Pojmowanie obowiązku w teorii prawa.................................................23 4. Cywilistyczne ujęcie obowiązku..................................25 5. Obowiązek w nauce prawa administracyjnego...................................26 6. Wielopłaszczyznowość badań obowiązków..........................................30 7. Obowiązki potencjalne i konkretne.....................................................32 8. Obowiązki prawne administracji a zadania publiczne.......................35
Rozdział II Ewolucja pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej...........42
1. Uwagi ogólne..................................................42 2. Technologie informacyjne a społeczeństwo informacyjne...............44 3. Przegląd niektórych pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej...............................................54 4. Podstawowe pojęcia związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną............................................................63 5. Konwergencja i cyfryzacja.....................................................................67
Rozdział III Regulacje prawa wspólnotowego w zakresie komunikacji elektronicznej................................................69
1. Prawne i pozaprawne obowiązki administracji publicznej w unijnym procesie wdrażania i stosowania prawa.........................69 2. Źródła wspólnotowego prawa komunikacyjnego...............................71 3. Rozwój regulacji........................................................................74 4. Międzynarodowe i wspólnotowe źródła regulacji dotyczące radiofonii, telewizji, prasy i Internetu....................................................80
Rozdział IV Obowiązki administracji w sferze telekomunikacji...........84
1. Obowiązki ministra właściwego do spraw łączności........................84 2. Obowiązki organu regulacyjnego.....................................87 3. Teoria i praktyka działalności regulacyjnej............................................98 4. Strategie Regulacyjne na rynku telekomunikacyjnym................... 102
Rozdział V Obowiązki administracji w sferze mediów elektronicznych................106
1. Obowiązki w zakresie radiofonii i telewizji w świetle obowiązujących przepisów.................................................................106 2. Obowiązki w zakresie prasy........................................ 114 3. Obowiązki w stosunku do innych mediów...................................... 116
Rozdział VI Obowiązki administracji w sferze technologii informacyjnych i ich zastosowania.................................125
1. Unormowania dotyczące sposobów przekazywania informacji za pośrednictwem sieci i usług komunikacji elektronicznej................................................125 1.1. Usługi świadczone drogą elektroniczną w prawie Unii Europejskiej............................................................................................125 1.2. Świadczenie usług drogą elektroniczną w prawie polskim...........127 1.3. Rodzaje usług podejmowanych w sieci..................................130 1.4. Chronione usługi świadczone drogą elektroniczną........................133 2. Podpis elektroniczny - jego unormowanie w prawie wspólnotowym i międzynarodowym oraz w prawie polskim.... 135 2.1. Obowiązki podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.........144 2.2. Obowiązki i skutki prawne użycia podpisu elektronicznego......................................150 3. Unormowania związane z treścią usług świadczonych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej..................................... 157 3.1. Niektóre aspekty rozwoju Internetu, jego zastosowania oraz specyfika regulacji...............................157 3.2. Rezultat wdrażania nowych technologii informacyjnych i ich wpływ na funkcjonowanie administracji..................................161
Rozdział VII Komunikacja elektroniczna jako obowiązek administracji...................167
1. Kierunki działania na rzecz administracji elektronicznej...............167 2. Działalność informatyzacyjna podmiotów publicznych - ogólne założenia.................................................................................... 175 3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy o informatyzacji, wyłączenia ustawowe oraz zasady ustawowe w procesach informatyzacji, realizacji zadań publicznych......................................... 177 4. Reguły interpretacyjne w informatyzacji...................................... 180 5. Plan Informatyzacji Państwa............................................................... 181 6. Projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu..................... 191 7. Systemy teleinformatyczne.................................................................. 196 8. Dokument elektroniczny.................................... 198 9. Warunki efektywnej informatyzacji................................................... 202 10. Organy właściwe w sprawach informatyzacji................................. 212
Rozdział VIII Obowiązki wynikające z wykorzystania komunikacji elektronicznej w administracji publicznej...................................216
1. Niektóre aspekty dostępu do informacji publicznej w administracji elektronicznej...........................................216 2. Rola środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym............................................. 227 3. Obowiązek ochrony danych osobowych w komunikacji elektronicznej.................................................... 235 3.1. Prawo wspólnotowe i prawo polskie w zakresie ochrony danych osobowych......................................235 3.2. Podstawowe pojęcia z zakresu ochrony danych osobowych związane z przetwarzaniem tych danych w systemach informatycznych.........................................237 3.3. Obowiązki w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa i poufności.................................239 3.4. Obowiązki organu do spraw ochrony danych osobowych............258 3.5. Obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych w komunikacji elektronicznej na podstawie odrębnych ustaw........................................................260 4. Obowiązki administracji w zakresie ochrony informacji w zbiorze - ochrona sui generis baz danych...................................... 269 5. Rejestry publiczne oraz wymiana informacji w formie elektronicznej............................................ 276 6. Obowiązki administracji elektronicznej w pozostałych wybranych obszarach prawa publicznego międzynarodowego i krajowego......................................286 6.1. e-Government oraz ICT - obowiązki, zasady i najlepsze praktyki...............................................286 6.2. Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej............289 6.3. Komunikacja elektroniczna w zakresie ubezpieczeń społecznych...............................................291 6.4. Elektroniczne zamówienia publiczne.............................294
Rozdział IX Metody włączania zagadnień komunikacji elektronicznej w administracji do systemu prawa..................................299
1. Ewolucja włoskiego prawa komunikacji elektronicznej.................299 2. Prawo komunikacji elektronicznej w Polsce..................................... 314
Podsumowanie.......................................320
Bibliografia.................................................................329
Kategoria: | Cywilne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-264-1911-9 |
Rozmiar pliku: | 3,0 MB |