Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Odkrywając wolność 2. W obronie rozumu - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
26 października 2022
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
36,90

Odkrywając wolność 2. W obronie rozumu - ebook

Odkrywając wolność 2. W obronie rozumu to książka, która podobnie jak pierwsza część stanowi zbiór artykułów liberalnych myślicieli społecznych, poruszających fundamentalne kwestie indywidualnej wolności i jej wpływu na rozwój społeczeństw. Teksty poruszają szerokie spektrum tematów: Jakiego rodzaju ustroje w największym stopniu gwarantują wolność mieszkańcom? Jaki jest związek między wolnością gospodarczą i demokracją? Jak wolnorynkowy kapitalizm przyczynia się do rozwoju gospodarczego? Dlaczego mimo empirycznych dowodów na efektywność kapitalistycznego ustroju gospodarczego wciąż odżywa jego krytyka?

Wyboru tekstów dokonał prof. Leszek Balcerowicz. On też napisał wstęp do książki.

Kategoria: Politologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-66219-70-0
Rozmiar pliku: 1,5 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Literatura

Acton John_, Let­ter to Bishop Man­dell Cre­igh­ton,_ 1887_._

Aron Ray­mond-Claude-Fer­di­nand, _Ale­xis de Tocqu­eville i Karol Marks_, „Prze­gląd Poli­tyczny”, nr 77, 2006.

Bal­ce­ro­wicz Leszek, _Socja­lizm, kapi­ta­lizm, trans­for­ma­cja. Szkice z prze­łomu epok,_ PWN, War­szawa 1997.

Bie­żuń­ska-Mało­wist Iza, Mało­wist Marian, _Nie­wol­nic­two_, Czy­tel­nik, War­szawa 1987.

Brun­ner Karl, _The Per­cep­tion of Man and the Con­cep­tion of Society: the Appro­aches to Under­stan­ding Society,_ „Eco­no­mic Enqu­iry”, 1987, July_._

Cha­fuen Ale­jan­dro Anto­nio_, Chrze­ści­ja­nie za wol­no­ścią. Eko­no­mia póź­no­scho­la­styczna_, Arcana, Kra­ków 2002.

Chauf­four Jean-Pierre, _The Power of Fre­edom Uni­ting Deve­lop­ment and Human Rights_, Cato Insti­tute, Washing­ton 2009_._

Col­lard David A., _Altru­ism and Eco­nomy_, Mar­tin Robert­son, Oxford 1978.

Cooter Robert, _Pri­ces and Sanc­tions_, w: _Selec­ted Works of Robert Cooter,_ Uni­ver­sity of Cali­for­nia, Ber­ke­ley 1984.

Cza­chór­ski Witold, Brzo­zow­ski Adam, Safjan Marek, Skow­roń­ska-Bocian Elż­bieta, _Zobo­wią­za­nia. Zarys wykładu_, Lexi­sNe­xis, War­szawa 2003.

Hart­man Jan, _Powsta­nie i kres idei wła­sno­ści,_ w: _Trans­for­ma­cja po latach. Wybór tek­stów dedy­ko­wa­nych Pro­fe­so­rowi Janowi Winiec­kiemu z oka­zji 70. rocz­nicy uro­dzin,_ red. Elż­bieta Ada­mo­wicz, C.H. Beck, War­szawa 2011.

Hayek Frie­drich August, _Kon­sty­tu­cja wol­no­ści_, PWN, War­szawa 2011.

John­son Paul, _Inte­lek­tu­ali­ści_, Zysk i S-ka, Poznań 1998.

Koła­kow­ski Leszek, _Główne nurty mark­si­zmu_, Insty­tut Lite­racki, Paryż 1976.

Kozie­lecki Józef, _Dobro­byt i cha­rak­ter_, „Życie Gospo­dar­cze” nr 51/52, 1985.

Loma­sky Loren E., _Per­sons, Rights and the Moral Com­mu­nity_, Oxford Uni­ver­sity Press, New York, Oxford 1987.

Mchan­gama Jacob, Rho­des Aaron J., _The Pro­blem with Euro­pean „Human Rights”_, „The Wall Street Jour­nal”, 2012, April 25.

Mic­kie­wicz Adam_, O dąże­niu ludów ku nowemu sys­te­ma­towi podat­ko­wa­nia, tudzież o eko­no­mi­stach, kame­ra­li­stach, sta­ty­sty­kach, admi­ni­stra­to­rach_, w: _Dzieła, wyd. jubi­le­uszowe_, t. 6, 1955.

Mill John Stu­art, _Uty­li­ta­ryzm. O wol­no­ści,_ PWN, War­szawa 2006.

Mon­te­skiusz, _O duchu praw_, Zie­lona Sowa, Kra­ków 2003.

North Douglass C., _Struc­ture and Change in Eco­no­mic History_, New York, Nor­ton 1981.

Nozick Robert, _Anar­chia, pań­stwo, uto­pia,_ Ale­theia, War­szawa 1999.

_Odkry­wa­jąc wol­ność. Prze­ciw znie­wo­le­niu umy­słów_, wyboru tek­stów doko­nał i wstę­pem opa­trzył Leszek Bal­ce­ro­wicz, Zysk i S-ka, Poznań 2012.

Pilon Roger, _Orde­ring Rights Con­si­sten­tly Or What We Do and Do Not Have Rights To,_ „Geo­r­gia Law Review”, 13, 1979.

Rawls John, _Teo­ria spra­wie­dli­wo­ści_, PWN, War­szawa 2010.

Rus­sell Ber­trand, _Wła­dza i jed­nostka_, Książka i Wie­dza, War­szawa 1997.

Sen Amar­tya, _Deve­lop­ment as Fre­edom_, Oxford Uni­ver­sity Press, Oxford 1999.

Smith Adam, _Teo­ria uczuć moral­nych_, PWN, War­szawa 1989.

Smith Ver­non L._, Ratio­na­lity in Eco­no­mics: Con­struc­ti­vist and Eco­lo­gi­cal Forms,_ Cam­bridge Uni­ver­sity Press, Cam­bridge 2008.

Ste­in­feld Robert J._, The Inven­tion of Free Labor. The Employ­ment Rela­tion in English and Ame­ri­can Law and Cul­ture, 1350–1870,_ The Uni­ver­sity of North Caro­lina Press, Cha­pel Hill 1991.

The Eco­no­mist, _The jet set and the rest_, „The Eco­no­mist”, 444(9308), 2022, August 13.

Tin­der Glen, _Myśle­nie poli­tyczne. Odwieczne pyta­nia,_ PWN, War­szawa 1995.

West Edwin G., _The Rise of the State in Edu­ca­tion_. „Policy: A Jour­nal of Public Policy and Ideas”, Cen­tre for Inde­pen­dent Stu­dies, 1991, Autumn/Win­ter.

Wick­sell Knut, _A New Prin­ci­ple of Just Taxa­tion_, w: _Public Cho­ice and Con­sti­tu­tio­nal Eco­no­mics_, eds. James D. Gwart­ney, Richard E. Wagner, JAI Press, Gre­en­wich, CT 1998.UKŁAD

Czę­ści I i II zawie­rają tek­sty, które odno­szą się w zde­cy­do­wa­nej więk­szo­ści do czyn­ni­ków insty­tu­cjo­nal­nych oraz ich roz­ma­itych kom­plek­sów, czyli ustro­jów. Część I doty­czy sze­ro­kich kwe­stii kon­sty­tu­cyj­nych, część II sku­pia się głów­nie na rela­cjach mię­dzy pań­stwem a ryn­kiem i gospo­darką. Nato­miast część III składa się z tek­stów, które odno­szą się do poglą­dów zawar­tych w innych tek­stach, zwłasz­cza poglą­dów anty­li­be­ral­nych.

CZĘŚĆ I
JAKI USTRÓJ?

LESZEK BAL­CE­RO­WICZ, _USTROJE A SFERY ŻYCIA_

Roz­ma­ite kraje mają różne ustroje, które róż­nią się mię­dzy sobą pod wzglę­dem zakresu wła­dzy pań­stwa nad jed­nostką oraz – co się z tym wiąże – pozio­mem pra­wo­rząd­no­ści, budową pań­stwa i typem sys­temu gospo­dar­czego (socja­lizm – kapi­ta­lizm). Róż­nią się one także spo­so­bem wymiany ludzi na wszyst­kich szczy­tach wła­dzy pań­stwo­wej. Z jed­nej strony mamy tu demo­kra­cję, a więc mecha­nizm suk­ce­sji poli­tycz­nej pole­ga­jący na regu­lar­nych i uczci­wych wybo­rach, czyli kon­ku­ren­cji poli­tycz­nej, z dru­giej – dzie­dzi­cze­nie i inne mecha­nizmy.

Życie poszcze­gól­nych osób zależy nie tylko od ich indy­wi­du­al­nych wysił­ków, ale – i to w ogrom­nym stop­niu – od ustroju, jaki panuje w ich kraju.

GARY S. BEC­KER I RICHARD A. POSNER, _WOL­NOŚĆ EKO­NO­MICZNA I POLI­TYCZNA_

Bec­ker twier­dzi, że roz­sze­rza­nie wol­no­ści eko­no­micz­nej (libe­ra­li­za­cja gospo­darki) sprzyja libe­ra­li­za­cji poli­tycz­nej, czyli przej­ściu od wła­dzy nie­wy­bie­ral­nej do wybie­ral­nej. Jako przy­kłady podaje Koreę Połu­dniową, Taj­wan i Chile, a powo­łu­jąc się na sze­ro­kie bada­nia porów­naw­cze, wyja­śnia tę ten­den­cję tym, że u ludzi popra­wia­ją­cych – dzięki libe­ra­li­za­cji gospo­dar­czej – swój stan­dard życia nara­sta pra­gnie­nie swo­bód poli­tycz­nych.

Zda­niem Bec­kera, zależ­ność mię­dzy demo­kra­cją a zakre­sem wol­no­ści gospo­dar­czej jest dużo słab­sza. Powo­łuje się tu on na przy­kład Indii i Mek­syku, które od wielu lat mają demo­kra­cję, ale jed­no­cze­śnie – przy­naj­mniej do lat 1920 – sze­roki gospo­dar­czy inter­wen­cjo­nizm pań­stwa.

Posner zga­dza się z tymi tezami Bec­kera. Dodaje on, że dyk­ta­to­rzy zain­te­re­so­wani utrzy­ma­niem wła­dzy wolą, by kraj żył w nędzy i dopiero gdy ich wła­dza się zała­muje, pró­bują libe­ra­li­za­cji gospo­dar­czej.

LESZEK KOŁA­KOW­SKI, _PO CO NAM PRAWA CZŁO­WIEKA_

We wni­kli­wym i bły­sko­tli­wym eseju autor dema­skuje nad­uży­wa­nie ter­minu „prawa czło­wieka” – np. ONZ-owskiej Dekla­ra­cji praw czło­wieka z 1948 roku. Liczy ona trzy­dzie­ści arty­ku­łów w porów­na­niu z trzema wymie­nio­nymi w ame­ry­kań­skiej Dekla­ra­cji nie­pod­le­gło­ści. Naj­waż­niej­szy zarzut Koła­kow­skiego pod adre­sem tej ONZ-owskiej dekla­ra­cji to fakt, że jest ona spi­sem poboż­nych życzeń, a nie pre­cy­zyj­nych norm, które mia­łyby jaki­kol­wiek pozy­tywny, prak­tyczny sens. Autor pod­kre­śla, że „w odróż­nie­niu od języka obo­wiąz­ków, język praw ludz­kich jest nie­ja­sny i rzadko jeste­śmy pewni, jak daleko roz­ciąga się waż­ność danego prawa”.

MARK PEN­NING­TON, _REALI­STYCZNY IDE­ALIZM A PRO­JEKT EKO­NO­MII POLI­TYCZ­NEJ_

Pen­ning­ton używa nieco pre­ten­sjo­nal­nego języka – „reali­styczny ide­alizm, pro­jekt eko­no­mii poli­tycz­nej” w swo­jej ana­li­zie sta­rego i cią­gle aktu­al­nego pro­blemu: jakie sys­temy insty­tu­cjo­nalne – przy reali­stycznych zało­że­niach co do poznaw­czych i moty­wa­cyj­nych dys­po­zy­cji ludzi – będą w naj­więk­szym stop­niu speł­niać kry­te­ria moralne, a jed­no­cze­śnie dawać naj­lep­sze wyniki prak­tyczne, w tym zwłasz­cza poprawę eko­no­micz­nych warun­ków życia ludzi. Autor dowo­dzi, że takim sys­te­mem jest ustrój kla­sycz­nego libe­ra­li­zmu, czyli sze­ro­kiej indy­wi­du­al­nej wol­no­ści – dzięki rygo­ry­stycz­nemu ogra­ni­cze­niu wła­dzy pań­stwa. Jest on zara­zem naj­bar­dziej moralny, bo mini­ma­li­zuje zakres sto­so­wa­nia przy­musu.

JAMES M. BUCHA­NAN, _TEO­RIA WYBORU PUBLICZ­NEGO. ANTY­RO­MAN­TYCZNA WIZJA POLI­TYKI_

Kla­syczni libe­ra­ło­wie XVIII i XIX wieku kładą ogromny nacisk na indy­wi­du­alne wol­no­ści i dla­tego pod­kre­ślali zna­cze­nie ogra­ni­cze­nia wła­dzy pań­stwa: pań­stwo mini­malne, tzn. takie, któ­rego głów­nym zada­niem miała być obrona indy­wi­du­alnej wol­no­ści przed jej naru­sze­niami przez osoby i grupy pry­watne. W dru­giej poło­wie XIX wieku zaczęła nara­stać anty­li­be­ralna orien­ta­cja, któ­rej skraj­nym przy­pad­kiem był mark­sizm. Zapa­no­wał on, jak wia­domo, w Rosji, a potem na dro­dze pod­boju w innych kra­jach, w tym w Pol­sce. Ale rów­nież na Zacho­dzie, który uchro­nił się przed socja­li­styczną dyk­ta­turą, nastą­piła eks­pan­sja eta­ty­zmu, zwłasz­cza w gospo­darce.

Na tym tle należy roz­pa­try­wać doro­bek Jamesa M. Bucha­nana (i jego part­nera Gor­dona Tul­locka) – twórcy tzw. teo­rii wyboru publicz­nego (_public cho­ice_), ana­li­zu­ją­cej podej­mo­wa­nie decy­zji w demo­kra­tycz­nej poli­tyce. Ich główny wkład to roz­róż­nie­nie prawa kon­sty­tu­cyj­nego od zwy­czaj­nej poli­tyki, a zasad­ni­czy pro­blem, któ­rym się zaj­mują, to jaki powi­nien być kształt kon­sty­tu­cyj­nych ogra­ni­czeń nakła­da­nych na poli­ty­ków, by w swej codzien­nej poli­tyce podej­mo­wali korzystne dla spo­łe­czeń­stwa decy­zje.

Bucha­nan pod­kre­śla, że „public cho­ice” zaj­muje się for­malną ana­lizą zagad­nień, które zaprzą­tały ojców zało­ży­cieli Sta­nów Zjed­no­czo­nych na czele z Jame­sem Madi­so­nem. Pisze: „Dwa stu­le­cia inte­lek­tu­al­nego sza­leń­stwa spo­wo­do­wały, że utra­ci­li­śmy fun­da­men­talną mądrość XVIII wieku. (…) Teo­ria wyboru publicz­nego nie robi nic innego, jak tylko ponow­nie odkrywa tę mądrość i jej impli­ka­cje dla eko­no­micz­nej ana­lizy współ­cze­snej poli­tyki”.

PAUL H. RUBIN, _PATO­LO­GICZNY ALTRU­IZM I PATO­LO­GICZNE REGU­LA­CJE_

Przez pato­lo­giczny altru­izm autor rozu­mie – w ślad za psy­cho­lo­gami i bio­lo­gami – popie­ra­nie dzia­łań korzyst­nych (lub przed­sta­wia­nych jako korzystne) dla jed­nych ludzi, ale krzyw­dzą­cych innych. Paul H. Rubin wyko­rzy­stuje tę kon­cep­cję w ana­li­zie sta­rego, ale cią­gle aktu­al­nego pro­blemu grup naci­sku w poli­tyce. Odnosi ją do rol­nic­twa, ochrony kon­su­men­tów, eko­lo­gii, związ­ków zawo­do­wych. Przed­sta­wia też przy­kłady nie­ocze­ki­wa­nych soju­szy w upra­wia­niu pato­lo­gicz­nego altru­izmu, np. prze­myt­ni­ków alko­holu z pasto­rami wal­czą­cymi w USA o zakaz spo­ży­wa­nia alko­holu w nie­dzielę.

RICHARD A. _EPSTEIN, SCEP­TY­CYZM I WOL­NOŚĆ. INTE­LEK­TU­ALNE POD­STAWY AME­RY­KAŃ­SKIEGO PORZĄDKU_

Wybitny współ­cze­sny ame­ry­kań­ski filo­zof ana­li­tyczny i praw­nik oma­wia klu­czowe zagad­nie­nia kon­sty­tu­cjo­na­li­zmu w Sta­nach Zjed­no­czo­nych. Mają one zna­cze­nie uni­wer­salne, gdyż kon­sty­tu­cja tego kraju wyróż­nia się od innych, zarówno tre­ścią (silna ochrona wol­no­ści poprzez prze­my­ślany podział władz pań­stwa), jak i trwa­ło­ścią.

Autor w inte­re­su­jący spo­sób wyko­rzy­stuje nowo­cze­sne roz­róż­nie­nie gier o sumie dodat­niej i gier o sumie zero­wej dla omó­wie­nia dobrych i złych ustro­jów. Pod­kre­śla on, że sze­roki zakres indy­wi­du­al­nej wol­no­ści wymaga sil­nego praw­nego ogra­ni­cze­nia poczu­cia krzywdy i odpo­wied­niego ogra­ni­cze­nia zakresu wła­dzy poli­cyj­nej pań­stwa. Swoje ogólne, ale zara­zem pre­cy­zyjne usta­le­nia Epstein odnosi do kilku waż­nych dzie­dzin: gospo­darki, moral­no­ści, akcji afir­ma­tyw­nej i wol­no­ści słowa.

LUDWIG VON MISES, _WOL­NOŚĆ I WŁA­SNOŚĆ_

Mises jest jed­nym z nie­licz­nych eko­no­mi­stów Zachodu, któ­rzy oparli się zarówno popy­to­wemu inter­wen­cjo­ni­zmowi, zwią­za­nemu z Key­ne­sem, jak i poda­żo­wemu, pole­ga­ją­cemu na rosną­cej pań­stwo­wej regu­la­cji gospo­darki. Wyniki obu tych inter­wen­cjo­ni­zmów potwier­dziły słusz­ność jego obrony kla­sycz­nego libe­ra­li­zmu.

W publi­ko­wa­nym eseju Mises opi­suje istotę i skutki wol­no­ryn­ko­wego kapi­ta­li­zmu, upra­wia­nego w XIX wieku w Sta­nach Zjed­no­czo­nych oraz Wiel­kiej Bry­ta­nii i w nie­licz­nych innych kra­jach Europy Zachod­niej. Wolna gospo­darka i zwią­zana z nią kon­ku­ren­cja dały przy­spie­szony roz­wój gospo­darki, tzn. rosnący stru­mień towa­rów dla maso­wych kon­su­men­tów, któ­rzy stali się suwe­re­nem w gospo­darce.

Mises odnosi się ze zja­dliwą iro­nią do socja­li­stów, w tym Lenina, któ­rego ide­ałem – nie­stety zre­ali­zo­wa­nym – był sys­tem, w któ­rym całe spo­łe­czeń­stwo staje się „jed­nym urzę­dem i fabryką”.

Zna­jąc histo­rię, możemy doce­niać siłę umy­słu i cha­rak­teru Ludwiga von Misesa.

CZĘŚĆ II
PAŃ­STWO A GOSPO­DARKA

VER­NON SMITH, _WZROST STAN­DARDU ŻYCIA DZIĘKI GLO­BA­LI­ZA­CJI_

Autor, jeden z głów­nych twór­ców tzw. eko­no­mii eks­pe­ry­men­tal­nej i lau­reat Nagrody Nobla z eko­no­mii w 2002 roku, oma­wia mecha­nizm wol­nego rynku i wyja­śnia przy­czyny jego suk­cesu, odwo­łu­jąc się mię­dzy innymi do przy­kła­dów kra­jów, które zli­be­ra­li­zo­wały swoją gospo­darkę, ale także do ogól­nych pra­wi­dło­wo­ści.

Smith pod­kre­śla, że im więk­szy jest zakres wol­nego rynku, tym więk­sze korzy­ści dla jego uczest­ni­ków. Stąd wiel­kie zna­cze­nie glo­ba­li­za­cji.

CHEL­SEA FOL­LETT, _JAK RYNKI I INNO­WA­CJE ZMIE­NIAJĄ ŻYCIE KOBIET NA LEP­SZE_

Rów­no­upraw­nie­nie kobiet jest cza­sami koja­rzone z sowiec­kim socja­li­zmem – z obra­zem kobiet – trak­to­rzy­stek. Fol­lett poka­zuje, że to wol­no­ryn­kowy kapi­ta­lizm, umoż­li­wia­jąc sys­te­ma­tyczny roz­wój gospo­darki, przy­niósł więk­sze korzy­ści kobie­tom niż męż­czy­znom, dając im więk­szy awans eko­no­miczny i spo­łeczny. Mecha­ni­za­cja prac domo­wych zasad­ni­czo zre­du­ko­wała cię­żar obo­wiąz­ków, który tra­dy­cyj­nie spa­dał na kobiety.

Oswo­bo­dzone dzięki temu, mogły się one skie­ro­wać na rynek pracy, uzy­sku­jąc wła­sne dochody, umac­nia­jące ich nie­za­leż­ność i siłę prze­tar­gową. Chel­sea Fol­let opiera te tezy na bar­dzo inte­re­su­ją­cej i prze­ko­nu­ją­cej ana­li­zie empi­rycz­nej.

Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książkiZapraszamy do zakupu pełnej wersji książki

1. Na mar­gi­ne­sie zazna­czę, że ter­min „nie­wola” czy „nie­wol­nic­two” też ozna­cza zbiór alter­na­tyw­nych sytu­acji (zob. Bie­żuń­ska-Mało­wist, Mało­wist 1987). Mie­ści się tu nie­wola trwała i nie­wola cza­sowa (wię­zie­nie).

2. Oczy­wi­ście nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że mówi Mark­sem. Jawne czy pod­świa­dome wpływy mark­si­zmu, jeżeli cho­dzi o inter­pre­ta­cję kapi­ta­li­stycz­nej rze­czy­wi­sto­ści, są jed­nak na­dal silne, szcze­gól­nie wśród wielu inte­lek­tu­ali­stów huma­ni­stów.

3. Ale za to czyny z tej mini­mal­nej listy powinny pod­le­gać sku­tecz­nemu odstra­sza­niu, co wymaga wyso­kiej wykry­wal­no­ści i odpo­wied­niego reper­tu­aru kar. Tymi zagad­nie­niami zaj­muje się kry­mi­na­li­styka oraz eko­no­miczna ana­liza prawa (law and eco­no­mics).

4. Dobrze cha­rak­te­ry­zuje tę sytu­ację pol­ski filo­zof Jan Hart­man (2011, s. 45): „Jedyną prawdą, która docho­dzi do głosu w tym spo­rze o podatki i redy­stry­bu­cję – jest to, że nie da się ści­śle wyzna­czyć takiego progu” (tzn. opti­mum redy­stry­bu­cji).

5. Z tym poglą­dem nie zga­dzają się skrajni liber­ta­ria­nie i anar­chi­ści, któ­rzy uwa­żają, że nawet pań­stwo mini­malne nie jest konieczne i da się je dobrze zastą­pić przez roz­wią­za­nia niepań­stwowe w zakre­sie prze­ciw­dzia­ła­nia ele­men­tar­nej prze­stęp­czo­ści oraz wymiaru spra­wie­dli­wo­ści. Ten myślowy kie­ru­nek nie ma więk­szego prak­tycz­nego zna­cze­nia, ale sta­nowi bar­dzo inte­re­su­jący i wyma­ga­jący inte­lek­tu­al­nie punkt odnie­sie­nia przy ana­li­zie pań­stwa.

6. Adam Mic­kie­wicz pro­ro­ko­wał, że w nie­pod­le­głej Pol­sce wszy­scy będą pła­cić podatki dobro­wol­nie.

7. W Powszech­nej dekla­ra­cji praw czło­wieka ONZ wła­sność pry­watna jest na mar­gi­ne­sie, zepchnięta tam przez impo­nu­jącą listę praw pozy­tyw­nych, zwłasz­cza socjal­nych (Chauf­four 2009, s. 95). Euro­pej­ski Try­bu­nał Praw Czło­wieka w Stras­burgu uznał prawo do świad­czeń socjal­nych jako ele­ment prawa wła­sno­ści (!), na co sędzia Try­bu­nału Kon­sty­tu­cyj­nego w Bel­gii, Marc Bos­suyt, zare­ago­wał taką oto opi­nią: „Jeśli świad­cze­nie socjalne stało się przed­mio­tem wła­sno­ści, to sędzio­wie w Stras­burgu zdo­łali stwo­rzyć wła­ści­ciela z kogoś, kto niczym nie włada. Nawet Marks nie doko­nał takiej sztuki” (Mchan­gama, Rho­des 2012). Te przy­kłady poka­zują prak­tyczny wpływ gło­śnych inte­lek­tu­ali­stów – orę­dow­ni­ków praw pozy­tyw­nych.

8. Robert Owen pisał w 1836 roku: „W tym samym świe­cie emo­cje ludz­kiej natury będą kształ­to­wane od dzie­ciń­stwa i wykażą ducha życz­li­wo­ści, zaufa­nia i miło­ści prze­ni­ka­ją­cego całą ludz­kość” (cytat za: Col­lard 1978, s. 81).

9. Wybitny pol­ski psy­cho­log, Józef Kozie­lecki (1985, s. 8), pisze: „Porów­na­nie cha­rak­te­rów ludz­kich opi­sa­nych przez Teo­fra­sta z róż­no­rod­no­ścią współ­cze­snych cha­rak­te­rów wyka­zuje, że ta struk­tura psy­chiczna nie­wiele się zmie­niła w ostat­nich tysiąc­le­ciach. Czło­wiek stwo­rzył nową cywi­li­za­cję i roz­wi­nął kul­turę, a jego główne zalety i wady inter­per­so­nalne – szcze­gól­nie wady – pozo­stały podobne”.

10. Wybitną rolę w ugrun­to­wa­niu tej prak­tyki ode­grał czwarty i wie­lo­letni pre­zes Sądu Naj­wyż­szego, John Mar­shall (spra­wo­wał tę funk­cję w latach 1801–1835). Trzeba dodać, że poja­wie­nie się sądów kon­sty­tu­cyj­nych wywo­łało kolejne pro­blemy, a mia­no­wi­cie pyta­nia: czym kie­rują się sędzio­wie, w jakiej mie­rze two­rzą prawo, ule­ga­jąc swoim ide­olo­gicz­nym pre­fe­ren­cjom, i jaki ma być mecha­nizm ich odpo­wie­dzial­no­ści za decy­zje (acco­un­ta­bi­lity)? W tej ostat­niej kwe­stii jest tylko jedna dobra odpo­wiedź: pre­sja i dez­apro­bata kom­pe­tent­nej czę­ści opi­nii publicz­nej.

11. Przy­pi­su­jąc ludziom taką ten­den­cję, Hob­bes nie dostrze­gał jej u suwe­rena. Musiał więc on przez to zakła­dać, że suwe­ren jest łagod­nym despotą. Mamy tu przy­kład mil­czą­cego zało­że­nia o ist­nie­niu dwóch gatun­ków czło­wieka: pry­wat­nego i pań­stwo­wego, widocz­nego rów­nież w innym wyda­niu u eko­no­mi­stów eta­ty­stów.

12. Ustroje z wła­sno­ścią pry­watną róż­nią się pod wzglę­dem jej nie­za­leż­no­ści od wła­dzy poli­tycz­nej, co – jak już wspo­mnia­łem – ma wielki wpływ na ich wyniki.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: