Odkrywając wolność 2. W obronie rozumu - ebook
Odkrywając wolność 2. W obronie rozumu - ebook
Odkrywając wolność 2. W obronie rozumu to książka, która podobnie jak pierwsza część stanowi zbiór artykułów liberalnych myślicieli społecznych, poruszających fundamentalne kwestie indywidualnej wolności i jej wpływu na rozwój społeczeństw. Teksty poruszają szerokie spektrum tematów: Jakiego rodzaju ustroje w największym stopniu gwarantują wolność mieszkańcom? Jaki jest związek między wolnością gospodarczą i demokracją? Jak wolnorynkowy kapitalizm przyczynia się do rozwoju gospodarczego? Dlaczego mimo empirycznych dowodów na efektywność kapitalistycznego ustroju gospodarczego wciąż odżywa jego krytyka?
Wyboru tekstów dokonał prof. Leszek Balcerowicz. On też napisał wstęp do książki.
Kategoria: | Politologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-66219-70-0 |
Rozmiar pliku: | 1,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Acton John_, Letter to Bishop Mandell Creighton,_ 1887_._
Aron Raymond-Claude-Ferdinand, _Alexis de Tocqueville i Karol Marks_, „Przegląd Polityczny”, nr 77, 2006.
Balcerowicz Leszek, _Socjalizm, kapitalizm, transformacja. Szkice z przełomu epok,_ PWN, Warszawa 1997.
Bieżuńska-Małowist Iza, Małowist Marian, _Niewolnictwo_, Czytelnik, Warszawa 1987.
Brunner Karl, _The Perception of Man and the Conception of Society: the Approaches to Understanding Society,_ „Economic Enquiry”, 1987, July_._
Chafuen Alejandro Antonio_, Chrześcijanie za wolnością. Ekonomia późnoscholastyczna_, Arcana, Kraków 2002.
Chauffour Jean-Pierre, _The Power of Freedom Uniting Development and Human Rights_, Cato Institute, Washington 2009_._
Collard David A., _Altruism and Economy_, Martin Robertson, Oxford 1978.
Cooter Robert, _Prices and Sanctions_, w: _Selected Works of Robert Cooter,_ University of California, Berkeley 1984.
Czachórski Witold, Brzozowski Adam, Safjan Marek, Skowrońska-Bocian Elżbieta, _Zobowiązania. Zarys wykładu_, LexisNexis, Warszawa 2003.
Hartman Jan, _Powstanie i kres idei własności,_ w: _Transformacja po latach. Wybór tekstów dedykowanych Profesorowi Janowi Winieckiemu z okazji 70. rocznicy urodzin,_ red. Elżbieta Adamowicz, C.H. Beck, Warszawa 2011.
Hayek Friedrich August, _Konstytucja wolności_, PWN, Warszawa 2011.
Johnson Paul, _Intelektualiści_, Zysk i S-ka, Poznań 1998.
Kołakowski Leszek, _Główne nurty marksizmu_, Instytut Literacki, Paryż 1976.
Kozielecki Józef, _Dobrobyt i charakter_, „Życie Gospodarcze” nr 51/52, 1985.
Lomasky Loren E., _Persons, Rights and the Moral Community_, Oxford University Press, New York, Oxford 1987.
Mchangama Jacob, Rhodes Aaron J., _The Problem with European „Human Rights”_, „The Wall Street Journal”, 2012, April 25.
Mickiewicz Adam_, O dążeniu ludów ku nowemu systematowi podatkowania, tudzież o ekonomistach, kameralistach, statystykach, administratorach_, w: _Dzieła, wyd. jubileuszowe_, t. 6, 1955.
Mill John Stuart, _Utylitaryzm. O wolności,_ PWN, Warszawa 2006.
Monteskiusz, _O duchu praw_, Zielona Sowa, Kraków 2003.
North Douglass C., _Structure and Change in Economic History_, New York, Norton 1981.
Nozick Robert, _Anarchia, państwo, utopia,_ Aletheia, Warszawa 1999.
_Odkrywając wolność. Przeciw zniewoleniu umysłów_, wyboru tekstów dokonał i wstępem opatrzył Leszek Balcerowicz, Zysk i S-ka, Poznań 2012.
Pilon Roger, _Ordering Rights Consistently Or What We Do and Do Not Have Rights To,_ „Georgia Law Review”, 13, 1979.
Rawls John, _Teoria sprawiedliwości_, PWN, Warszawa 2010.
Russell Bertrand, _Władza i jednostka_, Książka i Wiedza, Warszawa 1997.
Sen Amartya, _Development as Freedom_, Oxford University Press, Oxford 1999.
Smith Adam, _Teoria uczuć moralnych_, PWN, Warszawa 1989.
Smith Vernon L._, Rationality in Economics: Constructivist and Ecological Forms,_ Cambridge University Press, Cambridge 2008.
Steinfeld Robert J._, The Invention of Free Labor. The Employment Relation in English and American Law and Culture, 1350–1870,_ The University of North Carolina Press, Chapel Hill 1991.
The Economist, _The jet set and the rest_, „The Economist”, 444(9308), 2022, August 13.
Tinder Glen, _Myślenie polityczne. Odwieczne pytania,_ PWN, Warszawa 1995.
West Edwin G., _The Rise of the State in Education_. „Policy: A Journal of Public Policy and Ideas”, Centre for Independent Studies, 1991, Autumn/Winter.
Wicksell Knut, _A New Principle of Just Taxation_, w: _Public Choice and Constitutional Economics_, eds. James D. Gwartney, Richard E. Wagner, JAI Press, Greenwich, CT 1998.UKŁAD
Części I i II zawierają teksty, które odnoszą się w zdecydowanej większości do czynników instytucjonalnych oraz ich rozmaitych kompleksów, czyli ustrojów. Część I dotyczy szerokich kwestii konstytucyjnych, część II skupia się głównie na relacjach między państwem a rynkiem i gospodarką. Natomiast część III składa się z tekstów, które odnoszą się do poglądów zawartych w innych tekstach, zwłaszcza poglądów antyliberalnych.
CZĘŚĆ I
JAKI USTRÓJ?
LESZEK BALCEROWICZ, _USTROJE A SFERY ŻYCIA_
Rozmaite kraje mają różne ustroje, które różnią się między sobą pod względem zakresu władzy państwa nad jednostką oraz – co się z tym wiąże – poziomem praworządności, budową państwa i typem systemu gospodarczego (socjalizm – kapitalizm). Różnią się one także sposobem wymiany ludzi na wszystkich szczytach władzy państwowej. Z jednej strony mamy tu demokrację, a więc mechanizm sukcesji politycznej polegający na regularnych i uczciwych wyborach, czyli konkurencji politycznej, z drugiej – dziedziczenie i inne mechanizmy.
Życie poszczególnych osób zależy nie tylko od ich indywidualnych wysiłków, ale – i to w ogromnym stopniu – od ustroju, jaki panuje w ich kraju.
GARY S. BECKER I RICHARD A. POSNER, _WOLNOŚĆ EKONOMICZNA I POLITYCZNA_
Becker twierdzi, że rozszerzanie wolności ekonomicznej (liberalizacja gospodarki) sprzyja liberalizacji politycznej, czyli przejściu od władzy niewybieralnej do wybieralnej. Jako przykłady podaje Koreę Południową, Tajwan i Chile, a powołując się na szerokie badania porównawcze, wyjaśnia tę tendencję tym, że u ludzi poprawiających – dzięki liberalizacji gospodarczej – swój standard życia narasta pragnienie swobód politycznych.
Zdaniem Beckera, zależność między demokracją a zakresem wolności gospodarczej jest dużo słabsza. Powołuje się tu on na przykład Indii i Meksyku, które od wielu lat mają demokrację, ale jednocześnie – przynajmniej do lat 1920 – szeroki gospodarczy interwencjonizm państwa.
Posner zgadza się z tymi tezami Beckera. Dodaje on, że dyktatorzy zainteresowani utrzymaniem władzy wolą, by kraj żył w nędzy i dopiero gdy ich władza się załamuje, próbują liberalizacji gospodarczej.
LESZEK KOŁAKOWSKI, _PO CO NAM PRAWA CZŁOWIEKA_
We wnikliwym i błyskotliwym eseju autor demaskuje nadużywanie terminu „prawa człowieka” – np. ONZ-owskiej Deklaracji praw człowieka z 1948 roku. Liczy ona trzydzieści artykułów w porównaniu z trzema wymienionymi w amerykańskiej Deklaracji niepodległości. Najważniejszy zarzut Kołakowskiego pod adresem tej ONZ-owskiej deklaracji to fakt, że jest ona spisem pobożnych życzeń, a nie precyzyjnych norm, które miałyby jakikolwiek pozytywny, praktyczny sens. Autor podkreśla, że „w odróżnieniu od języka obowiązków, język praw ludzkich jest niejasny i rzadko jesteśmy pewni, jak daleko rozciąga się ważność danego prawa”.
MARK PENNINGTON, _REALISTYCZNY IDEALIZM A PROJEKT EKONOMII POLITYCZNEJ_
Pennington używa nieco pretensjonalnego języka – „realistyczny idealizm, projekt ekonomii politycznej” w swojej analizie starego i ciągle aktualnego problemu: jakie systemy instytucjonalne – przy realistycznych założeniach co do poznawczych i motywacyjnych dyspozycji ludzi – będą w największym stopniu spełniać kryteria moralne, a jednocześnie dawać najlepsze wyniki praktyczne, w tym zwłaszcza poprawę ekonomicznych warunków życia ludzi. Autor dowodzi, że takim systemem jest ustrój klasycznego liberalizmu, czyli szerokiej indywidualnej wolności – dzięki rygorystycznemu ograniczeniu władzy państwa. Jest on zarazem najbardziej moralny, bo minimalizuje zakres stosowania przymusu.
JAMES M. BUCHANAN, _TEORIA WYBORU PUBLICZNEGO. ANTYROMANTYCZNA WIZJA POLITYKI_
Klasyczni liberałowie XVIII i XIX wieku kładą ogromny nacisk na indywidualne wolności i dlatego podkreślali znaczenie ograniczenia władzy państwa: państwo minimalne, tzn. takie, którego głównym zadaniem miała być obrona indywidualnej wolności przed jej naruszeniami przez osoby i grupy prywatne. W drugiej połowie XIX wieku zaczęła narastać antyliberalna orientacja, której skrajnym przypadkiem był marksizm. Zapanował on, jak wiadomo, w Rosji, a potem na drodze podboju w innych krajach, w tym w Polsce. Ale również na Zachodzie, który uchronił się przed socjalistyczną dyktaturą, nastąpiła ekspansja etatyzmu, zwłaszcza w gospodarce.
Na tym tle należy rozpatrywać dorobek Jamesa M. Buchanana (i jego partnera Gordona Tullocka) – twórcy tzw. teorii wyboru publicznego (_public choice_), analizującej podejmowanie decyzji w demokratycznej polityce. Ich główny wkład to rozróżnienie prawa konstytucyjnego od zwyczajnej polityki, a zasadniczy problem, którym się zajmują, to jaki powinien być kształt konstytucyjnych ograniczeń nakładanych na polityków, by w swej codziennej polityce podejmowali korzystne dla społeczeństwa decyzje.
Buchanan podkreśla, że „public choice” zajmuje się formalną analizą zagadnień, które zaprzątały ojców założycieli Stanów Zjednoczonych na czele z Jamesem Madisonem. Pisze: „Dwa stulecia intelektualnego szaleństwa spowodowały, że utraciliśmy fundamentalną mądrość XVIII wieku. (…) Teoria wyboru publicznego nie robi nic innego, jak tylko ponownie odkrywa tę mądrość i jej implikacje dla ekonomicznej analizy współczesnej polityki”.
PAUL H. RUBIN, _PATOLOGICZNY ALTRUIZM I PATOLOGICZNE REGULACJE_
Przez patologiczny altruizm autor rozumie – w ślad za psychologami i biologami – popieranie działań korzystnych (lub przedstawianych jako korzystne) dla jednych ludzi, ale krzywdzących innych. Paul H. Rubin wykorzystuje tę koncepcję w analizie starego, ale ciągle aktualnego problemu grup nacisku w polityce. Odnosi ją do rolnictwa, ochrony konsumentów, ekologii, związków zawodowych. Przedstawia też przykłady nieoczekiwanych sojuszy w uprawianiu patologicznego altruizmu, np. przemytników alkoholu z pastorami walczącymi w USA o zakaz spożywania alkoholu w niedzielę.
RICHARD A. _EPSTEIN, SCEPTYCYZM I WOLNOŚĆ. INTELEKTUALNE PODSTAWY AMERYKAŃSKIEGO PORZĄDKU_
Wybitny współczesny amerykański filozof analityczny i prawnik omawia kluczowe zagadnienia konstytucjonalizmu w Stanach Zjednoczonych. Mają one znaczenie uniwersalne, gdyż konstytucja tego kraju wyróżnia się od innych, zarówno treścią (silna ochrona wolności poprzez przemyślany podział władz państwa), jak i trwałością.
Autor w interesujący sposób wykorzystuje nowoczesne rozróżnienie gier o sumie dodatniej i gier o sumie zerowej dla omówienia dobrych i złych ustrojów. Podkreśla on, że szeroki zakres indywidualnej wolności wymaga silnego prawnego ograniczenia poczucia krzywdy i odpowiedniego ograniczenia zakresu władzy policyjnej państwa. Swoje ogólne, ale zarazem precyzyjne ustalenia Epstein odnosi do kilku ważnych dziedzin: gospodarki, moralności, akcji afirmatywnej i wolności słowa.
LUDWIG VON MISES, _WOLNOŚĆ I WŁASNOŚĆ_
Mises jest jednym z nielicznych ekonomistów Zachodu, którzy oparli się zarówno popytowemu interwencjonizmowi, związanemu z Keynesem, jak i podażowemu, polegającemu na rosnącej państwowej regulacji gospodarki. Wyniki obu tych interwencjonizmów potwierdziły słuszność jego obrony klasycznego liberalizmu.
W publikowanym eseju Mises opisuje istotę i skutki wolnorynkowego kapitalizmu, uprawianego w XIX wieku w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii i w nielicznych innych krajach Europy Zachodniej. Wolna gospodarka i związana z nią konkurencja dały przyspieszony rozwój gospodarki, tzn. rosnący strumień towarów dla masowych konsumentów, którzy stali się suwerenem w gospodarce.
Mises odnosi się ze zjadliwą ironią do socjalistów, w tym Lenina, którego ideałem – niestety zrealizowanym – był system, w którym całe społeczeństwo staje się „jednym urzędem i fabryką”.
Znając historię, możemy doceniać siłę umysłu i charakteru Ludwiga von Misesa.
CZĘŚĆ II
PAŃSTWO A GOSPODARKA
VERNON SMITH, _WZROST STANDARDU ŻYCIA DZIĘKI GLOBALIZACJI_
Autor, jeden z głównych twórców tzw. ekonomii eksperymentalnej i laureat Nagrody Nobla z ekonomii w 2002 roku, omawia mechanizm wolnego rynku i wyjaśnia przyczyny jego sukcesu, odwołując się między innymi do przykładów krajów, które zliberalizowały swoją gospodarkę, ale także do ogólnych prawidłowości.
Smith podkreśla, że im większy jest zakres wolnego rynku, tym większe korzyści dla jego uczestników. Stąd wielkie znaczenie globalizacji.
CHELSEA FOLLETT, _JAK RYNKI I INNOWACJE ZMIENIAJĄ ŻYCIE KOBIET NA LEPSZE_
Równouprawnienie kobiet jest czasami kojarzone z sowieckim socjalizmem – z obrazem kobiet – traktorzystek. Follett pokazuje, że to wolnorynkowy kapitalizm, umożliwiając systematyczny rozwój gospodarki, przyniósł większe korzyści kobietom niż mężczyznom, dając im większy awans ekonomiczny i społeczny. Mechanizacja prac domowych zasadniczo zredukowała ciężar obowiązków, który tradycyjnie spadał na kobiety.
Oswobodzone dzięki temu, mogły się one skierować na rynek pracy, uzyskując własne dochody, umacniające ich niezależność i siłę przetargową. Chelsea Follet opiera te tezy na bardzo interesującej i przekonującej analizie empirycznej.
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książkiZapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1. Na marginesie zaznaczę, że termin „niewola” czy „niewolnictwo” też oznacza zbiór alternatywnych sytuacji (zob. Bieżuńska-Małowist, Małowist 1987). Mieści się tu niewola trwała i niewola czasowa (więzienie).
2. Oczywiście nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że mówi Marksem. Jawne czy podświadome wpływy marksizmu, jeżeli chodzi o interpretację kapitalistycznej rzeczywistości, są jednak nadal silne, szczególnie wśród wielu intelektualistów humanistów.
3. Ale za to czyny z tej minimalnej listy powinny podlegać skutecznemu odstraszaniu, co wymaga wysokiej wykrywalności i odpowiedniego repertuaru kar. Tymi zagadnieniami zajmuje się kryminalistyka oraz ekonomiczna analiza prawa (law and economics).
4. Dobrze charakteryzuje tę sytuację polski filozof Jan Hartman (2011, s. 45): „Jedyną prawdą, która dochodzi do głosu w tym sporze o podatki i redystrybucję – jest to, że nie da się ściśle wyznaczyć takiego progu” (tzn. optimum redystrybucji).
5. Z tym poglądem nie zgadzają się skrajni libertarianie i anarchiści, którzy uważają, że nawet państwo minimalne nie jest konieczne i da się je dobrze zastąpić przez rozwiązania niepaństwowe w zakresie przeciwdziałania elementarnej przestępczości oraz wymiaru sprawiedliwości. Ten myślowy kierunek nie ma większego praktycznego znaczenia, ale stanowi bardzo interesujący i wymagający intelektualnie punkt odniesienia przy analizie państwa.
6. Adam Mickiewicz prorokował, że w niepodległej Polsce wszyscy będą płacić podatki dobrowolnie.
7. W Powszechnej deklaracji praw człowieka ONZ własność prywatna jest na marginesie, zepchnięta tam przez imponującą listę praw pozytywnych, zwłaszcza socjalnych (Chauffour 2009, s. 95). Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu uznał prawo do świadczeń socjalnych jako element prawa własności (!), na co sędzia Trybunału Konstytucyjnego w Belgii, Marc Bossuyt, zareagował taką oto opinią: „Jeśli świadczenie socjalne stało się przedmiotem własności, to sędziowie w Strasburgu zdołali stworzyć właściciela z kogoś, kto niczym nie włada. Nawet Marks nie dokonał takiej sztuki” (Mchangama, Rhodes 2012). Te przykłady pokazują praktyczny wpływ głośnych intelektualistów – orędowników praw pozytywnych.
8. Robert Owen pisał w 1836 roku: „W tym samym świecie emocje ludzkiej natury będą kształtowane od dzieciństwa i wykażą ducha życzliwości, zaufania i miłości przenikającego całą ludzkość” (cytat za: Collard 1978, s. 81).
9. Wybitny polski psycholog, Józef Kozielecki (1985, s. 8), pisze: „Porównanie charakterów ludzkich opisanych przez Teofrasta z różnorodnością współczesnych charakterów wykazuje, że ta struktura psychiczna niewiele się zmieniła w ostatnich tysiącleciach. Człowiek stworzył nową cywilizację i rozwinął kulturę, a jego główne zalety i wady interpersonalne – szczególnie wady – pozostały podobne”.
10. Wybitną rolę w ugruntowaniu tej praktyki odegrał czwarty i wieloletni prezes Sądu Najwyższego, John Marshall (sprawował tę funkcję w latach 1801–1835). Trzeba dodać, że pojawienie się sądów konstytucyjnych wywołało kolejne problemy, a mianowicie pytania: czym kierują się sędziowie, w jakiej mierze tworzą prawo, ulegając swoim ideologicznym preferencjom, i jaki ma być mechanizm ich odpowiedzialności za decyzje (accountability)? W tej ostatniej kwestii jest tylko jedna dobra odpowiedź: presja i dezaprobata kompetentnej części opinii publicznej.
11. Przypisując ludziom taką tendencję, Hobbes nie dostrzegał jej u suwerena. Musiał więc on przez to zakładać, że suweren jest łagodnym despotą. Mamy tu przykład milczącego założenia o istnieniu dwóch gatunków człowieka: prywatnego i państwowego, widocznego również w innym wydaniu u ekonomistów etatystów.
12. Ustroje z własnością prywatną różnią się pod względem jej niezależności od władzy politycznej, co – jak już wspomniałem – ma wielki wpływ na ich wyniki.