- W empik go
Odrodzenie Czerwonego Feniksa. Radzieckie Siły Powietrzne podczas II wojny światowej - ebook
Odrodzenie Czerwonego Feniksa. Radzieckie Siły Powietrzne podczas II wojny światowej - ebook
Przełomowe opracowanie historii radzieckich Wojskowych Sił Powietrznych podczas II wojny światowej, wcześniejsza wersja tej książki, Red Phoenix, została okrzyknięta przez Washington Post jako „znakomita” i „monumentalna”. Ta pozycja będąca jej kontynuacją, jest owocem zupełnie nowych badań przeprowadzonych na istnej lawinie odtajnionych rosyjskich źródeł archiwalnych, dokumentów operacyjnych oraz danych statystycznych, udostępnionych podczas ostatnich trzech dekad. Rezultat tej kwerendy – Odrodzenie Czerwonego Feniksa – jest w swej dziedzinie pracą niezrównaną. To opracowanie historii radzieckich Wojskowych Sił Powietrznych (WWS), jednego z najmniej znanych zagadnień tej wojny, opowiada o przejściu od formacji bliskiej w 1941 roku zagłady do największych operacyjno-taktycznych sił powietrznych w cztery lata później. Von Hardesty i Ilia Grinberg przedstawiają dynamiczne zmiany w taktyce i sztuce operacyjnej, które umożliwiły WWS tę niezwykłą transformację. Praca ta, czerpiąc z szerszej bazy materiałów archiwalnych, znacznie wykraczających poza stronnicze i ultrapatriotyczne radzieckie wspomnienia, na których opierała się pierwsza wersja, poprawia, aktualizuje i rozwija swoją poprzedniczkę. W rezultacie, podważa ona wiele „oficjalnych” świadectw oraz rewiduje błędne tezy badaczy opierających się w dużym stopniu na niemieckich źródłach, rozszerzając w ten sposób naszą wiedzę na temat brutalnych kampanii prowadzonych na froncie wschodnim. Autorzy opisują stopniowo rozwój kampanii powietrznych, poświęcając całe rozdziały kluczowym zwycięstwom nad Moskwą, Stalingradem i Kurskiem. Poprzez połączenie poruszającego ludzkiego dramatu pilotów, bezlitośnie rzuconych w wir śmiertelnych zagrożeń w przestrzeni powietrznej oraz na ziemi, z głębokim zrozumieniem technicznych aspektów złożonych maszyn wojskowych, stworzyli oni niespotykane dotychczas nowatorskie i wciągające spojrzenie na wojnę powietrzną nad frontem wschodnim. Autorzy zajęli się także problemami stojącymi przed radzieckim lotnictwem wojskowym po zakończeniu wojny, gdy wprowadzało ono nowe technologie związane z bombowcami dalekiego zasięgu, napędem odrzutowym oraz bronią jądrową. Opierając się w dużym stopniu na różnych sprawozdaniach, aż do szczebla pojedynczych osób, Hardesty i Grinberg znacząco poszerzyli nasze zrozumienie ich historii o wymiar ludzki, zaś ponad 100 fotografii, z których wiele nie publikowano jeszcze na Zachodzie, świetnie ilustruje wysoką stawkę oraz maszyny wykorzystywane w tych dramatycznych zmaganiach. Podsumowując, jest to wyczerpujące opracowanie istotnego, lecz ciągle zaniedbanego rozdziału tej wojny – przewyższające swą poprzedniczkę tak bardzo, że żaden z miłośników wcześniejszej wersji nie może pozwolić sobie na jej nieprzeczytanie.
Kategoria: | Historia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7889-732-3 |
Rozmiar pliku: | 11 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Autorzy pragną podziękować osobom, które wspaniałomyślnie zaoferowały swoją pomoc podczas tworzenia tej książki. James F. Gebhardt i Richard Muller służyli fachową wiedzą na temat, odpowiednio, radzieckich Wojskowych Sił Powietrznych i Luftwaffe; szczególnie docenia się ich krytyczne analizy oraz chęć do dzielenia się kluczowymi materiałami. Podczas prac badawczych prowadzonych w trakcie tworzenia tej książki celowo odwoływano się do ustaleń całej nowej generacji badaczy z Federacji Rosyjskiej oraz Ukrainy, którzy znacząco poszerzyli naszą wiedzę na temat radzieckich sił powietrznych okresu II wojny światowej: Władysława Antipowa, Olega Bezwierchniego, Michaiła Bykowa, Witalija Gorbacza, Siergieja Isajewa, Dmitrija Kijenko, Siergieja Kuzniecowa, Dmitrija Liniewicza, Olega Rastrenina, Walerija Romanienko, Andrieja Simonowa, Wasilija Taszkiewicza, Michaiła Timina, Igora Utkina oraz Igora Żydowa. Za opracowanie specjalnych map zamieszczonych w tej książce pragniemy podziękować Terry’emu Higginsowi i Zachowi Downey-Higginsowi. Wdzięczni jesteśmy także Konstantinowi Czirkinowi, Carlowi-Frederikowi Geustowi, Dmitrijowi Karlence, Olegowi Korytowi, Aleksiejowi Perkaszowi, Gienadijowi Petrowowi, Walerijowi Romanience, Thomasowi Salazarowi, Hansowi-Heiriemu Stapferowi oraz Glen Sweeting za dostarczenie zdjęć do tej książki.
Na specjalne podziękowania zasługuje Michael Briggs z University Press of Kansas za swój entuzjazm oraz nadzór nad wydaniem tego studium radzieckich Wojskowych Sił Powietrznych. Wyrazy wdzięczności za liczne i istotne zasługi należą się również pozostałym pracownikom wydawnictwa: Susan Schott, Larysie Martin i Lindzie Lotz. Na koniec dziękujemy też autorce indeksu Patrycji N. Hardesty.SKRÓTY I TERMINY
ADD – Awiacija Dalniego Dejstwija – Lotnictwo Dalekiego Zasięgu
ALSIB – ang. Northwest Staging Route – most powietrzny Alaska-Syberia
BAD – Bombardirowocznaja Awiacionnaja Diwizija – dywizja lotnictwa bombowego
BAK – Bombardirowocznyj Awiacionnyj Korpus – korpus lotnictwa bombowego
BAO – Batalion Aerodromnogo Obsłużiwanija – batalion obsługi lotnisk
BAP – Bombardirowocznyj Aviacionnyj Połk – pułk lotnictwa bombowego
BG – Bomber Group – grupa bombowa
BS – Bomber Squadron – dywizjon bombowy
BZR – Bohater Związku Radzieckiego – najwyższe odznaczenie za odwagę na polu bitwy
DBA – Dalniebombardirowocznaja Awiacija – Lotnictwo Bombowe Dalekiego Zasięgu
DBAD – Dalniebombardirowocznaja Awiacionnaja Diwizija – dywizja lotnictwa bombowego dalekiego zasięgu
Front – rosyjski termin oznaczający grupę armii, odpowiednik brytyjskiej lub amerykańskiej Grupy Armii albo obszar militarny, który one zajmują (np. Front Zachodni, 1. Front Białoruski, Front Briański)
front – teatr działań wojennych (np. front zachodni, front wschodni)
front – linia frontu
GBAP – Gwardiejskij Bombardirowocznyj Awiacionnyj Połk – gwardyjski pułk lotnictwa bombowego
GIAD – Gwardiejskaja Istriebitielnaja Awiacionnaja Diwizija – gwardyjska dywizja lotnictwa myśliwskiego
GIAK – Gwardiejskij Istriebitielnyj Awiacionnyj Korpus – gwardyjski korpus lotnictwa myśliwskiego
GIAP – Gwardiejskij Istriebitielnyj Awiacionnyj Połk – gwardyjski pułk lotnictwa myśliwskiego
GKO – Gosudarstwiennyj Komitet Oborony – Państwowy Komitet Obrony ZSRR
GNBAP – Gwardiejskij Nocznoj Bombardirowocznyj Awiacionnyj Połk – gwardyjski pułk nocnych bombowców
GOSPLAN – Gosudarstwiennaja Planowaja Komissija – Państwowy Komitet Planowania ZSRR
GSAK – Gwardiejskij Smieszannyj Awiacionnyj Korpus – gwardyjski mieszany korpus lotniczy
GSzAD – Gwardiejskaja Szturmowaja Awiacionnaja Diwizija – gwardyjska dywizja lotnictwa szturmowego
GSzAK – Gwardiejskij Szturmowoj Awiacionnyj Korpus – gwardyjski korpus lotnictwa szturmowego
GSzAP – Gwardiejskij Szturmowoj Awiacionnyj Połk – gwardyjski pułk lotnictwa szturmowego
IAD – Istriebitielnaja Awiacionnaja Diwizija – dywizja lotnictwa myśliwskiego
IAK – Istriebitielnyj Awiacionnyj Korpus – korpus lotnictwa myśliwskiego
IAP – Istriebitielnyj Awiacionnyj Połk – pułk lotnictwa myśliwskiego
JG – Jagdgeschwader – niemiecki pułk myśliwski
KG – Kampfgeschwader – niemiecki pułk bombowy
KGB – Komitet Gosudarstwiennoj Biezopasnosti – Komitet Bezpieczeństwa Państwowego
LG – Lehrgeschwader – niemiecki pułk szkolenia operacyjnego
MPWO – Miestnaja Protiwowozdusznaja Oborona – Lokalna Obrona Powietrzna
NBAD – Nocznaja Bombardirowocznaja Awiacionnaja Diwizija – dywizja nocnych bombowców
NKAP – Narodnyj Komissariat Aviacionnoj Promyszlennosti – Ludowy Komisariat Przemysłu Lotniczego
NKWD – Narodnyj komissariat wnutriennich dieł – Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych
Osoawiachim – Obszczestwo sodiejstwija oboronie, awiacionnomu i chimiczeskomu stroitielstwu SSSR – w luźnym tłumaczeniu: Związek Wspierania Obronności i Przysposobienia Lotniczo-Chemicznego ZSRR. Istniejąca w latach 1927-1948 organizacja szkoląca radziecką młodzież w wielu militarnych umiejętnościach
PTAB – Protiwotankowaja Awiacionnaja Bomba – lotnicza bomba przeciwczołgowa
PWO Strany – Protivowozdusznaja Oborona Strany – Obrona Powietrzna Kraju
RAB – Rajon Aerodromnogo Bazirowanija – rejon bazowania
RAG – Riezierwnaja Awiacionnaja Gruppa – rezerwowa grupa lotnicza
RAP – Razwiedywatielnyj Awiacionnyj Połk – pułk lotnictwa rozpoznawczego
RKKA – Rabocze-Kriestianskaja Krasnaja Armija – Robotniczo-Chłopska Armia Czerwona
RS – Reaktiwnyj snarjad – pocisk rakietowy
SAD – Smieszannaja Awiacionnaja Diwizija – mieszana dywizja lotnicza
SAK – Smieszannyj Awiacionnyj Korpus – mieszany korpus lotniczy
SBAD – Skorostnaja Bombardirowocznaja Awiacionnaja Diwizija – dywizja szybkich bombowców
SBAP – Skorostnoj Bombardirowocznyj Awiacionnyj Połk – pułk szybkich bombowców
SG – Schlachtgeschwader – niemiecki pułk lotnictwa szturmowego
SzAD – Szturmowaja Awiacionnaja Diwizija – dywizja lotnictwa szturmowego
SzAK – Szturmowoj Awiacionnyj Korpus – korpus lotnictwa szturmowego
SzAP – Szturmowoj Awiacionnyj Połk – pułk lotnictwa szturmowego
SzKAS – Szpitalnogo-Komarnickogo Awiacionnyj Skorostrielnyj – szybkostrzelny lotniczy karabin maszynowy (7,62 mm) konstrukcji Szpitalnego i Komarnickiego
SzWAK – Szpitalnogo-Władimirowa Awiacionnaja Krupnokalibiernaja – działko lotnicze kalibru 20 mm konstrukcji Szpitalnego i Władimirowa
Stawka – kierownictwo (kwatera główna) Naczelnego Dowództwa
StG – Sturzkampfgeschwader – niemiecki pułk bombowców nurkujących
TsAMO RF – Tsentralnyy Arkhiv Ministerstva Oborony Rossiyskoy Federatsii/Cetralnyj Archiw Ministerstwa Oborony Rossijskoj Federacji – Centralne Archiwum Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej
WA – Wozdusznaja Armija – armia lotnicza (AL)
WNOS – Wozdusznogo Nabljudenija, Opowiesczenija i Swiazi – wojska Lotniczej Obserwacji, Ostrzegania i Łączności
WWS – Wojenno-wozdusznyje siły – radzieckie Wojskowe Siły Powietrzne
ZG – Zerstorergeschwader – niemiecki pułk ciężkich myśliwcówWSTĘP
Siły powietrzne odegrały zasadniczą rolę w kształtowaniu przebiegu oraz ostatecznego wyniku II wojny światowej. Część przedwojennych teoretyków zajmujących się nimi przewidywała, że samolot będzie decydującą bronią w każdej przyszłej wojnie. I nawet jeśli ta wizja nie zmaterializowała się, to siły powietrzne – w swych różnorodnych zastosowaniach operacyjnych – miały znaczący i trwały wpływ na sposób prowadzenia walki. W powszechnej świadomości lotnictwo wojskowe jest naturalnie wiązane z wieloma dramatycznymi epizodami wojny – Bitwą o Anglię, śmiałym nalotem wyprawy Doolittle’a na Tokio, zatopieniem japońskich lotniskowców w Bitwie o Midway, debiutem pierwszych operacyjnych myśliwców odrzutowych oraz długimi i kosztownymi strategicznymi kampaniami bombowymi przeciwko Niemcom i Japonii. Najbardziej dramatycznym ze wszystkich tych epizodów było wykorzystanie „Superfortecy” B-29 do zrzucenia bomb atomowych na Hiroszimę i Nagasaki – wydarzenie to wprowadziło ludzkość w erę atomową. Po 1945 roku nastąpił zalew książek, filmów dokumentalnych oraz fabularnych przedstawiających kluczową rolę samolotu w zmaganiach wojennych. Szczególna rola lotnictwa w II wojnie światowej stała się powszechnie znanym motywem.
Stany Zjednoczone i Wielka Brytania wykorzystały lotnictwo wojskowe w sferze strategicznej, a ich siły powietrzne cieszyły się w dużym stopniu znaczną niezależnością od pozostałych rodzajów sił zbrojnych. Z kolei Niemcy oraz Związek Radziecki wyraźnie podporządkowały swoje zasoby w tej dziedzinie siłom lądowym. Narody te, walcząc na Kontynencie, często w różnych i rozległych miejscach geograficznych, zmuszone były położyć duży nacisk na operacje sił połączonych – a to, w jakim zakresie ten sposób walki udoskonalono, zadecydowało o wyniku wojny.
W latach przedwojennych Związek Radziecki szybko rozwijał swoje siły powietrzne, a kulminacja tego procesu nastąpiła wiosną 1941 roku. Rozwój ten nie został jednak stosownie podparty wyszkoleniem załóg, logistyką, zapewnieniem części zamiennych oraz środków komunikacji radiowej, nie mówiąc już o opracowaniu doktryn wykorzystania lotnictwa wojskowego w nowoczesnej wojnie manewrowej. Pod względem technologicznym Związek Radziecki nie był jeszcze w stanie dostosować się do ilościowych i jakościowych aspektów gwałtownie rozbudowujących się sił powietrznych. Ponadto doktryny, które były ściśle powiązane z wojskami lądowymi, przesunęły się w kierunku bezpośredniego podporządkowania dowódcom armii, co doprowadziło do decentralizacji sił powietrznych i w rezultacie do ich niskiej efektywności. Gdy 22 czerwca 1941 roku zaatakowano ZSRR, radzieckie siły powietrzne – Wojenno-wozdusznyje siły (WWS) – rozlokowane w zachodnich przygranicznych okręgach wojskowych, zostały praktycznie unicestwione. Jednakże ogromna liczba straconych samolotów niekoniecznie przekładała się na utratę pilotów. Mobilizując wszelkie możliwe zasoby z bezkresnych wewnętrznych terytoriów państwa oraz szybko reorganizując się, WWS poszły w ślady wojsk lądowych i w ciągu kilku miesięcy z pozycji bliskiej klęski wyłoniły się jako licząca się siła bojowa. Wraz z upływem czasu oraz odbieranymi naukami, wprowadzano wiele organizacyjnych i taktycznych zmian. Podobnie jak wojska lądowe, WWS aktywnie naśladowały bardziej rozwiniętą taktykę Niemców. Przeszły one drogę od słabo zorganizowanego w przeddzień Operacji Barbarossa molocha, do formacji, która podczas Bitwy o Moskwę posiadała solidne i zunifikowane dowództwo; kolejne reformy organizacyjne oraz operacyjne nastąpiły pod Stalingradem, na niebie Kubania, w trakcie Bitwy na Łuku Kurskim, i wreszcie podczas decydującego marszu na Berlin. Pod koniec wojny w maju 1945 roku WWS były już największymi operacyjno-taktycznymi siłami powietrznymi na świecie. Chociaż zawsze związane z operacjami sił połączonych, WWS osiągnęły strategiczny sukces w szerszym kontekście przewagi ilościowej, ulepszonych wyników i jakości działań, współpracy pomiędzy różnymi rodzajami sił powietrznych oraz z wojskami lądowymi, udoskonalonego systemu dowodzenia i kontroli, oraz właściwej integracji planowania militarnego i gospodarczego. To wszystko stało się ważnym, choć nie zawsze znanym, rozdziałem historii wojny powietrznej podczas II wojny światowej.
Z mnóstwa powodów i aż do ostatnich dekad, na Zachodzie przykładano minimalną uwagę do znaczenia wojny powietrznej nad frontem wschodnim. Zmagania na Wschodzie pozostały – w stopniu, który nie został bliżej określony – mętnym obszarem badawczym, który obejmował tytaniczną i bezlitosną wojnę lądową toczoną przez nazistowskie Niemcy i Związek Radziecki. David M. Glantz zauważył, że: „Niewielka liczba szczegółowych informacji w języku angielskim dostępnych na temat tej wojny wzmacniała naturalną amerykańską (i zachodnią) skłonność do postrzegania radziecko-niemieckiej wojny jako zaledwie tła do bardziej dramatycznych i znaczących bitew na zachodnich teatrach działań, takich jak te toczone pod El Alamein, Salerno, Anzio, w Normandii czy Ardenach”¹. Przezwyciężanie tego sposobu myślenia – tak w środowisku naukowym, jak i popularnonaukowym – było trudnym elementem ciągłego dążenia do pełnego zrozumienia historii oraz wpływu II wojny światowej.
Można dowodzić, że wśród wszystkich zagadnień związanych z II wojną światową, historia radzieckich Wojskowych Sił Powietrznych została najsłabiej opracowana bądź zrozumiana. Do wojny powietrznej na Wschodzie podchodzono, w najlepszym wypadku, jako do mało istotnego wątku. To nowe opracowanie przedstawia spójny przegląd tego pomijanego rozdziału historii II wojny światowej. Jako takie czerpie ono inspirację z wydanej w 1982 roku pracy Von Hardesty’ego Red Phoenix: The Rise of Soviet Air Power, 1941-1945². Była ona w swoim czasie czymś na wzór przewodnika przecierającego szlak, częścią niewielkiej i powiększającej się historiografii radzieckich sił powietrznych, która miała się ukazać na Zachodzie. Hardesty stanął przed wyzwaniem odtworzenia tej historii w czasie, w którym rosyjskie zasoby archiwalne były ciągle zamknięte. Dostępne wspomnienia w języku rosyjskim były zawsze dopasowane do oficjalnych radzieckich opracowań tej wojny; niemniej jednak były one wartościowe ze względu na ich szczegóły oraz perspektywę. Podobnie jak inni historycy, Hardesty wykorzystał w dużym zakresie relacje niemieckich weteranów, które były mieszanką rzetelnych sprawozdań i otwartej stronniczości. W przeddzień upadku komunizmu historię radzieckich sił powietrznych ciągle można było na Zachodzie oglądać jedynie przez „zamglone zwierciadło”. Podczas dekad mających miejsce po upadku Związku Radzieckiego, nastąpił nagły zwrot w historiografii wojny na Froncie Wschodnim: źródła archiwalne stały się przez pewien czas bardziej dostępne, a co najważniejsze, pojawiła się nowa generacja zachodnich i rosyjskich historyków oraz interpretatorów, którzy mieli bardzo szczegółowo opracowywać historię tej wojny a zwłaszcza jej zmagań w przestrzeni powietrznej. Wynikiem tych szeroko zakrojonych badań był bardziej obiektywny obraz wojny powietrznej. Po raz pierwszy można było spojrzeć na walkę pomiędzy WWS a Luftwaffe w pełniejszy i bardziej wiarygodny sposób. Celem, jaki przyświeca Odrodzeniu Czerwonego Feniksa jest przedstawienie w pojedynczym tomie nowej i kompletniejszej historii radzieckich Wojskowych Sił Powietrznych w II wojnie światowej. Takie całościowe ujęcie wymagało wprowadzenia pewnego stopnia selektywności podczas opracowywania poszczególnych zagadnień. Celem było wskazanie głównych tematów oraz epizodów mających obrazować wojnę powietrzną na Wschodzie. W związku z tym pewne radzieckie operacje powietrzne nie zostały przedstawione w szczegółowy sposób, dotyczy to zwłaszcza działań lotnictwa morskiego, operacji na północy kontynentu oraz roli WWS w finalnych dalekowschodnich ofensywach przeciwko Japonii. W swym zasadniczym założeniu Odrodzenie Czerwonego Feniksa rzuca światło na kolejne fundamentalne operacje lotnicze, które wpłynęły na przebieg wojny powietrznej na Wschodzie. Te działania, ujęte całościowo, nie tylko tworzą kronikę radzieckich WWS, lecz dają również możliwość ocenienia, jak zdołały one zreorganizować i zmobilizować swoje zasoby, by pokonać Luftwaffe. Co więcej, przy tak oficjalnym opracowaniu nieuniknione było zmaganie się z ciągłym problemem sprzecznych informacji dotyczących stanów liczebnych samolotów, liczby lotów bojowych odbytych w różnych operacjach powietrznych oraz rzeczywistych strat bojowych po obu stronach. Ocalałe źródła – prywatne wspomnienia, raporty jednostek lotniczych i oficjalne opracowania – dawały często rozbieżne świadectwa. W Odrodzeniu Czerwonego Feniksa starano się jednak przedstawić najbardziej wiarygodne dane opierające się na źródłach archiwalnych. Autorzy przyznają, że w tym kluczowym obszarze badań mgła pola bitwy może być rozwiana jedynie częściowo.
Potrzeba wyczerpującego angielskojęzycznego opracowania historii radzieckich Wojskowych Sił Powietrznych pozostaje paląca. Autorzy żywią przekonanie, że Odrodzenie Czerwonego Feniksa stanowić będzie ważny przyczynek do tego wartego uwagi celu.