- W empik go
Omnibus. Tom 1-6 - ebook
Omnibus. Tom 1-6 - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 395 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Czcionkami J. I. Kraszewskiego w Dreźnie.
Omnibus. – Silva rerum Staropolska. – Goście z Ameryki, po dwóchset latach z powrotem. – Teatr w Warszawie. – Miasto umarłe. – Odczyty w Dreznie. – Ułamek z listu Z. Krasińskiego. – Pascal wynalazcą omnibusów. – O słońcu i zaćmieniu. – Z pamiętników Kamertona: Kazanie pogrzebowe. – Choroba sercowa. – Końskie mięso i jego dzieje. – Rehabilitacya pokrzywy. – Ludność robocza w Anglii. – Oświata ludowa (Much ado about nothing – jak dotąd). – Teofil Lenartowicz rzeźbiarzem. – Wiersz jego. – Statystyka sił trzech plemion Europy. – Nieco o prababce małpie. – Imie ojczyzny. – JMPan Dynamit syn JW. Nitrogliceryny. – Powieści nowe. – Noworocznik Chochlika. – Beuf a la mode na zimno. – Nowości, uwagi, życzenia.
Książeczka bez wiele obiecującego tytułu, bez programmu, bez planu – wygodna dla tego który ją pisze, może jakim cudem, podobać się też i tym co ją czytać zechcą. Nienawykliśmy do systematycznej pracy, czytania, badania, do twardszego trudu, lubiemy się bawić, lekko nabywać i tracić tak samo… Może do temperamentu naszego właśnie przypadnie taka zbieranina myśli, wiadomostek, krytyk, wypisów, nowin a nawet plotek; może się podoba to właśnie że obok uczonej skazówki, stać będzie coś prostodusznego, obok wiadomości poważnej plotka roztrzepana, przy kazaniu moralnem, koncept pochwycony gdzieś w powietrzu. Jeśli ta pierwsza próba przekona o trafności, a raczej o szczęśliwym przypadku, żeśmy smak ludzi co nic nie czytają, odgadli – za pierwszą książeczką pójdą następne, jak Bóg da – prędzej, później, gdy się torebka świstkami wypełni, a czas wielki dostarczyciel… przyniesie z sobą coś nowego i zajmującego, lub starego a zapomnianego.
Brak programmu zdaje się nam najdoskonalszym programmatem, bo wam obiecuje niespodzianki – a w życiu tem śmiertelnie nudnem, zabójczo mdłem i dławiącem… możesz być co milszego nad – rzecz niespodziewaną??
* * *
Mamy jeszcze jeden powód do wyrzeczenia się wszelkiego programmu i ładu w naszej książeczce.
Chcąc być czytanym, trzeba (przyznacie mi) pisać w smak najłaskawszej publice. – Przypuszczamy że, mimo wynarodowienia charakter narodowy się u nas utrzymuje. Otóż, zdaniem wszystkich i badaczów charakteru i historyków, w Polsce nigdy nie lubiono zbytniego ładu, systemu i porządku. Bizardiére w jednej ze swych broszur o Polsce (XVII w.) powiada, że zachowywał się zwyczaj… spisywania najnieporządniejszego wszelkich wypadków w każdym niemal domu szlacheckim, i Silvae rerum były wyrazem najdobitniejszym ducha polskiego w onych czasach. – My także zamierzamy wam dać nie co innego nad staropolską Silva rerum, las rzeczy różnych, splecionych razem jak gałęzie gęstwiny leśnej. Jeśli potrzebą, ducha polskiego jest bujać w takich gęstych zaroślach faktów i myśli, czemuż jej nie dogodzić? czemu smakowi i naturze naszej nie uczynić zadość?
Będziecie więc mieli on staropolski groch z kapustą, mieszaninę różnorodną, w której każdy sobie znajdzie co mu do smaku przypadnie.
Zbytnie tylko zużycie nazwiska Silva rerum, które już nadto włóczono po wszystkich kątach, wstrzymało nas od powtórzenia go na tytule.
* * *
Zacznijmy od zapisania w tej kroniczce wypadku który najostyglejsze nawet umysły, najzaspańsze poruszył gazety i wywołał… w Krakowie szczególniej zachwyt niemal… zabawny.
W owych czasach gdy Polska bawiła się kwestyami religijnemi razem z Europą, tak jak dziś bawi się z niebezpieczną cacką socjalizmu (która gotowa wystrzelić), w owych tedy czasach gdy aryanom i antitrynitaryuszom kazano się wybierać precz jak dziś… (trafia się to i dzisiaj) – różnym czerwonym; – rodziny Łaskich, Lubienieckich, Arciszewskich i… t… p… ruszyły szukać trochę spokoju i swobody pod innem niebem. W liczbie tych wygnańców, był, jak się zdaje, członek jakiś możnej rodziny Zborowskich, onych to Zborowskich którzy nigdy spokojnie usiedzieć nie mogli… Owi Zborowscy zapomnieni przez swoich, wyszli naprzód do Hollandyi, a z Hollendrami popłynęli do Ameryki. I dwieście lat od tego czasu upłynęły jak pół godziny. Panowie Zborowscy, dla łatwiejszego wymawiania przezwali się Zabriskie,.. i robili dollary w N. Jersey. Dollary w Ameryce są jak króliki w Europie, z pary dollarów, w przeciągu dwóchset lat może się urodzić kilka milionów, jeśli się ich nie wytępia na pieczyste. Stało się iż pp. Zborowscy dorobili się kolosalnej fortuny, a potem znalazłszy zżółkłe po przodkach papierki, pieczątki i inne zabytki, zażądali zwiedzić Europę i pierwotną swoją ojczyznę, w której niegdyś panegiryści czcili ich od hrabiów i duków.
Jednego pięknego poranku zjawił się poważny amerykanin z piękną i miłą amerykanką… na mogilnej polskiej ziemi. List kredytowy na milion dollarów szedł z niemi, pani miała krociowe brylanty… O! z jakąż czułością! z jakiem rozrzewnieniem, współczuciem, zapałem, gorączką powitano ich na ziemi ojczystej! Wszystkie drzwi otworem, wszystkie serca… na ich cześć Lucyan Siemieński pisze ognisty feljeton, na cześć ich gra teatr krakowski Szujskiego "Zborowskich", (których szczęściem nie zrozumieli goście). Gdyby zacny p. Marcin Zborowski dowąchał się sensu moralnego dramatu, niewiem czyby mu był smakował.
Ale mniejsza o to, rodzi się pytanie czy kiedykolwiek ubogiego, nagiego, głodnego przybysza, choćby z najpiękniejszem w świecie nazwiskiem, przyjmowano tak w Galicyi? Czy gdyby nie dollary Sieinieński by pisał feljeton, a teatr grał dramat, czyby się im otworzyły salony, pod….. i innemi godłami? czy nie odesłano by intruza do policyi, pod telegraf… i ciupasem za granicę…
Mieliśmy tyle dowodów podobnego postępowania w dzisiejszych czasach, iż na chwilę nie wątpiemy, że pp. Zborowscy dostali by się do Bawaryi prędzej niżby chcieli, a Czas wytłumaczył by to postępowanie, knowaniami rewolucyjnemi, na które wychodźcy narażają tę nieszczęśliwę Galicyę!
W Warszawie, we Lwowie, w Krakowie, wszędzie gdzie ten meteor jasny się zjawił, tłumy go witały. Wszyscy dzisiejsi posiadacze dóbr po Zborowskich ofiarowywali się im je sprzedawać za jak najumiarkowańsze dollary, znaleźli krewnych, kol – ligatów, na przypadek bezdzietności sukcessorów. poetów nadwornych… wielbicieli!
Gdyby teraz drugi na figla jaki Łaski z Ameryki (są tam i Łascy) przyszedł z tłomoczkiem na plecach… w kłopocie byliby ci poczciwi galicyanie… jak sobie z nim postąpić. Choć i ci Łascy z Łaska wojewodami bywali… No… ale… bez dollarów. zawsze człowiek wygląda podejrzanym, i ma skłonność do zaczerwienienia się… mimowoli… A wiemy jak ta barwa niebezpieczne ukrywa myśli i uczucia.
Gdybym był Zborowskim. naprawdę byłbym wprzody sprobował grać rolę ubogiego… o! co za przedziwna farsa!! Tylko i to prawda że z telegrafem i kozą, nawet konstytucyjną, niema co żartować.
* * *
Teatr warszawski pod nowym zarządem doprawdy zdaje się jakieś odrodzenie zapowiadać. Czyby nowy rząd reformatorski obrachował iż musi być instytucją niewinną kiedy od r. 1861 nikt nań dla żałoby narodowej nie chodził? – Dosyć że dozwolono na nim występować p. Modrzejowskiej, że grają Schillera Zbójców (coby na to nieboszczyk Mucha – now I. powiedział?) że artystom bardzo przyzwoicie zwiększono pensye, że repertuar się zbogaca, że młode talenta występują i że pod gniotem moskiewskim scena polska jest i szczęśliwszą i świetniejszą niż pod swobodą austryacką!!
Ten sam fenomen powtarza się i w dziennikarstwie… cenzura strzyże… a poobcinane eunuchy żwawo jakoś się uwijają.
Fakt ten nie potrzebuje komentarza… Czyby Kraków i Lwów, przez samo współzawodnictwo nic zdobył się na coś znakomitego?….
Niestety! Teatr nie tyle stanowi dyrekcya i artyści – co publika. Po części toż samo jest z literaturą. Tej wykształconej publiczności niema ani Kraków, ani Lwów podobno. Ona wyrabia artystów, ona kieruje niemi. Rapacki i Modrzejowska dźwignęli się więcej krytyką i współczuciem poznańczyków, niż zimną ciekawością lóż własnego gniazda…
* * *
Któż z naszych podróżnych nie był, choć raz w życiu, w Rzymie i kto nie zwiedzał jego okolic? Tivoli, Albano, Castel Gandolfo, ulubionego artystom Olevano, a nawet dzikich ustroni Mentorelli?
Ale z tych co się puszczali na wycieczki, nikt nie był tak szczęśliwym ażeby natrafić na oddalone ledwie jeden dzień drogi od wiecznej stolicy miasto od pięciu wieków umarłe…
Jeden z nowych podróżników niemieckich, Allmers, jakimś szczęśliwym wypadkiem trafił na ten cmentarz grodu, który dziś, po pięciu wiekach spoczynku… ma cudownie wyglądać jako ruina cała zielonemi wieńcami bluszczów i najbujniejszą roślinnością okryta.
Mieścina ta w górach niedaleko od kolei żelaznej, zowie się poetycznie Ninfa… Złupiona niegdyś przez Saracenów, w części została opuszczoną, przez mieszkańców, potem dla niezdrowego powietrza (malaria) reszta ich w XIII. wieku wywędrowała do Normy. Od tego czasu grodek został pustym i poszedł w gruzy powoli, a krzewy i chwasty, którym nic nie przeszkadzało wzrastać, pochwyciły go w zielone uściski swoje. Widok miasta, które jest otoczone wzgórzami do koła i na sposób zwykły osad włoskich, na pagórku zbudowane, ma być zachwycający… Mury opasujące z ogromnemi wieżycami i bramami, sam zamek z wysoką wieżą główną, mosty, kościoły sterczą wśród kosza zieloności objęte gałęźmi i wieńcami…
Środkiem płynie strumień okryty pleśnią, gniły, zaspany, przez który prowadzi most kamienny na pół osypany… Tu i owdzie wynoszą się w górę ściany kościołów z przyczepionemi w niszach posągami świętych… Na apsidach widać jeszcze resztki fresków, szczególniej ciekawych stylem w bazylice za murami miasta. Domki są małe, ciasne, bez dachów, a w środku ich mieszkają krzaki i bluszcze…. Dzikie gołębie unoszą się po nad arkadami ozielenionemi, z których bluszcz, clematisy i krzewy spadają w dół zwieszonemi gałęźmi.
Na p. Allmers największe zrobił wrażenie posążek N. Panny w niszy tak okrytej bluszczem, że na nim on sam jeden, nie tknięty gałązką żadną, prześlicznie się miał wydawać na tle ciemnej zieleni. – Gdzieniegdzie kwitnie czerwona walerjana i dzikie gwoździki na gzemsach okien jakby umyślnie pozasadzane. Cisza okala gruzy wśród których rzadko się nawet pastuszek z trzodą ukaże.
Ninfa, o której wspomina Varro, istniała już za czasów rzymskich, ale ruiny, mury mają charakter średniowieczny, kościoły są w stylu XII. i XIII. wieku. Freski na ścianach bazyliki za miastem, przedstawiające sceny z żywota Ś. Jana Chrzciciela, nie są stylu byzatyńskiego, przypominają raczej maurytańsko-sycylijski. P. Allmers utrzymuje że one są utworem artystów nie uległych wpływowi epoki, rozwijających się z tradycyi starożytnych w duchu samoistnym.
Widok tego grodu umarłego, ma czynić wielkie i dziwnie tęskne wrażenie. Nie znaleźliśmy dotąd żadnej o nim wzmianki w innych włoskich wędrownikach, chociaż nam na nich nie zbywa.
* * *
Donoszą nam z Drezna, że Dobroczynność miejscowa, starając się o przysporzenie funduszu dla ubogich Polaków, urządziła tam w czasie adwentu, odczyty polskie, na które się kilka osób składało. Rozpoczęły się one dwoma p. Franciszka Dobrowolskiego o stanowisku prawnem kobiety w dawnych i nowszych czasach. Po nim mówił przez pięć wieczorów p. Karol Hoffmann o podziale Polski Krzywoustego; dowodząc że w myśli jego nie był to podział, ale urządzenie na wzór innych feudalnych państw Europy. Bardzo ciekawe szczegóły podał o Salomei hrabiance Berghem, żonie Bolesława. – Następnie czytał bar. Wawrzyniec Engeström (wnuk niegdy szwedzkiego posła w Polsce) o szwedzkiej poezyi i Ezajaszu Tegnerze; naostatek p. Kraszewski o poezyi polskiej XIX. wieku i Zygmuncie Krasińskim. Odczyt poświęcony jenjalnemu poecie, którego prelegent starał się odmalować przez własne jego listy poufne do przyjaciela pisane (Adama hr. Sołtana) nic zadowolnił słuchaczów. Chociaż czytający mówił słowy Zygmunta, zarzucono mu podobno zbyt czarne zapatrywanie się na arystokracyą polską i jej upadek moralny; – tendencyjny wykład Nieboskiej komedyi.
Jednakże p. Kraszewski nie zużył nawet w tym względzie materyału jaki mu dostarczyły listy Zygmunta, a na dowód przytoczyć możem)*, udzielony nam z nich następujący urywek, wiele zaprawdę mówiący: Oto są słowa Krasińskiego:
"To miasto (Warszawa) zewnętrznem licem nie wydaje zarodku śmierci toczącego mu serce, owszem pełno żywotnych rumieńców nosi, jako to sklepów, fabryk, widowisk i t… p. Koniec końców to znak siły, która w każdej chwili od błahych do ważnych celów odwrócić się może…
"Ale opłakanem jest co doszło do najuniżeńszego poniżenia – to historyczne imiona, młodzież która niemi obdarzona zupełnie pozbawiona potrzebnej siły do ich dźwigania. – Nawet wyobrażenia nie mają co godność jaka bądź, a dopieroż co szlachetność, najlepszych i najcelniejszych. Szynk z jednej strony a kamerjunkrowstwo z drugiej i ślepa bezwiedza z trzeciej – ignorancja nieskończona… oto ich piętna.
"Wszyscy ożyją – dodaje smutnie Krasiński – da Pan Bóg w niebie, ale oni – i to mi łzy wydziera – oni, nie. "
Słowa te w r. 1844. pisał Zygmunt Krasiński, syn ks. Radziwiłłównej, spokrewniony z pierwszemi rodzinami w kraju i sam do nich należący… Jakiż to widok łzy te i słowa mu wydarł z oczów i piersi??
* * *
Mnóstwo rzeczy które się nam wydają, nowemi wynalazkami, w istocie już parę razy wprzód przez ludzi były wymyślone i zarzucone. W zbiorach pompejańskich w Neapolu, przypatrujemy się grecko-rzymskim samowarom bardzo pięknych kształtów, misternej budowy, zupełnie co do pomysłu podobnym do tych, które z Chin przez Rossyą do nas przyszły. Są, uczeni co dowodzą że złociste pręty, któremi cały dach w kościele jerozolimskim był najeżony, nie czem innem były tylko konduktorami od piorunów i t… p.
Skromny ten wynalazek, który się Omnibusem nazywa, nie słusznie uchodzi za nowość. Pierw – który wspólną taką jazdę w Paryżu urządził, był sławny Pascal, autor myśli i listów z prowincyi. – Było to w r. 1662. Pomysł Pascala przyprowadził do skutku książe Roannes jego przyjaciel; i dwaj dworacy wersalscy, margrabiowie de Creneau i de Sourches. Dostali oni od króla przywilej, gdyż wszystko naówczas musiało być uprzywilejowanem i monopolem, d. 2. Lutego t… r. do przewożenia po Paryżu podróżnych tak jak dyliżanse woziły ich po kraju. Pierwsze omnibusy krążyły od Porte St. Antoiue do Luxemburgskiego pałacu; a było ich początkowo siedem. – Woźnice mieli fraki niebieskie z herbami króla i miasta; płaciło się za przejażdżkę pięć sous, które podróżny powinien był mieć gotowe, aby nie nudzić się rachunkiem monety zdawkowej. Pani Perier, siostra Pascala, w listach swych pisze, iż za ukazaniem się tych powozów, od razu zostały przepełnione; jeździły niemi nawet panie. – Stworzono wkrótce drugą linią między ulicą St. Honorć a kościołem Ś. Rocha.
Ale w rok potem omnibusy znikły, – ówczesna społeczność tego zrównania stanów w obec pięciu susów znieść nie mogła… Cisnęły się różne figury, żołnierze, rzemieślnicy, lokaje, czeladź… Skutkiem tego królewskie rozporządzenie zabroniło użycia omnibusów wszystkim im, oprócz szlachty i mieszczan Paryża… Zaczęto prześmiewać i rozkaz i wywypadki wynikające ze ścisku w powozach… Paryżanie wydrwili omnibusy; – nikt do nich nie siadał i Pascal'a myśl zarzuconą została, aż do naszych czasów – w których ją znowu podjęto… Ale Rotschild miał słuszność mówić, że nie jest dość bogatym by mógł jeździć omnibusami, bo w Paryżu strata czasu na nie jest ogromna. Trzeba mieć wiele godzin do stracenia, a bardzo mało pieniędzy, by się niemi posługiwać.
* * *
Zaćmienie słońca przeszłoroczne, o którego znaczeniu pisał nasz Dr. Libelt, obudzało w Europie nadzwyczajne, powszechne zajęcie; spodziewano się nareście podchwycić tajemnicę słoneczną, gdyż – (smutno to wyznać dla nauki naszej), nawet słońce, jego natura, skład… światło są dotąd zagadkami rozmaicie rozwiązywanemu. Jedni je mają za ciało twarde okryte świecącą atmosferą, inni za olbrzymią kulę płonących gazów. Są nawet tak trwożący prorocy, którzy przepowiadają że słońce wypaliwszy się powoli, jednego niepięknego poranku zaginie zupełnie – i, lepiej się już następstw nie domyślać. – Dotąd pali się ono jak lampa dobrze urządzona i nic, oprócz plam ciemnych, nie zwiastuje, ażeby mu zabrakło palnego materyału.
Ale astronomowie mają passyą przepowiadać najsmutniejsze w świecie wypadki… Straszyli nas długo kometami, teraz podejrzewają słońce o zgrzybiałość.
Szło wielce przy teraźniejszem zaćmieniu słonecznem o przypatrzeniu się wielkiej kuli, która w tym stanie mogła się zdradzić i wydać tajemnicę na brzegach ukazujących się jakby narości (Protuberances). Jednakże zdaje się że nic tak bardzo nowego i ważnego nie odkryto w czasie zaćmienia, któremu wszędzie prawie towarzyszyły chmury i niepogoda… Nawet tam gdzie się niebo rzadko i wyjątkowo tylko osłania.
Zostaliśmy więc w dawnej niepewności co do słońca i wiemy tylko, dzięki spektroskopowi, z czego się składają wyziewy i ciało słoneczne… Wchodzą do nich znane nam kruszce, ale także i dotąd nieznajome, a może tylko słońcu właściwe…
Mało kto zapewne z naszych najłaskawszych czytelników wie o tem wielce dowcipnem narzędziu zwanem spektroskopem, przez które widmo słoneczne widziane rozkłada się na kolorowe i ciemne linie. Z tych linij rozmaicie poukładanych, różnej grubości i położenia, nierównej liczby, poznaje się… skład ciała, które wydaje światło. Tak naprzykład inaczej przez spektroskop przedstawia się palący nikel, żelazo, inaczej kalium lub magnezium. Więc choćby nas tysiące i miliony mil oddzielały od ciała świecącego, możemy się w ten sposób dowiedzieć, co się tam w niem pali.
Niektóre z tych hieroglyfów zostały już wyczytane, inne dotąd są zagadką… Tak samo i natura samego słońca, które jedni mają za twarde, drudzy za gazową kulę… a ciemne plamy na niem, uważają ci za odsłonione wnętrze… drudzy za obłoki przeciągające po atmosferze słonecznej.
Z ostatnich spostrzeżeń zaćmienia o ile nam wiadomo, żadnych dotąd stanowczych wniosków nie osiągnięto… musiemy czekać a uczeni mają się jeszcze czem bawić.
* * *
Pod tytułem, Pamiętników Pana Kamertona, wyszły trzy tomy ciekawych notatek o starej i nowej Litwie, zebranych (bezimiennie) przez Leona hr. Potockiego. – Autor ukrywszy się pod skromną postacią wędrownego stroiciela fortepianów, opisuje główniejsze i pamiętne, historyczne miejscowości, opowiada dzieje, powieści, podania, anegdoty, kreśli obrazki obyczajowe, słowem gromadzi co tylko mógł po drodze uzbierać. Jest tu wszystkiego po troszę: wiele historyi, poezyi trochę, wizerunków lepszych czasów na Litwie podostatkiem; jest i opowiadań zabawnych mnóstwo. – Czyta się to chciwie i z przyjemnością; mało kto tak dobrze znał obyczaj i życie wewnętrzne kraju jak Leon Potocki…
Doskonałe jest to kazanie X. Dominikana, na pogrzebie Brygidy z Radziwiłłów Sołłohubowej, która oddaliwszy od siebie OO. Jezuitów, sumienie swe pod kierunek synów Ś. Dominika oddała… Wielkiej dobrodziejce zakonu należała też niepospolita mowa pogrzebowa… Oto jak się z tego wywiązał X. B. kapelan nieboszczki.
Naprzód sparłszy się na ambonie udawał jakby uśpionego długo, potem nagle przebudzony niby, zapatrzył się na katafalk i począł w ten dramatyczny sposób.
"Gdzież to ja jestem? – Co za widok? Czy to reduta? Nie. – Czy nie komedya to? – Nie. Czy nie bal w Pioromoncie? Nie. – Światła rzęsiste! ozdoby wspaniałe! Cóż to wszystko znaczy? (Znowu wzrok natężony wlepił w katafalk, i wpatrzywszy się weń długo, krzyknął:)
– Ach! wszak to Jaśnie Oświecona Brygida z książąt Radziwiłłów Sołłohubowa, wojewodzina brzeska, jenerał-lejtnantowa W. X. Litewskiego! Tak jest, to ona sama… Dokądże idziesz Brygisiu kochana! (Udaje głos cienki niewieści.)
– Do XX. Missyonarzy! – A po co? (Podobnym znowu głosem.) – Na wieczny spoczynek. O! dla Boga! nie tegom się po tobie spodziewał! Ej! nie idź!
– Pójdę! pójdę! – Noc ciemna, błoto po kostki, wróć się, powiadam. – Ej nie, pójdę! – Pójdziesz? a nie lepiej że byłoby zostać się z nami Dominikanami? Ej! Brygisiu! – Nie, nie! pójdę koniecznie. – Nie masz lekarstwa na babski upór, dobrodzieje kochani! Idźże tedy! wędruj szczęśliwie! a ja tymczasem cnoty twoje ogłoszę światu sarmackiemu.
Dalszy ciąg mowy pogrzebnej, w tymże rodzaju… prędzej było z niej można uśmiać się niż zapłakać. Szczególniej OO. Jezuitom, naturalnie się dostało…
Bardzo ciekawe są wspomnienia uniwersytetu z epoki Dr. Frank'a i hrabinej de Choiseul, królowej piękności swych czasów, której ulubiony Pawłów nazywano świątynią Weuery w Knidos. Raz hr. de Choiseul zażądała być przytomną aktowi doktoryzacyi w uniwersytecie… Akt ten, odegrany jak wyborna komedya, odbył się w salonie Dra Franka, Kandydat czytał rozprawę o chorobach serca! – Opisał bardzo szczegółowo chorobę, sercową jednego ze swych pacyentów. a nakoniec oświadczył, że po śmierci odkrył dopiero co go życia pozbawiło… To mówiąc odsłonił preparat i ukazał w sercu nieboszczyka – portret hrabinej Choiseul!!
Obok poważnych dziejowych wspomnień, mnóstwo podobnych charakterystycznych drobnostek spisał Potocki. Nieoceniony to materyał do historyi obyczajów.
Z okładki Pamiętników Kamertona, które dla Litwinów i chcących poznać Litwę są nieoszacowane, dowiadujemy się o innych dziełach L. Potockiego: powieści: Dwaj bracia artyści, – Święcone czyli pałac Potockich w Warszawie (pod imieniem Bonawentury z Kochanowa,) – Wincenty Wilczek i pięciu jego synów, – Wspomnienie o Kownie – Zarysy życia towarzyskiego. – Oprócz tego zostały w rękopiśmie, częściowo tylko drukowane niegdyś w Gazecie Polskiej pamiętniki zajmujące.
Potockiemu winniśmy wynalezienie szacownego (dotąd niewydanego) Pamiętnika Poczobuta, współczesnego Paskowi.
* * *
W Anglii i na stałym lądzie od lat kilku próbują wprowadzić we zwyczaj jedzenie mięsa końskiego. W roku przeszłym sprawili sobie hippofagowie londyńscy sławną ucztę, na której nie było nic prócz różnych potraw z koniny… Rosbeef a la Bucephale… kotlety z pegaza i t… p. Próba ta nie zupełnie się szczęśliwie powiodła. Z powodu tych usiłowań prassa uczona niemiecka, która ma historyę na zawołanie, daje ciekawą wiadomość o jadle z koni w starożytności. – Dziennik angielski: "Journal of the Society of Arts" przytacza także kilka erudycyjnych cytat na poparcie powszechnego używania koniny. – Parę tysięcy lat temu Grecy hippofagami zwali barbarzyńskie narody… Herodot opisuje, że u Persów na dzień rocznicy urodzin zastawiano całe pieczone konie… Wiemy, że w Polsce przed hetmanem dla uczczenia go stawiono także pieczone źrebię. – U Chińczyków, Tatarów i wielu narodów azyatyckich konina uchodziła za przysmak. Virgili wspomina, że Scyci do mleka mieszali krew końską, Horacy, że Trakowie krew koni pić lubili.
Ś. Bonifacy apostoł Niemiec skarżył się przed stolicą, rzymską, że Niemcy jedli mięso końskie. Toż samo około 1000. r. zarzucano Irlandczykom. We Włoszech i Anglii zwyczaj ten również się utrzymywał. Ale już w XVII. wieku we Francyi są, przykłady karania śmiercią za użycie mięsa końskiego. Około 1793 – 94 w Paryżu pokryjomu koninę dawano zamiast innego mięsa; a w 1811 dozwolono użycia jej, co w 1826 potwierdzonem zostało, jako lekarskiem doświadczeniem uznane za nieszkodliwe. – W czasie pochodów Napoleona bardzo często wojsko się karmiło, szczególniej rosołem z koni.
Od r. 1855 w Paryżu rzeźnie końskie ustanowiono i mięso się to sprzedaje jak inne; najsławniejszy skład jego mają pp. Rollinet et Cie. W r. 1867 zjadł Paryż 2312 starych koni, bo stare są, najsmaczniejsze; mięso młodych za twarde. Koń dorożkarski wymęczony ma przypominać zwierzynę. W Wiedniu i Berlinie konina także jest w użyciu; urzędownie dozwolono się nią, karmić prawie we wszystkich państwach Europy, nawet w Rosyi. – W południowych Włoszech mięso się suszy na słońcu dla przechowania. – W Anglii, gdzie 125, 000 koni rocznie się zabija, najpóźniej o używaniu ich na ten sposób pomyślano. Nie dziwiemy się temu, człowiek przywiązuje się do konia, a bądź co bądź zjeść przyjaciela (choć się to trafia często) nie wypada – przynajmniej na pieczyste.
Pogardzona i pod płotami tuląca się, okrzyczana z powodu swej opryskliwości pospolita pokrzywa (Urtica dioica) jest wszakże rośliną pożyteczną. Młodą używają u nas na zieleninę, starą karmią chlewnią. Ale oprócz tego ma ona zapomniane zalety, jako roślina włóknista, dająca się zużytkować na równi ze lnem. W Egypcie wyrabiano z niej nici i sznury; w Kamczatce do dziś dnia jej tak używają; w Szwecyi i Danii jako zdrowy pokarm daje się bydłu. – Pokrzwa na dobrym gruncie rośnie bujnie, ale na złym wegetuje także, stosując się do okoliczności. – Kubelka w czasopiśmie gospodarskiem powiada, że cztery do pięciu razy odrasta, ścięta na paszę. – Uczciwe to stworzenie Boże jest najwcześniejszą karmią zieloną, gdyż o miesiąc wyprzedza Lucernę, a kiedy wszystko wyschnie w jesieni, zieleni się uparcie do mrozów. Wytrzymuje upały i zimna ze stoicyzmem istot sobie podobnych… Ususzone liście pokrzywy dają, doskonałą paszę dla owiec i bydła, zdrową i pokarmistą; można je dawać suche lub zaparzane, po funcie do dwóch na sztukę. – Kubełka zaręcza, że mleko krów karmionych pokrzywą jest doskonałe i że wiele goryczy nie nabiera.
Z rozbioru chemicznego wypada, że pokrzywa prawie tak jest pożywna jak koniczyna.
Ale co to znaczy reputacya!! Któryżby gospodarz nie ruszył ramionami na tę rehabilitacyę nieszczęśliwej rośliny? – Nasi koniarze wiedzą o tem dobrze, iż nasienie pokrzywy, dawane koniom z owsem, ma je tuczyć i dawać piękny połysk włosom.
A pomimo to wszystko, wszelkie plugawstwa społeczne nazywamy pokrzywą, chociaż ona więcej od niego jest warta.
Jako roślina posiadająca włókno sposobne do wytworzenia przędziwa, pokrzywa na szczególną uwagę zasługuje. – Gdy się łodygę pokrzywy zaraz po okwitnięciu zetnie, oczyści z liści, namoczy jak konopie, z paździerzy obije i zmiękczy; da doskonały materyał na powrozy i grube ale mocne tkaniny. – Stosownie przygotowane przędziwo pokrzywiane może nawet posłużyć na płótno.
Pokrzywa, jeśli ją uprawiać kto zechce, sieje się w Październiku, nasienie mięszając z ziemią, nieco gęściej niż koniczyna. Po zasiewie nie potrzeba ani grabić ani ziemią przysypywać, gdyż pokrycie szkodzi wschodzeniu rośliny. Kubełka pisze, że w pierwszym roku ścinać jej nie należy, póki się dobrze nie wkorzeni; w następnych latach zbieraną być może dwa razy, w Czerwcu i Lipcu. Pokrzywa daje 16 procentów, gdy konopie 25, ale że dwukrotnie ścinać ją można, zatem dałaby więcej niż one… Tenże agronom zaleca uprawę pokrzywy na rolach wśród lasu i na stoczystych wzgórzach, których osypywanie przez to się wstrzymuje mocno wkorzeniając.
Oprócz naszej zwykłej pokrzywy (dioica) uprawa sybirskiej pokrzywy konopianej (urtica cannabina), w naszym klimacie dosyć się powodzi.
Zrehabilitujmy nieszczęśliwą roślinę.
* * *
Zajmujące są poszukiwania i obliczenia Baxter'a o ludności Anglii i podziale jej na pewne klasy pod względem dochodów z pracy lub kapitałów. –
Baxter robotników samych dzieli na trzy oddziały; w pierwszym z nich mieści zarabiających po 28 do 35 szyllingów tygodniowo, a zatem rocznie od 60 do 73 funtów. – Tych podaje liczbę na 1, 123, 000 osób. – W drugiej klasie idą, zarabiający od 21 do 25 szylingów tygodniowo, rocznie od 46 do 52 funtów; tych już ma być 3, 819, 000. Naostatek w trzeciej klasie mieszczą się zarabiający od 12 do 20 szylingów, to jest od 20 do 40 funtów. Z doświadczenia okazuje się, że kobieta, dziewczyna i dziecko razem we troje zarobią tyle ile jeden mężczyzna.
Z obrachunku ubogich i nie mogących utrzymać się o własnej pracy, wypada na Anglią do trzech milionów.
Stosunki zarobkowania są takie, że każdy robotnik w ciągu roku ma jedną dziesiątą prawdopodobieństwa zostać bez zajęcia, a zatem bez chleba. Trzy miliony głów ludzi potrzebujących wsparcia, nie oznaczają prócz tego osób, ale, głowy rodzin. Także cyfra zapomogi wymagającej ludności z kobietami i dziećmi sięga do przerażającej wielkości jedenastu milionów ludzi!!
Baxter utrzymuje, że i to jeszcze za mało w stosunku do rzeczywistości, że niezmierne mnóstwo ludzi wlecze się w nędzy i ratuje jak może, do głodowej śmierci, nie zapisując między ubóż i niewyciągając ręki po jałmużnę.
Statystyczne poszukiwania Baxter'a nad społecznością angielską, jej dochodami, podziałem bogactwa ogólnego, są smutne, bo wykazują jakąś chorobę w organiźmie, na którą poradzić niełatwo i na którą swoboda ekonomiczna, wolność pracy, najlepsze ze znanych lekarstw nic nie pomagają.
"Położenie Anglii, pisze Baxter, nie czyni ją, podobną do wielkiego właściciela ziemi, który ma dochód zapewniony o tyle, o ile on pewnym być może przy wypadkach – ale raczej do kupca, który kapitałem i energią do ekonomicznej dorósłszy potęgi, wielu osób egzystencją ma w ręku.
"Mówiąc o pomyślnych skutkach angielskiego przemysłu, dodaje on, nie zawadziłoby… owe memento mori szepnąć po cichu, które towarzyszyło pochodom rzymskich tryumfatorów. "
Baxter lęka się dla Anglii współzawodnictwa Stanów Zjednoczonych, wojny, któraby targowiska europejskie zamknęła i dowóz surowych płodów wstrzymała; jednem słowem… owego ziarna piasku, które skomplikowaną machinę może zahamować i w pędzie zgruchotać. –
* * *
Dużo się u nas pisze, choć nie wiele robi około oświaty ludowej. Spóźniona ta kuracya odbywać się musi z wielką ostrożnością, aby organizmu chroniczną nieświadomością zdrętwionego nie narazić na szwank. – Gazeta Toruńska w roku zeszłym umieściła cały szereg artykułów w tym przedmiocie; całe Księstwo Poznańskie składało się przez kilka miesięcy na kilka set talarów na ten cel przeznaczonych, w Galicyi wszystkie stowarzyszenia… które chciałyby uchodzić za stojące na wysokościach wymagań epoki, mówią wiele, obficie i wymownie o oświacie. Ale oprócz ubogich kilku akademików we Lwowie i księgarza rodem z Warszawy w Krakowie, nikt nic nie zrobił. – Mylemy się; Forster mieszkający w Berlinie wydał kilkanaście broszur.
Wszystkiego tego mało, wszystko to niedostateczne… ale dowodzi po raz setny, że my jesteśmy w tem stadium paplaniny, w którem czasem bywają, starzy ludzie. Siedzi jegomość w pokoju i cały dzień gderze, usta mu się nie zamykają, ale sam się nie rusza.
Czy oświata ludowa ma być biała czy czerwona, czy przez księży i z pomocą księży, czy dłonią świecką udzielana, w języku ludowym czy salonowym? czy ją począć od tego, czy od tamtego końca? Jak drukować? na bibule czy na welinie? na perkalu czy na papierze? nawet zdaje się, że okładki przyszłych publikacji poddane są wielce umiejętnym roztrząsaniom… Starzy Polacy mówili w takim razie… gadu, gadu… a psy w krupach… My już tylko gadać i stękać umiemy…
Niech Bóg uchowa od złych posądzeń, ale nikt tak bardzo na sercu nie ma sprawy oświaty, każdy przy tem światełku radby upiec pieczeń swoją, pieczeń popularności, rehabilitacyi pieczeń swojej doktryny, pieczeń swojego talentu, a najbiedniejsi pieczeń swojej kieszeni…
Nauczcie Maćka czytać… nie frasujcie się tak bardzo o resztę, książki się znajdą,… byle ochotę miał do nich zaglądać.
Głosujemy za wydaniem miliona egzemplarzy abecadlnika Towarzystwa Rolniczego Warszawskiego, za rozpowszechnieniem go jak największem.
Byłby to krok ważny, stanowczy i pewnie w skutki dobre najobfitszy.
Wiecie o tem, że Teofil Lenartowicz, żyjący na wygnaniu we Włoszech we Florencyi (mazowiecki on lirnik pod dzwonnicą Giotta!!) musiał gwoli sercu i gwoli potrzebie pracy, jąć się dłuta rzeźbiarskiego. Nie mogąc śpiewać… rzeźbi… i toć przecie śpiew. zrozumiały wszystkim. – Patrząc ciągle na owe bramy raju, ręką Giobertego wyrzezane, natchnął się niemi…
Lud jego pieśni nie słucha… ale są ludzie co na rzeźbiony poemat patrzą i zrozumieją go…
Co go do tej zmiany języka przywiodło, po – wiem, a powiem otwarcie, jak się należy, gdy o gardłową, idzie sprawę.
Jedyny wydawca polski, który ma odwagę rachować na publikę, nie przypuszczając, aby polski ogół mógł odmienić uczucia i nie rozumieć swych obowiązków – Żupański, wydał w przeciągu lat ostatnich Bohdana, onego słowika ukraińskiego Oratorium, W. Pola Powódź; nabył też i nowe, pełne wdzięku śpiewy Lenartowicza. Ale po próbie na Zaleskim i Polu, musiał się zawahać i poezye Lanartowicza, nabyte, gotowe leżą a spoczywają w tece. – Nikt dziś poezyi nie czyta… Smutna, ale najprawdziwsza prawda. Smak do tego języka bogów straciliśmy, poczucie piękna, miłość pieśni. Zagospodarowaliśmy się, zakłopotali, sprozaizowali, odpoetyzowali, zrzeczywistnieli tak, ale to tak… że pieśni, ani rozumiejmy, ani pragniemy, ani czujemy.
Gdy kto na uszy ogłuchnie, trzeba mu mówić przez oczy. Probuje tego języka głuchoniemych Lenartowicz i rzeźbi…
Ale zaprawdę, smutneż to, smutne, nie dla niego, bo z niego poezya w nim zawarta, na ten czy inny sposób wypłynie – smutne dla nas, bo to poznacza, że temperatura duchowa w nas zniżyła się. Nie grzeszym w ogóle zbytnią miłością czytaniu i pracy, ale pieśnią, można powiedzieć, że się brzydziemy.
Czy myśmy temu winni, czy ogólna atmosfera epoki, która w rzeczywistości uścisku zbawienia szuka? nie wiem. Ależ bez poezyi żyć, bez poezyi być młodym! bez śpiewu i ideału budzić się do życia, to coś rozpaczliwego!! Cóż ci ludzie prozy poczną na starość?
Odlany z bronzu Lcnartowicza obraz – powrót do ziemi obiecanej, nabył w Paryżu hr. Ksawery Branicki; podwójnie mu winszujemy tego nabytku.
Nie możemy się powstrzymać, żeby tu nie zacytować smętnego wiersza Lenartowicza, który on napisał na odwrocie swej rzeźby (Święci pracownicy) przysyłając ją jednemu ze swych przyjaciół:
…..drogi, na serca pociechę
Gdy mi nie możesz w Polsce dać chateńki,
Weź piórko swoje i machnij od ręki
Taką litewską pochyloną, strzechę…
I kawał boru suchego na opał
I kościół, kędy patrzeć sercu błogo,
Ach! i przy którym, gdy dola tak srogą,
Już bym się pragnął do ziemi zakopał.
To mi narysuj do mego albumu
I swe kochane imie umieść niżej.