Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Opiekun ubogich - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Opiekun ubogich - ebook

Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.

Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: brak
Rozmiar pliku: 244 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

OPIE­KUN UBO­GICH.

Pi­smo uwień­czo­ne od aka­de­mii lioń­skiey jako od­po­wiedź na po­da­ne przez nią do roz­wią­za­nia za­gad­nie­nie na­stę­pu­ją­ce:

" Wska­zać spo­so­by prze­ko­na­nia się o praw­dzi­wem ubó­stwie, i uczy­nie­nia iał­muż­ny uży­tecz­ną da­ją­cym i od­bie­ra­ją­cym."

Ta mi­łość bliź­nie­go naym­niey iest

god­ną tego Imie­nia, któ­ra zło­ta tyl­ko udzie­la.

przez

J. M. De­ge­ran­do,

Człon­ka Aka­de­mii Fran­cuz­kiey na­pi­sa­ne w roku 1821 na pol­ski Ję­zyk prze­ło­żo­ne w 1824 roku w War­sza­wie.

Na­kła­dem Za­wadz­kie­go i Węc­kie­go Uprzy­wi­le­jo­wa­nych

Dru­ka­rzy i Xię­ga­rzy Dwo­ru Kró­le­stwa Pol­skie­go.

1825.

Wol­no dru­ko­wać

dnia 14 Stycz­nia 1825 roku

J. K, Sza­niaw­ski.

R. S. D. J. W. P.PRZE­MO­WA TŁÓ­MA­CZA

* * *

Za­py­ta­nie po­da­ne w Ru 1821 przez Aka­de­mią Lioń­ska do roz­wią­za­nia przy­no­si rze­tel­ny za­szczyt tey Aka­de­mii, tylu ludź­mi zna­ko­mi­te­mi i dzie­ła­mi sław­ney, iż osą­dzi­ła za god­ne po­szu­ki­wań swo­ich to, co się do­ty­czę nay­bli­żey in­te­re­su ludz­ko­ści, co się ty­czę ubó­stwa i nę­dzy, tey Mę­ski przy­wią­za­ney do sta­nu spo­łe­czeństw ludz­kich. Uwa­ża­ła zaś ten przed­miot nie w wzglę­dzie po­li­tycz­nym, nie w wzglę­dzie po­żyt­ków prze­mi­ja­ją­cych, ale w mo­ral­nym, w wzglę­dzie za­szczy­ca­ią­cym ludz­kość skło­nio­ną do ra­tun­ku po­dob­nych so­bie istot, w wzglę­dzie cno­ty wyż­szym nad zni­ko­me ko­rzy­ści.

Roz­wią­za­nie tego za­gad­nie­nia za­da­nem iest po­wszech­nie, i iest in­te­re­sem rów­nie da­ją­cy­oh iak od­bie­ra­ią­cych. Czy­ie­goż bo­wiem na­tchnie­nia li­to­ści nie wstrzy­ma­ła bo­iaźń omył­ki? Kto praw­dzi­wie go­dzien po­mo­cy nie iest czę­sto po­li­czo­ny w licz­bie zwo­dzi­cie­la? któ­ryż czło­wiek do­bro­czyn­ny nie chciał­by nay­le­piey użyć swo­ich do­bro­dzieystw? Spo­sób po­da­ny od Au­to­ra nie iest za­iste no­wym, ale ia­śnie wy­ło­żo­nym i do­wie­dzio­nym.

Pi­smo to, któ­re­go tło­ma­cze­nie da­ie­my, peł­ne praw­dzi­wey Fi­lo­zo­fii, mimo swey szczu­pło­ści

roz­wiia ten przed­miot tak zu­peł­nie spo­so­bem obey­mu­ią­cym wszyst­ko, iż mimo ob­szer­nych dzieł w wzglę­dzie ubó­stwa pi­sa­nych, zda­ie się, iż bra­ko­wa­ło roz­bio­ru tak do­kład­ne­go i tak uży­tecz­ne­go, w spo­so­bie tak prze­ma­wia­ią­cym do ser­ca, a któ­re­by pro­wa­dzić mo­gło skło­nio­nych do li­to­ści, dro­gą praw­dzi­wą w po­zna­wa­niu ubó­stwa, w sto­so­wa­niu do­bro­dziejstw do po­trzeb i do rze­tel­ney uży­tecz­no­ści dla sa­mych ubo­gich. I w tym wzglę­dzie sta­ie się bar­dzo uży­tecz­ną ska­zów­ką tak dla szcze­gól­nych osób, iak dla sto­wa­rzy­szeń do­bro­czyn­nych.

Au­to­rem od­po­wie­dzi iest Jó­zef Ma­ria, De­ge­ran­do Czło­nek Aka­de­mii Fran­cu­skiey, Rad­ca Sta­nu za prze­szłe­go i za te­raź­niey­sze­go pa­no­wa­nia we Fran­cyi, któ­re­go słusz­nie uwa­żać moż­na iak ied­ne­go z pierw­szych na­sze­go wie­ku Fi­lo­zo­fow. Au­tor sław­ney roz­pra­wy, któ­ra go dała po­znać z po­dzi­wie­niem uczo­ne­mu świa­tu " O zna­kach i sztu­ce my­śle­nia w ich wza­iem­nych sto­sun­kach" uwień­czo­ne y przez aka­de­mia Fran­cu­ską, toż Au­tor wiel­ce ce­nio­ne­go w uczo­nym świe­cie i waż­ne­go dzie­ła: Hi­sto­rya po­rów­na­na Sys­te­ma­tów Fi­lo­zo­fii: (dzie­ła do­tąd za nay­lep­sze w tym przed­mio­cie uwa­ża­ne­go) i wie­lu dzieł in­nych. Nie sa­dził on, aby za­py­ta­nie to nie mia­ło bydź god­nem od­po­wie­dzi iego, a roz­pra­wa prze­zeń

wy­da­na god­na Au­to­ra i przed­mio­tu za­szczy­ca umysł i ser­ce Au­to­ra Fi­lo­zo­fa.

Co do wnio­sku, któ­ry Au­tor są­dzi za istot­ny

dla to­wa­rzystw trud­nią­cych się uży­ciem ofiar: aby wzy­wa­ły do Opie­ki szcze­gól­nych Fa­mi­lii, oso­by do­bro­czyn­ne zdol­ne po­świe­cić się usłu­dze ludz­ko­ści i czyn­ney mi­ło­ści bliź­nie­go, pi­smo iego, iak sam skrom­nie w przed­mo­wie wy­ra­ża, iest tyl­ko roz­wi­nię­ciem, a ra­czey kom­men­ta­rzem usta­wy wy dane y we Fran­cyi w Ru 1819 przez Lu­dwi­ka XVIII, urzą­dza­ią­cey Ad­mi­ni­stra­cyę ogól­ną ofiar na rzecz ubo­gich i biur do­bro­czyn­no­ści vp każ­dym Cyr­ku­le Pa­ry­ża, or­ga­ni­zo­wa­nych spo­so­bem przez Au­to­ra po­da­nym, z we­zwa­niem oraz licz­nych Człon­ków przy­bra­nych do do­bro­wol­ney ubo­gich opie­ki. To więc, co tu roz­wi­ja, iest iuż w skut­ku za­pro­wa­dzo­ne, nie iest za­tem nie­po­dob­nem.

Wy­daw­ca w na­szym ię­zy­ku pi­sma iego są­dzić się bę­dzie ob­fi­cie wy­nad­gro­dzo­nym; ie­ze­li to pi­smo zdo­ła się przy­ło­żyć do wpro­wa­dze­nia u nas tak chwa­leb­ne­go zwy­cza­iu; ie­ze­li przy­nie­sie ia­ko­wy uży­tek dla do­bro­czyn­nych osób.

* * *RE­JESTR PRZED­MIO­TÓW.

§ I Uwa­gi przed­wstęp­ne Za­sa­dy, istot­ne cele i zna­mie praw­dzi­wey mi­ło­ści bliź­nie­go.

§ II. O zna­mio­nach róż­nią­cych praw­dzi­we od fał­szy­we­go ubó­stwa…. 10.

§ III. O po­dzia­le ubó­stwa na klas­sy, i o udzie­la­niu wspar­cia… 22.

§ IV. Ci któ­rzy się przy­kła­da­ią da­ra­mi, maią. Mieć ucze­snic­two w do­cho­dze­niu i w klas­sy­fi­ka­cyi ubo­gich… 35.

§ V. Ja­kim spo­so­bem to sto­wa­rzy­sze­nie czy­ni Jał­muż­nę uży­tecz­ną daw­cy… 44

§ VI. O Edu­ka­cyi ubo­gich… 51

§ VII. O In­sty­tu­tach dla cho­rych, dla ka­le­ków, dla pod­rzut­ków i dla star­ców. 62

§ VIII. O In­sty­tu­tach ma­ią­cych na celu do­star­cza­nie ro­bo­ty ubo­gim mo­gą­cym pra­co­wać…. 75.

§ IX. i ostat­ni. – O zgod­no­ści w Ad­mi­ni­stra­cyi po­wszech­nych po­mo­cy, i ia­kim spo­so­bem może bydź do skut­ku przy­wie­dzio­ne Sys­te­ma, któ­re tu się po­da­ie…. 86

* * *
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: