- W empik go
Opis stanowisk pracy - ebook
Opis stanowisk pracy - ebook
Niniejsza publikacja to syntetyczny i uzupełniony w stosunku do poprzedniej edycji przewodnik dotyczący procesu, narzędzi i sposobów sporządzania opisów stanowisk pracy. Pomimo krótkiej formy zawiera wszystkie niezbędne informacje, wskazówki i gotowe podpowiedzi pozwalające na prawidłowe przygotowanie i przeprowadzenie opisów stanowisk pracy.
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-65236-24-1 |
Rozmiar pliku: | 1,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Czym jest opis pracy i stanowiska?
Opis stanowiska pracy jest ujednoliconym dla całej firmy narzędziem mającym na celu rejestrację i uporządkowanie zakresu wykonywanych zadań przez pracowników, o określonych umiejętnościach i kwalifikacjach.
Dzięki dokładnemu opisowi stanowiska pracy, każda z zainteresowanych osób ma jasność odnośnie niezbędnych wymagań, zakresu powierzonych zadań i czynności, a także ponoszonej na stanowisku odpowiedzialności. Jest to również jasny obraz wszystkich wymagań formalnych i kwalifikacyjnych, jakie dana osoba musi spełnić, by w sposób właściwy wykonywać swoją pracę.
Ważna koncepcja — praca; nie osoba
Opis stanowiska pracy dotyczy obszarów związanych ze stanowiskiem, a nie osoby, która aktualnie je zajmuje. Zatem nie odnosimy się tutaj do człowieka z punktu widzenia jego umiejętności, preferencji, oczekiwań i kompetencje, ale patrzymy na te aspekty z punktu widzenia firmy jako organizacji i stanowiska jako komponentu tej organizacji.
Innymi słowy: Opis stanowiska pracy — to dokument organizacyjny zawierający informacje dotyczące stanowiska pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zadań na danym stanowisku, odpowiedzialności i wymaganych kompetencji.
Warto pamiętać, że opis stanowiska pracy jest pojęciem szerszym, niż zakres obowiązków na stanowisku. Informacje w nim zawarte stanowią bowiem punkt wyjścia do działań w takich obszarach Zarządzania Zasobami Ludzkimi jak np:
— Rekrutacja i selekcja kandydatów;
— Oceny okresowe;
— Planowanie i realizacja szkoleń;
— Planowanie ścieżek kariery i rozwoju;
— Kształtowanie wynagrodzeń;
— Projektowanie zmian w organizacji.
Rekrutacja i selekcja
Praktyka podpowiada, że ogłoszenie o naborze powinno zawierać również wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe. Dla celów rekrutacji opis stanowiska wymienia zadania na stanowisku oraz kompetencje i formalne kwalifikacje wymagane od osób poszukiwanych na to stanowisko.
Warto zauważyć, że opis stanowiska pracy może być tak skonstruowany, że niemal automatycznie możliwe staje się wypełnienie takich części typowych ogłoszenia rekrutacyjnego jak:
Darmowy fragment