- nowość
Opowiedzieć niepełnosprawność. Wybrane problemy kulturowych reprezentacji niepełnosprawności - ebook
Opowiedzieć niepełnosprawność. Wybrane problemy kulturowych reprezentacji niepełnosprawności - ebook
Opowiadanie o doświadczeniu niepełnosprawności jest ważnym narzędziem emancypacji. Narracje niefikcjonalne, takie jak autobiografie, reportaże, autoetnografie czy eseje, to nie tylko przedstawienia indywidualnych doświadczeń autorów i autorek, lecz także źródła krytyki społecznej, wykorzystywane do wzmacniania ruchu na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami. Klaudia Muca przygląda się współczesnym działaniom emancypacyjnym na rzecz doświadczenia niepełnosprawności, realizowanym za pomocą narracji, uwzględniając ich kontekst społeczny, w tym takie zjawiska jak kryzys opieki, rozwój działań na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami i przemiany w strukturze współczesnego polskiego pola literackiego. Autorka zwraca również uwagę na międzynarodowy profil działań związanych z niepełnosprawnością i zestawia wybrane zdarzenia emancypacyjne, które pojawiły się w Polsce, z tymi, które zapoczątkowały rozwój ruchu na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami w krajach zachodnich.
Spis treści
Wstęp
1. Mapowanie projektu emancypacyjnego. Studia o niepełnosprawności i (nie)sprawiedliwość epistemiczna
1.1. Wprowadzenie
1.2. Sen o sprawiedliwości. Dekolonizowanie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
1.3. Psychologia wobec niepełnosprawności – dekolonizowanie postaw badawczych
1.3.1. Etiologia wywłaszczenia i niepełnosprawność języka
1.3.2. Etiologia pomocy (projekt krytyczny)
1.4. Asymetria w przestrzeni wiedzy. Naukowe praktyki pasożytnicze
1.4.1. Pasożytnicza postawa badawcza i jej krytyka
1.4.2. Przeciw obiektywności? Usytuowanie praktyk epistemicznych
1.5. Podsumowanie
2. Od tropu do źródła wiedzy. Narracja, emancypacja i niepełnosprawność
2.1. Wprowadzenie
2.2. Opowiadanie o niepełnosprawności. Od protezy narracyjnej do życiopisania
2.2.1. Pożegnanie metafory. Niepełnosprawność jako proteza narracyjna
2.2.2. „Fantazje grup wykluczonych”. Debil Maliny Prześlugi
2.2.3. Od krytyki reprezentacji do życiopisania. Narracyjny zwrot ku reprezentacji osobistego doświadczenia niepełnosprawności
2.3. Osobista narracja o niepełnosprawności jako źródło wiedzy
3. Rola manifestu autobiograficznego w rozwoju krytyki zaangażowanej w studiach o niepełnosprawności
3.1. Teoria przeżywana. Manifestowanie doświadczenia i budowanie silnej obiektywności
3.2. Autoetnograficzne zaplecze studiów o niepełnosprawności
3.2.1. Od opowieści do wiedzy. O ustanawianiu perspektywy autoetnograficznej
3.2.2. Autoetnografia niepełnosprawności. Nie przywitam się z państwem na ulicy Marii Reimann
3.3. Manifest autobiograficzny a rozwój krytyki zaangażowanej w studiach o niepełnosprawności
4. Niepełnosprawność i wspólnota. Retoryka emancypacyjna w wybranych kolektywnych projektach narracyjnych
4.1. Wprowadzenie
4.2. Przeciw stygmatyzacji (lata sześćdziesiąte XX wieku, Wielka Brytania)
4.3. Niepełnosprawność i ramy interpretacji doświadczenia ciała (lata dziewięćdziesiąte XX wieku, Polska)
4.3.1. Wprowadzenie
4.3.2. Antologia Cierpieniem pisane – rozpoznania wstępne
4.3.3. Rekonstruowanie perspektywy wspólnotowej
4.3.4. Niepełnosprawne kobiety i dominujący dyskurs o zależności
4.3.5. Autoterapia „okaleczonej tożsamości” kobiet
4.3.6. Okaleczony Bóg i teologie niepełnosprawności
4.4. Legitymizowanie widzialności i archiwizowanie doświadczeń (lata dwudzieste XXI wieku, Stany Zjednoczone)
4.5. Podsumowanie
5. Reporterstwo rzecznicze i narracje opiekuńcze. Najnowsza polska literatura niefikcjonalna o niepełnosprawności wobec rzeczywistości społecznej – wybrane zagadnienia
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wobec cudzej historii życia. Reporter jako rzecznik
5.3. Ku społecznej rewolucji empatycznej. Narracje opiekunów niepełnosprawnych dzieci a problematyka kryzysu opieki
5.4. Interpretacja a upowszechnianie ideałów emancypacyjnych
6. Humanistyka emancypacyjna. Niepełnosprawność, polityka tożsamości i zaangażowanie w naukach humanistycznych
6.1. Projektowanie zaangażowanej nauki. O dyscyplinowaniu studiów o niepełnosprawności
6.2. Dyscyplinowanie studiów o niepełnosprawności – konteksty polskie
6.3. Największa mniejszość. Humanistyka zaangażowana a polityki tożsamości
Zakończenie
Bibliografia
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7908-289-6 |
Rozmiar pliku: | 7,3 MB |