Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Organizacja produkcji filmowej w świetle prawa autorskiego - ebook

Wydawnictwo:
Seria:
Data wydania:
25 maja 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
79,00

Organizacja produkcji filmowej w świetle prawa autorskiego - ebook

W publikacji omówiono w sposób kompleksowy, jak najlepiej zabezpieczyć swoje interesy, rozpoczynając proces produkcji filmowej, tak aby z jednej strony uniknąć naruszeń praw przysługujących innym osobom, a z drugiej – ograniczyć do minimum ryzyko niekorzystnego wykorzystania własnej twórczości przez podmioty trzecie.

W pierwszych czterech rozdziałach omówiono wstępne zagadnienia związane z produkcją filmową z perspektywy prawnoautorskiej. Scharakteryzowano zatem samo prawo autorskie i jego przedmiot, czyli utwór (rozdział I) oraz przedmiot produkcji filmowej ze szczególnym uwzględnieniem określonych elementów filmu podlegających ochronie (rozdział II). Wskazano, jaki jest status poszczególnych osób biorących udział w tworzeniu filmu (rozdział III) i jakie prawa przysługują im z tytułu pełnienia różnych funkcji w procesie twórczym (rozdział IV).

W kolejnych rozdziałach omówiono: możliwość wykorzystywania cudzej twórczości w produkcji filmowej (rozdział V), szczególną rolę producenta audiowizualnego (rozdział VI), rodzaje i treść umów prawnoautorskich związanych z produkcją filmową (rozdział VII) oraz działalność promocyjną, medialną i reklamową (rozdział VIII).

W IX rozdziale znajdują się wzory umów wraz z komentarzami, które ułatwią czytelnikowi właściwe konstruowanie w przyszłości kontraktów związanych z produkcją filmową.

Skrypt jest skierowany przede wszystkim do studentów szkół filmowych. Przydatne informacje znajdą w nim również doświadczeni specjaliści zajmujący się produkcją filmów.

Kategoria: Literatura akademicka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8291-814-4
Rozmiar pliku: 2,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PRZEDMOWA

Organizacja produkcji filmowej jest zadaniem trudnym i skomplikowanym. Nie wynika to wyłącznie z dużego ryzyka gospodarczego, jakie niesie za sobą to przedsięwzięcie, ale także, a może przede wszystkim, z wielości podmiotów współtworzących dzieło kinematograficzne, przejawiających nierzadko sprzeczne interesy. Oczywiście głównym (i wspólnym) celem całej „ekipy produkcyjnej” jest stworzenie filmu, który odniesie sukces estetyczny lub/i komercyjny; jednak już to, w jaki sposób oraz jakim kosztem i zaangażowaniem zostanie osiągnięte to zamierzenie, często bywa przedmiotem sporu. Może to dotyczyć zarówno samego procesu decyzyjnego (np. komu będą przysługiwały konkretne kompetencje, kto będzie decydował o zatrudnieniu określonych aktorów, kto nada ostateczny kształt zwiastunowi), jak i kwestii ekonomicznych (np. wysokość gaży, kwestia praw do tworzenia kontynuacji albo spin-offów) oraz praw osobistych (np. w którym miejscu w napisach końcowych pojawi się imię i nazwisko danego twórcy).

Nawet jednoznaczne wskazanie „głównodowodzącego” produkcją filmową nie jest łatwe. Z pewnością większość fanów dzieł audiowizualnych za najważniejszą osobę w procesie tworzenia filmu uzna reżysera. Istotnie, biorąc pod uwagę walor artystyczny, można przyjąć, że to właśnie reżyser ma największy wpływ na jakość tego, co ostatecznie zobaczy na ekranie widz. Z drugiej strony jednak osobą inicjującą proces filmowy, ponoszącą odpowiedzialność finansową za ewentualne niepowodzenie, a przez to podmiotem decyzyjnym jest producent. To on „zatrudnia” twórców, a zatem zawiera z nimi umowy i skupia w swych rękach ogół praw autorskich, w związku z czym pośrednio wpływa na finalny kształt filmu (a niekiedy nawet bezpośrednio, gdy wprost ingeruje w proces postprodukcji).

Działalność członków ekipy filmowej, począwszy od producenta i reżysera, a skończywszy na statystach, regulowana jest przez przepisy prawa, w tym w dużej mierze przez przepisy prawa autorskiego. W bardzo dużym uproszczeniu można przyjąć, że wszystko, co zostaje stworzone przez człowieka, a posiada pewne walory artystyczne czy estetyczne, stanowi bowiem przedmiot wyłącznego prawa autorskiego przysługującego twórcy. Twórca musi zatem wyrazić zgodę na określony sposób wykorzystywania swojego „dzieła” przez inne osoby. Tym samym producent chcący rozpowszechniać film, którego częścią są scenariusz, scenografia, muzyka, zdjęcia, montaż czy nawet gra aktorska, powinien zawrzeć z „wytwórcami” poszczególnych elementów stosowne umowy. Wydaje się to być oczywiste, ponieważ są to wszak członkowie ekipy filmowej. Diabeł jednak jak zwykle tkwi w szczegółach, a prawdziwe problemy zaczynają się nie wtedy, gdy współpraca świetnie się układa, ale gdy dochodzi do rzeczywistego sporu.

Niniejszy podręcznik omawia w sposób kompleksowy, jak najlepiej zabezpieczyć swoje interesy, rozpoczynając proces produkcji filmowej, tak aby z jednej strony uniknąć naruszeń praw przysługujących innym osobom, a z drugiej – ograniczyć do minimum ryzyko niekorzystnego wykorzystania własnej twórczości przez podmioty trzecie.

W pierwszych czterech rozdziałach omówiono wstępne zagadnienia związane z produkcją filmową z perspektywy prawnoautorskiej. Scharakteryzowano zatem samo prawo autorskie i jego przedmiot, czyli utwór (rozdział I), omówiono przedmiot produkcji filmowej ze szczególnym uwzględnieniem określonych elementów filmu podlegających ochronie (rozdział II), wskazano, jaki jest status poszczególnych osób biorących udział w tworzeniu filmu (rozdział III) i jakie prawa przysługują im z tytułu pełnienia różnych funkcji w procesie twórczym (rozdział IV). W kolejnych rozdziałach poruszono bardziej szczegółową problematykę. Omówiono kolejno: możliwość wykorzystywania cudzej twórczości w produkcji filmowej (rozdział V), szczególną rolę producenta audiowizualnego (rozdział VI), rodzaje i treść umów prawnoautorskich związanych z produkcją filmową (rozdział VII) oraz działalność promocyjną, medialną i reklamową (rozdział VIII). W ostatnim – IX – rozdziale znajdują się wzory umów wraz z komentarzami, które – mamy nadzieję – ułatwią czytelnikowi właściwe konstruowanie w przyszłości kontraktów związanych z produkcją filmową.

Niniejszy skrypt uwzględnia stan prawny na dzień 15.4.2023 r.ORZECZNICTWO

Wyrok TK z 24.5.2006 r., K 5/05, Legalis

Wyrok TS z 3.9.2014 r., C-201/13, ECLI:EU:C:2014:2132

Wyrok TS z 10.4.2014 r., C-435/12, ECLI:EU:C:2014:254

Wyrok TS z 16.7.2009 r. C-5/08, ECLI:EU:C:2009:465

Postanowienie TS z 17.1.2012 r., C-302/10, ECLI:EU:C:2012:16

Wyrok SN z 5.5.2021 r., I NSKP 7/21, Legalis

Wyrok SN z 24.7.2020 r., I CSK 631/18, OSNC 2021, Nr 4, poz. 41

Wyrok SN z 21.2.2020 r., I CSK 513/18, Legalis

Wyrok SN z 22.2.2019 r., III CSK 11/17, Legalis

Wyrok SN z 5.10.2018 r., I CSK 596/17, Legalis

Wyrok SN z 14.11.2014 r., I CNP 10/14, Legalis

Wyrok SN z 17.9.2014 r., I CSK 621/13, Legalis

Wyrok SN z 10.7.2014 r., I CSK 539/13, Legalis

Wyrok SN z 21.3.2014 r., IV CSK 407/13, OSNC 2015, Nr 3, poz. 36

Wyrok SN z 4.3.2014 r., III SK 34/13, Legalis

Wyrok SN z 6.3.2014 r., V CSK 202/13, Legalis

Wyrok SN z 6.12.2013 r., I CSK 109/13, Legalis

Wyrok SN z 2.12.2010 r., I CSK 33/10, Legalis

Wyrok SN z 24.8.2009 r., I PK 58/09, Legalis

Wyrok SN z 13.12.2007 r., I CSK 321/07, Legalis

Wyrok SN z 23.11.2007 r., IV CSK 228/07, Legalis

Wyrok SN z 13.1.2006 r., III CSK 40/05, Legalis

Wyrok SN z 23.11.2004 r., I CK 232/04, OSNC 2005, Nr 11, poz. 195

Wyrok SN z 22.5.2003 r., I CKN 348/01, Biuletyn SN 2003, Nr 12

Wyrok SN z 23.1.2003 r., II CKN 1399/00, OSNC 2004, Nr 4, poz. 62

Wyrok SN z 5.4.2002 r., III RN 133/01, Legalis

Wyrok SN z 5.7.2002 r., III CKN 1096/00, Legalis

Wyrok SN z 3.9.1998 r., I CKN 818/97, OSNC 1999, Nr 1

Wyrok SN z 15.1.1990 r., I CR 1410/89, Legalis

Wyrok SN z 21.12.1979 r., I CR 434/79, Legalis

Wyrok SN z 12.10.1977 r., I CR 377/77, Lex Nr 64044

Uchwała SN(7) z 20.12.1976 r., III CZP 91/75, OSNC 1977, Nr 7, poz. 103

Wyrok SN z 20.6.1975 r., I CR 353/75, Legalis

Wyrok SN z 20.2.1975 r., I CR 893/74, Lex Nr 64231

Wyrok SN z 14.7.1972 r., I CR 760/71, Lex Nr 64212

Uchwała SN(7) z 19.2.1968 r., III CZP 40/67, Legalis

Wyrok SN z 27.5.1958 r., II CR 547/57, Legalis

Wyrok SN z 28.2.1958 r., I CR 563/57, Legalis

Wyrok NSA z 19.2.2015 r., II OSK 1764/13, Legalis

Wyrok NSA z 6.2.2014 r., II OSK 1994/12, Legalis

Wyrok NSA z 16.10.2003 r., III SA 3582/01, Monitor Podatkowy 2003, Nr 12

Wyrok SA w Warszawie z 24.1.2020 r., I ACa 157/19, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 24.10.2019 r., I ACa 651/18, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 30.7.2018 r., VI ACa 531/16, Legalis

Wyrok SA we Wrocławiu z 25.7.2018 r., I AGa 232/18, Lex Nr 2685605

Wyrok SA w Warszawie z 24.4.2018 r., VII AGa 247/18, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 6.2.2018 r., V ACa 1040/17, Lex Nr 2607164

Wyrok SA w Warszawie z 29.8.2017 r., VI ACa 600/16, Legalis

Wyrok SA w Krakowie z 6.12.2016 r., I ACa 931/16, Legalis

Wyrok SA w Krakowie z 10.6.2016 r., I ACa 275/16, Legalis

Wyrok SA w Katowicach z 25.5.2016 r., I ACa 52/16, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 24.5.2016 r., VI ACa 293/15, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 30.11.2015 r., VI ACa 1685/14, Monitor Prawa Bankowego 2018, Nr 2, s. 10

Wyrok SA w Warszawie z 29.10.2014 r., I ACa 460/14, niepubl.

Wyrok SA w Warszawie z 20.8.2014 r., VI ACa 1740/13, Legalis

Wyrok SA w Białymstoku z 13.2.2014 r, I ACa 735/13, Legalis

Wyrok SA w Poznaniu z 12.12.2013 r., I ACa 958/13, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 16.4.2013 r., I ACa 1216/12, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 22.2.2013 r., I ACa 1047/12, Legalis

Wyrok SA w Katowicach z 9.10.2012 r., V ACa 175/12, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 20.9.2012 r., VI ACa 314/14, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 22.2.2011 r., I ACa 667/10, Legalis

Wyrok SA w Poznaniu z 2.9.2010 r., I ACa 620/10, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 22.6.2010 r., I ACa 345/10, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 14.3.2006 r., VI ACa 1012/05, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 14.12.2005 r., VI ACa 616/05, Lex Nr 1642535

Wyrok SA w Warszawie z 17.11.2005 r., VI ACa 372/05, Legalis

Wyrok SA w Krakowie z 14.1.2003 r., I ACa 1137/02, TPP 2003, Nr 3, s. 117

Wyrok SA w Łodzi z 17.12.2002 r., I ACa 254/02, Lex Nr 535064

Wyrok SA w Warszawie z 29.12.2000 r., I ACa 855/00, Legalis

Wyrok SA w Krakowie z 26.10.2000 r., I ACa 701/00, Lex Nr 76680

Wyrok SA w Krakowie z 27.10.1997 r., I ACa 477/97, Legalis

Wyrok SA w Warszawie z 8.5.1992 r., I ACr 215/92, Lex Nr 62589

Wyrok SO w Łodzi z 12.6.2014 r., III Ca 1715/13, Legalis

Wyrok WSA w Krakowie z 28.2.2018 r., I SA/Kr 15/18, LegalisWYKAZ SKRÓTÓW

1. Źródła prawa

---------------- -- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KC ustawa z 23.4.1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.)
KinematogU ustawa z 30.6.2005 r. o kinematografii (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 130)
Konstytucja RP Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.4.1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
PrAut ustawa z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 2509)
PNPRU ustawa z 23.8.2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 2070 ze zm.)
PrNot ustawa z 14.2.1991 r. – Prawo o notariacie (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 1799)
PrPrzeds ustawa z 6.3.2018 r. – Prawo przedsiębiorców (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 221)
PrSzkWyż ustawa z 20.7.2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.)
RTVU ustawa z 29.12.1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 1722 ze zm.)
WspProdAudU ustawa z 9.11.2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (tekst jedn. z 2021 r. poz. 198)
ZNKU ustawa z 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 1233)
---------------- -- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Organy, instytucje i inne podmioty

--------- -- --------------------------------------------
ETPCz Europejski Trybunał Praw Człowieka
KE Komisja Europejska
KRRiTV Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
NSA Naczelny Sąd Administracyjny
SA sąd apelacyjny
SN Sąd Najwyższy
SO sąd okręgowy
TK Trybunał Konstytucyjny
TS/TSUE Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
UE Unia Europejska
WSA wojewódzki sąd administracyjny
--------- -- --------------------------------------------

3. Publikatory i czasopisma

----------- -- --------------------------------------------------------------------------------------
Dz.U. Dziennik Ustaw
Dz.Urz. Dziennik Urzędowy
GSP Gdańskie Studia Prawnicze
KPP Kwartalnik Prawa Publicznego
MoP Monitor Prawniczy
OLR Oregon Law Review
OSNC Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
OSP Orzecznictwo Sądów Polskich
OTK-A Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Zbiór Urzędowy. Seria A
PiP Państwo i Prawo
PPH Przegląd Prawa Handlowego
PS Przegląd Sądowy
Pal. Palestra
RPEiS Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny
ST Samorząd Terytorialny
ZNUJ Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego
ZNUJ PPWI Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej
----------- -- --------------------------------------------------------------------------------------

4. Inne

---------------------- -- -------------------
art. artykuł
n. następny (-a, -e)
Nb numer brzegowy
no. (z angielskiego) numer
Nr numer
orz. orzeczenie
pkt punkt
por. porównaj
post. postanowienie
poz. pozycja
red. redakcja
s. strona
t. tom
tekst jedn. tekst jednolity
ust. ustęp
uchw. uchwała
wyr. wyrok
z. zeszyt
ze zm. ze zmianami
zob. zobacz
---------------------- -- -------------------
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: