- promocja
Ostatni dzień Hanaczowa - ebook
Ostatni dzień Hanaczowa - ebook
Hanaczów, kresowa wieś w powiecie przemyślańskim (przed wojną w województwie tarnopolskim II RP), w latach 1943?1944 stała się schronieniem dla około 3 tys. Polaków i Żydów, ratujących się przed niemieckim terrorem i napaściami ukraińskich nacjonalistów. Byli wśród nich uciekinierzy z Wołynia, gdzie UPA dokonywała krwawych rzezi. Wieś ochraniał miejscowy oddział AK oraz grupa żydowskich partyzantów. Odparli oni dwa napady oddziałów UPA wspieranych przez ukraińską policję pomocniczą. W kwietniu 1944 roku część mieszkańców ewakuowała się Przemyślan. Ci, którzy pozostali, 2 maja padli ofiarą niemieckiej pacyfikacji. Hanaczów przestał istnieć.
Damian K. Markowski, opierając się na relacjach świadków, stworzył przejmującą opowieść o wsi i jej bohaterskich mieszkańcach, którzy próbowali za wszelką cenę przetrwać krwawą pożogę. To także historia ratowania Żydów przed Holokaustem i polsko-żydowskiego braterstwa broni w obronie Hanaczowa.
Kategoria: | Historia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-11-16198-6 |
Rozmiar pliku: | 1,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Jeszcze jeden strzał, choć mdleją ręce. Jeszcze jeden. I jeszcze jedna seria z pistoletu maszynowego w ciemność buchającą iskierkami wystrzałów. To strzelali tamci. Oni. Byli w przewadze. Na każdy strzał samoobrony odpowiadali seriami broni maszynowej. Natarcie upowców na wieś wchodziło w decydującą fazę. Byli już blisko. Najdalej wysunięte grupy szturmowe podchodziły w pobliże murowanego kościoła, otoczonego kamiennym murem, zamienionym w mur obronny. Drzwi kościoła, wielokrotnie wzmocnione, przypominały raczej bramę małej twierdzy. Rozpięte w oknach siatki zabezpieczyć miały przed wrzuceniem do wnętrza granatów. Z głębi świątyni dobiegały urywane głosy modlitw, wypowiadanych przez setki ust. Głównie kobiet i dzieci, bo mężczyźni w większości byli już na linii. Trwożnie spoglądano na stos haków i bosaków, za pomocą których przewidywano ostatnią obronę, kiedy już skończy się amunicja.
Walka była bezpardonowa, bo ani jedni, ani drudzy nie brali jeńców. Obrońcy wytężali siły, wypatrywali w łunach płonących gospodarstw cieni napastników. Oczy łzawiły od kłębów dymu ze wzniecanych pożarów. Daremne były próby ich ugaszenia, kiedy cztery ciężkie karabiny maszynowe UPA, ulokowane na okolicznych wzniesieniach, co chwila wzniecały kolejne, siekąc ogniem zapalających kul po zabudowaniach. Przeraźliwy, nieludzki ryk niósł się z ogarniętych pożarem obór i stodół, gdzie żywcem płonęły zwierzęta domowe. Przerażające krzyki mordowanych ludzi dobiegały z tych domów, które zostały już zdobyte przez banderowców.
Był chłodny kwietniowy poranek 1944 roku. Dobiegał końca kolejny napad ukraińskich nacjonalistów na bazę samoobrony w Hanaczowie. Wśród obrońców byli najlepsi synowie Armii Krajowej z powiatu przemyślańskiego i waleczni potomkowie króla Dawida. Do niedawna jeszcze sąsiedzi, koledzy ze szkolnych ław. Bronili swoich najbliższych, bronili Hanaczowa, ale bronili także samych siebie. Świadomość, że w razie porażki spotka ich straszliwa śmierć, wpływała mobilizująco i nie pozwalała się poddać. Walczyli na śmierć i życie. Jeden za drugiego. Oddawali życie za towarzyszy broni. Za wolność. Ale najpierw i przede wszystkim za życie.
Było coś brutalnego w tej desperackiej obronie wioski, zagubionej w dolinie pod Lwowem, w ciemną, kwietniową noc, w gęstwinie mroku upiornie rozświetlanego blaskiem rzucanym przez płomienie trawiące ludzkie siedziby i dobytek. W tańcu cieni ludzkich i nieludzkich, tysiącach wystrzałów, eksplozjach granatów, urywanych modlitwach wychodzących z ust ściśniętych grozą. Coś, co przywodzi na myśl obrazki z dziejów wojen o ogień, kiedy człowiek stawał przeciwko człowiekowi z maczugą i pałką w ręku, by zabić w imię przetrwania. Teraz szło również o przetrwanie. Ale i o ziemię, która była wspólną ojczyzną, która wychowała jednych i drugich, którą jedni chcieli nazywać inaczej, a drudzy inaczej.
Ale wydarzenia, o których mowa, miały miejsce w połowie XX wieku, w Europie. Kiedy od dawna już ludzkość dysponowała znacznie bardziej zaawansowanymi metodami eksterminacji. Po jednej stronie barykady stanęli Polacy i Żydzi, połączeni niedolą i groźbą fizycznej zagłady. Po drugiej znaleźli się członkowie ukraińskiego nacjonalistycznego podziemia, mający nadzieję na budowę niepodległego państwa, na zasadzie: Ukraina dla Ukraińców. Bez Polaków, bez Żydów, po prostu bez innych. Idea nacjonalizmu, prowadząca narody, jeden po drugim, na skraj grobu.
Hanaczów stał się ostoją dla tych, którzy chcieli wówczas przetrwać. Bazą samoobrony i skupiskiem polskiej ludności w powiecie Przemyślany, a jednocześnie jednym z największych ośrodków pomocy dla Żydów ocalałych z Zagłady na okupowanych ziemiach przedwojennej Polski. Co trzeba podkreślić ‒ stał się takim ośrodkiem oddolnie, w wyniku decyzji najlepszych i najbardziej odpowiedzialnych jednostek wiejskiej społeczności.
Polacy i Żydzi. Historia splotła księgi ich życia nierozerwalnie, w sposób tak zaskakujący, jak tylko zaskoczyć mogą jej zmienne nurty i zrządzenia losu. Zapewne żaden spośród bohaterów tej książki nie mógł przed wojną w najśmielszych snach przewidzieć, co przyniosą mu tragiczne lata czterdzieste. I że niepozorna, zagubiona pośród wzgórz Podola miejscowość na zawsze wejdzie do historii stosunków Polaków i Żydów, jako miejsce ich braterstwa broni i jako przesłanie płynące z ich wspólnego losu w czasach ostatecznych. Choć nawet do tej pory wiedzą o tym tylko wybrani.
Książka, która trafiła do rąk szanownego Czytelnika, jest historią o ludziach niezwykłych. O tych, co bez względu na kolejne przeciwności losu starali się przeżyć ‒ za wszelką cenę i mimo wszystko ‒ uciekając z getta, sprzed luf plutonów egzekucyjnych, z pogromów, z płonących synagog. I o tych, co w czasie Zagłady i ludobójstwa potrafili wznieść się ponad własne potrzeby i życie swoje, a nawet ponad bezpieczeństwo swoich najbliższych, by udzielić pomocy nieznanym potrzebującym. To historia polsko-żydowskiego braterstwa broni, zrodzonego w dobie okupacji niemieckiej, podczas Zagłady i później ‒ gdy Polacy i Żydzi stanęli razem do walki przeciwko ukraińskim nacjonalistom.KIEDYŚ BYŁ INNY ŚWIAT
_Kiedyś było inaczej. Złości tyle nie było między ludźmi. I jeden drugiego słuchał. Żenili my się z Ukraińcami, oni brali nasze dziewczyny. Z Żydów się, panie, ktoś pośmiał czasem, ale złego nie było. Żeby krzywdę robić. Kiedyś był inny świat._
Mój rozmówca pamiętał tamten świat. Inny świat. Bywa, że podkoloryzowany we wspomnieniach tych, którzy są już na ostatniej prostej życia. Trudno, aby było inaczej. Byli wtedy młodzi, nawet dziećmi. Chyba rzadko kiedy ktoś źle pamięta swoje dzieciństwo? Zaskakujące, jak dobrze ludzie „stamtąd” pamiętali skrawki tamtego świata. Elementy codzienności, bez których nie mógłby on istnieć. Małe, a wielkie sprawy nadające rytm i koloryt każdego dnia, tworzące w szerszej perspektywie mozaikę barwnego współżycia trzech narodów i kultur. Na jednej ziemi. Aż do Kainowego grzechu, popełnionego właśnie w imię tego, by mieć tę ziemię na własność.
Wracam myślami kilka lat wstecz. Lato tego roku było wyjątkowo upalne. Obecnie Ukraina Zachodnia, dawniej najdalej wysunięty skrawek województwa tarnopolskiego. Słońce chyli się ku zachodowi. Ciepłym, brązowiejącym blaskiem rozpala jeszcze ostatkiem sił szerokie pola ciągnące się po łagodnych, kopulastych wzgórzach. Jakieś dwa kilometry dalej, już po drugiej stronie doliny, ciemny kontur zieleni ostro rysuje linię liściastego lasu. U stóp wzniesienia białe ściany dawnego kościoła wyróżniają się z wszechobecnego złota zbóż i wypłowiałych traw.
Grupa młodych ludzi z trudem przedziera się przez gęstwinę. Jestem jednym z nich. Cierniste krzewy, gęsto porosłe dawny wiejski cmentarz nieprzyjemnie drapią odsłonięte ramiona, raniąc dłonie do krwi. Z ciemnej zieleni raz po raz wyłaniają się krzyże na chylących się ku upadkowi pomnikach nagrobnych. Na nich trudne do odczytania, zatarte litery pisane alfabetem łacińskim. Niektóre tablice są przewrócone. Nie były w stanie przeciwstawić się nieubłaganemu upływowi czasu, a może i złej woli kogoś, komu przeszkadzały. Zza drzew rosnących na skraju dawno opuszczonego i zapomnianego cmentarza ukazuje się bryła białej świątyni i kilkanaście ubogich gospodarstw. Znacznie bliżej, zaledwie kilkanaście metrów od skraju lasu, uwagę zwraca niewielki, ale czytelny pagórek, wyraźnie wyrastający ponad pola uprawne. Tylko osoby znające historię tego miejsca wiedzą, że to zbiorowa mogiła mieszkańców nieistniejącego już Hanaczowa oraz jego obrońców: Polaków i Żydów. Jedna z trzech takich mogił na przestrzeni zaledwie kilkudziesięciu metrów.
Miejsce to kryje historię niezwykłą, przedziwną. Dzieje wielu ludzi splotły się w tym miejscu i jakimś niewidocznym a nierozerwalnym węzłem złączyły ich aż do tej niepokojącej granicy, gdzie życie spotyka się ze śmiercią i przechodzi do historii. Jako obraz z przeszłości, element odwiecznego i nieubłaganego przemijania, ulotne wspomnienie.
Jakże inaczej wyglądały kiedyś te strony. Wcale niedawno, bo ledwie 85 lat wcześniej. Hanaczów, _Anno Domini_ 1931. Duża, ludna wieś, jakich niegdyś w Galicji Wschodniej było setki. Sielski krajobraz z białą dominantą wiejskiego kościoła i zabudowań klasztornych, długi, łagodny wąwóz obramowany zieloną ścianą drzew. Ubogie, choć zadbane domy.
Na kilka lat przed wybuchem wojny Hanaczów liczył 430 gospodarstw i niespełna 2100 mieszkańców, z tego ponad 1800 Polaków, 200 Ukraińców i 100 Żydów. Wieś miała niemal wyłącznie polski charakter w odróżnieniu od większości sąsiednich miejscowości. W miejscowości działała straż pożarna, ćwiczył oddział „Strzelca”, funkcjonowała szkoła.
Tak, w odróżnieniu od większości tamtych ziem, Hanaczów był niemal czysto polski. W 1939 roku we wsi byli już właściwie sami Polacy. Wielu z tych, co do tej pory podawało się za Ukraińców, wystąpiło z cerkwi i przystało do rzymskiego katolicyzmu. Były trzy–cztery rodziny żydowskie, duże, wielopokoleniowe. I jeszcze kilka mieszanych, polsko-ukraińskich. Inaczej było w sąsiedniej Hanaczówce. Jej domy przylegały do ostatnich zabudowań Hanaczowa. Tam było wszystko wymieszane. Polacy i Ukraińcy. Jakże interesujący świat wyłania się zawsze z opowieści ludzi pamiętających tamtą inność, tak dziś nieosiągalną, że wydaje się ona aż nazbyt bajkowa. Świat harmonijny, barwny, zdobny kilkoma językami i wyznaniami, bogaty różnorodnością swoich mieszkańców.
Idylla. Podobnie zapamiętał swoją wioskę Kazimierz Węgrzyn: _Hanaczów tonął w sadach, ogrodach i kwiatach. Był piękną, czysto polską wioską, o urzekającym krajobrazie, położoną 28 kilometrów na południowy wschód od Lwowa, u podnóża od strony północnej pasma niewysokich gór zwanych Gołogórami. Pokrywały je lasy liściaste. Podszycie leśne było bogate w maliny._
_Przez Hanaczów przepływały dwa potoki, a gdy wliczyć pola hanaczowskie, to trzy. Jeden płynął od strony Hanaczówki, z południa, którego źródło było we wspomnianych Gołogórach. Nad tym potokiem był młyn Kaczora, w mocno z Hanaczowem powiązanej Hanaczówce, gdy chodzi o jej mieszkańców narodowości polskiej, bo w tej wiosce mieszkali również Ukraińcy_.
I to współistnienie, obecne w lepszej czy gorszej formie, odkąd pamiętano. Polski Hanaczów oddzielał od ukraińskiej Hanaczówki tylko przydrożny krzyż na rozstaju dróg. Wspólne święto Jordan w Przemyślanach, błogosławieństwa kapłanów obu obrządków, barwne kramy wyznawców wiary Mojżesza zamknięte w niedziele. Wspólne wesela. Dzieci o krwi tak zmieszanej, jak tylko różny może być owoc miłości Polki i Ukraińca, Ukrainki i Polaka, Żydówki i Ukraińca… i tak dalej. Polacy, Ukraińcy, Żydzi. Spleceni ze sobą setką i tysiącem rozmaitych spraw, tych większych i mniejszych, codziennych, podstawowych, regulujących wszystkie aspekty ludzkiego współżycia. Połączeni setką i tysiącem różnych koligacji, żyjący – no właśnie – ze sobą, czy jednak obok siebie?
Dzieci nie widziały różnic, ale i polskie, i ukraińskie, i żydowskie, miały własne święta, nie religijne, nie państwowe, ale dziecięce właśnie. Swoje. Podglądanie pracy drogomistrza w granatowym mundurze, który niestrudzenie usiłował wyrównać swym walcem niemożliwie dziurawe drogi powiatu. Odwiedziny u sąsiadów różnych wyznań i narodowości podczas ich świąt, co zwykle wiązało się z poczęstunkiem tradycyjnymi potrawami. Witanie śmiechem handlarza słodyczy z Przemyślan, pana Hirszfelda, który dobrotliwie traktował swoich małych „klientów”.
W pobliskich Przemyślanach w żydowskiej rodzinie inteligentów i muzyków na świat przyszedł Leopold Kleinman. Mały Poldek zapamiętał na zawsze perlisty dźwięk starej maszyny do szycia typu Singer, obsługiwanej przez żydowskiego sąsiada. Pamiętał pierwsze miłości, przygody, przyjaciółki i przyjaciół ze szkolnej ławy, lekcje muzyki u pani Hawronowej, Ukrainki. I smaczne jabłka z księżego sadu zrywane z ferajną z wielonarodowej, koedukacyjnej szkoły powszechnej. I muzykę.
Właśnie, muzyka. Poldek wraz z ojcem, bratem i kuzynami grali na weselach, bar micwach, balach policjantów, nauczycieli, uroczystościach… grał skoczną muzykę, ale i doniosłe melodie: _Mazurka Dąbrowskiego_ i _Pierwszej Brygady_. Grał wszystko. Od dzieciństwa wpajano mu, że klezmer musi umieć zagrać wszystko. Kleinmanowie byli znani w Przemyślanach. Rodzina od pokoleń związana była z muzyką klezmerską. Kapela dziadka Leopolda, Pejsacha Brandweina, koncertowała w całej Galicji, nawet w Wiedniu na dworze cesarskim, w obecności samego najjaśniejszego Franciszka Józefa, pana wielu krain i narodów, w tym narodów zamieszkujących Galicję Wschodnią.
Żydzi stanowili etniczne i kulturalne dopełnienie galicyjskiego krajobrazu. Paweł Wyspiański wspominał ich z ciekawością, przez wzgląd na ich „inność”, ale i koloryt, który dla niego miał wyłącznie pozytywny odcień. Jako fragment większej całości, której na imię było młodość.
_Naród rodzimej kultury, inne stroje, obyczaje i wyznanie mojżeszowe. Trudnili się przeważnie handlem, rzemiosłem, rzadziej rolnictwem. Ubiór kobiet mieszczański bluzka i spódnica, trzewiki, chustka na głowie. Dziewczęta chodziły latem bez nakrycia głowy, a mężatki miały głowy ogolone, na które zakładały perukę. Mężczyźni mieli beret (szałamach), kapelusz lub czapkę. Długi płaszcz, chałat (bekesza), białe skarpetki, pantofle skórzane lub buty z cholewami. Głowy golone, koło uszu długie kręcone włosy (pejsy), broda, wąsy._
_Potrawy żydowskie inne mięso, ryby, mocno solone, zaprawiane cebulą i pieprzem. W sobotę (szabes) rosół z makaronem (łokszyny), mięso (kura) i ziemniaki. Po obiedzie plecionka (kojtecz) lub okrągłe bułeczki, wódka (szabesbromf). W piątek Żydzi szli do kąpieli, mieli swoją łaźnię (parnię). Kahał to gmina żydowska, a rabin (rebe) pełnił funkcję duchownego i załatwiał wszelkie spory między Żydami, on też sprzedawał tylko drożdże._
_Żydzi mieli swoje szkółki (chedery), gdzie dzieci uczono języka hebrajskiego już od czwartego roku życia, Biblii z tłumaczeniem Pisma Świętego, zwanego Talmudem. Święta, wesela, obrzezanie chłopca obchodzono ściśle wg rytuału. Między sobą rozmawiali żargonem żydowskim zniekształconym językiem niemieckim. Korzystali ze szkoły polskiej, a w statystyce podawali narodowość polską._
Wydawać by się mogło, że okolice Przemyślan i samo miasteczko wyjęte zostały żywcem z obrazkowej idylli dawnych Kresów, tak chętnie przedstawianej jako barwna, legendarna kraina opisana przez Sienkiewicza, zamieszkana przez ludzi o porywistych charakterach i szczerych sercach. Ludzi mieszkających ze sobą w zgodzie. Taki pejzaż dawnej Polski Wschodniej jest prawdziwie piękny, pociągający, atrakcyjny, choćby przez pryzmat pysznych, a czasem i pogardliwych myśli Polaków o dzisiejszej biednej i zaniedbanej Ukrainie.
Powiat przemyślański stanowił mozaikę narodowości, wyznań i kultur. Według niepełnych danych z 1939 roku, ostatniego roku pokoju, zamieszkany był (przyjmując kryterium wyznania) przez prawie 49% grekokatolików (w ogromnej większości Ukraińców), ponad 42% stanowili rzymscy katolicy (niemal wyłącznie Polacy), a resztę – około 8% stanowili Żydzi. Grupy te tworzyły barwny konglomerat, pasujące do siebie części układanki dawnej Polski, spuściznę wieloetnicznego dziedzictwa przedrozbiorowej Rzeczypospolitej.
Dzieci i młodzież – Polacy, Żydzi, Ukraińcy – nie czynili jeszcze między sobą wielkich różnic. Bawili się razem, wspólnie przeżywali przygodę dzieciństwa. Nawet jeśli za kilka lat Adam będzie służył w samoobronie i zginie z ręki Iwana, a Mosze nie przeżyje tragedii przemyślańskiego getta. Kazimierz Mądrzak z pewnym rozrzewnieniem pisał po latach o tym jeszcze dobrym czasie dzieciństwa:
_Miasto miało dwie szkoły powszechne, męską i żeńską. Dzieci były bardzo grzeczne i zdyscyplinowane, bo od młodości były przygotowywane do pracy i porządku, dlatego nie robiły głośnych awantur. Nad ich przygotowywaniem do przyszłości czuwali nauczyciele, a zachowaniem starszyzna, i w razie zauważenia niewłaściwego postępowania młodzieży bardzo surowo reagowała i przywoływała do porządku._
_Oprócz tych dwóch szkół było prywatne gimnazjum im. Królowej Jadwigi, do którego były przyjmowane dzieci urzędników i bogatych rodziców (nauczycieli, właścicieli ziemskich, Żydów), osób mogących opłacić naukę. Przy gimnazjum istniała orkiestra dęta, prowadzona przez prof. Misiaka. Druga orkiestra została założona przez ks. Piotra Stanoszka, wielkiego przyjaciela młodzieży, który po utworzeniu Stowarzyszenia Młodzieży Polskiej, męskiej i żeńskiej, zajął się młodzieżą „mieszczuchów”. Młodzież chętnie garnęła się do tych organizacji i do nauki grania na instrumentach mimo braku czasu i pracy fizycznej._
_Po sześciu miesiącach nauki pierwszy koncert odbył się na Boże Narodzenie, podczas którego zespół grał w kościele kolędy. Młodzież rodzin biedniejszych, a tych było wielokrotnie więcej, prawie do gimnazjum nie uczęszczała. Zasilała miejscowe warsztaty rzemieślnicze. Wielu zdolnych uczniów przemyślańskich kończyło edukację na siedmiu klasach_.
_Parkiem miejskim był piękny lasek z terenami zielonymi, sąsiadujący z Przemyślanami, zwany „Brzezinką”. W gorące, letnie dni był wykorzystywany przez młodzież i starszych do odpoczynku. Po leśnych ścieżkach często spacerowali notable miejscy i opowiadali o sprawach miasta. Tam też znajdował się stadion sportowy. Dla rozrywki młodzieży był budynek „Sokoła”, w którym się chętnie gromadziła i wspólnie wesoło się bawiła. Tam też można było obejrzeć, w każdą niedzielę, filmy w kinie objazdowym, bo stałego nie było._
_Na scenie koło amatorskie grało jakieś przedstawienie, a do występu przygotowywał najczęściej dyrektor szkoły ‒ K. Pękalski. Najczęściej były to jasełka. W mieście nie było stałej komunikacji. Jedynie miejscowe furmanki mogły do celu zawieźć chętnych, a przejazdom towarzyszyły tumany kurzu (na niektórych ulicach)._
Na zabawy i wydarzenia kulturalne chodzili wszyscy, bez różnicy na wiarę i narodowość. „Prawdziwy sztetl przyjaźni” ‒ wspominali wiele lat później ocaleli z Zagłady, trochę idealizując tamten czas. Katolicy chodzili do kościoła i cerkwi. Żydzi, szanując niedziele, wtedy nie handlowali. A część chrześcijańskich kupców nie otwierała sklepów w szabas. Miejskie gimnazjum nieodłącznie było związane z setką śmiesznych, ciepłych wydarzeń, jakich wiele wśród młodzieży wchodzącej w najlepsze lata życia. Życie młodych ludzi upływało na nauce i zabawie, ale w duszach tlił się patriotyzm państwowy, czasem przechodzący w patriotyzm narodowy czy wręcz nacjonalizm. Dopóki jednak nie było w tym szkody dla Żydów i Ukraińców, Przemyślany pozostawały senne, jakby uśpione w stałym, powolnym rytmie odwiecznie i na zawsze wyznaczonych zajęć. Janina Kandefer wspominała: _Dulce et decorum est pro patria mori_ ‒ _te i inne sentencje były wszędzie. Do kościoła chodziło się parami. Obowiązkiem uczniów gimnazjum było być na przedstawieniach objazdowego teatru, który przyjeżdżał do Przemyślan raz w miesiącu. Był to Teatr Podolsko-Pokucki Zuzanny Łozińskiej. Po południu wystawiali sztuki dla młodzieży, a wieczorem komedie dla dorosłych. Czasem przyjeżdżał inny teatr, i jeśli miał w swoim repertuarze przedstawienie dla młodzieży, to trzeba było na nim być obecnym._
_Pan dyrektor mieszkał we Lwowie, a w dniach nauki u Państwa Kowalczyków, których dom stał naprzeciwko budynku gimnazjum. Czasami przyjeżdżał jego syn i żona._ _Dyrektor był dobrym wychowawcą, wymagającym i opanowanym. Gdy się irytował na uczniów, to przeważnie wymienia nazwy małp. Pomagało to w opanowaniu złości. Wymagał bieżącej wiedzy, więc trzeba było czytać książki i gazety. Lekcje prowadzone przez niego były nie lada przeżyciem w sensie pozytywnym._
Ta idylla to nie była to do końca prawda, choć w oczach dzieci problemy schodziły na plan dalszy. Echa problemów etnicznych rozlegały się i w Hanaczowie, i w pobliskich powiatowych Przemyślanach. Im bliżej było wojny, tym pogarszały się wzajemne relacje. Z miesiąca na miesiąc koledzy z jednej klasy coraz bardziej stawali się Polakami, Żydami, Ukraińcami, a mniej – kolegami, towarzyszami zabaw, dziewczętami i chłopcami. Zaostrzały się podziały etniczne. Zbyt mocno rozbudziła falę nacjonalizmów nadchodząca wojna. Wojna, w której każdy musiał wybrać sobie narodowość. Nawet jeśli nie do końca tego chciał i nie tęsknił za tym „innym światem”.
Wspólny Jordan skończył się w 1936 roku, na długo zanim wybuchła wojna. Proboszcz przemyślańskiej parafii, ksiądz Stanisław Kwiatkowski, jak zwykle dotąd, ruszył na most na Gniłej Lipie, by poświęcić wodę wspólnie z grekokatolickim kapłanem. Zdębiał, gdy zobaczył wśród ukraińskich wiernych transparent z napisem: „Boże, błogosław naród ukraiński”. Oburzony tym faktem, nakrzyczał na księdza z cerkwi i rozgniewany zawrócił polskich uczestników procesji do kościoła, gdzie poświęcił wodę już tylko dla nich. Podobnych sytuacji było więcej. Polacy z niechęcią patrzyli na wszelkie próby podkreślania niezależności i marzeń o swoim państwie ze strony ukraińskich sąsiadów. Ukraińcy, pomni na faktyczną likwidację ich szkolnictwa, z coraz większą wrogością odnosili się do państwa polskiego, postrzegając w nim już niemal otwarcie narzędzie polskiej okupacji. Wielu głęboko zapadła w pamięć pacyfikacja Małopolski Wschodniej, gdy w odpowiedzi na terror ukraińskich nacjonalistów żołnierze Wojska Polskiego stosowali odpowiedzialność zbiorową, ze śmiechem przetrząsając ubogie chłopskie gospodarstwa, nabijając się z dziewcząt, niszcząc ukraińskie symbole. Bolała upokorzona duma. Rugowanie ukraińskości z życia publicznego na terenach, gdzie ludność rusińska stanowiła większość lub znaczny odsetek, pchnęła wielu młodych ludzi w objęcia terrorystów spod znaku OUN.
A jednocześnie polskość pozostawała dla niejednego nie-Polaka marzeniem. I to nieosiągalnym mimo najlepszych chęci niektórych Żydów czy Ukraińców, by stać się jej częścią. Lusia Raubvogel (wówczas jeszcze z domu Gross) z zazdrością patrzyła na swoje polskie koleżanki, gdy w pięknie skrojonych mundurkach szły na zbiórki harcerskich drużyn. Dla niej drzwi do harcerstwa były zamknięte. Była Żydówką, choć kochała Polskę nie mniej niż one. Ile było takich dzieci żydowskich, które gotowe były budować Polskę razem z polskimi dziećmi, ale pozbawiono ich prawa wyboru, spychając na margines życia społecznego, do roli obywateli drugiej kategorii? Niestety. Rzeczpospolita nie była troskliwą i sprawiedliwą matką dla wszystkich swoich dzieci.
Pewnego wieczoru Poldek Kleinman grał na skrzypcach w swoim mieszkaniu. Usłyszał jakiś hałas. Otworzył drzwi. Na progu ujrzał nieznajomego mężczyznę z drągiem w ręku. Chłopiec stał zaskoczony, nie przestając grać. To wyraźnie zbiło z tropu napastnika. Nie odważył się uderzyć dziecka. Poldek długo później płakał przy rodzicach. Nie potrafił zrozumieć, dlaczego mógłby stać się obiektem napaści. Przecież tylko grał. Nikomu nic złego nie zrobił. Tamtego wieczoru faszystowska bojówka przyjechała do Przemyślan na „gościnne występy” aż ze Lwowa. „Poświęcili” swój czas, by zdemolować część żydowskich sklepów w miejscowości odległej o niemal 30 kilometrów od miasta _Semper Fidelis_. Po ulicach miasteczka rozprzestrzeniał się brzęk tłuczonych szyb i okrzyk: „Precz z Żydami”.
„Akcja” antysemitów spotkała się z potępieniem ze strony miejscowej społeczności. I z niedowierzaniem, że w Przemyślanach dzieją się takie rzeczy. Dotąd jedynie o nich słyszano ‒ o getcie ławkowym na Uniwersytecie Jana Kazimierza, o pobiciach żydowskich studentów. Tutaj – na prowincji – jeszcze tego nie było. Do czasu pamiętnej nocy listopadowej Roku Pańskiego 1938. Do mieszkania Kleinmanów przyszedł listonosz Józef Mikluszka, by przeprosić za to, co się stało. Choć to przecież nie on był sprawcą tej małej „kryształowej nocy”, a ci, którzy w nadchodzącej burzy dziejowej wzniecili prymitywne instynkty rasizmu.
Izydor Karten z pobliskiego Świrza zapisał we wspomnieniach, iż antysemityzm był na galicyjskiej wsi zjawiskiem dość powszechnym. Trochę lepiej było w powiecie przemyślańskim, ponieważ Żydzi na ogół byli bardzo biedni, jak miejscowi chłopi polscy i ukraińscy. Jednym słowem, nie było im czego zazdrościć. Nie można było z taką łatwością szermować absurdalnymi hasłami o handlu w rękach żydowskich, o rzekomych fortunach zbijanych na chrześcijanach i tym podobne.
Szedł zły czas. Jacek Cygan pisał:
_Któregoś dnia, kiedy_ _szedł do fryzjerni swego ojca, zobaczył przed drzwiami grupkę młodych mężczyzn. Takie same grupy stały przed fryzjernią Fechtera po drugiej stronie ulicy Mickiewicza oraz przed żydowskimi sklepami. Stali w milczeniu i blokowali wejście. Poldek podszedł, powiedział „przepraszam”, chciał się przecisnąć. Patrzyli na niego zimno, po czym bez słowa brutalnie go odepchnęli. To już nie były tylko słowa, ba, słów nie było wcale. Zapamiętał nienawiść, z jaką patrzyli na niego. Pewnej nocy w lipcu, wracając z potańcówki, jaką regularnie urządzała dla młodzieży pani Hawronowa, zobaczył kilku Ukraińców na koniach. Na rękawach mieli opaski w kolorze żółtym i niebieskim. Krzyczeli coś o »niezawisimej Ukrainie«. Kiedy mijali Poldka, jeden pochylił się i warknął: „‒ Budiem riezat’ Żydów i Polaków!”._
_Poldek nie znał ani tych, co blokowali sklepy, ani tych na koniach. Jego koledzy i koleżanki, sąsiedzi rodziców, nadal odnosili się do niego i jego rodziny serdecznie i po przyjacielsku, jednak czuł, że coś popsuło się w jego ukochanych Przemyślanach. Miał wrażenie, że ludzie inaczej patrzą na siebie na ulicach_ .
Spokojna dotąd, nawet chwilami nudna codzienna egzystencja na galicyjskiej prowincji kończyła się bezpowrotnie. Coś złego, puszczonego raz w ruch, uruchomionego jakąś odległą, zaklętą wajchą, zaczęło zataczać coraz szersze kręgi i docierać nawet do niezmąconego, sennego życia prowincjonalnego miasteczka. Demony uśpione gdzieś w zakamarkach ludzkich dusz zostały obudzone do życia. A ich podszepty, pokusy i żądze już wkrótce przynieść miały straszliwe owoce.
Coraz częściej źle patrzyli na Hanaczów najbardziej radykalni spośród zwolenników samostijnej Ukrainy, ponieważ, poza stolicą powiatu, wieś była magnesem polskości i największym ośrodkiem tej narodowości w powiecie. Ukraińcy żeniący się z hanaczowiankami stawali się Polakami i przechodzili na rzymski katolicyzm. Podobnie było z ukraińskimi żonami hanaczowian. Owoce ich miłości, dzieci, były już dziećmi polskimi. Hanaczów przyciągał polską kulturą, dobrym zorganizowaniem wioski, prężnym rozwojem rolnictwa, ba, nawet poszukiwaniem ropy naftowej. Z zazdrością, a może i zawiścią patrzyli na gospodarstwa sąsiadów okoliczni Ukraińcy z Siedlisk, Stanimierza, Hanaczówki.
Nienawiść wzbierała w ludziach. Dotarła i do Hanaczowa. Kazimierz Węgrzyn wspominał ostatnie miesiące przed wojną:
_Pamiętam, jak mówili ludzie starsi, że narasta napięcie między Ukraińcami i Polakami, a przykładem była śmierć męża mojej sąsiadki, siostry Jana Figurskiego („Terpiły”) mieszkającej poza Hanaczowem. Ukraińcy zabili go wyrwanymi z płotu sztachetami._
_Dobrze pamiętam znanego we wsi Jasia z Hanaczówki, niskiego wzrostu, który chodził w granatowej czapce rogatywce z orzełkiem, ale nie było sztywna jak strażacka czy kolejarska. Z opowiadania starszych wiem, że na festynie zorganizowanym przez Ukraińców w Hanaczówce, Jasio tańczył z dziewczyną, a obok niego tańczący Ukrainiec zdjął mu czapkę i rzucił pod nogi, mówiąc, że tak należy czynić z „tuju woronu”, tą wroną (orzełkiem). Jasiu odpowiedział podbródkowym, i tak się zaczęło. Interweniowało dwóch policjantów. Ja ich widziałem, będąc na Błoniu, jak jechali na rowerach z karabinami do Hanaczówki, i jak wracali z obandażowanymi głowami. Mówiono, że to kobiety ukraińskie poturbowały ich kamieniami. A policjanci nawet nie oddali strzału ostrzegawczego. Na pomoc Polakom z Hanaczówki szli mężczyźni z naszej wioski_.
Przemoc stała się elementem codzienności. Tej samej, która jeszcze niedawno wydawała się niewzruszona, zbliżona do sielanki, taka na zawsze szczęśliwa, choćby i biedna. Świat oszalał. To nie był już tamten wspomniany wcześniej z sentymentem, wyidealizowany, barwny inny świat. A był to dopiero wstęp do prawdziwego szaleństwa.