Państwo i społeczeństwo w działaniu. Polityki publiczne wobec potrzeb modernizacji państwa i społeczeństwa - ebook
Państwo i społeczeństwo w działaniu. Polityki publiczne wobec potrzeb modernizacji państwa i społeczeństwa - ebook
Książka poświęcona jest dyscyplinie wiedzy, która jest znana od ponad pół wieku na Zachodzie pod nazwą nauka o polityce publicznej (public policy), czyli traktuje o tym, w jaki sposób państwo i jego obywatele organizują proces rozwiązywania problemów publicznych (np. starzenie się populacji, bieda, bezrobocie, rozwój gospodarczy, edukacja, zdrowie). W Polsce nauka o polityce publicznej dopiero rozpoczyna swój systemowy rozwój.
Państwa tworzą polityki publiczne, ponieważ chcą sprawnie rozwiązywać swoje problemy, dobrze rozwijać się i zapewniać obywatelom wysoką jakość życia. Chcą także uniknąć losu Grecji. Tam rządy i obywatele nie poradzili sobie ze złożonością problemów publicznych. W konsekwencji kraj wpadł w ogromne turbulencje, a miliony obywateli popadło w biedę. Książka poświęcona jest dyscyplinie wiedzy, która jest znana od ponad pół wieku na Zachodzie pod nazwą nauka o polityce publicznej (public policy), czyli traktuje o tym, w jaki sposób państwo i jego obywatele organizują proces rozwiązywania problemów publicznych (np. starzenie się populacji, bieda, bezrobocie, rozwój gospodarczy, edukacja, zdrowie). W Polsce nauka o polityce publicznej dopiero rozpoczyna swój systemowy rozwój.
Dr hab. Wojciech Łukowski, prof. UW:
Uważam książkę Andrzeja Zybały za pionierską i niezwykle potrzebną próbę pokazania, czym są polityki publiczne we współczesnym państwie demokratycznym. Bardzo cenne jest ulokowanie w centrum uwagi doświadczeń i wyzwań polskich, przy jednoczesnym uwzględnieniu doświadczeń innych krajów czy kręgów kulturowych.
Spis treści
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7641-961-9 |
Rozmiar pliku: | 2,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Padają czasami opinie, że polityki publiczne stanowią najbardziej zbałkanizowaną dziedzinę wiedzy społecznej. Ich przedmiotem są bowiem niezwykle złożone zjawiska społeczne, trudne do konceptualizacji. Widzimy tu bowiem olbrzymie nakładanie się zdarzeń, aspektów, wymiarów, zależności. Każdy problem publiczny można rozpatrywać od dziesiątków stron i często trudno jest ustalić, a na pewno uzgodnić, co jest przyczyną, a co skutkiem (jak w konflikcie bałkańskim), czy który aspekt danej polityki jest najbardziej kluczowy, który warunkuje występowanie pozostałych. A jednak jest to dziedzina niezwykle prężnie rozwijająca się, zwłaszcza w krajach najwyżej rozwiniętych. Naukowcy, jak i analitycy próbują usilnie modelować sposoby analizy polityk publicznych oraz samych działań publicznych. Swoimi koncepcjami wspierają państwa, które starają się dopracowywać instrumenty rozwiązywania problemów publicznych, czy które starają się utrzymać kontrole nad ich rozmiarem.
W Polsce dyscyplina „polityki publiczne” jest obecnie w trakcie wyłaniania się z innych nauk, które wciąż pozostają głównym narzędziem opisu działań państwa. Myślę tu o naukach prawnych, naukach o administracji publicznej, nauce o polityce. Wyłania się także nauka o zarządzaniu publicznym (public governance). Każda z nich opisuje funkcjonowanie państwa pod innym kątem. Nauki prawne opisują ramy normatywne, w których funkcjonuje system państwowy, nauki o zarządzaniu publicznym formułują tezy o sposobach funkcjonowania państwa jako systemu form organizacyjnych, zaś nauki polityczne opisują państwo głównie od strony mechanizmu rywalizacji grup politycznych czy mechanizmów wyborczych.
Natomiast nauka o politykach publicznych ma za zadanie opisanie treści funkcjonowania państwa (nie tylko kolejnych rządów) czy koncepcji działania, jakie zostały wypracowane w celu rozwiązania różnych kategorii problemów i stawienia czoła wyzwaniom, które dotykają społeczeństwa. W państwach rozwiniętych jest przedmiotem zainteresowania od wielu dziesięcioleci, co wyraża się w istnieniu całej infrastruktury tej nauki – począwszy od katedr uczelnianych, instytutów eksperckich, po komórki analityczne w instytucjach publicznych czy dobrze przygotowanych merytorycznie zasobach ludzkich. Pojawia się to także w akceptowanych powszechnie metodach uprawiania tych nauk, systemie publikowania analiz, formułowania sądów, tez itp.
W Polsce istotne znaczenie w tym zakresie miała decyzja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego¹, który zaliczył naukę o polityce publicznej do oficjalnych dyscyplin naukowych. Nie oznacza to, że do tej pory polscy naukowcy nie podejmowali zagadnień z zakresu polityk publicznych. W wielu politykach, zwłaszcza branżowych, mają spory dorobek, na przykład w analizach polityk gospodarczej, społecznej, zagranicznej czy edukacji. Naukowcy i eksperci dobrze charakteryzują te polityki w wybranych obszarach, przy czym widoczna jest przewaga analiz, które koncentrują się na aspektach prawnych i regulacyjnych. Natomiast odczuwalny jest deficyt analiz pod szeregiem względów, które w krajach zachodnich są przedmiotem rozważań od dziesięcioleci. Mam tu na myśli choćby zagadnienia agendy w politykach publicznych, analizy narzędzi działania, źródeł wiedzy zwrotnej o rezultatach działań publicznych. Słabo analizowani są aktorzy działań publicznych, rządowi i pozarządowi (organizacje pozarządowe, grupy interesu itp.), ich potencjał do analiz programowych i wpływ na końcowe rezultaty działań publicznych.
Dla zobrazowania dystansu warto przytoczyć fragment książki uznanego amerykańskiego uczonego, który w 2003 roku pisał, że w ciągu ostatnich trzech dziesięcioleci studia nad politykami publicznymi były jedną z najszybciej rosnących specjalizacji w naukach społecznych. Autor miał na myśli rozwój tej dyscypliny w Stanach Zjednoczonych i w Europie Zachodniej. „Dziedzina wyłoniła się, aby zarówno lepiej zrozumieć proces tworzenia polityk publicznych, jak i lepiej wykorzystać wiedzę naukową w tworzeniu polityk. Aby radzić sobie z tym drugim zagadnieniem, założono wykorzystanie techniki analizy polityk publicznych”².
Rozwój współczesnego państwa niejako wymusza coraz większą specjalizację w naukach społecznych. Jest to tyleż pożądane, co i niesłychanie trudne w praktycznym funkcjonowaniu nauk, a także samych naukowców i ich studentów. Muszą jednak powstawać nowe dyscypliny nauki i wiedzy, które będą odpowiadały potrzebom adekwatnie do poziomu złożoności zjawisk mających miejsce w państwie. W innym wypadku państwo pozostaje zjawiskiem słabo poznanym i zrozumianym, co tworzy szereg zagrożeń.
Nie jest tak, że w Polsce nie istnieje tradycja naukowej refleksji nad pragmatyką działań zbiorowych. Przykładem jest choćby prakseologia twórczo rozwijana przez Tadeusz Kotarbińskiego i jego kontynuatorów. Bada ona warunki sprawnego działania. Ten nurt badawczy obejmuje szereg zagadnień, które są także przedmiotem zainteresowania w politykach publicznych (diagnozowanie, planowanie, programowanie czy ocena efektów).
II
W poniższej publikacji polityki publiczne rozumiem jako dziedzinę systemowych, uporządkowanych działań państwa i jego obywateli, działań, które – dodajmy – wypływają z wytworzonej zobiektywizowanej wiedzy, podejmowanych, aby rozwiązywać kluczowe problemy zbiorowe. Wykonywane są one przy pomocy szeregu specyficznych narzędzi, takich jak: regulacje (prawne, ale także samoregulacje różnych grup obywateli czy biznesu), współpraca, edukacja, informowanie, argumentowanie, debatowanie, badanie, kształtowanie bodźców do przyjmowania oczekiwanych postaw, wskaźniki efektywności działań, ewaluacja, ekspertyzy (policy analysis), instytucje (urzędy publiczne oraz sieci współpracy organizacji społecznych).
W poniższej publikacji stawiamy hipotezę dotyczącą charakterystyki polityki publicznej, która jest projektowana i wykonywana w Polsce. Innymi słowy definiujemy najważniejsze cechy działań publicznych, w tym ich styl, model procesu decyzyjnego, model tworzenia projektów działań, ich realizowania itp. Hipoteza, jaką stawiamy, głosi, że proces formułowania polityk w znacznej mierze pozostaje wciąż sprowadzony do procesu stanowienia prawa. Jest to wyrazem wąskiego rozumienia polityki publicznej. W konsekwencji programowanie działań publicznych rozumiane jest zawężająco jako zasoby projektów aktów prawnych, z natury scentralizowanych. Legislacja jest zatem głównym narzędziem implementowania polityk. Jednocześnie aktorzy polityk tracą często z pola widzenia innego typu narzędzia formułowania i wykonywania polityk.
Wobec powyższego ukształtowała się specyficzna architektura/struktura działań publicznych. Oparta jest ona w znacznym stopniu na paradygmacie uproszczonego, mechanicznego racjonalizmu. Zakłada on, że proces formułowania i implementowania polityki publicznej przebiega w sposób linearny (orderly public policy). Opiera się na czterech regułach: porządku, przewidywalności, redukcjonizmie i determinizmie³. Jego podstawą jest swoisty determinizm, który oznacza de facto jego silne oparcie na przekonaniu o istnieniu prostej relacji przyczynowo-skutkowej między projektem działania publicznego a jego rezultatem. Na przykład projekty zamierzonych działań wyrażane są w aktach prawnych i w prosty sposób mają prowadzić do osiągnięcia przewidzianych rezultatów. Z kolei redukcjonizm zakłada, że politykę publiczną należy analizować poprzez wyszczególnienie wszystkich możliwych mechanicznie rozumianych elementów/składowych (części). Doskonalenie polityk polega na naprawie albo wymianie określonego elementu w strukturze danej polityki. Ponadto powyższy paradygmat wyraża się w tak zwanym fazowym wyobrażeniu całego obrazu procesu formułowania i wykonywania polityk. Zakłada się, że istnieją w nim uporządkowane fazy, według których przebiega proces formułowania i implementowania polityki. A zatem w jego obrębie znajdują się wykoncypowane etapy, przez które przechodzą aktorzy polityk realizujący zaplanowane działania. Wynik działań jest względnie możliwy do przewidzenia, zazwyczaj pozytywny (pod warunkiem, że aktorzy polityk wiernie zrealizują założenia poszczególnych etapów). Muszą zatem dobrze zrozumieć problem, który ma być rozwiązywany, stworzyć paletę możliwych do zastosowania rozwiązań, opracować narzędzia implementacji, przeprowadzić konsultacje, wykonać ewaluację ex ante, podjąć decyzje, ewaluować działania podejmowane w toku realizacji programu, a także ewaluować końcowe rezultaty (zob. rys. 1).
Rys. 1. Cykl tworzenia i wykonywania polityk publicznych
Źródło: J. Górniak, Sprawne państwo – cykle tworzenia i oceniania polityk/programów publicznych, „Dialog. Pismo Dialogu Społecznego” 4/2008, s. 62.
Należy zaznaczyć, że powyższy model znajduje się w głównym nurcie dziejów polityk, został silnie skonceptualizowany na samym początku rozwoju tej dyscypliny wiedzy. Mimo to w ostatnich dekadach formułowane są wobec niego coraz istotniejsze kontrargumenty. Już w latach 50. powstała jego dość fundamentalna krytyka⁴. Wskazywała ona na to, że działania publiczne w politykach są znacznie bardziej złożone niż przedstawia to model oparty na fazach. Istnieje wiele źródeł licznych trudności, które napotykają aktorzy implementujący polityki. Wskażmy tylko niektóre z nich. Otóż przystępując do działania, nie posiadają zwykle adekwatnej wiedzy o problemie. Zastępują ją często zgodą wśród interesariuszy, analityków. Nawet gdy potrafią uzgodnić kluczowe cele w danej polityce, to różnią ich wartości, które określają przecież racjonalność danych celów i kierunek działania. Nie ma zatem możliwości uzgodnienia wszystkich najważniejszych parametrów polityk.
Charles E. Lindblom podkreśla znaczenie granic ludzkiego poznania. Metody racjonalistyczne są bezsilne wobec naprawdę złożonych problemów. Pisze on „Tworzenie polityki publicznej jest nierównym, trudnym procesem. Ani naukowcy społeczni, ani politycy czy urzędnicy nie wiedzą wystarczająco dużo o współczesnym świecie, aby móc uniknąć powtarzania błędów w przepowiadaniu konsekwencji swoich ruchów. Mądry decydent konsekwentnie oczekuje, że jego polityka osiągnie tylko część z tego, na co miał nadzieję i jednocześnie wytworzy nieoczekiwane efekty, których wolałby uniknąć. Jeśli pójdzie drogą wprowadzania stopniowych zmian, to uniknie wielu poważnych, trwałych błędów”⁵.
Powyższe bardzo zagregowane kwestie problemowe wskazują na istnienie wielu zagadnień badawczych, które są przedmiotem analiz w tej książce, a które w polskiej literaturze przedmiotu są dotąd słabo przebadane, zwłaszcza w kategoriach pojęciowych specyficznych dla dyscypliny wiedzy, jaką jest nauka o polityce publicznej. Tworzą one swoisty program badawczy. W oparciu o własne analizy, literaturę przedmiotu i badania empiryczne (tam, gdzie okazało się to możliwe) podejmuję tu zagadnienia badawcze w następujących obszarach, które dotyczą:
– poziomu uspołecznienia działań publicznych (czy są to działania rządu, państwa i jego instytucji, czy działania społeczeństwa?),
– sposobu projektowania działań publicznych (np. czy są projektowane raczej w modelu odgórnym, scentralizowanym (top-down), czy modelu oddolnym (bottom-up) za pomocą mechanizmów współudziału, samoregulacji, partycypacji),
– sposobu i zakresu oparcia działań publicznych na zobiektywizowanych analizach wyzwań i problemów (czy zobiektywizowane analizy są swoistym listkiem figowym, czymś incydentalnym, czy powstają w oparciu o utrwalony mechanizm analityczny na różnych poziomach funkcjonowania państwa),
– sposobu rozumienia działań publicznych (czy są rozumiane jako zespół stopniowych, dopełniających się przedsięwzięć w kierunku realizacji wybranego celu, czy jako jednorazowe przedsięwzięcia, sfragmentaryzowane),
– sposobu rozumienia działań publicznych – czy jako wyrazu władztwa, zdolności do podporządkowania, czy jako coś organicznego, w czym różne sub-działania dopełniają się,
– sposobu formułowania agendy działań publicznych (w jakim zakresie współtworzy ją transparentna debata, deliberacja, a na ile odgórne rozgrywki, w tym wyłączająca społecznie gra interesów grupowych, która jest nieczytelna dla społeczeństwa),
– skali, w jakiej debata dotyczy doskonalenia standardów usług publicznych dla społeczeństwa, a w jakiej dotyczy ona przywilejów grupowych,
– profilu instytucji publicznych i społecznych i ich dopasowania do wymogów uczestnictwa w formułowaniu i implementowaniu polityk publicznych,
– stopnia, w jakim można mówić o istnieniu trwałych mechanizmów uczenia się wśród interesariuszy poszczególnych polityk,
– stopnia, w jakim działania publiczne mają charakter silosowy, branżowy, a na ile są one horyzontalne, dostrzegające terytorialne zróżnicowanie problemów publicznych,
– stopnia, w jakim działania publiczne sprofilowane są na aspekt proceduralny, a na ile na rezultaty, istotne z punktu widzenia społeczeństwa.