Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • nowość
  • Empik Go W empik go

Pastores 103. Nawrócenie - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
2 lipca 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Pastores 103. Nawrócenie - ebook

Drodzy Czytelnicy!

Logika światowa polega na tym, żeby członka danego środowiska, który popełnił jakieś przestępstwo, jakieś zło, albo zaciekle bronić, zaprzeczając faktom, albo go wykluczyć ze swojej społeczności, bo „ten «świat» nie chce udzielać przebaczenia i nie chce, by ludzie się nawracali” (ks. N.). Zaś logika ewangeliczna daje całkowicie inne rozwiązanie – nawrócenie grzesznika i możliwość pojednania z Bogiem i ze wspólnotą.

1. Nie zawsze jednak tak było w Kościele. Przez pierwsze wieki trwały bowiem spory o to, czy możliwe jest przywrócenie grzesznika do komunii kościelnej, gdy ten po chrzcie zgrzeszył (ks. S. Jaśkiewicz). Wszystko zaczyna się wraz z rozróżnieniem problemu od grzechu i z uznaniem własnej odpowiedzialności (A. Rusak). Jest to pierwotne wobec samego sakramentu pokuty i pojednania, gdyż nawrócenie najpierw dokonuje się przecież w sercu grzesznika (ks. A. Panaro).

2. Owoce prawdziwego nawrócenia na Jezusa, a zarazem kryteria pomocne w stwierdzeniu jego prawdziwości najkrócej da się określić jako wewnętrzną wolność człowieka (ks. W. Bartkowicz) i jego szczęście (ks. S. Haręzga). Tym bardziej, że bez nawrócenia nie ma nieba, jak poucza nas sam Jezus w rozmowie z Nikodemem (P. Szyrszeń SDS). Chodzi zatem o faktycznie dokonującą się w grzeszniku Paschę – przejście z niewoli do wolności, ze skupienia na sobie do życia skoncentrowanego na Bogu (bp Z. Kiernikowski). Na tej drodze bezwzględnie konieczna jest pokora (ks. J. Naumowicz).

3. Grzech rani nie tylko grzesznika, ale i Kościół, dlatego tak ważne jest, aby pojednanie dokonywało się również we wspólnocie, czemu służą nabożeństwa pokutne (bp S. Stułkowski). Czy w zderzeniu z niektórymi kategoriami grzechów duchownych nie ulegamy logice wykluczenia? Czy należycie troszczymy się w Kościele zarówno o ofiary, jak i o sprawców (ks. J. Dohnalik)? Jednym z ważnych aspektów nawrócenia pozostaje nawrócenie do życia w czystości (P. Bortkiewicz TChr). Medytując ikonę Zstąpienia do piekieł, można stwierdzić, że jest ona „wielką otuchą dla wszystkich pogrążonych w samotności jakiejkolwiek «śmierci»” (A. Jerominek MIC).

4. Nawrócenie możliwe jest zawsze, nawet wtedy, gdy człowiek bardzo nisko upadł. Dzieje się tak dzięki Bożemu działaniu w sercu grzesznika, zgodnie z obietnicą: „Choćby wasze grzechy były jak szkarłat, jak śnieg wybieleją” (Iz 1,18). Potwierdzają tę prawdę konkretne opisy nawróceń zamieszczone w dziale świadectw. Także u ks. Blachnickiego widać, jak jego nawrócenie z ateizmu w celi śmierci zaowocowało w przyszłości dla Kościoła w Polsce wielkim dziełem Ruchu Światło-Życie (rozmowa z ks. P. Kulbackim). W naszej codzienności zarówno w seminarium, jak i w dalszym kapłańskim życiu stale potrzebujemy aktualizowanej wizji i wysiłku drogi formacji duchownych, którzy mają kluczowy wpływ na całą wspólnotę wierzących (ks. J. Nepil, rozmowa z ks. T. Trzaskawką).

Możemy mieć nadzieję, że „nasze serca są wystarczająco pojemne, by zmieścić cierpienie cudze i własne, współczucie i gniew z powodu niesprawiedliwości, ból z powodu krzywdy, której w Kościele doznali najsłabsi, i radość z powodu obecności Boga w Kościele” (ks. A. Persidok).[1]

KS. MIROSŁAW CHOLEWA

redaktor naczelny

 

[1] W całym numerze stosujemy następujące skróty: KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego; PDV – Jan Paweł II, adhortacja Pastores dabo vobis; PSP – Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy.

 

Kategoria: Wiara i religia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Rozmiar pliku: 805 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Od redakcji

Drodzy Czytelnicy!

Logika światowa polega na tym, żeby członka danego środowiska, który popełnił jakieś przestępstwo, jakieś zło, albo zaciekle bronić, zaprzeczając faktom, albo go wykluczyć ze swojej społeczności, bo „ten «świat» nie chce udzielać przebaczenia i nie chce, by ludzie się nawracali” (ks. N.). Zaś logika ewangeliczna daje całkowicie inne rozwiązanie – nawrócenie grzesznika i możliwość pojednania z Bogiem i ze wspólnotą.

1. Nie zawsze jednak tak było w Kościele. Przez pierwsze wieki trwały bowiem spory o to, czy możliwe jest przywrócenie grzesznika do komunii kościelnej, gdy ten po chrzcie zgrzeszył (ks. S. Jaśkiewicz). Wszystko zaczyna się wraz z rozróżnieniem problemu od grzechu i z uznaniem własnej odpowiedzialności (A. Rusak). Jest to pierwotne wobec samego sakramentu pokuty i pojednania, gdyż nawrócenie najpierw dokonuje się przecież w sercu grzesznika (ks. A. Panaro).

2. Owoce prawdziwego nawrócenia na Jezusa, a zarazem kryteria pomocne w stwierdzeniu jego prawdziwości najkrócej da się określić jako wewnętrzną wolność człowieka (ks. W. Bartkowicz) i jego szczęście (ks. S. Haręzga). Tym bardziej, że bez nawrócenia nie ma nieba, jak poucza nas sam Jezus w rozmowie z Niko-
demem (P. Szyrszeń SDS). Chodzi zatem o faktycznie dokonu-
jącą się w grzeszniku Paschę – przejście z niewoli do wolnoś-
ci, ze skupienia na sobie do życia skoncentrowanego na Bogu (bp Z. Kiernikowski). Na tej drodze bezwzględnie konieczna jest pokora (ks. J. Naumowicz).

3. Grzech rani nie tylko grzesznika, ale i Kościół, dlatego tak ważne jest, aby pojednanie dokonywało się również we wspólnocie, czemu służą nabożeństwa pokutne (bp S. Stułkowski). Czy w zderzeniu z niektórymi kategoriami grzechów duchownych nie ulegamy logice wykluczenia? Czy należycie troszczymy się w Kościele zarówno o ofiary, jak i o sprawców (ks. J. Dohnalik)? Jednym z ważnych aspektów nawrócenia pozostaje nawrócenie do życia w czystości (P. Bortkiewicz TChr). Medytując ikonę Zstąpienia do piekieł, można stwierdzić, że jest ona „wielką otuchą dla wszystkich pogrążonych w samotności jakiejkolwiek «śmierci»” (A. Jerominek MIC).

4. Nawrócenie możliwe jest zawsze, nawet wtedy, gdy człowiek bardzo nisko upadł. Dzieje się tak dzięki Bożemu działaniu w sercu grzesznika, zgodnie z obietnicą: „Choćby wasze grzechy były jak szkarłat, jak śnieg wybieleją” (Iz 1,18). Potwierdzają tę prawdę konkretne opisy nawróceń zamieszczone w dziale świadectw. Także u ks. Blachnickiego widać, jak jego nawrócenie z ateizmu w celi śmierci zaowocowało w przyszłości dla Kościo-
ła w Polsce wielkim dziełem Ruchu Światło-Życie (rozmowa z ks. P. Kulbackim). W naszej codzienności zarówno w seminarium, jak i w dalszym kapłańskim życiu stale potrzebujemy aktualizowanej wizji i wysiłku drogi formacji duchownych, którzy mają kluczowy wpływ na całą wspólnotę wierzących (ks. J. Nepil, rozmowa z ks. T. Trzaskawką).

Możemy mieć nadzieję, że „nasze serca są wystarczająco pojemne, by zmieścić cierpienie cudze i własne, współczucie i gniew z powodu niesprawiedliwości, ból z powodu krzywdy, której w Kościele doznali najsłabsi, i radość z powodu obecności Boga w Kościele” (ks. A. Persidok).1

KS. MIROSŁAW CHOLEWA

redaktor naczelny

------------------------------------------------------------------------

1.

1 W całym numerze stosujemy następujące skróty: KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego; PDV – Jan Paweł II, adhortacja Pastores dabo vobis; PSP – Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy.PASTORES 104 (3) lato 2024 Czy żyć tylko dla innych?

W NUMERZE M.IN.:

dla kogo tak naprawdę żył Chrystus?

figura narcyza w odniesieniu do życia i działań duchownego

czy ksiądz ma prawo mówić „nie”?

klątwa gnostycyzmu i lekarstwo zabawy

wakacje z ks. Karolem Wojtyłą

rady kierownika duchowego dla gorliwych pasterzy

walka o prawdę czy przekaz pozytywny?

współpraca pielęgniarek i kapelanów – konieczność czy zbędny balast?

„Nie bierzcie wzoru z tego świata”

„Bo kto chce zachować swoje życie...”

inspiracje płynące z listu Desiderio desideravi

seminarium szkołą życia duchowego

teologia ciała – czy to przeżytek?

czy hobby może być zdrowe lub chore?

PISZĄ M.IN.:
ks. Wojciech Węgrzyniak, Michał Zioło OCSO, Jarosław Klimczyk CRL

Jasmin Biggs, Dominika Żukowska-Gardzińska, Krzysztof Dyrek SJ

ks. Piotr Mazurkiewicz, Tadeusz Wadas, Krzysztof Wons SDS

ks. Piotr Kot, ks. Bogusław Migut, James Keating

Magdalena Siemion, Agata Rusak

PASTORES 105 (4) jesień 2024 Prorocy i wróżbici

PASTORES 106 (1) zima 2025 Kiedy sił brakuje...

PASTORES 107 (2) wiosna 2025 Ze światem i z Jezusem?www.pastores.pl

To Our Readers

Dear Readers,

According to the logic of the world, a member of a group who has committed an offence, something evil, should be either ferociously defended against all the facts or excluded from the community, as “this ‘world’ does not want to forgive and does not want people to repent” (Rev. N.). The logic of the Gospel, on the other hand, offers a completely different solution: the conversion of a sinner and giving him a chance to be reconciled with both God and the community.

1. However, it has not always been like that in the Church. In the first centuries there was a dispute as to whether it was pos­sible to re-admit the sinner, who had sinned after being baptized, to communion with the Church (Rev. S. Jaskiewicz). Everything begins with the ability to distinguish between a problem and a sin, and the recognition of one’s own responsibility (A. Rusak). This latter should precede the sacrament of penance and reconciliation, as repentance indeed starts in the heart of a sinner (Rev. A. Panaro).

2. The fruit of a real conversion to Jesus and the criteria of its authenticity may be described briefly as inner human freedom (Rev. W. Bartkowicz) and the person’s happiness (Rev. S. Harezga). All the more so, because without conversion there is no heaven, as Jesus himself teaches in his conversation with Nicodemus (P. Szyrszen, S.D.S.). What matters here is a real Passover that takes place in the life of a sinner – the transition from slavery to freedom, from concentration on oneself to a life concentrated on God (Most Rev. Z. Kiernikowski). On this road, humility is absolutely necessary (Rev. J. Naumowicz).

3. Sin hurts not only the sinner, but also the Church. That is why reconciliation needs to take place in the community and this is symbolised by a penitential service (Most Rev. S. Stulkowski). Do we not succumb to the logic of exclusion, when faced with certain categories of sins committed by priests? Do we take sufficient care both of the victims and of the perpetrators (Rev. J. Dohnalik)? One of the important aspects of conversion is always the conversion to a life of chastity (P. Bortkiewicz, S.Chr.). While meditating on the icon of the descent into hell, we can conclude that this icon is a “great consolation for all those struggling with loneliness of any kind of ‘death’” (A. Jerominek, M.I.C.).

4. Conversion is always possible, even when a man has fallen very low. It happens due to God’s work in the heart of the sinner, according to the promise: “Though your sins are like scarlet, they shall be as white as snow” (Isaiah 1:18). This truth is supported by the testimonies of conversion published in the Personal Witness section. In the life of Rev. Blachnicki one can see how his conversion from atheism when he was on death row resulted in the great work of the Light-Life Movement in the future Church in Poland (an interview with Rev. P. Kulbacki). In our every-
day life, both in the seminary and in our ministry, we need a constant revision of and a commitment to the formation of priests, who have a key impact on the whole community of belie-
vers (Rev. J. Nepil, an interview with Rev. T. Trzaskawka).

We hope that “our hearts are spacious enough to contain both our own suffering and that of others, compassion and anger at injustice, pain of the hurt experienced by the weakest in the Church as well as joy because of God’s presence in the Church” (Rev. A. Persidok).

REV. MIROSLAW CHOLEWA

Editor-in-chief

Translation: Mira Majdan

To Our Readers

Contents

From the Editor

REV. MIROSLAW CHOLEWA 5

Articles

REV. STANISLAW HAREZGA, In Thinking

and in Living 7

REV. WOJCIECH BARTKOWICZ, Freedom that

Set Out on a Journey 15

MOST REV. ZBIGNIEW KIERNIKOWSKI,

Reconciliation with the Other 20

REV. ANDRZEJ PERSIDOK, Not to Be Scandalized 28

PAWEL BORTKIEWICZ, S.Chr., Conversion to

a Life of Chastity 36

REV. SYLWESTER JASKIEWICZ, The Approach

to Sinners in the Early Church 46

REV. ANTONIO PANARO, Conversion without

a Sacrament? 55

AGATA RUSAK, Sin as Opposed to a Problem i.e.

About the Relationship between Spirituality

and Psychotherapy 65

Our Interview

Following Christ like Rev. Blachnicki.

An interview with: REV. PIOTR KULBACKI 77

God Is Speaking All the Time.

An interview with: REV. TOMASZ TRZASKAWKA 90

Prayer

PIOTR SZYRSZEN, S.D.S., He Came to the Light
by Night 99

ANDRZEJ JEROMINEK, M.I.C., The Icon

of the Descent into Hell 109

MOST REV. SZYMON STULKOWSKI, The Sacrament

of Penance and Reconciliation: a Community

Celebration 116

REV. JOZEF NAUMOWICZ, Humility as a Ladder

to Heaven 123

The Life of the Church

REV. JOHN NEPIL, Hedging the Heart 131

GRÉGOR PUPPINCK, Abortion and What Next? 150

Questions and Answers

REV. JAN DOHNALIK, Care for the Victims and

for the Perpetrators 157

Personal Witness

The Addict Is Often Left Alone 163

Child, You Were at the Threshold of Hell 166

It Is Not Enough to Put a Priest in Prison 170

Jesus has Built Us up Anew 177

I Fell from a Pedestal 180

Books 184

Cultural Events 190

Announcements 195

To Our Readers 196Zasady prenumeraty

„Pastores” ukazuje się cztery razy w roku.

W prenumeracie – najtaniej

Cena prenumeraty rocznej
łącznie z przesyłką wynosi 140 zł

Cena jednego numeru „Pastores” brutto: 35,00 zł
(w tym 8% VAT) + koszt przesyłki

Wpłat można dokonywać w bankach lub na poczcie.

Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.

ul. Bpa Dominika 11, 83-130 Pelplin

konto: Bank Spółdzielczy Skórcz o/Pelplin

10 8342 0009 2000 1427 2000 0002

z dopiskiem na odwrocie:

prenumerata „Pastores”, liczba egz. ......... na okres .................

albo przez stronę http://www.pastores.pl

lub kontaktując się z działem prenumeraty

tel. +48 722 277 240

e-mail: [email protected]

W Wydawnictwie „Bernardinum”
można zamawiać poszczególne numery archiwalne kwartalnika.

Prenumerata zagraniczna (1 rok):

Europa 182 PLN; 42,10 EUR; 45,61 USD

poza Europą 216 PLN; 49,97 EUR; 54,13 USD

Australia 258 PLN; 59,68 EUR; 64,65 USD

Konto (EURO): Bank Zachodni WBK S.A.

PL 53 1500 1025 1210 2007 7008 0000 (BIG) WBKPPLPP

Konto (USD): Bank Zachodni WBK S.A.

PL 86 1500 1025 12102008 7515 0000 KRDBPLPW

Dla księgarń istnieje możliwość zamówienia stałego abonamentu
na dowolną liczbę egzemplarzy w cenach prenumeraty.

Pytania i reklamacje w sprawie prenumeraty można kierować na adres Wydawnictwa.

W przypadku zmiany adresu prosimy o przysłanie nam z wyprzedzeniem
informacji zawierającej: 1) adres dotychczasowy, 2) adres nowy,

3) datę, od której nowy adres będzie aktualny.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: