- W empik go
Pastores 103. Nawrócenie - ebook
Pastores 103. Nawrócenie - ebook
Drodzy Czytelnicy!
Logika światowa polega na tym, żeby członka danego środowiska, który popełnił jakieś przestępstwo, jakieś zło, albo zaciekle bronić, zaprzeczając faktom, albo go wykluczyć ze swojej społeczności, bo „ten «świat» nie chce udzielać przebaczenia i nie chce, by ludzie się nawracali” (ks. N.). Zaś logika ewangeliczna daje całkowicie inne rozwiązanie – nawrócenie grzesznika i możliwość pojednania z Bogiem i ze wspólnotą.
1. Nie zawsze jednak tak było w Kościele. Przez pierwsze wieki trwały bowiem spory o to, czy możliwe jest przywrócenie grzesznika do komunii kościelnej, gdy ten po chrzcie zgrzeszył (ks. S. Jaśkiewicz). Wszystko zaczyna się wraz z rozróżnieniem problemu od grzechu i z uznaniem własnej odpowiedzialności (A. Rusak). Jest to pierwotne wobec samego sakramentu pokuty i pojednania, gdyż nawrócenie najpierw dokonuje się przecież w sercu grzesznika (ks. A. Panaro).
2. Owoce prawdziwego nawrócenia na Jezusa, a zarazem kryteria pomocne w stwierdzeniu jego prawdziwości najkrócej da się określić jako wewnętrzną wolność człowieka (ks. W. Bartkowicz) i jego szczęście (ks. S. Haręzga). Tym bardziej, że bez nawrócenia nie ma nieba, jak poucza nas sam Jezus w rozmowie z Nikodemem (P. Szyrszeń SDS). Chodzi zatem o faktycznie dokonującą się w grzeszniku Paschę – przejście z niewoli do wolności, ze skupienia na sobie do życia skoncentrowanego na Bogu (bp Z. Kiernikowski). Na tej drodze bezwzględnie konieczna jest pokora (ks. J. Naumowicz).
3. Grzech rani nie tylko grzesznika, ale i Kościół, dlatego tak ważne jest, aby pojednanie dokonywało się również we wspólnocie, czemu służą nabożeństwa pokutne (bp S. Stułkowski). Czy w zderzeniu z niektórymi kategoriami grzechów duchownych nie ulegamy logice wykluczenia? Czy należycie troszczymy się w Kościele zarówno o ofiary, jak i o sprawców (ks. J. Dohnalik)? Jednym z ważnych aspektów nawrócenia pozostaje nawrócenie do życia w czystości (P. Bortkiewicz TChr). Medytując ikonę Zstąpienia do piekieł, można stwierdzić, że jest ona „wielką otuchą dla wszystkich pogrążonych w samotności jakiejkolwiek «śmierci»” (A. Jerominek MIC).
4. Nawrócenie możliwe jest zawsze, nawet wtedy, gdy człowiek bardzo nisko upadł. Dzieje się tak dzięki Bożemu działaniu w sercu grzesznika, zgodnie z obietnicą: „Choćby wasze grzechy były jak szkarłat, jak śnieg wybieleją” (Iz 1,18). Potwierdzają tę prawdę konkretne opisy nawróceń zamieszczone w dziale świadectw. Także u ks. Blachnickiego widać, jak jego nawrócenie z ateizmu w celi śmierci zaowocowało w przyszłości dla Kościoła w Polsce wielkim dziełem Ruchu Światło-Życie (rozmowa z ks. P. Kulbackim). W naszej codzienności zarówno w seminarium, jak i w dalszym kapłańskim życiu stale potrzebujemy aktualizowanej wizji i wysiłku drogi formacji duchownych, którzy mają kluczowy wpływ na całą wspólnotę wierzących (ks. J. Nepil, rozmowa z ks. T. Trzaskawką).
Możemy mieć nadzieję, że „nasze serca są wystarczająco pojemne, by zmieścić cierpienie cudze i własne, współczucie i gniew z powodu niesprawiedliwości, ból z powodu krzywdy, której w Kościele doznali najsłabsi, i radość z powodu obecności Boga w Kościele” (ks. A. Persidok).[1]
KS. MIROSŁAW CHOLEWA
redaktor naczelny
[1] W całym numerze stosujemy następujące skróty: KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego; PDV – Jan Paweł II, adhortacja Pastores dabo vobis; PSP – Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy.
Kategoria: | Wiara i religia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 805 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Drodzy Czytelnicy!
Logika światowa polega na tym, żeby członka danego środowiska, który popełnił jakieś przestępstwo, jakieś zło, albo zaciekle bronić, zaprzeczając faktom, albo go wykluczyć ze swojej społeczności, bo „ten «świat» nie chce udzielać przebaczenia i nie chce, by ludzie się nawracali” (ks. N.). Zaś logika ewangeliczna daje całkowicie inne rozwiązanie – nawrócenie grzesznika i możliwość pojednania z Bogiem i ze wspólnotą.
1. Nie zawsze jednak tak było w Kościele. Przez pierwsze wieki trwały bowiem spory o to, czy możliwe jest przywrócenie grzesznika do komunii kościelnej, gdy ten po chrzcie zgrzeszył (ks. S. Jaśkiewicz). Wszystko zaczyna się wraz z rozróżnieniem problemu od grzechu i z uznaniem własnej odpowiedzialności (A. Rusak). Jest to pierwotne wobec samego sakramentu pokuty i pojednania, gdyż nawrócenie najpierw dokonuje się przecież w sercu grzesznika (ks. A. Panaro).
2. Owoce prawdziwego nawrócenia na Jezusa, a zarazem kryteria pomocne w stwierdzeniu jego prawdziwości najkrócej da się określić jako wewnętrzną wolność człowieka (ks. W. Bartkowicz) i jego szczęście (ks. S. Haręzga). Tym bardziej, że bez nawrócenia nie ma nieba, jak poucza nas sam Jezus w rozmowie z Niko-
demem (P. Szyrszeń SDS). Chodzi zatem o faktycznie dokonu-
jącą się w grzeszniku Paschę – przejście z niewoli do wolnoś-
ci, ze skupienia na sobie do życia skoncentrowanego na Bogu (bp Z. Kiernikowski). Na tej drodze bezwzględnie konieczna jest pokora (ks. J. Naumowicz).
3. Grzech rani nie tylko grzesznika, ale i Kościół, dlatego tak ważne jest, aby pojednanie dokonywało się również we wspólnocie, czemu służą nabożeństwa pokutne (bp S. Stułkowski). Czy w zderzeniu z niektórymi kategoriami grzechów duchownych nie ulegamy logice wykluczenia? Czy należycie troszczymy się w Kościele zarówno o ofiary, jak i o sprawców (ks. J. Dohnalik)? Jednym z ważnych aspektów nawrócenia pozostaje nawrócenie do życia w czystości (P. Bortkiewicz TChr). Medytując ikonę Zstąpienia do piekieł, można stwierdzić, że jest ona „wielką otuchą dla wszystkich pogrążonych w samotności jakiejkolwiek «śmierci»” (A. Jerominek MIC).
4. Nawrócenie możliwe jest zawsze, nawet wtedy, gdy człowiek bardzo nisko upadł. Dzieje się tak dzięki Bożemu działaniu w sercu grzesznika, zgodnie z obietnicą: „Choćby wasze grzechy były jak szkarłat, jak śnieg wybieleją” (Iz 1,18). Potwierdzają tę prawdę konkretne opisy nawróceń zamieszczone w dziale świadectw. Także u ks. Blachnickiego widać, jak jego nawrócenie z ateizmu w celi śmierci zaowocowało w przyszłości dla Kościo-
ła w Polsce wielkim dziełem Ruchu Światło-Życie (rozmowa z ks. P. Kulbackim). W naszej codzienności zarówno w seminarium, jak i w dalszym kapłańskim życiu stale potrzebujemy aktualizowanej wizji i wysiłku drogi formacji duchownych, którzy mają kluczowy wpływ na całą wspólnotę wierzących (ks. J. Nepil, rozmowa z ks. T. Trzaskawką).
Możemy mieć nadzieję, że „nasze serca są wystarczająco pojemne, by zmieścić cierpienie cudze i własne, współczucie i gniew z powodu niesprawiedliwości, ból z powodu krzywdy, której w Kościele doznali najsłabsi, i radość z powodu obecności Boga w Kościele” (ks. A. Persidok).1
KS. MIROSŁAW CHOLEWA
redaktor naczelny
------------------------------------------------------------------------
1.
1 W całym numerze stosujemy następujące skróty: KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego; PDV – Jan Paweł II, adhortacja Pastores dabo vobis; PSP – Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy.PASTORES 104 (3) lato 2024 Czy żyć tylko dla innych?
W NUMERZE M.IN.:
dla kogo tak naprawdę żył Chrystus?
figura narcyza w odniesieniu do życia i działań duchownego
czy ksiądz ma prawo mówić „nie”?
klątwa gnostycyzmu i lekarstwo zabawy
wakacje z ks. Karolem Wojtyłą
rady kierownika duchowego dla gorliwych pasterzy
walka o prawdę czy przekaz pozytywny?
współpraca pielęgniarek i kapelanów – konieczność czy zbędny balast?
„Nie bierzcie wzoru z tego świata”
„Bo kto chce zachować swoje życie...”
inspiracje płynące z listu Desiderio desideravi
seminarium szkołą życia duchowego
teologia ciała – czy to przeżytek?
czy hobby może być zdrowe lub chore?
PISZĄ M.IN.:
ks. Wojciech Węgrzyniak, Michał Zioło OCSO, Jarosław Klimczyk CRL
Jasmin Biggs, Dominika Żukowska-Gardzińska, Krzysztof Dyrek SJ
ks. Piotr Mazurkiewicz, Tadeusz Wadas, Krzysztof Wons SDS
ks. Piotr Kot, ks. Bogusław Migut, James Keating
Magdalena Siemion, Agata Rusak
PASTORES 105 (4) jesień 2024 Prorocy i wróżbici
PASTORES 106 (1) zima 2025 Kiedy sił brakuje...
PASTORES 107 (2) wiosna 2025 Ze światem i z Jezusem?www.pastores.pl
To Our Readers
Dear Readers,
According to the logic of the world, a member of a group who has committed an offence, something evil, should be either ferociously defended against all the facts or excluded from the community, as “this ‘world’ does not want to forgive and does not want people to repent” (Rev. N.). The logic of the Gospel, on the other hand, offers a completely different solution: the conversion of a sinner and giving him a chance to be reconciled with both God and the community.
1. However, it has not always been like that in the Church. In the first centuries there was a dispute as to whether it was possible to re-admit the sinner, who had sinned after being baptized, to communion with the Church (Rev. S. Jaskiewicz). Everything begins with the ability to distinguish between a problem and a sin, and the recognition of one’s own responsibility (A. Rusak). This latter should precede the sacrament of penance and reconciliation, as repentance indeed starts in the heart of a sinner (Rev. A. Panaro).
2. The fruit of a real conversion to Jesus and the criteria of its authenticity may be described briefly as inner human freedom (Rev. W. Bartkowicz) and the person’s happiness (Rev. S. Harezga). All the more so, because without conversion there is no heaven, as Jesus himself teaches in his conversation with Nicodemus (P. Szyrszen, S.D.S.). What matters here is a real Passover that takes place in the life of a sinner – the transition from slavery to freedom, from concentration on oneself to a life concentrated on God (Most Rev. Z. Kiernikowski). On this road, humility is absolutely necessary (Rev. J. Naumowicz).
3. Sin hurts not only the sinner, but also the Church. That is why reconciliation needs to take place in the community and this is symbolised by a penitential service (Most Rev. S. Stulkowski). Do we not succumb to the logic of exclusion, when faced with certain categories of sins committed by priests? Do we take sufficient care both of the victims and of the perpetrators (Rev. J. Dohnalik)? One of the important aspects of conversion is always the conversion to a life of chastity (P. Bortkiewicz, S.Chr.). While meditating on the icon of the descent into hell, we can conclude that this icon is a “great consolation for all those struggling with loneliness of any kind of ‘death’” (A. Jerominek, M.I.C.).
4. Conversion is always possible, even when a man has fallen very low. It happens due to God’s work in the heart of the sinner, according to the promise: “Though your sins are like scarlet, they shall be as white as snow” (Isaiah 1:18). This truth is supported by the testimonies of conversion published in the Personal Witness section. In the life of Rev. Blachnicki one can see how his conversion from atheism when he was on death row resulted in the great work of the Light-Life Movement in the future Church in Poland (an interview with Rev. P. Kulbacki). In our every-
day life, both in the seminary and in our ministry, we need a constant revision of and a commitment to the formation of priests, who have a key impact on the whole community of belie-
vers (Rev. J. Nepil, an interview with Rev. T. Trzaskawka).
We hope that “our hearts are spacious enough to contain both our own suffering and that of others, compassion and anger at injustice, pain of the hurt experienced by the weakest in the Church as well as joy because of God’s presence in the Church” (Rev. A. Persidok).
REV. MIROSLAW CHOLEWA
Editor-in-chief
Translation: Mira Majdan
To Our Readers
Contents
From the Editor
REV. MIROSLAW CHOLEWA 5
Articles
REV. STANISLAW HAREZGA, In Thinking
and in Living 7
REV. WOJCIECH BARTKOWICZ, Freedom that
Set Out on a Journey 15
MOST REV. ZBIGNIEW KIERNIKOWSKI,
Reconciliation with the Other 20
REV. ANDRZEJ PERSIDOK, Not to Be Scandalized 28
PAWEL BORTKIEWICZ, S.Chr., Conversion to
a Life of Chastity 36
REV. SYLWESTER JASKIEWICZ, The Approach
to Sinners in the Early Church 46
REV. ANTONIO PANARO, Conversion without
a Sacrament? 55
AGATA RUSAK, Sin as Opposed to a Problem i.e.
About the Relationship between Spirituality
and Psychotherapy 65
Our Interview
Following Christ like Rev. Blachnicki.
An interview with: REV. PIOTR KULBACKI 77
God Is Speaking All the Time.
An interview with: REV. TOMASZ TRZASKAWKA 90
Prayer
PIOTR SZYRSZEN, S.D.S., He Came to the Light
by Night 99
ANDRZEJ JEROMINEK, M.I.C., The Icon
of the Descent into Hell 109
MOST REV. SZYMON STULKOWSKI, The Sacrament
of Penance and Reconciliation: a Community
Celebration 116
REV. JOZEF NAUMOWICZ, Humility as a Ladder
to Heaven 123
The Life of the Church
REV. JOHN NEPIL, Hedging the Heart 131
GRÉGOR PUPPINCK, Abortion and What Next? 150
Questions and Answers
REV. JAN DOHNALIK, Care for the Victims and
for the Perpetrators 157
Personal Witness
The Addict Is Often Left Alone 163
Child, You Were at the Threshold of Hell 166
It Is Not Enough to Put a Priest in Prison 170
Jesus has Built Us up Anew 177
I Fell from a Pedestal 180
Books 184
Cultural Events 190
Announcements 195
To Our Readers 196Zasady prenumeraty
„Pastores” ukazuje się cztery razy w roku.
W prenumeracie – najtaniej
Cena prenumeraty rocznej
łącznie z przesyłką wynosi 140 zł
Cena jednego numeru „Pastores” brutto: 35,00 zł
(w tym 8% VAT) + koszt przesyłki
Wpłat można dokonywać w bankach lub na poczcie.
Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.
ul. Bpa Dominika 11, 83-130 Pelplin
konto: Bank Spółdzielczy Skórcz o/Pelplin
10 8342 0009 2000 1427 2000 0002
z dopiskiem na odwrocie:
prenumerata „Pastores”, liczba egz. ......... na okres .................
albo przez stronę http://www.pastores.pl
lub kontaktując się z działem prenumeraty
tel. +48 722 277 240
e-mail: [email protected]
W Wydawnictwie „Bernardinum”
można zamawiać poszczególne numery archiwalne kwartalnika.
Prenumerata zagraniczna (1 rok):
Europa 182 PLN; 42,10 EUR; 45,61 USD
poza Europą 216 PLN; 49,97 EUR; 54,13 USD
Australia 258 PLN; 59,68 EUR; 64,65 USD
Konto (EURO): Bank Zachodni WBK S.A.
PL 53 1500 1025 1210 2007 7008 0000 (BIG) WBKPPLPP
Konto (USD): Bank Zachodni WBK S.A.
PL 86 1500 1025 12102008 7515 0000 KRDBPLPW
Dla księgarń istnieje możliwość zamówienia stałego abonamentu
na dowolną liczbę egzemplarzy w cenach prenumeraty.
Pytania i reklamacje w sprawie prenumeraty można kierować na adres Wydawnictwa.
W przypadku zmiany adresu prosimy o przysłanie nam z wyprzedzeniem
informacji zawierającej: 1) adres dotychczasowy, 2) adres nowy,
3) datę, od której nowy adres będzie aktualny.