Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Pedagogika przedszkolna z metodyką - ebook

Data wydania:
1 września 2021
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
29,95

Pedagogika przedszkolna z metodyką - ebook

Publikacja stanowi wieloaspektowe kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Obszar dociekań naukowych i praktycznych związany jest z takimi kategoriami, jak: dziecko, nauczyciel, środowisko uczenia się oraz wzajemne relacje między nimi. Za punkt wyjścia służy Autorkom przedstawienie genezy i rozwoju pedagogiki przedszkolnej w Polsce, tkwiących w źródłach historycznych, które stały się podstawą współczesnej koncepcji wychowania przedszkolnego oraz osoby nauczyciela przedszkolnego. Wyeksponowane zostały także rozwijane przez lata najważniejsze teorie i strategie, które pozwoliły na sprecyzowanie przedmiotu badań oraz podstawowych celów i zadań pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. W monografii omówiono też udział polskich pedagogów i psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej.

Przekaz treści został przeprowadzony w kolejnych częściach i rozdziałach z niezwykłą starannością i rzetelnością, a jego rezultaty doprowadziły do refleksji nad możliwymi i niemożliwymi obszarami tworzenia wiedzy profesjonalnej nauczycieli. Wartość dydaktyczną książki podnosi fakt, że każda z jej sześciu części podzielona jest na rozdziały, a każdy z nich wzbogaca literatura przedmiotowa. Przyswojenie treści ułatwiają pytania utrwalające materiał oraz tematy do refleksji. Autorki prezentują tłumaczenia na język angielski najistotniejszych pojęć omawianych w książce, co stanowi cenny walor związany z potrzebą przyswajania przez polskich studentów i nauczycieli pedagogicznych terminów anglojęzycznych. W literaturze specjalistycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej brakuje pozycji ukazujących w tak całościowy sposób teorię i metodykę wychowania przedszkolnego, dlatego publikacja będzie szczególnie przydatna w kształceniu przyszłych nauczycieli przedszkoli.

Z recenzji prof. dr hab. Bożeny Muchackiej

Spis treści

Od Autorek / 9

Wprowadzenie / 13

Część I. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce / 17

1. Pierwsze koncepcje edukacji małego dziecka / 19

1.1. Koncepcje edukacji małego dziecka w Oświeceniu / 19

1.2. Koncepcje edukacji małego dziecka w okresie Pozytywizmu / 27

2. Europejskie paradygmaty wychowania przedszkolnego / 44

2.1. Pedagogika przedszkolna Fryderyka Wilhelma Froebla (1782–1852) / 44

2.2. Pedagogika przedszkolna Marii Montessori (1870–1952) / 52

2.3. Pedagogika funkcjonalna Edwarda Claparede (1873–1940) / 61

2.4. Ośrodki zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1871–1932) / 67

3. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym / 72

3.1. Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa (1858–1944) / 75

3.2. Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874–1955) / 84

3.3. Natalia Cicimirska (1881–1959) / 89

3.4. Zofia Żukiewiczowa (1881–1956) / 93

3.5. Zofia Bogdanowicz (1897–1976) / 98

3.6. Udział polskich psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej / 102

3.7. Początki naukowej pedagogiki przedszkolnej w Polsce / 117

Część II. Podstawy wychowania przedszkolnego / 125

1. Teoretyczne konteksty wychowania przedszkolnego / 127

1.1. Koncepcje wychowania przedszkolnego / 127

1.2. Modele wychowania przedszkolnego / 128

2. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce / 134

3. Funkcje i zasady wychowania przedszkolnego / 138

3.1. Funkcje przedszkola wobec dziecka / 138

3.2. Zasady wychowania przedszkolnego / 139

4. Istota programów wychowania przedszkolnego / 152

Część III. Metodyka wychowania przedszkolnego / 157

1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym / 159

1.1. Definicje zabawy / 159

1.2. Funkcje zabawy / 162

1.3. Rola nauczyciela przy organizacji zabawy dzieci / 163

1.4. Zabawka w przestrzeni przedszkola / 167

2. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka / 171

2.1. Klasyfikacja metod według Marii Kwiatowskiej / 175

2.2. Klasyfikacja metod w ramach pedagogiki zabawy / 176

2.3. Klasyfikacja metod aktywizujących / 178

2.4. Strategie rozwijające myślenie dzieci / 182

2.5. Tutoring rówieśniczy w przedszkolu / 188

3. Metodyka poszczególnych typów edukacji jako przygotowanie do integrowania wiedzy i umiejętności dzieci / 194

3.1. Dydaktyka twórczości w przedszkolu / 194

3.2. Kształcenie językowe dla dzieci w wieku przedszkolnym / 198

3.3. Koncepcje nauczania czytania i pisania w przedszkolu / 204

3.4. Przedszkolna edukacja matematyczna / 218

3.5. Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu / 228

3.5.1. Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu / 228

3.5.2. Przedszkolna edukacja przyrodniczo-ekologiczna / 241

3.6. Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu / 248

3.7. Metodyka edukacji plastyczno-technicznej w przedszkolu / 255

3.8. Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu / 266

3.9. Edukacja teatralna i drama w przedszkolu / 277

3.10. Edukacja medialna w przedszkolu / 284

3.11. Metodyka nauczania dzieci języka obcego / 291

4. Alternatywne systemy pedagogiczne w przedszkolu / 296

4.1. Metoda Marii Montessori we współczesnych przedszkolach / 296

4.2. Przedszkola waldorfskie / 302

4.3. Plan daltoński w przedszkolu / 308

4.4. Specyfika przedszkoli wielokulturowych i wielojęzycznych / 316

4.5. Przedszkola leśne / 322

5. Problemy adaptacji dziecka do warunków przedszkola / 325

5.1. Czynniki utrudniające dziecku adaptację do warunków przedszkola / 327

5.2. Trudności dziecka w procesie adaptacji do warunków przedszkola / 328

5.3. Warunki sprzyjające adaptacji dziecka do przedszkola / 330

6. Partnerstwo we współpracy nauczycieli i rodziców / 335

6.1. Podstawa prawna współpracy z rodzicami na terenie przedszkola / 335

6.2. Problemy w zakresie współpracy przedstawicieli przedszkola i rodziców / 336

6.3. Czynniki sprzyjające współpracy nauczycieli i rodziców / 338

6.4. Zasady współpracy nauczycieli i rodziców / 339

6.5. Formy współpracy przedszkola i rodziców / 341

Część IV. Diagnoza przedszkolna / 351

1. Definicja i cel diagnozy przedszkolnej / 353

2. Podstawa teoretyczna diagnozy w ujęciu historycznym / 354

3. Współczesna koncepcja diagnozy przedszkolnej / 357

4. Zasady w postępowaniu diagnostycznym / 358

5. Etapy procesu diagnostycznego / 359

6. Funkcje diagnozy / 363

7. Metody procesu diagnostycznego w przedszkolu / 364

8. Sfery rozwojowe dziecka jako przedmiot diagnozy / 376

9. Specyfika diagnozy gotowości dziecka do podjęcia zadań szkolnych / 398

10. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu / 406

Część V. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu / 417

1. Przestrzeń edukacyjna i jej wybrane cechy / 419

2. Aranżacja przestrzeni materialnej w przedszkolu / 421

3. Zagospodarowanie czasu w przedszkolu / 428

4. Aspekty społecznej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu / 433

Część VI. Nauczyciel wychowania przedszkolnego / 439

1. Współczesne oczekiwania wobec nauczyciela przedszkola / 441

1.1. Kwalifikacje nauczycieli przedszkola / 442

1.2. Postulowane kompetencje nauczycieli przedszkolnych / 446

2. Zarządzanie przez nauczyciela własnym rozwojem zawodowym / 452

2.1. Planowanie własnego rozwoju zawodowego / 453

2.2. Innowacyjność nauczyciela przedszkola / 456

3. Problemy etyczne nauczyciela przedszkola / 460

Źródła portretów / 465

Indeks nazwisk / 467

Indeks rzeczowy / 473

Kategoria: Pedagogika
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8220-561-9
Rozmiar pliku: 7,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: