Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • promocja

Po męstwie - ebook

Wydawnictwo:
Seria:
Data wydania:
23 października 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Po męstwie - ebook

„Polacy, stańcie się znowu mężami, jak byliście nimi za czasów świetności waszej, ale nie jedynie na polu bitwy!”– pisał filozof Bronisław Ferdynand Trentowski. Marszałek Piłsudski? Inżynier Karwowski? Lech Wałęsa? A może Adaś Miauczyński? Jaki był wzorcowy polski mężczyzna ubiegłego wieku? I czy w ogóle istniał?

Wojciech Śmieja prowadzi nas przez kolejne dekady XX wieku, krok po kroku nakreślając historię polskiej męskości, jej archetypów i atrybutów: od honorowych ułanów przez awansujących robotników aż po transformacyjnych biznesmenów. Zapuszcza się również na peryferia, pisząc o tych, którzy nie mieścili się w dominującej narracji. Łącząc narzędzia antropologiczne z rozległą wiedzą literacką i kulturową, błyskotliwie obala mity i rozbraja stereotypy narosłe wokół polskich ikon męskości ubiegłego stulecia. Jednocześnie zachęca nas do refleksji nad tym, jak na nowo opowiedzieć historię Polski przez pryzmat przemian modeli bycia mężczyzną.

Kategoria: Literatura faktu
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8396-011-1
Rozmiar pliku: 5,7 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PRZYPISY

Od męstwa do męskości. Wstęp

T. Tomasik, _Uwagi do wciąż nie napisanej historii męskości w Polsce_, „Pamiętnik Literacki” 2016, z. 2, s. 17.

M. Kimmel w rozmowie z Àngels Carabí _Masculinities and Literary Studies. Intersections and New Directions_, ed. J. Armengol i in., New York–London 2017, s. 203. Jeśli nie zaznaczono inaczej, tłumaczenia wszystkich obcojęzycznych cytatów pochodzą od autora.

E. Bendyk, _W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata_, Warszawa 2020, s. 184.

T. Tomasik, _Uwagi do wciąż nie napisanej historii męskości w Polsce_, dz. cyt., s. 17.

M. Kimmel, _Manhood in America. A Cultural History_, New York 1996.

G. L. Mosse, _The Image of Man. The Creation of Modern Masculinity_, New York 1996.

_Historia męskości_, t. 2: XIX_ wiek. Tryumf męskości_, red. A. Corbin, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2020.

Zob. M. Ossowska, _Ethos rycerski i jego odmiany_, Warszawa 2000.

S. Walczewska, _Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce_, Warszawa 1999, s. 8.

T. Tomasik, _Uwagi do wciąż nie napisanej historii męskości w Polsce_, dz. cyt., s. 9–10.

Tamże.

J. Topolski, _Posłowie_ _Polaków portret własny_, red. M. Rostworowski, t. 1, Warszawa 1983, s. 289–294.

Dane jest nam obserwować rozpad tego modelu. Doskonałym wprowadzeniem w ten proces jest rozprawa Renaty Ziemińskiej _Niebinarne i wielowarstwowe pojęcie płci_, Warszawa 2018.

T. W. Laqueur, _Making Sex. Body and Gender from the Greeks to Freud_, Cambridge, MA 1992, s. 8.

_Historia męskości_, t. 2, dz. cyt., s. 15.

S. Walczewska, _Damy, rycerze i feministki_, dz. cyt., s. 41.

F. Mazurkiewicz, _Siła i słabość. Studium upadku męskiej hegemonii w Polsce_, Warszawa 2019.

_Historia męskości_, t. 2, dz. cyt., s. 18.

A. Witkowska, _Cześć i skandale. O emigracyjnym doświadczeniu Polaków_, Warszawa 1997.

K. Kłosiński, _Pubertas immatura. Polskie „męstwo” od powstania kościuszkowskiego do listopadowego_ _Formy męskości 2_, red. A. Dziadek, Warszawa 2018, s. 15–63.

W. Gombrowicz, _Wspomnienia polskie. Wędrówki po Argentynie_, Warszawa 1990, s. 117.

Cyt. za: S. Walczewska, _Damy, rycerze i feministki_, dz. cyt., s. 42.

Tamże, s. 41–42.

A. Witkowska, _Cześć i skandale_, dz. cyt., s. 42.

C. Fine, _Testosteron Rex. Mity płci, nauki i społeczeństwa_, przeł. B. Grabowska, D. Kolasa, Toruń 2019, s. 212–213.

Zob. K. Pobłocki, _Chamstwo_, Wołowiec 2021.

Cyt. za: _Polaków portret własny_, dz. cyt., s. 14.

Tomasz Łubieński w swoim słynnym eseju historycznym _Bić się czy nie bić_ pisze w kontekście powstania listopadowego o generałach i podchorążych, dwóch figurach męskości obarczonych właściwymi swemu wiekowi deficytami. Zob. T. Łubieński, _Bić się czy nie bić_, Kraków 1978, s. 15–41.

B. F. Trentowski, _Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży_, t. 1, Poznań 1845, s. 348.

Tamże, s. 347–348.

Myślę, że należy uwzględnić jeszcze jedną męską figurę właściwą epoce, mianowicie figurę Wieszcza, której sens odczytać możemy tylko w zespoleniu z narodową wspólnotą, zbiorowością. Wówczas, jak pisze badaczka tego zagadnienia Karolina Krasuska, „pojawiają się komplementarne kody płci. Poeta i wspólnota zajmują dwa bieguny: wieszcz/duchowość/męskość oraz zbiorowość/kolektywne ciało/kobiecość. Wieszcz funkcjonuje jako wybraniec w ramach fallogocentrycznego porządku, który to ciało kolektywne interpretuje, nadaje mu prawdziwe znaczenia i wytwarza jego duchową jedność” (K. Krasuska, _Płeć i naród. Trans/lokacje. Maria Komornicka/Piotr Odmieniec Włast, Else Lasker-Schüler, Mina Loy_, Warszawa 2012, s. 62).

_Pan cham. Rozmowa o pańszczyźnie i jej dziedzictwie_, z K. Pobłockim rozmawia Ł. Lipiński, „Polityka”, 13.06.2021, polityka.pl, bit.ly/3Jfyv1y, dostęp: 11.04.2024.

S. Kieniewicz, _Wizerunek Polaka okresu niewoli_ _Polaków portret własny_, red. M. Rostworowski, Kraków 1979, s. 79.

Opublikowane w „Journal of Forensic Anthropology” genetyczne badania szczątków Pułaskiego wskazują, że był (była?) najprawdopodobniej osobą interpłciową.

Cyt. za: M. Janion, _Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury_, Kraków 2006, s. 326.

Cyt. za: G. Morcinek, _Jakim jest Ślązak_ _Pierony. Górny Śląsk po polsku i niemiecku. Antologia_, red. D. Kortko, L. Ostałowska, Warszawa 2014, s. 133. Szerzej o tym „oswajaniu” Ślązaków przez dominującą polską kulturę zob. Ł. Staniczkowa, _Herosi i „chachary”. Portret Górnoślązaka w literaturze i publicystyce dwudziestolecia międzywojennego_, Kraków 2009.

Zob. np. M. Breitenberg, _Anxious Masculinity in Early Modern England_, Cambridge 1996, s. 2.

K. Kłosińska, _Zagrożona męskość / zagrożone męskości_, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2016, nr 1–2, s. 33.

H. Sienkiewicz, _Bez dogmatu_, Warszawa 1957, s. 197.

L. Wolff, _Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia_, przeł. T. Bieroń, Kraków 2020.

Za: K. Kłosińska, _Neuroza. Zagrożone męskości_, Katowice 2021, s. 71.

Tamże, s. 75.

Tu i dalej: hasło „gonochoryzm” _Encyklopedia wiedzy seksualnej: dla lekarzy, prawników i socjologów_, oprac. M. Marcuse, przeł. i red. S. Higier, t. 1, Warszawa 1937.

W. Konopczyński, _Kiedy nami rządziły kobiety_, Londyn 1960, s. 11.

Tamże, s. 15.

Dziecko, kobieta i homoseksualista to, jak pisze Élisabeth Badinter, trzy byty, wobec których określa się – przez negację – męskość mężczyzny. Jego teologia negatywna zakłada, że nie jest dzieckiem (oddzielenie przez rytuały przejścia), nie jest kobietą (oddzielenie przez różnicę anatomiczną oraz zestaw praktyk i instytucji społecznych) i nie jest homoseksualistą (oddzielenie przez penetracyjną rolę w akcie seksualnym). Zob. taż, XY_. Tożsamość mężczyzny_, przeł. G. Przewłocki, Warszawa 1993.

Za: O. Nowak, _Wysokość i masa ciała młodych mężczyzn w okresie przemian historycznych i społeczno-gospodarczych drugiej połowy_ XIX_ wieku i początku_ XX_ wieku na ziemiach polskich_, Poznań 2011, s. 10. Warto dodać, że w badaniach porównawczych wyszło, iż najwyżsi byli Poznaniacy, rekruci z Galicji zajmowali miejsce pośrednie, a najniżsi byli ci z Kongresówki (tamże, s. 75).

Cyt. za: A. Barzycka-Paździor, _Ojcostwo w drugiej połowie_ XIX _i na początku_ XX_ wieku. Szkice z dziejów rodziny galicyjskiej_, Kraków 2019, s. 31.

C. Enloe, _Bananas, Beaches, and Bases. Making Feminist Sense of International Politics_, Berkeley 2000, s. 44.

J. Nagel, _Masculinity and Nationalism. Gender and Sexuality in the Making of Nations_, „Ethnic and Racial Studies” 1998, vol. 21, no. 2, s. 242–269.

K. Krasuska, _Płeć i naród_, _Płeć i naród. Trans/lokacje. Maria Komornicka / Piotr Odmieniec Włast, Else Lasker-Schüler, Mina Loy_, Warszawa 2012, s. 68.

T. Waetjen, _Workers and Warriors. Masculinity and the Struggle for Nation in South Africa_, Urbana 2004.

H. Sussman, _Mężczyzna ekonomiczny i powstanie klasy średniej_, przeł. T. Kaliściak _Formy męskości 3. Antologia przekładów_, red. A. Dziadek, Warszawa 2018, s. 289.

Tamże, s. 298.

Tu i dalej: S. Brzozowski, _Legenda Młodej Polski_ tegoż, _Eseje i studia o literaturze_, wyb., wstęp i oprac. H. Markiewicz, Wrocław–Warszawa 1990, s. 741.

Zob. ciekawe rozważania Tomasza Zaryckiego i Rafała Smoczyńskiego o genezie mitów inteligenckich w ich książce _Totem inteligencki. Arystokracja, szlachta i ziemiaństwo w polskiej przestrzeni społecznej_, Warszawa 2017, s. 222.

S. Brzozowski, _Legenda Młodej Polski_, dz. cyt., s. 776.

Tamże, s. 813.

Tamże, s. 817.

Tamże, s. 822.

R. Dmowski, _Myśli nowoczesnego Polaka_, Wrocław 2002, s. 25.

Tamże.

Tamże, s. 38.

Tamże, s. 36.

Tamże, s. 41.

Tamże, s. 43.

Tamże, s. 45.

Tamże, s. 48.

J. Bojko, _Dwie dusze_ tegoż, _Gorące słowa. Wybór pism_, wyb., wstęp i oprac. F. Ziejka, Kraków 2002, s. 41.

Tamże, s. 21.

Tamże, s. 22–23.

J. Piłsudski, _Historia organizacji bojowej_ PPS_. Wykłady w Szkole Centralnej Polskiej Partii Socjalistycznej (1910)_ tegoż, _Pisma – mowy – rozkazy_, red. M. Sokolnicki, J. Stachiewicz, t. 3, Warszawa 1930, s. 6.

Tenże, _O polskim ruchu strzeleckim (1914)_ tegoż, _Pisma – mowy – rozkazy_, dz. cyt., t. 3, s. 311.

Tamże, s. 314–315.

Cyt. za: P. Augustyniak, _Homo polacus. Eseje o polskiej duszy_, Kraków 2015, s. 122.

Cyt. za: B. Urbankowski, _Józef Piłsudski do Polaków. Myśli, mowy i rozkazy_, Kraków 2017, s. 68.

Cyt. za: tamże, s. 64.

Tu i dalej: J. Piłsudski, _O armii narodowej_ tegoż, _Pisma – mowy – rozkazy_, red. M. Sokolnicki, J. Stachiewicz, t. 4, Warszawa 1930, s. 91–93.

S. Walczewska, _Damy, rycerze i feministki_, dz. cyt., s. 14. Wraz z emancypacją kobiet pojawiają się – nieliczni – wspierający ją mężczyźni. Zob. M. Duda, _Emancypanci i emancypatorzy. Mężczyźni wspierający emancypację Polek w drugiej połowie_ XIX_ i na początku_ XX_ wieku_, Szczecin 2017.

R. W. Connell, _Masculinities_, New York–London 2005, s. 76.

R. Dyer, _The Matter of Images. Essays on Representations_, London–New York 1993, s. 112–113.

K. Silverman, _Male Subjectivity at the Margins_, New York–London 1992, s. 65.

Tamże, s. 15.

Tak różnicę genitalną ujmuje psychoanaliza: dziecko postrzega, że chłopiec wyposażony jest w atrybut, którego pozbawiona jest dziewczynka. Ten atrybut, dzielony z ojcem lub innym znaczącym dorosłym mężczyzną, nadaje mu płciową rangę, ale też czyni wrażliwym – może go w każdej chwili utracić na skutek kastracji, co skutkuje degradacją.

Tamże, s. 27.

Tamże, s. 42.

Tamże, s. 16.

Tamże, s. 55.

Zob. R. Smoczyński, T. Zarycki, _Totem inteligencki_, dz. cyt.

Z. Nałkowska, _Romans Teresy Hennert_, Warszawa 1986, s. 67.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: