- W empik go
Podręcznik do dziejów literatury polskiej - ebook
Podręcznik do dziejów literatury polskiej - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 867 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Co nazywamy historyą literatury? – Literaturą jakiegoś narodu nazywamy te dzieła jego pisane lub drukowane, które zawierają ważną treść, odznaczają się piękną formą lub też pozwalają nam przeniknąć dążenia narodu i zapoznać się z jego oświatą w danej chwili. Każdy autor wzrasta i kształci się pod wpływem swego otoczenia, przejmuje się ideami, które tętnią w łonie społeczeństwa, urabia się na taką modłę, jaka najlepiej odpowiada potrzebom tego społeczeństwa i jego celom. Tak odbywa się wzajemne oddziaływanie społeczeństwa na dzieło i dzieła na społeczeństwo, bo i dzieło także wywiera wpływ na otoczenie.
Nauka, która się zajmuje dziełami narodu, bada czynniki, pierwiastki i motywa, jakie się złożyły na powstanie dzieł, oraz śledzi oddziaływanie utworów na społeczeństwo, nazywa się historyą literatury. Kto więc chce poznać ubiegłe lub spółczesne życie cywilizacyjne jakiego narodu, powinien badać jego literaturę.
Pochodzenie języka polskiego. – Język jest narzędziem każdej literatury. Pochodzeniem swojem język polski należy do grupy języków aryjskich lub aryo-europejskich. Grupę tę w szerszym zakresie stanowią Grecy, Rzymianie, Celtowie, Germanowie, Litwini; w ściślejszym zaś plemiona słowiańskie: Czesi, Łużyczanie, Słowacy, Rosyanie, Bułgarzy, Serbowie, oraz Słowianie pomorscy, z których szczep Kaszubów utrzymał się dotychczas. Prastary wspólny język słowiański znikł z użycia; pozostały po nim tylko starożytne zabytki w literaturze bułgarskiej i w używaniu cerkiewnem obrządku wschodniego. W miarę zaś, jak Słowianie dzielili się na mniejsze gałęzie, wytwarzali sobie na gruncie pierwotnego języka swój własny, co miało miejsce i z polskim.
Ślady kultury niechrześcijańskiej w Polsce. – Początki naszej kultury omroczone są mgłą niepewności. Prawdopodobnie wspólnie z całą Słowiańszczyzną pogańską mieliśmy wiarę w najwyższą istotę, która nosiła różne nazwy – Swiatowida. Peruna, Łady. Obok tego przodkowie nasi ubóstwiali siły przyrody, wcielając je w Marzannę, Kupałę i całe orszaki Rusałek, Wił i Wilkołaków, któremi wyobraźnia zapełniała uroczyska, gaje, strumienie, rzeki i jeziora. Niewątpliwie też na cześć tych bóstw i sił, oraz w czasie ich uroczystości, jakoteż na cześć bohaterów narodowych i wydarzeń układano pieśni, podania, klechdy. Ponieważ atoli nie posiadaliśmy pisma aż do czasu przyjęcia chrześcijaństwa, przeto w zabytkach do czasów przedchrześcijańskich rzekomo należeć mających, trudno wyśledzić pierwiastków kultury prastarej, gdyż nie sposób oznaczyć tych zmian, jakie w nich zaszły w ciągu wieków: – tak różnorodnych wieków pojęcia, myśli i uczucia w nich się mieszczą.Historya literatury polskiej da się podzielić na siedem okresów:
Okres pierwszy od czasów wprowadzenia chrześcijaństwa do założenia i zorganizowania akademii krakowskiej (965 mniej więcej do 1400);
Okres drugi do połowy wieku szesnastego (1400 mniej więcej do 1550);
Okres trzeci czyli t… z… wiek złoty, klasyczny lub Zygmuntowski (1550 mniej więcej do 1650);
Okres czwarty stopniowego pochylania się do upadku (1650 mniej więcej do 1750);
Okres piąty zwany Stanisławowskim i Księstwa warszawskiego (1750 – 1822);
Okres szósty, t… z. Mickiewiczowski albo romantyczny (1822 mniej więcej do połowy tego wiekuj;
Okres siódmy do dni dzisiejszych.OKRES PIERWSZY. (965 – 1400)
Stan polityczny państwa. – Oświata i cywilizacya przeniknęły do nas z zachodu od czasu zaprowadzenia chrześcijaństwa. Były to z razu wieki rozrastania się na zewnątrz i urządzania się wewnątrz państwa, potem wieki klęsk i rozbicia, i nowej organizacyi. Resztki pogaństwa nikną dopiero za Krzywoustego w XII w., który walczy z Niemcami, chrzci przy pomocy św. Ottona Pomorze słowiańskie od Odry do ujścia Wisły, zakłada klasztory i urządza szkoły. Potem w XIII w. następuje utrata Śląska, straszne najazdy tatarskie i ogólny rozstrój. Każda dzielnica rządzi się po swojemu, każdy książę ma swego wojewodę i kanclerza; po grodach największą władzę posiadają kasztelani: oni to wraz z biskupami wynoszą lub rugują książąt i urzeczywistniają to, co później nazywało się elekcyą. Książęta otwierają wrota Niemcom, aby zaludnić i zagospodarować kraj, spustoszony nawałą Tatarów. Nad dolną Wisłą osiedla się zakon teutoński, a miasta, otrzymując niemieckich osiedleńców, dostawały też przywilej rządzenia się prawem magdeburskiem. Wiek XIV., szczęśliwy dzielnymi rządami ostatnich Piastów, wyrabia i utrwala samowiedzę jedności państwowej, ubezpiecza władzę królewską, ale zarazem wytwarza stan niższej szlachty i sprzyja rozszerzaniu się zakresu jej przywilejów. W miarę większego lub słabszego rozwoju państwa, odczuwa się potrzeba oświaty.
Oświata. – Już Bolesław Wielki sprowadzał zakonników i tworzył przy klasztorach szkoły, a za nim szli jego następcy. Zakładano przy kościołach parafialnych niższe i katedrach wyższe. W pierwszych uczono religii, służby kościelnej, rachunków, czytania i pisania po łacinie. W drugich t… z… trivia obejmowały gramatykę, retorykę i dyalektykę, quadrivia zaś – arytmetykę, geometryę, astronomię i muzykę.
Najbardziej zimnemi były t… z. Collegium poznańskie (później Lubrańskich) i przy kościele Panny Maryi w Krakowie. Jeśli zaś kto pragnął osiągnąć wyższy stopień wiedzy, udawał się do uniwersytetów w Paryżu lub Bolonii, gdyż w kraju do połowy XIV. wieku nie było wyższego zakładu naukowego. Dopiero Kazimierz Wielki założył t… z… studium generale we wsi Bawole pod Krakowem w 1364 roku. Była to akademia niezupełna, miała bowiem tylko wydziały: prawny, lekarski i filozoficzny.
Kiedy papież Bonifacy IX. zezwolił na otwarcie wydziału teologicznego – od roku 1400 już staraniem Jadwigi i Jagiełły powstał uniwersytet. Kanclerzami jego bywali biskupi krakowscy; zarząd spoczywał w rękach rektora i dziekanów. Profesorowie byli uniwersalistami, przechodząc stopniowo i ucząc na różnych wydziałach. Uczniowie żyli pod ścisłym nadzorem w bursach. Otrzymywali oni po ukończeniu stopnie: bakałarza, magistra i doktora. Akademia sprawowała nadzór nad niższemi szkołami w okręgu, zwłaszcza t… z… koloniami akademickiemi.
Zabytki łacińskie. – Cała niemal oświata w tych wiekach spoczywała w rękach rzymskokatolickiego duchowieństwa, łatwo tedy wytłómaczyć przewagę języka łacińskiego w kształceniu i nauczaniu. Jednakże pamiętać trzeba, że z chwilą wprowadzenia chrześcijaństwa, duchowieństwo nie tylko objęło kierunek wychowania, ale także poczęło książki pisać. Zakonnicy po klasztorach utrzymywali roczniki czyli luźne zapiski wydarzeń miejscowych, a takich roczników odszukano dotąd około trzydziestu.
Obok tych luźnych miejscowych bez związku notatek rocznikarskich spisywano wydarzenia ważniejsze w ciągu lat – zwane kronikami. Pierwszym kronikarzem był za rządów Bolesława Krzywoustego Gallus Anonim, może scholastyk – nauczyciel poznański. Pochodził zapewne z Prowancyi, był zakonikiem szczerze przywiązanym do nowej ojczyzny i Piastów. Przeszłość narodu na podstawie roczników i ustnych podań odtworzył dość przedmiotowo acz bez chronologii. Zaczyna kronikę od Popiela, zwanego Choszyszko i Piasta kmiecia. Składa się ona z szeregu ustępów, pisanych niekiedy prozą rymowaną, miała ona bowiem służyć za podręcznik do nauki poetyki i retoryki w trivium. Dzieli się na trzy księgi. Pierwsza omawia dzieje do w. XL; druga ściślej historyczna i szczegółowsza od Bolesława Chrobrego do schronienia się Bolesława Śmiałego na Węgrzech; trzecia do poddania się Nakła hufcom polskim w r. 1113.
W XIII wieku napisał kronikę Wincenty Kadłubek, biskup krakowski, osiadły pod koniec życia w zakonie Cystersów jędrzejowskich. Mniemają, że ojciec nazywał się Gotllob, stąd Vincentius Gotlobonis t… j… syn Bogusława. Kronikę swą podzielił na cztery księgi.
Pierwsza obejmuje dzieje od Graka aż do Popiela; druga do roku 1111, trzecia do roku 1173, czwarta do 1202. Ostatnim opisanym wypadkiem jest wstąpienie na tron Władysława Laskonogiego. Chronologii – jak Gallus – nie uwzględnia. Pierwsze trzy księgi pisane we formie dyalogu pomiędzy Mateuszem, biskupem krakowskim i Janem, arcybiskupem gnieźnieńskim. Stąd uważano Mateusza Cholewę za autora Kroniki. Czerpał cześć materyału z kroniki Galia. Najobszerniej odmalował rządy Kazimierza Sprawiedliwego, którego był wielbicielem.
Z XCV. wieku posiadamy Kromkę Wielkopolską czyli Godysława Baszka, kustosza poznańskiego, która bierze-" wiadomości przeważnie z Kadłubka, ale wątek opowiadania, doprowadza do roku 1272, po raz pierwszy uwzględniając daty – chronologiczne.
Kronikarzem wieku XIV. był też Janku z Czarnkowa, archidyakon gnieźnieński i podkanclerzy Kazimierza Wielkiego. Dzieło jego obejmuje zdarzenia od śmierci Łokietka (1333) do przybycia Jadwigi do Polski (1384). Na opisywane wypadki patrzał własnem okiem, miał dar obrazowego przdstawienia rzeczy, wielbił króla Chłopków, nie sprzyjał rządom Elżbiety Łokietkówny, był w sadach swych dość surowy, w przytaczaniu szczegółów pilny, to leż dzieło jego zbliża się do formy pamiętnika i stanowi cenne źródło historyczne.
Zabytki polskie . – W tym samym t, j. XIV. wieku pojawiają się pierwsze zabytki polskie. Powodem braku pism polskich do tego czasu była w znacznej części nieustalona pisownia. Używano powszechnie alfabetu łacińskiego, który jednak nie miał znaków na spółgłoski sz, cz, ą, ę, ś, ź, i t, p. Dopiero Jakób Parkosz, rektor akademii krakowskiej w dziełku o polskiej ortografii, radził używać jot, wskazał znaki na samogłoski nosowe i długie, oraz znaki miękczące. Stało się to już we wieku XV., ale umożebniło spisanie niektórych pomników literatury z wieku ubiegłego, o ile przechowały się w ludzkiej pamięci. Są to mianowicie:
1. Pieśń Bogarodzica, uważana do upadku Polski za hymn narodowy i śpiewana przez wojsko, gdy w bój wstępowało. Dwie, początkowe zwrotki powstały w tym wieku, późniejsze zaś dodawano różnymi czasy. Najdawniejsze odpisy pochodzą z r. 1407, 1408 i 1420, w druku po raz pierwszy pojawiła się w r. 1506 przy Statucie Jana Łaskiego.
2. Kazania Świętokrzyskie, znalezione na paskach pergaminowych, tworzących okładkę starego rękopisu. Złożono z pociętych pasków dwie karty całe i dolną cześć dwu innych, i odczytano ułamki kazań na doroczne uroczystości; kazania napisane alfabetem łacińskim w trzeciej ćwierci XIV. w.
3. Psałterz Floryański (wydany p… t. Psałterz królowej Małgorzaty) znajduje się w bibliotece opactwa św. Floryana o milę od Lincu w Austryi. Całość składa się z 296 kart, spisana na pergaminie literami gotyckiemi przez trzech kopistów w językach łacińskim, polskim i niemieckim. Po każdym łacińskim, następuje wiersz polski i niemiecki. Odpisu dokonano około połowy XIV wieku.
* * *OKRES DRUGI. (1400 – 1550)
Stan polityczny państwa. – Stanowisko Polski w tym okresie potężnieje dzięki szczęśliwym wojnom, sojuszom i długiemu po nich pokojowi. Jednem z epokowych wydarzeń była zwycięska bitwa pod Grunwaldem, stoczona przez Władysława Jagiełłę z Zakonem krzyżackim; osłabiła ona potęgę tego odwiecznego wroga Polski i zacieśniła węzły przyjazne pomiędzy Polską i Litwą, które to kraje, zlawszy się przez ślub Jadwigi i Jagiełły, tworzyły teraz jedno znaczne mocarstwo. Kiedy do Polski przyłączono ziemie pruskie nad dolnym biegiem Wisły, uzyskała ona dostęp do morza i bogato porty i miasta nadmorskie. Jagiellonowie osiedli na tronach czeskim i węgierskim – a Polska staje się mocarstwem do pierwszorzędnych w Europie się liczącem.
Oświata i humanizm. – Akademia krakowska, uzupełniona i zreorganizowana w samym początku wieku XV. rozwija a się coraz świetniej, rozgłosem swym znęcając w swe mury uczniów obcych narodowości. Zamożniejsi Polacy, spragnieni wiedzy, coraz częściej i liczniej otrzymywali ją czy to we, własnej Alma Maler czy też w zagranicznych uniwersytetach. A zagranicą już dawno, od końca XIII, wieku szerzył się w sztukach i nauce nowy kierunek, który zmężniał zwłaszcza od r. 1453, gdy po upadku państwa Bizantyńskiego uczeni greccy przynieśli do Włoch i Europy pełniejszą znajomość starożytnego świata. Przekonano się, że w wiekach odległych istniała cywilizacya bujna i świetna, która się skrystalizowała w mnogim poczcie dzieł, niezwykle pięknych w swoim wykładzie, treści i języku. Poczęto więc skwapliwie i z zapałem nie tylko studyować starożytną kulturę, ale wzorować się i naśladować ją; zapał i uwielbienie posunięto tak daleko, że pisano tylko po łacinie, mówiono po łacinie… uczono po łacinie a nawet kobietom język ten stał się powszednim. Prąd ów, przez wieki całe wpływający na europejską kulturę, nazywa się humanizmem od wyrazu "homo", ponieważ w przeciwieństwie do ascetyzmu i uduchowienia wieków średnich poświęcano wszechstronnie pojętej istocie natury ludzkiej teraz coraz więcej uwagi; nauki starożytne nazwano klasycznemi to jest przedniemi, a w zastosowaniu do sztuki – wieki, które oznamionowały się zamiłowaniem starożytności, nazwano wiekami odrodzenia czyli renesansu. U nas humanizm rozkwitł w pełni dopiero w wieku następnym, ale już w XV. wieku wzbudził zastęp mężów, którzy zasłynęli oczonością swą w różnych gałęziach wiedzy.
Humaniści W. XV . – 1. Grzegorz z Sanoka, urodzony w początkach XV. w. pod Sanokiem, zwiedził w młodości Niemcy, gdzie zapoznał się, z pisarzami klasycznymi. Po powrocie do kraju objaśniał w Akademii krakowskiej strożytnych autorów. W połowie wieku został arcybiskupem lwowskim, ale i wówczas nie przestał pisać dzieł historycznych i poezyi łacińskich, zachwalając humanizm a nazywając teorye scholastyków somnia vigilantium (senne marzenia czuwających). Pisma jogo prawie wszystkie zaginęły.
2. Wojciech Brudzewski z Brudzewa w Kaliskiem. Uczył się w akademii krakowskiej i tu następnie wykładał matematykę i astronomię, europejską swą sławą przysparzając chluby akademii. Najcenniejszem dziełem jego jest: Cominentaria utilissima in theoricis planetarum.
o. Jan Długosz. Urodził się w 1415 roku i otrzymał początkowe nauki w Korczynie, wyższe w Krakowie, poczem został sekretarzem biskupa Zbigniewa Oleśnickiego, a wyświęciwszy się piastował różne godności duchowne. W 1461 odbył podróż do Ziemi świętej. Król Kazimierz, ceniąc jego gruntowną naukę, powierzył mu nadzór nad wychowaniem swych synów. W końcu życia został arcybiskupem lwowskim. Umarł w 1480 r. Położył on niemałe zasługi, posłując wielokrotnie do Krzyżaków, do Czech i Węgier; jako wychowawca przysposobił krajowi dzielnych królów; jako maż cnotliwy i religijny fundował klasztory i kościoły; jako uczony pisał dzieła: "Sztandary pruskie", "Żywot św. Stanisława", "Żywot św Kingi", " Katalogi biskupów polskich", "Księga uposarzeń dyecezyi krakowskiej", "O sporach krzyżacko-polskich", "Herby Królestwa polskiego", oraz najznakomitsze:
"Annales seu cronice inclyti regni Poloniae opera. " Wielkie to dzieło, owoc dwudziestopięcioletniej pracy, dzieli się na dwanaście ksiąg, z których pierwsza obejmuje geografię Polski i czasy bajeczne, ośm dalszych dzieje do Jagiellonów, trzy ostatnie rządy Jagiellonów do roku śmierci Długosza. Materyał czerpał Długosz ze wszystkich dostępnych źródeł: z roczników, z kronik węgierskich, czeskich, ruskich, z metryk koronnych, z tradycyi. Pierwszy w naszem dziejopisarstwie i jeden z najpierwszych w europejskiem traktował rzecz swą pragmatycznie, łącząc za pomocą rozpatrywania przyczyn i skutków wypadki w jeden ciągły łańcuch. Polegając w przedstawieniu dawnych dziejów na sądzie poprzedników, w opisie spółczesnych sobie wydarzeń okazał niepospolitą ścisłość, dokładność i przedmiotowość, rzadko powodując się własną sympatyą lub uprzedzeniem. A ponieważ brał żywy udział w wirze spółczesnych wydarzeń, stojąc blizko Oleśnickiego i króla, przeto część ostatnia stanowi nieoszacowaną skarbnicę do poznania naszej historyi 15 wieku. Mnogość szczegółów, pragmatyzm, stosunkowo wielka przedmiotowość, dokładność i ścisłość nadają dziełu jego ogromną powagę i znaczenie i kładą go w pierwszym rzędzie pośród najznakomitszych ówczesnych historyografów w Europie. Pierwsze całkowite wydanie dzieła wyszło w 1711 roku.
4. Filip Kalimach Buonacorsi, Włoch, przybyły do Polski, uczył dzieci Kazimierza Jagiellończyka łaciny, a potem stał się ulubieńcem i doradcą Olbrachta, którego w swych "Radach" nakłaniał do absolutnych rządów. Napisał: "O królu Władysławie czyli o klęsce Warneńskiej", "Żywot Grzegorza z Sanoka" i…. "Żywot Zbigniewa Oleśnickiego", oraz wiele utworów poetycznych.
5. Jan Ostroróg, wojewoda poznański, napisał "Monumentum pro rei publicae ordinatione" (około roku 1473) memoryał dla sejmu, mającego obradować nad poprawą rządu. Domaga się w nim wzmocnienia władzy królewskiej, zaopatrzenia skarbu dochodami z ceł, myt i podatków, powszechnej służby wojskowej, równego prawa… dla wszystkich, reformy sądownictwa, wprowadzenia do urzędów języka polskiego zamiast łaciny, słowom tych zmian, o jakie walczyli wszyscy późniejsi; pisarze polityczni, których Ostroróg był niepospolitym na swój czas poprzednikiem.
6. Największą jednak chlubą Polski pod koniec tego okresu jest Mikołaj Kopernik (1473 – 1543). Słuchał on wykładów matematycznych w akademii krakowskiej, a potem – ukończywszy nauki we Włoszech – z początkiem wieku XVI bawił powtórnie w Krakowie, rozmyślając i opracowując swój pomysł o nieruchomości słońca i wirowaniu ziemi, aż ułożył księgę p… t. "De revolutionibus orbium Coelestium libri 6". (O obrotach ciał niebieskich ksiąg sześć). Studya nad autorami greckimi dały mu pochop do genialnego pomysłu, którego znaczenie dla nauki ludzkiej nie da się poprostu obliczyć, a teorya jego długo była zwalczaną i opracowywaną, zanim stała się pewnikiem niezbitym, stawiając twórcę w rzędzie najpotężniejszych umysłów, jakich ludzkość kiedykolwiek wydała.
Poeci łacińsko-polscy. – Lubo wymienieni humaniści pisali i wiersze przygodne, każdy z nich znany jest raczej jako uczony, niż poeta: Grzegorz z Sanoka był filozofem i historykiem, Długosz historykiem, Kallimach politykiem i historykiem, Brudzewski matematykiem, Ostroróg politykiem, jakkolwiek niektórzy z nich zajmowali się i poezyą. Kiedy już humanizm wsiąknął w umysły i obeznano się z poetami klasycznymi, wówczas w pierwszej połowie XVI wieku poczęli się i u nas pojawiać poeci, piszący w mowie Rzymian. Takim był Andrzej Krzycki, biskup przemyski, w końcu prymas, który tworzył poezye okolicznościowe, satyryczne, epigramata pochwalne na cześć Zygmunta I., Zygmunta II. i Barbary, Jana Tarnowskiego, Piotra Tomickiego i inne. Takim też był Jan Dantyszek, Gdańszczanin, biskup warmiński, który wydał utwory na cześć Zygmunta II. i Barbary, o zwycięstwie ruskiem w 1514, hymny kościelne. Na chwałę Zygmunta I. piał Paweł z Krosna;
o wojnie pruskiej i grunwaldzkiem zwycięstwie napisał pierwszy epiczny poemat (Helium Pruthenum) Jan z Wiślicy. Ale najwięcej talentu okazał Klemens Janicki. Był on synem wieśniaka. Kształcił się w szkole Lubrańskiego w Poznaniu, po ukończeniu której został dworzaninem prymasa Krzyckiego. Po jego śmierci zaopiekował się Janickim marszałek koronny Piotr Kmita i wysłał go dla ukończenia nauk do Padwy. Niebawem młody poeta uzyskał rozgłos łacińskimi utworami, które mu, wyjednały wieniec laurowy od papieża. Po powrocie do kraju umarł na wodną puchlinę w 1543 roku, wydawszy przedtem swe dzieła p… t. "Dwie księgi elegii". ("Trislum liber i Klegiarum liber"). Poezye, pisano wzorową łaciną i świadczące o niezwykłym talencie, są przeważnie liryczne. Opisuje swe życie, podróż za granicę, piękność ziemi włoskiej, tęsknotę do kraju, wyraża wdzięczność swą Kmicie. Pisał nadto epigramaty, wiersz na zaślubiny Zygmunta Augusta z Elżbietą austryacką, dyalog o niestałej rozmaitości odzieży u Polaków, "Skargę Rzeczypospolitej na wady narodu", "Żywoty królów polskich" i "Życiorysy arcybiskupów gnieźnieńskich. Przedwcześnie zgasły poeta wydobywał przeważnie smutne tony ze swej lutni; owładnął wszelako znakomicie mowę łacińską i umiał w swe liryki tchnąć tyle siły i rzewnego uczucia, że utwory jego, przełożone na język polski przez Ludwika Kondratowicza, dziś jeszcze zdołają nas żywo wzruszyć i przenieść naszą wyobraźnię w odległe wieki i odmienne stosunki.
Zabytki polskie z XV wieku. – Jakkolwiek łacina grubą warstwą przykrywała prąd cywilizacyjny, niemniej polszczyzny było coraz więcej. W mowie potocznej używano języka polskiego, z kazalnicy brzmiało słowo polskie. W modlitwach a często i w życiu posługiwano się niem, to też i zabytków zarówno religijnych jak świeckich pozostało znacznie więcej, a nawet przechowały sie nazwiska poetów. Każde ważniejsze zdarzenie opiewano wierszem: zatargi z Zakonem, Grunwald, Chojnice. Toruń i Warnę, wyprawę wołoską, walki z Tatarami. Pozostały nadto świeckie urywki, czasem tylko nazwy lub melodye. Do takich należą pieśń "O słowiku", "Lipka", wiersze dydaktyczne Parkosza, wiersz Złoty o zachowaniu się przy stole, wiersze Jędrzeja Gałki w obronie Wiklefa, wiersze na chłopów i o chłopach. Przechowało się podanie o Korybucie Koszyrskim zmarłym w początkach XVI wieku, który miał być "opojem i kosterą" ale dzielnym muzykiem i poetą tak, iż go zwano rozkoszą dworu i cudem natury. Do tego wieku należy też większy o 493 ośmiozgłoskowych wierszach poemat polski p… f. "De morte prologu". Jest to dyalog mistrza ze śmiercią. Śmierć przedstawia mistrzowi swoją potęgę, a ten skruszony zmienia tryb życia, rozdaje swe dobra, wstępuje do klasztoru i umiera cnotliwym zakonnikiem. W tym wieku również dokonano prozą przekładów statutu Wiślickiego, ustaw książąt mazowieckich, oraz wyroków Magdeburskich, zwanych ortylami. Do historycznych zabytków należy kronika turecka Janczara z serbskiego przełożona, opowiadająca porażkę Władysława III. pod Warną i klęskę bukowińską.
Sporo też przechowało się pomników prozy i poezyi religijnej. Zalicza się tu:
1. Biblia królowej Zofii, żony Władysława Jagiełły, zwana Szaruszpatacką od Saros Patak we Węgrzech, miejsca obecnego przechowania. Zawiera ona na 185 str. fol… niecały przekład starego Zakonu. Pierwsza część spisana w początkach, druga w połowie XV wieku: przekładu dokonano z czeskiego tłómaczenia.
2. Kazania gnieźnieńskie, których jest dziesięć, czerpanych z t… z.,. Legenda aurea", Jakóba de Voragine.
3. Zbiory modlitw i pieśni nabożnych, jak "Modlitewnik Nawojki", Modlitwy Wacława – z drugiej połowy XV wieku, zawierające godzinki, modlitwy do św. Anny i Anioła Stróża; Kancyonał Przeworszczyka,; t… z. "Pieśni Łysogórskie", przypisywane Andrzejowi ze Słupi, pieśni Szymona z Lipnicy i Ładysława z Gielniowa.
4. Kazania Jana z Szamotuł, bernardyna z XV. w., oraz
5. Psałterz puławski, podobnie jak Floryański przerobiony z… wcześniejszego przekładu polskiego:
* * *