Pokolenia - co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2016
Format ebooka:
EPUB
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji
multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka
i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej
Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego
tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na
karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją
multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pokolenia - co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego - ebook
"Istotną trudność nastręcza praktykom biznesu zrozumienie specyfki potrzeb i podejmowanie decyzji personalnych w stosunku do pracowników, różniących się znacząco tak pod względem kompetencyjnym, jak również społecznym i kulturowym. Przygotowana publikacja odpowiada na te wyzwania. Jej wielkim walorem jest możliwość bezpośredniego wykorzystania w procesie zarządzania proponowanych działań, praktycznych rozwiązań. Istotną wartość wnoszą fragmenty zatytułowane Działania , Okiem prawnika , Zainspiruj się - dobra praktyka i Case Study . Zawiera także inspiracje do podejmowania decyzji dostosowanych do specyfiki własnej organizacji".
Prof. dr hab. Marta Juchnowicz
"Praca ma niewątpliwie walor praktyczny i może stanowić istotną pomoc dla menedżerów w zarządzaniu zespołami, w których znajdują się osoby z różnych generacji. Z punktu widzenia praktycznego stanowi bardzo ciekawe i cenne omówienie poszczególnych etapów procesu zarządzania personelem - począwszy od rekrutacji, a na zwolnieniach kończąc - przez przedstawicieli różnych grup wiekowych. Daje to menedżerom doskonałe narzędzie do zarządzania dzięki możliwości dokonania porównań oczekiwań i zachowań przedstawicieli różnych generacji w tych samych sytuacjach. Co więcej, rozważania te poparte są również w drugiej części analizą przepisów prawnych, które dają menedżerom informację, czy ich podejście do pracowników w różnym wieku jest zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami oraz - co równie ważne - jakie są narzędzia prawne wspierające zatrudnianie grup szczególnie wrażliwych ze względu na wiek".
Dr hab. Krzysztof Walczak
Prof. dr hab. Marta Juchnowicz
"Praca ma niewątpliwie walor praktyczny i może stanowić istotną pomoc dla menedżerów w zarządzaniu zespołami, w których znajdują się osoby z różnych generacji. Z punktu widzenia praktycznego stanowi bardzo ciekawe i cenne omówienie poszczególnych etapów procesu zarządzania personelem - począwszy od rekrutacji, a na zwolnieniach kończąc - przez przedstawicieli różnych grup wiekowych. Daje to menedżerom doskonałe narzędzie do zarządzania dzięki możliwości dokonania porównań oczekiwań i zachowań przedstawicieli różnych generacji w tych samych sytuacjach. Co więcej, rozważania te poparte są również w drugiej części analizą przepisów prawnych, które dają menedżerom informację, czy ich podejście do pracowników w różnym wieku jest zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami oraz - co równie ważne - jakie są narzędzia prawne wspierające zatrudnianie grup szczególnie wrażliwych ze względu na wiek".
Dr hab. Krzysztof Walczak
Spis treści
Wykaz skrótów 11
Wprowadzenie 13
Część I
Rozdział 1 Pokolenia na rynku pracy (Justyna Wiktorowicz, Izabela Warwas) 19 Pokolenie, czyli... 19 Pokolenia - jakie ramy czasowe przyjąć? 21 Pokolenia na rynku pracy w Polsce - garść faktów 22 Jaki jest kapitał ludzki pokoleń - po co nam ta wiedza? 24 Co wyróżnia poszczególne pokolenia? 27 Na zakończenie 34 Dlaczego przyszłość jest jeszcze większym wyzwaniem? 35 Czy może być jeszcze trudniej? 35 Bibliografia 35
Rozdział 2 Od zarządzania wiekiem do zarządzania międzypokoleniowego - ujęcie strategiczne (Patrycja Woszczyk, Izabela Warwas) 38 Zarządzanie wiekiem, zarządzanie międzypokoleniowe 39 Obszary zarządzania międzygeneracyjnego 42 Korzyści z zarządzania międzygeneracyjnego 43 Zarządzanie wiekiem - w kierunku zarządzania międzygeneracyjnego? 44 Wizje zarządzania międzygeneracyjnego - możliwe obszary działań 47 Jak promować zarządzanie międzygeneracyjne? 54 Na zakończenie 54 Bibliografia 55
Rozdział 3 Stereotypy. Młodszy czy starszy - kogo lubimy, a kogo nie? (Aleksandra Stankiewicz) 56 Skąd się biorą stereotypy? 56 O co chodzi z tym wiekiem? 61 Stereotypy wieku w organizacji 65 Stereotypy czy nie - jak widzimy różne pokolenia? 66 Dobre praktyki przedsiębiorstwa w niwelowaniu stereotypów 72 Na zakończenie 73 Bibliografia 74
Rozdział 4 Nabór pracowników otwarty na różnorodność - rekrutacja, selekcja, adaptacja (Izabela Warwas, Justyna Wiktorowicz) 75 Czym jest rekrutacja? 75 Rekrutacja pracowników z perspektywy pokoleń 76 Źródła rekrutacji z punktu widzenia różnych generacji 81 Selekcja i adaptacja pracowników z perspektywy pokoleń 91 Na zakończenie 95 Bibliografia 95
Rozdział 5 Motywowanie zróżnicowanych zespołów pracowniczych (Izabela Warwas, Justyna Wiktorowicz) 97 Czym jest motywacja, a czym motywowanie? 97 Rozpoznawanie potrzeb, wartości i oczekiwań pracowniczych warunkiem koniecznym skutecznego motywowania 99 Skoro znamy już oczekiwania i potrzeby, to co dalej? 105 Na zakończenie 115 Bibliografia 116
Rozdział 6 Zaangażowanie w zespole multigeneracyjnym (Izabela Warwas, Justyna Wiktorowicz) 117 Czym jest zaangażowanie? 117 Systemy kreujące zaangaż owanie pracowników 123 Na zakończenie 128 Bibliografia 128
Rozdział 7 Różnorodny rozwój i ścieżki kariery w organizacji (Patrycja Woszczyk) 130 Zmiany na rynku pracy a współczesna kariera zawodowa 130 Kariera i działania rozwojowe z perspektywy pokoleń 132 Jakie działania rozwojowe proponować? 138 W jaki sposób stworzyć system rozwojowy, aby odpowiadał zróżnicowanym potrzebom pracowników? 140 Propozycja dodatkowych rozwiązań mających wpływ na rozwój zawodowy pracowników 144 Na zakończenie 149 Bibliografia 150
Rozdział 8 Rozwiązania wspierające transfer wiedzy w organizacji - czego możemy nauczyć się od siebie? (Partycja Woszczyk, Justyna Wiktorowicz) 151 Zróżnicowane doświadczenia i kompetencje. Jak efektywnie uczyć się od siebie? 151 Transfer wiedzy a generacje - kilka najważniejszych pojęć 152 Dlaczego dzielenie się wiedzą przez pracowników jest tak ważne? 153 Jak się uczymy? 154 Kiedy pracownicy chcą się uczyć i przekazywać wiedzę? 157 Przewodnik po metodach transferu wiedzy 162 W jaki sposób można monitorować transfer wiedzy w organizacji i jego efektywność? 172 Na zakończenie 173 Bibliografia 174
Rozdział 9 Zbudować zespół z tygla pokoleń, czyli jak z pojedynczych liter zbudować alfabet (Justyna Kliombka-Jarzyna) 176 Co daje praca zespołowa? 176 Pracuję z grupą czy zespołem? 177 Czym są zespoły multigeneracyjne i dlaczego warto je budować? 178 Tworzenie się zespołu 181 Budowanie zespołu multigeneracyjnego 183 Jaki jest mój zespół? 191 Młody lider w dojrzałym zespole 194 Dojrzały lider w młodym zespole 195 Na zakończenie 195 Bibliografia 196
Rozdział 10 Konflikty w zespołach zróżnicowanych pokoleniowo i efektywne sposoby zarządzania nimi (Aleksandra Stankiewicz) 197 Dlaczego ludzie kłócą się ze sobą? 199 Przejawy konfliktu 207 Sposoby rozwiązywania konfliktów 211 Na zakończenie 217 Bibliografia 218
Rozdział 11 Wolontariat pracowniczy z perspektywy zarządzania multigeneracyjnego (Justyna Wiktorowicz, Izabela Warwas) 219 Czy przedsiębiorstwo może odegrać ważną rolę w krzewieniu wolontariatu? 219 Dla kogo wolontariat pracowniczy? Czy pokolenie ma znaczenie? 220 W jaki sposób można realizować wolontariat pracowniczy? Spojrzenie z perspektywy pokoleń 222 Czemu służy wolontariat? 228 Jak zacząć? 228 Na zakończenie 231 Bibliografia 231
Podsumowanie Organizacja procesu zarządzania multigeneracyjnego 233
Część II
Wprowadzenie 243
Rozdział 1 Wiek jako przesłanka zdolności do bycia pracownikiem (Ewa Staszewska) 245 1. Uwagi wstępne 245 2. Pojęcie pracownika 247 3. Dopuszczalność zatrudniania młodocianych (osób w przedziale wiekowym 16-18) 249 4. Dopuszczalność zatrudniania osób niemających 16 lat 253 5. Dopuszczalność wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dzieci do lat 16 254 Bibliografia 257
Rozdział 2 Finansowe wspieranie pracodawców zatrudniających osoby bezrobotne wyodrębnione ze względu na wiek (Ewa Staszewska) 258 1. Osoby bezrobotne wyodrębnione ze względu na wiek 258 2. Instrumenty rynku pracy dla osób bezrobotnych do 30. roku życia 264 3. Instrumenty rynku pracy dla osób bezrobotnych powyżej 50. roku życia 277 Bibliografia 282
Rozdział 3 Wiek jako wymóg kwalifikacyjny w procesie rekrutacji (Magdalena Kuba) 285 1. Uwagi wstępne 285 2. Informacje o wieku kandydata do pracy jako dane osobowe 286 3. Wiek - kryterium zabronione (dyskryminacyjne) czy obiektywny wymóg kwalifikacyjny 290 4. Dyskryminacja pozytywna kandydata do pracy lub pracownika ze względu na wiek 297 Bibliografia 301
Rozdział 4 Wiek pracownika jako kryterium różnicowania jego sytuacji prawnej w zakresie warunków zatrudnienia oraz zasad ustania stosunku pracy (Magdalena Kuba) 302 1. Uwagi wstępne 302 2. Zasady wynagradzania za pracę 303 3. Zasady dostępu do szkoleń i awansów 310 4. Przeciwdziałanie molestowaniu ze względu na wiek i mobbingowi 313 5. Wiek pracownika jako przesłanka rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy - obiektywna przyczyna czy kryterium dyskryminacyjne 316 Bibliografia 325
Zakończenie 327
Spis tabel i rysunków 329
O autorkach 331
Wprowadzenie 13
Część I
Rozdział 1 Pokolenia na rynku pracy (Justyna Wiktorowicz, Izabela Warwas) 19 Pokolenie, czyli... 19 Pokolenia - jakie ramy czasowe przyjąć? 21 Pokolenia na rynku pracy w Polsce - garść faktów 22 Jaki jest kapitał ludzki pokoleń - po co nam ta wiedza? 24 Co wyróżnia poszczególne pokolenia? 27 Na zakończenie 34 Dlaczego przyszłość jest jeszcze większym wyzwaniem? 35 Czy może być jeszcze trudniej? 35 Bibliografia 35
Rozdział 2 Od zarządzania wiekiem do zarządzania międzypokoleniowego - ujęcie strategiczne (Patrycja Woszczyk, Izabela Warwas) 38 Zarządzanie wiekiem, zarządzanie międzypokoleniowe 39 Obszary zarządzania międzygeneracyjnego 42 Korzyści z zarządzania międzygeneracyjnego 43 Zarządzanie wiekiem - w kierunku zarządzania międzygeneracyjnego? 44 Wizje zarządzania międzygeneracyjnego - możliwe obszary działań 47 Jak promować zarządzanie międzygeneracyjne? 54 Na zakończenie 54 Bibliografia 55
Rozdział 3 Stereotypy. Młodszy czy starszy - kogo lubimy, a kogo nie? (Aleksandra Stankiewicz) 56 Skąd się biorą stereotypy? 56 O co chodzi z tym wiekiem? 61 Stereotypy wieku w organizacji 65 Stereotypy czy nie - jak widzimy różne pokolenia? 66 Dobre praktyki przedsiębiorstwa w niwelowaniu stereotypów 72 Na zakończenie 73 Bibliografia 74
Rozdział 4 Nabór pracowników otwarty na różnorodność - rekrutacja, selekcja, adaptacja (Izabela Warwas, Justyna Wiktorowicz) 75 Czym jest rekrutacja? 75 Rekrutacja pracowników z perspektywy pokoleń 76 Źródła rekrutacji z punktu widzenia różnych generacji 81 Selekcja i adaptacja pracowników z perspektywy pokoleń 91 Na zakończenie 95 Bibliografia 95
Rozdział 5 Motywowanie zróżnicowanych zespołów pracowniczych (Izabela Warwas, Justyna Wiktorowicz) 97 Czym jest motywacja, a czym motywowanie? 97 Rozpoznawanie potrzeb, wartości i oczekiwań pracowniczych warunkiem koniecznym skutecznego motywowania 99 Skoro znamy już oczekiwania i potrzeby, to co dalej? 105 Na zakończenie 115 Bibliografia 116
Rozdział 6 Zaangażowanie w zespole multigeneracyjnym (Izabela Warwas, Justyna Wiktorowicz) 117 Czym jest zaangażowanie? 117 Systemy kreujące zaangaż owanie pracowników 123 Na zakończenie 128 Bibliografia 128
Rozdział 7 Różnorodny rozwój i ścieżki kariery w organizacji (Patrycja Woszczyk) 130 Zmiany na rynku pracy a współczesna kariera zawodowa 130 Kariera i działania rozwojowe z perspektywy pokoleń 132 Jakie działania rozwojowe proponować? 138 W jaki sposób stworzyć system rozwojowy, aby odpowiadał zróżnicowanym potrzebom pracowników? 140 Propozycja dodatkowych rozwiązań mających wpływ na rozwój zawodowy pracowników 144 Na zakończenie 149 Bibliografia 150
Rozdział 8 Rozwiązania wspierające transfer wiedzy w organizacji - czego możemy nauczyć się od siebie? (Partycja Woszczyk, Justyna Wiktorowicz) 151 Zróżnicowane doświadczenia i kompetencje. Jak efektywnie uczyć się od siebie? 151 Transfer wiedzy a generacje - kilka najważniejszych pojęć 152 Dlaczego dzielenie się wiedzą przez pracowników jest tak ważne? 153 Jak się uczymy? 154 Kiedy pracownicy chcą się uczyć i przekazywać wiedzę? 157 Przewodnik po metodach transferu wiedzy 162 W jaki sposób można monitorować transfer wiedzy w organizacji i jego efektywność? 172 Na zakończenie 173 Bibliografia 174
Rozdział 9 Zbudować zespół z tygla pokoleń, czyli jak z pojedynczych liter zbudować alfabet (Justyna Kliombka-Jarzyna) 176 Co daje praca zespołowa? 176 Pracuję z grupą czy zespołem? 177 Czym są zespoły multigeneracyjne i dlaczego warto je budować? 178 Tworzenie się zespołu 181 Budowanie zespołu multigeneracyjnego 183 Jaki jest mój zespół? 191 Młody lider w dojrzałym zespole 194 Dojrzały lider w młodym zespole 195 Na zakończenie 195 Bibliografia 196
Rozdział 10 Konflikty w zespołach zróżnicowanych pokoleniowo i efektywne sposoby zarządzania nimi (Aleksandra Stankiewicz) 197 Dlaczego ludzie kłócą się ze sobą? 199 Przejawy konfliktu 207 Sposoby rozwiązywania konfliktów 211 Na zakończenie 217 Bibliografia 218
Rozdział 11 Wolontariat pracowniczy z perspektywy zarządzania multigeneracyjnego (Justyna Wiktorowicz, Izabela Warwas) 219 Czy przedsiębiorstwo może odegrać ważną rolę w krzewieniu wolontariatu? 219 Dla kogo wolontariat pracowniczy? Czy pokolenie ma znaczenie? 220 W jaki sposób można realizować wolontariat pracowniczy? Spojrzenie z perspektywy pokoleń 222 Czemu służy wolontariat? 228 Jak zacząć? 228 Na zakończenie 231 Bibliografia 231
Podsumowanie Organizacja procesu zarządzania multigeneracyjnego 233
Część II
Wprowadzenie 243
Rozdział 1 Wiek jako przesłanka zdolności do bycia pracownikiem (Ewa Staszewska) 245 1. Uwagi wstępne 245 2. Pojęcie pracownika 247 3. Dopuszczalność zatrudniania młodocianych (osób w przedziale wiekowym 16-18) 249 4. Dopuszczalność zatrudniania osób niemających 16 lat 253 5. Dopuszczalność wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dzieci do lat 16 254 Bibliografia 257
Rozdział 2 Finansowe wspieranie pracodawców zatrudniających osoby bezrobotne wyodrębnione ze względu na wiek (Ewa Staszewska) 258 1. Osoby bezrobotne wyodrębnione ze względu na wiek 258 2. Instrumenty rynku pracy dla osób bezrobotnych do 30. roku życia 264 3. Instrumenty rynku pracy dla osób bezrobotnych powyżej 50. roku życia 277 Bibliografia 282
Rozdział 3 Wiek jako wymóg kwalifikacyjny w procesie rekrutacji (Magdalena Kuba) 285 1. Uwagi wstępne 285 2. Informacje o wieku kandydata do pracy jako dane osobowe 286 3. Wiek - kryterium zabronione (dyskryminacyjne) czy obiektywny wymóg kwalifikacyjny 290 4. Dyskryminacja pozytywna kandydata do pracy lub pracownika ze względu na wiek 297 Bibliografia 301
Rozdział 4 Wiek pracownika jako kryterium różnicowania jego sytuacji prawnej w zakresie warunków zatrudnienia oraz zasad ustania stosunku pracy (Magdalena Kuba) 302 1. Uwagi wstępne 302 2. Zasady wynagradzania za pracę 303 3. Zasady dostępu do szkoleń i awansów 310 4. Przeciwdziałanie molestowaniu ze względu na wiek i mobbingowi 313 5. Wiek pracownika jako przesłanka rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy - obiektywna przyczyna czy kryterium dyskryminacyjne 316 Bibliografia 325
Zakończenie 327
Spis tabel i rysunków 329
O autorkach 331
Kategoria: | Rynek pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8107-163-5 |
Rozmiar pliku: | 2,6 MB |