Poradnik dla menedżerów. Na starcie zachowaj spokój i pozostań sobą - ebook
Poradnik dla menedżerów. Na starcie zachowaj spokój i pozostań sobą - ebook
Ratunku, zostałam szefową! Pomocy, awansowałem na dyrektora!
Wspinanie się po szczeblach kariery to dla zdolnego pracownika naturalna kolej rzeczy. Wielu z nas przechodzi przez etap stażysty, szeregowego pracownika, specjalisty i eksperta. Jeśli jednak uda Ci się wejść jeszcze wyżej i zostajesz menedżerem, nagle z jednostki pracującej samodzielnie albo działającej w ramach zespołu stajesz się zwierzchnikiem swoich kolegów. Tylko nieliczni od razu świetnie odnajdują się w nowej roli. Dla większości awans na eksponowane i bardzo wymagające stanowisko jest nie tylko źródłem osobistej satysfakcji, lecz także początkiem kolejnego, trudnego etapu kariery. Bo menedżer to nie tylko stanowisko. Menedżer to zawód, którego trzeba się po prostu nauczyć.Gdy robisz pierwszy krok jako menedżer, musisz uświadomić sobie, że problemy, jakie napotkasz, są uniwersalne. Większość Twoich kolegów po fachu zmagała się, zmaga albo będzie zmagać z budowaniem zespołu, skutecznym delegowaniem obowiązków czy koniecznością rozwiązywania konfliktów. Wszyscy odczuwają tę samą odpowiedzialność za sprawiedliwą ocenę podwładnych, za wyniki swego działu czy szerzej — za rozwój całej firmy. Niestety, nie istnieją stuprocentowo skuteczne lekarstwa na wszystkie bolączki menedżera. Opracowano natomiast sporo metod, narzędzi i wzorców, których zastosowanie może znacznie ułatwić Ci stawianie pierwszych kroków w tym zawodzie.
Warto z nich korzystać, zwłaszcza że zostały wielokrotnie pozytywnie zweryfikowane w praktyce.
Dorota Kożusznik-Solarska — trenerka, konsultantka i counsellor z kilkunastoletnim stażem pracy w organizacjach biznesowych i społecznych oraz na ich rzecz. Od 2005 roku współpracuje z krakowską firmą doradczo-szkoleniową Pathways. Wśród jej klientów są takie firmy jak: Orange, Siemens, IBM, Netia, Play, Mondial Assistance, BZWBK, Warta KBC, Citi Handlowy, Making Waves i inni. Z wykształcenia psycholożka i dziennikarka, a także absolwentka European Graduate School w Szwajcarii. Jest certyfikowaną trenerką kursu Leadership Development Intensive (LDI), współpracuje z The Scherer Leadership International. W wolnym czasie śpiewa, gra na scenie i pisze książki.
Spis treści
Wstęp (9)
Rozdział 1. Zostałam menedżerką. Zostałem menedżerem. Pomocy! (11)
- Mentorzy (12)
- Feedback (14)
- Konstruktywna krytyka jako feedback (19)
- Uczenie się na błędach (23)
- Podsumowanie (25)
Rozdział 2. Budowanie zespołu, czyli jak przestałem być kolegą moich kolegów (29)
- Konflikt lojalności (30)
- Model wpływu (32)
- Menedżer spoza zespołu (34)
- Budowanie zespołu (36)
- Fazy rozwoju zespołu według Tuckmana (42)
- Podsumowanie (44)
Rozdział 3. Delegowanie, czyli coś więcej niż niebranie wszystkiego na siebie (49)
- Ukryte przekonania - dlaczego to takie trudne (49)
- Po co, komu i co (52)
- Jak to robić? (53)
- Kontrola menedżerska (56)
- Pułapki delegowania (57)
Rozdział 4. Motywowanie, czyli jak sprawić, żeby się chciało chcieć (63)
- Motywowanie a model Davida Kolba (64)
- Model motywacji WSA (65)
- Motywowanie ze względu na preferowaną rolę w zespole (na bazie PAEI) (66)
- Zarządzanie grupami zaangażowania pracowników (68)
- Motywowanie na bazie modelu Blancharda (kompetencje, zaangażowanie) (72)
- Model Herzberga (72)
- Schyłek modelu "kija i marchewki" (74)
- Psychologia pozytywna i przepływ (75)
- Informacja zwrotna jako narzędzie motywacyjne (77)
Rozdział 5. Konflikty, czyli dlaczego się szczypiemy (81)
- Chodź, niech Cię uszczypnę (81)
- Inteligencja emocjonalna (84)
- Kłopoty z emocjami (85)
- Porozumienie bez przemocy (86)
- Język spostrzeżeń (89)
- Rozwiązywanie konfliktów metodą porozumienia bez przemocy (90)
- Metoda trzech światów (92)
- 10 strategii menedżerskich wygrana - wygrana (94)
- Szczyp, szczyp... (97)
Rozdział 6. Ocena pracownicza, czyli coś, co tygrysy lubią najbardziej (99)
- Operowanie faktami (99)
- Oceny 180 i 360 stopni (101)
- Asertywność (101)
- Nie tylko cele, ale i droga dojścia (103)
- Sztuka stawiania celów (104)
- Studium przypadku - od szczegółu do ogółu (105)
- Development dialogue (107)
- Podsumowanie (108)
Rozdział 7. Prowadzenie spotkań, czyli jak uniknąć plagi nudy (109)
- Spotkania informacyjne (110)
- Spotkania zespołu (111)
- Sztuka facylitacji spotkań (112)
- Technika zbierania informacji - burza mózgów (112)
- Technika zbierania informacji - analiza SWOT (114)
- STRIPES (115)
- Analiza pola sił (116)
- Metoda Walta Disneya (117)
- Prowadzenie dużych spotkań (118)
- Wybrane metody pracy z dużymi grupami (119)
- Idea killers (120)
- Nigdy nie trać okazji do feedbacku (121)
- Podsumowanie (122)
Rozdział 8. Ale o co chodzi... z tym przywództwem? (123)
- Zarządzanie a przywództwo (123)
- Modele przywództwa (124)
- Zaczynając od środka (130)
- Studium przypadku (131)
- Podsumowanie (133)
Rozdział 9. Zarządzanie zmianą, czyli wchodzenie w obszar ryzyka (135)
- Obszar ryzyka (135)
- Uczenie się od cienia (136)
- Zmiana jako mała śmierć (137)
- Kryzys (139)
- Zmiana a transformacja. Kiedy używać której? (141)
- Jak ludzie się zmieniają (141)
- Zarządzanie zmianą w organizacji (143)
- Opór wobec zmian (145)
- Śmierć w organizacji, śmierć organizacji (146)
- Podsumowanie (146)
Rozdział 10. Do dzieła! (147)
- Kwestionariusz wiedzy (150)
- Odpowiedzi (153)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-3560-8 |
Rozmiar pliku: | 1,4 MB |