Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Porzuceni przez ojca. Psychologia ateizmu - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
10 maja 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Porzuceni przez ojca. Psychologia ateizmu - ebook

Porzuceni przez ojca

Psychologia ateizmu

Paul C. Vitz

W tym rozszerzonym wydaniu, wychodząc od Freuda i jego „teorii projekcyjnej” religii – że wiara w Boga jest jedynie wytworem ludzkiego pragnienia bezpieczeństwa – profesor Vitz twierdzi, że psychoanaliza w rzeczywistości dostarcza bardziej satysfakcjonującego wyjaśnienia ateizmu. To rozczarowanie swym ziemskim ojcem, czy to przez jego śmierć, nieobecność, czy złe traktowanie, często prowadzi do odrzucenia Boga.

Biograficzny przegląd wpływowych ateistów z ostatnich czterech stuleci pokazuje, że ta „hipoteza ułomnego ojca” dostarcza spójnego wyjaśnienia „intensywnego ateizmu” tych myślicieli. Vitz przeprowadza intrygujące porównanie mężczyzn i kobiet ateistów oraz omawia wiele innych czynników psychologicznych, które mogą przyczyniać się do ateizmu.

Vitz nie twierdzi, że ateizm jest zdeterminowany psychologicznie. Każdy człowiek, niezależnie od swoich doświadczeń, ostatecznie decyduje się zaakceptować Boga lub go odrzucić. Jednak niefrasobliwe przypisywanie wiary religijnej irracjonalnym potrzebom psychologicznym jest tak powszechne, że konieczne jest wykazanie psychologicznych czynników predysponujących do ateizmu.

Spis treści

SPIS TREŚCI

Przedmowa // 11

Podziękowania // 15

Część 1

Ateiści, teiści oraz ich ojcowie // 19

1. Intensywny ateizm // 21

Projekcyjna teoria wiary w Boga // 23

Nieuznawana Freudowska teoria niewiary: ateizm związany

z kompleksem Edypa // 27

Nowa teoria ateizmu: hipoteza ułomnego ojca // 32

Rozszerzenie teorii: hipoteza niepewności przywiązania // 33

Przywiązanie i religijność // 35

Przywiązanie i niewiara // 39

2. Dowód: ateiści i ich ojcowie // 43

Nieżyjący ojcowie // 45

Friedrich Nietzsche (1844–1900) // 45

David Hume (1711–1776) // 50

Bertrand Russell (1872–1970) // 50

Jean-Paul Sartre (1905–1980) // 53

Albert Camus (1913–1960) // 55

Arthur Schopenhauer (1788–1860). Samobójstwo ojca // 56

Ojcowie przemocowi i słabi // 57

Thomas Hobbes (1588–1679) // 57

Jean Meslier (1664–1729) // 59

Voltaire (1694–1778) // 61

Jean d’Alembert (1717–1783) // 62

Baron d’Holbach (1723–1789) // 64

Ludwig Feuerbach (1804–1872) // 65

Samuel Butler (1835–1902) // 66

Sigmund Freud (1856–1939) // 68

Herbert George Wells (1866–1946) // 69

Pomniejsi ateiści // 72

John Toland (1670–1722) // 72

Robert Taylor (1784–1844) // 73

Richard Carlile (1790–1843) // 74

Współcześni ateiści // 75

Albert Ellis (1913–2007) // 75

Madalyn Murray O’Hair (1919–1995) // 76

Nowi ateiści // 77

Kategoria: Literatura faktu
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-67634-00-7
Rozmiar pliku: 1,4 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PRZED­MOWA

Współ­cze­sny świat za­dzi­wia. Jest pe­łen skraj­no­ści, a ży­cie pu­bliczne cha­rak­te­ry­zuje się do­mnie­ma­niem ate­izmu. Bóg zo­stał wy­ru­go­wany tak grun­to­wa­nie z dys­kursu pu­blicz­nego, że obec­nie w szko­łach śred­nich w USA na­ucza się o pre­zer­wa­ty­wach i ma­stur­ba­cji, pod­czas gdy praw­nie za­bra­nia się na­wią­zy­wa­nia do kwe­stii Boga.

Od­rzu­ce­nie Boga w ame­ry­kań­skich szko­łach to tylko je­den z przy­kła­dów na triumf ate­izmu. Jed­nak nie­zwy­kłe, a na­wet dziwne wy­daje się, że od­rzu­ce­nie Boga zwy­cię­żyło. Prze­cież Stany Zjed­no­czone od dawna były znane jako kraj głę­boko re­li­gijny. W la­tach czter­dzie­stych XIX wieku Ale­xis de To­cqu­eville pi­sał:

Ame­ryka mimo wszystko jest jesz­cze tym miej­scem na ziemi, gdzie re­li­gia chrze­ści­jań­ska za­cho­wała naj­wię­cej rze­czy­wi­stego rządu dusz . Ogromna su­ro­wość oby­cza­jów, jaką wi­dzimy w Sta­nach Zjed­no­czo­nych, ma główne źró­dło w wie­rze re­li­gię, która u Ame­ry­ka­nów ni­gdy się bez­po­śred­nio nie wtrąca do rzą­dze­nia spo­łe­czeń­stwem, na­leży uwa­żać za pierw­szą z ich in­sty­tu­cji po­li­tycz­nych.

Hi­sto­ryk Ja­mes Tur­ner, który ba­dał po­czątki ate­izmu w spo­łe­czeń­stwie za­chod­nim, a w szcze­gól­no­ści w Ame­ryce, za­uwa­żył, że „przed re­wo­lu­cją fran­cu­ską zna­nych nie­wie­rzą­cych w Eu­ro­pie i Ame­ryce było mniej niż kil­ku­na­stu. Nie­wiara w Boga była bo­wiem nie­wiele bar­dziej uza­sad­niona niż nie­wiara w gra­wi­ta­cję”. Przez wiele dzie­się­cio­leci XIX wieku Ame­ryka po­zo­sta­wała w mniej­szym lub więk­szym stop­niu na­ro­dem wol­nym od ate­izmu. Na­wet w krę­gach in­te­lek­tu­al­nych i aka­de­mic­kich ate­izm nie stał się po­wa­ża­nym sta­no­wi­skiem aż do około 1870 roku i wciąż ogra­ni­czał się do nie­wiel­kiej liczby in­te­lek­tu­ali­stów w XX wieku. Do­piero w ostat­nim pół­wie­czu stał się do­mi­nu­ją­cym sta­no­wi­skiem w spra­wach do­ty­czą­cych ży­cia pu­blicz­nego.

Jed­nak na­wet w ciągu ostat­nich 50 lat – czyli tak długo, jak długo w In­sty­tu­cie Gal­lupa za­daje się py­ta­nie: „Czy wie­rzysz w Boga?” – po­nad 90 pro­cent Ame­ry­ka­nów re­gu­lar­nie od­po­wia­dało: „Tak”. Mimo to od­nie­sie­nia do Boga w dys­kur­sie pu­blicz­nym na­leżą do rzad­ko­ści; sta­li­śmy się na­ro­dem pu­blicz­nie i prak­tycz­nie ate­istycz­nym. Ten stan spo­łeczny zo­stał do­brze opi­sany przez Ri­charda Johna Neu­hausa jako „naga sfera pu­bliczna”.

Po­ważne od­no­sze­nie się do Boga w pi­smach na­uko­wych – nie mó­wiąc już o uży­wa­niu ta­kich po­jęć jak Opatrz­ność – jest tabu. Abs­trak­cyjne świec­kie kon­cep­cje – na przy­kład: po­stęp, walka klas, spo­łe­czeń­stwo pa­triar­chalne, sa­mo­re­ali­za­cja – wraz z in­nymi, czę­sto rów­nie nie­ja­snymi od­nie­sie­niami do me­cha­ni­zmów bio­lo­gicz­nych, prze­trwa­nia naj­sil­niej­szych i ewo­lu­cji są jed­nak wszech­obecne i ak­cep­to­wane. Ja­kie­kol­wiek po­ważne od­wo­ła­nie się do Boga za­kwe­stio­no­wa­łoby na­ukową rze­tel­ność ba­da­cza.

Ogól­nie rzecz bio­rąc, hi­sto­rycy zgod­nie uwa­żają, że wy­raźny, sys­te­ma­tyczny i pu­bliczny ate­izm jest zja­wi­skiem nie­daw­nym oraz cha­rak­te­ry­stycz­nym dla Za­chodu i że praw­do­po­dob­nie żadna inna kul­tura nie prze­ja­wiała tak po­wszech­nego, pu­blicz­nego od­rzu­ce­nia bo­sko­ści. Bio­rąc pod uwagę na­głość pu­blicz­nego przej­ścia od po­wszech­nie przyj­mo­wa­nej wiary do nie­wiary oraz zwa­żyw­szy na rzad­kość tego zja­wi­ska w hi­sto­rii in­nych kul­tur oraz trwa­łej do­mi­na­cji pry­wat­nej wiary w Boga, ate­izm musi zo­stać zba­dany i znacz­nie peł­niej wy­ja­śniony oraz zro­zu­miany.

Uwa­żam, że zna­cze­nie ate­izmu jest oczy­wi­ste, po­nie­waż sta­nowi on główny wy­znacz­nik świa­to­po­glądu czło­wieka. Na przy­kład je­śli ktoś wie­rzy w Boga oso­bo­wego, jego ży­cie ma oczy­wi­sty sens, na ogół taki czło­wiek po­waż­nie trak­tuje kwe­stie od­po­wie­dzial­no­ści mo­ral­nej i spo­łecz­nej. Wy­ra­żają to przy­pi­sy­wane Vol­ta­ire’owi słowa: „Nie mów­cie słu­gom, że nie ma Boga, bo za­czną kraść sre­bro”. Po­gląd ten po­dzie­lał póź­niej Sig­mund Freud, który uwa­żał, że re­li­gia jest ko­nieczna, by po­wstrzy­mać masy przed pod­da­niem się im­pul­som sek­su­al­nym i im­pul­som agre­sji.

Z ko­lei świa­to­po­gląd tych, któ­rzy od­rzu­cają Boga, stwa­rza ta­kie pro­blemy, jak bez­sen­sow­ność ży­cia i alie­na­cja, o któ­rych wiele się dzi­siaj mówi. Ate­izm jest cen­tral­nym za­ło­że­niem wielu współ­cze­snych ide­olo­gii i ru­chów in­te­lek­tu­al­nych – ko­mu­ni­zmu, so­cja­li­zmu, znacz­nej czę­ści no­wo­cze­snej fi­lo­zo­fii, więk­szo­ści współ­cze­snej psy­cho­lo­gii i ma­te­ria­li­stycz­nej na­uki. Dla­tego też wy­daje mi się, że ate­izm stał się jedną z cha­rak­te­ry­stycz­nych cech tego, co się ro­zu­mie pod po­ję­ciem no­wo­cze­sno­ści.

Nie­któ­rzy mogą po­wie­dzieć, że ate­izm do­mi­nuje, po­nie­waż jest praw­dziwy, a Bóg nie ist­nieje. Po­dejmę nie­które aspekty tej kwe­stii, ale głów­nie z per­spek­tywy psy­cho­lo­gicz­nej. Na ra­zie po­zwolę so­bie tylko za­uwa­żyć, że cho­ciaż można udo­wod­nić ist­nie­nie Boga, to oczy­wi­ście nie można udo­wod­nić Jego nie­ist­nie­nia – po­nie­waż udo­wod­nie­nie nie­ist­nie­nia cze­go­kol­wiek jest z na­tury rze­czy nie­moż­liwe. In­nymi słowy ate­izm jest za­ło­że­niem przyj­mo­wa­nym przez pew­nych lu­dzi na te­mat na­tury świata, a lu­dzie ci w mi­nio­nym stu­le­ciu od­nie­śli nie­zwy­kły suk­ces w kon­tro­lo­wa­niu do­pusz­czal­nego po­glądu na tę sprawę. Po­nadto wy­daje się, że w du­żej czę­ści na­szej wspól­noty in­te­lek­tu­al­nej ist­nieje po­wszechne za­ło­że­nie, że wiara w Boga opiera się na wszel­kiego ro­dzaju ir­ra­cjo­nal­nych, nie­doj­rza­łych po­trze­bach i pra­gnie­niach, pod­czas gdy ate­izm lub scep­ty­cyzm wy­ni­kają z ra­cjo­nal­nego, doj­rza­łego, zdro­wo­roz­sąd­ko­wego spoj­rze­nia na świat.

Pod­wa­że­nie psy­cho­lo­gii tego punktu wi­dze­nia jest głów­nym ce­lem tej książki. Przed­sta­wia­jąc do­wody z ży­cia ate­istów, będę szu­kał pra­wi­dło­wo­ści, wzor­ców, które od­róż­niają ich ży­cie i psy­cho­lo­gię od ży­cia i psy­cho­lo­gii po­rów­ny­wal­nej grupy te­istów lub – w przy­padku au­ty­zmu – od lu­dzi w ogóle.

Ist­nieją trzy nowe te­maty, które są dość istotne dla psy­cho­lo­gii ate­izmu, a po­ja­wiły się już po ze­bra­niu ma­te­ria­łów i przy­go­to­wa­niu pierw­szego wy­da­nia tej książki w 1999 roku. Sta­no­wią one główne przy­czyny opu­bli­ko­wa­nia tego no­wego wy­da­nia.

Po pierw­sze, sto­sun­kowo no­wym te­ma­tem są ba­da­nia psy­cho­lo­giczne nad przy­wią­za­niem dziecka do jego ro­dzi­ców. To po­dej­ście, oparte na teo­rii przy­wią­za­nia, znacz­nie zwięk­szyło na­szą świa­do­mość i wie­dzę o tym, jak ważne są te wcze­sne więzi. Co waż­niej­sze dla na­szego te­matu, po­czu­cie bez­pie­czeń­stwa i nie­pew­no­ści zo­stały w ostat­nim cza­sie wy­ko­rzy­stane do zro­zu­mie­nia wiary i nie­wiary re­li­gij­nej.

Po dru­gie, w ciągu ostat­nich kil­ku­na­stu lat te­mat ate­izmu stał się bar­dzo po­pu­larny w du­żej czę­ści kul­tury an­glo­ame­ry­kań­skiej, o czym świad­czą ostat­nie be­st­sel­lery książ­kowe. Au­to­rzy tych ksią­żek stali się bar­dzo znani i po­wszech­nie na­zywa się ich no­wymi ate­istami. Ich bio­gra­fie są oczy­wi­ście istotne dla in­ter­pre­ta­cji psy­cho­lo­gicz­nej.

Jed­nak po­pu­lar­ność tego ro­dzaju pu­bli­ka­cji po­ka­zuje rów­nież, że ate­izm w końcu wy­szedł we współ­cze­snym spo­łe­czeń­stwie ze sto­sun­kowo wą­skiego i pro­fe­sjo­nal­nego kręgu in­te­lek­tu­ali­stów i wkro­czył do skrom­niej­szego, ale zna­czą­cego kręgu ma­so­wego rynku.

Po trze­cie, cał­kiem nie­dawno ży­cie psy­chiczne osoby au­ty­stycz­nej zo­stało skon­cep­tu­ali­zo­wane w spo­sób za­ska­ku­jąco przy­datny dla pro­blemu in­ter­pre­ta­cji psy­cho­lo­gii ate­izmu.

W ni­niej­szym wy­da­niu po­ru­szy­łem każdy z tych trzech no­wych te­ma­tów. Teo­rię przy­wią­za­nia omó­wi­łem przede wszyst­kim na końcu roz­działu 1. O no­wych ate­istach na­pi­sa­łem głów­nie na końcu roz­działu 2, a te­mat au­ty­zmu i ate­izmu przed­sta­wi­łem w roz­dziale 6.

------------------------------------------------------------------------

Za­pra­szamy do za­kupu peł­nej wer­sji książki

------------------------------------------------------------------------
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: