Praktyka zarządzania - ebook
Praktyka zarządzania - ebook
„Jeżeli chcesz przeczytać tylko jedną książkę o zarządzaniu - powtarza swoim ludziom prezes jednego z największych banków świata - to przeczytaj Praktykę zarządzania”.
Książka Praktyka zarządzania to pierwsze spojrzenie na sztukę zarządzania oraz przedsiębiorstwo jako na całość. To pierwszy opis zarządzania jako oddzielnej funkcji i specyficznej pracy oraz roli menedżera jako przedmiotu odrębnej od innych odpowiedzialności. Pokazuje przedsiębiorstwo w trzech wymiarach:
- po pierwsze jako „biznes”, czyli instytucję, która istnieje po to, by produkować wyniki ekonomiczne poza sobą samą, czyli na rynku i dla klienta;
- po drugie jako „organizację”, opartą na składniku ludzkim i mającą charakter społeczny, taką, która zatrudnia pracowników, musi ich rozwijać, płacić im, tudzież organizować ich dla produktywności, a z tego tytułu wymaga rządzenia, ucieleśniając określone wartości i formując konieczne relacje między władzą a odpowiedzialnością;
- po trzecie jako „instytucję społeczną”, osadzoną w społeczeństwie i w społeczności lokalnej, a więc znajdującą się pod wpływem interesu publicznego.
***
Ta książka zmieniła współczesny świat. Oczywiście, zarządzano i przed Druckerem. Nie brakowało menedżerów odnoszących sukcesy. Ale dopiero Peter F. Drucker odkrył światu znaczenie menedżerów i zarządzania we współczesnej gospodarce rynkowej, ukazał, jakie możliwości postępu kryją się w zarządzaniu. Sama własność prywatna nie wystarczy dziś dla sukcesów w gospodarce. Nie wystarczy i sam kapitał. Trzeba menedżerów. Co najważniejsze – ta książka w sposób żywy i przystępny informuje, co trzeba umieć i co robić dla powodzenia biznesu. Jest to książka fundamentalna dla wiedzy o zarządzaniu i nie darmo jej autora nazywa się „ojcem założycielem” zarządzania (i wręcz – jego „papieżem”). To rzeczywiście „biblia” biznesu – żywy, codzienny poradnik we wszystkich sprawach prowadzenia biznesu i zarządzania przedsiębiorstwem. Nie przystępujmy do jej czytania z kompleksem naszego zapóźnienia. Odkryjmy, ile możemy osiągnąć – dzięki wiedzy, umiejętnościom i woli sukcesu.
- Stefan Bratkowski, dziennikarz, publicysta, pisarz
***
Urodzony w Wiedniu w 1909 roku, Peter F. Drucker zdobywał wykształcenie w Austrii i Anglii. W roku 1929 rozpoczął pracę jako zagraniczny korespondent prasowy i jako ekonomista w międzynarodowym banku w Londynie. Od roku 1937 pracował w Stanach Zjednoczonych, początkowo jako ekonomista w grupie brytyjskich banków i firm ubezpieczeniowych, a następnie jako konsultant do spraw zarządzania w największych amerykańskich i zagranicznych firmach doradczych.
Prawdziwą karierę zrobił jako wykładowca i nauczyciel, najpierw jako profesor politologii i filozofii w Bennington College, a następnie przez ponad dwadzieścia lat jako profesor zarządzania w Graduate Business School of New York University.
Od roku 1971 był profesorem nauk społecznych w Claremont Graduate School w Kalifornii. Zmarł w roku 2005.
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Spis treści
Przedmowa
Wprowadzenie. Natura zarządzania
ROZDZIAŁ 1. ROLA ZARZĄDZANIA
ROZDZIAŁ 2. ZADANIA ZARZĄDU
Główne zadanie: zarządzanie biznesem
Zarządzanie menedżerami
Zarządzanie pracownikiem i pracą
Zintegrowany charakter zarządzania
ROZDZIAŁ 3. WYZWANIA, WOBEC KTÓRYCH STOI ZARZĄDZANIE
Co to jest automatyzacja?
Automatyzacja i pracownik
Wymagania wobec zarządzania
CZĘŚĆ PIERWSZA. ZARZĄDZANIE BIZNESEM
ROZDZIAŁ 4. HISTORIA FIRMY SEARS, ROEBUCK
ROZDZIAŁ 5. CO TO JEST BIZNES?
Cel biznesu
Przedsiębiorstwo jako organ wzrostu ekonomicznego
Produktywne wykorzystanie wszystkich zasobów wytwarzających bogactwo
Funkcja zysku
ROZDZIAŁ 6. CZYM JEST NASZ BIZNES I CZYM BYĆ POWINIEN?
„Czym jest nasz biznes?” – najważniejsze pytanie w fazie powodzenia biznesu
Kim jest klient?
Co jest wartością w pojęciu klienta?
Czym będzie nasz biznes?
Czym nasz biznes być powinien?
ROZDZIAŁ 7. CELE BIZNESU
Jak ustalać cele?
Pozycja rynkowa
Innowacje
Produktywność i wartość dodana
Zasoby fizyczne i finansowe
Ile rentowności?
Pozostałe dziedziny kluczowe
Czasowy zasięg celów
Równoważenie celów
ROZDZIAŁ 8. DZISIEJSZE DECYZJE DLA JUTRZEJSZYCH REZULTATÓW
Jak ominąć cykl koniunkturalny
Menedżerowie jutra jako jedyne realne zabezpieczenie
ROZDZIAŁ 9. ZASADY PRODUKCJI
Trzy systemy produkcji
Produkcja jednostkowa
Masowa produkcja „w starym” i „w nowym stylu”
Proces ciągły
Automatyzacja – rewolucja czy stopniowa zmiana?
CZĘŚĆ DRUGA. ZARZĄDZANIE MENEDŻERAMI
ROZDZIAŁ 10. HISTORIA FORDA
Odbudowa zarządzania u Forda
Co to znaczy – zarządzać menedżerami?
ROZDZIAŁ 11. ZARZĄDZANIE PRZEZ CELE I SAMOKONTROLĘ
Gdy szef sprowadza ludzi na manowce
Jakie powinny być cele menedżera?
Zarządzanie przez zrywy
Samokontrola przez pomiar
Filozofia zarządzania
ROZDZIAŁ 12.MENEDŻEROWIE MUSZĄ ZARZĄDZAĆ
Na czym polega praca menedżera?
Kompetencje menedżera
Menedżer i jego przełożony
ROZDZIAŁ 13. DUCH ORGANIZACJI
Potrzeba oceny
Wynagrodzenie i bodziec
Przesadny nacisk na awanse
Racjonalny system awansów
Karta praw i obowiązków kierownictwa
Co z przywództwem
ROZDZIAŁ 14. NACZELNY A RADA NADZORCZA
Ile jest dezorganizacji w tej pracy
Iluzja jednoosobowego kierownictwa
Jak zorganizować zespół kierowniczy?
Rada nadzorcza
ROZDZIAŁ 15. FORMOWANIE MENEDŻERÓW
Czym nie jest rozwijanie menedżerów
Jak rozwijać menedżerów
CZĘŚĆ TRZECIA STRUKTURA ZARZĄDZANIA
ROZDZIAŁ 16. JAKI RODZAJ STRUKTURY?
Analiza działań
Analiza decyzji
Analiza odniesień
ROZDZIAŁ 17. BUDOWANIE STRUKTURY
Dwie zasady strukturalne
Słabości organizacji funkcjonalnej
Decentralizacja federacyjna
Zasady jej stosowania
Decentralizacja funkcjonalna
Wspólnota obywatelska w warunkach decentralizacji
Symptomy złej organizacji
ROZDZIAŁ 18. BIZNES MAŁY, DUŻY I ROZWIJAJĄCY SIĘ
Jak duże jest duże?
Cztery stopnie rozmiaru firmy
Jak duże jest za duże?
Kłopoty z małą firmą
Kłopoty z wielkością
Sztaby usługowe i ich królestwa
Jak organizować prace usługowe
Problem największy: wzrost
CZĘŚĆ CZWARTA. ZARZĄDZANIE PRACOWNIKIEM I PRACĄ
ROZDZIAŁ 19. OPOWIEŚĆ O IBM
Innowacje IBM
ROZDZIAŁ 20. ZATRUDNIANIE CAŁEGO CZŁOWIEKA
Pracownik jako bogactwo
Wymiar ekonomiczny
ROZDZIAŁ 21. CZY ZARZĄDZANIE KADRAMI ZBANKRUTOWAŁO?
Co osiągnięto w administrowaniu personelem?
Odkrycia, które dała teoria stosunków międzyludzkich, i jej ograniczenia
Czy zarządzanie personelem zbankrutowało?
ROZDZIAŁ 22. ORGANIZACJA LUDZKA DLA SZCZYTOWYCH OSIĄGNIĘĆ
Jak zmajstrować stanowisko pracy
Linia montażowa – inżynieria niesprawna
Zasady integracji
Organizowanie ludzi do pracy
Umiejscowienie pracownika
ROZDZIAŁ 23. MOTYWOWANIE DO SZCZYTOWYCH OSIĄGNIĘĆ
Pracownik odpowiedzialny
Menedżerskie poczucie perspektywy
Aktywność społeczności zakładowej
ROZDZIAŁ 24. WYMIAR EKONOMICZNY
Opór wobec zysku
ROZDZIAŁ 25. ŚREDNI DOZÓR
Dzisiejsze pomieszanie pojęć
Czego potrzebuje średni dozór
Czym powinna być ta praca
ROZDZIAŁ 26. PROFESJONAŁ (GŁÓWNY SPECJALISTA I INNI TACY)
Ani zarząd, ani siła robocza
Potrzeby specjalisty
CZĘŚĆ PIĄTA CO TO ZNACZY BYĆ MENEDŻEREM
ROZDZIAŁ 27. MENEDŻER I JEGO PRACA
Praca menedżera
Informacja: narzędzie menedżera
Jak użytkować swój czas
Zasoby menedżera: ludzie
Co tworzy menedżera?
ROZDZIAŁ 28. PODEJMOWANIE DECYZJI
Definiowanie problemu
Analizowanie problemu
Wypracowanie wariantów rozwiązań
Jak znaleźć najlepsze rozwiązanie
Jak nadać decyzji skuteczność
ROZDZIAŁ 29. MENEDŻER PRZYSZŁOŚCI
Nowe zadania
Ale człowiek ten sam
Przygotowanie menedżera jutra
WNIOSKI. SFERY ODPOWIEDZIALNOŚCI W ZARZĄDZANIU
Społeczne reperkusje decyzji biznesu
Menedżerowie jako grupa przywódcza
Posłowie
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8087-742-9 |
Rozmiar pliku: | 9,0 MB |