Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Praktyki HRM – Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2017
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Praktyki HRM – Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku - ebook

Pozycja rekomendowana przez : Polskie Stowarzyszenie HR Business Partner oraz Polish Society for Training & Development (PSTD.

Na 256 stronach znajdą Państwo najciekawsze studiów przypadku z dziedziny zarządzania firmą szczególnie w kontekście zarządzania kapitałem ludzkim. Wybór artykułów pochodzi z czasopisma „Personel i Zarządzanie”.

Praktyki HRM to pozycja nie tylko dla działów HR, lecz także dla menedżerów, którzy nie zawsze mają możliwość skorzystania z doradców ds. personalnych. Dzieje się tak w małych i średnich przedsiębiorstwach, w których często nie ma wykwalifikowanego specjalisty z obszaru HR.

Każda Firma musi wypracować własne narzędzia i metody postępowania w newralgicznych dla niej obszarach, lecz praktyki innych firm działających na polskim rynku mogą stanowić dla nich inspirację i pomóc w tworzeniu własnych rozwiązań.

Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-65887-10-8
Rozmiar pliku: 2,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Celem tej książki jest zaprezentowanie Czytelnikom najciekawszych studiów przypadku z dziedziny zarządzania firmą, szczególnie w kontekście zarządzania kapitałem ludzkim.

Wybór artykułów pochodzi z czasopisma „Personel i Zarządzanie”, które od 1994 roku towarzyszy menedżerom i specjalistom personalnym w kształtowaniu efektywnej polityki zarządzania ludźmi w organizacji. Dziś, w sytuacji ciągłej i nieprzewidywalnej zmiany, firmy muszą się mierzyć wciąż z nowymi wyzwaniami, takimi jak: rekrutacja utalentowanych pracowników i utrzymanie ich w firmie, budowanie wizerunku organizacji jako atrakcyjnego pracodawcy, stały rozwój kapitału ludzkiego i utrzymanie zaangażowania pracowników na wysokim poziomie. Dzięki nowoczesnym działom HR, które mają realny wpływ na efekty biznesowe, podołanie tym wyzwaniom jest możliwe.

Badania wskazują, że dojrzałe organizacje, które chcą zwiększyć swój wpływ biznesowy, wydają na rozwój personelu więcej niż w poprzednich latach. Wiedzą, że poziom zaangażowania pracowników przekłada się wprost na efektywność organizacji. Kluczową rolę w systemowym procesie angażowania i motywowania pracowników odgrywają menedżerowie i ich umiejętność zarządzania ludźmi. Dlatego konieczne jest również inwestowanie w ich umiejętności przywódcze.

W książce znajdą Państwo wiele przykładów organizacji, które z sukcesem rekrutują najlepszych kandydatów, angażują personel w wiele projektów firmowych czy podnoszą efektywność dzięki usprawnieniu wielu procesów.

Praktyki HRM to pozycja nie tylko dla działów HR, lecz także dla menedżerów, którzy nie zawsze mają możliwość skorzystania z doradców ds. personalnych. Dzieje się tak w małych i średnich przedsiębiorstwach, w których często nie ma wykwalifikowanego specjalisty z obszaru HR.

Każda organizacja musi wypracować własne narzędzia i metody postępowania w newralgicznych dla niej obszarach, lecz praktyki innych firm działających na polskim rynku mogą stanowić inspirację i pomóc w tworzeniu własnych rozwiązań.Realizacja projektu wizerunkowego W FIRMIE NEUCA

Duża liczba spółek o bardzo dużym zróżnicowaniu branżowym to kluczowe powody trudności w wypracowaniu spójnych wartości, będących podstawą wizerunku pracodawcy w Grupie NEUCA. Aby świadomie kształtować wizerunek organizacji jako dobrego miejsca pracy, należało określić unikatowe wartości określające tę markę – swoisty bilans nagród i korzyści, które są odbierane przez pracowników w zamian za ich aktywność. Ta komponenta employer brandingu firmy znana jest pod angielskim hasłem Employer Value Proposition – EVP.

Formułując wizerunek firmy jako pracodawcy, Dział HR w NEUCA musiał się zmierzyć z wieloma problemami. Najważniejszym z nich była różnorodność kultur organizacyjnych jednostek, które były przejmowane i stopniowo wchodziły w skład jednolitej grupy.

– Dla naszego Działu HR ogromnym wyzwaniem było dostosowanie się do różnorodności spółek i ciągłych zmian związanych z przejęciami nowych firm. Każda z firm stanowiła odrębny byt, rządzący się własnymi prawami, kierujący się odrębnymi wartościami, a ich pracownicy byli przyzwyczajeni do różnych warunków pracy – mówi Joanna Majdan, partner biznesowy HR w NEUCA.

Różne punkty widzenia

Grupa NEUCA przez ostatnie lata zakładała, scalała bądź przejmowała nie tylko inne hurtownie farmaceutyczne, lecz także spółki informatyczne, agencję reklamową oraz przychodnie POZ (podstawowej opieki zdrowotnej). W takiej sytuacji odpowiedzenie sobie na pytania o wartości uznawane przez wszystkich pracowników okazało się trudne.

Grupa NEUCA SA to dystrybutor farmaceutyczny działający na polskim rynku od lat 90. ubiegłego wieku, początkowo pod nazwą Torfarm. Posiada centralę w Toruniu oraz sieć hurtowni na terenie całego kraju. Oprócz podstawowej działalności, czyli hurtowej dystrybucji farmaceutyków, firma rozwija synergiczną działalność w zakresie zarządzania własnymi markami produktów farmaceutycznych, a także tworzy systemy informatyczne i świadczy specjalistyczne usługi reklamowe na rynku ochrony zdrowia oraz oferuje usługi medyczne w ramach rozwijanej sieci przychodni. NEUCA zatrudnia ponad 4 tys. pracowników w całej Polsce.

– Budowa wizerunku pracodawcy była rozproszona pomiędzy działy: PR, HR, a także Marketing, a punkty widzenia tych trzech działów oraz zarządu często były różne i trudne do pogodzenia – stwierdza Joanna Majdan. Dodatkowo, jak to się często zdarza, brakowało jednego podmiotu odpowiedzialnego za employer branding w firmie.

– Trudność w budowaniu marki pracodawcy wynikała również ze specyfiki naszej firmy, która nie reklamuje się wśród konsumentów, bowiem to nie im bezpośrednio, ale farmaceutom dostarczamy leki. W związku z tym nie jesteśmy rozpoznawalni, tak jak Poczta Polska czy Coca-Cola – wyjaśnia Joanna Majdan.

Niełatwe początki

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wyżej wyzwania, przystąpiono do realizacji projektu EVP, czyli poszukiwania elementarnych wartości istotnych dla pracowników – w celu wypracowania spójnego obrazu marki firmy jako pracodawcy. Wcześniej już, w ciągu kilku lat, odbyło się kilka spotkań, na których próbowano odpowiadać sobie na pytania: jaka firma jest, a jaka powinna być. Dopiero jednak w 2013 roku przystąpiono do konkretnego działania. Pod egidą Działu HR powstała grupa projektowa, której początkowym zadaniem były odpowiedzi na pytania, będące punktem wyjścia do zmian: po co wprowadzać zmiany, kto z nich skorzysta, jakie wartości komunikować pracownikom oraz kandydatom z rynku pracy.

– Wydawało się to zadaniem dość prostym, jednak okazało się, że interesariuszy w projekcie było wielu. Wyznaczyliśmy kierownika projektu, a zespół projektowy liczył sześć osób. Znajdowały się w nim osoby z HR, PR, Marketingu – opowiada Joanna Majdan.

Oprócz sformułowania EVP, celem projektu było stworzenie długoterminowej strategii employer brandingowej, którą będzie można konsekwentnie wdrażać. Określono też ramy czasowe programu – trwał on od stycznia do kwietnia 2013 roku.

– Postanowiliśmy również skorzystać ze wsparcia Employer Branding Institute. Oceniając tę decyzję z perspektywy czasu, stwierdzam, że warto było skorzystać z know-how specjalistów zewnętrznych, ponieważ wcześniej nie mieliśmy wewnątrz firmy doświadczenia w zakresie działań employer brandingowych – mówi Joanna Majdan.

Najpierw badania i analizy

Po etapach planowania i odpowiadania na zasadnicze pytania przystąpiono do przeprowadzenia badań i analiz, w tym badania opinii pracowników. W końcowym raporcie podsumowującym analizy najbardziej cenna była wiedza na temat najmocniejszych oraz najsłabszych stron Grupy NEUCA. Kluczowe okazały się również wyniki badania zaangażowania.

– Te analizy pomogły nam podjąć właściwe działania. To, co pracownicy mówili o firmie jako pracodawcy, było ważną informacją, gdyż wartość, która jest komunikowana na zewnątrz, korzyści, którymi grupa chce przyciągnąć potencjalnych pracowników, muszą być zgodne z tym, co sami pracownicy mówią o organizacji – podkreśla Joanna Majdan.

Dużym sukcesem była modyfikacja wartości wypracowana dzięki analizie badań. Okazało się, że hierarchia wartości wśród pracowników odbiega od wizji hierarchii wypracowanej przez zespół projektowy.

– Z badania opinii wynikało, że dla pracowników inne rzeczy były najważniejsze, więc pod tym względem zmodyfikowaliśmy nasz przekaz – dodaje Joanna Majdan.

Warsztaty na temat wartości

Przydatnym narzędziem określenia walorów marki NEUCA jako pracodawcy były zorganizowane przez Employer Branding Institute warsztaty z pracownikami. Odbywały się one w trzech grupach: specjalistycznej, menedżerskiej i HR. Ćwiczenia polegały na wybraniu przez każdą z grup kilkudziesięciu różnych wartości, które najtrafniej opisują firmę. Warsztaty pokazały, że we wszystkich grupach spojrzenie było dość podobne. Badania opinii pracowników skonfrontowano też z opinią rynku na temat organizacji. Z raportów firmy Randstad wyłonił się obraz nie zawsze zbieżny z tym, który określono wewnątrz grupy. Badanie firmy Randstad było ogólnopolskie, przeprowadzono je na dużej grupie. Pokazało ono, w jakich kategoriach marka NEUCA jest postrzegana lepiej, w jakich gorzej, a w jakich tak samo, jak inni pracodawcy. Przydatnym narzędziem okazały się również fora internetowe czy ankiety przeprowadzone na rynku lokalnym.

– Przeprowadziliśmy też indywidualne wywiady z menedżerami, którzy zdecydowali się na przeprowadzkę do Torunia, gdzie znajduje się centrala. Pomogło to określić, dlaczego osoby te odeszły z poprzednich firm, bardzo często dużych, międzynarodowych korporacji, oraz co je przyciągnęło do Grupy NEUCA i zatrzymuje w niej. To, na co zwracali uwagę, to atrakcyjne środowisko pracy, w którym można się realizować, a także dogodna lokalizacja – opowiada Joanna Majdan.

W ramach analizy marki przydatne były również wskaźniki dotyczące stopnia trudności rekrutacji, tego, ile osób odchodzi z organizacji i z jakiego powodu, jakie osoby łatwiej pozyskać podczas rekrutacji.

Docieranie do grup docelowych

Przed przystąpieniem do budowania marki pracodawcy należało określić, jakie są grupy docelowe działań organizacji. Stwierdzono, że należy pozyskiwać studentów, specjalistów i menedżerów.

– Jeżeli chodzi o studentów, to trzeba było doprecyzować, z jakich kierunków mają oni być i w jakim celu się ich zatrudnia. Jeśli chodzi o specjalistów, to w jakich obszarach jest na nich zapotrzebowanie albo trudności z ich pozyskaniem. U nas, w NEUCA, był to obszar IT. Co do menedżerów, warto było się zastanowić, z jakich firm przychodzą – wyjaśnia Joanna Majdan.

Marka NEUCA jest lepiej rozpoznawalna lokalnie niż na rynku ogólnopolskim. Firma jest dużym pracodawcą w Toruniu, w związku z czym jest tam dość znana, dzięki czemu łatwiej jest pozyskiwać pracowników spośród studentów czy specjalistów. Pod względem atrakcyjnej pracy dla informatyków czy menedżerów organizacja konkuruje na rynku ogólnopolskim.

– Atutem Grupy NEUCA jest działanie w branży farmaceutycznej. Ale jednocześnie ta zaleta podnosi oczekiwania finansowe kandydatów, którym nie zawsze jesteśmy w stanie sprostać – mówi Joanna Majdan.

Przekaz trafiający do celu

Na podstawie wniosków z badań wyróżniono trzy obszary wartości, które były spójne dla wszystkich badanych grup docelowych. Skojarzono je z trzema archetypami – twórcy, bohatera i władcy – odniesionymi do firmy jako pracodawcy:

• „twórca” to posiadanie wpływu, samodzielne tworzenie, rozwijanie umiejętności czy wykazywanie się kreatywnością,

• „bohater” to wiara w wizję zarządu, duma z pracy w firmie, która podejmuje odważne decyzje,

• „władca” to siła, pozycja, stabilność, bycie spółką giełdową, duża skala zatrudnienia.

Formułowanie przekazu EVP polegało na tym, by odpowiedzieć na pytanie, jakie cechy należy komunikować w materiałach skierowanych do pracowników oraz do potencjalnych kandydatów z rynku pracy.

– Ustaliliśmy, że przekaz powinien być zgodny ze stanem faktycznym, a także pokazywać nasze aspiracje, czyli to, jak NEUCA chce się prezentować, jaką firmą jest dziś, a jaką zamierza być w przyszłości – mówi Joanna Majdan.

Jedną z cech, którą w NEUCA postanowiono podkreślać w komunikacji zewnętrznej, jest wspomniany wyżej archetyp twórcy. W tym kontekście ważna była odpowiedź na pytanie, w jaki sposób dotrzeć do każdej z grup docelowych, czyli studentów po określonych kierunkach, specjalistów i menedżerów.

– Trzeba było określić, gdzie dany specjalista szuka informacji, w jaki sposób może dotrzeć do organizacji, oraz przygotować EVP „targetowane”, czyli skierowane do konkretnej grupy docelowej – wyjaśnia Joanna Majdan.

Inny przekaz szedł do studentów, menedżerów i specjalistów. W odniesieniu do studentów przekaz, że NEUCA tworzy rozwiązania, oznaczał, iż będą oni współpracować ze specjalistami, którzy te rozwiązania tworzą, i uczyć się od nich. W przypadku menedżerów, którzy często muszą wdrażać cudze pomysły, oznaczało to, że będą mieli wpływ i na rozwiązania, i na ich wdrożenie.

Komunikacja wewnętrzna…

Po stworzeniu komunikatów przeznaczonych dla poszczególnych grup docelowych zaczęto działać dwutorowo: do wewnątrz i na zewnątrz firmy.

– W trakcie spotkań, na których omawialiśmy wyniki badania zaangażowania, podkreślaliśmy to, co w całej firmie było doceniane, pokazując konkretne przykłady. I tak na przykład w odniesieniu do wartości opisanej jako „możliwość rozwoju cennych umiejętności” pokazywaliśmy programy dla talentów i programy dla szerszego grona pracowników, a także możliwe awanse wewnętrzne – opowiada Joanna Majdan.

Komunikacja odbywała się poprzez intranet „Neucanet” i firmowy kwartalnik „Neucaliptus”. Oprócz tego w miejscach, w których pracownicy nie mieli dostępu do „Neucanetu” czy do „Neucaliptusa”, pojawiły się monitory z przekazem wideo.

…i zewnętrzna

Te same wartości, które były komunikowane pracownikom, były również eksponowane na zewnątrz. Odbywało się to za pomocą strony internetowej firmy, a także dzięki współpracy z portalami LinkedIn (docierającym do kandydatów w skali ogólnopolskiej) czy GoldenLine. Ponadto kontynuowano działania skierowane do studentów, na przykład uczestnictwo w targach pracy.

– Realizacja projektu EVP zaowocowała pozytywnymi efektami w postaci kilkunastoprocentowego wzrostu wyników badania zaangażowania wewnątrz organizacji. Zaobserwowaliśmy również wzrost liczby aplikacji na ogłoszenia rekrutacyjne firmy – mówi Joanna Majdan.

Zmieniła się jakość komunikacji i poprawiła znajomość marki NEUCA, ponieważ zaczęto wszędzie komunikować się w ten sam sposób: pod kątem podkreślanych wartości.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: