Facebook - konwersja

Prawo autorskie i prawa pokrewne. Wprowadzenie - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
22 października 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
84,00

Prawo autorskie i prawa pokrewne. Wprowadzenie - ebook

Książka otwarta.png [5 KB]Książka w przystępny sposób przedstawia regulacje polskiego i mię­dzynarodowego prawa autorskiego. Prezentuje całość problematyki tej gałęzi prawa (łącznie z kwestiami organizacji zbiorowego zarządzania i sui generis ochrony baz danych) w świetle aktualnego orzecznictwa sądowego. Uwzględnia również analizę wyroków Trybunału Sprawie­dliwości Unii Europejskiej w kontekście ich wpływu na stosowanie prawa polskiego.

Publikacja omawia w szczególności:
• pojęcie utworu w świetle prawa polskiego i prawa Unii Europejskiej,
• treść osobistych i majątkowych praw autorskich,
• autorskoprawne problemy sztucznej inteligencji,
• zasady właściwego redagowania umów z zakresu prawa autorskiego,
• stosowanie prawa autorskiego w internecie,
• roszczenia z tytułu naruszenia praw autorskich.

Paragraf Zmiany w prawie.png [6 KB]Najnowsze wydanie zawiera także szczegółową analizę ostatniej dużej nowelizacji prawa autorskiego, stanowiącej transpozycję dyrektyw UE o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym (2019/790) oraz o internetowych programach telewizyjnych i radiowych (2019/789).

Nowelizacja ta wprowadza wiele ważnych zmian, w tym m.in.:
• modyfikację zasad wynagradzania twórców,
• nowe formy dozwolonego użytku,
• nowe prawo pokrewne wydawców prasy.

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 13
Wstęp | str. 17
Rozdział pierwszy
Uwagi wstępne | str. 19
Rozdział drugi
Prawo autorskie | str. 25

  1. Przedmiot prawa | str. 25
    1.1. Uwagi ogólne | str. 25
    1.2. Cecha twórczości i indywidualności | str. 32
    1.3. Problemy praktyczne dotyczące kwalifikacji wytworu intelektualnego jako utworu | str. 33
    1.4. Utwór zależny | str. 47
    1.5. Wytwory generatywnej sztucznej inteligencji a przedmiot prawa autorskiego | str. 51
    1.6. Wyłączenia wybranych kategorii wytworów intelektu spod prawa autorskiego | str. 57
  2. Konstrukcja, powstanie i czas ochrony praw autorskich | str. 60
  3. Podmiot praw autorskich | str. 66
    3.1. Twórca | str. 66
    3.2. Współautorstwo | str. 67
    3.3. Twórczość pracownicza | str. 70
    3.4. Inne podmioty praw autorskich | str. 72
    3.5. Następcy prawni | str. 75
  4. Autorskie prawa osobiste | str. 76
    4.1. Uwagi ogólne | str. 76
    4.1.1. Treść i naruszenie | str. 76
    4.1.2. Ochrona po śmierci | str. 80
    4.1.3. Problem wspólności praw | str. 81
    4.1.4. Umowy | str. 82
    4.1.5. Utwory pracownicze | str. 83
    4.1.6. Autorskie dobra osobiste a trenowanie AI | str. 84
    4.2. Poszczególne autorskie prawa osobiste | str. 85
    4.2.1. Prawo do autorstwa | str. 85
    4.2.2. Prawo do integralności utworu | str. 90
    4.2.3. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu | str. 92
    4.2.4. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności | str. 93
    4.2.5. Prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu | str. 95
    4.2.6. Prawo dostępu do dzieła | str. 95
    4.3. Ochrona autorskich dóbr osobistych a stosunki umowne | str. 96
  5. Autorskie prawa majątkowe | str. 97
    5.1. Treść prawa | str. 97
    5.1.1. Uwagi ogólne. Pojęcie korzystania | str. 97
    5.1.2. Pola eksploatacji | str. 98
    5.1.3. Postacie korzystania z utworu | str. 100
    5.1.4. Rozporządzanie utworem i prawo do wynagrodzenia | str. 109
    5.1.5. Zezwolenie na wykonywanie prawa autorskiego do dzieła zależnego | str. 111
    5.1.6. Droit de suite | str. 111
    5.1.7. Zabezpieczenia przed dostępem do utworów | str. 112
    5.1.8. Prawa wyłączne do utworu a własność egzemplarza utworu | str. 113
    5.2. Wyczerpanie prawa | str. 115
    5.3. Ograniczenia treści autorskich praw majątkowych | str. 121
    5.3.1. Uwagi wstępne | str. 121
    5.3.1.1. Istota i funkcja dozwolonego użytku | str. 121
    5.3.1.2. Trzystopniowy test z art. 35 pr. aut. | str. 122
    5.3.1.3. Umowy a dozwolony użytek | str. 124
    5.3.1.4. Rozpowszechnienie utworu jako warunek dozwolonego użytku | str. 126
    5.3.1.5. Obowiązek wymienienia imienia i nazwiska twórcy | str. 127
    5.3.1.6. Korzyści majątkowe użytkownika | str. 127
    5.3.1.7. Wynagrodzenie twórcy | str. 128
    5.3.1.8. Dozwolony użytek jako normatywna podstawa ograniczenia ochrony autorskich dóbr osobistych | str. 131
    5.3.1.9. Bezpośrednie stosowanie Konstytucji RP, Karty praw podstawowych i EKPC dla rozszerzenia swobody eksploatacji cudzych utworów poza dozwolonym użytkiem | str. 133
    5.3.1.10. Zamknięty katalog postaci dozwolonego użytku | str. 134
    5.3.2. Dozwolony użytek osobisty | str. 135
    5.3.3. Swoboda cytowania | str. 140
    5.3.4. Parodia, pastisz i karykatura | str. 150
    5.3.5. Antologie | str. 153
    5.3.6. Przedruk | str. 154
    5.3.7. Licencje dla celów naukowych i dydaktycznych | str. 156
    5.3.7.1. Licencja dla zilustrowania treści przekazywanych w celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia działalności naukowej | str. 156
    5.3.7.2. „Licencja dla bibliotek” | str. 159
    5.3.8. Publiczne odtwarzanie programu radiowego lub telewizyjnego | str. 164
    5.3.9. Dzieła osierocone | str. 165
    5.3.10. Utwory niedostępne w handlu | str. 168
    5.3.11. Licencja z art. 231 pr. aut. | str. 169
    5.3.12. Eksploracja tekstów i danych | str. 173
    5.3.12.1. Uwagi ogólne | str. 173
    5.3.12.2. Trenowanie AI | str. 178
    5.3.13. Licencja dla osób niepełnosprawnych | str. 184
    5.3.14. Inne postacie licencji | str. 187
  6. Regulacje szczególne | str. 190
    6.1. Programy komputerowe | str. 190
    6.2. Utwór audiowizualny | str. 198
  7. Umowy | str. 199
    7.1. Zasada wolności kontraktowej i jej ograniczenia | str. 199
    7.2. Zasada specyfikacji w umowie pól eksploatacji utworu i forma umów | str. 203
    7.3. Zakaz obejmowania umową nieznanych (w chwili jej zawierania) pól eksploatacji utworu | str. 206
    7.4. Zakaz zawierania umów w części dotyczącej wszystkich utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy mających powstać w przyszłości | str. 207
    7.5. Zakaz zbycia i zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia | str. 207
    7.6. Konsekwencje braku rozpowszechnienia utworu przez licencjobiorcę lub nabywcę praw wyłącznych | str. 208
    7.7. Autorskie dobra osobiste a umowy | str. 210
    7.8. Inne ograniczenia swobody umów | str. 212
    7.9. Przepisy względnie obowiązujące | str. 213
    7.10. Zasady redakcji kontraktów autorskich | str. 215
    7.11. Licencje open source, creative commons i ruch open access | str. 221
  8. Wynagrodzenia umowne i postumowne w znowelizowanym prawie autorskim | str. 224
    8.1. Wynagrodzenie umowne | str. 225
    8.2. Wynagrodzenie postumowne | str. 233
    8.3. Wynagrodzenie postumowne twórcy z prawa pokrewnego wydawców | str. 248
    8.4. Obowiązek informacyjny | str. 249
  9. Ochrona praw autorskich i praw pokrewnych | str. 250
    9.1. Autorskie prawa osobiste | str. 250
    9.2. Autorskie prawa majątkowe | str. 252
    9.2.1. Stwierdzenie naruszenia i podmiot odpowiedzialny | str. 252
    9.2.1.1. Bezpośrednie wkroczenie w zakres cudzego prawa autorskiego | str. 252
    9.2.1.2. Legitymacja bierna; pośrednie naruszenie prawa autorskiego | str. 254
    9.2.1.3. Odpowiedzialność za naruszenie prawa autorskiego w Internecie | str. 258
    9.2.1.3.1. Odpowiedzialność dostawcy zawartości sieci | str. 258
    9.2.1.3.2. Odpowiedzialność za świadczenie usługi przechowywania i udostępnianie utworów (hosting) | str. 258
    9.2.1.3.3. Wyłączenie odpowiedzialności dostawcy usług (service provider) | str. 261
    9.2.1.3.4. Szczególna regulacja dla hostingu realizowanego przez duże platformy internetowe | str. 265
    9.2.1.3.5. Odpowiedzialność za odesłania | str. 272
    9.2.1.3.6. Odpowiedzialność za systemy wyszukiwawcze | str. 278
    9.2.1.3.7. Utwory w odnośnikach | str. 281
    9.2.1.3.8. Blokowanie dostępu do platform internetowych przez dostawcę Internetu | str. 281
    9.2.1.4. Legitymacja czynna | str. 283
    9.2.2. Roszczenia | str. 283
    9.2.2.1. Uwagi ogólne | str. 283
    9.2.2.2. Roszczenie o zaniechanie naruszenia | str. 284
    9.2.2.3. Roszczenie o usunięcie skutków naruszenia | str. 285
    9.2.2.4. Roszczenie o naprawienie wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych | str. 286
    9.2.2.5. Roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej | str. 287
    9.2.2.6. Roszczenie o wydanie uzyskanych korzyści | str. 289
    9.2.2.7. Roszczenie o ogłoszenie oświadczenia lub wyroku | str. 291
    9.2.2.8. Roszczenie informacyjne | str. 291
    9.2.2.9. Zabezpieczenie środka dowodowego | str. 294
    9.2.2.10. Wyjawienie lub wydanie środka dowodowego | str. 295
    9.2.2.11. Roszczenia uzupełniające | str. 295
    9.2.2.12. Roszczenia w związku z usuwaniem zabezpieczeń technicznych i elektronicznych informacji | str. 296
    9.2.2.13. Roszczenie prewencyjne z art. 439 k.c. | str. 297
    9.2.3. Powództwo z art. 189 k.p.c. | str. 299
    9.2.4. Przedawnienie | str. 299
    9.2.5. Zagadnienia procesowe | str. 300
    9.2.5.1. Sąd właściwy | str. 300
    9.2.5.2. Ciężar dowodu – zasady ogólne i domniemania | str. 301
    9.2.5.3. Ciężar dowodu w procesie o naruszenie praw autorskich | str. 303
    9.3. Nadużycie prawa autorskiego | str. 305
    Rozdział trzeci
    Prawa pokrewne | str. 309
  10. Uwagi generalne | str. 309
  11. Prawo do artystycznych wykonań | str. 311
  12. Prawa do fonogramów i wideogramów | str. 317
  13. Prawo do nadań | str. 320
  14. Prawo do pierwszego wydania | str. 321
  15. Prawo do wydania naukowego i krytycznego | str. 323
  16. Prawo pokrewne wydawców prasy | str. 325
    7.1. Uwagi ogólne | str. 325
    7.2. Treść prawa wydawców prasy | str. 328
    7.3. Prawo wydawców prasy i AI | str. 333
    7.4. Ustalenie wynagrodzenia dla wydawców prasy | str. 335
  17. Ochrona praw pokrewnych | str. 338
    Rozdział czwarty
    Sui generis ochrona baz danych | str. 339
  18. Wprowadzenie | str. 339
  19. Przedmiot ochrony | str. 342
  20. Producent bazy danych | str. 345
  21. Treść ochrony | str. 346
  22. Czas ochrony | str. 352
  23. Ochrona baz danych | str. 353
    Rozdział piąty
    Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi | str. 355
  24. Uwagi ogólne | str. 355
  25. Podstawa do wykonywania zbiorowego zarządu przez organizacje zbiorowego zarządzania | str. 357
    2.1. Uwagi ogólne | str. 357
    2.2. Umowa o zbiorowe zarządzanie | str. 358
    2.3. Umowa o reprezentację | str. 360
    2.4. Obowiązkowe i „półobowiązkowe” pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania | str. 363
    2.5. Niezależne podmioty zarządzające prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi | str. 367
  26. Wykonywanie zbiorowego zarządu w stosunkach zewnętrznych | str. 367
    3.1. Uwagi ogólne | str. 367
    3.2. Tabele wynagrodzeń | str. 369
    3.3. Postępowanie mediacyjne | str. 371
  27. Domniemanie | str. 372
    Rozdział szósty
    Konwencje międzynarodowe | str. 375
  28. Konwencja berneńska | str. 375
  29. Konwencja rzymska | str. 380
  30. Porozumienie TRIPS | str. 383
  31. „Internetowe” traktaty WIPO | str. 387
    4.1. Wprowadzenie | str. 387
    4.2. Traktat WIPO o prawie autorskim | str. 388
    4.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. 391
    4.4. Pekiński traktat w sprawie audiowizualnych artystycznych wykonań | str. 395
    4.5. Traktat o dostępie osób z upośledzeniem wzroku do opublikowanych utworów | str. 396
    Rozdział siódmy
    Prawo autorskie w Unii Europejskiej | str. 399
    Bibliografia | str. 409
    Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 421
Kategoria: Własności intelektualnej
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8390-204-3
Rozmiar pliku: 1,3 MB

BESTSELLERY

Kategorie: