Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Prawo autorskie w praktyce O prawach twórców i odbiorców utworów - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2023
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
84,00

Prawo autorskie w praktyce O prawach twórców i odbiorców utworów - ebook

Publikacja omawia złożone aspekty prawa autorskiego w odniesieniu do różnych rodzajów twórczości. Przedstawia praktyczne rozwiązania i wskazówki dla osób zainteresowanych konkretnymi dziedzinami, takimi jak: film, muzyka, fotografia, programy komputerowe, folklor i kulinaria.

Z książki czytelnik dowie się:
- jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja;
- czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne;
- czym jest „prawo panoramy”;
- kto jest dysponentem praw do wizerunku osoby historycznej.

Istotny walor opracowania stanowią także ilustracje, dzięki którym łatwiej jest zrozu­mieć praktyczne problemy w stosowaniu prawa autorskiego.

Publikacja zainteresuje prawników praktyków, którzy mają do czynienia z omawianymi zagadnieniami podczas wykonywania swoich czynności zawodowych. Będzie także cenną lekturą dla pracowników naukowych oraz studentów prawa, dziennikarstwa i kierunków artystycznych.

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 11

Wspomnienie Kazimierza Wroczyńskiego, założyciela ZAiKS-u (1926 r.) | str. 13

Wstęp (Ewelina Szatkowska) | str. 15

 

Rozdział I

Utwór jako przedmiot prawa autorskiego. Zagadnienia podstawowe (Ewelina Szatkowska) | str. 17

 

Rozdział II

Architektura a prawo autorskie (Joanna Kostrzewska) | str. 31

1.Utwór architektoniczny | str. 31

2.Czy utwór architektoniczny musi być utrwalony na nośniku materialnym? | str. 33

3.Czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne? | str. 34

4.Czy utworem architektonicznym może być projekt budowlany niezgodny z wymogami prawa budowlanego? Czy twórcą utworu architektonicznego może być osoba nieposiadająca odpowiednich uprawnień budowlanych? | str. 36

5.Czy utworem architektonicznym mogą być tak powtarzalne obiekty jak budynki z wielkiej płyty? | str. 37

6.Czy za twórcę utworu architektonicznego należy każdorazowo uznać osobę wskazaną jako projektant na egzemplarzu projektu budowlanego? | str. 38

7.Kto będzie uznany za twórcę utworu architektonicznego w przypadku projektu budowlanego sporządzonego przez architekta według koncepcji inwestora? | str. 38

8.Czy inwestor (lub inny projektant) może dokonać zmian w projekcie bez zgody twórcy? | str. 39

9.Czy inwestor może zburzyć obiekt będący utworem architektonicznym bez zgody jego twórcy? | str. 40

 

Rozdział III

Fotografia a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska, Dagmara Jaroszewska-Choraś) | str. 42

1.Fotografia i utwór fotograficzny | str. 42

2.Twórczość zależna i inspiracja w fotografii | str. 50

3.„Prawo panoramy”. Możliwość utrwalania i rozpowszechniania ujęć z przestrzeni publicznej | str. 54

4.Fotografia reporterska oraz fotografia historyczna | str. 56

5.Fotografia portretowa oraz prawo ochrony wizerunku | str. 60

 

Rozdział IV

Filmy, seriale oraz kreacje aktorskie a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. 63

1.Wprowadzenie | str. 63

2.Cytat filmowy w popkulturze | str. 63

3.Ochrona tytułu filmowego | str. 66

4.Inspiracja filmem i serialem | str. 66

5.Maska artystyczna i wizerunek postaci | str. 68

6.Pomysł na serial | str. 69

7.Ekranizacja, remake, serial na zagranicznej licencji, format telewizyjny | str. 70

8.Spory o tantiemy do utworu audiowizualnego | str. 73

 

Rozdział V

Postacie historyczne a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. 76

1.Wprowadzenie | str. 76

2.Wizerunek postaci historycznej | str. 76

3.Zasady i formy ochrony wizerunku postaci historycznych | str. 77

4.Wykorzystanie wizerunku postaci historycznych w filmach | str. 81

5.Szczególne formy pośmiertnej ochrony wizerunku | str. 85

 

Rozdział VI

Postacie fikcyjne a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 87

1.Wprowadzenie | str. 87

2.Postać fikcyjna jako przedmiot prawa autorskiego | str. 90

3.Postać fikcyjna a kreacja aktorska | str. 92

4.Licencje oraz twórczość zależna i inspirowana postaciami fikcyjnymi | str. 93

5.Parodia postaci fikcyjnych | str. 96

6.Dozwolony użytek postaci fikcyjnych | str. 97

 

Rozdział VII

Muzea a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 101

1.Wprowadzenie. Regulacje prawnoautorskie w muzeum | str. 101

2.Status prawny eksponatów muzealnych i korzystanie ze zbiorów | str. 104

3.Wystawa muzealna jako przedmiot prawa autorskiego. Ingerencja w treść wystawy oraz warunki ekspozycji obiektów | str. 111

4.Twórczość pracownicza w muzeum | str. 115

5.Prawne aspekty digitalizacji oraz komercyjne wykorzystanie dzieł sztuki | str. 116

 

Rozdział VIII

Muzyka a prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) | str. 120

1.Wprowadzenie | str. 120

2.Pojęcie praw autorskich w muzyce | str. 123

3.Twórczość zależna w muzyce | str. 124

4.Utwór muzyczny – studium przypadku | str. 126

5.Utwór muzyczny a sztuczna inteligencja (AI) | str. 130

6.Uwagi końcowe | str. 132

 

Rozdział IX

Moda a prawo autorskie (Dagmara Jaroszewska-Choraś) | str. 133

1.Wprowadzenie | str. 133

2.Pojęcie mody | str. 134

3.Relacje pomiędzy prawem a modą w ujęciu historycznym | str. 134

4.Granice inspiracji w modzie | str. 135

5.Znaki towarowe w modzie | str. 142

6.Przywłaszczenia kulturowe w modzie | str. 146

 

Rozdział X

Folklor, wiedza tradycyjna, sztuka ludowa, rękodzieło a prawo autorskie (Joanna Marszałek) | str. 148

1.Pojęcie folkloru i sztuki ludowej | str. 148

2.Prawnoautorska ochrona folkloru | str. 149

3.Ochrona folkloru na przykładzie wybranych państw | str. 153

 

Rozdział XI

Kulinaria, przepisy a prawo autorskie (Dominika Szumała) | str. 157

1.Wprowadzenie | str. 157

2.Kulinaria jako procedury, metody i zasady działania | str. 158

3.Ochrona przepisu kulinarnego | str. 158

4.Wizualny aspekt potraw w prawie autorskim | str. 161

5.Blogi kulinarne jako bazy danych oraz receptury jako know-how | str. 162

6.Menu w świetle prawa autorskiego | str. 163

7.Fotografia kulinarna | str. 165

8.Wykorzystanie utworu lub wizerunku postaci przy tworzeniu produktów spożywczych | str. 166

 

Rozdział XII

Wykłady, prezentacje a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 168

1.Wprowadzenie | str. 168

2.Wykład jako przedmiot prawa autorskiego | str. 169

3.Przygotowywanie prezentacji z uwzględnieniem zasad korzystania z utworów w celach dydaktycznych lub naukowych oraz prawa cytatu | str. 174

4.Dozwolone korzystanie z wykładu | str. 181

 

Rozdział XIII

Opinia prawna a prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) | str. 183

1.Wprowadzenie | str. 183

2.Opinia prawna jako przedmiot prawa autorskiego | str. 184

3.Opinie prawne w orzecznictwie i poglądach doktryny | str. 185

4.Opinie prawne jako dokumenty urzędowe | str. 186

5.Uwagi końcowe | str. 188

 

Rozdział XIV

Wyniki badań naukowych a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 190

1.Pracowniczy utwór naukowy | str. 190

2.Badania naukowe jako przedmiot prawa autorskiego | str. 191

3.Cywilnoprawna ochrona wyników badań naukowych | str. 194

4.Utwór naukowy a wynik prac rozwojowych | str. 195

5.Prawo do wyników badań naukowych w regulaminach wybranych uczelni wyższych | str. 198

 

Rozdział XV

Badania archeologiczne a prawo autorskie (Paula Chmielowska) | str. 203

1.Wprowadzenie | str. 203

2.Zasady dokumentowania badań archeologicznych | str. 205

3.Sprawozdanie z badań archeologicznych – utwór naukowy czy dokument urzędowy? | str. 207

4.Twórcy zabytków i ich autorskie prawa osobiste | str. 213

5.Uwagi końcowe | str. 218

Rozdział XVI

Sztuczna inteligencja a prawo autorskie (Anna Bober-Kotarbińska) | str. 219

1.Pojęcie SI i pojęcie UM | str. 219

2.Czym jest sztuczna inteligencja? | str. 220

3.Czym jest uczenie maszynowe? | str. 221

4.Jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja? | str. 222

5.Przykłady wykorzystania SI w procesach generowania dzieł artystycznych | str. 223

6.Wątpliwości i regulacje prawne | str. 229

7.Wybrane regulacje krajowe i regionalne | str. 232

8.Uwagi końcowe | str. 235

 

Rozdział XVII

Gry komputerowe a prawo autorskie (Jacek Markowski) | str. 237

1.Wprowadzenie | str. 237

2.Plagiat jako forma naruszenia | str. 239

3.Modyfikacja gier a prawo autorskie do gry komputerowej | str. 245

4.Technologia blockchain i NFT a prawo autorskie do gier | str. 247

5.Uwagi końcowe | str. 249

 

Rozdział XVIII

Sport a prawo autorskie (Mariusz Szatkowski) | str. 250

1.Wprowadzenie | str. 250

2.Sport a prawo autorskie – przegląd zagadnień do analizy | str. 252

3.Widowisko sportowe i relacja z niego jako przedmiot ochrony autorskoprawnej | str. 253

4.Odzież i sprzęt sportowy a prawo autorskie | str. 257

5.Projekty architektoniczne obiektów sportowych a prawo autorskie | str. 259

6.Opracowania sportowe a prawo autorskie | str. 262

7.Codzienna działalność klubów i organizacji sportowych a prawo autorskie | str. 266

 

Rozdział XIX

E-sport a prawo autorskie (Jacek Markowski) | str. 268

1.Wprowadzenie | str. 268

2.Prawo autorskie w e-sporcie | str. 269

3.Wizerunek e-sportowca | str. 272

4.Pojęcie wizerunku w prawie polskim | str. 273

5.Źródła ochrony wizerunku w prawie polskim | str. 274

6.Prawo do wizerunku e-sportowca oraz formy eksploatacji wizerunku e-sportowca | str. 276

7.Wizerunek małoletniego e-sportowca | str. 277

8.Uwagi końcowe | str. 278

 

Rozdział XX

Portale społecznościowe, blogi i vlogi a prawo autorskie (Anna Podolska) | str. 279

1.Wprowadzenie | str. 279

2.Digitalizacja utworów a prawa autorskie | str. 283

3.Ochrona różnych form twórczości artystycznej w Internecie | str. 286

4.Udostępnianie treści w sieci | str. 288

5.Licencje Creative Commons | str. 291

6.Środki ochrony i odpowiedzialność za naruszenia prawa w sieci | str. 296

 

Rozdział XXI

Tatuaże a prawo autorskie (Joanna Marszałek) | str. 301

1.Wprowadzenie | str. 301

2.Tatuaż jako przedmiot prawa autorskiego | str. 303

3.Wybrane spory dotyczące sztuki tatuowania | str. 306

 

Rozdział XXII

Wytwory natury (i ich ujęcia), dzieła zwierząt a prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) | str. 311

1.Spór o „chmury burzowe” w produkcji Stranger Things, czyli formy naturalne i ich ujęcia w prawie autorskim | str. 311

2.Kompozycja z kwiatów jako przedmiot prawa autorskiego | str. 314

3.Odmiany roślin w świetle prawa autorskiego | str. 317

4.Status wytworów stworzonych przez zwierzęta | str. 318

5.Uwagi końcowe | str. 322

Literatura | str. 323

Autorzy | str. 335

Kategoria: Własności intelektualnej
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8328-258-9
Rozmiar pliku: 15 MB

BESTSELLERY

Kategorie: