Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Prawo ochrony środowiska - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
19 października 2021
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
67,00

Prawo ochrony środowiska - ebook

Podręcznik składa się z dwóch części:

Pierwsza dotyczy zasad ogólnych ochrony środowiska i oceny oddziaływania na nie. Porusza również zagadnienia dostępu do informacji o środowisku, instrumentów finansowo-prawnych stosowanych do osiągania celów jego ochrony oraz odpowiedzialności prawnej z tytułu niewykonywania obowiązków ochronnych i wyrządzania szkód w środowisku.

W części drugiej omówiono poszczególne komponenty i sposoby oddziaływania na środowisko oraz jego ochronę (prawo emisyjne, gospodarowanie odpadami, ochronę wód, ochronę przyrody i jej zasobów, regulacje rolno-środowiskowe).


Ico_Gray_6.gif [752 B] Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów prawa i administracji oraz innych kierunków związanych z ochroną środowiska. Zainteresuje również specjalistów w zakresie szeroko rozumianej problematyki prawnej ochrony środowiska.


Podręcznik został przygotowany przez zespół autorów z katedr prawa ochrony środowiska wydziałów prawa Uniwersytetu Szczecińskiego i Uniwersytetu Łódzkiego oraz Gdańskiej Szkoły Wyższej, a także prawników praktyków działających w instytucjach i firmach związanych z ochroną środowiska. Współautorem oraz redaktorem całości jest prof. Marek Górski, autor blisko 200 publikacji z zakresu głównie prawa ochrony środowiska, w tym komentarzy do ustaw oraz opinii do projektów aktów legislacyjnych; członek różnego rodzaju organów konsultacyjnych i doradczych, m.in. Państwowej Rady Ochrony Środowiska, Państwowej Rady Ochrony Przyrody, Komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko.

Spis treści

Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Część pierwsza
ZAGADNIENIA OGÓLNE
Rozdział 1. Zagadnienia wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.1. Środowisko i jego zagrożenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.2. Ochrona środowiska – od działań incydentalnych do polityki środowiskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
1.3. Ochrona środowiska jako zadanie państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
1.4. Prawo w ochronie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
1.5. Normy administracyjnoprawne w ochronie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . 44
1.6. System przepisów prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
1.7. Podstawowe założenia aktualnego systemu prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
1.7.1. Zakres regulacji i rola ustawy ogólnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
1.7.2. Przepisy ogólne Prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
1.7.3. Ustawa wprowadzająca i inne akty nowego systemu . . . . . . . . . . . . . 49
1.8. Ochrona środowiska w prawie unijnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
1.8.1. Podstawy prawne kompetencji Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska . . . . . . . . . . 50
1.8.2. Zasady polityki w dziedzinie ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . 52
1.8.3. Ustawodawstwo wtórne jako podstawowe źródło prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . 53
1.8.4. Dokumenty programowe – akty paraprawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
1.9. Sprawiedliwość ekologiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Rozdział 2. Zasady ogólne prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.1. Koncepcje zasad ogólnych w prawie polskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.2. Zasady ogólne w prawie ochrony środowiska – poglądy doktryny . . . . . . 61
2.3. Zasady prawa ochrony środowiska wynikające z przepisów Konstytucji RP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
2.4. Zasady ogólne w regulacjach ustawowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
2.4.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
2.4.2. Zasada zrównoważonego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
2.4.3. Zasada kompleksowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
2.4.4. Zasada prewencji i zasada przezorności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
2.4.5. Zasada przezorności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
2.4.6. Zasada odpowiedzialności sprawcy – „zanieczyszczający płaci” . . . . 78
2.4.7. Zasada integracji wymagań ochrony środowiska w politykach, planach i programach . . . . . . . . 83
2.4.8. Zasada dostępu do informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
2.4.9. Zasada partycypacji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
2.4.10. Zasada ujednolicania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
2.5. Zasada subsydiarności w prawie ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . 94
2.5.1. Założenia ogólne zasady subsydiarności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
2.5.2. Ochrona środowiska a zasada subsydiarności w prawie unijnym . . . 95
Rozdział 3. Zarządzanie sprawami ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
3.1. Zarządzanie sprawami ochrony środowiska w świetle dokumentów prawa międzynarodowego . . . . . . . . 97
3.2. Rodzaje zadań administracji w dziedzinie ochrony środowiska . . . . . . . . 101
3.3. Zadania organizatorskie i bezpośrednio wykonawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
3.3.1. Krajowe i lokalne planowanie strategiczne w ochronie środowiska . . . . . . . . . . 103
3.3.2. Zadania własne samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
3.3.3. Zadania związane z gospodarowaniem przestrzenią . . . . . . . . . . . . 106
3.3.4. Inne formy organizatorskiego działania organów lokalnych . . . . . 107
3.4. Podział kompetencji w zakresie zadań zobowiązująco-reglamentacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
3.5. Podział kompetencji w zakresie zadań nadzorczo-kontrolnych . . . . . . . . . 111
3.5.1. Zadania nadzorczo-kontrolne wykonywane przez administrację ogólną . . . . . . . . . . . . 111
3.5.2. Zadania wykonywane przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska . . . . . . . . . . 113
3.5.2.1. Zakres zadań Inspekcji Ochrony Środowiska . . . . . . . . . . . 113
3.5.2.2. Uprawnienia kontrolne i nadzorcze Inspekcji Ochrony Środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
3.5.3. Inspekcja a organy samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
3.5.4. Państwowy monitoring środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
3.6. Dyrektorzy ochrony środowiska jako organy administracji rządowej w zakresie spraw ochrony środowiska . . . 117
3.7. Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie – system EMAS . . . . . . . 119
3.7.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
3.7.2. System ekozarządzania i audytu EMAS w prawie unijnym . . . . . . 121
3.7.3. Wdrożenie wymagań systemu ekozarządzania i audytu EMAS w polskim prawie wewnętrznym . . . . . . . . . 126
Rozdział 4. Procedury ocen oddziaływania na środowisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
4.1. Założenia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
4.2. Procedura oceny strategicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
4.2.1. Zakres obowiązku przeprowadzenia procedury . . . . . . . . . . . . . . . . 136
4.2.2. Przebieg procedury oceny strategicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
4.3. System procedur oceny indywidualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
4.3.1. Pojęcie przedsięwzięcia i kategorie przedsięwzięć . . . . . . . . . . . . . . 141
4.3.2. Typy procedur oceny indywidualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
4.3.3. Cele prowadzenia procedur oceny indywidualnej . . . . . . . . . . . . . . 145
4.4. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i procedura oceny podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . 146
4.4.1. Zakres obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach . . . . . . . . . . . . . . . . 146
4.4.2. Właściwość organów w zakresie wydawania decyzji środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
4.4.3. Postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej . . . . . . . . 153
4.4.4. Procedura oceny podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
4.4.5. Ustalenie treści decyzji środowiskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
4.4.6. Nadzór nad prawidłowością decyzji środowiskowych . . . . . . . . . . . 165
4.4.7. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko . . . . . . . . 168
4.5. Procedura oceny uzupełniającej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
4.6. Procedura oceny „naturowej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
4.7. Procedury oceny transgranicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
4.7.1. Zakres obowiązku przeprowadzenia postępowań transgranicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
4.7.2. Postępowanie transgraniczne dotyczące przedsięwzięć . . . . . . . . . . 179
4.7.3. Postępowanie transgraniczne dotyczące projektowanych dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
4.7.4. Postępowanie transgraniczne dotyczące skutków pochodzących z innego państwa . . . . . . . . . . . . . . 181
4.8. Przeglądy ekologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Rozdział 5. Dostęp do informacji i partycypacja publiczna w ochronie środowiska . . . . . 184
5.1. Dostęp do informacji o środowisku i jego ochronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
5.1.1. Prawo do informacji o środowisku w prawie unijnym i wewnętrznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
5.1.2. Tryby udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie . . . 186
5.1.2.1. Upowszechnianie informacji o środowisku . . . . . . . . . . . . 186
5.1.2.2. Dostęp do informacji o środowisku na wniosek . . . . . . . . 187
5.1.3. Odmowa udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie . . . 188
5.1.4. Opłaty za dostęp do informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
5.2. Udział społeczeństwa w podejmowaniu rozstrzygnięć związanych z ochroną środowiska . . . . . . . . . . 194
5.2.1. Prawo składania uwag i wniosków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
5.2.2. Obowiązki organów administracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
5.2.3. Udział organizacji ekologicznych w postępowaniach związanych z udziałem społeczeństwa . . . . . . . 196
Rozdział 6. Instrumenty finansowoprawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
6.1. Instrumenty fi nansowoprawne w systemie przepisów ochrony środowiska . . . . . . . 200
6.2. Opłaty za korzystanie ze środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
6.2.1. Teoretyczne założenia systemu opłat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
6.2.2. Opłaty przewidywane przez Prawo ochrony środowiska . . . . . . . . 203
6.2.3. Opłaty związane z ochroną powierzchni i zasobów wnętrza ziemi . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
6.2.4. Opłaty przewidywane przepisami ustawy o ochronie przyrody . . . . 206
6.2.5. Opłaty przewidywane przepisami ustawy Prawo wodne z 2017 r. . . . 208
6.3. Administracyjne sankcje fi nansowe za naruszanie zasad korzystania z zasobów środowiska . . . . . . 209
6.3.1. Ogólne założenia systemu sankcji finansowych. Odraczanie i umarzanie kar i opłat . . . . . . . . . . 209
6.3.2. Opłaty podwyższone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
6.3.3. Administracyjne kary pieniężne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
6.3.3.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
6.3.3.2. Kary nakładane na podstawie przepisów Prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . 214
6.3.3.3. Kary pieniężne przewidywane przepisami ustawy o ochronie przyrody . . . . . . . . 216
6.3.3.4. Administracyjne kary pieniężne o charakterze „widełkowym” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
6.3.3.5. Administracyjne kary pieniężne w ustawie o odpadach . . . 218
6.3.4. Opłata produktowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
6.4. Fundusze celowe w ochronie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
6.4.1. Założenia ogólne systemu funduszowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
6.4.2. Przychody funduszy środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
6.4.3. Formy prawne fi nansowania zadań przez fundusze środowiskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
6.4.4. Organizacja funduszy środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
6.5. Różnicowanie stawek podatków i innych danin publicznych służące osiąganiu celów ochrony środowiska . . . . . 225
Rozdział 7. Odpowiedzialność prawna w ochronie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
7.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
7.2. Odpowiedzialność cywilna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
7.2.1. Założenia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
7.2.2. Przepisy Kodeksu cywilnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
7.2.3. Prawo ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
7.2.4. Ustawy szczególne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
7.2.5. Konwencja z Lugano z 1993 r. o odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone działalnością niebezpieczną dla środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
7.3. Odpowiedzialność karna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
7.3.1. Założenia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
7.3.2. Przestępstwa przeciw środowisku w Kodeksie karnym . . . . . . . . . . 235
7.3.3. Przestępstwa przeciw środowisku w ustawach szczególnych . . . . . 239
7.3.4. Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
7.3.5. Odpowiedzialność karna w ochronie środowiska w przepisach prawa międzynarodowego i unijnego . . . . . . 244
7.4. Odpowiedzialność administracyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
7.4.1. Założenia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
7.4.2. Sankcyjne decyzje zobowiązujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
7.4.3. Sankcyjne decyzje wstrzymujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
7.4.3.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
7.4.3.2. Wstrzymanie działalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252
7.4.3.3. Wstrzymanie użytkowania instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
7.5. Odpowiedzialność z tytułu zapobiegania i naprawiania szkód w środowisku . . . . . . . . . . 257
Część druga
REGULACJE SEKTOROWE
Rozdział 8. Ochrona jakości środowiska i prawo emisyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
8.1. Ogólne założenia regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
8.2. Ochrona jakości zasobów środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
8.2.1. Ustalanie wymagań dotyczących jakości środowiska . . . . . . . . . . . . 264
8.2.2. Programy naprawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
8.3. Ochrona przed zanieczyszczeniami – wymagania o charakterze ogólnym . . . . . . . 267
8.3.1. Zakres prawnej ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem . . . 267
8.3.2. Ochrona przed zanieczyszczeniem – wymagania dotyczące instalacji . . . . . . . . . . . . . . . 269
8.3.3. Obszar ograniczonego użytkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
8.3.4. Strefy przemysłowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
8.3.5. Standardy emisyjne z instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
8.3.6. Ochrona przed zanieczyszczeniem – wymagania dotyczące substancji i produktów . . . . . . . . . . . . 276
8.3.7. Ochrona przed zanieczyszczeniem – obowiązki zarządzających źródłami liniowymi i rozproszonymi . . . . . . 277
8.4. Pozwolenia emisyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
8.4.1. Ogólne założenia systemu decyzji reglamentujących korzystanie ze środowiska . . . . . . . . 278
8.4.2. Charakter prawny pozwolenia emisyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
8.4.3. Warunki wydania pozwolenia emisyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
8.4.4. Treść pozwolenia emisyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
8.4.5. Wygaśnięcie, cofnięcie i ograniczenie pozwolenia . . . . . . . . . . . . . . 287
8.5. Pozwolenia zintegrowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
8.5.1. Pozwolenie zintegrowane jako pozwolenie emisyjne . . . . . . . . . . . . 290
8.5.2. Koncepcja najlepszych dostępnych technik a treść pozwolenia zintegrowanego . . . . . . . . . 292
8.5.3. Inne odrębności pozwoleń zintegrowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
8.6. Obowiązek prowadzenia pomiarów emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
Rozdział 9. Ochrona powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
9.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
9.2. Ochrona powietrza w prawie międzynarodowym i unijnym . . . . . . . . . . . 298
9.2.1. Konwencja genewska wraz z protokołami dodatkowymi . . . . . . . . 298
9.2.2. Konwencja wiedeńska w sprawie ochrony warstwy ozonowej. Protokół montrealski wraz z poprawkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
9.2.3. Konwencja klimatyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
9.2.4. Ochrona powietrza w prawie unijnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
9.3. Ochrona jakości powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
9.3.1. Standardy jakości powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
9.3.2. Badanie przestrzegania standardów jakości środowiska . . . . . . . . . 311
9.3.3. Prawne konsekwencje naruszenia standardów jakości powietrza . . . . . . . . . . . . . 313
9.3.4. Wartości odniesienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
9.4. Ustalanie dopuszczalnych poziomów emisji do powietrza . . . . . . . . . . . . . 316
9.4.1. Standardy emisyjne z instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
9.4.2. Pozwolenia na emisję gazów i pyłów do powietrza . . . . . . . . . . . . . 317
9.4.3. Obowiązek prowadzenia pomiarów emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319
9.5. Ochrona warstwy ozonowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
9.5.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
9.5.2. Podstawowe założenia ochrony warstwy ozonowej według przepisów rozporządzenia 1005/2009 . . . . . . 320
9.5.3. Regulacje prawa wewnętrznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
9.6. Obrót uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych . . . . . . . . . . . . . . . . 329
9.6.1. Założenia i źródła regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
9.6.2. System handlu uprawnieniami do emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
9.6.3. Zakres ustawy i jej podstawowe cele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
9.6.4. Administrowanie systemem i Krajowy rejestr jednostek Kioto i uprawnień do emisji . . . . . . . . 332
9.6.5. Przydział uprawnień do emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
9.6.5.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
9.6.5.2. Przydział uprawnień do emisji na produkcję inną niż produkcja energii elektrycznej . . . . . . . . . . . . . . . 334
9.6.5.3. Przydział uprawnień do emisji operatorom statków powietrznych . . . . . . . . . . . . . . 335
9.6.5.4. Przydział uprawnień do emisji w okresie rozliczeniowym 2013–2020 dla instalacji wytwarzających energię elektryczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
9.6.6. Monitorowanie, raportowanie i rozliczanie emisji gazów cieplarnianych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
9.6.7. Zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339
9.6.8. Handel uprawnieniami do emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
9.6.9. Sankcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
9.7. Odnawialne źródła energii w systemie prawnej ochrony powietrza i innych elementów środowiska . . . . . . . . . 342
9.7.1. Założenia regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342
9.7.2. Odnawialne źródła energii w przepisach Unii Europejskiej . . . . . . 343
9.7.3. Odnawialne źródła energii w przepisach krajowych . . . . . . . . . . . . 355
9.7.4. Agencja Energii Odnawialnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363
9.8. Ochrona przed hałasem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
9.8.1. Standardy imisyjne w ochronie przez hałasem . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
9.8.2. Badanie przestrzegania wymagań imisyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
9.8.3. Ustalanie dopuszczalnej emisji hałasu i pomiary hałasu . . . . . . . . . 366
9.9. Ochrona przed polami elektromagnetycznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Rozdział 10. Zapobieganie skutkom poważnych awarii i ich usuwanie. Postępowanie z substancjami chemicznymi i produktami biobójczymi . . . . . 370
10.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
10.2. Regulacje międzynarodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
10.3. Przeciwdziałanie poważnym awariom w prawie wewnętrznym . . . . . . . 376
10.3.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376
10.3.2. Zasady kwalifi kacji instalacji do określonych kategorii zakładów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379
10.3.3. Zgłoszenie obiektów niebezpiecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380
10.3.4. Programy zapobiegania awariom i opracowanie systemu bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382
10.3.5. Raport o bezpieczeństwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384
10.3.6. Plany operacyjno-ratownicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
10.3.7. System kontroli i nadzoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388
10.4. Postępowanie z substancjami i preparatami chemicznymi . . . . . . . . . . . . 392
10.4.1. Postępowanie z substancjami w prawie międzynarodowym i unijnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392
10.4.2. Postępowanie z substancjami chemicznymi i ich mieszaninami według przepisów prawa wewnętrznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395
10.5. Postępowanie z produktami biobójczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398
Rozdział 11. Gospodarowanie odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403
11.1. System przepisów o odpadach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403
11.2. Zakres przedmiotowy ustawy o odpadach i podstawowe defi nicje . . . . . 408
11.3. Gospodarka odpadami i zasady jej prowadzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
11.3.1. Gospodarka odpadami i jej główne elementy . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
11.3.2. Zasady ogólne postępowania z odpadami . . . . . . . .
Kategoria: Literatura akademicka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8246-882-3
Rozmiar pliku: 5,5 MB

BESTSELLERY

Kategorie: