Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
27 października 2021
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
67,00

Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka - ebook

Publikacja omawia polskie, europejskie i międzynarodowe prawo własności intelektualnej. Obejmuje zagadnienia z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych oraz prawa własności przemysłowej. Przedstawia postępowanie przed Urzędem Patentowym RP, przed sądami administracyjnymi, a także przed sądami powszechnymi dotyczące prawa własności intelektualnej.

Ico_Gray_17.gif [486 B] Opracowanie zawiera ilustracje i inne elementy graficzne, które ułatwiają zrozumienie prezentowanej problematyki. Wzbogacone jest również o przykłady z orzecznictwa sądów polskich i europejskich odnoszące się do stosowania omawianych regulacji w praktyce.


Publikacja uwzględnia także nowe założenia projektu zmian ustawy – Prawo własności przemysłowej (projekt UD263), przygotowanego w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii w sierpniu 2021 r.


Ico_Gray_6.gif [752 B] Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów prawa i innych kierunków uczelni wyższych. Będzie przydatna także dla prawników praktyków: sędziów, adwokatów i rzeczników patentowych zajmujących się problematyką prawa własności intelektualnej, a także przedsiębiorców, którzy chcą zrozumieć niełatwe zagadnienia z tej dziedziny prawa..

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 31

Część I
PRAWO AUTORSKIE I PRAWA POKREWNE

Rozdział I
Pojęcie i źródła prawa autorskiego. Rola Trybunału Sprawiedliwości UE w kształtowaniu wykładni norm prawa autorskiego | str. 41
1. Prawo autorskie w Polsce | str. 41
1.1. Pojęcie prawa autorskiego | str. 41
1.2. Systemy prawa autorskiego | str. 44
1.3. Modele prawa autorskiego | str. 45
2. Zasady prawa autorskiego | str. 46
3. Prawo autorskie w ujęciu międzynarodowym | str. 49
3.1. Konwencja berneńska | str. 49
3.2. Konwencja rzymska | str. 52
3.3. Porozumienie TRIPS . | str. 54
3.4. Traktat WIPO o prawie autorskim | str. 55
3.5. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. 56
4. Prawo autorskie w Unii Europejskiej | str. 58 | str.  58
4.2. Karta praw podstawowych Unii Europejskiej | str. 62
4.3. Dyrektywy jako instrument harmonizacji prawa autorskiego | str. 63
4.4. Rola Trybunału Sprawiedliwości w kształtowaniu wykładni norm prawa autorskiego | str. 67

Rozdział II
Utwór jako przedmiot prawa autorskiego | str. 73
1. Pojęcie utworu w prawie polskim | str. 73
2. Przesłanka oryginalności utworu. Własna twórczość intelektualna jako przesłanka uznania wytworu za utwór w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości | str. 75
2.1. Przesłanka oryginalności utworu | str. 75
2.2. Własna intelektualna twórczość jako przesłanka uznania wytworu za utwór w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości | str. 76
3. Przesłanki uznania wytworu intelektualnego za utwór w polskim prawie autorskim | str. 77
3.1. Działalność twórcza | str. 78
3.2. Indywidualny charakter | str. 81
3.3. Utwór jako rezultat pracy człowieka | str. 84
3.4. Ustalenie utworu | str. 85
3.5. Ustalenie a utrwalenie utworu | str. 86
3.6. Inne przesłanki uznania wytworu intelektualnego za utwór | str. 88
3.6.1. Subiektywna nowość | str. 88
3.6.2. Doniosłość kulturowa | str. 89
4. Wytwory sztucznej inteligencji a utwór w rozumieniu prawa autorskiego | str. 90
5. Okoliczności niemające znaczenia dla kwalifi kacji danego wytworu jako utworu | str. 91
6. Brak ochrony idei, procedur i metod | str. 94
7. Katalog utworów | str. 95

Rozdział III
Wyłączenia z ochrony prawa autorskiego | str. 102
1. Wyłączenia z ochrony prawa autorskiego | str. 102
1.1. Katalog wyłączeń z art. 4 pr. aut. Wyłączenia w ujęciu historycznym | str. 102
1.2. Wykładnia art. 4 pr. aut. w zakresie wyłączeń z ochrony prawa autorskiego | str. 104
2. Akty normatywne lub ich urzędowe projekty | str. 105
3. Urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole | str. 106
4. Opisy patentowe i ochronne | str. 110
5. Proste informacje prasowe | str. 112

Rozdział IV
Podmiot praw autorskich. Inne niż twórca podmioty. Rodzaje utworów | str. 115
1. Twórca jako podmiot praw autorskich | str. 115
1.1. Zasada przysługiwania w sposób pierwotny praw autorskich na rzecz twórcy | str. 115
1.2. Status twórcy | str. 116
1.3. Problem autorstwa utworów stworzonych przez sztuczną inteligencję | str. 117
1.4. Rezolucje Parlamentu Europejskiego dotyczące sztucznej inteligencji i robotyki | str. 118
1.5. Domniemanie autorstwa | str. 119
2. Inne niż twórca podmioty praw autorskich | str. 120
2.1. Podmioty autorskich praw majątkowych inne niż twórca – uwagi ogólne | str. 120
2.1.1. Producent lub wydawca jako podmioty pierwotnie uprawione z tytułu autorskich praw majątkowych do utworu zbiorowego | str. 121
2.1.2. Pracodawca jako podmiot pierwotnie uprawniony w zakresie autorskich praw majątkowych do programu komputerowego stworzonego w ramach stosunku pracy | str. 122
3. Utwory samoistne i niesamoistne – uwagi ogólne | str. 123
4. Utwory zależne | str. 124
4.1. Pojęcie i istota utworu zależnego | str. 124
4.2. Opracowanie cudzego utworu jako przedmiot prawa autorskiego | str. 126
4.3. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania | str. 126
4.4. Charakter zezwolenia na wykonywanie zależnych praw autorskich | str. 127
5. Utwory inspirowane | str. 128
6. Utwory współautorskie | str. 129
6.1. Pojęcie utworu współautorskiego i status współtwórcy | str. 129
6.2. Twórczy i nietwórczy charakter wkładów a powstanie utworu współautorskiego | str. 130
6.3. Przesłanki powstania utworu współautorskiego | str. 131
6.4. Rodzaje utworów współautorskich | str. 132
6.5. Prawa autorskie do utworu współautorskiego | str. 133
6.6. Wykonywanie prawa autorskiego do całości utworu współautorskiego | str. 134
7. Utwory połączone | str. 135
7.1. Pojęcie utworu połączonego i jego powstanie | str. 135
7.2. Wykonywanie prawa autorskiego do utworu połączonego jako całości | str. 136
8. Utwory zbiorowe | str. 137
8.1. Pojęcie i istota utworu zbiorowego | str. 137
8.2. Producent lub wydawca jako podmiot pierwotnie uprawniony z tytułu autorskich praw majątkowych do utworu zbiorowego | str. 138
8.3. Argumenty uzasadniające nabycie w sposób pierwotny autorskich praw majątkowych do utworu zbiorowego przez wydawcę lub producenta | str. 139
8.4. Prawo do tytułu utworu zbiorowego | str. 140
9. Utwory pracownicze | str. 141
9.1. Pojęcie i przesłanki stwierdzenia pracowniczego charakteru utworu | str. 141
9.2. Nabycie autorskich praw majątkowych do utworów pracowniczych – uwagi ogólne | str. 142
9.3. Nabycie autorskich praw majątkowych do utworu pracowniczego przez pracodawcę z chwilą przyjęcia utworu | str. 143
9.4. Zakres nabycia autorskich praw majątkowych przez pracodawcę | str. 144
9.5. Skutki prawne przyjęcia utworu przez pracodawcę | str. 145
9.6. Skutki niewywiązania się przez pracodawcę z obowiązku rozpowszechnienia utworu | str. 145
10. Podmiot praw autorskich do twórczości studentów i doktorantów | str. 146
10.1. Uwagi ogólne | str. 146
10.2. Uprawnienia uczelni w zakresie pierwszeństwa publikacji pracy dyplomowej studenta | str. 147
10.3. Uprawnienia uczelni oraz innych podmiotów w zakresie korzystania z utworów stworzonych przez studentów i doktorantów | str. 148
10.4. Uprawnienia ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki jako organu nadzorującego szkolnictwo wyższe w odniesieniu do prac dyplomowych i rozpraw doktorskich | str. 149

Rozdział V
Autorskie prawa osobiste | str. 151
1. Pojęcie i cechy autorskich praw osobistych | str. 151
1.1. Uwagi ogólne | str. 151
1.2. Cechy autorskich praw osobistych | str. 152
2. Autorskie prawa osobiste a prawa do dóbr osobistych prawa cywilnego | str. 154
3. Autorskie prawa osobiste z art. 16 pr. aut. Treść i naruszenie | str. 155
3.1. Katalog autorskich praw osobistych z art. 16 pr. aut. | str. 155
3.2. Prawo do autorstwa utworu | str. 156
3.3. Prawo do oznaczenia utworu nazwiskiem lub pseudonimem albo udostępniania go anonimowo | str. 157
3.4. Prawo do integralności utworu | str. 157
3.4.1. Istota prawa do integralności utworu | str. 157
3.4.2. Prawo do nienaruszalności treści i formy utworu | str. 158
3.4.3. Zmiany spowodowane oczywistą koniecznością, którym twórca nie miałby słusznej podstawy się sprzeciwić | str. 160
3.4.4. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu | str. 62
3.5. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności | str. 163
3.6. Prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu | str. 164
4. Autorskie prawa osobiste wynikające z innych przepisów ustawyo prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 167
4.1. Uwagi ogólne | str. 167
4.2. Prawo dostępu do dzieła | str. 168
4.3. Prawa twórcy w przypadku podjęcia decyzji o zniszczeniu oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego | str. 169
4.4. Prawo odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia ze względu na istotne interesy twórcy | str. 170
5. Ghostwriting a prawo do autorstwa utworu | str. 172
5.1. Pojęcie i istota ghostwritingu | str. 172
5.2. Przykłady ghostwritingu | str. 172
5.3. Dopuszczalność ghostwritingu | str. 173

Rozdział VI
Plagiat w uczelniach wyższych | str. 174
1. Pojęcie plagiatu | str. 174
2. Istota plagiatu | str. . 176
3. Rodzaje plagiatu | str. 176
3.1. Plagiat jawny i ukryty | str. 176
3.2. Rodzaje plagiatu ukrytego | str. 178
4. Plagiat w uczelniach wyższych | str. 179
5. Autoplagiat . | str. . 181
6. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i przepisach innych ustaw | str. 183
6.1. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich | str. 183
6.2. Odpowiedzialność dyscyplinarna studentów i doktorantów | str. 187
7. Odpowiedzialność karna z tytułu popełnienia plagiatu | str. 189
7.1. Uwagi ogólne dotyczące odpowiedzialności karnej na podstawie art. 115 ust. 1 pr. aut. | str. 189
7.2. Obligatoryjne przesłanki stwierdzenia przestępstwa plagiatu polegającego na przywłaszczeniu autorstwa utworu | str. 191
8. Odpowiedzialność cywilna z tytułu plagiatu | str. 192

Rozdział VII
Autorskie prawa majątkowe  | str. 195
1. Pojęcie i charakter autorskich praw majątkowych | str. 195
2. Treść autorskich praw majątkowych | str. 196
2.1. Katalog autorskich praw majątkowych | str. 196
2.2. Prawo do korzystania z utworu . | str. 197
2.3. Prawo do rozporządzania utworem | str. 197
2.4. Prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu | str. . 198
3. Pola eksploatacji . | str. 198
3.1. Pojęcie i katalog pól eksploatacji | str. 198
3.2. Kryteria wyodrębniania pól eksploatacji | str. 200
4. Prawo do publicznego udostępnienia utworów w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości | str. 201
5. Droit de suite i opłaty renumeracyjne | str. 203
5.1. Droit de suite | str. 203
5.2. Opłaty renumeracyjne | str. 205
6. Czas trwania autorskich praw majątkowych | str. 209
7. Dziedziczenie autorskich praw majątkowych do utworu | str. 211

Rozdział VIII
Ograniczenia treści autorskich praw majątkowych | str. 215
1. Dozwolony użytek chronionych utworów – pojęcie, istota i rodzaje | str. 215
2. Trzystopniowy test z art. 35 pr. aut. | str. 216
3. Obowiązki w zakresie korzystania z utworów w ramach dozwolonego użytku | str. 217
4. Dozwolony użytek osobisty | str. 218
4.1. Dozwolony użytek osobisty – pojęcie | str. 218
4.2. Przesłanki dopuszczalności korzystania z utworu w ramach dozwolonego użytku osobistego | str. 219
4.3. Wyłączenia z dozwolonego użytku osobistego | str. 221
5. Dozwolony użytek publiczny | str. 222
5.1. Uwagi ogólne | str. 222
5.2. Prawo cytatu | str. 222
5.2.1. Pojęcie cytatu | str. 222
5.2.2. Przesłanki i cele dozwolonego cytatu | str. 223
5.2.3. Korzystanie z utworu na potrzeby parodii, pastiszu i karykatury | str. 226
5.2.4. Niezamierzone włączenie utworu do innego utworu | str. 227
5.3. Memy internetowe a prawo cytatu | str. 228
5.3.1. Memy internetowe – pojęcie i istota | str. 228
5.3.2. Prawnoautorska kwalifikacja memu internetowego | str. 228
5.3.3. Memy internetowe a prawo cytatu | str. 229
5.4. Licencje dla celów naukowych i dydaktycznych | str. 230
5.4.1. Licencja na potrzeby zilustrowania treści przekazywanych w celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia działalności naukowej (art. 27 pr. aut.)  | str. 230
5.4.2. Licencja na wykorzystanie cudzych utworów w podręcznikach, wypisach i antologiach (art. 271 pr. aut.) | str. 233
5.5. Licencja na rzecz bibliotek, uczelni, instytucji oświatowych, badawczych i naukowych, muzeów i archiwów | str. 234
5.6. Publiczne odtwarzanie programu radiowego lub telewizyjnego | str. 236
5.6.1. Uwagi ogólne | str. 236
5.6.2. Publiczne odtwarzanie utworu w orzecznictwie unijnym | str. 236
5.6.3. Publiczny odbiór nadawanych utworów w orzecznictwie sądów polskich | str. 238
5.7. Przedruk | str. 240
5.8. Dozwolony użytek utworów osieroconych | str. 242
5.8.1. Uwagi ogólne | str. 242
5.8.2. Pojęcie utworu osieroconego | str. 243
5.8.3. Konstytutywne cechy utworów osieroconych | str. 245
5.8.4. Instytucje upoważnione do korzystania z utworów osieroconych | str. 246
5.8.5. Zakres dozwolonego korzystania z utworów osieroconych | str. 246
5.8.6. Staranne poszukiwani | str. 247
5.8.7. Wygaśnięcie statusu utworu osieroconego | str. 248
5.9. Utwory niedostępne w handlu | str. 248
5.10. Inne formy dozwolonego użytku publicznego | str. 250
5.10.1. Katalog innych form dozwolonego użytku publicznego | str. 250
5.10.2. Tymczasowe zwielokrotnianie utworu | str. 251
5.10.3. Utrwalanie utworów przez organizacje radiowe i telewizyjne (nagrania efemeryczne i archiwalne) | str. 252
5.10.4. Dozwolony użytek utworów podczas ceremonii religijnych i oficjalnych uroczystości | str. 253
5.10.5. Dozwolony użytek utworów plastycznych | str. 253
5.10.6. Dozwolony użytek w zakresie rozpowszechniania utworu | str. 255
5.10.7. Korzystanie z utworów dla dobra osób niepełnosprawnych | str. 256
5.10.8. Korzystanie z utworów dla celów bezpieczeństwa publicznego i na potrzeby postępowań | str. 257
5.10.9. Korzystanie z utworów w celu reklamy wystawy lub publicznej sprzedaży | str. 259
5.10.10. Korzystanie z utworów w związku z prezentacją lub naprawą sprzętu | str. 259

Rozdział IX
Regulacje szczególne dotyczące programów komputerowych i utworów audiowizualnych | str. 260
1. Pojęcie i elementy programu komputerowego | str. 260
1.1. Pojęcie programu komputerowego | str. 260
1.2. Elementy programu komputerowego | str. 261
1.2.1. Algorytmy | str. 262
1.2.2. Kody | str. 262
1.2.3. Interfejsy | str. 262
1.3. Struktura programu komputerowego | str. 264
1.3.1. Elementy twórcze programu komputerowego | str. 265
1.3.2. Elementy nietwórcze programu komputerowego | str. 265
2. Zasady autorskoprawnej ochrony programów komputerowych | str. 267
3. Podmiot praw autorskich do programu komputerowego | str. 267
4. Autorskie prawa osobiste twórcy programu komputerowego | str. . 269
5. Treść autorskich praw majątkowych do programu komputerowego | str. 270
6. Ograniczenia autorskich praw majątkowych do programu komputerowego.
Uprawnienia legalnego dysponenta programu komputerowego | str. 272
6.1. Zwielokrotnianie i modyfikacja programu komputerowego | str. 273
6.2. Sporządzanie kopii zapasowej . | str. . 274
6.3. Obserwowanie, badanie i testowanie funkcjonowania programu komputerowego | str. 275
6.4. Dekompilacja programu komputerowego | str. 276
7. Wyłączenia dozwolonego użytku w odniesieniu do programów komputerowych | str. 278
8. Usuwanie lub obchodzenie technicznych zabezpieczeń programu | str. 279
9. Umowy licencyjne na korzystanie z programów komputerowych | str. 280
10. Pojęcie utworu audiowizualnego | str.  282
11. Rodzaje utworów audiowizualnych | str. 284
12. Współtwórcy utworu audiowizualnego | str. 285
13. Uprawnienia producenta utworu audiowizualnego | str. 287
14. Czas trwania autorskich praw majątkowych do utworu audiowizualnego | str. 290
15. Prawa współtwórców i artystów wykonawców wynikające z rozpowszechniania utworu audiowizualnego | str. 291

Rozdział X
Umowy autorskoprawne . | str. 294
1. Umowy autorskoprawne – uwagi ogólne | str. 294
2. Zasada wolności kontraktowej i jej ograniczenia w prawie autorskim | str. 295
2.1. Zasada swobody umów w prawie autorskim – uwagi ogólne | str. 295
2.2. Zasada specyfi kacji w umowie pól eksploatacji utworu | str. 296
2.2.1. Obowiązek wskazania pól eksploatacji | str. 298
2.2.2. Wykładnia na korzyść twórcy utworu wątpliwości w zakresie uprawnień przysługujących stronom umowy | str. 298
2.2.3. Prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu na każdym polu eksploatacji | str. 299
2.3. Zakaz obejmowania umową nieznanych w chwili jej zawierania pól eksploatacji utworu | str. 299
2.4. Zakaz zawierania umów w części dotyczącej wszystkich utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy mających powstać w przyszłości | str. 300
2.5. Zakaz zbycia i zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia | str. 300
2.6. Nakaz zawierania umów przenoszących autorskie prawa majątkowe i umów licencyjnych wyłącznych w formie pisemnej pod rygorem nieważności | str. 300
3. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych . | str. 301
3.1. Pojęcie i charakter umowy . | str. 301
3.2. Forma i treść umowy | str. 301
3.3. Przejście autorskich praw majątkowych a pola eksploatacji | str. 302
4. Umowa wydawnicza | str. 303
5. Umowa licencyjna | str. 306
5.1. Pojęcie umowy licencyjnej | str. 306
5.2. Umowa licencyjna a umowy uregulowane w Kodeksie cywilnym | str. 307
5.3. Charakter prawny umowy licencyjnej | str. 307
5.4. Strony umowy licencyjnej | str. 308
5.5. Treść umowy licencyjnej oraz jej zakres terytorialny i czasowy | str. 309
5.6. Wypowiedzenie i wygaśnięcie umowy licencyjnej | str. 309
5.7. Rodzaje licencji. Licencja niewyłączna i wyłączna | str. 310
5.7.1. Licencja niewyłączna | str. 310
5.7.2. Licencja wyłączna | str. 312
5.8. Sublicencja | str. 314

Rozdział XI
Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji | str. 315
1. Prawo do wizerunku | str. 315
1.1. Pojęcie wizerunku | str. 315
1.2. Treść prawa do wizerunku | str. 317
1.3. Różne postaci wizerunku | str. 320
2. Zasady rozpowszechniania wizerunku | str. 322
3. Rozpowszechnianie wizerunku bez zgody portretowanego . | str. 324
3.1. Rozpowszechnianie wizerunku pozowanego | str. 325
3.2. Rozpowszechnianie wizerunku osób stanowiących element większej całości | str. 326
3.3. Rozpowszechnianie wizerunku osób powszechnie znanych | str. 328
3.3.1. Osoba powszechnie znana | str. 329
3.3.2. Kryterium związku wykonania wizerunku z pełnioną funkcją | str. 331
3.3.3. Cel rozpowszechniania wizerunku | str. 333
4. Prawo adresata korespondencji | str. 334
5. Postanowienia wspólne dotyczące wizerunku i korespondencji | str. 337
6. Roszczenia cywilnoprawne z tytułu naruszenia prawa do wizerunku i prawa adresata korespondencji | str. 337
6.1. Roszczenia niemajątkowe . | str. 339
6.2. Roszczenia majątkowe | str. 340

Rozdział XII
Cywilnoprawna ochrona praw autorskich i praw pokrewnych | str. 342
1. Ochrona autorskich praw osobistych za życia i po śmierci twórcy | str. 342
2. Roszczenia niemajątkowe | str. 343
2.1. Katalog roszczeń | str. 343
2.2. Roszczenie o zaniechanie działania | str. 343
2.3. Roszczenie o dopełnienie czynności potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia | str. 344
3. Roszczenia majątkowe | str. 345
3.1. Katalog roszczeń | str. 345
3.2. Roszczenie o zadośćuczynienie za doznaną krzywdę | str. 346
3.3. Roszczenie o zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany przez twórcę cel społeczny | str. 348
3.4. Roszczenie o zapłatę odszkodowania | str. 349
4. Legitymacja czynna i bierna w sprawach o ochronę autorskich praw osobistych | str. 349
4.1. Legitymacja czynna | str. 349
4.2. Legitymacja bierna | str. 350
5. Ochrona i wykonywanie autorskich praw osobistych po śmierci twórcy | str. 350
6. Ochrona autorskich praw majątkowych | str. 353
6.1. Uwagi ogólne | str. 353
6.2. Roszczenia niemajątkowe | str. 353
6.3. Roszczenia majątkowe | str. 356
6.3.1. Katalog roszczeń majątkowych | str. 356
6.3.2. Roszczenie o naprawienie wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych | str. 357
6.3.3. Roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej | str. 357
6.3.4. Roszczenie o wydanie uzyskanych korzyści . | str. 360
6.4. Roszczenia uzupełniające | str. 362
6.5. Legitymacja czynna i bierna w sprawach o ochronę autorskich praw  majątkowych | str. 364
6.5.1. Legitymacja czynna | str. 364
6.5.2. Legitymacja bierna . | str. 365
6.6. Roszczenia w związku z usuwaniem zabezpieczeń technicznych i elektronicznych informacji | str. 366
6.7. Zabezpieczenie, wyjawienie lub wydanie środka dowodowego oraz roszczenia informacyjne | str. 369
7. Odpowiedzialność cywilna za naruszenie praw autorskich w dobie rozwoju sztucznej inteligencji | str. 370

Rozdział XIII
Prawo autorskie w Internecie | str. 372
1. Prawo autorskie w Internecie – zagadnienia ogólne | str. 372
2. Przeglądanie zawartości stron internetowych | str. 373
3. Zamieszczanie utworów w Internecie | str. 373
4. Udostępnianie odesłań (linków) do cudzych stron internetowych | str. 376
5. Pobieranie utworów za pośrednictwem programów peer -to-peer | str. 377
6. Streaming | str. 380
7. Odpowiedzialność cywilnoprawna za naruszenie prawa autorskiego w Internecie w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną | str. 382
8. Odpowiedzialność dostawcy usług internetowych za mere conduit | str. 385
9. Odpowiedzialność dostawcy usługi cachingu | str. 388
10. Odpowiedzialność podmiotu świadczącego usługę przechowywania danych (host providera) | str. 389
10.1. Wyłączenie odpowiedzialności deliktowej | str. 391
10.2. Wyłączenie odpowiedzialności kontraktowej | str. 394
11. Brak obowiązku monitorowania sieci | str. 395
12. Odpowiedzialność dostawców usług udostępniania treści online w dyrektywie 2019/790 | str. 397
12.1. Uwagi ogólne dotyczące dyrektywy 2019/790 | str. 397
12.2. Korzystanie przez dostawców usług udostępniania treści online z treści chronionych | str. 398
12.3. Odpowiedzialność dostawców usług udostępniania treści online | str. 400

Rozdział XIV
Prawa pokrewne  | str. 402
1. Pojęcie, cechy i katalog praw pokrewnych | str. 402
2. Prawo do artystycznych wykonań | str. 404
2.1. Uwagi wprowadzające | str. 404
2.2. Pojęcie i przesłanki ochrony artystycznego wykonania | str. 404
2.3. Uprawnienia artysty wykonawcy | str. 409
2.3.1. Prawa osobiste artysty wykonawcy | str. 409
2.3.2. Prawa majątkowe artysty wykonawcy | str. 412
2.4. Czas trwania majątkowych praw artysty wykonawcy | str. 414
3. Prawa do fonogramów i wideogramów | str. 415
3.1. Pojęcie fonogramu i wideogramu | str. 415
3.2. Uprawnienia producenta fonogramu i wideogramu | str. 417
3.2.1. Producent fonogramu lub wideogramu | str. 417
3.2.2. Treść praw producenta fonogramu i wideogramu | str. 419
3.3. Czas trwania prawa do fonogramu i wideogramu | str. 421
3.4. Uprawnienia artysty wykonawcy w odniesieniu do fonogramu | str. 422
4. Prawo do nadań programów | str. 425
4.1. Przedmiot ochrony | str. 425
4.2. Treść prawa do nadań programów | str. 426
4.2.1. Podmioty prawa do nadań | str. 426
4.2.2. Treść prawa do nadań | str. 427
5. Prawo do pierwszych wydań | str. 428
5.1. Przedmiot prawa do pierwszych wydań | str. 428
5.2. Podmiot prawa do pierwszych wydań | str. 429
5.3. Treść prawa do pierwszych wydań | str. 429
6. Prawo do wydań naukowych i krytycznych | str. 430
7. Prawo pokrewne wydawców prasy w dyrektywie 2019/790 | str. 433
7.1. Uwagi wprowadzające | str. 433
7.2. Podmiot i przedmiot prawa pokrewnego wydawców prasy | str. 433
7.3. Treść prawa pokrewnego wydawców prasy | str. 435
7.4. Wyłączenia | str. 436
8. Dozwolony użytek w zakresie korzystania z praw pokrewnych | str. 436

Rozdział XV

Kategoria: Własności intelektualnej
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8246-900-4
Rozmiar pliku: 19 MB

BESTSELLERY

Kategorie: