Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka - ebook
Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka - ebook
Publikacja omawia polskie, europejskie i międzynarodowe prawo własności intelektualnej. Obejmuje zagadnienia z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych oraz prawa własności przemysłowej. Przedstawia postępowanie przed Urzędem Patentowym RP, przed sądami administracyjnymi, a także przed sądami powszechnymi dotyczące prawa własności intelektualnej.
Opracowanie zawiera ilustracje i inne elementy graficzne, które ułatwiają zrozumienie prezentowanej problematyki. Wzbogacone jest również o przykłady z orzecznictwa sądów polskich i europejskich odnoszące się do stosowania omawianych regulacji w praktyce.
Publikacja uwzględnia także nowe założenia projektu zmian ustawy – Prawo własności przemysłowej (projekt UD263), przygotowanego w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii w sierpniu 2021 r.
Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów prawa i innych kierunków uczelni wyższych. Będzie przydatna także dla prawników praktyków: sędziów, adwokatów i rzeczników patentowych zajmujących się problematyką prawa własności intelektualnej, a także przedsiębiorców, którzy chcą zrozumieć niełatwe zagadnienia z tej dziedziny prawa..
Spis treści
Wykaz skrótów | str. 31
Część I
PRAWO AUTORSKIE I PRAWA POKREWNE
Rozdział I
Pojęcie i źródła prawa autorskiego. Rola Trybunału
Sprawiedliwości UE w kształtowaniu wykładni norm prawa
autorskiego | str. 41
1. Prawo autorskie w Polsce | str. 41
1.1. Pojęcie prawa autorskiego | str. 41
1.2. Systemy prawa autorskiego | str. 44
1.3. Modele prawa autorskiego | str. 45
2. Zasady prawa autorskiego | str. 46
3. Prawo autorskie w ujęciu międzynarodowym | str. 49
3.1. Konwencja berneńska | str. 49
3.2. Konwencja rzymska | str. 52
3.3. Porozumienie TRIPS . | str. 54
3.4. Traktat WIPO o prawie autorskim | str. 55
3.5. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach |
str. 56
4. Prawo autorskie w Unii Europejskiej | str. 58 | str.
58
4.2. Karta praw podstawowych Unii Europejskiej | str. 62
4.3. Dyrektywy jako instrument harmonizacji prawa autorskiego |
str. 63
4.4. Rola Trybunału Sprawiedliwości w kształtowaniu wykładni norm
prawa autorskiego | str. 67
Rozdział II
Utwór jako przedmiot prawa autorskiego | str.
73
1. Pojęcie utworu w prawie polskim | str. 73
2. Przesłanka oryginalności utworu. Własna twórczość
intelektualna jako przesłanka uznania wytworu za utwór w
orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości | str. 75
2.1. Przesłanka oryginalności utworu | str. 75
2.2. Własna intelektualna twórczość jako przesłanka uznania
wytworu za utwór w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości | str.
76
3. Przesłanki uznania wytworu intelektualnego za utwór w polskim
prawie autorskim | str. 77
3.1. Działalność twórcza | str. 78
3.2. Indywidualny charakter | str. 81
3.3. Utwór jako rezultat pracy człowieka | str. 84
3.4. Ustalenie utworu | str. 85
3.5. Ustalenie a utrwalenie utworu | str. 86
3.6. Inne przesłanki uznania wytworu intelektualnego za utwór |
str. 88
3.6.1. Subiektywna nowość | str. 88
3.6.2. Doniosłość kulturowa | str. 89
4. Wytwory sztucznej inteligencji a utwór w rozumieniu prawa
autorskiego | str. 90
5. Okoliczności niemające znaczenia dla kwalifi kacji danego
wytworu jako utworu | str. 91
6. Brak ochrony idei, procedur i metod | str. 94
7. Katalog utworów | str. 95
Rozdział III
Wyłączenia z ochrony prawa autorskiego |
str. 102
1. Wyłączenia z ochrony prawa autorskiego | str. 102
1.1. Katalog wyłączeń z art. 4 pr. aut. Wyłączenia w ujęciu
historycznym | str. 102
1.2. Wykładnia art. 4 pr. aut. w zakresie wyłączeń z ochrony
prawa autorskiego | str. 104
2. Akty normatywne lub ich urzędowe projekty | str. 105
3. Urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole | str. 106
4. Opisy patentowe i ochronne | str. 110
5. Proste informacje prasowe | str. 112
Rozdział IV
Podmiot praw autorskich. Inne niż twórca podmioty.
Rodzaje utworów | str. 115
1. Twórca jako podmiot praw autorskich | str. 115
1.1. Zasada przysługiwania w sposób pierwotny praw autorskich na
rzecz twórcy | str. 115
1.2. Status twórcy | str. 116
1.3. Problem autorstwa utworów stworzonych przez sztuczną
inteligencję | str. 117
1.4. Rezolucje Parlamentu Europejskiego dotyczące sztucznej
inteligencji i robotyki | str. 118
1.5. Domniemanie autorstwa | str. 119
2. Inne niż twórca podmioty praw autorskich | str. 120
2.1. Podmioty autorskich praw majątkowych inne niż twórca – uwagi
ogólne | str. 120
2.1.1. Producent lub wydawca jako podmioty pierwotnie uprawione z
tytułu autorskich praw majątkowych do utworu zbiorowego | str.
121
2.1.2. Pracodawca jako podmiot pierwotnie uprawniony w zakresie
autorskich praw majątkowych do programu komputerowego stworzonego
w ramach stosunku pracy | str. 122
3. Utwory samoistne i niesamoistne – uwagi ogólne | str. 123
4. Utwory zależne | str. 124
4.1. Pojęcie i istota utworu zależnego | str. 124
4.2. Opracowanie cudzego utworu jako przedmiot prawa autorskiego
| str. 126
4.3. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania | str. 126
4.4. Charakter zezwolenia na wykonywanie zależnych praw
autorskich | str. 127
5. Utwory inspirowane | str. 128
6. Utwory współautorskie | str. 129
6.1. Pojęcie utworu współautorskiego i status współtwórcy | str.
129
6.2. Twórczy i nietwórczy charakter wkładów a powstanie utworu
współautorskiego | str. 130
6.3. Przesłanki powstania utworu współautorskiego | str. 131
6.4. Rodzaje utworów współautorskich | str. 132
6.5. Prawa autorskie do utworu współautorskiego | str. 133
6.6. Wykonywanie prawa autorskiego do całości utworu
współautorskiego | str. 134
7. Utwory połączone | str. 135
7.1. Pojęcie utworu połączonego i jego powstanie | str. 135
7.2. Wykonywanie prawa autorskiego do utworu połączonego jako
całości | str. 136
8. Utwory zbiorowe | str. 137
8.1. Pojęcie i istota utworu zbiorowego | str. 137
8.2. Producent lub wydawca jako podmiot pierwotnie uprawniony z
tytułu autorskich praw majątkowych do utworu zbiorowego | str.
138
8.3. Argumenty uzasadniające nabycie w sposób pierwotny
autorskich praw majątkowych do utworu zbiorowego przez wydawcę
lub producenta | str. 139
8.4. Prawo do tytułu utworu zbiorowego | str. 140
9. Utwory pracownicze | str. 141
9.1. Pojęcie i przesłanki stwierdzenia pracowniczego charakteru
utworu | str. 141
9.2. Nabycie autorskich praw majątkowych do utworów pracowniczych
– uwagi ogólne | str. 142
9.3. Nabycie autorskich praw majątkowych do utworu pracowniczego
przez pracodawcę z chwilą przyjęcia utworu | str. 143
9.4. Zakres nabycia autorskich praw majątkowych przez pracodawcę
| str. 144
9.5. Skutki prawne przyjęcia utworu przez pracodawcę | str.
145
9.6. Skutki niewywiązania się przez pracodawcę z obowiązku
rozpowszechnienia utworu | str. 145
10. Podmiot praw autorskich do twórczości studentów i doktorantów
| str. 146
10.1. Uwagi ogólne | str. 146
10.2. Uprawnienia uczelni w zakresie pierwszeństwa publikacji
pracy dyplomowej studenta | str. 147
10.3. Uprawnienia uczelni oraz innych podmiotów w zakresie
korzystania z utworów stworzonych przez studentów i doktorantów |
str. 148
10.4. Uprawnienia ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i
nauki jako organu nadzorującego szkolnictwo wyższe w odniesieniu
do prac dyplomowych i rozpraw doktorskich | str. 149
Rozdział V
Autorskie prawa osobiste | str. 151
1. Pojęcie i cechy autorskich praw osobistych | str. 151
1.1. Uwagi ogólne | str. 151
1.2. Cechy autorskich praw osobistych | str. 152
2. Autorskie prawa osobiste a prawa do dóbr osobistych prawa
cywilnego | str. 154
3. Autorskie prawa osobiste z art. 16 pr. aut. Treść i naruszenie
| str. 155
3.1. Katalog autorskich praw osobistych z art. 16 pr. aut. | str.
155
3.2. Prawo do autorstwa utworu | str. 156
3.3. Prawo do oznaczenia utworu nazwiskiem lub pseudonimem albo
udostępniania go anonimowo | str. 157
3.4. Prawo do integralności utworu | str. 157
3.4.1. Istota prawa do integralności utworu | str. 157
3.4.2. Prawo do nienaruszalności treści i formy utworu | str.
158
3.4.3. Zmiany spowodowane oczywistą koniecznością, którym twórca
nie miałby słusznej podstawy się sprzeciwić | str. 160
3.4.4. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu | str. 62
3.5. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu
publiczności | str. 163
3.6. Prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu | str.
164
4. Autorskie prawa osobiste wynikające z innych przepisów ustawyo
prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. 167
4.1. Uwagi ogólne | str. 167
4.2. Prawo dostępu do dzieła | str. 168
4.3. Prawa twórcy w przypadku podjęcia decyzji o zniszczeniu
oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego | str. 169
4.4. Prawo odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia ze względu
na istotne interesy twórcy | str. 170
5. Ghostwriting a prawo do autorstwa utworu | str. 172
5.1. Pojęcie i istota ghostwritingu | str. 172
5.2. Przykłady ghostwritingu | str. 172
5.3. Dopuszczalność ghostwritingu | str. 173
Rozdział VI
Plagiat w uczelniach wyższych | str. 174
1. Pojęcie plagiatu | str. 174
2. Istota plagiatu | str. . 176
3. Rodzaje plagiatu | str. 176
3.1. Plagiat jawny i ukryty | str. 176
3.2. Rodzaje plagiatu ukrytego | str. 178
4. Plagiat w uczelniach wyższych | str. 179
5. Autoplagiat . | str. . 181
6. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich,
doktorantów i studentów w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym
i przepisach innych ustaw | str. 183
6.1. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich |
str. 183
6.2. Odpowiedzialność dyscyplinarna studentów i doktorantów |
str. 187
7. Odpowiedzialność karna z tytułu popełnienia plagiatu | str.
189
7.1. Uwagi ogólne dotyczące odpowiedzialności karnej na podstawie
art. 115 ust. 1 pr. aut. | str. 189
7.2. Obligatoryjne przesłanki stwierdzenia przestępstwa plagiatu
polegającego na przywłaszczeniu autorstwa utworu | str. 191
8. Odpowiedzialność cywilna z tytułu plagiatu | str. 192
Rozdział VII
Autorskie prawa majątkowe | str. 195
1. Pojęcie i charakter autorskich praw majątkowych | str. 195
2. Treść autorskich praw majątkowych | str. 196
2.1. Katalog autorskich praw majątkowych | str. 196
2.2. Prawo do korzystania z utworu . | str. 197
2.3. Prawo do rozporządzania utworem | str. 197
2.4. Prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu | str. .
198
3. Pola eksploatacji . | str. 198
3.1. Pojęcie i katalog pól eksploatacji | str. 198
3.2. Kryteria wyodrębniania pól eksploatacji | str. 200
4. Prawo do publicznego udostępnienia utworów w orzecznictwie
Trybunału Sprawiedliwości | str. 201
5. Droit de suite i opłaty renumeracyjne | str. 203
5.1. Droit de suite | str. 203
5.2. Opłaty renumeracyjne | str. 205
6. Czas trwania autorskich praw majątkowych | str. 209
7. Dziedziczenie autorskich praw majątkowych do utworu | str. 211
Rozdział VIII
Ograniczenia treści autorskich praw majątkowych
| str. 215
1. Dozwolony użytek chronionych utworów – pojęcie, istota i
rodzaje | str. 215
2. Trzystopniowy test z art. 35 pr. aut. | str. 216
3. Obowiązki w zakresie korzystania z utworów w ramach
dozwolonego użytku | str. 217
4. Dozwolony użytek osobisty | str. 218
4.1. Dozwolony użytek osobisty – pojęcie | str. 218
4.2. Przesłanki dopuszczalności korzystania z utworu w ramach
dozwolonego użytku osobistego | str. 219
4.3. Wyłączenia z dozwolonego użytku osobistego | str. 221
5. Dozwolony użytek publiczny | str. 222
5.1. Uwagi ogólne | str. 222
5.2. Prawo cytatu | str. 222
5.2.1. Pojęcie cytatu | str. 222
5.2.2. Przesłanki i cele dozwolonego cytatu | str. 223
5.2.3. Korzystanie z utworu na potrzeby parodii, pastiszu i
karykatury | str. 226
5.2.4. Niezamierzone włączenie utworu do innego utworu | str.
227
5.3. Memy internetowe a prawo cytatu | str. 228
5.3.1. Memy internetowe – pojęcie i istota | str. 228
5.3.2. Prawnoautorska kwalifikacja memu internetowego | str.
228
5.3.3. Memy internetowe a prawo cytatu | str. 229
5.4. Licencje dla celów naukowych i dydaktycznych | str. 230
5.4.1. Licencja na potrzeby zilustrowania treści przekazywanych w
celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia działalności naukowej
(art. 27 pr. aut.) | str. 230
5.4.2. Licencja na wykorzystanie cudzych utworów w podręcznikach,
wypisach i antologiach (art. 271 pr. aut.) | str. 233
5.5. Licencja na rzecz bibliotek, uczelni, instytucji
oświatowych, badawczych i naukowych, muzeów i archiwów | str.
234
5.6. Publiczne odtwarzanie programu radiowego lub telewizyjnego |
str. 236
5.6.1. Uwagi ogólne | str. 236
5.6.2. Publiczne odtwarzanie utworu w orzecznictwie unijnym |
str. 236
5.6.3. Publiczny odbiór nadawanych utworów w orzecznictwie sądów
polskich | str. 238
5.7. Przedruk | str. 240
5.8. Dozwolony użytek utworów osieroconych | str. 242
5.8.1. Uwagi ogólne | str. 242
5.8.2. Pojęcie utworu osieroconego | str. 243
5.8.3. Konstytutywne cechy utworów osieroconych | str. 245
5.8.4. Instytucje upoważnione do korzystania z utworów
osieroconych | str. 246
5.8.5. Zakres dozwolonego korzystania z utworów osieroconych |
str. 246
5.8.6. Staranne poszukiwani | str. 247
5.8.7. Wygaśnięcie statusu utworu osieroconego | str. 248
5.9. Utwory niedostępne w handlu | str. 248
5.10. Inne formy dozwolonego użytku publicznego | str. 250
5.10.1. Katalog innych form dozwolonego użytku publicznego | str.
250
5.10.2. Tymczasowe zwielokrotnianie utworu | str. 251
5.10.3. Utrwalanie utworów przez organizacje radiowe i
telewizyjne (nagrania efemeryczne i archiwalne) | str. 252
5.10.4. Dozwolony użytek utworów podczas ceremonii religijnych i
oficjalnych uroczystości | str. 253
5.10.5. Dozwolony użytek utworów plastycznych | str. 253
5.10.6. Dozwolony użytek w zakresie rozpowszechniania utworu |
str. 255
5.10.7. Korzystanie z utworów dla dobra osób niepełnosprawnych |
str. 256
5.10.8. Korzystanie z utworów dla celów bezpieczeństwa
publicznego i na potrzeby postępowań | str. 257
5.10.9. Korzystanie z utworów w celu reklamy wystawy lub
publicznej sprzedaży | str. 259
5.10.10. Korzystanie z utworów w związku z prezentacją lub
naprawą sprzętu | str. 259
Rozdział IX
Regulacje szczególne dotyczące programów komputerowych i
utworów audiowizualnych | str. 260
1. Pojęcie i elementy programu komputerowego | str. 260
1.1. Pojęcie programu komputerowego | str. 260
1.2. Elementy programu komputerowego | str. 261
1.2.1. Algorytmy | str. 262
1.2.2. Kody | str. 262
1.2.3. Interfejsy | str. 262
1.3. Struktura programu komputerowego | str. 264
1.3.1. Elementy twórcze programu komputerowego | str. 265
1.3.2. Elementy nietwórcze programu komputerowego | str. 265
2. Zasady autorskoprawnej ochrony programów komputerowych | str.
267
3. Podmiot praw autorskich do programu komputerowego | str.
267
4. Autorskie prawa osobiste twórcy programu komputerowego | str.
. 269
5. Treść autorskich praw majątkowych do programu komputerowego |
str. 270
6. Ograniczenia autorskich praw majątkowych do programu
komputerowego.
Uprawnienia legalnego dysponenta programu komputerowego | str.
272
6.1. Zwielokrotnianie i modyfikacja programu komputerowego | str.
273
6.2. Sporządzanie kopii zapasowej . | str. . 274
6.3. Obserwowanie, badanie i testowanie funkcjonowania programu
komputerowego | str. 275
6.4. Dekompilacja programu komputerowego | str. 276
7. Wyłączenia dozwolonego użytku w odniesieniu do programów
komputerowych | str. 278
8. Usuwanie lub obchodzenie technicznych zabezpieczeń programu |
str. 279
9. Umowy licencyjne na korzystanie z programów komputerowych |
str. 280
10. Pojęcie utworu audiowizualnego | str. 282
11. Rodzaje utworów audiowizualnych | str. 284
12. Współtwórcy utworu audiowizualnego | str. 285
13. Uprawnienia producenta utworu audiowizualnego | str. 287
14. Czas trwania autorskich praw majątkowych do utworu
audiowizualnego | str. 290
15. Prawa współtwórców i artystów wykonawców wynikające z
rozpowszechniania utworu audiowizualnego | str. 291
Rozdział X
Umowy autorskoprawne . | str. 294
1. Umowy autorskoprawne – uwagi ogólne | str. 294
2. Zasada wolności kontraktowej i jej ograniczenia w prawie
autorskim | str. 295
2.1. Zasada swobody umów w prawie autorskim – uwagi ogólne | str.
295
2.2. Zasada specyfi kacji w umowie pól eksploatacji utworu | str.
296
2.2.1. Obowiązek wskazania pól eksploatacji | str. 298
2.2.2. Wykładnia na korzyść twórcy utworu wątpliwości w zakresie
uprawnień przysługujących stronom umowy | str. 298
2.2.3. Prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu na każdym
polu eksploatacji | str. 299
2.3. Zakaz obejmowania umową nieznanych w chwili jej zawierania
pól eksploatacji utworu | str. 299
2.4. Zakaz zawierania umów w części dotyczącej wszystkich utworów
lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy
mających powstać w przyszłości | str. 300
2.5. Zakaz zbycia i zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia | str.
300
2.6. Nakaz zawierania umów przenoszących autorskie prawa
majątkowe i umów licencyjnych wyłącznych w formie pisemnej pod
rygorem nieważności | str. 300
3. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych . | str.
301
3.1. Pojęcie i charakter umowy . | str. 301
3.2. Forma i treść umowy | str. 301
3.3. Przejście autorskich praw majątkowych a pola eksploatacji |
str. 302
4. Umowa wydawnicza | str. 303
5. Umowa licencyjna | str. 306
5.1. Pojęcie umowy licencyjnej | str. 306
5.2. Umowa licencyjna a umowy uregulowane w Kodeksie cywilnym |
str. 307
5.3. Charakter prawny umowy licencyjnej | str. 307
5.4. Strony umowy licencyjnej | str. 308
5.5. Treść umowy licencyjnej oraz jej zakres terytorialny i
czasowy | str. 309
5.6. Wypowiedzenie i wygaśnięcie umowy licencyjnej | str. 309
5.7. Rodzaje licencji. Licencja niewyłączna i wyłączna | str.
310
5.7.1. Licencja niewyłączna | str. 310
5.7.2. Licencja wyłączna | str. 312
5.8. Sublicencja | str. 314
Rozdział XI
Prawo do wizerunku i prawo adresata
korespondencji | str. 315
1. Prawo do wizerunku | str. 315
1.1. Pojęcie wizerunku | str. 315
1.2. Treść prawa do wizerunku | str. 317
1.3. Różne postaci wizerunku | str. 320
2. Zasady rozpowszechniania wizerunku | str. 322
3. Rozpowszechnianie wizerunku bez zgody portretowanego . | str.
324
3.1. Rozpowszechnianie wizerunku pozowanego | str. 325
3.2. Rozpowszechnianie wizerunku osób stanowiących element
większej całości | str. 326
3.3. Rozpowszechnianie wizerunku osób powszechnie znanych | str.
328
3.3.1. Osoba powszechnie znana | str. 329
3.3.2. Kryterium związku wykonania wizerunku z pełnioną funkcją |
str. 331
3.3.3. Cel rozpowszechniania wizerunku | str. 333
4. Prawo adresata korespondencji | str. 334
5. Postanowienia wspólne dotyczące wizerunku i korespondencji |
str. 337
6. Roszczenia cywilnoprawne z tytułu naruszenia prawa do
wizerunku i prawa adresata korespondencji | str. 337
6.1. Roszczenia niemajątkowe . | str. 339
6.2. Roszczenia majątkowe | str. 340
Rozdział XII
Cywilnoprawna ochrona praw autorskich i praw
pokrewnych | str. 342
1. Ochrona autorskich praw osobistych za życia i po śmierci
twórcy | str. 342
2. Roszczenia niemajątkowe | str. 343
2.1. Katalog roszczeń | str. 343
2.2. Roszczenie o zaniechanie działania | str. 343
2.3. Roszczenie o dopełnienie czynności potrzebnych do usunięcia
skutków naruszenia | str. 344
3. Roszczenia majątkowe | str. 345
3.1. Katalog roszczeń | str. 345
3.2. Roszczenie o zadośćuczynienie za doznaną krzywdę | str.
346
3.3. Roszczenie o zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej na
wskazany przez twórcę cel społeczny | str. 348
3.4. Roszczenie o zapłatę odszkodowania | str. 349
4. Legitymacja czynna i bierna w sprawach o ochronę autorskich
praw osobistych | str. 349
4.1. Legitymacja czynna | str. 349
4.2. Legitymacja bierna | str. 350
5. Ochrona i wykonywanie autorskich praw osobistych po śmierci
twórcy | str. 350
6. Ochrona autorskich praw majątkowych | str. 353
6.1. Uwagi ogólne | str. 353
6.2. Roszczenia niemajątkowe | str. 353
6.3. Roszczenia majątkowe | str. 356
6.3.1. Katalog roszczeń majątkowych | str. 356
6.3.2. Roszczenie o naprawienie wyrządzonej szkody na zasadach
ogólnych | str. 357
6.3.3. Roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej | str. 357
6.3.4. Roszczenie o wydanie uzyskanych korzyści . | str. 360
6.4. Roszczenia uzupełniające | str. 362
6.5. Legitymacja czynna i bierna w sprawach o ochronę autorskich
praw majątkowych | str. 364
6.5.1. Legitymacja czynna | str. 364
6.5.2. Legitymacja bierna . | str. 365
6.6. Roszczenia w związku z usuwaniem zabezpieczeń technicznych i
elektronicznych informacji | str. 366
6.7. Zabezpieczenie, wyjawienie lub wydanie środka dowodowego
oraz roszczenia informacyjne | str. 369
7. Odpowiedzialność cywilna za naruszenie praw autorskich w dobie
rozwoju sztucznej inteligencji | str. 370
Rozdział XIII
Prawo autorskie w Internecie | str. 372
1. Prawo autorskie w Internecie – zagadnienia ogólne | str.
372
2. Przeglądanie zawartości stron internetowych | str. 373
3. Zamieszczanie utworów w Internecie | str. 373
4. Udostępnianie odesłań (linków) do cudzych stron internetowych
| str. 376
5. Pobieranie utworów za pośrednictwem programów peer -to-peer |
str. 377
6. Streaming | str. 380
7. Odpowiedzialność cywilnoprawna za naruszenie prawa autorskiego
w Internecie w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną |
str. 382
8. Odpowiedzialność dostawcy usług internetowych za mere conduit
| str. 385
9. Odpowiedzialność dostawcy usługi cachingu | str. 388
10. Odpowiedzialność podmiotu świadczącego usługę przechowywania
danych (host providera) | str. 389
10.1. Wyłączenie odpowiedzialności deliktowej | str. 391
10.2. Wyłączenie odpowiedzialności kontraktowej | str. 394
11. Brak obowiązku monitorowania sieci | str. 395
12. Odpowiedzialność dostawców usług udostępniania treści online
w dyrektywie 2019/790 | str. 397
12.1. Uwagi ogólne dotyczące dyrektywy 2019/790 | str. 397
12.2. Korzystanie przez dostawców usług udostępniania treści
online z treści chronionych | str. 398
12.3. Odpowiedzialność dostawców usług udostępniania treści
online | str. 400
Rozdział XIV
Prawa pokrewne | str. 402
1. Pojęcie, cechy i katalog praw pokrewnych | str. 402
2. Prawo do artystycznych wykonań | str. 404
2.1. Uwagi wprowadzające | str. 404
2.2. Pojęcie i przesłanki ochrony artystycznego wykonania | str.
404
2.3. Uprawnienia artysty wykonawcy | str. 409
2.3.1. Prawa osobiste artysty wykonawcy | str. 409
2.3.2. Prawa majątkowe artysty wykonawcy | str. 412
2.4. Czas trwania majątkowych praw artysty wykonawcy | str.
414
3. Prawa do fonogramów i wideogramów | str. 415
3.1. Pojęcie fonogramu i wideogramu | str. 415
3.2. Uprawnienia producenta fonogramu i wideogramu | str. 417
3.2.1. Producent fonogramu lub wideogramu | str. 417
3.2.2. Treść praw producenta fonogramu i wideogramu | str.
419
3.3. Czas trwania prawa do fonogramu i wideogramu | str. 421
3.4. Uprawnienia artysty wykonawcy w odniesieniu do fonogramu |
str. 422
4. Prawo do nadań programów | str. 425
4.1. Przedmiot ochrony | str. 425
4.2. Treść prawa do nadań programów | str. 426
4.2.1. Podmioty prawa do nadań | str. 426
4.2.2. Treść prawa do nadań | str. 427
5. Prawo do pierwszych wydań | str. 428
5.1. Przedmiot prawa do pierwszych wydań | str. 428
5.2. Podmiot prawa do pierwszych wydań | str. 429
5.3. Treść prawa do pierwszych wydań | str. 429
6. Prawo do wydań naukowych i krytycznych | str. 430
7. Prawo pokrewne wydawców prasy w dyrektywie 2019/790 | str.
433
7.1. Uwagi wprowadzające | str. 433
7.2. Podmiot i przedmiot prawa pokrewnego wydawców prasy | str.
433
7.3. Treść prawa pokrewnego wydawców prasy | str. 435
7.4. Wyłączenia | str. 436
8. Dozwolony użytek w zakresie korzystania z praw pokrewnych |
str. 436
Rozdział XV
Kategoria: | Własności intelektualnej |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8246-900-4 |
Rozmiar pliku: | 19 MB |