Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego - ebook
Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego - ebook
„Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego” to nowoczesne kompendium wiedzy dotyczące specjalistycznego pielęgnowania osób starszych.
W książce pod redakcją dr hab. Marty Muszalik autorzy przedstawili aktualną wiedzę dotyczącą wybranych aspektów i odrębności przebiegu wybranych schorzeń, leczenia i postępowania pielęgniarskiego w zakresie opieki nad osobami starszymi. W postępowaniu pielęgniarskim omówili wybrane procedury, projekty standardu/modelu opieki nad pacjentem w starszym wieku na oddziale geriatrycznym oraz w środowisku zamieszkania.
Uwzględnili również aspekty nowoczesnego podejścia do opieki geriatrycznej w zakresie wybranych zagadnień z promocji zdrowia i programów dla osób starszych oraz zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
„Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego” to publikacja niezbędna do profesjonalnego sprawowania opieki nad pacjentami w wieku starszym. Będzie przydatna w zdobywaniu wiedzy i nabywaniu umiejętności praktycznych zarówno dla studentów pielęgniarstwa, jak i osób kształcących się zawodowo.
,,Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego” pod redakcją naukową Marty Muszalik uważam za istotną pozycję przybliżającą Czytelnikowi istotne zagadnienia z zakresu specjalistycznego pielęgnowania osób starszych. To nowoczesny podręcznik zawierający aktualną, praktyczną wiedzę, uwzględniającą postępy w opiece nad osobami starszymi. W bardzo przystępny sposób omówiono wybrane aspekty i odrębności przebiegu schorzeń u pacjentów geriatrycznych, ich leczenia i postępowania pielęgniarskiego.
Za cenne, z punktu widzenia dydaktycznego i praktycznego, uważam zamieszczenie w każdym podrozdziale opisu przypadku i dostosowanego do niego planu opieki pielęgniarskiej. Kolejnym walorem podręcznika jest fakt, że każdy rozdział poprzedzają cele, które student powinien osiągnąć po zapoznaniu się z odpowiednimi treściami, wykonaniu zadań oraz poszerzeniu wiedzy o literaturę przedmiotową.
Dodatkowym atrybutem książki jest skład autorski złożony z pracowników Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Collegium Medicum w Bydgoszczy oraz Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, mających ogromne doświadczenie zarówno kliniczne, jak i dydaktyczne.
Z głębokim przekonaniem polecam podręcznik „Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego” pod redakcją naukową Marty Muszalik, który będzie idealnym źródłem uzupełnienia i poszerzenia wiedzy z zakresu profesjonalnego postępowania w pielęgnacji, w zdrowiu i chorobie osób w starszym wieku.
W moim odczuciu będzie to pozycja przydatna nie tylko w nauczaniu studentów wszystkich kierunków medycznych, ale także w kształceniu podyplomowym oraz dla zawodowo czynnych pielęgniarek w ich w codziennej pracy podczas sprawowania opieki nad osobami starszymi, nie tylko w szpitalach, zakładach opieki leczniczej i tym podobnych instytucjach, ale także w środowisku domowym oraz w domach pomocy społecznej.
Fragment z recenzji prof. dr hab. med. Elżbiety Krajewskiej-Kułak
Kategoria: | Medycyna |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-200-6134-5 |
Rozmiar pliku: | 1,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Dr n. med. Anna Baranowska
Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
Dr hab. n. o zdr. Ewa Borowiak, prof. UM w Łodzi
Katedra Nauczania Pielęgniarstwa, Zakład Nauczania Pielęgniarstwa, Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Dr hab. n. o zdr. Mateusz Cybulski
Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
Dr hab. n. o zdr. Halina Doroszkiewicz
Klinika Geriatrii, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
Mgr piel. Paulina Kasperska
Klinika Geriatrii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,
Collegium Medicum w Bydgoszczy, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne, Szpital Uniwersytecki nr 1 im. Antoniego Jurasza w Bydgoszczy
Dr n. med. Katarzyna Łagoda
Zakład Medycyny Klinicznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku;
Klinika Chorób Wewnętrznych i Metabolicznych, Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Białymstoku
Dr hab. n. o zdr. Cecylia R. Łukaszuk
Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
Dr n. o zdr., mgr piel. Alicja Marzec
Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych i Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum w Bydgoszczy
Mgr pedagogiki specjalnej, mgr filozofii, wykładowca i tłumacz j. migowego Małgorzata Mistrzak
Oddział Pielęgniarstwa i Położnictwa, Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Dr hab. n. o zdr. Marta Muszalik, prof. UMK
Katedra Geriatrii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum w Bydgoszczy
Dr n. med. Grażyna Puto
Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
Dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska
Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
Mgr piel. Natalia Skierkowska
Klinika Geriatrii Collegium Medicum w Bydgoszczy,
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne, Szpital Uniwersytecki nr 1 im. Antoniego Jurasza w Bydgoszczy
Dr n. med. Katarzyna Krystyna Snarska
Zakład Medycyny Klinicznej, Uniwersytet Medyczny w BiałymstokuPrzedmowa
Przedmowa
„Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego” to książka przedstawiająca istotne zagadnienia z zakresu specjalistycznego pielęgnowania osób starszych. Podręcznik zawiera aktualną wiedzę z zakresu wybranych aspektów i odrębności przebiegu schorzeń, leczenia i postępowania pielęgniarskiego oraz uwzględnia postępy w opiece nad osobami starszymi.
Nadrzędnym celem publikacji jest uzupełnienie i poszerzenie wiedzy studentów nauk o zdrowiu i nauk medycznych z zakresu profesjonalnego postępowania w pielęgnacji osób w starszym wieku w zdrowiu i chorobie.
Aby spełnić oczekiwania Czytelników, redaktor naukowy zaprosił do współpracy w tworzeniu książki przede wszystkim nauczycieli akademickich pielęgniarstwa ze znaczących ośrodków akademickich w Polsce. Redaktor wszystkim współautorom bardzo dziękuje za współpracę, a za wszelkie krytyczne uwagi będzie Czytelnikom bardzo wdzięczny.
Autorzy dołożyli wszelkich starań, aby wiedza zawarta w podręczniku była na jak najwyższym poziomie, tj. aktualna i praktyczna oraz przedstawiona w dostępny sposób, co pozwoli łatwiej zrozumieć trudne zagadnienia związane z leczeniem, opieką i pielęgnacją osób w najstarszej grupie wiekowej. Niemniej zdajemy sobie sprawę z dynamiki rozwoju nauki i badań w tym zakresie. Wiedza zawarta w książce może być wykorzystana nie tylko przez profesjonalistów w dziedzinie geriatrii, lecz także w innych dziedzinach, wszędzie tam, gdzie jest pacjent 60–65+.
Książka składa się z dwóch komplementarnych części. Część I – zawiera opis wybranych aspektów i odrębności przebiegu przykładowych schorzeń, leczenia i postępowania pielęgniarskiego u pacjentów w starszym wieku. Treści dotyczą najczęstszych schorzeń kardiologicznych, z zakresu układu oddechowego, ruchu, pokarmowego, schorzeń psychicznych i neurologicznych oraz skóry. Charakteryzuje zaburzenia snu i inne dolegliwości wieku starszego. Autorzy przedstawili również wybrane procedury w pielęgniarstwie geriatrycznym, projekty standardu/modelu opieki nad pacjentem w starszym wieku na oddziale geriatrycznym oraz w środowisku zamieszkania. To niezwykle cenne z uwagi na brak podobnych opracowań. W II części zaprezentowano aspekty nowoczesnego podejścia do opieki geriatrycznej w zakresie wybranych zagadnień z promocji zdrowia i programów dla osób starszych oraz zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Autorzy mają nadzieję, że opisane w książce rozdziały tematyczne są istotne do nabycia przez Czytelników umiejętności intelektualnych oraz praktycznych. Każdy rozdział jest poprzedzony celami, które Czytelnik osiągnie po zapoznaniu się z odpowiednimi treściami, wykonaniu zadań oraz poszerzeniu wiedzy o literaturę przedmiotową. Jesteśmy przekonani, że opanowanie wiedzy zawartej w opracowaniu jest niezbędne do profesjonalnego sprawowania opieki nad pacjentami w wieku późnej dorosłości.
Treści przedstawiają holistyczne podejście do opieki w zdrowiu i w chorobie. Uzupełnieniem rozdziałów są przykładowe plany opieki oparte na standaryzowanej skali (nie) zależności Care Dependency Scale (CDS) na bazie opisu przypadków najczęściej występujących w geriatrii.
Dynamiczny rozwój nauk medycznych i nauk o zdrowiu stwarza możliwości indywidualnego rozwoju w każdym zawodzie medycznym, stąd mamy nadzieję na zastosowanie tej wiedzy także w kształceniu podyplomowym. Gorąco wierzymy, że książka uzupełni istniejące aktualnie pozycje w piśmiennictwie polskojęzycznym.
PZWL Wydawnictwu Lekarskiemu serdecznie dziękujemy za podjęcie trudu wydania książki, udzielone cenne rady, cierpliwość i wyrozumiałość.
W imieniu całego zespołu
Redaktor naukowy
Dr hab. n. o zdr. Marta Muszalik, prof. UMKPielęgnowanie osób w starszym wieku to nawiązanie indywidualnej i profesjonalnej relacji, asystowanie w ocenie wszystkich sfer życia poprzez umiejscowienie na osi continuum aktywności życiowych, określenie poziomu (nie)zależności od opieki w realizacji wszystkich potrzeb bio-psycho-społecznych. To ocena problemów zdrowotnych, utraconych funkcji i odkrywanie nowych możliwości zastąpienia ich oraz zasobów i możliwości w samoopiece. To również indywidualne wsparcie w rozwiązywaniu problemów pielęgnacyjnych i/lub wspomaganie w rozwoju osobistych nowych umiejętności.
Marta MuszalikWykaz skrótów
Wykaz skrótów
0,9% NaCl – roztwór chlorku sodu
O₂ – tlen
AAMI – skojarzone z wiekiem osłabienie pamięci
ACEI – (Angiotensin-Converting-Enzyme Inhibitors) – inhibitory konwertazy angiotensyny
ADL – (Activities of Daily Living) – skala oceny podstawowych czynności życia codziennego
AMD – (Age-related Macular Degeneration) – zwyrodnienie plamki żółtej
AMTS – (Abbreviated Mental Test Score) – skrócony test sprawności umysłowej
AOS – Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna
AOT – technika „obserwowania ruchu”
ASA – American Stroke Association
ASOS – Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014–2020
BMI – (Body Mass Index) – indeks masy ciała
BP – nadciśnienie tętnicze
CCS – czterostopniowa skala zaawansowania dławicy piersiowej opracowana przez Canadian Cardiovascular Society
CDS – (Care Dependence Scale) – skala zależności od opieki
CGNA – Canadian Gerontological Nursing Assotiation
CIT – Constraint Induced Movement Therapy
COG – (Comprehensive Geriatric Assesment) – Całościowa Ocena Geriatryczna
CPAP – Continuous Positive Airway Pressure
CPSS – Cincinnati Prehospital Stroke Scale
CS – (Complete Stroke) – udar dokonany
CSAS – (Central Sleep Apnea Syndrome) – ośrodkowy bezdech senny
CUS – Centrum Usług Społecznych
DBP – rozkurczowe ciśnienie tętnicze krwi
DDP – dom dziennego pobytu
DPS – dom pomocy społecznej
eGFR – współczynnik filtracji kłębuszkowej nerek
EBNP – Evidence Base Nursing Practice
ECHO – badanie echokardiograficzne
EDM – elektroniczna dokumentacja medyczna
EDTA – kwas edetynowy
EIPAHA – European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing
EIP-AHA – Europejskie Partnerstwo na Rzecz Innowacji Sprzyjającej Aktywnemu Starzeniu się w Dobrym Zdrowiu
EIT – (European Institute of Innovation & Technology) – Europejski Instytut Innowacji i Technologii
EKG – elektrokardiografia
EPUAP – (European Pressure Ulcer Advisory Panel) – klasyfikacja ran odleżynowych wg europejskiej grupy ekspertów
FAST – kolejne nazwy objawów w udarze mózgu, F (Face dropping) – asymetria twarzy, A (Arm weakness) – osłabienie kończyny, S (Speech difficulty) – zaburzenia mowy, T (Time to call 999) – telefon ratunkowy 999
FIM – Functional Independence Measure
GABA – kwas gamma-aminomasłowy (GABAa GABAb)
GDS – (Geriatric Depression Scale) – Geriatryczna Skala Depresji
GERD – choroba refluksowa przełyku
GUS – Główny Urząd Statystyczny
HHV-3 – (Human herpesvirus-3) – ludzki herpeswirus typu 3
HIV – (human immunodeficiency virus) – ludzki wirus niedoboru odporności
I-ADL – (Instrumental Activity of Daily Living) – skala oceny instrumentalnych czynności życia codziennego
ICN – (International Council of Nursing) – Międzynarodowa Rada Pielęgniarek
ICT – Information and Communication Technologies
IGERO – Grupa Ekspertów Rozpoznawania i Leczenia Otępień
INR – Znormalizowany Czas Protrombinowy
IPP – inhibitory pompy protonowej
IT – technologie komputerowe
KEiR – Koła Emerytów i Rencistów
LAPSS – Los Angeles Prehospital Stroke Screen
MCI – łagodne zaburzenia poznawcze
MI – metoda „wyobrażania ruchu”
mm Hg – milimetry słupa rtęci
MMSE – Mini-Mental State Examination
MNA – (Mini Nutritional Assessment) – kwestionariusz oceny stopnia odżywienia
MoOCA – Montreal Cognitive Assessment
NaCl – chlorek sodu
NDT – Neuro Developmental Treatment
NFZ – Narodowy Fundusz Zdrowia
NGO – (Non-Goverment Organization) – organizacje pozarządowe
NLPZ – niesterydowe leki przeciwzapalne
NMSC – (non-melanoma skin cancer) – nieczerniakowe nowotwory skóry
NPZ – Narodowy Program Zdrowia
NREM – (non-rapid eye movement) – sen wolnofalowy
NS – niewydolność serca
NSTE – ACS – (No ST Elevation Acute Coronary Syndrome) – ostry zespół wieńcowy bez uniesienia odcinka ST
NT – nadciśnienie tętnicze
NUDS – Northwestern University Disability Scale
NYHA – (New York Heart Association) – czterostopniowa skala pozwalająca na klasyfikację nasilenia ciężkości symptomów niewydolności serca, opracowana przez Nowojorskie Towarzystwo Kardiologiczne
ONZ – (United Nations) – Organizacja Narodów Zjednoczonych
OSAS – (Obstructive Sleep Apnea Syndrome) – obturacyjne bezdechy senne
OUN – Ośrodkowy Układ Nerwowy
PA – przednio-boczna projekcja
P-ADL – Personal Activity of Daily Living
PERSSILAA – Personalized Supported ICT Support Service for Independent Living and Active Aging
PKE – Platform for Knowledge Exchange
PNF – Prioprioceptive Neuromuscular Facilitation
POChP – przewlekła obturacyjna choroba płuc
POMA – Performance Oriented Mobility Assessment
POZ – Podstawowa Opieka Zdrowotna
PS – (Progressive Stroke) – udar postępujący
Receptor NMDA – receptor N-metylo-D-asparaginowy
REM – (rapid eye movement) – sen z szybkimi ruchami gałek ocznych
RIND – (Reversible Ischemic Neurological Deficit) – udar ustępujący
RR – symbol używany dla oznaczenia ciśnienia tętniczego metodą Riva-Roccii
RTG – rentgenogram, zdjęcie rentgenowskie
RTPA – tkankowy aktywator plazminogenu
RZS – reumatoidalne zapalenie stawów
SAMPLE – (Signs/Symptoms, Allergies, Medicines, Past medical history, Last oral intake, Events leading up to the injury and/or illness) – wyraz ułatwiający prowadzenie wywiadu ratowniczego:
SBP – skurczowe ciśnienie tętnicze krwi
SpO₂ saturacja
SSS – Scandinavian Neurological Stroke Scale
STEMI – (ST Elevation Myocardial Infarction) – ostry zespół wieńcowy z uniesieniem odcinka ST
TAVI – (Transcatheter Aortic Valve Implantation) – przezcewnikowa implantacja zastawki aortalnej
TIA – (Transient Ischemic Attack) – przemijający atak niedokrwienia, mikroudar
TIK – technologie informatyczne i komunikacyjne
UE – (European Union) – Unia Europejska
UNESCO – (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) – organizacja wyspecjalizowana ONZ, której celem jest wspieranie międzynarodowych działań w zakresie kultury, sztuki, nauki
UPDRS – Unified Parkinson’s Disease Raiting Scale
USG – ultrasonografia
UTW – Uniwersytet Trzeciego Wieku
UV – ultrafiolet
VES-13 – (Vulnerable Elderly Scale-13) – skala do identyfikacji pacjenta geriatrycznego
VR – (Virtual Reality) – metoda wirtualnej rzeczywistości
WHO – (World Health Organization) – Światowa Organizacja Zdrowia
WHR – Waist-Hip Ratio – stosunek obwodu talii do obwodu bioder
WPG – Wielkie Problemy Geriatryczne
ZOL – Zakład Opieki Zdrowotnej
Związek Kombatantów RP i BWP – Związek Kombatantów Rzeczpospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych
ŻChZZ – żylna choroba zakrzepowo-zatorowa1. Koncepcja pielęgniarstwa geriatrycznego
Marta Muszalik, Ewa Borowiak
Cele rozdziału
Celem rozdziału jest zaprezentowanie współczesnej koncepcji pielęgniarstwa geriatrycznego.
Po zapoznaniu się z treściami zawartymi w rozdziale i materiałami uzupełniającymi uczący się będzie potrafił:
- wykazać kierunki rozwoju pielęgniarstwa geriatrycznego/gerontologicznego;
- wymienić elementy składowe współczesnej koncepcji pielęgniarstwa geriatrycznego;
- podać definicję teorii pielęgnowania;
- podzielić teorie pielęgnowania ze względu na genezę wiodących treści oraz zasięg zastosowania teorii w praktyce;
- wykazać przydatność poszczególnych teorii pielęgnowania oraz wskazać preferowane teorie/modele w pielęgniarstwie geriatrycznym.
1.1. Wstęp
Pielęgniarstwo geriatryczne to pielęgnowanie osób w starszym wieku. Jest oparte na dowodach (Evidence-Based Nursing Practice, EBNP) oraz teoretycznym i praktycznym przygotowaniu. Istotnym elementem procesu pielęgnowania osób starszych jest wsparcie (informacyjne, emocjonalne, rzeczowe, instrumentalne) pacjenta i jego bliskich.
Pielęgniarstwo geriatryczne jest dziedziną pielęgniarstwa niezbędną w społeczeństwie posiadającym wzrastający odsetek ludzi w starszym wieku. Do głównych problemów pielęgniarstwa geriatrycznego w Polsce i w Europie nadal należy duży niedobór kadrowy i organizacyjny. Według danych GUS (31.12.2018) w Polsce osoby ≥ 65. rż. stanowiły 17,5% populacji, a w 2030 roku będą obejmowały już 23,2% społeczeństwa (miasto – 24,3%; wieś – 21,7%) . Tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa geriatrycznego posiada 2050 polskich pielęgniarek, co stanowi tylko 3,4% wszystkich specjalistek i 0,5% zatrudnionych pielęgniarek. Według analiz statystycznych Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych w Warszawie kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa geriatrycznego ukończyło tylko 999 pielęgniarek, tzn. 0,7% absolwentów tej formy doskonalenia . W Polsce nadal brakuje łóżek geriatrycznych. Obecnie jest ich 1100 na oddziałach geriatrycznych, czyli 1 łóżko przypada na 35 tysięcy ludności. Dodatkowo należy podkreślić, że Standard postępowania w opiece geriatrycznej, opracowany przez ekspertów Zespołu ds. Gerontologii przy Ministrze Zdrowia, wymaga dalszych prac nad jego implementacją.
Fundamentami pielęgniarstwa geriatrycznego jest pielęgniarstwo nowoczesne, rozumiane jako samodzielny zawód. Współczesna pielęgniarka geriatryczna posiada specjalistyczną wiedzę i umiejętności umożliwiające zapewnienie opieki nad osobami starszymi. Niezbędne w tym zawodzie są również kompetencje społeczne, m.in.: empatia, umiejętność komunikacji i samodzielnego planowania opieki, gotowość do działania, odpowiedzialność za podejmowane decyzje, umiejętność współpracy z innymi grupami zawodowymi, chęć doskonalenia zawodowego i dążenie do własnego rozwoju.
Współczesna koncepcja pielęgniarstwa geriatrycznego zapewnia kompleksową opiekę nad osobami w wieku starszym, z wieloma dolegliwościami często o charakterze przewlekłym, mało specyficznym obrazem klinicznym, postępującą niepełnosprawnością, wielochorobowością i zmienną tolerancją wdrożonych metod w leczeniu. Z tych powodów proces pielęgnowania osób starszych ma charakter indywidualny (akceptacja preferencji, wartości i potrzeb pacjenta), holistyczny (uwzględnienie podopiecznego i jego środowiska), a zarazem całościowy (kompleksowa analiza stanu zdrowia i problemów pielęgnacyjnych osób starszych) oraz dynamiczny .
1.2. Teorie i modele pielęgnowania
W praktyce podstawą wiedzy i działalności m.in. pielęgniarek geriatrycznych są teorie pielęgnowania, czyli filozoficzne odniesienie poparte dowodami. Istnieje wiele teorii oraz modeli pielęgnowania i ciągle są opisywane nowe. Istotną ich zaletą jest odejście od pielęgnowania intuicyjnego (rutynowego) na rzecz działalności wynikającej z badań naukowych i doświadczeń, a w konsekwencji poprawa relacji pielęgniarka–pacjent.
Teorie podzielono ze względu na:
- genezę wiodących treści:
- model środowiskowy – teoria Florence Nightingale;
- model potrzeb – np. teoria Dorothei Orem, Virginii Henderson;
- model systemów – np. teoria Betty Neuman, Callisty Roy, Imogene King;
- model interakcji międzyludzkich – np. teoria Hildegard E. Peplau, Jean Watson ;
- zasięg zastosowania teorii w praktyce:
- teorie o szerokim zasięgu (treści, poziom abstrakcji) – np. Florence Nightingale;
- teorie o średnim zasięgu – np. Dorothei Orem, Betty Neuman;
- teorie o lokalnym zasięgu (opracowywane na podstawie obserwacji i dyskusji między specjalistami, służą jako przewodniki) – np. teoria komfortu Katharine Kolcaba .
Osoby starsze z uwagi na specyfikę problemów zdrowotnych należy systematycznie podawać ocenie. Jednocześnie planowanie i implementacja powinny być tworzone i wdrażane zgodnie z rozpoznanymi potrzebami podopiecznych. Dlatego pielęgniarka w zależności od wyników całościowej oceny geriatrycznej powinna wdrożyć wiele elementów poszczególnych modeli pielęgnowania.
Pielęgniarstwo geriatryczne bazuje na ocenie potrzeb starszego pacjenta (np. teoria Virginii Henderson, Dorothei Orem) i jednocześnie analizuje wpływy środowiska na jego sytuację zdrowotną (np. teoria Florence Nightingale). Określa poziom zdolności do samoopieki i zarazem konieczność wsparcia pacjenta i/lub jego bliskich w tym zakresie. Wymienione elementy zostały opisane przez Dorotheę Orem jako teoria samoopieki. Ten model zawiera trzy komponenty: samoopiekę, deficyt samoopieki i systemy pielęgnowania. Według autorki tej teorii samoopieka jest aktywnością człowieka podejmowaną w celu utrzymania zdrowia, a zarazem życia. Jednocześnie określa sytuacje wymagające asystowania w samoopiece i możliwe formy wsparcia. Seniorzy w zależności od deficytu w zakresie samoopieki wymagają różnego rodzaju wsparcia (system wspierająco-edukacyjny, częściowo lub całkowicie kompensacyjny) . Kompetentne i profesjonalne działanie pielęgniarek w tym zakresie może wpłynąć na jakość życia pacjenta i jego powrót do niezależności.
W analizie koncepcji pielęgniarstwa geriatrycznego należy również wspomnieć modele rozpatrujące opiekę pielęgniarską w aspekcie systemowym. King, Roy i Neuman zdefiniowały pojęcia: system (zorganizowany układ, w którym wszystkie elementy znajdują się we wzajemnym współdziałaniu), podopieczny (człowiek) oraz zdrowie. Według tej teorii osoba starsza w zdrowiu bądź chorobie to dynamiczny system wzajemnie oddziałujących na siebie czynników całkowicie powiązany ze środowiskiem. Jednocześnie zdrowie (dobrostan warunkujący sprawne realizowanie funkcji i zadań człowieka) to stan bądź stopień równowagi i harmonii tego systemu .
Asystowanie człowiekowi w zdrowiu i chorobie w celu utrzymania niezależności od innych osób lub powrotu do niej to główne założenia kolejnej teorii Virginii Henderson, mającej zastosowanie w pielęgniarstwie geriatrycznym. Ten model określa: osobę, zdrowie, środowisko i pielęgniarstwo. Osoba starsza jest traktowana jako niezależna całość funkcjonująca poprzez realizację 14 potrzeb (oddychanie, odżywianie, nawodnienie, wydalanie, poruszanie się, snu i odpoczynek, noszenie odpowiedniego ubrania, utrzymywanie prawidłowej temperatury ciała oraz czystości, unikanie wszelkich zagrożeń, komunikowanie się z innymi, praktyka religijna, praca oraz nauka). Wszyscy ludzie mają te same potrzeby, jednak ich zakres zależy od indywidulanych cech biologicznych, psychicznych, uwarunkowań społeczno-kulturowych, stanów patologicznych i stanów szczególnych (np. wykonywanie określonej procedury medycznej). Rolą pielęgniarki jest zatem dostarczenie podopiecznemu i jego bliskim wiedzy oraz ukształtowanie u nich umiejętności niezbędnych do potrzymania zdrowia.
Analizując problemy zdrowotne osób starszych, warto zwrócić uwagę na model aktywności życiowych opracowany przez Nancy Roper, Winifred W. Logan i Alieson J. Tierney. Obecnie jest on uznawany za jeden z preferowanych w opiece nad starszymi pacjentami, ponieważ pomaga zdiagnozować zakres zależności-samodzielności oraz 12 czynności życiowych. Jest to model oparty na połączeniu teorii Virginii Henderson i hierarchii potrzeb Abrahama Maslowa. Jako podstawowe pojęcia tego modelu należy wymienić: długość życia, poziom samodzielności i zależności oraz czynności życiowe. Autorki tego modelu wymieniły 12 podstawowych aktywności życiowych, w których człowiek realizuje własny rozwój. Należą do nich: utrzymanie bezpieczeństwa, komunikowanie się, oddychanie, jedzenie i picie, wydalanie, higiena osobista i ubieranie się, kontrolowanie temperatury ciała, ruch, praca i zabawa, wyrażanie swojej seksualności, sen oraz umieranie. Wymienione aktywności dzieli się na trzy grupy: czynności zapobiegawcze, poprawiające komfort oraz poszukiwawcze. Według tej teorii cele pielęgnowania powinny być ściśle powiązane z wyżej wymienionymi aktywnościami życiowymi .
Osoby starsze pragną być wysłuchane. Zgodnie z tymi oczekiwaniami pojawiła się teoria opieki uwzględniającej relację pielęgniarka–podopieczny (Hildegard E. Peplau, Joyce Travelbee, Ernestine Wiedenbach, Joan Riehl-Sisca). Według tego modelu opieka pielęgniarska to międzyosobowy proces, za pomocą którego pielęgniarka wspiera osobę, bliskich oraz społeczeństwo w zapobieganiu chorobom i cierpieniom bądź pomaga w radzeniu sobie z nimi. Współdziałanie między ludźmi następuje w wyniku interpretacji wzajemnych zachowań, wyrażanych za pomocą komunikacji słownej i pozasłownej. W przypadku pielęgniarstwa geriatrycznego właściwa komunikacja interpersonalna jest podstawą procesu pielęgnowania .