Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Problemy wielokulturowości w medycynie - ebook

Data wydania:
5 września 2010
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
159,00

Problemy wielokulturowości w medycynie - ebook

Jedyny na polskim rynku podręcznik omawiający problemy wielokulturowości w medycynie z tak szerokiej perspektywy. W książce omówiono m.in. wybrane religie i grupy etniczne, wielokulturowość społeczeństwa polskiego, postrzeganie zdrowia, choroby i śmierci w różnych kulturach, kulturowe uwarunkowania położnictwa, transplantologii, transfuzjologii i eutanazji, a także problemy etyczne w opiece nad pacjentami pochodzącymi z różnych kultur.
Podręcznik przeznaczony jest dla studentów kierunków medycznych i wszystkich pracowników służby zdrowia. Polecamy go również uwadze studentów etnologii i psychologii oraz osób interesujących się współczesnymi przemianami społeczno-kulturowymi.

Kategoria: Medycyna
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-200-6347-9
Rozmiar pliku: 1,6 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

AUTORZY

dr n. hum., prof. nadzw. UKW Bassam Aouil

Instytut Psychologii, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

dr n. hum. Małgorzata Anna Basińska

Instytut Psychologii, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

dr n. med. Antygona Chadzopulu

Wojewódzki Szpital w Kawala, Grecja

dr n. hum. Beata Dobrowolska

Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

mgr Agnieszka Dyk-Duszyńska

Zakład Higieny, Katedra Medycyny Społecznej, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu

dr hab. n. med. Danuta Dyk

Zakład Pielęgniarstwa Anestezjologicznego i Intensywnej Opieki, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu

dr n. med. Wiesław Fidecki

Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

dr n. hum. Magdalena Grabowska

Instytut Psychologii, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

mgr Aleksandra Gutysz-Wojnicka

Katedra Pielęgniarstwa, Wydział Nauk Medycznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

dr hab. n. hum., prof. UwB Małgorzata Halicka

Zakład Socjologii Edukacji, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku

dr n. med. Grażyna Jolanta Iwanowicz-Palus

Samodzielna Pracownia Umiejętności Położniczych, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

dr n. med. Barbara Jankowiak

Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

prof. dr hab. n. med. Kornelia Kędziora-Kornatowska

Katedra i Klinika Geriatrii, Collegium Medicum, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

mgr Jolanta Kolasińska

Zakład Nauki Zawodu, Wydział Nauk o Zdrowiu, Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

dr n. hum. Zofia Kostrzanowska

Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

dr hab. n. hum. Maria Kózka

Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum w Krakowie

prof. dr hab. n. med. Elżbieta Krajewska-Kułak

Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

mgr Emilia Kramkowska

Zakład Socjologii Edukacji, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku

prof. dr hab. n. med. Wojciech Kułak

Klinika Rehabilitacji Dziecięcej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

mgr Agnieszka Lankau

Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

dr n. med. Jolanta Lewko

Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

prof. dr hab. n. hum. Maria Libiszowska-Żółtkowska

Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski

dr n. med. Cecylia Regina Łukaszuk

Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

prof. dr hab. n. med. Elżbieta Maciorkowska

Zakład Medycyny Wieku Rozwojowego i Pielęgniarstwa Pediatrycznego, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

prof. dr hab. n. med. Piotr Małkowski

Zakład Pielęgniarstwa Chirurgicznego i Transplantacyjnego, Warszawski Uniwersytet Medyczny

dr hab. n. med., prof. UM w Poznaniu, Jerzy Tadeusz Marcinkowski

Zakład Higieny, Katedra Medycyny Społecznej, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu

dr n. med. Marta Muszalik

Katedra i Klinika Geriatrii, Collegium Medicum w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

dr n. med. Lucyna Płaszewska-Żywko

Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum w Krakowie

dr n. med. Agata Reczek

Zakład Pielęgniarstwa Internistycznego i Środowiskowego, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum w Krakowie

mgr Emilia Rozwadowska

Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

dr n. med. Grażyna Stadnicka

Samodzielna Pracownia Umiejętności Położniczych, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

mgr Olga Szczepaniak

Katedra Nauk o Zdrowiu, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu

dr hab. n. med. Marek Szczepański

Klinika Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

prof. Eleni Theodosopoulou

Wydział Pielęgniarstwa, Uniwersytet Ateński

dr n. med. Katarzyna Van Damme-Ostapowicz

Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

prof. zw. dr hab. n. med. Irena Wrońska

Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

dr n. med. Mariusz Wysokiński

Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w LubliniePRZEDMOWA

Medycyna i religia przez tysiące lat pozostawały ze sobą w ścisłym związku. Problem transkulturowości w opiece nad pacjentem od lat podejmowany był w krajach zamieszkiwanych przez wiele narodowości, np. Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy Szwecji.

W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku amerykańska pielęgniarka Madeleine Leininger, wychodząc z założenia, że człowiek jest istotą kulturową, i odwołując się do założeń antropologii kulturowej, sugerowała, by w sprawowaniu codziennej opieki nad pacjentem uwzględniać społeczną strukturę, światopogląd, wartości kulturowe, środowiskowy kontekst, a także naturalne (ludowe) i zawodowe systemy opieki.

W Polsce problem wielokulturowości w opiece nad pacjentem przez wiele lat nie był dostrzegany, jednak obecnie ze względu na różnorodność wyznaniową obywateli i znaczny napływ emigrantów z różnych krajów staje się ogromnym wyzwaniem dla pracowników służby zdrowia.

W roku 2004 w naszym kraju został wprowadzony Krajowy Program Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji. Jest on rezultatem międzynarodowych zobowiązań Polski co do realizacji zaleceń zawartych w dokumentach końcowych światowej Konferencji Przeciwko Rasizmowi, Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji, zwołanej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Durban, 31 sierpnia–7 września 2001 r.). Program ten obejmował wdrożenie działań mających na celu zwalczanie ksenofobii i rasizmu oraz wykształcenie w społeczeństwie polskim szeroko pojętej kultury tolerancji, również w aspekcie ochrony zdrowia. Realizacja programu przewidziana była na lata 2004–2009, z możliwością kontynuacji po dokonaniu oceny jego funkcjonowania oraz aktualizacji celów i zadań.

W ostatnich latach w podejściu do zdrowia i jego pomiarów zaszły wyraźne przemiany. Podstawowymi wskaźnikami stanu zdrowia stały się samoocena jednostki oraz jej funkcjonowanie. Zdrowie stanowi dla większości ludzi wartość, ale dla różnych osób i w różnych sytuacjach ma wymiar autoteliczny lub tylko instrumentalny.

Jednakże w sytuacji zagrożenia zdrowia lub jego utraty zaczyna się je inaczej postrzegać. Następuje pełne uświadomienie sobie jego znaczenia i dla wielu osób staje się ono jedną z głównych wartości.

Powszechnie wiadomo, iż istnieją zależności między zdrowiem, chorobą a kulturą, które odnoszą się np. do różnicy poglądów na temat zdrowia jako wartości, jego zagrożeń, kulturowych uwarunkowań stylu życia i zróżnicowanego stosunku do chorób i pacjentów. Przekazywanie istotnych elementów wiedzy dotyczącej zdrowia, kształtowanie i uczenie pewnych nawyków higienicznych i pielęgnacyjnych, zachowań proczy antyzdrowotnych (sposób odżywiania, rekreacja, stosunek do używek itd.) oraz konkretnych zachowań w chorobie (ocena symptomów choroby, samoleczenie, szukanie pomocy profesjonalnej i nieprofesjonalnej itd.) następuje głównie w ramach rodziny lub danej społeczności.

Kultura zbiorowości, kształtując kulturę osobistą jednostek, wpływa także na sposób zaspokajania potrzeb zdrowotnych przez człowieka. Modeluje ogólny poziom życia, wyobrażenia o zdrowiu i chorobie, sposób spostrzegania, odczuwania, opisywania i interpretacji objawów chorobowych, stan wiedzy o przyczynach chorób, postawy i zachowania wobec choroby, zabiegów leczniczych, przedstawicieli instytucji medycznych oraz styl życia, który może stanowić ewidentny czynnik socjogenny w powstawaniu chorób.

W zależności od uwarunkowań kulturowych wyróżnia się różne rodzaje reakcji na chorobę, np. religijną, magiczną, opiekuńczo-pielęgnacyjną czy medyczną. Badania amerykańskie dowodzą, że ludzie wierzący i praktykujący deklarują większe niż niewierzący poczucie szczęścia i zadowolenia z życia. Mniejsze jest też u nich ryzyko zachorowania na depresję. Z polskich badań wynika, że praktyki religijne są jednym z najważniejszych czynników pozwalających przewidywać dobrostan psychiczny, ważniejszym niż wykształcenie lub małżeństwo.

Przekonania, praktyki i różnice kulturowe dotyczą nie tylko preferowanych strategii radzenia sobie z problemami zdrowotnymi, ale znacząco wpływają też na przebieg leczenia oraz kształtowanie definicji i interpretacji problemu, formułowanych nie tylko przez pacjenta, ale także przez terapeutów, w tym pielęgniarki i położne.

Kwestie różnic kulturowych i ich znaczenie dla praktyki powinny stanowić podstawowy element programów nauczania profesjonalistów medycznych zarówno na poziomie przeddyplomowym, jak i podyplomowym. Studenci i pracownicy ochrony zdrowia muszą mieć możliwość zapoznania się z problemami wynikającymi z różnic kulturowych u podopiecznych oraz zdobyć umiejętność reagowania na nie zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Brak wrażliwości pracowników ochrony zdrowia na różnice kulturowe u pacjentów powoduje bowiem zagrożenie dla poszanowania godności pacjenta.

Pracownicy służby zdrowia powinni poznać i zrozumieć wszystkie czynniki kulturowe danej społeczności i odpowiednio je uwzględniać w procesach planowania i realizowania opieki. Muszą więc systematycznie uzupełniać swoją wiedzę nie tylko w zakresie zagadnień etycznych, ale także ochrony praw pacjenta, z uwzględnieniem poszanowania zróżnicowania kulturowego i religijnego. Bardzo ważne jest więc przekazywanie wiedzy o przedstawicielach innych kultur zamieszkujących Polskę, kwestionowanie stereotypów, uwrażliwianie na różnice kulturowe i wzmacnianie postawy szacunku wobec innego człowieka i jego kultury.

Pomóc w tym może niniejszy podręcznik na temat transkulturowości w medycynie. Obecnie jest to jedyna na polskim rynku edytorskim pozycja poruszająca te zagadnienia w tak szerokim zakresie. Podręcznik ma się przyczynić do zrozumienia, iż w opiece sprawowanej przez cały zespół terapeutyczny podstawową rolę odgrywa zaakceptowanie tego, że ludzie różnią się nie tylko rodzajem schorzenia, ale także przynależnością kulturową oraz że istnieje ścisły związek między różnorodnością wśród ludzi a etyką zawodową.

Wiedza o określonych zachowaniach każdej społeczności wobec zdrowia i choroby jest kluczowa w świadczeniu opieki zdrowotnej. W naszej opinii przyczyni się do umocnienia terapeutycznych związków między personelem medycznym a pacjentem. Uzmysłowi pracownikom ochrony zdrowia znaczenie wzajemnego szacunku i tolerancji wobec wyznania innych.

Zespół autorów podręcznika wywodzi się m.in. ze środowisk naukowych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Uniwersytetu w Białymstoku, Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Collegium Medicum UJ w Krakowie, Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, Akademii Medycznej we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Ateńskego i Szpitala w Kavala w Grecji. Mają oni ogromne doświadczenie zawodowe i dydaktyczne, co gwarantuje wysoką wartość merytoryczną podręcznika. Dzięki temu będzie on mógł znaleźć zastosowanie nie tylko w dydaktyce, ale także w codziennej praktyce wszystkich pracowników ochrony zdrowia.

prof. dr hab. n. med. Elżbieta Krajewska-Kułak,

prof. zw. dr hab. n. med. Irena Wrońska,

prof. dr hab. n. med. Kornelia Kędziora-Kornatowska
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: