Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Proiekt do urządzenia hierarchii akademiczney w kraiach Xięstwa Warszawskiego - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Proiekt do urządzenia hierarchii akademiczney w kraiach Xięstwa Warszawskiego - ebook

Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.

Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: brak
Rozmiar pliku: 214 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

DY­REK­TOR EDU­KA­CJI PU­BLICZ­NEY DO JJ. PP. REK­TO­RÓW I PRO­FES­SO­RÓW SZKÓŁ PU­BLICZ­NYCH.

Po­dadź myśl ustaw, któ­re­by skie­ro­wa­ły In­struk­cyą pu­blicz­ną ku głów­nym i rze­czy­wi­stym po­żyt­kom, ia­kie na­ród z niey od­no­sić po­wi­nien; wska­zać spo­so­by wy­nie­sie­nia tego sta­nu, któ­ry się nią zay­mu­ie, na­le­ża­ło do Ma­gi­stra­tu­ry, któ­rey wła­dza nay­wyż­sza od za­pro­wa­dze­nia rzą­du Na­ro­do­we­go, po­ru­czy­ła kie­ro­wa­nie wy­cho­wa­niem pu­blicz­nem, i uło­że­nie sto­sow­ne­go pla­nu.

Usta­wy w tych wzglę­dach uwień­czyć po­win­ny dzie­ło In­struk­cyi Na­ro­du, któ­ry za­słu­żyw­szy so­bie na wie­ko­pom­ny za­szczyt przez usta­no­wie­nie nie­wzię­tym zni­skąd wzo­rem, pierw­szey opie­ki Rzą­do­wey nad wy­cho­wa­niem pu­blicz­nem, oka­zał się po wszyst­kie cza­sy nie­zmor­do­wa­nym w dą­że­niu po­rów­no z in­ne­mi do nay­wyż­sze­go stop­nia oświe­ce­nia.

Ta­ko­we uwa­gi skło­ni­ły Dy­rek­cyą Edu­ka­cy­iną do uło­że­nia tey w wi­do­kach i skła­dzie swo­im no­wey Hie­rar­chii Aka­de­micz­ney, albo ra­czey Hie­rar­chii oświe­ce­nia, i do po­da­nia iey uspo­so­bio­ne­mu iuż Na­ro­do­wi do zbie­ra­nia głów­nych po­żyt­ków z nauk w kra­iu roz­krze­wio­nych.

W roz­bio­rze na po­cząt­ku wy­mie­nio­nych głów­nych przed­mio­tów, na­stę­pu­ią­ce i nay­waż­niey­sze praw­dy zwró­ci­ły uwa­gę Dy­rek­cyi Edu­ka­cy­iney.

Na­przód: ie rząd kra­iu, zło­żo­nych sta­rań o oświe­ce­nie pu­blicz­ne, nie od­no­si tych po­żyt­ków, ia­kie po­wi­nien mieć na wi­do­ku, ie­że­li nie ko­rzy­sta bez­po­śrzed­nio z oświe­ce­nia mło­dzie­ży, i nie uży­wa roz­wi­nię­tych iey ta­len­tów do sto­sow­nych usług spo­łecz­no­ści.

Po­wtó­re: ie nie może ani wznie­cić, ani ugrun­to­wać chę­ci na­by­wa­nia nauk i umie­ięt­no­ści w kra­iu za­pro­wa­dzo­nych, ie­że­li uczą­ca się mło­dzież nie wi­dzi przed sobą wska­za­ne­go celu, ie­że­li nie ma za­rę­czo­ne­go na­by­tych, ta­len­tów uży­cia sto­sow­nie do stop­nia swe­go uspo­so­bie­nia.

W roz­bio­rze spo­so­bów za­pew­nia­ią­cych na­gro­dy i wła­ści­we zna­cze­nie dla po­świę­ca­ią­cych się wy­cho­wa­niu, mło­dzie­ży w kra­iu, po­strze­gła Dy­rek­cya Edu­ka­cy­ina, że iey nie po­zo­sta­ie, iak tyl­ko za­sto­so­wać daw­ne do te­raź­niey­sze­go wie­ku i obec­ne­go sta­nu rze­czy. Nikt bo­wiem wąt­pić nie może o po­trze­bie pod­nie­sie­nia w mnie­ma­niu po­wszech­nem, i od­da­nia win­ne­go po­wa­że­nia tak z sie­bie sza­now­ne­mu po­wo­ła­niu Na­uczy­ciel­skie­mu.. Czu­li i uzna­li ią przod­ko­wie nasi, i w po­cząt­kach za­raz za­pro­wa­dze­nia nauk do Pol­ski, chcąc oka­zać, ile ie ce­nią, iaki chołd im się na­le­ży, za­pro­wa­dzo­nym w kra­iu In­sty­tu­tom przy­zna­li ozna­ki po­wierz­chow­ne, nada­li w her­bach i ozdo­bach zna­mio­na pa­nu­ią­cym tyl­ko wła­ści­we. Lecz żeby usta­wy przy­nio­sły za­mie­rzo­ny sku­tek, w każ­dym wie­ku sto­so­wać się po­win­ny do wy­obra­żeń w nim pa­nu­ją­cych. Już nie ozna­ki, któ­re in­niey są rze­czy­wi­stej lecz rze­tel­ny chołd na­le­ży się w na­szym cza­sie na­uczy­cie­lom; po­trze­ba ustaw, któ­re­by w skut­ku przy­zna­wa­ły im te za­szczy­ty, i to win­ne z in­ne­mi sta­na­mi po­rów­na­nie, któ­re zdol­ne iest w oczach świa­ta i wie­ku na­ród nasz za­le­cić!

W tych wi­do­kach uło­żo­ną Hie­rar­chiią wspar­tą na za­pa­dłych iuż mą­drych po­sta­no­wie­niach Rzą­du, Dy­rek­cya Edu­ka­cy­ina tym sa­mym spo­so­bem, iaki za­cho­wa­ła przy wy­da­niu ko­ley­nem wszel­kich do po­twier­dze­nia rzą­du przed – sta­wić się ma­ią­cych ustaw, po­da­ie pod roz­wa­gę prze­ło­żo­nym i zgro­ma­dze­niom In­sty­tu­tów szkół wyż­szych w kra­iu, ocze­ku­iąc ich w tey mie­rze zda­nia

Dan na ses­syi D. E. P. dnia 26. Kwiet­nia 1815.

(Pod­pi­sa­no) Sta­ni­sław PO­TOC­KI D. E. P.

W. Su­ro­wiec­ki S. J. D. E. P.PRO­IEKT DO URZĄ­DZE­NIA HIE­RAR­CHII AKA­DE­MICZ­NEY W KRA­IACH XIĘ­STWA WAR­SZAW­SKIE­GO.

WSTĘP.

Kie­dy plan Edu­ka­cyi pu­blicz­ney do tego stop­nia iuż do­pro­wa­dzo­nym zo­stał, iż w so­bie obey­mu­ie wszel­kie ro­dza­je po­trzeb­nych w kra­iu In­sty­tu­cji oświe­ce­nia; kie­dy w In­sty­tu­cy­iach tych pew­na ied­no­stay­ność nauk iuż iest usta­no­wio­na; kie­dy w po­rząd­ku na­zna­czo­ne­go stop­nia każ­dey Szko­le „te na­uki ści­śle za­sto­so­wa­ne zo­sta­ły, tak do sta­nu po­trzeb roz­ma­itych klass miesz­kań­ców, iako też do ga­tun­ku i stop­ni służ­by pu­blicz­ney; kie­dy na­resz­cie wszyst­kie Szko­ły w kra­iu, po­cząw­szy od ele­men­tar­nych aż do Aka­de­mic­kich, w ta­kim z sobą zo­sta­ią związ­ku, iż nie czy­nią, tyl­ko ied­no cia­ło, ie­den pu­blicz­ny In­sty­tut Edu­ka­cyi Na­ro­do­wey; nie po­zo­sta­ie do uzu­peł­nie­nia dzie­ła, iak tyl­ko wy­sta­wić w ied­nym cią­gu cały iego ob­raz, po­zbli­żać wszel­kie iego za­sa­dy, i po­łą­czyć w taki po­rzą­dek or­ga­nicz­ny, któ­ry­by w zgod­no­ści z za­mia­ra­mi rzą­du, mógł mu nadadź trwa­łość, więk­szy uży­tek i po­trzeb­ne zna­cze­nie.

ZA­SA­DY.

Sta­łe pra­wi­dła, na któ­rych się cały sys­tem or­ga­nicz­ny tego ogól­ne­go In­sty­tu­tu edu­ka­cyi i oświe­ce­nia w kra­iu grun­tu­ie, z tro­ia­kie­go wy­ni­ka­ły źrzó­dła:

A. Ze sta­nu i róż­no­ści Szkół pu­blicz­nych;

B. Z przy­ię­tych ustaw i urzą­dzeń na­zna­cza­ją­cych śrzod­ki i stop­nie oświe­ce­nia;

C. Ze skła­du władz czu­wa­ją­cych nad oświe­ce­niem w kra­iu.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: