- W empik go
Proiekt do urządzenia hierarchii akademiczney w kraiach Xięstwa Warszawskiego - ebook
Proiekt do urządzenia hierarchii akademiczney w kraiach Xięstwa Warszawskiego - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 209 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Do JJ. PP. Rektorów i Professorów szkoł Publicznych.
Podadź myśl ustaw, któreby skierowały Jnstrukcyą publiczną ku głównym i rzeczywistym pożytkom, iakie naród z niey odnosić powinien; wskazać sposoby wyniesienia tego stanu, który się nią zaymuie, należało do Magistratury, którey władza naywyższa od zaprowadzenia rządu Narodowego, poruczyła kierowanie wychowaniem publicznem, i ułożenie stosownego planu.
Ustawy w tych względach uwieńczyć powinny dzieło Instrukcyi Narodu, który zasłużywszy sobie na wiekopomny zaszczyt przez ustanowienie niewziętym znikąd wzorem, pierwszey opieki Rządowey nad wychowaniem publicznem, okazał się po wszystkie czasy niezmordowanym w dążeniu porówno z innemi do naywyższego stopnia oświecenia.
Takowe uwagi skłoniły Dyrekcyą Edukacyiną do ułożenia tey w widokach i składzie swoim nowey Hierarchii Akademiczney, albo raczey Hierarchii oświecenia, i do podania iey usposobionemu iuż Narodowi do zbierania głównych pożytków z nauk w kraiu rozkrzewionych.
W rozbiorze na początku wymienionych głównych przedmiotów, następujące i nayważnieysze prawdy zwróciły uwagę Dyrekcyi Edukacyiney.
Naprzód: że rząd kraiu, z łożonych starań o oświecenie publiczne, nie odnosi tych pożytków, iakie powinien mieć na widoku, ieżeli nie korzysta bezpośrzednio z oświecenia młodzieży, i nie używa rozwiniętych iey talentów do stosownych usług społeczności.
Powtóre: że nie może ani wzniecić, ani ugruntować chęci nabywania nauk i umiejętności w kraiu zaprowadzonych; ieżeli ucząca się młodzież, nie widzi przed sobą wskazanego celu, ieżeli nie ma zaręczonego nabytych talentów stosownie do stopnia swego usposobienia.
W rozbiorze sposobów zapewniaiących nagrody i właściwe znaczenie dla poświęcających się wychowaniu młodzieży w krain, postrzegła Dyrekcya Edukacyina, że iey nic pozostało, iak tylko zastosować dawne do teraźnieyszego wieku i obecnego stanu rzeczy. Nikt bowiem wątpić nie może o potrzebie podniesienia w mniemaniu powszechnem, i oddania winnego poważenia tak z siebie szanownemu powołaniu Nauczycielskiemu. Czuli i uznali ią przodkowie nasi, i w początkach zaraz zaprowadzenia nauk do Polski, chcąc okazać, ile ie cenią, iaki chołd im się należy, zaprowadzonym w kraiu Instytutom przyznali oznaki powierzchowne, nadali w Herbach i ozdobach znamiona panuiącym tylko właściwe. Lecz żeby ustawy przyniosły zamierzony skutek, w każdym wieku stosować się powinny do wyobrażeń w nim panuiących. Już nie oznaki, które mniey są rzeczywiste, lecz rzetelny chołd należy się w naszym czasie nauczycielom; potrzeba ustaw, któreby w skutku przyznawały im te zaszczyty, i to winne z innemi stanami porównanie, które zdolne iest w oczach świata i wieku narod nasz zalecić!
W tych widokach ułożoną Hierarchiią wspartą na zapadłych iuż mądrych postanowieniach Rządu, Dyrekcya Edukacyjna tymsamym sposobem, iaki zachowała przy wydaniu koleynem wszelkich do potwierdzenia rządu przed – stawić się mażących ustaw, podaie pod rozwagę przełożonym i zgromadzeniom Instytutów szkół wyższych w kraiu, oczekuiąc ich w tey mierze zdania.