Proste prawdy o przywództwie - ebook
Proste prawdy o przywództwie - ebook
Przywództwo nie jest tym, co lider narzuca pracownikom, lecz tym, co osiąga wspólnie z nimi.
Skuteczne przywództwo to proces wywierania wpływu, w którym liderzy poprzez konsekwentne wdrażanie zdroworozsądkowych praktyk pomagają ludziom i organizacjom odnosić sukcesy. Niestety, w większości miejsc pracy z niezrozumiałych przyczyn ignoruje się te podstawowe zasady. Dlatego w niniejszej książce legendarny ekspert w dziedzinie przywództwa i autor bestsellerów Ken Blanchard oraz jego współpracownik Randy Conley postanowili podzielić się 52 prostymi wskazówkami, które pomogą liderom uczynić zdroworozsądkowe przywództwo powszechną praktyką.
Proste prawdy o przywództwie jest dwuczęściową kompilacja przemyśleń Blancharda i Conleya na temat servant leadership i budowania zaufania. To świadectwo przenikliwej, zapadającej w pamięć, a miejscami sprzecznej z intuicją mądrości przywódczej. Czytelnicy dzięki niej odkryją:
•Kiedy należy stosować różne podejścia (style przywódcze) do różnych – i do tych samych osób,
•Co sprawia, że przywódcy służebni są gotowi przyjąć odpowiedzialność za swoje błędy,
•Jak zachęcać ludzi do autonomii poprzez wyznaczanie granic,
•Co jest wyznacznikiem skuteczności zaufanego przywódcy służebnego ,
•Dlaczego kluczem do wspierania rozwoju ludzi jest „przyłapywanie” ich na robieniu czegoś dobrze.
Proste prawdy o przywództwie pozwolą każdemu liderowi wzbogacić swój styl przywódczy o proste, lecz nieodzowne praktyki, budować zaufanie poprzez servant leadership i wywierać pozytywny wpływ na otaczających go ludzi.
Spis treści
Spis treści
Wprowadzenie: Proste prawdy
Część I. Przywództw o służebne
Istota przywództwa służebnego
1. Przywództwo służebne to najlepszy sposób na osiągnięcie zarówno wspaniałych wyników, jak i wspaniałych relacji
2. Każda wybitna organizacja ma porywającą wizję
3. Przywódcy służebni odwracają tradycyjną piramidę hierarchii do góry nogami
Sekrety jednominutowego menedżera
4. Podstawą skutecznego działania są jasne cele
5. Nic tak nie rozwija pracownika jak przyłapanie go na robieniu czegoś dobrze
6. Chwal za postępy!
7. Kiedy ludzie zbaczają z drogi, nie udzielaj im reprymendy, przekieruj ich na właściwe tory
8. Najlepiej wykorzystana minuta w przywództwie służebnym to ta, w której lider inwestuje w ludzi
Sytuacyjne podejście do przywództwa służebnego
9. Skuteczni przywódcy służebni wiedzą, że każdy
człowiek wymaga indywidualnego podejścia
10. Skuteczni przywódcy stosują różne podejścia nie tylko do różnych osób, ale też do tych samych osób
Tworzenie motywującego środowiska
11. Zysk to twoja premia za stworzenie motywującego
środowiska pracy, w którym twoi ludzie będą
dobrze dbać o klientów
12. Zachęcaj do autonomii w określonych
granicach
13. Dostajesz od ludzi to, czego oczekujesz
14. Najlepszym wykorzystaniem władzy jest służba
na rzecz innych
15. Nigdy nie zakładaj, że wiesz, co kogoś motywuje
Cechy przywódców służebnych
16. Ludzie, którzy mają w sobie pokorę, nie myślą o sobie gorzej lecz rzadziej
17. Czasami nie ma niczego złego w byciu zadowolonym z siebie
18. Nie pracuj ciężej, pracuj mądrzej
19. „Nikt z nas nie jest tak mądry, jak my wszyscy razem”
20. Odpowiedzią jest miłość. Jak brzmi pytanie?
Co powinni wiedzieć przywódcy służebni
21. Przywódcy służebni nie wydają ludziom rozkazów zapraszają ich do wspólnego działania
22. Nie planuj bitwy w pojedynkę, a nie staniesz
do samotnej walki
23. Przywódcy służebni uwielbiają dostawać
informację zwrotną
24. Ludzie, którzy osiągają dobre wyniki, odczuwają
satysfakcję z pracy
25. „Tu nie chodzi o ciebie”
26. Wielcy przywódcy chcą przede wszystkim
służyć
CZĘŚĆ II. BUDO WANIE ZAUFANIA
Zaufanie w przywództwie
27. Przywództwo zaczyna się od zaufania
28. Budowanie zaufania to umiejętność, którą można nabyć i rozwijać
29. „Zaufanie do siebie samego jest głównym
sekretem powodzenia”
30. Ktoś musi podjąć ryzyko i zaufać.
Pierwszy krok należy do lidera
31. „Ludzie podziwiają twoje mocne strony,
ale szanują twoją szczerość w kwestii
niedoskonałości”
Zaufanie w relacjach
32. Do zaufania, jak do tanga, trzeba dwojga
33. Strach jest wrogiem zaufania
34. Relacja bez zaufania jest jak telefon komórkowy bez zasięgu i dostępu do internetu – jedyne, co możesz robić, to grać
35. Ludzie nie dbają o to, ile wiesz, jeśli wiedzą,
że nie dbasz o nich
36. „Ludzie zapomną, co powiedziałeś, zapomną,
co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną, jak dzięki
tobie się czuli”
Cechy liderów cieszących się zaufaniem
37. „Twoje czyny mówią tak głośno, że nie słyszę,
co mówisz”
38. Mów prawdę. Zawsze. To naprawdę takie proste
39. Nigdy nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać
40. „Nie ma większej nierówności niż równe
traktowanie nierównych”
41. Zaufanie zawsze będzie na topie. Robienie
właściwych rzeczy nigdy nie wychodzi z mody
42. Prawdziwi przywódcy służebni przyznają się
do błędów
43. Ponieważ dostaliśmy dwoje uszu i tylko jedne usta, powinniśmy więcej słuchać, niż mówić
Zaufanie i kontrola
44. Najważniejszą częścią przywództwa jest to, co się dzieje, kiedy cię nie ma
45. Przeciwieństwem zaufania nie jest nieufność, lecz kontrola
46. Ludzie nie opierają się zmianom; opierają się kontroli
47. Ludzie pozbawieni właściwych informacji nie mogą działać odpowiedzialnie; ludzie mający dostęp do właściwych informacji czują się zobowiązani do odpowiedzialnego działania
Odbudowywanie zaufania
48. Budowanie zaufania to podróż, a nie cel
49. Skuteczne przeprosiny są niezbędne do odbudowania zaufania
50. Przeprosiny niekoniecznie są przyznaniem się do winy, ale z całą pewnością są przyznaniem się do odpowiedzialności
51. Odmówić komuś przebaczenia, to jak zażyć truciznę i czekać, aż ktoś inny umrze
52. Przebaczenie to porzucenie wszelkiej nadziei na lepszą przeszłość
Zdrowy rozsądek w przywództwie i w codziennym
życiu
Proste prawdy o przywództwie. Scenariusz dyskusji
Literatura
Podziękowania
Dostępne usługi
Dołącz do nas online
O autorach
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8231-260-7 |
Rozmiar pliku: | 1,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Opis mojej osobistej misji zaczyna się od słów: „Jestem oddanym nauczycielem i uosobieniem prostych prawd”. Te zadania stały się centralnym punktem wszystkich moich działań, nie wyłączając pracy w dziedzinie przywództwa służebnego (servant leadership). Jak daleko sięgam pamięcią, zawsze poszukiwałem prostych prawd, będących odzwierciedleniem zdroworozsądkowych praktyk, dzięki którym nasze życie zawodowe i prywatne, jak również życie osób, na których nam zależy, może stawać się szczęśliwsze i bardziej satysfakcjonujące. W tej drodze ogromną radością i inspiracją jest dla mnie współpraca z autorami prezentującymi podobne poglądy. Zawsze żywiłem bowiem przekonanie, że jeden plus jeden to więcej niż dwa.
Z całą pewnością tak było w przypadku mojej współpracy z Randym Conleyem, której owocem jest ta książka. W ostatnich 15 latach Randy z oddaniem analizował problem zaufania, by ze złożonego zagadnienia wydobyć proste, praktyczne zasady, które pomagają ludziom doświadczać bardziej autentycznych i satysfakcjonujących relacji. Organizacja Trust Across America przyznała Randy’emu nagrodę za całokształt działalności w uznaniu jego wybitnych zasług w promowaniu idei zaufania, a Inc.com okrzyknęło go jednym ze stu czołowych mówców i myślicieli w dziedzinie przywództwa.
Jeśli chodzi o servant leadership i zaufanie, nie możemy nadziwić się z Randym, dlaczego zasady, które obaj uważamy za zdroworozsądkowe, są tak rzadkie w powszechnej praktyce. Ośmielamy się twierdzić, że gdyby dzisiejsi liderzy mieli bardziej racjonalne podejście do przywództwa, nie mówiono by o braku zaangażowania w przypadku 65 do 70 procent pracowników, jak w tej chwili.
Właśnie dlatego oryginalny tytuł tej książki brzmiał DUH! Why Isn’t Commonsense Leadership Common Practice? Nie był to jedyny powód. Kiedy wspominałem o planowanej publikacji podczas wystąpień, publiczność ryczała ze śmiechu, bo natychmiast dostrzegała prawdę wyrażoną w tytule. Od razu pytano mnie, kiedy książka będzie dostępna. Jednak kiedy nasz wydawca, Berrett-Koehler, rozesłał ankietę dotyczącą możliwych tytułów i podtytułów, dwie rzeczy nie pozostawiały wątpliwości. Po pierwsze, słowa duh nie da się wiernie przetłumaczyć na inne języki; poza tym, faworytem okazał się tytuł 52 proste prawdy o przywództwie: jak być przywódcą służebnym i skutecznie budować zaufanie, w parze ze sloganem „Zdrowy rozsądek w codziennej praktyce” umieszczonym na okładce.
Napisaliśmy tę książkę, ponieważ wiemy, że wiele osób nie stosuje zdroworozsądkowych zasad przywództwa w miejscu pracy. Format książki jest prosty. Na lewej stronie przedstawiamy jedną z prostych prawd o przywództwie służebnym lub zaufaniu, a na prawej podajemy niezrozumiałe dla nas przykłady ignorowania tych zasad i krótko wyjaśniamy, dlaczego powinno być inaczej. Ostatnim elementem jest wezwanie do działania – „Zdrowy rozsądek w codziennej praktyce” – w którym dzielimy się praktycznymi sposobami realizacji poszczególnych koncepcji na co dzień. Kiedy zdroworozsądkowe przywództwo jest wcielane w życie, wszyscy wygrywają – liderzy oraz ich ludzie i organizacje.
Podzieliliśmy nasze proste prawdy na dwie części: „Przywództwo służebne”, za którą w głównej mierze odpowiadam ja, oraz „Budowanie zaufania”, w której prym wiedzie Randy. Zdecydowaliśmy się na taki podział z dwóch powodów:
- Skuteczne wdrożenie przywództwa służebnego tworzy ogromne pokłady zaufania między liderami i ludźmi, z którymi oni pracują. Przywództwo służebne i zaufanie idą w nierozerwalnej parze.
- Te dwa zagadnienia odzwierciedlają nasze indywidualne obszary specjalizacji.
Możesz korzystać z tej książki na kilka sposobów: przeczytać niezwłocznie wszystkie prawdy w podanej kolejności, czytać i wdrażać po jednej w każdym tygodniu roku lub skupić się na tych, które najbardziej cię interesują. Na końcu książki znajdziesz scenariusz dyskusji, który pozwoli ci rozwinąć omawiane tu zagadnienia z własnym zespołem.
Mamy nadzieję, że nasza książka spodoba ci się i z przyjemnością niektóre z naszych prostych prawd włączysz do swojego stylu przywództwa. Jesteśmy przekonani, że jeśli to zrobisz, odmienisz nie tylko swoje życie, ale też życie osób, na które wywierasz wpływ.
Ken