Prowadzenie warsztatów szkoleniowych. Podręcznik trenera biznesu - ebook
Prowadzenie warsztatów szkoleniowych. Podręcznik trenera biznesu - ebook
To książka dla tych, którzy wierzą - za Leonardem da Vinci - że "mądrość to córka doświadczenia" i że bez praktycznego doświadczenia rozwój jest nieefektywny lub wręcz niemożliwy.
Podobną maksymą kieruje się autor Podręcznika trenera biznesu, opisując metodę prowadzenia szkoleń, którą nazywa realistycznym treningiem. Jego sednem jest przeprowadzanie uczestników szkolenia przez realne doświadczenie, odwzorowujące realia ich pracy oraz prawdziwe problemy.
Oto podręcznik nie tylko dla zawodowych trenerów. Mogą po niego sięgnąć wszyscy ci, którym od czasu do czasu zdarza się nauczać innych: menedżerowie, nauczyciele, superwizorzy.
Książka jest efektem doświadczeń trenerskich oraz biznesowych autora oraz zebraniem dorobku jednej z najdłużej działających polskich firm szkoleniowych - Kontrakt-OSH - z którą autor był związany przez dwanaście lat. Zbiór refleksji na temat rozwoju człowieka, roli trenera, funkcjonowania grupy, efektywności szkoleń uzupełnia podstawową treść tego podręcznika, którą stanowi opis kluczowych "narzędzi" trenerskich, czyli bardzo konkretnych wskazówek i umiejętności, pozwalających wykonywać ten zawód sprawnie i efektywnie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się:
- na czym polega realistyczny trening biznesowy i kim tak naprawdę jest trener,
- jakie pułapki czyhają na trenera i jak się przed nimi zabezpieczać,
- jakie mechanizmy psychologiczne rządzą życiem małej grupy,
- jak przygotować efektywny projekt szkoleniowy, oparty o realne problemy i specyfikę pracy uczestników oraz jak zmierzyć jego skuteczność,
- jak budować na szkoleniu atmosferę zaufania i partnerską relację, sprzyjającą nauczaniu poprzez doświadczenie,
- jak diagnozować realne problemy grupy oraz organizować doświadczenia treningowe pozwalające wdrażać nowe umiejętności w życie...
... to ta książka jest przeznaczona dla Ciebie.
A wszystko przyprawione jest sosem autentycznych anegdot i historii z życia trenera...
Patron medialny:
Spis treści
Wstęp (7)
Część I: O zawodzie trenera biznesu
Rozdział 1. Kim jest trener biznesu? (13)
- Kto to jest trener i na czym polega jego praca? (13)
- Co trener biznesu powinien mieć wspólnego z biznesem? (16)
Rozdział 2. Droga do zawodu trenera (19)
- Czy każdy może być trenerem? (19)
- Co to znaczy być trenerem-praktykiem? (21)
- Czym są tak zwane umiejętności trenerskie? (23)
Rozdział 3. Pułapki zawodu trenera (27)
- Pułapka pierwsza: nadodpowiedzialność, czyli zbawiciel i matka Polka (27)
- Pułapka druga: megalomania, czyli guru doskonały (29)
- Pułapka trzecia: uleganie pokusom, czyli nocny łowca (31)
- Pułapka czwarta: ocenianie i weryfikowanie, czyli nieświadomy samobójca (32)
- Pułapka piąta: wypalenie, czyli sterany weteran (33)
Rozdział 4. Jak unikać pułapek zawodu trenera (35)
- Superwizja trenerska, czyli w kupie siła (35)
- BHP trenera. Jak zostać długodystansowcem (36)
- Etyka zawodu, czyli dbanie o dobrą karmę (37)
Część II: O warsztatach i treningach biznesowych
Rozdział 5. Szkolenie - warsztat - trening (43)
Rozdział 6. Korzenie realistycznego treningu biznesowego (47)
Rozdział 7. Filozofia pracy z grupą w realistycznym treningu biznesowym (51)
- Przemądrzały belfer czy partner towarzyszący w rozwoju? (51)
- Czy powinno się mieszać rozwój z oceną? (52)
- Krawaty czy dresy? (52)
- Kto ma być w centrum uwagi? (53)
- Możliwości i granice rozwoju dorosłego człowieka (54)
Część III: O grupie i procesach grupowych
Rozdział 8. Grupa i jej tajemne życie (61)
- Mała grupa społeczna, czyli co? (62)
- Jak żyje i rozwija się mała grupa? (64)
- Od czego zależy rozwój grupy? (65)
- Fazy (etapy) rozwoju małej grupy (66)
Rozdział 9. Bierność i konformizm, czyli faza zależności (69)
Rozdział 10. Rywalizacja i indywidualizm, czyli faza różnicowania (75)
Rozdział 11. Narzekanie i krytycyzm, czyli kryzys odpowiedzialności (85)
Rozdział 12. Bunt na pokładzie, czyli atak na lidera (93)
Rozdział 13. Zespół w manii, czyli nadzwyczajna moc grupy (97)
Rozdział 14. Odpowiedzialność i współpraca, czyli faza realnych możliwości grupy (99)
Rozdział 15. Jaki mamy na to wszystko wpływ? (101)
Część IV: O przygotowywaniu treningów biznesowych
Rozdział 16. Co trzeba wiedzieć, żeby dobrze przygotować trening (107)
Rozdział 17. Jak optymalnie wykorzystać oczy, uszy i mózg do przygotowania treningu, czyli o narzędziach diagnostycznych (113)
- Ankiety, czyli co ludzie wypisują i dlaczego? (114)
- Wywiad, czyli trener w roli detektywa (117)
- Obserwacja, czyli weryfikacja opowieści (120)
- Gdzie drążyć - źródła informacji przydatne do przygotowania treningu (122)
- Jak nie wejść na minę, czyli trudności i pułapki, które można zidentyfikować na etapie przygotowania (124)
Rozdział 18. Logika i metodologia tworzenia projektów szkoleniowych (129)
Część V: O narzędziach trenera
Rozdział 19. Umiejętności komunikacyjne trenera (145)
- Jak mieć wpływ na to, co myślą o nas inni? Czyli: "czytelność" trenera (146)
- Jak zrozumieć motywy innych ludzi? Czyli: co się za czym kryje (148)
- Belfer czy wspierający partner? Narzędzia konstruktywnej komunikacji i budowania partnerskich relacji z grupą (151)
- Jak połączyć różne światy? Uwzględnianie typologii osobowości w pracy trenera (158)
- Czym jest "zdrowe pomaganie"? (163)
Rozdział 20. Modele pracy stosowane w treningu biznesowym (167)
- Od teorii do praktyki, czyli model akademicki (167)
- Od doświadczenia, przez teorię, do praktyki, czyli model pracy z diagnozą (169)
Rozdział 21. Opis metod prowadzenia treningu biznesowego (173)
- Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz, czyli o sztuce robienia wstępów (173)
- Jak mówić, żeby nie zanudzić? Czyli o prowadzeniu wykładów (180)
- Grupa kreatywna, czyli prowadzenie ćwiczeń koncepcyjnych (189)
- Jak organizować poglądowe doświadczenia diagnozujące konkretny problem, czyli praca z użyciem psychodramy diagnostycznej (192)
Część VI: O efektywności szkoleń
Rozdział 22. Jaka jest naprawdę efektywność szkoleń? (217)
- Dlaczego szkolenia nie zawsze dają spodziewany efekt? (218)
Rozdział 23. Czynniki wpływające na efektywność szkoleń (221)
- Co może trener? Granice odpowiedzialności firmy szkoleniowej/trenera za efekt szkolenia (222)
- Druga strona medalu. Odpowiedzialność zleceniodawcy za efekty szkoleń (224)
- A co na to wszystko sam zainteresowany? Za co odpowiada uczestnik? (231)
Rozdział 24. Pomiar efektywności szkoleń (235)
- Co zrobić, żeby wiedzieć, co mierzyć? Cele szkolenia a kryteria pomiaru efektywności (236)
- Co da się zmierzyć? Poziomy badania efektywności szkoleń (237)
Zakończenie (247)
Bibliografia (249)
Kategoria: | Rynek pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-5465-9 |
Rozmiar pliku: | 3,8 MB |