Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
1 stycznia 2007
70,85
7085 pkt
punktów Virtualo

Przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu - ebook

Związki prania pieniędzy z finansowaniem terroryzmu należy uznać za udowodnione. Jednakże najwybitniejsi znawcy przedmiotu poszukują skutecznych metod rozpoznawania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Monografia, będąca pierwszą tego typu pracą na naszym rynku, stanowi interdyscyplinarne, a szczególnie prawno-kryminologiczne i kryminalistyczne studium analityczno-badawcze symptomów prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Autor wskazuje na istotne możliwości wykorzystania kryminologii i kryminalistyki nie tylko do rozpoznawania metod finansowania terroryzmu, lecz przede wszystkim do skutecznego przeciwdziałania temu zjawisku.

Spis treści

Wykaz skrótów 15
Słownik wybranych terminów 17
Wstęp 25
Rozdział 1
Terroryzm - rozpoznane i prognozowane zagrożenia 29
1. Rozwój terroryzmu 29
2. Pojęcie terroru i spór o definicję terroryzmu 31
3. Listy organizacji terrorystycznych 42
4. Prognozowane cele i planowane skutki ataków terrorystycznych 45
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.1. Poszukiwanie wiarygodnych prognoz 45
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.2. Rozpoznane nowe zagrożenia 47
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.3. Nakłady na szkolenia i zaopatrzenie w nowoczesną broń 48
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.4. Zniszczyć gospodarkę bogatych krajów 51
5. Terroryści z cyberprzestrzeni 52
6. Terroryści nuklearni 57
Rozdział 2
Polska w światowej koalicji antyterroryzmu 59
1. Konieczność międzynarodowego współdziałania 59
2. Rozpoznane zagrożenia w Polsce 62
3. Przesłanki zagrożeń terroryzmem w Polsce 64
4. Prawno-organizacyjne formy przeciwdziałania zagrożeniom
przy współpracy z organami UE 66
5. Przedsięwzięcia ogólnoprewencyjne i kryminalistyczne 70
Rozdział 3
Kryminologiczne i kryminalistyczne zagadnienia rozpoznawania
źródeł finansowania organizacji terrorystycznych 73
1. Przyczynek do rozważań na temat modus operandi
sprawcy finansowania terroryzmu 73
2. Modus operandi sprawcy a źródła finansowania terroryzmu 79
3. Koszty największych zamachów 84
4. Dochody z przestępczości zorganizowanej 85
5. Nowa ekonomia terroru 88
6. Konwencjonalne i niekonwencjonalne źródła i formy
finansowania organizacji terrorystycznych i ich akcji 90
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.1. Transakcje Osamy bin Ladena 90
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.2. Od tacy kościelnej po bank oraz fundusze specjalne i rządowe 93
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.3. Wykorzystywanie organizacji humanitarnych 94
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.4. Transakcje giełdowe na rzecz terrorystów 96
7. Niektóre systemy przekazywania dochodów ułatwiające
pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu 98
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp7.1. Tajne systemy bankowe 98
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp7.2. Wykorzystywanie Internetu 104
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp7.3. Rola spółek offshore w oazach podatkowych 110
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp7.4. Kierunki przedsięwzięć zapobiegawczych 111
8. Z problematyki skutków prania pieniędzy i finansowania
terroryzmu 112
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp8.1. Wybrane skutki prania pieniędzy 112
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp8.2. Rozpoznane skutki finansowania terroryzmu 115
9. Prawne i profilaktyczno-rozpoznawcze działania USA, Unii Europejskiej i innych wybranych krajów 117
10. Blokada rachunków bankowych - współdziałanie w ramach
porozumień międzynarodowych 126
Rozdział 4
Prawnomiędzynarodowe zagadnienia przeciwdziałania
finansowaniu terroryzmu 131
1. Wprowadzenie 131
2. Globalna strategia ONZ w przeciwdziałaniu terroryzmowi 132
3. Postanowienia rezolucji 1373 (2001) Rady Bezpieczeństwa ONZ 137
4. Międzynarodowa konwencja ONZ z dnia 9 grudnia 1999 r.
o zwalczaniu finansowania terroryzmu 139
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.1. Cele i przesłanki konwencji 139
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.2. Definicja przestępstwa finansowania terroryzmu 141
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.3. Fundusze i przychody - ujawnianie i zabezpieczanie 144
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.4. Zadania instytucji finansowych w rozpoznawaniu i zabezpieczaniu funduszy służących finansowaniu terroryzmu lub przestępstw z nim związanych 144
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.5. Kierunki współpracy międzynarodowej 145
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.6. Zasady ekstradycji a suwerenne przepisy krajowe 147
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp4.7. Znaczenie konwencji w realizacji polskiego prawa karnego 148
5. Przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu w dokumentach UE 153
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.1. Decyzja ramowa Rady 2001/500/WSiSW z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie prania pieniędzy oraz identyfikacji, zamrożenia, zajęcia i konfiskaty narzędzi oraz zysków pochodzących z przestępstwa 153
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.2. Decyzja ramowa Rady 2002/475/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie zwalczania terroryzmu 153
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.3. Decyzja ramowa Rady 2002/584/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedur przekazania między państwami członkowskimi 155
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.4. Decyzja ramowa Rady 2003/577/IHA z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie wykonywania w Unii Europejskiej postanowień o zabezpieczeniu mienia i środków dowodowych 158
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.5. Protokół zmieniający do europejskiej konwencji z dnia
27 stycznia 1977 r. o zwalczaniu terroryzmu 159
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.6. Konwencja Rady Europy z dnia 16 maja 2005 r. o zapobieganiu
terroryzmowi 160
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.7. Konwencja Rady Europy z dnia 16 maja 2005 r. o praniu pieniędzy, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu 162
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.7.1. Konfiskata dochodów pochodzących z przestępstwa 163
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.7.2. Definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu 164
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.7.3. Techniki śledcze 166
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.7.4. Zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu
terroryzmu 167
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.7.5. Opóźnianie realizacji transakcji podejrzanych,
czyli wstrzymanie transakcji i blokada rachunku 168
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.7.6. Zasady współpracy międzynarodowej 168
6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2005/60/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu 169
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.1. Dokumenty UE poprzedzające III dyrektywę 169
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.2. Wpływ III dyrektywy na integrację systemu prawa
europejskiego 171
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.3. Podmioty obowiązane objęte III dyrektywą 175
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.4. Definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu 176
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.5. Kategorie przestępstw terrorystycznych 177
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.6. Wyłączenia spod rygorów identyfikacji i rejestracji 180
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.7. Obowiązek informacji zwrotnej 180
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.8. Procedury wewnętrzne i edukacja pracowników instytucji
obowiązanych 181
7. Zalecenia specjalne Financial Action Task Force - FATF 182
8. Zalecenia International Association of Insurance
Supervisors - IAIS 186
Rozdział 5
Polskie regulacje prawne 191
1. Główne postanowienia ustawy z dnia 16 listopada 2000 r.
o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości
majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych
źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu 191
2. Zakres podmiotowy ustawy 195
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp2.1. Instytucje obowiązane 195
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp2.2. Jednostki współpracujące 197
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp2.3. Klienci instytucji obowiązanych 198
3. Pięć postanowień ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. przeciwko
finansowaniu terroryzmu 198
4. Instytucje obowiązane do rozpoznawania i weryfikacji symptomów zawartych w zawiadomieniu o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy, aktów terrorystycznych i finansowania terroryzmu 200
5. Ustawowe pojęcia wstrzymania transakcji i blokady rachunku 204
6. Procedura wstrzymania transakcji i blokady rachunku 205
7. Zawiadomienie GIIF o podejrzanej transakcji po wykonaniu zlecenia 207
8. Uprawnienia prokuratury dotyczące wstrzymywania transakcji lub blokady rachunku 208
9. Utajnienie informacji o wstrzymaniu transakcji lub blokadzie rachunku 208
10. Wstrzymanie transakcji i blokada rachunku w postępowaniu karnym o akt terrorystyczny 209
11. Powiadomienie klienta o decyzji wstrzymania transakcji lub blokadzie rachunku 209
12. Zażalenie i odpowiedzialność za wynikłą szkodę 210
13. Blokada rachunku a różnorodność i skuteczność procedury bankowej 210
14. Określenie zasad prowadzenia edukacji 211
15. Kontrolowanie instytucji obowiązanych 212
16. Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów ustawy 212
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp16.1. Niedopełnienie obowiązków ustawowych - art. 35
ust. l u.p.w.o.f. . 213
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp16.2. Ujawnienie informacji osobom nieuprawnionym - art. 35 ust. 2 u.p.w.o.f. 213
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp16.3. Nieumyślne niedopełnienie obowiązków lub ujawnienie
informacji osobom nieuprawnionym - art. 35 ust. 3 u.p.w.o.f. 214
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp16.4. Odmowa przekazania dokumentów, przekazanie
nieprawdziwych danych lub zatajenie prawdziwych danych
przed GIIF - art. 36 u.p.w.o.f. 214
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp16.5. Wyrządzenie znacznej szkody - art. 37 u.p.w.o.f. 214
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp16.6. Utrudnianie lub udaremnianie czynności kontrolnych - art. 37a ust. l u.p.w.o.f. 214
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp16.7. Niedopełnienie obowiązku opracowania procedur
Wewnętrznych - art. 37a ust. 2 u.p.w.o.f. 215
17. Unormowania zawarte w kodeksie karnym 215
18. Regulacje art. 106-108 pr. bank 216
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp18.1. Intencje ustawodawcy wyrażone w art. 106 pr. bank 216
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp18.2. Odpowiedzialność wynikająca z art. 107 pr. bank 217
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp18.3. Postanowienia art. 108 pr. bank 219
19. Wybrane efekty działań Generalnego Inspektora Informacji
Finansowej, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości 222
20. Obowiązek ustawowy czy lojalność prawnika wobec klienta 225
21. Propozycje zmian w polskim ustawodawstwie 227
Rozdział 6
Symptomy uzasadnionego podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz ich przydatność w ramach ustawowego obowiązku rozpoznawania transakcji podejrzanych 230
1. Etapy prania pieniędzy i finansowania terroryzmu a symptomy uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa 230
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp1.1. Modelowe określenie etapów prania pieniędzy 230
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp1.2. Etapy prania pieniędzy według International Association
of Insurance Supervisors - IAIS 234
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp1.3. Uzasadnione podejrzenie w prawie bankowym 235
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp1.4. Uzasadnione podejrzenie w prawie karnym 237
2. Zalecenie nr 28 FATF 240
3. Wytyczne dla banków i kas oszczędnościowo-budowlanych
w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy w Wielkiej Brytanii 241
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp3.1. Wykorzystywanie transakcji gotówkowych 242
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp3.2. Wykorzystywanie transakcji inwestycyjnych 242
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp3.3. Wykorzystywanie rachunków bankowych 243
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp3.4. Wykorzystywanie pośrednictwa instytucji finansowych
pochodzących z egzotycznych państw lub "oaz podatkowych" 244
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp3.5. Wykorzystywanie działalności kredytowej 245
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp3.6. Wykorzystywania pośrednictwa pracowników banku 245
4. Symptomy prania pieniędzy jako podstawa do kierowania zawiadomień do prokuratury o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa w latach 1993-2001 w polskiej praktyce bankowej 246
5. Symptomy uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa
według klasyfikacji GIIF na podstawie danych z lat 2001-2004 249
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.1. Instytucje obowiązane - typologia ogólna 249
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.2. Zleceniodawcy i beneficjenci transakcji podejrzanych
i powiązanych 250
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.3. Charakter i rodzaj transakcji 251
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp5.4. Symptomy proste i złożone 253
6. Handlowe transakcje dokumentowe 254
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.1. Akredytywa 255
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.2. Inkaso dokumentowe 257
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.3. Polecenia wypłaty z zagranicy 258
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.4. Gwarancje bankowe 258
7. Transakcje leasingowe 259
8. Transakcje faktoringowe 266
9. Transakcje forfaitingowe 267
10. Symptomy uzasadnionego podejrzenia przydatne dla domów
i biur maklerskich 268
11. Symptomy rozpoznane w działalności ubezpieczeniowej 270
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp11.1. Pojęcie działalności ubezpieczeniowej 270
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp11.2. Umowy ubezpieczenia na życie i inne osobowe 271
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp11.3. Wypłaty z tytułu umowy ubezpieczenia na życie lub innego
osobowego 272
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp11.4. Umowy na ubezpieczenie majątkowe 273
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp11.5. Wypłaty z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego 276
12. Rozpoznane symptomy w ubezpieczeniach majątkowych
według GIIF 277
13. Symptomy prania pieniędzy i transakcji podejrzanych
w działalności ubezpieczeniowej na podstawie zaleceń IAIS 278
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.1. Symptomy ogólne według IAIS 279
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.2. Symptomy związane z wykorzystywaniem pracowników
towarzystw ubezpieczeniowych 281
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.3. Kazusy związane z rozpoznanymi symptomami
Szczegółowymi - ubezpieczenia na życie 282
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.4. Kazusy w ubezpieczeniach majątkowych 284
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.5. Przykłady działania pośredników ubezpieczeniowych 285
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.6. Wykorzystanie transakcji reasekuracyjnych według IAIS 287
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.7. Manipulowanie składkami 287
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.8. Pranie pieniędzy w ramach roszczeń 289
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp13.9. Oszustwa przy wpłacie zaliczki 291
14. Rozpoznane symptomy i kazusy związane z finansowaniem
terroryzmu 292
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp14.1. Transakcje na rachunkach bankowych 293
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp14.2. Wpłaty i wypłaty gotówkowe 294
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp14.3. Przelewy bankowe 294
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp14.4. Charakterystyka klienta i jego działalności gospodarczej 295
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp14.5. Transakcje podejrzane i powiązane z podmiotami czy obszarami podejrzanymi, także z rozpoznanymi strefami ryzyka 296
15. Symptomy prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
rozpoznane przez jednostki współpracujące 297
16. Kazusy dotyczące transakcji związanych z terroryzmem 299
17. Determinanty skuteczności rozpoznawania symptomów uzasadnionego podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu 302
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp17.1. Rola praktyki w rozpoznawaniu nowych symptomów 302
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp17.2. Modelowy program wewnętrzny instytucji obowiązanej 304
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp17.3. Czynniki utrudniające rozpoznawanie symptomów
uzasadnionego podejrzenia 307
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp17.4. Czynniki determinujące skuteczność działania 311
Rozdział 7
Zasady należytej staranności wobec rozpoznawania
działalności klienta 314
1. Wybrane zagrożenia rozpoznane w działalności gospodarczej 314
2. Zalecenia w sprawie identyfikacji tożsamości klientów banków 321
3. Dotychczasowe pojęcie i zakres programu "Poznaj swojego klienta" 323
4. Zasady należytej staranności rozpoznawania działalności klienta w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2005/60/WE z dnia 26 października 2005 r. jako podstawy przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu 328
5. Kryterium profilu działalności klienta 330
6. Znaczenie programu "Poznaj swojego klienta"
w bezpieczeństwie instytucji finansowych na podstawie
zaleceń FATF i IAIS 332
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.1. Podstawowe elementy programu PSK w działalności
ubezpieczeniowej 332
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.2. Zasady identyfikacji i weryfikacji klientów w firmie
ubezpieczeniowej 333
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.3. Polityka akceptacji klienta-nabywcy produktów 335
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.4. Program "Poznaj swojego klienta" a ryzyko
oraz reputacja firm ubezpieczeniowych 335
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp6.5. Reguły ostrożnościowe firm ubezpieczeniowych 338
7. Podsumowanie 339
Rozdział 8
Klęska edukacji - przyczynek do rozważań na temat
przedsięwzięć profilaktycznych 341
1. Uwagi wstępne 341
2. Wyniki badań dotyczących oceny stanu świadomości prawnej w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i profesjonalizmu pracowników wybranych instytucji obowiązanych 344
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp2.1. Cel, przedmiot i zakres oraz metody badań 344
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp2.2. Podsumowanie wyników analizy statystycznej 345
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp2.3. Wybrane wyniki badań szczegółowych 346
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp2.4. Najważniejsze trudności związane z realizacją ustawy z dnia
16 listopada 2000 r. 348
3. Przygotowanie biegłego do wydawania opinii w sprawach
o pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu 351
4. Przewidywane pytania dla biegłego w postępowaniu karnym
w sprawach o pranie pieniędzy czy finansowanie terroryzmu 352
5. Podsumowanie 355
Aneks
Wykaz wybranych dokumentów dotyczących przeciwdziałania
praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu 359
Wykaz literatury 367
Kategoria: Monografie Prawnicze
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-264-1997-3
Rozmiar pliku: 2,2 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij