- nowość
Przedsiębiorczość społeczna i kapitał społeczny w XXI wieku - ebook
Przedsiębiorczość społeczna i kapitał społeczny w XXI wieku - ebook
Monografia jest poświęcona przedsiębiorczości społecznej i jej fundamentowi, którym jest kapitał społeczny. Obydwie kategorie stanowią istotne wyznaczniki rozwoju społeczno-gospodarczego, społecznego dobrostanu i przede wszystkim jakości życia. Obecnie tematyka ta nabiera coraz większego znaczenia w nurcie badań ekonomicznych i jest traktowana jako obszar badawczy ważny w świetle dążenia gospodarki do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, którego przejawem jest inkluzja społeczna, ekologiczna i cyfrowa.
Autorka wnikliwe rozpatruje charakter i podłoże zmian przedsiębiorczości społecznej oraz związanego z nią kapitału społecznego. Wykorzystuje do tego nie tylko teoretyczną analizę, ale także nowatorskie badania empiryczne i uwzględnia uwarunkowania wynikające z czwartej rewolucji przemysłowej, postpandemii oraz wojny w Ukrainie.
Na tym tle rozważa szereg problemów badawczych, m.in.:
- w jaki sposób czwarta rewolucja przemysłowa, postpandemia i wojna w Ukrainie wpłynęły na charakter zmian przedsiębiorczości społecznej i kapitału społecznego?
- czy nastąpiło odwrócenie priorytetów: ludzie dla gospodarki czy gospodarka dla ludzi?
- czy mamy do czynienia z postępującą erozją kapitału społecznego?
- czy wzrasta ryzyko rozluźnienia relacji społecznych?
- czy zanikające dobre relacje społeczne stanowią zagrożenie dla harmonijnego, trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego i poprawy jakości życia?
- jakie są przewidywania dotyczące kierunków rozwoju przedsiębiorczości społecznej?
- jakie są perspektywy rozwoju kapitału społecznego w kontekście inkluzywnego rozwoju społeczno-gospodarczego?
W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania autorka przeprowadziła własne badania ankietowe, dotyczące dwóch domen. Obszar przedsiębiorczości społecznej badała wśród studentów polskich oraz studentów ukraińskich ze względu na możliwość występowania różnic w ich opiniach. Ukraina funkcjonuje bowiem w odmiennych niż Polska uwarunkowaniach gospodarczych, społecznych, politycznych, prawnych i kulturowych oraz jest w stanie wojny. Obszar kapitału społecznego autorka badała wśród polskich przedsiębiorców społecznych, dla których kapitał społeczny jest wartością kluczową, determinującą rozwiązywanie nowych i trudnych problemów społecznych.
Książka może być pomocna w kształtowaniu i realizacji programów dydaktycznych z zakresu nauk społecznych. Jest adresowana do pracowników naukowych zajmujących się omawianą problematyką oraz studentów, którzy znajdą tu wiele ciekawych przykładów pozwalających zgłębić temat przedsiębiorczości społecznej i kapitału społecznego. Publikacja zainteresuje również kadrę menedżerską, pracowników samorządowych oraz pracowników związanych z przedsiębiorstwami społecznymi, którzy dostrzegą w niej ciekawy zbór doświadczeń związany z funkcjonowaniem ich podmiotów.
W sytuacji rynkowego triumfalizmu, w warunkach wciąż szalejącego konsumpcjonizmu oraz nierzadko bezrefleksyjnej pogoni za zyskami i dobrami materialnymi zwiększa się ryzyko ograniczania przestrzeni dla głębokich relacji społecznych, co stanowi zagrożenie dla harmonijnego rozwoju społeczno-gospodarczego i poprawy jakości życia ludzi. Jednocześnie przesilenie cywilizacyjne i rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że kwestie społecznych relacji stają się gorącym tematem.
Niestety na gruncie krajowym nie przekłada się to dostatecznie na intensyfikację badań naukowych oraz publikacji na ten temat. Moim zdaniem monografia ta przynajmniej w części zmniejsza tę lukę i ma walory prekursorskie. Autorka przedstawia nie tylko teoretyczne analizy literatury przedmiotu, lecz także oryginalne, nowatorskie badania empiryczne, dotyczące m.in. charakteru i podłoża zmian w badanym obszarze, z uwzględnieniem podstaw nie tylko ekonomicznych, lecz także kulturowych i moralnych.
Książka ma zarówno walory teoretyczne, jak i praktyczne przede wszystkim w zakresie kształtowania systemu polityki społeczno-gospodarczej, szczególnie dotyczącej regulacji w sektorze przedsiębiorczości społecznej, kapitału społecznego, sektora publicznego i dóbr wspólnych. (…) Powinni się nią zainteresować główni kreatorzy polityki społeczno-gospodarczej, w tym przedsiębiorcy, parlamentarzyści i główni regulatorzy życia społeczno-gospodarczego, zwłaszcza reprezentujący centralne instytucje rządowe oraz instytucje samorządowe.
fragment recenzji prof. Elżbiety Mączyńskiej,Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
Unikalną wartością tej monografii jest opracowanie modelu łańcucha wartości przedsiębiorstwa społecznego, nawiązującego do koncepcji M.E. Portera, oraz przestawieniepropozycjicyklu inkluzji cyfrowej wykorzystującejwartości kapitału społecznego(…). Monografia reprezentuje wysoki poziom naukowy i stanowi istotny wkład w dorobek ekonomii i finansów, ponieważ w polskiej literaturze zagadnienia przedsiębiorczości społecznej i kapitału społecznego nie były dotychczas badane w tak kompleksowy i dogłębny sposób. Prezentowane w pracy wyniki badań własnych to eksperyment badawczy, którego celem było rozszerzenie wiedzy w badanych obszarach.
Publikacja może być punktem wyjścia zarówno do dalszych badań, jak i działań mających wpływ na ten sektor gospodarki. Może przyczynić się do kształtowania polityki państwa w zakresie przedsiębiorczości społecznej, ale także stanowić impuls do dyskusji na temat wdrożenia rozwiązań systemowych kreujących nowy wizerunek i zaangażowanie przedsiębiorcy społecznego.
fragment recenzji dr. hab. inż. Ryszarda Pukały, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Jarosławiu
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8175-678-5 |
Rozmiar pliku: | 5,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Problem badawczy
Przedsiębiorczość społeczna oraz związany z nią kapitał społeczny są pojęciami stosunkowo nowymi, które znalazły się w polu zainteresowania współczesnej ekonomii, zajmującej się nie tylko badaniem zjawisk i procesów w gospodarce, ale także nakreślaniem kierunków działań w dążeniu do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego. Przedsiębiorczość społeczna i powiązane z nią zagadnienia pojawiły się w obszarze zainteresowania ekonomii w latach 90. XX wieku. Natomiast termin kapitał społeczny rozpowszechnił się w latach 80. XX wieku za sprawą socjologa Jamesa Colemana i politologa Roberta Putnama oraz później Pierre’a Bourdieu i Francisa Fukuyamy. Początkowo zjawiska i procesy związane z kapitałem społecznym były przedmiotem zainteresowania socjologów, ale wraz z upływem czasu przeniknęły do innych nauk. Również dla badaczy związanych z Bankiem Światowym kapitał społeczny stał się ważnym komponentem analiz nad pozaekonomicznymi źródłami i uwarunkowaniami rozwoju społeczno-gospodarczego.
Tematyka przedsiębiorczości społecznej i kapitału społecznego nabiera coraz większego znaczenia w nurcie badań ekonomicznych i jest traktowana jako istotny obszar badawczy w dyscyplinie ekonomia i finanse, ważny w świetle dążenia gospodarki do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, którego przejawem jest inkluzja społeczna, ekonomiczna, cyfrowa, a także ekologiczna. Jest ona określana zieloną inkluzją powstałą z potrzeby zwrócenia uwagi, odzwierciedlającą relację współczesnego człowieka ze światem natury.
Uzasadnieniem podjęcia tej problematyki w ramach rozprawy naukowej jest nowy nurt myśli ekonomicznej, w tym nowy pragmatyzm, kierujący się imperatywem umiaru w działalności gospodarczej. W koncepcji tej rekomenduje się przejście do tzw. ekonomii umiaru, w której kwestie społeczne nie byłyby spychane na dalszy plan w pogoni za zyskami. Równocześnie zwraca się uwagę, że „gospodarka bez systemu wartości etyczno-moralnych jest jak życie bez sensu”.
Kolejnym uzasadnieniem podjęcia tej tematyki są występujące w drugiej i trzeciej dekadzie XXI wieku światowe megatrendy (m.in. cyfryzacja, rozwój technologii, globalizacja, gospodarka oparta na wiedzy), które implikują szereg zmian i zjawisk, tworzących nową rzeczywistość gospodarczą oraz społeczną. Globalne zmiany technologiczne umożliwiające zintegrowanie ze sobą ludzi, maszyn i procesów określane są mianem czwartej rewolucji przemysłowej, której podstawowym elementem napędowym jest cyfryzacja. W szczególności pojęcie to dotyczy oprócz technologii także nowych sposobów pracy oraz nowej roli zasobów ludzkich, a także powszechnego dostępu do internetu na całym świecie. Dodatkowymi czynnikami, które przyspieszyły rozwój nowych technologii były: pandemia COVID-19, mająca zasięg ogólnoświatowy, oraz agresja rosyjska na Ukrainę, która ma bardziej lokalny charakter, dotyczący Europy, w tym głównie Europy Środkowo-Wschodniej i Polski.
Czwarta rewolucja przemysłowa jest procesem kompleksowym i zintegrowanym, który wprowadził zmiany i innowacje w życiu społeczno-gospodarczym, m.in. komputery kwantowe, pojazdy autonomiczne, druk 3D, robotyzację, sztuczną inteligencję, technologię blockchain, internet rzeczy, inteligentne miasta i domy.
Jednocześnie dużym potencjalnym zagrożeniem staje się wykluczenie cyfrowe, a w konsekwencji wykluczenie społeczne pewnej części społeczeństwa, powodujące nowe nierówności społeczno-gospodarcze, hamujące zrównoważony rozwój. W związku z tym coraz częściej rozważa się, jakie warunki należy spełnić, aby zrealizować zasadę zrównoważonego rozwoju i umożliwić osobom wykluczonym i zagrożonym wykluczeniem społecznym uczestniczenie w życiu ekonomicznym, społecznym, cyfrowym na poziomie co najmniej przeciętnym dla danego społeczeństwa. Przyjęcie takiej perspektywy w analizie zagadnień przedsiębiorczości społecznej i kapitału społecznego opiera się na koncepcji inkluzji społecznej, która implikuje traktowanie przedsiębiorczości społecznej jako narzędzia angażującego kapitał społeczny do realizacji przedsięwzięć społecznych dla zapewnienia inkluzywnego rozwoju. W ujęciu tym przyjęto tezę, że: (1) przedsiębiorczość społeczna oraz (2) kapitał społeczny mogą wspomagać proces inkluzji społecznej, ekonomicznej, cyfrowej.
Przedsiębiorczość społeczna definiowana jest w pracy na gruncie po-dejścia aksjologicznego, a więc przez pryzmat wartości, jakie kreuje. Zgodnie z nim przedsiębiorczość społeczną określono jako altruistyczną formę przedsiębiorczości, która angażuje kapitał społeczny do realizacji przedsięwzięć społecznych w warunkach gospodarki rynkowej, w trakcie których realizuje się jednocześnie cele ekonomiczne i społeczne dla zapewnienia inkluzywnego rozwoju.
Tak sformułowana definicja wymaga doprecyzowania pojęcia przedsięwzięcia społecznego, które pojmowane jest jako działalność nastawiona na realizację misji społecznej, rozumianej jako wpływ i oddziaływanie na wartości i postawy społeczne, skutkująca inkluzją (włączeniem) społeczną, ekonomiczną, cyfrową jednostek lub grup wykluczonych albo zagrożonych wykluczeniem.
Jednocześnie w pracy zdefiniowano pojęcie kapitału społecznego jako wartość, na którą składa się współpraca oparta na wzajemnych relacjach społecznych, umocniona zaufaniem. Takie rozumienie kapitału społecznego wskazuje także na podejście aksjologiczne.
Główna oś rozważań przedstawionych w monografii obejmuje przyjętą koncepcję opartą na założeniu, że przedsiębiorczość społeczna jest nierozerwalnie związana z kapitałem społecznym, co wynika z przyjętej definicji przedsiębiorczości społecznej, w ramach której kapitał społeczny stanowi istotną wartość w procesie rozwoju przedsiębiorczości społecznej. Kolejnym założeniem jest teza, zgodnie z którą wykorzystywanie kapitału społecznego we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych zwiększa skuteczność realizacji przedsięwzięć społecznych w procesie inkluzji społecznej, ekonomicznej, cyfrowej.
Badanie zarówno przedsiębiorczości społecznej, jak i kapitału społecznego wymaga podejścia interdyscyplinarnego w obszarze ekonomii, finansów, zarządzania, socjologii oraz filozofii. Wynika to z samej istoty pojęcia przedsiębiorczości społecznej, oznaczającej jednocześnie działanie biznesowe realizowane w otoczeniu rynkowym i konkurencyjnym oraz działanie społeczne. Konieczność podejścia wieloaspektowego do badanej tematyki wynika również z istoty kapitału społecznego, który jest terminem łączącym w jednym pojęciu dwa wyrazy o etymologii łacińskiej: socius (partner) oraz capita (głowa).
Punktem wyjścia i podstawowym założeniem przyjętym w planie badawczym jest robocza teza, że uwarunkowania wynikające z czwartej rewolucji przemysłowej, postpandemii oraz wojny w Ukrainie kreują nieznane wcześniej relacje społeczno-gospodarcze oparte na kapitale społecznym i związane z nimi zapotrzebowanie na nowe obszary przedsiębiorczości społecznej. Na tym tle pojawia się szereg pytań i problemów badawczych dotyczących inkluzywnego rozwoju społecznego, ekonomicznego, cyfrowego we współczesnych warunkach. Rozważania te stanowiły inspirację do zdefiniowania podstawowego problemu badawczego podjętego w tej pracy. Jego istotę wyraża tytuł monografii: Przedsiębiorczość społeczna i kapitał społeczny w XXI wieku. Czwarta rewolucja przemysłowa – postcovid – wojna. Z metodycznego punktu widzenia tak określony problem badawczy stanowi punkt wyjścia do sformułowania przedstawionego poniżej celu głównego i celów szczegółowych oraz hipotez badawczych.
Wcześniejsze badania
Literatura dotycząca zagadnień przedsiębiorczości społecznej jest obszerna. Problematyce tej poświęcone są specjalne wydania znanych czasopism branżowych, m.in. „The Journal of World Business”. Według Web of Science liczba artykułów naukowych poświęconych tematyce przedsiębiorczości społecznej indeksowanych corocznie w bazie Scopus w latach 1990–2020 wzrosła ponad stukrotnie. Jest to przejaw wzrostu zainteresowania tematem przedsiębiorczości społecznej wśród badaczy, a także wzrostu potencjału badawczego tego zagadnienia w analizie ekonomicznych oraz społecznych aspektów rozwoju. Początkowo publikacje dotyczyły zagadnień koncentrujących się na istocie pojęcia przedsiębiorczości społecznej, dopiero później zaczęły powstawać artykuły o charakterze empirycznym, skupiające się na rozwoju przedsiębiorczości społecznej jako dziedziny badań naukowych. Potem ewoluowały w kierunku dziedziny badawczej o dużym znaczeniu dla firm i badaczy.
Kwerenda literatury w tym zakresie umożliwia stwierdzenie, że wprawdzie termin przedsiębiorczość społeczna istnieje od 1950 r., ale nadal brak jest jego jednolitej definicji. Wynika to głównie z występującej różnorodności poglądów i określania przedsiębiorczości społecznej w wielu dziedzinach badawczych. Ostatecznie wielu badaczy określa przedsiębiorczość społeczną jako poddyscyplinę w ramach przedsiębiorczości.
Mimo braku jednolitej definicji model przedsiębiorczości społecznej jest coraz intensywniej promowany zarówno na świecie jak i w Polsce, co umożliwia zaobserwowanie niezbędności i wielości działań podejmowanych przez podmioty przedsiębiorczości społecznej. Liczne badania na ten temat wskazują, że szczególnie w sytuacjach kryzysowych, takich jak m.in. pandemia COVID-19, wojna, kataklizmy, występuje nagłe nasilenie i zwiększenie liczby problemów społecznych, których rozwiązaniem zajmuje się przedsiębiorczość społeczna pełniąca nowe role w tym zakresie. Sytuacje te powodują także zmianę modelu biznesowego przedsiębiorstw społecznych w wyniku zastosowania technologii cyfrowych, które umożliwiają wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań w każdym obszarze działalności i we współpracy z innymi. Zaobserwować można nowe zjawisko „cyfrowych inicjatyw w zakresie przedsiębiorczości społecznej”, powstających we współpracy wielu stron, na skrzyżowaniu ich potrzeb i cyfrowych inicjatyw społecznych, w odpowiedzi na problemy społeczne (m.in. aplikacje do komunikacji, współpracy i pomocy, nauki, zakupów itd.).
Pojęciem istotnie związanym z przedsiębiorczością społeczną jest kapitał społeczny. Po raz pierwszy pojęcie to pojawiło się w literaturze socjologicznej w latach 70. XX wieku i od tego czasu postępuje dynamiczny wzrost publikacji w tym temacie. Wykorzystując wyniki badań i analiz poświęconych teorii kapitału społecznego opublikowanych w anglojęzycznej literaturze przedmiotu oraz analizując najczęściej cytowane definicje terminu na podstawie Google Scholar, można stwierdzić, że kapitał społeczny jest pojęciem złożonym i stosowanym w wielu dyscyplinach nauk społecznych. Wpływa to na różne podstawy pojęciowe i w związku z tym różne interpretacje tego terminu, powodując trudności w sformułowaniu jednolitej definicji.
Analizując literaturę przedmiotu, można wskazać kierunki badań dotyczące kapitału społecznego. Jeden z nich dotyczy jego pomiaru, który napotyka pewne trudności, będące konsekwencją wielości definicji, a także analizowaniem kapitału społecznego na różnych poziomach: mikro (poziom jednostki), mezo (poziom organizacji lub społeczności lokalnej) i makro (poziom całego społeczeństwa). Kolejne utrudnienie w pomiarze kapitału społecznego wynika z problemu i dyskusji nad tym, czy jest on kapitałem jednostki, czy społeczności. Ogólne wnioski wynikające z tych badań wskazują, że pomiar kapitału społecznego nie jest zadaniem łatwym, ponieważ wiele wskaźników nie zapewnia jego pełnego zobrazowania. Jednocześnie wiele przejawów kapitału społecznego jest nieuchwytnych i niekwantyfikowalnych, ponieważ są one odczuwane poprzez jednostki i grupy jako efekty zachowań, współpracy, relacji, interakcji i zaufania do innych. W związku z tym bardzo często w prowadzonych badaniach dotyczących pomiaru kapitału społecznego wykorzystuje się nie tylko wskaźniki ilościowe, ale także jakościowe, które umożliwiają zrozumienie i właściwą interpretację analizowanego zagadnienia. Złożoność czynników kształtujących kapitał społeczny sprawia, że wciąż nie ma powszechnego konsensusu co do tego, jak go mierzyć, co samo w sobie staje się tematem badań i debat oraz ich intensyfikacji.
Kolejny obszar badań dotyczy powiązania przedsiębiorczości społecznej z kapitałem społecznym, który jest nieodzowny do skutecznego rozwiązywania problemów społecznych. Prowadzone w tym obszarze badania sugerują, że kapitał społeczny jest czynnikiem ułatwiającym rozwiązywanie problemów społecznych. Pomiędzy nim a przedsiębiorczością społeczną występuje wzajemny związek sprawczy i komplementarny. Kapitał społeczny pełni funkcję organizowania się społeczeństwa i działania na rzecz wspólnych celów poprzez współpracę, relacje, zaufanie i wymianę informacji. Determinuje on zdolność podmiotów społecznych do podejmowania działań dla umożliwienia osobom zagrożonym wykluczeniem uczestniczenie w życiu ekonomicznym, społecznym, cyfrowym oraz kulturalnym, które są warunkiem realizacji zasad zrównoważonego rozwoju. Problematyka związku między celami, zadaniami oraz rozwojem podmiotów społecznych a kapitałem społecznym nie jest w pełni udokumentowana i stanowi pewną lukę w badaniach, dlatego też prezentowana książka ma za zadanie ją uzupełnić. W kontekście zdiagnozowanego stanu wiedzy dotyczącego przedstawionego problemu badawczego opracowanie w zamierzeniu autorki ma być wkładem do dorobku ekonomii i finansów poprzez wypełnienie luk badawczych wiedzą o charakterze eksplanacyjnym. Prezentowane w pracy wyniki badań własnych to efekt eksperymentu badawczego, którego celem było przede wszystkim poszerzenie wiedzy w obszarze nauk ekonomicznych i społecznych. Ponadto stanowią one przyczynek do dalszych badań pogłębionych. Badania prowadzone były w Polsce i w Ukrainie.
Cele, pytania oraz hipotezy badawcze
Na podstawie nakreślonego wyżej problemu badawczego i dotychczasowej wiedzy dotyczącej przedsiębiorczości społecznej oraz kapitału społecznego sformułowano następujące główne cele teoriopoznawcze (CT) oraz empiryczne (CE) pracy:
CT1: Identyfikacja luk badawczych w teorii przedsiębiorczości społecznej.
CT2: Identyfikacja luk badawczych w teorii kapitału społecznego.
CE1: Identyfikacja znaczenia przedsiębiorczości społecznej i perspektyw jej rozwoju.
CE2: Identyfikacja znaczenia kapitału społecznego i perspektyw jego rozwoju w nowych warunkach społeczno-gospodarczych.
W ramach pierwszego empirycznego celu głównego (CE1) wyróżniono cele szczegółowe służące jego realizacji, do których należą:
C1.1: Identyfikacja oraz określenie cech przedsiębiorcy społecznego w opinii studentów polskich i studentów ukraińskich.
C1.2: Identyfikacja różnic w percepcji wizerunku przedsiębiorcy społecznego studentów polskich i studentów ukraińskich.
C1.3: Zbadanie poziomu świadomości studentów polskich i studentów ukraińskich o potrzebie inicjowania i rozwijania przedsięwzięć społecznych.
C1.4: Określenie preferencji studentów polskich i studentów ukraińskich dotyczących postrzegania przedsiębiorczości społecznej jako przedmiotu nauczania we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych
C1.5a: Określenie potencjalnego zainteresowania studentów polskich i studentów ukraińskich pogłębieniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości społecznej.
C1.5b: Określenie potencjalnego zainteresowania studentów polskich i studentów ukraińskich pogłębieniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości społecznej po doświadczeniach pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie.
W związku z pierwszym celem empirycznym (CE1) postawiono następujące pytania badawcze dotyczące przedsiębiorczości społecznej przed wystąpieniem pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie oraz po ich wystąpieniu:
P1.1: Jakie poglądy na temat wizerunku przedsiębiorcy społecznego mają studenci polscy i studenci ukraińscy?
P1.2: Czy występują istotne różnice w percepcji wizerunku przedsiębiorcy społecznego między studentami polskimi i studentami ukraińskimi?
P1.3: Jaki jest poziom świadomości studentów polskich i studentów ukraińskich dotyczący potrzeby inicjowania i rozwijania przedsięwzięć społecznych?
P1.4: Jak postrzegana jest przedsiębiorczość społeczna jako przedmiot nauczania we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych przez studentów polskich i studentów ukraińskich?
P1.5a: Czy studenci polscy i studenci ukraińscy są zainteresowani pogłębieniem wiedzy dotyczącej przedsiębiorczości społecznej?
P1.5b: Czy studenci polscy i studenci ukraińscy są zainteresowani pogłębieniem wiedzy dotyczącej przedsiębiorczości społecznej po doświadczeniach pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie?
W nawiązaniu do wskazanych celów i problemów badawczych oraz na podstawie prezentowanych dalej studiów literatury zostały określone hipotezy badawcze (H1.1; H1.2; H1.3; H1.4; H1.5a; H1.5b), które przedstawiono w rozdziale 3. Struktura zależności logicznej między celami głównymi, celami szczegółowymi, pytaniami badawczymi i hipotezami została ujęta w macierzy pola badawczego (tabela 3.1).
Drugi główny cel empiryczny (CE2) stał się podstawą sformułowania następujących celów szczegółowych:
C2.1: Identyfikacja zasobów decydujących o realizacji celów podmiotów społecznych w nowych warunkach społeczno-gospodarczych.
C2.2:Identyfikacja zmian w poszczególnych komponentach kapitału społecznego podmiotów społecznych w związku z pandemią COVID-19.
C2.3: Określenie perspektyw rozwoju kapitału społecznego w kontekście inkluzywnego rozwoju społeczno-gospodarczego.
W nawiązaniu do wskazanych celów zostały wysunięte następujące pytania badawcze, które dotyczą znaczenia kapitału społecznego w warunkach czwartej rewolucji przemysłowej oraz rzeczywistości postcovidowej:
P2.1: Jakie zasoby decydują o realizacji celów podmiotów społecznych w nowych warunkach społeczno-gospodarczych?
P2.2a: Jakie zmiany nastąpiły w poszczególnych komponentach kapitału społecznego (współpracy, zaufaniu, relacjach) po wystąpieniu pandemii COVID-19?
P2.2b: Jakie zmiany nastąpiły w wykorzystaniu form współpracy: fundraisingu, crowdfundingu, crowdsourcingu po wystąpieniu pandemii COVID-19?
P2.3: Jakie są perspektywy rozwoju kapitału społecznego w kontekście inkluzywnego rozwoju społeczno-gospodarczego?
Aby zrealizować przedstawione powyżej cele w części empirycznej pracy (rozdział 4), postawiono hipotezy badawcze (H2.1; H2.2a; H2.2b; H2.3). Wewnętrzną strukturę zależności w odniesieniu do poszczególnych celów, pytań badawczych, hipotez przedstawia macierz pola badawczego (tabela 4.1).
Metody i narzędzia badawcze
W poszukiwaniu odpowiedzi na postawione problemy badawcze oraz osiągnięcie celów i weryfikację hipotez wykorzystano wiele metod badawczych. Przede wszystkim w pierwszym etapie dokonano przeglądu literatury przedmiotu oraz wyników badań empirycznych. Na tej podstawie przeprowadzono analizę teoretyczną i zaproponowano własne propozycje terminologiczne dotyczące rozważanej tematyki. Następnie przeprowadzono badania własne, a szczegóły metodyczne w tym zakresie przedstawiono w rozdziałach 3 i 4. Sygnalizując jednak w tym miejscu, że analizy ilościowe opierają się na danych pierwotnych pozyskanych w toku badań przeprowadzonych w oparciu o autorskie narzędzie badawcze, jakim był kwestionariusz ankiety. Ze względu na to, że badania dotyczą dwóch wzajemnie zależnych obszarów: przedsiębiorczości społecznej oraz kapitału społecznego, użyto dwóch różnych kwestionariuszy ankietowych. Zdecydowano, że o przedsiębiorczości społecznej powinny wypowiadać się przede wszystkim osoby młode – studenci, ponieważ osoby młode wkraczają w dorosłe życie i podejmują decyzje o swojej przyszłości. Dokonują wyboru własnej ścieżki zawodowej dzięki angażowaniu się w proces uczenia się i rozwijania umiejętności, poszerzania kompetencji, które umożliwiają im dostosowanie się do zmian w otoczeniu społeczno-gospodarczym. Oprócz tego często podejmują odpowiedzialne działania (m.in. wolontariat, akcje charytatywne, pomoc potrzebującym), które przyczyniają się do ich rozwoju osobistego oraz dobra społeczeństwa. Dzięki otwartości na nowe doświadczenia wpływają na przyszłość swojego kraju, dlatego poznanie ich opinii w kwestii przedsiębiorczości społecznej, której znaczenie w XXI wieku wzrasta, jest uzasadnione. Przyjęto, że badania dotyczyć będą poznania opinii studentów polskich versus studentów ukraińskich. Uzasadnieniem takiej próby badawczej było założenie o możliwości występowania różnic w ich opiniach. Ukraina bowiem, w przeciwieństwie do Polski i państw Unii Europejskiej, jest krajem mało eksplorowanym w badaniach przedsiębiorczości społecznej i nie znajduje się w europejskich statystykach dotyczących tej problematyki. Jednocześnie nie jest też objęta unijną polityką wsparcia przedsiębiorczości społecznej, co sprawia, że ta forma działalności znajduje się na innym niż w krajach UE etapie rozwoju. Co istotne, Ukraina funkcjonuje w odmiennych niż Polska uwarunkowaniach społecznych, gospodarczych, politycznych, prawnych i kulturowych.
Tak zaprojektowane badania w swoim założeniu mogą umożliwić zmniejszenie luki teoriopoznawczej w zakresie porównań opinii studentów polskich z opiniami studentów ukraińskich na temat przedsiębiorczości społecznej przez pryzmat postrzegania wizerunku przedsiębiorcy społecznego, świadomości społecznej o potrzebie inicjowania i rozwijania przedsięwzięć społecznych, potrzeby nauczania przedmiotu przedsiębiorczości społecznej we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych oraz zainteresowania pogłębieniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości społecznej po doświadczeniach pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie.
Przyjęto także założenie, że badania dotyczące drugiego komplementarnego obszaru, jakim jest kapitał społeczny, powinny obejmować przede wszystkim przedsiębiorców. Szczególnie istotna jest opinia przedsiębiorców społecznych, którzy realizują ważne cele społeczne, często nieopłacalne z finansowego punktu widzenia. Brak wystarczającej opłacalności przedsięwzięć społecznych łączy się z koniecznością dysponowania nie tylko środkami finansowymi, ale przede wszystkim wysokim poziomem kapitału społecznego, który poprzez współpracę oraz nawiązywanie relacji opartych na zaufaniu zapewnia realizację społecznie użytecznych celów. W związku z tym w przypadku działalności przedsiębiorstw społecznych kapitał społeczny jest kluczową wartością, determinującą rozwiązywanie nowych i trudnych problemów społecznych we współczesnych warunkach, kształtowanych przez czwartą rewolucję przemysłową, postcovid i wojnę w Ukrainie. Dzięki wysokiemu poziomowi kapitału społecznego można skuteczniej rozwiązywać problemy społeczne. Przedmiotem szczególnych zainteresowań w ramach identyfikacji i znaczenia kapitału społecznego były: diagnoza zasobów decydujących o realizacji celów przez podmioty społeczne, zmiany poszczególnych komponentów kapitału społecznego (współpracy, zaufania, relacji) po wystąpieniu pandemii COVID-19, zmiany wykorzystywania form współpracy oraz perspektywy rozwoju kapitału społecznego w kontekście inkluzywnego rozwoju społeczno-gospodarczego. Konsekwencją tych badań miało być zniwelowanie luki teoriopoznawczej o kapitale społecznym i jego komponentach (współpracy, zaufaniu oraz relacjach społecznych) we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych kształtowanych przez czwartą rewolucję przemysłową i rzeczywistość postcovidową.
Aby rozstrzygnąć problem badawczy podnoszony w pracy, opracowano metodykę badań własnych, która polegała na realizacji następujących etapów:
1. Studia krajowej i zagranicznej literatury przedmiotu, ukierunkowane na identyfikację dotychczasowego dorobku naukowego oraz luk badawczych.
2. Badania wtórne, oparte na analizie danych zastanych (ang. desk research), dla dokonania diagnozy stanu faktycznego dotyczącego przedsiębiorczości społecznej oraz kapitału społecznego we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych zdeterminowanych czwartą rewolucją przemysłową, postcovidem oraz wojną w Ukrainie, z zastosowaniem następujących źródeł:
- danych statystycznych krajowych i międzynarodowych,
- wyników badań zawartych w raportach oraz ewidencji finansowej i zarządczej,
- materiałów i dokumentacji wewnętrznej badanych podmiotów społecznych.
Na podstawie wyników badań wtórnych dokonano identyfikacji obszarów (luk) wymagających przeprowadzenia badań właściwych.
1. Badanie właściwe (ilościowe), obejmujące:
- stworzenie koncepcji badań własnych,
- zaprojektowanie kwestionariusza ankietowego dotyczącego przedsiębiorczości społecznej skierowanego do studentów polskich i studentów ukraińskich,
- zaprojektowanie kwestionariusza ankietowego dotyczącego kapitału społecznego skierowanego do polskich podmiotów społecznych,
- przeprowadzenie badań własnych z wykorzystywaniem techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview, wywiad internetowy wspomagany komputerowo) dwóch obszarów badań,
- opracowanie i interpretacja otrzymanych wyników badań,
- sformułowanie wniosków i rekomendacji.
Finansowe wsparcie umożliwiające wykonanie badań empirycznych otrzymano ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznanych w ramach projektów: Dialog oraz Regionalna Inicjatywa Doskonałości. Badania zrealizowano także w ramach odbytego stażu naukowo-badawczego w Ukrainie w 2019 r.
Układ pracy
Zaprojektowanej koncepcji badań podporządkowano konstrukcję pracy, którą – poza niniejszym wstępem i zakończeniem – tworzą cztery rozdziały. Dwa pierwsze rozdziały mają charakter teoretyczno-poznawczy i stanowią podstawę zaprojektowania badań pierwotnych, dwa pozostałe mają charakter metodologiczno-empiryczny i przedstawiają metodykę badań, wyniki badań, ich interpretację oraz wnioski końcowe i rekomendacje.
W rozdziale pierwszym na podstawie przeglądu krajowej i zagranicznej literatury przedmiotu oraz analizy obowiązujących regulacji prawnych przedstawiono dyskusję naukową dotyczącą istoty przedsiębiorczości społecznej oraz jej znaczenia we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem czwartej rewolucji przemysłowej, rzeczywistości postcovidowej oraz wojny w Ukrainie. W ramach tego zadania dokonano analizy liczby i struktury podmiotów sektora non profit w Polsce latach 2018–2022. Przeprowadzono także analizę potencjału finansowego tego sektora przy wykorzystaniu współczynnika Giniego oraz przedstawiono źródła finansowania jego działalności. Dokonano diagnozy potencjału sektora przedsiębiorczości społecznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zasób niematerialny w postaci kapitału ludzkiego i kapitału społecznego. W końcowej części rozdziału dokonano identyfikacji luk badawczych w teorii przedsiębiorczości społecznej oraz przedstawiono autorską propozycję łańcucha wartości dla przedsiębiorstw społecznych.
Rozdział drugi poświęcony jest identyfikacji i ewolucji istoty kapitału społecznego jako kluczowego zasobu niematerialnego. Szczególną uwagę zwrócono na rolę kapitału społecznego w procesie inkluzywnego rozwoju społeczno-gospodarczego, ponieważ kwestia społecznej inkluzji stanowi jedną z najważniejszych polityk Unii Europejskiej w sferze społecznej. W związku z tym zwrócono szczególną uwagę na potencjalne proinkluzyjne walory kapitału społecznego, które mogą sprzyjać włączeniu społecznemu i gospodarczemu jednostek wykluczonych cyfrowo. W końcowej części rozdziału dokonano identyfikacji luk badawczych dotyczących kapitału społecznego. Przedstawiono również autorską propozycję inkluzji cyfrowej przy wykorzystywaniu wartości kapitału społecznego.
W rozdziale trzecim przedstawiono wyniki badań własnych dotyczących opinii studentów polskich i ukraińskich o przedsiębiorczości społecznej. W części wstępnej zaprezentowano metodykę badań, z uwzględnieniem szczegółowych pytań badawczych, celów i hipotez oraz charakterystyki próby badawczej. W następnych podrozdziałach przedstawiono wyniki badań poświęconych szczegółowym problemom i celom badawczym, dokonując weryfikacji hipotez. Interpretacja wyników badań pozwoliła na sformułowanie wniosków i rekomendacji uzupełniających dotychczasową wiedzę o przedsiębiorczości społecznej.
Natomiast w rozdziale czwartym przedstawiono wyniki badań własnych, które dotyczą opinii polskich podmiotów społecznych o znaczeniu kapitału społecznego we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych. W części wstępnej zaprezentowano metodykę badań, w której sformułowano szczegółowe pytania, cele i hipotezy badawcze oraz dokonano charakterystyki próby badawczej. W następnych podrozdziałach przedstawiono wyniki badań poświęconych szczegółowym problemom i celom badawczym, dokonując weryfikacji sformułowanych hipotez. Pozwoliło to na przedstawienie wniosków i rekomendacji uzupełniających dotychczasową wiedzę o kapitale społecznym.
Podziękowania
Książka jest efektem studiów i badań w zakresie prezentowanej tematyki. Nie powstałaby jednak, gdyby nie życzliwość i wsparcie wielu osób. Chciałabym podziękować w szczególny sposób prof. Wandzie Sułkowskiej za wsparcie i motywowanie do pracy oraz prof. Marii Płonce za dyskusje i merytoryczne uwagi dotyczące analizowanego tematu. Dziękuję także Koleżankom i Kolegom z Katedry Zarządzania Ryzykiem i Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie za przychylność i wsparcie na etapie finalizacji monografii. Dziękuję dr Olenie Pozniakowej oraz dr Iwannie Myschyschyn i dr. Andrzejowi Pekhnykowi za pomoc przy przeprowadzeniu badań ankietowych w trakcie stażu naukowo-badawczego w Narodowym Uniwersytecie Politechnika Lwowska i Lwowskim Narodowym Uniwersytecie im. Iwana Franki.
Na koniec dziękuję moim najbliższym, w szczególności Mężowi, Dzieciom oraz Mojej Mamie, którzy motywowali i wspierali mnie na każdym etapie pisania książki.ROZDZIAŁ 1 PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ SPOŁECZNA W TEORII EKONOMII
1.1. Istota przedsiębiorczości społecznej
1.1.1. Konceptualizacja przedsiębiorczości społecznej
Idea i praktyka przedsiębiorczości społecznej sięga początku dziejów ludzkości (idea solidaryzmu grupy, wzajemności). W przeciwieństwie do współczesnych rozwiązań teoria i praktyka przedsięwzięć społecznych miały do drugiej połowy XIX wieku charakter partykularny, dobrowolny i uznaniowy (chroniły interes grupy zawodowej, społeczności lokalnej, lub miały charakter pojedynczych akcji charytatywnych). Początkowo działania tego typu podejmowały wspólnoty plemienne, bractwa cechowe, jednak przez długi czas nie miały one cech sformalizowanych i organizacyjnych. Szczególne formy samopomocy tworzyli członkowie zawodów niebezpiecznych, których pracownicy narażeni byli na występowanie nieszczęśliwych wypadków, a ich rodziny na biedę, m.in. korporacje brackie, maszoperie kaszubskie (rybacy), gwarectwa górnicze, cechy rzemieślnicze, gildie kupieckie, bractwa czeladnicze, komuny miejskie, wspólnoty gminne. Prekursorami współczesnych przedsięwzięć społecznych byli tercjarze – funkcjonujący do dzisiaj jako trzeci zakon świecki, zaangażowany nie tylko w działalność religijną, lecz również w niesienie pomocy potrzebującym (bractwa miłosierdzia), opiekę nad chorymi (lazaryści), arcybractwa męki pańskiej sprawujące opiekę nad więźniami czy organizujące bezpłatne nauczanie. Dopiero reformy Ottona Bismarcka zapoczątkowane w 1881 r. stały się zalążkiem podejścia do polityki społecznej państwa jako rozwiązania systemowego, o charakterze roszczeniowym dla społeczeństwa, gwarantowanego przez państwo. Zakres polityki społecznej poszczególnych państw w XX wieku oraz obecnie był i jest zróżnicowany, zależny od przyjętej koncepcji politycznej, społecznej, uwarunkowań specyficznych i tradycji, lecz implikował rozwój przedsiębiorczości społecznej, traktowanej jako komplementarne wsparcie polityki społecznej państwa.
Jednak pomimo zainteresowania tą problematyką od dawna, nie została ona do tej pory zdefiniowana w sposób jednoznaczny. Wynika to z różnych uwarunkowań, które zostaną przedstawione w tym rozdziale.
Dokonany przegląd literatury przedmiotu wskazuje na wiele kierunków badań i sposobów definiowania przedsiębiorczości społecznej, w ramach których wyróżniono podejścia: podmiotowe, przedmiotowe, procesowe, instytucjonalne funkcjonalne.
Jednym z nich, według m.in.: F. Brouard, S. Larivet, J. Mair, S. Bacq, F. Janssen, P.A. Dancin, M.L. Granados, jest: podmiotowe, przedmiotowe i procesowe ujęcie przedsiębiorczości społecznej (tabela 1.1).
Tabela 1.1. Przedsiębiorczość społeczna z punktu widzenia podmiotowego, przedmiotowego, procesowego – definicje
----------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przedsiębiorczość społeczna Definicja
Podmiotowe W podmiotowym ujęciu istotą jest przedsiębiorca społeczny, który postrzegany jest jako wizjonerska jednostka zdolna do identyfikacji i wykorzystania okazji do realizacji misji społecznej i znalezienia innowacyjnych rozwiązań problemów społecznych wspólnoty. Zajmuje się on poszukiwaniem systemowych zmian i trwałych ulepszeń.
Przedmiotowe W przedmiotowym ujęciu istotą są organizacje i różne formy prawne tych organizacji, które funkcjonują dla realizacji celów społecznych, poszukując rozwiązań opartych na doświadczeniach komercyjnych i możliwości reinwestowania zysków z działalności z korzyścią dla społeczności. Podstawą takiego ujęcia jest dualny charakter organizacji społecznych, czyli skierowanie na rynek i jednocześnie nastawienie na realizację celów społecznych. Wymaga to łączenia efektywności gospodarowania z realizacją misji społecznej.
Procesowe W procesowym ujęciu istotą są działania i procesy realizowane w celu wytworzenia i utrwalenia wartości społecznej. W szczególności dokonuje się identyfikacji istotnego i konkretnego problemu społecznego, następnie poszukuje się rozwiązanie, kolejno dokonuje się oceny oddziaływania społecznego, a także trwałość przedsięwzięcia.
----------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Źródło: opracowanie na podstawie: A. Pacut, Rozwój przedsiębiorczości społecznej – istota i kierunki analizy, „Ekonomia Społeczna” 2015, nr 1, s. 7–20.
Według innej koncepcji w dyskusjach na temat sektora przedsiębiorczości społecznej dominują dwa podejścia:
1. Podejście instytucjonalne, które identyfikuje sektor przez przypisanie do niego z definicji pewnych form przedsiębiorczości zorientowanej socjalnie (jest ono odpowiednikiem przedstawionym w tabeli 1.1 podejścia przedmiotowego). Takie podejście dominuje również na szczeblu UE. W 2002 r. główne europejskie podmioty gospodarki społecznej, reprezentowane przez CEP-CMAF (Conference Europeenne Permanente des Cooperatives, Mutualites, Associations et Fondations) przyjęły kartę ekonomii społecznej CEP-CMAF i zdefiniowały podmioty ekonomii społecznej jako „podmioty społeczne i gospodarcze aktywne we wszystkich sektorach, wyróżniające się celami i szczególną formą przedsiębiorczości (…), takie jak: spółdzielnie, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, stowarzyszenia i fundacje”, miało to kluczowe znaczenie dla zdefiniowania ekonomii społecznej w Europie i na świecie;
2. Podejście funkcjonalne, które definiuje podmioty sektora ze względu na specyficzne zasady działania i swoistą demokrację wewnętrzną. Według karty CEP-CMAF szczególnie pożądane obszary ich działań oraz specyficzne cechy są następujące:
- prymat celów indywidualnych i społecznych nad kapitałem,
- otwarte i dobrowolne członkostwo,
- demokratyczna kontrola członków,
- połączenie potrzeb członków/użytkowników i/lub potrzeb ogólnych,
- obrona i realizacja wartości solidarności i odpowiedzialności,
- autonomiczne zarządzanie i niezależność od władz publicznych,
- wykorzystywanie wypracowanej nadwyżki do realizacji celów stabilnego rozwoju, realizacji usług dla członków lub usług ogólnych.
Specyficzne zasady charakteryzujące podmioty ekonomii społecznej ewoluowały, co było związane ze zmianą uwarunkowań zewnętrznych (np. działalność gospodarcza na dojrzałym rynku wymaga profesjonalnych umiejętności) i wewnętrznych (wewnętrzny rozrost organizacji uniemożliwiający praktyczne stosowanie tradycyjnych zasad, sformułowanych w odniesieniu do lokalnych podmiotów).
Natomiast według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedsiębiorczość społeczna zawiera się w pojęciu ekonomii społecznej i solidarnej. Jest ona definiowana jako sfera aktywności obywatelskiej, która poprzez działalność ekonomiczną i działalność pożytku publicznego służy: integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych marginalizacją społeczną, tworzeniu miejsc pracy, świadczeniu usług społecznych użyteczności publicznej (na rzecz interesu ogólnego) oraz rozwojowi lokalnemu. Jest to działalność o celach głównie społecznych, w ramach której zyski nie podlegają podziałowi, a są przeznaczane na te cele lub na rzecz wspólnoty – w przeciwieństwie do zwykłych przedsiębiorstw, gdzie celem jest maksymalizacja zysku i zwiększenie dochodu właścicieli. Według takiego ujęcia podmiotami ekonomii społecznej są:
- przedsiębiorstwa społeczne – w tym spółdzielnie socjalne i inne podmioty, które zatrudniają co najmniej 50% osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (m.in. niepełnosprawnych, bezrobotnych) lub 30% osób o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności. W przedsiębiorstwach społecznych zysk nie podlega podziałowi, lecz przeznaczany jest na wzmocnienie potencjału przedsiębiorstwa oraz na reintegrację zawodową i społeczną lub na działalność pożytku publicznego prowadzoną na rzecz społeczności lokalnej, w której działa przedsiębiorstwo;
- podmioty reintegracyjne, czyli np. Zakłady Aktywności Zawodowej, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, tj. takie, których głównym działaniem jest reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- podmioty działające w sferze pożytku publicznego (np. stowarzyszenia, fundacje);
- podmioty sfery gospodarczej utworzone w związku z realizacją celu społecznego (spółki non profit i spółdzielnie, których celem jest zatrudnienie, tj. spółdzielnie pracy, inwalidów i niewidomych, działające na podstawie Prawa spółdzielczego).