- W empik go
Przedsiębiorstwa w obliczu wyzwań XXI wieku - ebook
Przedsiębiorstwa w obliczu wyzwań XXI wieku - ebook
Publikacja podejmuje ważny temat, szczególnie w kontekście wyzwań, przed którymi stoją kierujący przedsiębiorstwami w XXI wieku. Autorki dokonały rozpoznania problemów i wyzwań pojawiających się przed przedsiębiorcami obecnie i w przyszłości. Ważnym zagadnieniem przedstawionym w monografii jest próba połączenia problematyki modeli biznesowych, finansowania i innowacji oraz zebrania tych szerokich i niełatwych zagadnień w powiązane ze sobą treści.
Spis treści
Wstęp
1. Decyzje finansowe i procesy dostosowawcze przedsiębiorstw jako wyraz adaptacji do współczesnego otoczenia
1.1. Współczesne otoczenie przedsiębiorstw
1.2. Decyzje finansowe przedsiębiorstw
1.3. Restrukturyzacja i procesy dostosowawcze przedsiębiorstw
2. Finansowanie przedsiębiorstw w erze ekonomii współdzielenia i ekonomii tłumu
2.1. Wprowadzenie
2.2. Współczesne otoczenie przedsiębiorstw – ekonomia współdzielenia i ekonomia tłumu
2.3. Interdyscyplinarny rozwój teorii finansów przedsiębiorstw
2.4. Finansowanie przedsiębiorstw w kontekście rozwoju fintechu
2.5. Alternatywne instrumenty finansowania działalności przedsiębiorstw
2.6. Modele, istota i rozwój crowdfundingu
3. Wiedza w aspekcie kreacji konkurencyjności przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych i globalnym
3.1. Systematyzacja pojęć w zakresie stanowiącym przedmiot badań
3.2. Wiedza i jej rola w budowaniu potencjału konkurencyjnego współczesnych podmiotów gospodarczych na arenie międzynarodowej
3.3. Inne czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych i globalnym
4. Innowacje jako źródło przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw
4.1. Podstawy terminologiczne w zakresie innowacji
4.2. Zarządzanie innowacjami w procesach rozwoju przedsiębiorstw
4.3. Znaczenie działalności innowacyjnej w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw na rynkach ponadnarodowych
5. Modele biznesowe przedsiębiorstw w gospodarce postindustrialnej
5.1. Społeczno-kulturowe uwarunkowania zmian w przedsiębiorstwach
5.2. Konsekwencje wynikające z cyfryzacji i serwicyzacji produkcji
5.3. Adaptacja modeli biznesowych do zachodzących zmian
5.4. Radykalne zmiany w modelach biznesowych
5.5. Spojrzenie na odnowę przedsiębiorstwa z punktu widzenia wartości organizacji
Bibliografia
Kategoria: | Biznesowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-65648-79-2 |
Rozmiar pliku: | 3,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wstęp
1. Decyzje finansowe i procesy dostosowawcze przedsiębiorstw jako wyraz adaptacji do współczesnego otoczenia
1.1. Współczesne otoczenie przedsiębiorstw
1.2. Decyzje finansowe przedsiębiorstw
1.3. Restrukturyzacja i procesy dostosowawcze przedsiębiorstw
2. Finansowanie przedsiębiorstw w erze ekonomii współdzielenia i ekonomii tłumu
2.1. Wprowadzenie
2.2. Współczesne otoczenie przedsiębiorstw – ekonomia współdzielenia i ekonomia tłumu
2.3. Interdyscyplinarny rozwój teorii finansów przedsiębiorstw
2.4. Finansowanie przedsiębiorstw w kontekście rozwoju fintechu
2.5. Alternatywne instrumenty finansowania działalności przedsiębiorstw
2.6. Modele, istota i rozwój crowdfundingu
3. Wiedza w aspekcie kreacji konkurencyjności przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych i globalnym
3.1. Systematyzacja pojęć w zakresie stanowiącym przedmiot badań
3.2. Wiedza i jej rola w budowaniu potencjału konkurencyjnego współczesnych podmiotów gospodarczych na arenie międzynarodowej
3.3. Inne czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych i globalnym
4. Innowacje jako źródło przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw
4.1. Podstawy terminologiczne w zakresie innowacji
4.2. Zarządzanie innowacjami w procesach rozwoju przedsiębiorstw
4.3. Znaczenie działalności innowacyjnej w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw na rynkach ponadnarodowych
5. Modele biznesowe przedsiębiorstw w gospodarce postindustrialnej
5.1. Społeczno-kulturowe uwarunkowania zmian w przedsiębiorstwach
5.2. Konsekwencje wynikające z cyfryzacji i serwicyzacji produkcji
5.3. Adaptacja modeli biznesowych do zachodzących zmian
5.4. Radykalne zmiany w modelach biznesowych
5.5. Spojrzenie na odnowę przedsiębiorstwa z punktu widzenia wartości organizacji
BibliografiaWstęp
Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat dokonano analizy wielu pozycji literatury traktujących o przedsiębiorstwie i o specyfice jego funkcjonowania w XXI wieku. Każda z tych pozycji rozpatruje przedsiębiorstwo z innej perspektywy, uwypukla inne aspekty. Jest to wyrazem stale zmieniającego się otoczenia i kreacji nowych, bądź redefinicji istniejących, celów, podejść, paradygmatów funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Dokonujące się procesy globalizacyjne są skomplikowanie oraz wielostronne i obejmują wiele zjawisk i procesów oraz powiązań, a dynamiczne zmiany zachodzące w otoczeniu uwypuklają złożoność i mnogość ich występowania. Okres szczególnego wpływu otoczenia na funkcjonowanie przedsiębiorstw i jego możliwości rozwojowe przypada na kryzys i recesję. Wówczas w sposób szczególny, a ponadto globalny uwidacznia się destabilizujący wpływ otoczenia skutkujący znaczącym stopniem deterioracji kondycji finansowej przedsiębiorstw, ale także identyfikacją dysfunkcji w pozostałych obszarach zarządzania przedsiębiorstwem.
W niniejszej książce podjęto się przedstawienia wybranych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa w XXI wieku jako wyrazu adaptacji do wyzwań współczesnego otoczenia. Uwypuklono decyzje finansowe i nowoczesne podejście do finansowania przedsiębiorstw, procesy dostosowawcze i szerzej – modele biznesowe – oraz poświęcono uwagę roli wiedzy, a także innowacjom w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
W rozdziale pierwszym (autorstwa Małgorzaty Porady-Rochoń), scharakteryzowano specyfikę współczesnego otoczenia, wskazując rolę globalizacji w jego kreowaniu, a także jej pozytywnych i negatywnych skutków dla realizacji celów przedsiębiorstwa. Zwrócono uwagę, na konieczność zwiększenia jakości i częstotliwości analizy otoczenia, co powinno być wyrazem świadomego i odpowiedzialnego podejścia do zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem. Biorąc pod uwagę rolę decyzji finansowych w procesie decyzyjnym, w tym w szczególności w okresie kryzysu czy recesji, uwagę skupiono na omówieniu determinant, które je kształtują. Moment identyfikacji, pomiaru i oceny skali dysfunkcji, zaburzeń i zagrożeń w przedsiębiorstwie warunkuje zakres działań w ramach procesów dostosowawczych/procesów restrukturyzacji niezbędnych do wdrożenia, w celu minimalizacji ryzyka niewypłacalności czy bankructwa. Mając na uwadze powyższe, przedstawiono również model procesu dostosowawczego przedsiębiorstw do specyfiki współczesnego otoczenia.
W rozdziale drugim (autorstwa Dominiki Kordeli) przedstawiono zmiany na rynku finansowym wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii i tzw. ekonomii tłumu. W kontekście finansowania przedsiębiorstw dokonano systematyki pojęć, które weszły do języka finansów ze względu na zachodzące procesy innowacyjne. Przede wszystkim jednak wskazano na nowe możliwości finansowania podmiotów gospodarczych, a także na zalety i wady alternatywnych instrumentów finansowania.
Kolejne rozdziały poświęcono wybranym determinantom kształtowania konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Odpowiednio, przedmiot rozważań zawartych w trzecim rozdziale pracy (autorstwa Małgorzaty Brojak-Trzaskowskiej) dotyczy wiedzy odnoszącej się do kreacji pozycji konkurencyjnej podmiotów gospodarczych na rynkach międzynarodowych i rynku globalnym. O ile punkt wyjścia skoncentrowano na usystematyzowaniu podstawowych pojęć w zakresie stanowiącym przedmiot badań, o tyle zasadnicze syntetyczne rozważania poświecono wiedzy i zarządzaniu nią w procesie budowania potencjału konkurencyjnego organizacji gospodarczych.
W czwartym rozdziale pracy (autorstwa Małgorzaty Brojak-Trzaskowskiej) ujęto problematykę innowacji jako źródła przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, przy czym narrację rozpoczęto od przybliżenia podstaw terminologicznych w zakresie innowacji, natomiast główne kwestie poznawcze zogniskowano wokół zarządzania innowacjami i znaczenia samej działalności innowacyjnej w procesach rozwoju przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem ponadnarodowej skali prowadzonej działalności gospodarczej.
Rozdział piąty (autorstwa Moniki Tomczyk) został poświęcony megatrendom gospodarczym i zmieniającym się przez nie modelom biznesowym. Przedsiębiorstwa w XXI wieku działają w kontekście szybko zmieniającego się otoczenia, kształtowanego przez cyfryzację, serwicyzację i globalizację. Prowadzi to do pojawienia się nowych graczy, współistnienia dużych struktur mikropodmiotów, transformacji łańcuchów wartości, zachowań konsumentów i ich oczekiwań. Zmiany te, z jednej strony oferują podmiotom szereg możliwości, ale z drugiej zmuszają podmioty do szybkiej reakcji, poszukiwania nowych modeli biznesowych i ich adaptowania do istniejących warunków. Innowacje coraz częściej są stymulowane przez czynniki nietechnologiczne, takie jak kreatywność, wzornictwo, nowe procesy organizacyjne i modele biznesowe. Przedsiębiorczość oparta na kulturze i kreatywności staje się podstawową cechą gospodarki postprzemysłowej. Aby zatem przedsiębiorstwo mogło odnaleźć się w tej rzeczywistości i być konkurencyjne, potrzebuje czegoś więcej niż tylko wydajnego procesu produkcyjnego, kontroli kosztów i dobrej bazy technologicznej. Organizacja taka potrzebuje silnej marki, zmotywowanych pracowników, produktów i usług, które spełniają oczekiwania klientów lub takie potrzeby tworzą i które budują wartość oraz doświadczenie.
Publikacja dedykowana jest zarówno teoretykom jak i praktykom, studentom, ale także przedsiębiorcom, chcącym zapoznać się z wybranymi aspektami funkcjonowania przedsiębiorstwa we współczesnym kreującym zmiany i nowe wyzwania otoczeniu.
W imieniu zespołu autorskiego
Małgorzata Porada-RochońBibliografia
6 stylów zarządzania według Daniela Golemana , http://weblog.infopraca.pl/2010/10/6-stylow-zarzadzania-wedlug-daniela-golemana (dostęp: 04.11.2017).
Adamkiewicz-Drwiłło H.G. , Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, Warszawa.
Adamska A., Dąbrowski T. , Do investors appreciate information about Corporate Social Responsibility? Evidence from the Polish equity market, „Inzinerine Ekonomika – Engineering Economics”, nr 27(4).
Amit R., Zott Ch. , Creating value through business model innovation, „MIT Sloan Management Review”, nr 53(3), http://sloanreview.mit.edu/article/creating-value-through-business-model-innovation/ (dostęp: 09.10.2017).
Apicella C.L., Carré J.M., Dreber A. , Testosterone and economic risk taking: a review, „Adaptive Human Behavior and Physiology”, nr 1(3).
Arogyaswamy K., Barker III V.L., Yasi-Ardekani M. , Firm turnarounds: An integrativie two-stage model, „Journal of Management Studies”, t. 32. z.4.
Baddeley M. , Behavioural Economics and Finance, Londyn.
Bal-Woźniak T. , Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne, Warszawa.
Barberis J. , The rise offinTech: Getting Hong Kong to lead the digital financial transition in APAC, Fintech Report, Fintech HK.
Barker III V.L., Barr P.S. , Linking top manager attributions to strategic reorientation in declining firms attempting turnarounds, „Journal of Business Research”, nr 55.
Barker III V.L. Duhaime I. , Strategic change in the turnaround Process: theory and empirical evidence, „Strategic Management Journal”, t. 18.
Barr P.S, Stimpert J.L., Huff A.S. , Cognitive change, strategic action, and organizational renewal, „Strategic Management Journal”, t. 13 (Special Summer Issue).
Belleflamme P., Lambert T., Schwienbacher A. , Crowdfunding: An Industrial Organization Perspective, SSRN Working Paper, https://ssrn.com/abstract=2151179 (dostęp: 20.10.2017).
Bendyk E. , Gospodarka doznań i przeżyć, „Polityka”, http://www.polityka.pl/spoleczenstwo/niezbednikinteligenta/200961,1,gospodarka-doznan-i-przezyc.read (dostęp: 10.11.2017).
Berłowski P. , PR w przeddzień rewolucji, „Puls Biznesu”, 25 października.
Bhagat S., Moyen N, Suh I. , Investment and internal funds of distressed firms, „Journal of Corporate Finance”, nr 11(3).
Białoń L., Otrębski T. , Elementy polityki przemysłowej, Warszawa.
Bitkowska A. (red.) , Procesy restrukturyzacji warunkiem poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa, Warszawa.
Bitkowska A. , Przebieg procesu restrukturyzacji, A. Bitkowska (red.), Procesy restrukturyzacji przedsiębiorstw warunkiem poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw, Warszawa.
Błach J. , Wykorzystanie innowacji finansowych w strategii finansowej przedsiębiorstwa, T. Famulska, J. Nowakowski (red.), Kontrowersje wokół finansów, Warszawa.
Bogdanienko J. , Innowacje jako czynnik przewagi konkurencyjnej, J. Bogdanienko, M. Haffer, W. Popławski (red.), Innowacyjność przedsiębiorstw, Toruń.
Borowiecki R., Wysłocka E. , Analiza ekonomiczna i ocena ekspercka w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstw, Warszawa.
Botsman R. , The Sharing Economy Lacks A Shared Definition, https://www.fastcompany.com/3022028/the-sharing-economy-lacks-a-shared-definition (dostęp: 20.10.2018).
Brojak-Trzaskowska M. , Determinanty innowacyjnego rozwoju przedsiębiorstw na przykładzie wybranych rodzajów usług, Szczecin.
Brojak-Trzaskowska M. , Procesy rozwojowe przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Warszawa.
Brojak-Trzaskowska M. , Zarządzanie innowacjami, J. Engelhardt (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa.
Brzóska J. , Model biznesowy – współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 2.
Byrski B. , Procesy innowacyjne w przemyśle, Kraków.
Caputa W. , Konkurencyjność przedsiębiorstwa w okresie globalizacji, W. Caputa (red.), Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Warszawa.
Casadesus-Masanell R, Ricart J.E. , Jak skonstruować zwycięski model biznesowy, Warszawa.
Charemza W., Diaz C., Markowa S. , Quasi ex-ante inflation forecast uncertainty, prezentacja z konferencji „Global Economy and Governance”, 23–24 października, SGGW, Warszawa.
Chesbrough H., Rosenbloom R.S. , The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spinn-off Companie, „Industrial and Corporate Change”, nr 3.
Clayton M. , Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa.
Cleveland H. , The Knowledge Executive Leadership in an Information Society, Nowy Jork.
Coates J.M., Gurnell M., Sarnyai Z. , From molecule to market: steroid hormones and financial risk-taking, „Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences”, nr 365(1538).
Collins L., Sward L., Zhang B. , The Rise of Future Finance. The UK Alternative Benchmarking Report, Londyn.
CRO – Firmenretter mit neuem Profil Bedeutung, Persönlichkeit und Rolle des Chief Restructuring Officer bei der unternehmerischen Restrukturierung 4/2015, https://www.rolandberger.com (dostęp: 20.11.2017).
Czechowska K. , Wybrane uwarunkowania podejmowania decyzji inwestycyjnych na rynku nieruchomości – ujęcie behawioralne, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 36, t. 1
Czerwonka M., Ostaszewski J., Rzeszutek M., Walczak M. , W poszukiwaniu mainstreamu w dyscyplinie finanse, J. Ostaszewski, E.Kosycarz (red.), Rozwój nauki o finansach. Stan obecny i pożądane kierunki jej ewolucji, Warszawa.
Damodaran A. , Corporate Finance. Theory and Practice, wyd. 2, Hoboken.
Daszyńska-Żygadło K., Ryszawska B., Słoński T., Zawadzki B.M. , Investors’ Reactions for Sustainability Index Inclusion – Is CSR a Good News? I.D. Czechowska, R. Pastusiak (red.), Future of Finance. Przyszłość finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica”, nr 2(300).
Davenport T.H., Prusak L. , Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Boston.
Dec P. , Finasjalizacja a problem upadłości przedsiębiorstw, „Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa”, nr 2.
Dolińska M. , Innowacje w organizacjach u progu XXI wieku, I.K. Hejduk (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości fikcja i rzeczywistość, Warszawa.
Drucker P.F. , Innovation and entrepreneurship. Practice and principles, Londyn.
Drucker P.F. , Zarządzanie w czasach burzliwych, Warszawa.
Duczkowska-Piasecka M. (red.) , Model biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Warszawa.
Duliniec A. , Finansowanie przedsiębiorstwa. Strategie i instrumenty, Warszawa.
Dziuba D.T. , Rozwój systemów crowdfundingu – modele, oczekiwania i uwarunkowania, „Problemy Zarządzania”, t. 10, nr 3(38).
Ekspansja międzynarodowa polskich przedsiębiorstw produkcyjnych. KPMG w Polsce, , http://ekonom.ug.edu.pl/pp/download.php?OpenFile=20251 (dostęp: 16.11.2017).
Elger C.E., Schwarz F. , Neurofinance. WieVertrauen, Angst und Gier Entscheidungtreffen, Monachium.
Erel I., Julio B., Kim W., Weisbach M.S. , Macroeconomic Conditions and Capital Raising, „NBER Working Paper”, nr 16941, s. 1–43.
Fazlagić J. , Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Warszawa.
Filipiak B. , Podejście procesowe w zarządzaniu finansami małych i średnich przedsiębiorstw, M. Dylewski (red.), Finanse małych i średnich przedsiębiorstw. Innowacje, decyzje, procesy, Warszawa.
Flejterski S., Metodologia finansów, Warszawa.
Flejterski S. , Ekonomia, finanse i zarządzanie w perspektywie metodologicznej i interdyscyplinarnej, Fiedor B. (red.), Nauki ekonomiczne. Stylizowane fakty a wyzwania współczesności, Warszawa.
Flejterski S., Wahl P. , Ekonomia globalna. Synteza, Warszawa.
Franc-Dąbrowska J., Porada-Rochoń M., Zioło M., Babczuk A. , Stabilizowanie finansów podmiotów sektora publicznego i prywatnego w warunkach zaburzeń finansowych, Warszawa.
Frydman C.D. , Essays in neurofinance, Pasadena.
Gajdka J. , Behawioralne finanse przedsiębiorstw. Podstawowe podejścia i koncepcje, Łódź.
Gawrońska-Nowak B., Walerysiak G. , Decyzje Ekonomiczne. Ujęcie Ilościowe, Warszawa.
Godziszewski B. , Koncepcje źródeł konkurencyjności, M.J. Stankiewicz (red.), Determinanty konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Sposoby i warunki umacniania konkurencyjności przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki, Toruń.
Grinyer P.H., Mayes D.G., McKiernan P. , Sharpbenders: The secrets of unleashing corporate potential, Oxford.
Grudzewski M.W., Hejduk I.K. , Systemy zarządzania wiedzą – nowy paradygmat czy wyzwanie? I.K. Hejduk (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości; fikcja i rzeczywistość, Warszawa.
Gruszczyńska-Malec G., Rutkowska M. , Strategie zarządzania wiedzą. Modele teoretyczne i empiryczne, Warszawa.
Haffer M. , Polskie przedsiębiorstwa a wyzwania globalizacji, M.J. Stankiewicz (red.), Determinanty konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Sposoby i warunki umacniania konkurencyjności przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki, Toruń.
Hope J., Hope T. , Competing in the Third Wale, Boston.
Howe J. , The Rise of Crowdsoursing, „Wired Magazin”,6 stycznia.
Hornby A.S., Cowie A.P. , Oxford advanced learner’s dictionary of current English, Oxford.
Jabłoński M. , Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Warszawa.
Jajuga K. , Czy ukształtuje się nowy paradygmat finansów? W. Frąckowiak, J. Szambelańczyk (red.), Ku nowemu paradygmatowi nauk o finansach, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu”, nr 144.
Jajuga K. , Finanse spółek – niektóre wyzwania dla badań i dydaktyki, C. Zając (red.), Nauki ekonomiczne w XXI wieku – dylematy, wyzwania, perspektywy, Jubileusz 70-lecia Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Janasz W. , Kreatywność i innowacyjność w organizacji, J. Wiśniewska, K. Janasz (red.), Innowacyjność organizacji w strategii inteligentnego i zrównoważonego rozwoju, Warszawa.
Janasz W., Łukasik W., Grabiec W., Gołębiowski M., Niewiński A. , Chłonność innowacyjna przedsiębiorstw, Szczecin.
Janc A., Mikołajczak P., Waliszewski K. , Europejska unia rynków kapitałowych. Perspektywa finansowania przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa.
Jashapara A. , Zarządzanie wiedzą, Warszawa.
Jasiński A.H. , Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Warszawa.
Jinda P., Bahl S. , The New Era of Finance: Neurofinanceand Investment Behavior, „International Journal of Research in Finance and Marketing” (IJRFM), t. 6, z. 7.
Johnson M., Christensen C., Kagermann H. , Jak fundamentalnie zmienić model biznesowy, Warszawa.
Jonas A. , Strategie konkurencji na rynku usług bankowych, Warszawa.
Kahneman D., Tversky A. , Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk, „Econometrica”, t. 47, z. 2.
Karlik M. , Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie, Warszawa.
Kaszowska J.A., Santos J.L. , Rola percepcji ryzyka i niepewności w ocenie ryzyka systemowego. Podejście symulacyjne ABM, „Ekonomista”, nr 4.
KE Komisja Europejska , Zrozumieć finansowanie społecznościowe. Przewodnik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ref. Ares (2015) 1989921 – 11/05/2015.
Kirby E., Worner S. , Crowdfunding: An Infant Industry Growing Fast, Staff Working Paper of the IOSCO Research Department, DWP3.
Kleemann F., Voβ G., Rieder K. , Un(der)paid Innovators: The Commercial Utilization of Consumer Work through Crowdsourcing, „Science, Technology and Innovation Studies”, nr 4(1).
Klimontowicz M., Harasim J. , Tendencje rozwojowe na rynku alternatywnych instrumentów finansowych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska – Sectio H, t. XLIX, nr 4.
Koh Sz., Durand R.B., Chang L.M. , Financial distress: Lifecycle and corporate restructuring, „Journal of Corporate Finance”, t. 33, https://www.sciencedirect.com/science/journal/09291199 (dostęp: 09.2017).
Kordela D. , Crowdfunding w Polsce – koncepcja finansowania społecznościowego, Rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju. Gospodarka – etyka - środowisko „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 436.
Kowalczyk A., Nogalski B. , Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Warszawa.
Kowalewski M., Nowak A., Thurow A. , Czy kultura może wzmacniać spójność społeczną, Szczecin.
Koźmiński A.K. , Decyzje. Analiza systemowa organizacji, Warszawa.
Kurtyka M., Roth G. , Zarządzanie zmianą. Od strategii do działania. Jak połączyć wizję, ludzi i organizację w służbie strategii, Warszawa.
Künstner T., Merle M.Le, Gmelin H., Dietsche C. , Cyfrowa przyszłość kreatywnej Polski: Ekonomiczny wpływ internetu na sektor kreatywny w Polsce i Europie, Booz and Company Inc.
Leśniewski M. , Konkurencyjność miękka przedsiębiorstw, Warszawa.
Lisikiewicz J., Jurek-Stępień S., Sosnowska A. , Wyznaczniki rozwoju współczesnego przemysłu, Warszawa.
Lyck L. , Experience economy as an Instrument to create economic profitability, http://www.oru.se/Extern/Institutioner/RHS/dokument/guestlecture (dostęp: 06.10.2017).
Łukasik G. , Wpływ rozwoju rynku kapitałowego na wybory współczesnego przedsiębiorstwa, S. Owsiak, A. Pollok (red.), W poszukiwaniu nowego ładu ekonomicznego, Warszawa.
Mann M., Byun S.E. , To retrench or invest? Turnaround strategies during a recessionary tim, „Journal of Business Research”, nr 80, www.Sciencedirect.com (dostęp: 20.11.2017).
Marcinkowska M. , Kształtowanie wartości firmy, Warszawa.
Maśloch P. , Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji, Przedsiębiorczość a współczesne wyzwania cywilizacyjne, „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 1.
Matusiak K.B. , Od przedsiębiorczości technologicznej do opartej na wiedzy (kreatywnej) – innowacyjna przedsiębiorczość ery postindustrialnej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 653.
Mazur R. , Analiza otoczenia przedsiębiorstwa jako element zarządzania strategicznego, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis Oeconomica”, nr 282(60).
Mączyńska E. , Anomia – jej przyczyny i ekonomiczne następstwa, http://www.pte.pl/pliki/2/12/maczynska_madrosc.pdf (dostęp: 07.11.2017).
Micu I., Micu A. , Financial Technology (fintech ) and its implementation on the Romanian non-bankig capital market, „SEA – Practical Application of Science”, nr 11.
Mikuła B. , Wprowadzenie do gospodarki i organizacji opartych na wiedzy, B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki (red.), Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy, Warszawa.
Miles R.C. , Basic Business Appraisal, Nowy Jork.
Mitręga-Nestrój K. , The Sharing Economy and Collaborative Finance – Outline of the Problems, „Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 173.
Moffitt S. , 14 Parts of Crowd Economy, http://crowdsourcingweek.com/14-parts-of-the-crowd- economy-landscape (dostęp: 20.11.2017.).
Morawski M. , Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, „E-mentor”, nr 4.
Moritz A., Block J. , Crowdfunding und Crowdinvesting: State-of-the-Art der wirtschafts wissenschaftlichen Literatur, „ZfKE – Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship”, t. 62.
Moszoro B, Gadomska-Lila K., Innowacyjny model biznesowy – kluczowe elementy, „Management and Business Administration. Central Europe”, t. 21, nr 1(120).
Musteen M., Liang X., Barker III V. , Personality, perceptions and retrenchment decisions of managers on response to decline: Evidence from a decision – making study, „The Leadership Quarterly”, nr 22.
Nason R.S., Patel P.C. , Is cash king? Market performance and cash during a recession, „Journal of Business Research”, nr 69(10).
Nekaj E.L. , The Crowd Economy: from the crowd to businesses to the public administrations and multinational corporation, W. Vassalo (red.), Crowdfunding for Sustainable Entrepreneurship and Innovation, Derry Township.
Noga M. , Neuroekonomia a ekonomia głównego nurtu, Warszawa.
Nogalski B., Marcinkiewicz H. , Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem, Warszawa.
Nonaka I. , The Knowledge Creating Company, „Harvard Business Review”, listopad–grudzień.
Norek T. , Efektywność procesów innowacyjnych realizowanych przez polskie przedsiębiorstwa sektora MSP. Rezultaty badań empirycznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 386.
Norek T. , Analysis of the efficiency of innovation projects supported by the EU funds, Enterpreneurs, A. Zbuchea (red.), Enterpreurship: challenges and opportunities in the 21st Century, Bukareszt.
Nowak J., Zarzecki D. , Perspektywa finansowa restrukturyzacji z elementami prognozowania upadłości przedsiębiorstw, Warszawa.
Oliveira A. , Decision-Making Theories and Models A Discussion of Rational and Psychological Decision-Making Theories and Models: The Search for a Cultural-Ethical Decision-Making Model, „EJBO Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies”, t. 12, nr 2.
Olko S. , Zarządzanie wiedzą w klastrach i sieciach w przemysłach kreatywnych, Warszawa.
Ostaszewski J. (red.) , Finanse, Warszawa.
Osterwalder A., Pigneur Y. , Business Model Generation, Nowy Jork.
Osterwalder A., Pigneur Y. , Tworzenie modeli biznesowych, Gliwice,
Oxford English Dictionary , (dostęp: 30.09.2017) https://en.oxforddictionaries.com/definition/fintech (dostęp: 30.09.2017).
Pierścionek Z. , Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Warszawa.
Pindado J., Rodrigues L., de la Torre Ch. , How do insolvency codes affect a firm’s investment?„International Review of Law and Economics”, t. 28, z. 4.
Pine B.J., Gilmore J.H. , The Experience Economy – Work Is Theatre & Every Business a Stage, Boston.
Pluskota P. , Mikrofinanse w ograniczaniu niedoskonałości rynków kredytowych, Warszawa.
Pomykalski A. , Zarządzanie innowacjami, Warszawa-Łódź.
Pomykalska B., Pomykalski P. , Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Warszawa.
Porada-Rochoń M. , Modele decyzji finansowych w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej w warunkach zaburzeń finansowych, Szczecin.
Porada-Rochoń M. , Proces dostosowawczy jako imperatyw wobec wyzwań współczesnego otoczenia J. Franc-Dąbrowska i in., Stabilizowanie finansów podmiotu sektora publicznego i prywatnego w warunkach zaburzeń finansowych, Warszawa.
Porada-Rochoń M., Franc-Dąbrowska J., Suwala R. , Eliminating the Effects of the Company Insolvency Risk: A Model Approach, „World Journal of Applied Economics”, nr 3(1).
Prus J. , Funkcjonowanie małego i średniego przedsiębiorstwa, W. Pluta (red.), Finanse małych i średnich przedsiębiorstw, Warszawa.
Rogers E.M. , Diffusion of innovations, Nowy Jork.
Rutkowski A. , Zarządzanie finansami, Warszawa.
Salejko-Szyszczak I. , Konflikty jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstwa, M. Haffer, W. Karaszewski (red.), Czynniki wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów, Toruń.
Samul J. , Kapitał intelektualny w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa: teoria a praktyka, „Ekonomia i Zarządzanie”, t. 1, nr 2.
Santos-Duissenberg D., Simplicio F. , Creative Economy Report 2008, http://unctad.org/en/docs/ditc20082cer_en.pdf (dostęp: 02.02.2018).
Scheufell P. , Taming the Beast: A Scientific Definition of Fintech, „Journal of Innovation Management JIM”, nr 4.
Schumpeter J.A. , The theory of economic development, Boston.
Schumpeter J.A. , Teoria rozwoju gospodarczego, Warszawa.
Schweizer L., Nienhaus A. , Corporate distress and turnaround: integrating the literature and directing future research, „Business Research”, t. 10, z. 1.
Shim Y., Shin D.H. , Analyzing China’s fintech industry from the perspective of actor-network theory, „Telecommunications Policy”, nr 40.
Seelig T. , In Genius, Stanford.
Sikacz H. , Rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju. Gospodarka – etyka – środowisko. Wpływ csr na sytuację finansową przedsiębiorstw – przegląd badań, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 436.
Skidelsky R. , The Mystery of Growth: Book Review, The Spirit of Capitalism: Nationalism and Economic Growth by Liah Greenfeld, Cambridge.
Skowronek-Mielczarek A. (red.) , Zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa.
Skowroński A. , Wpływ asymetrii informacji na decyzje finansowe przedsiębiorstw„Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, rok LXVII, z. 3.
Sołek-Borowska C. , Istota i struktura otoczenia współczesnych małych i średnich przedsiębiorstw, A. Skowronek- Mielczarek (red.), Zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa.
Soniewicki M. , Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego, Warszawa.
Song H., Zhao Ch., Zeng J. , Can environmental management improve financial performance: An empirical study of A-shares listed companies in China, „Journal of Cleaner Production”, t. 141.
Sosnowska A. , Pojęcie konkurencyjności przedsiębiorstw, K. Poznańska, A. Sosnowska (red.), Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, Warszawa.
Spychalska-Wojtkiewicz M., Tomczyk M. , Boosting innovative Entrepreneurial Ecosystem in Regions for young entrepreneurs regional perspective of entrepreneurship, „European Journal Management”.
Stanisławski S. , Wielski Słownik angielsko-polski, Warszawa.
Stankiewicz M.J. , Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności w warunkach globalizacji, Toruń.
Stankiewicz M.J. , Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Gospodarka Narodowa”, nr 7–8.
Stickdorn M., Schneider J. , This is service design thinking, Amsterdam.
Stonehouse G., Hamill J., Cambell D., Purdie T. , Globalizacja. Strategie i zarządzanie, Warszawa.
Świtalski W. , Innowacje i konkurencyjność, Warszawa.
Tecker G., Bower C., Frankel J. , ASAE’s new model of decision making, „Association Management”, nr 51.
The Challenge of Assessing the Creative Economy Towards Informed Policy-making, Creative Economy Recounted Nations 2008 http://unctad.org/fr/Docs/ditc20082cer_en.pdf (dostęp: 08.11.2017).
The role of banks, equity markets and institutional investors in long-term financing for growth and development, Report for G20 Leaders (2013), OECD, http://www.oecd.org/finance/privatpensions/G20reportLTFinancingForGrowthRussianPresidency2013.pdf (dostęp: 08.11.2017).
Towse R. , Ekonomia kultury: kompendium, Warszawa.
Trahms C.A., Ndofor H.A., Sirmon D.G. , Organizational decline and turnaround: a review and agenda for future research, „Journal of Management Studies”, nr 39(5).
Trajer J., Paszek A., Iwan S. , Zarządzanie wiedzą, Warszawa.
UKIE , UKIE Crowd Funding Report: A Proposal to Facilitate Crowd Funding in the UK.
Urbanek G. , Kompetencje a wartość przedsiębiorstwa zasoby niematerialne w nowej gospodarce, Warszawa.
Urbanek-Papp G. , Neuroekonomia jako interdyscyplinarne podejście do badania decyzji ekonomicznych, „Kultura i Polityka”, nr 15.
Vassalo W. , Crowdfunding for Sustainable Entrepreneurship and Innovation, Derry Township.
Walczak M. , Neuroekonomia – w drodze do mainstreamu, J. Ostaszewski, E. Kosycarz (red.), Rozwój nauki o finansach. Stan obecny i pożądane kierunki jej ewolucji, Warszawa.
Wawrzyniak B. , Odnawianie przedsiębiorstwa. Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje, badania, propozycje, Warszawa.
Wawrzyniak W. , Przedsiębiorstwo jako organizacja służąca otoczeniu, M. Romanowska, M. Trocki (red.), Przedsiębiorstwo partnerskie, Warszawa.
Webber R.A. , Zasady zarządzania organizacjami, Warszawa.
Wedziuk S. , Bez pieniędzy nie będzie naprawy, „Puls Biznesu”.
West M.A. , Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Warszawa.
White M.J. , The corporate bankruptcy decision, „Journal of Economic Perspectives”, nr 2.
Wilson K., Silva F. , Policies for seed and early stage finance, Findings from the 2012 OECD Financing Questionnaire, OECD Science, Technology and Industry Papers no. 9, OECS Publishing http://dx.doi.org/10.1787/5k3xqsf00j33-en (dostęp: 08.11.2017).
Xie P., Zou C. , The theory of internet finance, „China Economist”, nr 8(2).
Zielona Księga dotycząca rozwoju , http://ec.europa.eu/culture/our-policydevelopment/doc/GreenPaper_creative_industries_pl.pdf (dostęp: 05.11.2017).
Zook Ch., Allen J. Mentalność założycielska jako podstawa sukcesu waszej firmy, Warszawa.
Żurek J. (red.) , Przedsiębiorstwo. Drogi sukcesu rynkowego, Warszawa.