- W empik go
Przewodnik po twórczości C.S. Lewisa - ebook
Przewodnik po twórczości C.S. Lewisa - ebook
C.S. Lewis (1898–1963), wybitny naukowiec, wpływowy apologeta chrześcijański i bestselerowy autor literatury dziecięcej, jest postacią enigmatyczną i kontrowersyjną, która fascynuje nawet pięćdziesiąt lat po jego śmierci. Niniejsze opracowanie jest pierwszym tak kompleksowym jednotomowym studium napisanym przez zespół międzynarodowych naukowców w celu zbadania kariery Lewisa jako historyka literatury, popularnego teologa i twórczego pisarza. Dwadzieścia jeden eksperckich głosów, między innymi z Oksfordu, Cambridge, Princeton i Wheaton analizuje twórczość Lewisa z perspektywy teologicznej, filozoficznej i literackiej. Autorzy opisują wkład Lewisa w teorię krytyki i historię myśli, analizują jego poglądy na temat wiedzy moralnej, płci, modlitwy, wojny, miłości, cierpienia i Pisma Świętego. Końcowe rozdziały zawierają badanie jego twórczości jako pisarza literatury pięknej i poezji. Niniejsze opracowanie, oryginalne w swoim podejściu i unikalne w zakresie przedmiotu analizy, pokazuje że C.S. Lewis był kimś więcej, niż tylko twórcą Narnii.
Robertowi MacSwainowi udało się zgromadzić nowych Inklingów – naukowców z różnych dziedzin (literaturoznawców, filozofów, teologów, historyków idei), którzy podjęli się próby opisu i wyjaśnienia: „fenomenu i anomalii” C.S. Lewisa.
Rezultat tego spotkania może być zaskakujący dla wielbicieli „Opowieści z Narnii”, dla teoretyków literatury zgłębiających „Odrzucony obraz”, dla filozofów i teologów czytających „Cudy”. O ile pozycja Autora tych dzieł w kulturze popularnej jest niekwestionowana, o tyle w świecie akademickim, zwłaszcza filozoficznym i teologicznym, jest niedoceniona. Nowi Inklingowie łatają „kulisy sztuki” Lewisa, odkrywają jego wyraźną postać na filozoficznej agorze, przyglądają się zagubionej perle na teologicznych katedrach po to, żeby jeszcze raz pomóc nam przeżyć zaskoczenie radością poznawania.
dr hab. Zbigniew Wróblewski, prof. KUL
Ta książka proponuje zaskakującą perspektywę. Z przyjemnością zagłębiałem się w kolejnych rozdziałach poświęconych czy to pewnym bardziej znanym aspektom poglądów Lewisa, czy jego powszechnie znanym pracom, czy też, co jest największą zaletą tej książki, ocenie jego dokonań jako teologa, historyka idei i klasyka. […] Czytelnik otrzymuje tom, który rzuca nowe światło na istotne aspekty twórczości Lewisa. Jest to przeciwwaga dla popularnych poglądów na jego temat jako chrześcijańskiego apologety i znanej osobowości. Dzięki tej książce czytelnik nie będzie musiał poprzestać na uproszczonym podejściu do jego poglądów. Ta książka prowokuje do myślenia o Lewisie w sposób uwzgledniający złożoność i wyjątkowość tego autora i jego pracy.
Margaret Keeling, MA, MCLIP, PhD
Przewodnik po twórczości C.S. Lewisa to jedno z najlepszych opracowań w dziedzinie badań and Lewisem.
Clara Sarrocco, sekretarz The New Yoork C.S. Lewis Society
Robert MacSwain jest adiunktem teologii i etyki chrześcijańskiej na University of the South w Sewanee w Tennessee. Razem z Jeffreyem Stoutem jest współredaktorem „Grammar and Grace: Reformulations of Aquinas and Wittegenstein” (2004), a z Ann Loades „The Truth-Seeking Heart Austin Farrer and His Writings” (2006).
Michael Ward jest kapelanem w St Peter’s College na University of Oxford. Autor książki „Planet Narnia: The Seven Heavens in the Imagination of C.S. Lewis” (2008) oraz razem z Benem Quashem, współredaktor „Heresies and How to Avoid Them: Why it Matters What Christians Believe” (2007).
C. S. Lewis. Rozum i Wiara
„Wierzę w chrześcijaństwo tak samo jak we wschodzące słońce - nie tylko dlatego, że je widzę, ale także dlatego, iż dzięki niemu widzę wszystko inne.” (C.S. Lewis)
Seria wydawnicza „C. S. Lewis. Rozum i Wiara” to zbiór publikacji dotyczących twórczości i życia Clive’a Staplesa Lewisa, uznawanego za największego współczesnego chrześcijańskiego apologetę. Prezentuje intelektualne walory teizmu oraz argumentację na rzecz tezy o racjonalności przekonań teistycznych, a w szczególności chrześcijaństwa. Choć Lewis zmarł w roku 1963, jego twórczość jest wciąż aktualna. Do jego argumentów i analiz dotyczących moralności oraz społeczeństwa wciąż odwołują się zawodowi filozofowie i teologowie, a także liczni przedstawiciele obu stron filozoficzno-teologicznego sporu ateizmu z teizmem.
Na język polski zostało już przełożone wiele prac C.S. Lewisa, które cieszą się niesłabnącą popularnością. Wciąż jednak brakuje opracowań biograficznych i krytycznych oraz pogłębionych analiz jego poglądów. Seria „C. S. Lewis. Rozum i Wiara” ma wypełnić tę lukę. Publikowane w niej teksty odznaczają się naukową wnikliwością, a jednocześnie są przystępne dla szerokiego grona czytelników, tak jak twórczość samego C.S. Lewisa, który przekonywał, że dzięki chrześcijaństwu wszystko inne nabiera sensu.
Spis treści
O autorach // 13
C.S. Lewis – kalendarium // 13
Rozdział 1
Wstęp // 27
Robert MacSwain
Część 1 UCZONY // 41
Rozdział 2
Krytyk literacki // 43
John V. Fleming
Rozdział 3
Teoretyk literatury // 61
Stephen Logan
Rozdział 4
Badacz historii myśli // 77
Dennis Danielson
Rozdział 5
Klasyk // 95
Mark Edwards
Część 2 MYŚLICIEL // 113
Rozdział 6
O Piśmie Świętym // 115
Kevin J. Vanhoozer
Rozdział 7
O teologii // 131
Paul S. Fiddes
Rozdział 8
O naturalizmie // 151
Charles Taliaferro
Rozdział 9
O wiedzy moralnej // 167
Gilbert Meilaender
Rozdział 10
O rozeznaniu // 181
Joseph P. Cassidy
Rozdział 11
O miłości // 199
Caroline J. Simon
Rozdział 12
O płci // 217
Ann Loades
Rozdział 13
O władzy // 233
Judith Wolfe
Rozdział 14
O przemocy // 251
Stanley Hauerwas
Rozdział 15
O cierpieniu // 269
Michael Ward
Część 3 PISARZ // 289
Rozdział 16
Błądzenie pielgrzyma i Zaskoczony radością // 291
David Jasper
Rozdział 17
Trylogia kosmiczna // 37
Thomas Alan Shippey
Rozdział 18
Podział ostateczny // 325
Jerry L. Walls
Rozdział 19
Opowieści z Narnii // 341
Alan Jacobs
Rozdział 20
Dopóki mamy twarze // 359
Peter J. Schakel
Rozdział 21
Poeta // 375
Malcolm Guite
Bibliografia // 395
Indeks osobowy // 407
Indeks rzeczowy // // 411
Kategoria: | Wiara i religia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-66665-74-3 |
Rozmiar pliku: | 1,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
JOSEPH P. CASSIDY
Był rektorem St Chad’s College na Uniwersytecie w Durham oraz kanonikiem honorowym w katedrze w Durham. Opublikował między innymi: Who’s In and Who’s Out w Living the Magnificat pod redakcją Marka D. Chapmana (2008); Cultural and Spiritual Aspects of Palliative Medicine jako współautor z Douglasem J. Daviesem w Oxford Textbook of Palliative Medicine pod redakcją Dereka Doyle’a i innych (2005); The Post-Communion Prayer: Living Sacrifice w Living the Eucharist pod redakcją Stephena Conwaya (2001); Directing the Third Week w Ignatian Exercises. Contemporary Annotations: The Best of the Review 4 pod redakcją Davida Fleminga (1996); The Is-OUGHT Problem and the Ground of Economic Ethics w Ethics and Economics pod redakcją Masudula Alama Choudhury’ego (1995). Doktor Cassidy przez wiele lat był jezuitą, zanim został anglikaninem. Ma na koncie również wiele publikacji z zakresu etyki społecznej i środkowoamerykańskiej analizy politycznej.
DENNIS DANIELSON
Profesor anglistyki Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej. Opublikował między innymi: Milton’s Good God: A Study in Literary Theodicy (Cambridge University Press, 1982; dodruk 2009); The First Copernican: Georg Joachim Rheticus and the Rise of the Copernican Revolution (2006); The Cambridge Companion to Milton (Cambridge University Press, 1989; wydanie drugie 1999); The Book of the Cosmos: Imagining the Universe from Heraclitus to Hawking (2000). Profesor Danielson opublikował także artykuły w periodykach „Mind”, „Nature”, „American Journal of Physics”, „Journal for the History of Astronomy” oraz „American Scientist”.
MARK EDWARDS
Wykładowca teologii w Christ Church i starszy wykładowca patrystyki na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu w Oksfordzie. Opublikował między innymi: Catholicity and Heresy in the Early Church (2009); Culture and Philosophy in the Age of Plotinus (2006); John through the Centuries (2003); Origen against Plato (2002); Neoplatonic Saints (2000). Doktor Edwards opublikował także artykuły w periodykach „Classical Quarterly”, „Journal of Theological Studies”, „American Journal of Philology”, „Downside Review” oraz „Journal of Ecclesiastical History”.
PAUL S. FIDDES
Profesor teologii systematycznej na Uniwersytecie w Oksfordzie, gdzie jest również emerytowanym rektorem i członkiem Kapituły Badań Profesorskich w Regent’s Park College. Opublikował między innymi: The Promised End: Eschatology in Theology and Literature (2000); Participating in God: A Pastoral Doctrine of the Trinity (2000); Freedom and Limit: A Dialogue between Literature and Christian Doctrine (1991); Past Events and Present Salvation: The Christian Idea of Atonement (1989); The Creative Suffering of God (1988). Pełnił funkcję przewodniczącego Doctrine and Worship Committee of the Baptist Union of Great Britain (Komisji Doktryn i Wiary Unii Baptystycznej Wielkiej Brytanii). W roku 2005 przygotował serię wykładów pod tytułem Seeing the World and Knowing God: Ancient Wisdom and Modern Doctrine w ramach cyklu Bampton Lectures. Profesor Fiddes jest redaktorem serii „New Critical Thinking in Religion, Theology and Biblical Studies” w wydawnictwie Routledge.
JOHN V. FLEMING
Emerytowany profesor w Katedrze Anglistyki i Komparatystyki Literackiej imienia Louisa W. Fairchilda na Uniwersytecie Princeton. Opublikował między innymi: The Roman de la Rose: A Study in Allegory and Iconography (1969); Reason and the Lover (1984); An Introduction to the Franciscan Literature of the Middle Ages (1977); Classical Imitation and Interpretation in Chaucer’s „Troilus” (1990); The Anti-Communist Manifestos: Four Books that Shaped the Cold War (2009). Profesor Fleming był rektorem Medieval Academy of America, członkiem American Academy of Arts and Letters (Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury) oraz członkiem Guild of Scholars of the Episcopal Church (Gildii Uczonych Kościoła Episkopalnego).
MALCOLM GUITE
Kapelan Girton College na Uniwersytecie w Cambridge oraz kapelan pomocniczy w kościele pod wezwaniem św. Edwarda Króla i Męczennika w Cambridge. Opublikował między innymi: Faith, Hope and Poetry: Theology and the Poetic Imagination (2010); What Do Christians Believe? (2006; w Holandii i Grecji 2007; w USA 2008); Through Literature w Beholding the Glory: Incarnation through the Arts pod redakcją Jeremy’ego Begbiego (2000); Our Truest Poetry Is Our Most Feigning... Poetry, Playfulness and Truth w Faithful Performances: Enacting Christian Tradition pod redakcją Trevora Harta, Stevena R. Guthriego i Ivana P. Khovacsa (2007). Doktor Guite publikował także poezje w „The Temenos Academy Review”, „Church Times”, „Second Spring”, „Mars Hill Review” i „The Ambler”. Prowadzi stronę internetową www.malcolmguite.com.
STANLEY HAUERWAS
Profesor w Katedrze Etyki Teologicznej imienia Gilberta T. Rowe’a w Divinity School w Duke University w Karolinie Północnej. Opublikował między innymi: A Cross-Shattered Church: Reclaiming the Theological Heart of Preaching (2009); Christianity, Democracy and the Radical Ordinary – jako współautor z Romandem Colesem (2008); The State of the University: Academic Knowledges and the Knowledge of God (2007); Matthew: A Theological Commentary (2006); Performing the Faith: Bonhoeffer and and the Practice of Non-violence (2004). W roku 2001 przygotował serię wykładów pod tytułem With the Grain of the Universe w ramach cyklu Gifford Lectures na University of St Andrews. Profesor Hauerwas jest jednym z założycieli Ekklesia Project – ekumenicznego komitetu doradczego.
ALAN JACOBS
Profesor w Katedrze Anglistyki imienia Clyde’a S. Kilby’ego w Wheaton College w stanie Illinois. Opublikował między innymi Original Sin: A Cultural History (2008); Looking Before and After: Testimony of the Christian Life (2008); The Narnian: The Life and Imagination of C.S. Lewis (2005); A Theology of Reading: The Hermeneutics of Love (2001); What Became of Wystan: Change and Continuity in Auden’s Poetry (1999). Profesor Jacobs obecnie przygotowuje wydanie krytyczne poematu The Age of Anxiety W.H. Audena.
DAVID JASPER
Profesor w Katedrze Literatury i Teologii na Uniwersytecie w Glasgow oraz profesor w Katedrze Changyang na Uniwersytecie w Renmin w Chinach. Opublikował między innymi The Sacred Body: Asceticism in Religion, Literature, Art and Culture (2009); The Sacred Desert: Religion, Literature, Art and Culture (2007); The Oxford Handbook of English Literature and Theology – jako współredaktor z Andrew Hassem i Elizabeth Jay (2007); A Short Introduction to Hermeneutics (2004); The Bible and Literature: A Reader – jako współredaktor ze Stephenem Prickettem (1999). Profesor Jasper jest członkiem Towarzystwa Królewskiego w Edynburgu oraz redaktorem założycielem periodyku „Literature and Theology”.
ANN LOADES
Profesor honorowy w St Chad’s College oraz emerytowany profesor teologii w Durham University, gdzie była pierwszą kobietą, dla której utworzono jej własną katedrę. Opublikowała między innymi: Feminist Theology: Voices from the Past (2001); Evelyn Underhill (1999); Dorothy L. Sayers: Spiritual Writings (1993); Searching for Lost Coins: Explorations in Christianity and Feminism (1988); Kant and Job’s Comforters (1985). Od 1999 roku pracuje dla Arts and Humanities Research Council (Funduszu Badań Humanistycznych) głównie w zakresie poszerzania oferty grantów podyplomowych. W latach 1991–1997 profesor Loades była redaktorem periodyku „Theology”, a w latach 2005–2006 – prezesem Society for the Study of Theology (Towarzystwa Badań nad Teologią). Obecnie jest członkinią Christian – Muslim Forum (Forum Chrześcijańsko-Muzułmańskiego) ustanowionego przez Rowana Williamsa, arcybiskupa Canterbury.
STEPHEN LOGAN
Wykładowca na Wydziale Anglistyki Uniwersytetu w Cambridge, a wcześniej doktorant w St John’s College w Oksfordzie. Opublikował między innymi: Destinations of the Heart: Romanticism in Anglo-Welsh Poetry w „Planet: The Welsh Internationalist” (2004, numer 164); Hiraeth and the Recoil from Theory w „Planet: The Welsh Internationalist” (2002, numer 155); bestselerową William Wordswort: Everyman’s Poetry Library (1998); In Defence of C.S. Lewis w „Times Literary Supplement” (21 lutego 1997). Ma na koncie liczne wykłady i publikacje na temat romantycznej poezji angielskiej (zwłaszcza w odniesieniu do przemian kulturowych) oraz praktycznych aspektów krytyki. Doktor Logan napisał także trzy tomy poezji i utworów prozatorskich.
ROBERT MACSWAIN
Profesor teologii i etyki chrześcijańskiej na Wydziale Teologii na University of the South w Sewanee w stanie Tennessee. Opublikował między innymi: Solved by Sacrifice: Austin Farrer, Fideism, and the Evidence of Faith (2013), wkrótce ukaże się The Saint Is Our Evidence: Hagiological Arguments for the Existence of God. Ponadto jest redaktorem i współredaktorem siedmiu prac zbiorowych, między innymi: Grammar and Grace: Reformulations of Aquinas and Wittgenstein (2004); Theology, Aesthetics, and Culture: Responses to the Work of David Brown (2012); Scripture, Metaphysics, and Poetry: Austin Farrer’s ‘The Glass of Vision’ with Critical Commentary (2013). W latach 2016–2017 był profesorem wizytującym Harwardzkiej Szkoły Teologii oraz rezydentem w Center for the Study of World Religions (Ośrodku Badań Religii Świata), a w latach 2019–2020 był stypendystą Templeton Religion Trust (Religijnego Funduszu Powierniczego Templetona).
GILBERT MEILAENDER
Profesor w Katedrze Etyki Chrześcijańskiej na Uniwersytecie Valparaiso w stanie Indiana. Opublikował między innymi Neither Beast Nor God: Yhe Dignity of the Human Person (2009); The Way That Leads There: Augustinian Reflections on the Christian Life (2006); Faith and Faithfullness: Basic Themes in Christian Ethics (1991); Friendship: A Study in Theological Ethics (1981); The Taste for the Other: The Social and Ethical Thought of C.S. Lewis (1978, wznowione 1998, reprint 2003). Profesor Meilaender był członkiem Prezydenckiej Rady do spraw Bioetyki w latach 2002–2009.
PETER J. SCHAKEL
Profesor w Katedrze Anglistyki w Hope College w stanie Michigan. Opublikował między innymi: Word and Story in C.S. Lewis: Language and Narrative in Theory and Practice – jako współredaktor z Charlesem A. Huttarem (2007); Imagination and the Arts in C.S. Lewis (2002); Reason and Imagination in C.S. Lewis: A Study of ‘Till We Have Faces’ (1984; http://hope.edu/academic/english/schakel/ tillwehavefaces/index.htm). Profesor Schakel zajmuje się również literaturą angielską okresu Restauracji i osiemnastowieczną, w szczególności wierszem satyrycznym i twórczością Jonathana Swifta – z tej dziedziny opublikował między innymi: Critical Approaches to Teaching Swift (1992) oraz The Poetry of Jonathan Swift: Allusion and the Development of a Poetic Style (1978).
THOMAS ALAN SHIPPEY
Emerytowany profesor w Katedrze Nauk Humanistycznych na Uniwersytecie w Saint Louis w stanie Missouri. Opublikował między innymi: Roots and Branches: Selected Papers on Tolkien (2007); The Road to Middle-earth (1982; wydanie poprawione i rozszerzone 2005); J.R.R. Tolkien: Author of the Century (2001); The Shadow-Walkers: Jacob Grimm’s Mythology of the Monstrous (2005); The Critical Heritage: Boewulf – współautorstwo z Andreasem Haarderem (1998). Profesor Shippey ma także w swym dorobku liczne publikacje z zakresu mediewistyki i współczesnej fantasy.
CAROLINE J. SIMON
Profesor w Katedrze Filozofii imienia Johna i Jeanne Jacobson w Hope College w stanie Michigan. Opublikowała między innymi: The Disciplined Heart: Love, Destiny and Imagination (1997); Friendship’s Role in Coming to Know as We are Known w Christian Reflections: A Series in Faith and Ethics 27 (2008); What Wondrous Love is This? Meditations on Barth, Love and the Future of Christian Ethics w For the Sake of the World: Karl Barth and the Future of Ecclesial Theology pod redakcją George’a Hunsingera (2004); Seduction: Does How You Get to „Yes” Still Matter? w Philosophy, Feminism and Faith pod redakcją Maryi Bower i Ruth Groenhout (2003); Inquiring After God through Our Neighbor w Inquiring After God pod redakcją Ellen T. Charry (2000). Profesor Simon ma w dorobku również liczne publikacje na temat istoty chrześcijańskiego szkolnictwa wyższego.
CHARLES TALIAFERRO
Profesor filozofii w St Olaf College w stanie Minnesota. Opublikował między innymi: Evidence and Faith: Philosophy and Religion since the Seventeenth Century (Cambridge University Press, 2005); Naturalism – razem ze Stewartem Goetzem (2008); Contemporary Philosophy of Religion: An Introduction (1998); Consciousness and the Mind of God (Cambridge University Press, 1994, reprint 2004). Jest także autorem artykułu w The Chronicles of Narnia and Philosophy: The Lion, the Witch, and the Worldview (2005). Profesor Taliaferro jest członkiem redakcji periodyków „Religious Studies”, „Faith and Philosophy”, „American Philosophical Quarterly”, „Ars Disputandi” oraz „Philosophy Compass”.
KEVIN J. VANHOOZER
Profesor w Katedrze Teologii imienia Blancharda w Graduate School of Wheaton College w stanie Illinois. Opublikował między innymi: Remythologizing Theology: Divine Action, Passion, and Authorship (Cambridge University Press, 2010); Pictures at a Biblical Exhibition: Theological Scenes of the Church’s Worship, Witness, and Wisdom (2010); The Drama of Doctrine: A Canonical-Linguistic Approach to Christian Theology (2005); Is There a Meaning in This Text?: The Bible, the Reader, and the Morality of Literary Knowledge (1998); Biblical Narrative in the Philosophy of Paul Ricoeur: A Study in Hermeneutics and Theology (Cambridge University Press, 1990). Profesor Vanhoozer jest członkiem redakcji periodyków The International Journal of Systematic Theology oraz Pro Ecclesia. Jest też amerykańskim konsultantem w pracach nad mającym się wkrótce ukazać New Dictionary of Theology.
JERRY L. WALLS
Pracownik naukowy w Center for Philosophy of Religion na Uniwersytecie Notre Dame w stanie Indiana, gdzie obecnie pisze książkę o czyśćcu, będącą trzecią częścią trylogii, której pierwsze dwie to Hell: The Logic of Damnation (1992) i Heaven: The Logic of Eternal Joy (2002). Ponadto doktor Walls opublikował między innymi: The Oxford Handbook of Eschatology (2007); C.S. Lewis as Philosopher: Truth, Goodness and Beauty – współredagowane z Davidem Baggettem i Garym R. Habermasem (2008); C.S. Lewis and Francis Schaeffer: Lessons for a New Century from the Most Influential Apologists of Our Time – ze Scottem R. Bursonem (1998).
MICHAEL WARD
Pracownik naukowy w Blackfriars Hall na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz profesor apologetyki na Uniwersytecie Baptystycznym w Houston w Teksasie. Opublikował między innymi: After Humanity: A Guide to C.S. Lewis’s ‘The Abolition of Man’ (2021); Planet Narnia: The Seven Heavens in the Imagination of C.S. Lewis (2008). Jest współredaktorem C.S. Lewis at Poets’ Corner (2016) oraz Heresies and How to Avoid Them (2007). Prezentował film dokumentalny BBC pod tytułem The Narnia Code i grał rolę proboszcza w parafii C.S. Lewisa w filmie The Most Reluctant Convert: The Untold Story of C.S. Lewis (2021). W 50. rocznicę śmierci Lewisa doktor Ward dokonał uroczystego odsłonięcia płyty pamiątkowej ku czci pisarza w Poets’ Corner w Westminster Abbey w Londynie.
JUDITH WOLFE
Pracownik naukowy w Wolfson College na Uniwersytecie Oksfordzkim. W dysertacji doktorskiej skupiła się na heideggerowskiej eschatologii świeckiej. Opublikowała między innymi: C.S. Lewis and the Church – współredagowane z Brendanem Wolfe’em (2011); ‘Hineingehalten in die Nacht’: Heidegger’s Early Appropriation of Christian Eschatology w Phenomenology and Eschatology pod redakcją Johna P. Manoussakisa i Neala DeRoo (2008); Salvation is in the Suffering: Heidegger between Luther and Hölderlin w Heidegger and Religion: Colloquia of the Oxford Centre for Christianity and Modern European Thought pod redakcją George’a Pattisona (2008); Acknowledging a Hidden God: A Theological Critique of Stanley Cavell on Scepticism w „The Heythrop Journal” (2007, numer 48); Like this Insubstantial Pageant Faded: Eschatology and Theatricality in ‘The Tempest’ w „Literature and Theology” (2004, numer 18). Doktor Wolfe była prezesem Oxford University C.S. Lewis Society oraz redaktorem „Oxford Journal of Inklings Studies” – recenzowanego periodyku wymienianego przez MLA.C.S. LEWIS – KALENDARIUM
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1898 | 29 listopada w Belfaście |
| | urodził się Clive Staples |
| | („Jack”) Lewis, drugi syn |
| | Alberta i Florence Lewisów, |
| | brat Warrena urodzonego w 1895 |
| | roku. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1899 | Ochrzczony przez dziadka – |
| | wielebnego Thomasa |
| | Hamiltona, w kościele pod |
| | wezwaniem św. Marka w Dundela |
| | (Kościół irlandzki) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1908 | Śmierć matki. Przyjęty do |
| | Wynyard School w hrabstwie |
| | Hertfordshire. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1911 | Przyjęty do szkół w Malvern. |
| | Przestaje deklarować się jako |
| | chrześcijanin. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1914 | Pobiera lekcje u Williama |
| | Kirkpatricka w hrabstwie |
| | Surrey. Bierzmowany – |
| | „w całkowitej niewierze” – |
| | w kościele pod wezwaniem św. |
| | Marka w Dundela. Wybuch |
| | pierwszej wojny światowej. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1917 | Immatrykulowany |
| | w University College |
| | w Oksfordzie. Wstępuje do |
| | Officers’ Training Corps, |
| | poznaje kadeta Paddy’ego |
| | Moore’a i jego matkę, Jane Moore. |
| | Jako podporucznik 13 Pułku |
| | Piechoty Brytyjskiej |
| | (Sommerset Light Infantry) |
| | trafia do okopów we Francji. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1918 | Ranny w bitwie o Arras. Śmierć |
| | Paddy’ego Moore’a. Lewis |
| | w szpitalach w Anglii (maj – |
| | listopad). Koniec wojny. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1919 | Powrót do Oksfordu. Publikacja |
| | Spirits in Bondage: A Cycle of |
| | Lyrics. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1920 | Zdaje na ocenę celującą |
| | egzaminy końcowe z klasyki. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1921 | Otrzymuje Nagrodę Rektora za |
| | esej w języku angielskim. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1922 | Przeprowadza się z Jane Moore |
| | i jej córką, Maureen, do domu |
| | w Headington w Oksfordzie. |
| | Zdaje na ocenę celującą |
| | egzaminy końcowe |
| | z humanistyki. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1923 | Zdaje na ocenę celującą |
| | egzaminy końcowe z języka |
| | angielskiego i literatury. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1924 | Wykłada filozofię |
| | w University College. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1925 | Zostaje wykładowcą języka |
| | angielskiego w Magdalen |
| | College w Oksfordzie. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1926 | Poznaje J.R.R. Tolkiena. |
| | Publikacja Dymer. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1929 | Umiera jego ojciec. Lewis |
| | zostaje teistą. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1930 | Wraz z Warrenem Lewisem oraz |
| | Jane i Maureen Moore wprowadza |
| | się do posiadłości The Kilns |
| | w Oksfordzie. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1931 | Zaczyna wierzyć, że „Jezus |
| | Chrystus jest Synem Bożym”. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1933 | Pilgrim’s Regress. Pierwsze |
| | spotkania Inklingów w Magdalen |
| | College. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1936 | Poznaje Charlesa Williamsa. |
| | Alegoria miłości. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1938 | Z milczącej planety. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1939 | Rehabilitations. The Personal |
| | Heresy. Wybuch drugiej wojny |
| | światowej. Do The Kilns |
| | przybywają ewakuowani. Warren |
| | Lewis ponownie powołany do |
| | służby wojskowej. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1940 | Maureen Moore wychodzi za mąż |
| | i wyprowadza się z The Kilns. |
| | Problem cierpienia. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1941 | Pierwsze wykłady dla Royal Air |
| | Force. Listy starego diabła do |
| | młodego ukazują się |
| | w odcinkach. Wygłasza kazanie |
| | Brzemię chwały na University |
| | Church w Oksfordzie. Prowadzi |
| | serię wykładów w radiu BBC pod |
| | tytułem Right and Wrong. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1942 | Zostaje przewodniczącym Oxford |
| | University Socratic Club |
| | (Oksfordzkiego Klubu |
| | Sokratejskiego). A Preface to |
| | ‘Paradise Lost’. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1943 | Perelandra. Koniec |
| | człowieczeństwa. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1944 | Podział ostateczny w odcinkach. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1945 | Koniec wojny. Śmierć Charlesa |
| | Williamsa. Ta straszna siła. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1947 | Na okładce tygodnika „Time”. |
| | Cudy. Wprowadzenie ogólne. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1948 | Przyjęty do Royal Society of |
| | Literature. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1950 | Dostaje pierwszy list od Joy |
| | Gresham de domo Davidman. Lew, |
| | czarownica i stara szafa. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1951 | Śmierć Jane Moore. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1952 | Chrześcijaństwo po prostu. |
| | Poznaje Joy Gresham. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1954 | English Literature in the |
| | Sixteenth Century. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1955 | Obejmuje Katedrę Literatury |
| | Średniowiecznej |
| | i Renesansowej na |
| | Uniwersytecie w Cambridge. |
| | Wybrany do British Academy. |
| | Zaskoczony radością. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1956 | W kwietniu potajemnie poślubia |
| | Joy Gresham w urzędzie stanu |
| | cywilnego w Oksfordzie. |
| | W październiku Joy trafia do |
| | szpitala ze zdiagnozowanym |
| | nowotworem. W grudniu Lewis |
| | obwieszcza, że zawarli związek |
| | małżeński. Dopóki mamy twarze. |
| | Otrzymuje Carnegie Medal za |
| | Ostatnią bitwę. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1957 | Poślubia w chrześcijańskiej |
| | ceremonii Joy Gresham na łóżku |
| | szpitalnym. Następuje remisja |
| | choroby. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1958 | Rozważania o Psalmach. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1960 | Cztery miłości. Śmierć Joy |
| | Lewis. Studies in Words. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1961 | Smutek. An Experiment in |
| | Criticism. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1963 | Rezygnacja z prowadzenia |
| | katedry w Cambridge ze względu |
| | na zły stan zdrowia. Umiera 22 |
| | listopada. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| 1964 | Listy o modlitwie |
| | i moralności, Odrzucony |
| | obraz. |
+--------------------------------------+--------------------------------------+