Relacje podmiotów rynkowych w warunkach zmian - ebook
Relacje podmiotów rynkowych w warunkach zmian - ebook
W polskiej praktyce gospodarczej obserwuje się dynamiczny rozwój rozmaitych więzi (relacji) między podmiotami rynku. W obliczu rosnącej zmienności otoczenia kształtowanie więzi między podmiotami nabiera nowej jakości. Relacje te są znane jedynie a priori, gdyż nie były dotąd rozpoznane. Skłoniło to nas do podjęcia badań, które stworzyłyby empiryczną bazę dla weryfikacji hipotez odnoszących się do charakteru i możliwości kształtowania relacji między różnymi podmiotami rynku.
Celem niniejszego opracowania była identyfikacja, ocena i dokonanie typologii relacji zachodzących między podmiotami na wybranych rynkach w Polsce w kontekście ich zmiennych uwarunkowań. Badaniami objęto rynki: dóbr szybkozbywalnych, wybranych dóbr trwałych, usług medycznych oraz usług bankowych.
Wyniki badań powinny szczególnie zainteresować menedżerów przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych oraz usługowych, które już budują lub dopiero zamierzają kształtować, świadomie w przyszłości, relacje z różnymi podmiotami ze swojego otoczenia. Wnioski z badań mogą też zainspirować ich do dalszych poszukiwań w sferze możliwości kształtowania i utrwalania korzystnych relacji z różnymi podmiotami.
Spis treści
Część I. Teoretyczne podstawy relacji rynkowych
Rozdział 1. Uczestnicy rynku jako podmioty relacji
1. Przedsiębiorstwa jako podmioty rynkowe (J. Wiechoczek)
1.1. Pojęcie przedsiębiorstwa w różnych dyscyplinach naukowych
1.2. Rodzaje przedsiębiorstw i kryteria ich podziału
1.4. Powiązania przedsiębiorstwa z otoczeniem
2. Indywidualne podmioty konsumpcji (A. Burgiel)
2.1. Pojęcia konsumenta i gospodarstwa domowego
2.2. Zachowania konsumentów i gospodarstw domowych
2.3. Typy, struktura i cechy gospodarstw domowych
3. Instytucje rynkowe i regulacyjne (I. Sowa, J. Zrałek)
3.1. Pojęcie i cechy instytucji rynkowych i regulacyjnych
3.2. Rodzaje i zadania instytucji rynkowych
Rozdział 2. Relacje podmiotów rynkowych w teorii marketingu
1. Relacje w paradygmatach marketingu (M. Rajzer)
1.2. Podstawowe paradygmaty marketingu
1.3. Cele przedsiębiorstwa a paradygmaty marketingu
1.4. Cele przedsiębiorstwa w marketingu relacji
2. Istota i zakres relacji (K. Rupik)
3. Klasyfikacja relacji i ich elementy (K. Rupik)
4. Relacje w teorii konsumpcji (S. Smyczek
Rozdział 3. Uwarunkowania kształtowania relacji podmiotów rynkowych
1. Charakterystyka współczesnego otoczenia przedsiębiorstw (K. Bilińska-Reformat)
2. Zewnętrzne uwarunkowania relacji (B. Reformat)
2.1. Uwarunkowania ekonomiczne
2.2. Uwarunkowania techniczno-technologiczne
2.3. Uwarunkowania społeczno-kulturowe
2.4. Uwarunkowania polityczno-prawne
3. Wewnętrzne uwarunkowania budowy relacji (K. Bilińska-Reformat, J. Matysiewicz)
3.2. Wpływ zasobów przedsiębiorstwa na kreowanie długoterminowych relacji z partnerami rynkowymi
Część II. Wyniki badań empirycznych
Rozdział 4. Charakterystyka badanych rynków
1. Charakterystyka rynku FMCG (K. Bilińska-Reformat)
2. Charakterystyka rynku odzieżowego (K. Rupik)
3. Charakterystyka rynku usług medycznych – wybrane aspekty (J. Matysiewicz)
4. Charakterystyka rynku usług bankowych (S. Smyczek)
5. Charakterystyka rynku dóbr trwałych (J. Wiechoczek)
Rozdział 5. Metodyka badań empirycznych sektora przedsiębiorstw
1. Ogólne założenia badań bezpośrednich (A. Burgiel, W. Hantke)
2. Metodyka badań bezpośrednich przedsiębiorstw (A. Burgiel, W. Hantke)
3. Charakterystyka próby badanych przedsiębiorstw (J. Wiechoczek)
Rozdział 6. Wyniki badań bezpośrednich przedsiębiorstw w sferze budowy relacji
4. Relacje banków z wybranymi podmiotami i ich determinanty – wyniki badań (S. Smyczek, J. Zrałek)
Rozdział 7. Metodyka badań empirycznych klientów indywidualnych
1. Metodyka badań bezpośrednich klientów indywidualnych (A. Burgiel, W. Hantke)
2. Charakterystyka próby klientów indywidualnych (J. Wiechoczek)
Rozdział 8. Wyniki badań prowadzonych wśród klientów indywidualnych
1. Wyniki badań uzyskane wśród klientów placówek handlowych FMCG (K. Bilińska-Reformat, B. Reformat)
1.1. Relacje klientów z placówkami handlowymi i ich determinanty – wyniki badań
1.2. Identyfikacja determinant relacji placówka handlowa – klient na podstawie analizy czynnikowej
2. Wyniki badań uzyskane wśród klientów indywidualnych kupujących odzież (K. Rupik)
2.1. Relacje klientów z dostawcami odzieży i ich determinanty – wyniki badań
2.2. Identyfikacja determinant relacji dostawca odzieży–klient na podstawie analizy czynnikowej
3. Wyniki badań uzyskane wśród pacjentów korzystających z usług placówek medycznych (J. Matysiewicz)
3.1. Relacje pacjentów z jednostkami medycznymi i ich determinanty – wyniki badań
3.2. Identyfikacja determinant relacji jednostka medyczna–pacjent na podstawie analizy czynnikowej
4. Wyniki badań uzyskane wśród klientów indywidualnych banków (A. Burgiel, I. Sowa)
4.1. Relacje klientów z bankami i ich determinanty – wyniki badań
4.2. Identyfikacja determinant relacji bank–klient na podstawie analizy czynnikowej
5. Wyniki badań uzyskane wśród klientów indywidualnych nabywających dobra trwałe (J. Wiechoczek)
5.1. Relacje nabywców mebli ze sprzedawcami i ich determinanty – wyniki badań
5.2. Identyfikacja determinant relacji sprzedawca mebli–klient na podstawie analizy czynnikowej
5.3. Relacje nabywców AGD ze sprzedawcami i ich determinanty – wyniki badań bezpośrednich
5.4. Identyfikacja determinant relacji sprzedawca AGD–klient na podstawie analizy czynnikowej
Zakończenie
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7488-049-7 |
Rozmiar pliku: | 14 MB |