Religia w amerykańskich wyborach prezydenckich - ebook
Religia w amerykańskich wyborach prezydenckich - ebook
Jaką rolę ogrywa religia w sekularnym systemie politycznym, takim jak amerykański? Czy wyznanie religijne kandydata w wyborach prezydenckich, jego przynależność do organizacji religijnej, przekonania w kwestiach moralności wpływają na decyzje wyborców?
Książka przedstawia transformację w sposobie traktowania religii w prezydenckich kampaniach wyborczych w Stanach Zjednoczonych, zaczynając od dominacji kandydatów grupy WASP, uprzywilejowanych społecznie i politycznie protestantów pochodzenia anglosaskiego, po pierwszą kandydaturę katolika w wyborach prezydenckich 1928 roku oraz pierwszego i jedynego prezydenta-katolika wybranego w wyborach 1960 roku, po kandydaturę mormona w kampanii wyborczej 2012 roku. Zachodzące przeobrażenia etniczne, kulturowe i religijnie społeczeństwa amerykańskiego znajdują odbicie w wyborze kandydatów na prezydenta i wiceprezydenta we współczesnych kampaniach.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Państwo i religia
Konstytucyjna separacja państwa i kościoła
Oświeceniowa koncepcja religii obywatelskiej
Religia obywatelska w kampaniach wyborczych
Sekularny i religijny ekscepcjonalizm jako element retoryki prezydenckiej
Rozdział 2. Religie chrześcijańskie w kampaniach prezydenckich do połowy XX wieku
Modele - przegląd interpretacji
Początki debaty - przypadek Thomasa Jeffersona
Czy ateista może zostać prezydentem? Kampanie wyborcze Jeffersona
Pytania o moralność
Przeobrażenia etniczne, kulturowe i religijne - zmierzch WASP?
Religia w kampaniach prezydenckich w XIX i pierwszej połowie XX wieku
Rozdział 3. Polityczne zaangażowanie prawicy protestanckiej - geneza i program
Stan badań - koncepcje i interpretacje
Interpretacje i znaczenie Procesu Scopesa („Scopes Trial”)
Dziedzictwo kognitywne - koncepcje kreacjonistyczne w debatach przedwyborczych
Lynchburg - centrum eugeniczne i fundamentalistyczne
Rozdział 4. Dwie drogi polityczne teleewangelistów - Jerry Falwell i Pat Robertson
Dwa modele aktywności religijno-politycznej
Jerry Falwell - współtwórca religijnego lobby politycznego
Chrześcijański syjonizm - Falwell i Robertson wobec Izraela
Pat Robertson - teleewangelista i kandydat w wyborach prezydenckich
A. Teleewangelista
B. Kandydat w wyborach prezydenckich
Retoryka Moral Majority i rola ruchu w kampaniach wyborczych
Rozdział 5. Wpływy prawicy protestanckiej w pierwszej dekadzie XXI wieku
George Walker Bush i prawica protestancka
Reelekcja Busha i mobilizacja katolików przeciw katolickiemu kandydatowi
Spotkanie fundamentalizmów protestanckiego i islamskiego
Kandydaci republikańscy i Liberty University
Regent University i lobbying religijno-polityczny – absolwenci w Waszyngtonie
Skandale polityczne teleewangelistów
Pat Robertson wobec kreacjonizmu oraz „intelligent design”
Rozdział 6. Katolicy w wyborach prezydenckich
Tradycje i współczesny antykatolicyzm
Katoliccy kandydaci w wyborach prezydenckich
Liderzy ewangelikalni wobec katolików i transformacje początku XXI wieku
Charakterystyka retoryki antykatolickiej
Rozdział 7. Tożsamość religijna Obamy – religia w kampanii 2008 roku
Reakcja na prezydenturę Busha
Prawybory i kontrowersje wokół Jeremiaha Wrighta
Ideologia „Czarnej Teologii Wyzwolenia”
Pytania o tożsamość religijną Baracka Obamy
Znaczenie czynnika religijnego w wyborach 2008 roku
Rozdział 8. Nowe elementy w kampanii prezydenckiej 2012 roku
„Przepaść Boga”
Nowy element - mormoński kandydat
Polaryzacja pojęcia „katolicki kandydat” w kontekście kandydatów wiceprezydenckich
A. Demokratyczny kandydat Joe Biden
B. Republikański konserwatysta Paul Ryan
Rezultaty wyborów 2012 roku i transformacje drugiej dekady XXI wieku
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks przedmiotowy
Contents (English)
Summary (English)
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7941-191-7 |
Rozmiar pliku: | 8,0 MB |