Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Rok myśliwca - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Rok myśliwca - ebook

Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.

Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: brak
Rozmiar pliku: 224 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WSTĘP.

Jed­nym z od­cie­niów ży­cia na­sze­go wiej­skie­go jest my­śliw­stwo. Za­mi­ło­wa­nie do nie­go jest tak sta­rem jak dzie­je ludz­kie i sta­wa­ło się nie­kie­dy po­wo­ła­niem dla ca­łych epok i dla ca­łych warstw spo­łe­czeń­stwa; ztąd też łą­czą się z ży­ciem my­śli­we­go tra­dy­cye, zwy­cza­je i oby­cza­je na­ro­du, zo­sta­ją­ce w bez­po­śred­nim związ­ku z ca­łym od­de­chem i ży­ciem miej­sco­wej na­tu­ry.

Prze­cho­wa­nie tych zwy­cza­jów jest za­da­niem Roku my­śliw­ca; wszak­że, gdy jej ode­rwa­nie od – gło­sów i wi­do­ków na­tu­ry i od ko­lej­nych zmian w prze­cią­gu roku zro­zu­mieć nie moż­na, po­łą­czy­łem tra­dy­cye my­śli­we­go z Ze­ga­rem nie­bie­skim, z Gło­sa­mi i wi­do­ka­mi na­tu­ry, ozna­cza­jąc jak w każ­dym mie­sią­cu gwiaz­dy sto­ją, ja­kie gło­sy na­tu­ry ude­rza­ją ucho, ja­kie wi­do­ki na­tu­ry prze­su­wa­ją się przed oczy­ma i ja­kie się w każ­dym mie­sią­cu po­lo­wa­nie go­dzi:

Sta­ry to zwią­zek my­śli­we­go z nie­bem. Myty grec­kie przed­sta­wia­ją Dia­nę bo­gi­nię ło­wów, z księ­ży­cem na no­wiu nad czo­łem; pół­bo­gi i bo­ha­te­ro­wie byli my­śli­wy­mi; łucz­nik z na­pię­tym łu­kiem, jest pa­nu­ją­cym zna­kiem nie­bie­skim w zwie­rzyń­cu na czas ło­wów wal­nych, a już za cza­sów chrze­ściań­stwa ob­ra­li so­bie my­śli­wi św. Hu­ber­ta za pa­tro­na ło­wów i jest wie­le przy­słów my­śliw­skich przy­wią­za­nych do świąt do­rocz­nych:

"Wło­darz cze­ka na trop cie­pły,

A łow­ca na skrze­pły."

"Mię­dzy mat­ka­mi, jak się za­je­sie­ni,

Naj­dzie Bar­tło­miej naj­przód trop je­le­ni."

"Na Mi­cha­ła

Łow­cy chwa­ła!"

Naj­waż­niej­szem jed­na­ko­woż jest przy­sło­wie o św. Hu­ber­cie, bo jest re­gu­łą w my­śliw­stwie:

"Qu­ousque me­dio aevi sui sta­bit,

Sanc­tus Hu­ber­tus dona sua da­bit."

coby w prze­kła­dzie tak od­dać moż­na:

"Św. Hu­bert tak dłu­go bę­dzie dary da­wał,

Po­kąd bę­dzie po­środ­ku pory ło­wów sta­wał."

Ja­koż, je­że­li się głów­ne po­lo­wa­nie na ptac­two, mia­no­wi­cie na pod­lo­ty, po­czy­na w czerw­cu, koło św. Jana, koń­czy się już po­lo­wa­nie wszel­kie oko­ło św. Kaź­mi­rza kró­le­wi­cza, a wła­ści­wie li­czy so­bie my­śli­wy 16 ty­go­dni po­lo­wa­nia przed św. Hu­ber­tem, a 16 po św. Hu­ber­cie, bo:

"Na św. Ka­zi­mie­rza

Po­kój dla łow­cy i zwie­rza."

To jest od św. Anny do św. Kaź­mi­rza, kie­dy czas kró­lew­skich ło­wów po­czy­na się w wi­gi­lią św. Mi­cha­ła, a koń­czy się w wi­gi­lią do Trzech kró­li. Ztąd jest tak­że przy­sło­wie:

"Sieć ostat­nią trzej kró­lo­wie Roz­pi­na­ją po dą­bro­wie."

Z prze­ką­sem mó­wią o my­śli­wym, że:

"Zje wolu, a za­bi­je ptasz­ka…"

po­cho­dzi to ztąd, że się nie pil­nu­je­my pory ło­wów.

W kra­jach gdzie czas i spo­sób po­lo­wa­nia jest opi­sa­ny pra­wa­mi i ści­śle prze­strze­ga­ny, zwie­rzy­na sta­no­wi jed­ne z waż­niej­szych ru­bryk do­cho­du i jest w pew­nym cza­sie waż­nym ar­ty­ku­łem po­ży­wie­nia miej­sco­wej lud­no­ści, bo tań­szą bywa od mię­sa zwie­rząt do­mo­wych.

Za­pew­ne przy­nie­sie czas i u nas tego ro­dza­ju ulep­sze­nia i może się sta­nie źró­dłem do­cho­du, co dziś mar­no­traw­nie bez po­żyt­ku gi­nie. Ure­gu­lo­wa­nie my­śliw­stwa jest i wa­run­kiem i skut­kiem ure­gu­lo­wa­nej i praw­nie okre­ślo­nej wła­sno­ści.

Pi­sząc Rok my­śli­we­go, chcia­łem zdać so­bie i dru­gim spra­wę z wi­do­ków i wra­żeń na­tu­ry, po­środ­ku któ­rej ży­je­my i któ­re, lubo prze­lot­ne, skła­da­ją jed­na­ko­woż tło ca­łe­go ży­cia.

Kto śród na­tu­ry żyje, nie czu­je tyle po­trze­by zda­wa­nia so­bie spra­wy z jej gło­sów wy­mow­nych i z jej cza­row­nych wi­do­ków; ale kto po­wo­ła­niem swo­jem od­cię­tym się wi­dzi od ży­we­go od­de­chu na­tu­ry, dla tego sta­je się po­trze­bą wdro­że­nie się w ta­jem­ni­ce po­wszech­ne­go ży­wo­ta, aby zdo­łał po­chwy­cić i oce­nić gło­sy i wi­do­ki na­tu­ry, zro­zu­mieć je w so­bie i do­peł­nić ten brak cią­głe­go związ­ku z na­tu­rą, w chwi­li gdy się znaj­dzie śród wiej­skiej ci­szy, pod skle­pie­niem drzew cie­ni­stych, lub pod na­mio­tem gwiaź­dzi­ste­go nie­ba.ZE­GAR NIE­BIE­SKI DO­ROCZ­NY.

Od­kąd z ni­cze­go Bóg dźwi­gnął zrąb świa­ta,

Pły­ną jed­na­ko i wie­ki i lata;

Na gwiaz­dy pa­trzy w nie­bo zie­mia sta­ra

I li­czy doby wiecz­ne­go ze­ga­ra

Po zna­kach nie­ba i po gwiazd ob­ro­cie,

I wiel­ka spra­wa w nie­bios ko­ło­wro­cie

Pro­wa­dzi wier­nie, od wie­ka do wie­ka,

Na­ro­dy w dzie­jach, w po­ko­le­niu człe­ka.

Więc gdy Byk idzie na nie­bie­ską pa­szę,

To w pola cią­gną za nim trzo­dy na­sze;

Więc kie­dy Pan­na sierp pod­nie­sie siny,

To chór żni­wia­rek po­spie­sza w ca­ry­ny;

A kie­dy Strze­lec łuk na­pnie go­to­wy,

To się i w kniei po­czy­na­ją łowy;

A kie­dy Wod­nik pa­no­wa­nie trzy­ma,

To leją desz­cze, albo śnie­ży zima

Tak pory roku, a i nie­bios cza­sy

Dają świa­dec­two na pola i lasy,

I w związ­ku stoi każ­da ziem­ska spra­wa

Z świa­dec­twem onem, co Bóg gwiaz­dą dawa.

Więc żyj w świa­dec­twie i świa­dec­two da­waj,

I pod gwiaz­da­mi jak w swym domu sta­waj,

Znaj gwiaź­dzi­ste­go nie­ba sta­rą kar­tę

I stró­ża-gwiaz­dę i stró­ża-anio­ła,

Bo ży­cie na­sze o tyle tu war­te,

O ile z nie­bem człek je zwią­zać zdo­ła.STY­CZEŃ.

ZE­GAR NIE­BIE­SKI NA STY­CZEŃ.

O no­wem le­cie na stycz­nio­wem nie­bie

Mru­ga­ją gwiaz­dy mro­zem wy­iskrzo­ne,

Gdy lo­dem ścię­te wszyst­ko w koło cie­bie

Jest jak na świę­to nie­bo wy­stro­jo­ne.

Oczy anio­łów – tak lud gwiaz­dy zo­wie,

Pa­trzą czu­wa­jąc i trzy­ma­ją stra­że,

I czy się zbłą­kasz w ste­pie, czy w dą­bro­wie,

To zna­na gwiaz­da dro­gę ci po­ka­że.

Wy­so­ko tedy, na po­łu­dnie nie­co,

Stoi Per­se­usz; obok nie­go świe­cą

Węże Me­du­zy, a kędy się sła­nia

Szlak mlecz­nej dro­gi, Woź­ni­ca prze­ga­nia;

Pra­wie na grzbie­cie jego Kóz­ka sia­dła,

I mlecz­na dro­ga ku wscho­do­wi spa­dła.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: