Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Różewicz i Herbert. Aksjologiczne aspekty twórczości - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 lutego 2012
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
17,00

Różewicz i Herbert. Aksjologiczne aspekty twórczości - ebook

Książka Joanny Adamowskiej ukazuje obydwu poetów jako twórców o podobnej „wrażliwości aksjologicznej”, którzy pomimo wszelkich różnic artystycznych i światopoglądowych stawiają w centrum swoich zainteresowań problematykę wartości. Interpretacje poszczególnych utworów ujawniają pełen powagi stosunek artystów do skomplikowanych zagadnień natury etycznej oraz ukazują zmagania Różewicza i Herberta z podobnymi kwestiami, takimi jak sens historii, antynomiczność wolności, odpowiedzialność za słowo, moralna ocena kulturowych wzorców męstwa, pamięć, współczucie, zło. Zakres intelektualnych poszukiwań poetów w zakresie wymienionych problemów zdecydował o kształcie niniejszej książki - Różewicz zostaje w niej ukazany jako czytelnik m.in. Pounda, Céline’a, Jüngera, Zweiga, Hölderlina, Heideggera, Jaspersa, Dostojewskiego, Kanta oraz Tołstoja, Herbert natomiast uchwycony został w dyskusji z Elzenbergiem, Swetoniuszem, Szczepańskim, Szekspirem, Régisem, Kropotkinem i - podobnie jak Różewicz – z Tołstojem.

„Rozprawa  Joanny Adamowskiej ma charakter  historycznoliteracki i zarazem interpretacyjny. W obu  aspektach została wykonana z gruntowną znajomością polonistycznego  rzemiosła. Ogrom przywołań, świetna orientacja w całości dorobku obydwu poetów, klarowność wykładu, hermeneutyczna maestria, a wreszcie umiejętność wyboru opinii z nader rozbudowanej literatury przedmiotu sprawiły, że całość czyta się z wielkim intelektualnym pożytkiem. Jasność przekonań, rzetelność odwołań, precyzja stanowiska i - co najważniejsze - logika argumentacji dowodzą wysokiego kunsztu Autorki. [...] Studium porównawcze na temat aksjologicznych aspektów twórczości Tadeusza Różewicza i Zbigniewa Herberta ma szansę stać się ważnym dopełnieniem istniejących już prac o dorobku dwóch Wielkich Współczesnych. Ustalenia badawcze w nim poczynione są oryginalnym wkładem do refleksji poetologicznej naszego czasu” - prof. dr hab. Marian Kisiel

„Jest to rozprawa wartościowa naukowo i świetnie, jasno, dobrym stylem napisana [...] Dzięki przyjętej metodzie interpretacji wybranych wierszy, ujęciu ich w dialogu z innymi tekstami znakomitych myślicieli i pisarzy [...] odsłania głęboki wymiar analizowanych utworów, pokazuje zawartą w nich problematykę etyczną, pytania i odpowiedzi stawiane i dawane na najwyższym poziomie, co ujawnia się właśnie w konfrontacji z ważnymi tekstami europejskiej kultury. Nikt raczej nie wątpił w intelektualne zaplecze wierszy Herberta, rozprawa takie opinie potwierdza. Jej autorka pokazuje jednak także podobnie intelektualnie ważkie i rozległe zaplecze twórczości Tadeusza Różewicza, co nie dla wszystkich było  oczywiste, głębię jego poezji. Adamowska w tych sumiennych i dokładnych zestawieniach udowodniła swe kompetencje hermeneutyczne, swobodnie porusza się wśród różnych nurtów współczesnej myśli filozoficznej, socjologicznej, psychologicznej, zawsze rzetelnie przywoływanej, z pełnym poszanowaniem odrębności różnych terminologii” - prof. dr hab. Jacek Petelenz-Łukasiewicz

 

Spis treści

Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  9
„Kolaborant” vs „epigon” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12
Dialog czy spór? Przegląd stanowisk badawczych . . . . . . . . . . . . . . .  18
Wobec socjalizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  33
Część I
Różewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Wobec historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  49
„Poeci – straszne dzieci” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Stare gazety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
„Sprawa Heideggera” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  65
Inspiracje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  65
Kto jest „Mistrzem z Niemiec”? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Heidegger, Hölderlin i narodowy socjalizm: dwuznaczności . . . . . . . . . 84
Mit Grecji i historiozoficzna iluzja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  89
Różewicz – Heidegger: problem dyskursu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Pytanie o technikę – dwuznaczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107
Moda – odwrócenie wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Złoto – avaritia i problem Holocaustu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  117
Mit Madonny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Dostojewski contra Heidegger? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Wobec wolności: Heidegger – Jaspers – Kant . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Odpowiedzialność artysty i filozofa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
„Bocca della Verita” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Różewicz, Tołstoj i problem pacyfizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Różewicz – pacyfista? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  153
Władcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
Mięso armatnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Wróg, mój bliźni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Lekcja Tołstoja – interpretacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  173
Portret pisarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
„Nic” Tołstoja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
„Nic” Różewicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  206
Dezerterzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211

Część II
Herbert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Wobec historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .219
Czas przeszły teraźniejszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  .219
Dwutorowość dziejów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Klio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Portrety tyranów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Przerwane lekcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Kainowe piętno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251
Kłopoty z etosem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Herbert antymilitarystyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Małe serce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .267
Dwuznaczni bohaterowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Odpowiedzialność filozofa i artysty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
Prorocy rewolucji: Piotr Kropotkin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .  285
Prorocy rewolucji: Lew Tołstoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 295
Artyści wobec historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  308
Część III
Unde malum ? Różewicz i Herbert wobec zła . . . . . . . . . . . . . . . .  319
Skąd zło? Odpowiedź Różewicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
pożegnanie z Raskolnikowem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  331
Herbert wobec zła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . .  339
Zło w Naturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . .  339
Zło moralne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . .  344
„Zło z człowieka”. Różewicz i Herbert – zbliżenia . . . . .. . . . . . . . .  353
Uwagi końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . .  363
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  371
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  381

 

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-1988-9
Rozmiar pliku: 5,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: