Rozliczanie akcji promocyjnych. Opodatkowanie i ewidencja - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2016
Format ebooka:
EPUB
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Rozliczanie akcji promocyjnych. Opodatkowanie i ewidencja - ebook
W celu zwiększenia sprzedaży swoich towarów i usług przedsiębiorcy stosują
różnego rodzaju preferencje cenowe w postaci rabatów, premii pieniężnych,
sprzedaży premiowej czy programów lojalnościowych. Brak szczególnych
regulacji podatkowych w zakresie tych działań o charakterze marketingowo-
-promocyjnym powoduje wiele wątpliwości co do sposobu ich opodatkowania
oraz ujęcia w księgach.
Z książki dowiesz się:
w jaki sposób udokumentować akcje promocyjne, aby wydatki z nimi związane
móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów,
jak skonstruować akcję promocyjną, żeby nie powodowała powstania przy-
chodu po stronie klienta,
jak należy opodatkować sprzedaż za złotówkę ,
czy premie pieniężne powinno się zaliczyć do przychodów podatkowych, czy
też należy pomniejszyć o ich wartość koszty uzyskania przychodów,
jak prawidłowo dokumentować premie pieniężne,
jak należy ewidencjonować faktury korygujące odnoszące się do rabatów,
w jaki sposób sprzedawca i nabywca powinni wprowadzić do ksiąg rachunko-
wych rabat, premię pieniężną i sprzedaż premiową.
Opracowanie zawiera praktyczne porady wyjaśniające zasady ewidencji i opodat-
kowania różnego rodzaju akcji promocyjnych, opatrzone licznymi przykładami,
oraz odpowiedzi na pytania.
Publikacja przeznaczona jest dla doradców podatkowych, właścicieli biur ra-
chunkowych oraz księgowych.
różnego rodzaju preferencje cenowe w postaci rabatów, premii pieniężnych,
sprzedaży premiowej czy programów lojalnościowych. Brak szczególnych
regulacji podatkowych w zakresie tych działań o charakterze marketingowo-
-promocyjnym powoduje wiele wątpliwości co do sposobu ich opodatkowania
oraz ujęcia w księgach.
Z książki dowiesz się:
w jaki sposób udokumentować akcje promocyjne, aby wydatki z nimi związane
móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów,
jak skonstruować akcję promocyjną, żeby nie powodowała powstania przy-
chodu po stronie klienta,
jak należy opodatkować sprzedaż za złotówkę ,
czy premie pieniężne powinno się zaliczyć do przychodów podatkowych, czy
też należy pomniejszyć o ich wartość koszty uzyskania przychodów,
jak prawidłowo dokumentować premie pieniężne,
jak należy ewidencjonować faktury korygujące odnoszące się do rabatów,
w jaki sposób sprzedawca i nabywca powinni wprowadzić do ksiąg rachunko-
wych rabat, premię pieniężną i sprzedaż premiową.
Opracowanie zawiera praktyczne porady wyjaśniające zasady ewidencji i opodat-
kowania różnego rodzaju akcji promocyjnych, opatrzone licznymi przykładami,
oraz odpowiedzi na pytania.
Publikacja przeznaczona jest dla doradców podatkowych, właścicieli biur ra-
chunkowych oraz księgowych.
Spis treści
Wykaz skrótów 11
Część I KOMENTARZ
Rozdział 1 Podatkowe rozliczenie akcji promocyjnych 15 1. Wprowadzenie 15 2. Podatki dochodowe - koszt uzyskania przychodu 16 3. PIT - rozliczenie przychodu u klienta 18 4. Nagrody otrzymywane przez firmy 29 5. VAT 32 6. Sprzedaż "za złotówkę" 37
Rozdział 2 Sprzedaż premiowa 41 1. Istota sprzedaży premiowej 41 2. Sprzedaż premiowa w podatku dochodowym od osób fizycznych u osób nieprowadzących działalności gospodarczej 43 3. Przedsiębiorca - uczestnik sprzedaży premiowej (odbierający nagrodę) a skutki podatkowe w PIT 48 4. Sprzedaż premiowa w kosztach organizatora 52 5. Nieodpłatne przekazanie nagród w ramach sprzedaży premiowej a VAT 53 6. Podsumowanie 55
Rozdział 3 Premie pieniężne a przychód podatkowy 56 1. Premia 56 2. Sposoby rozliczania premii pieniężnych 57
Rozdział 4 Programy lojalnościowe - skutki w podatku dochodowym od osób prawnych 59 1. Programy lojalnościowe - wprowadzenie 59 2. Koszty uzyskania przychodów 61 3. Środki trwałe / wartości niematerialne i prawne w programach lojalnościowych 71 4. Przychody w programie lojalnościowym 71
Rozdział 5 Ujmowanie premii w kosztach i przychodach podatników CIT - omówienie orzecznictwa 73 1. Wprowadzenie 73 2. Stanowiska sądów administracyjnych i organów podatkowych przed wydaniem uchwały oraz interpretacji ogólnej 74 3. Stanowiska organów podatkowych po wydaniu uchwały oraz interpretacji ogólnej 76 4. Podsumowanie 78
Rozdział 6 Premie pieniężne w podatku od towarów i usług na przykładach 79
Rozdział 7 Rabat a podstawa opodatkowania w podatku VAT 93 1. Zagadnienia ogólne 93 2. Ewidencja faktury korygującej 97 3. Premie pieniężne 99
Rozdział 8 Rabaty w księgach rachunkowych sprzedawcy i nabywcy na przykładach 105 1. Istota i rodzaje rabatu 105 2. Rabat udzielony przy zakupie towarów/materiałów/usług 107 3. Rabat udzielony po dokonaniu sprzedaży towarów/ materiałów/usług 109 4. Rabat cenowy dokumentowany zbiorczą fakturą korygującą 114 5. Rabat dotyczący zakupu środka trwałego 116 6. Rabat towarowy i sprzedaż premiowa 119 7. Premia pieniężna jako rabat 124
Rozdział 9 Korekty z tytułu rabatów - jak je rozliczać po zmianach przepisów 125 1. Nowe przepisy, nowe problemy 125 2. Nowe zasady 127 3. Podatnik nie ma wyboru 129
Część II PYTANIA I ODPOWIEDZI
1. Jak rozliczyć zakup nagród sprzedawanych do podmiotu, który prowadzi na rzecz spółki program lojalnościowy? 133 2. Czy wydatki związane z realizacją programu lojalnościowego stanowią koszt uzyskania przychodu? 134 3. Czy nagrody z tytułu uczestnictwa w programie lojalnościowym będą opodatkowane w świetle podatku dochodowego od osób prawnych? 136 4. Czy wydatki na bilety na koncert oraz na szkolenie przeciwpożarowe można zaliczyć do kosztów podatkowych? 137 5. Czy udzielone rabaty i premie mogą być traktowane jako pomniejszenie przychodu ze sprzedaży? 139 6. Czy stanowi koszt uzyskania przychodu udzielony rabat? 140 7. Czy otrzymany rabat pośredni należy zaliczać do przychodów? 142 8. Czy rabaty do sprzedaży w 2015 r., jakie podatnik wystawił w styczniu 2016 r., pomniejszają przychód bieżącego roku? 143 9. Czy należy uwzględnić w rozliczeniu rocznym podatku dochodowego roczny rabat, który zostanie przydzielony zgodnie z umową w połowie przyszłego roku? 144 10. W którym momencie powstanie przychód podatkowy z tytułu otrzymania premii? 147 11. Czy zmniejszenie kosztów wynikające z otrzymanej faktury korygującej dotyczące kosztów 2015 r. należy wykazać w zeznaniu rocznym za 2015 r.? 148 12. W którym momencie zaksięgować fakturę korygującą cenę towaru? 150 13. Czy jeżeli podatnik dokonał zakupu towaru, a następnie otrzymał fakturę korygującą, powinien rozliczyć tę korektę w kosztach uzyskania przychodu? 154 14. W którym okresie należy zaksięgować fakturę korygującą koszty? 155 15. W którym momencie ująć w kosztach podatkowych fakturę korygującą, wystawioną w związku z udzielonym rabatem? 157 16. W którym momencie ująć w rozliczeniach premię pieniężną uzyskaną od dostawcy? 162 17. Jak udokumentować na potrzeby VAT premie pieniężne? 163 18. Jak rozliczyć prawidłowo premię pieniężną? 165 19. W jaki sposób podatnik powinien rozliczyć wystawioną przez kontrahenta czeskiego fakturę za premię pieniężną? 166 20. Czy można wystawiać dla dostawców towarów faktury, których przedmiotem będzie "premia pieniężna"? 167 21. Jak prawidłowo podatnik powinien wystawić fakturę za premię pieniężną dla kontrahenta czeskiego? 169 22. Jak udokumentować premię pieniężną wypłacaną kontrahentom w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotu? 171 23. Czy otrzymanie premii za zakupy przekraczające określoną wartość podlega opodatkowaniu VAT? 173 24. Jak powinno być udokumentowane skonto? 178 25. Czy przekazanie bonów za zrealizowanie określonego poziomu obrotu jest opodatkowane VAT? 180 26. Jak rozliczyć na gruncie VAT rabat towarowy uzależniony od osiągniętego obrotu? 183 27. Czy otrzymanie rabatu pośredniego rodzi jakieś skutki podatkowe w VAT? 185 28. W jaki sposób należy udokumentować rabat pieniężny związany z wadą wyrobu gotowego? 187 29. Czy skonto podlega opodatkowaniu VAT? 189 30. Jak prawidłowo rozliczyć bonusy od dostawców wewnątrzwspólnotowych? 191 31. Jak zaksięgować rabat otrzymany do zakupów z roku poprzedniego? 193 32. Jak należy zaksięgować otrzymanie i realizację bonów? 196 33. Jak należy ująć w księgach skonto udzielone po wystawieniu faktury? 198 34. Czy kwoty wynikające z faktur korygujących zmniejszają wartość sprzedanych towarów czy powinny być ujmowane w pozostałych przychodach operacyjnych? 201 35. Czy powinno się korygować koszt własny sprzedaży czy też koszt magazynu, jeżeli spółka otrzymała fakturę dokumentującą premie pieniężne? 203
Część I KOMENTARZ
Rozdział 1 Podatkowe rozliczenie akcji promocyjnych 15 1. Wprowadzenie 15 2. Podatki dochodowe - koszt uzyskania przychodu 16 3. PIT - rozliczenie przychodu u klienta 18 4. Nagrody otrzymywane przez firmy 29 5. VAT 32 6. Sprzedaż "za złotówkę" 37
Rozdział 2 Sprzedaż premiowa 41 1. Istota sprzedaży premiowej 41 2. Sprzedaż premiowa w podatku dochodowym od osób fizycznych u osób nieprowadzących działalności gospodarczej 43 3. Przedsiębiorca - uczestnik sprzedaży premiowej (odbierający nagrodę) a skutki podatkowe w PIT 48 4. Sprzedaż premiowa w kosztach organizatora 52 5. Nieodpłatne przekazanie nagród w ramach sprzedaży premiowej a VAT 53 6. Podsumowanie 55
Rozdział 3 Premie pieniężne a przychód podatkowy 56 1. Premia 56 2. Sposoby rozliczania premii pieniężnych 57
Rozdział 4 Programy lojalnościowe - skutki w podatku dochodowym od osób prawnych 59 1. Programy lojalnościowe - wprowadzenie 59 2. Koszty uzyskania przychodów 61 3. Środki trwałe / wartości niematerialne i prawne w programach lojalnościowych 71 4. Przychody w programie lojalnościowym 71
Rozdział 5 Ujmowanie premii w kosztach i przychodach podatników CIT - omówienie orzecznictwa 73 1. Wprowadzenie 73 2. Stanowiska sądów administracyjnych i organów podatkowych przed wydaniem uchwały oraz interpretacji ogólnej 74 3. Stanowiska organów podatkowych po wydaniu uchwały oraz interpretacji ogólnej 76 4. Podsumowanie 78
Rozdział 6 Premie pieniężne w podatku od towarów i usług na przykładach 79
Rozdział 7 Rabat a podstawa opodatkowania w podatku VAT 93 1. Zagadnienia ogólne 93 2. Ewidencja faktury korygującej 97 3. Premie pieniężne 99
Rozdział 8 Rabaty w księgach rachunkowych sprzedawcy i nabywcy na przykładach 105 1. Istota i rodzaje rabatu 105 2. Rabat udzielony przy zakupie towarów/materiałów/usług 107 3. Rabat udzielony po dokonaniu sprzedaży towarów/ materiałów/usług 109 4. Rabat cenowy dokumentowany zbiorczą fakturą korygującą 114 5. Rabat dotyczący zakupu środka trwałego 116 6. Rabat towarowy i sprzedaż premiowa 119 7. Premia pieniężna jako rabat 124
Rozdział 9 Korekty z tytułu rabatów - jak je rozliczać po zmianach przepisów 125 1. Nowe przepisy, nowe problemy 125 2. Nowe zasady 127 3. Podatnik nie ma wyboru 129
Część II PYTANIA I ODPOWIEDZI
1. Jak rozliczyć zakup nagród sprzedawanych do podmiotu, który prowadzi na rzecz spółki program lojalnościowy? 133 2. Czy wydatki związane z realizacją programu lojalnościowego stanowią koszt uzyskania przychodu? 134 3. Czy nagrody z tytułu uczestnictwa w programie lojalnościowym będą opodatkowane w świetle podatku dochodowego od osób prawnych? 136 4. Czy wydatki na bilety na koncert oraz na szkolenie przeciwpożarowe można zaliczyć do kosztów podatkowych? 137 5. Czy udzielone rabaty i premie mogą być traktowane jako pomniejszenie przychodu ze sprzedaży? 139 6. Czy stanowi koszt uzyskania przychodu udzielony rabat? 140 7. Czy otrzymany rabat pośredni należy zaliczać do przychodów? 142 8. Czy rabaty do sprzedaży w 2015 r., jakie podatnik wystawił w styczniu 2016 r., pomniejszają przychód bieżącego roku? 143 9. Czy należy uwzględnić w rozliczeniu rocznym podatku dochodowego roczny rabat, który zostanie przydzielony zgodnie z umową w połowie przyszłego roku? 144 10. W którym momencie powstanie przychód podatkowy z tytułu otrzymania premii? 147 11. Czy zmniejszenie kosztów wynikające z otrzymanej faktury korygującej dotyczące kosztów 2015 r. należy wykazać w zeznaniu rocznym za 2015 r.? 148 12. W którym momencie zaksięgować fakturę korygującą cenę towaru? 150 13. Czy jeżeli podatnik dokonał zakupu towaru, a następnie otrzymał fakturę korygującą, powinien rozliczyć tę korektę w kosztach uzyskania przychodu? 154 14. W którym okresie należy zaksięgować fakturę korygującą koszty? 155 15. W którym momencie ująć w kosztach podatkowych fakturę korygującą, wystawioną w związku z udzielonym rabatem? 157 16. W którym momencie ująć w rozliczeniach premię pieniężną uzyskaną od dostawcy? 162 17. Jak udokumentować na potrzeby VAT premie pieniężne? 163 18. Jak rozliczyć prawidłowo premię pieniężną? 165 19. W jaki sposób podatnik powinien rozliczyć wystawioną przez kontrahenta czeskiego fakturę za premię pieniężną? 166 20. Czy można wystawiać dla dostawców towarów faktury, których przedmiotem będzie "premia pieniężna"? 167 21. Jak prawidłowo podatnik powinien wystawić fakturę za premię pieniężną dla kontrahenta czeskiego? 169 22. Jak udokumentować premię pieniężną wypłacaną kontrahentom w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotu? 171 23. Czy otrzymanie premii za zakupy przekraczające określoną wartość podlega opodatkowaniu VAT? 173 24. Jak powinno być udokumentowane skonto? 178 25. Czy przekazanie bonów za zrealizowanie określonego poziomu obrotu jest opodatkowane VAT? 180 26. Jak rozliczyć na gruncie VAT rabat towarowy uzależniony od osiągniętego obrotu? 183 27. Czy otrzymanie rabatu pośredniego rodzi jakieś skutki podatkowe w VAT? 185 28. W jaki sposób należy udokumentować rabat pieniężny związany z wadą wyrobu gotowego? 187 29. Czy skonto podlega opodatkowaniu VAT? 189 30. Jak prawidłowo rozliczyć bonusy od dostawców wewnątrzwspólnotowych? 191 31. Jak zaksięgować rabat otrzymany do zakupów z roku poprzedniego? 193 32. Jak należy zaksięgować otrzymanie i realizację bonów? 196 33. Jak należy ująć w księgach skonto udzielone po wystawieniu faktury? 198 34. Czy kwoty wynikające z faktur korygujących zmniejszają wartość sprzedanych towarów czy powinny być ujmowane w pozostałych przychodach operacyjnych? 201 35. Czy powinno się korygować koszt własny sprzedaży czy też koszt magazynu, jeżeli spółka otrzymała fakturę dokumentującą premie pieniężne? 203
Kategoria: | Podatkowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8092-451-2 |
Rozmiar pliku: | 1,0 MB |